Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten voisi oppia naisten välisiä "kirjoittamattomia sääntöjä"?

Vierailija
02.01.2022 |

En oikein tajua naisia, vaikka olen itsekin nainen. Naisilla on joitain keskinäisiä ihmeellisiä kirjoittamattomia sääntöjä, joita ei voi siis lukea tai oppia mistään. Mistä voisi oppia kommunikoimaan mielekkäällä tavalla naisten kanssa? Varmaan monille miehillekin olisi apua vastaavasta.

Kommentit (330)

Vierailija
81/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä urkkia salaisuuksia sellaisesta josta et pidä, ja sitten levitä niitä muille naisille. Jos et löydä mitään, keksi omasta päästäsi.

Siten teet selväksi sen, että olet pelottava vastustaja, ja sinut on turvallisinta pitää ystävänä. Ennen kuin huomaatkaan, olet parven johtaja.

Näin olen itsekin havainnut. Naisten kesken sosiaalinen asema ansaitaan valitsemalla joku joka soveltuu erilaisuutensa vuoksi silmätikuksi, hänestä juoruillaan, annetaan kuva huonompana yksilönä ja suljetaan yhteisöstä ulos. Tämä saa ryhmän jäsenille hyvän olon ja kuvitelman siitä että on parempi yksilö. Ryhmän jäsenten välillä oleva yhteenkuuluvuus vahvistuu ja koetaan me-henkeä.

Olen niin ylpeä ihmisyydestäni.

On jännä huomata, miten moni nainen kokee olevansa jokin uniikki poikkeus naisten joukossa. Kaikki muut ovat näitä ilkeitä.

Uniikkinaiset kokoontukoot yhteen. Kaiken järjen mukaan teidän pitäisi tulla mainiosti toimeen keskenänne.

Eivät he pysty koska ovat naisia. Oikeasti apn kaltaisilla ongelma on heidän omat ennakkoluulot.

Vierailija
82/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisilla nokkimisjärjestys ja sosiaaliset kuviot määräytyy hyvin pitkälle ulkonäön perusteella.

Tämä on tärkein asia ymmärtää. Ymmärrettäväkin koska aisten "pääoma" koostuu enimmäkseen ulkonäöstä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis, aloittajalla on aika selkeästi autismin piirteitä. Siinä ihan keskeinen seikka on juurikin vaikeus toimia sosiaalisissa tilanteissa, vaikeus asettua toisen asemaan ja vaikeus tunnistaa toisten tunteita. Mun tutun teini-ikäisellä tytöllä on asperger ja hän on aina vaikuttanut tosi tylyltä. Tiedän, että tyttö on herkkä ja arka ja ahdistuneisuus vaikuttaa aika suurelta osin hänen käytökseensä. Jos en tietäisi näitä asioita, ajattelisin että onpa siinä tyly ja ilkeä tyttö. Hän tiuskii paljon, puhuu nopeasti jos häneltä kysytään jotain, ei ota katsekontaktia, pyörittelee silmiään. Hän ei ole yhtään vastavuoroinen ja hänen kanssaan on ihan mahdotonta käydä keskustelua. Tyttö ei itse varmaankaan ymmärrä yhtään omaa käytöstään. Hänellä ei ole kavereita ollenkaan. :(

Onko sinulla matala koulutus, kun olet noin innokas diagnosoimaan?

Ohis

Vierailija
84/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis, aloittajalla on aika selkeästi autismin piirteitä. Siinä ihan keskeinen seikka on juurikin vaikeus toimia sosiaalisissa tilanteissa, vaikeus asettua toisen asemaan ja vaikeus tunnistaa toisten tunteita. Mun tutun teini-ikäisellä tytöllä on asperger ja hän on aina vaikuttanut tosi tylyltä. Tiedän, että tyttö on herkkä ja arka ja ahdistuneisuus vaikuttaa aika suurelta osin hänen käytökseensä. Jos en tietäisi näitä asioita, ajattelisin että onpa siinä tyly ja ilkeä tyttö. Hän tiuskii paljon, puhuu nopeasti jos häneltä kysytään jotain, ei ota katsekontaktia, pyörittelee silmiään. Hän ei ole yhtään vastavuoroinen ja hänen kanssaan on ihan mahdotonta käydä keskustelua. Tyttö ei itse varmaankaan ymmärrä yhtään omaa käytöstään. Hänellä ei ole kavereita ollenkaan. :(

Kuuluuko autismiin taipumus ottaa jokin tietty ihmisryhmä syntipukiksi omille vaikeuksille, tässä tapauksessa naiset?

No siis mä sinänsä tykkään naisista kyllä, vaikka he eivät yleensä tykkää musta. Oon esim. aika antelias ja kohtelias, ja annan mieluusti kalliitakin lahjoja. Mutta en silti osaa olla sellainen, josta pidetään takaisin. Vaikeaa selittää.

Vierailija
85/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on vähän sama tilanne. Olen huomannut, että jotkut naispuoliset "ystävät" oikein tarkoituksella haluavat draamaa ja juoruilevat selän takana muista. Itse en ymmärrä tuollaista juoruilua ja ihmissuhdedraamaa.

Minkäslaisia asioita sinä sitten haluaisit keskustella? Minä ainakin puhun kavereideni kanssa ihan vain kuulumisia ja omaan elämään liittyviä asioita ja koska omaan elämään sattuu liittymään myös muita ihmisiä, kyllä siinä väistämättä tulee "juoruiltua" myös muista ihmisistä. Kai se on sitten joidenkin mielestä sellaista sietämätöntä ihmissuhdedraamaa, mutta minulle se sattuu olemaan normaalia elämää. 

No ehkä politiikasta, luonnontieteistä, taiteista ja jostain remontoinnista ois kiva jutella. Ja ajankohtaisista ilmiöistä. En oikein osaa sanoa edes. Jotkut julkkikset on ainakin ihan evvk.

Ehkä sinun kohdallasi ongelmaksi siis muodostuu se, että et tee keskusteluista henkilökohtaisia eikä sinua kiinnosta ihmisten normaali elämä, tunteineen ja kokemuksineen. Minun on todella vaikeaa tutustua ihmiseen, joka ei osaa puhua kuin jostain yleisistä aiheista kertomatta itsestään yhtään mitään. 

Nojoo, mä en paljasta yksityiselämästäni yleensä juurikaan mitään. Ehkä siitä voi tulla feikki vaikutelma.

Sitten en yhtään ihmettele, että on vaikeaa viihtyä naisten kanssa. Itselleni ei tulisi mieleenikään kahvitellessa alkaa puhumaan politiikkaa ennen kuin ollaan vaihdettu viimeisimmät kuulumiset. 

Toimitko samalla tavalla esimerkiksi perheenjäseniesi ja sukulaistesikin kanssa? Paasaat isoäidillesi mieluummin koronarajoituksista kuin kysyt hänen lonkkaleikkauksestaan tai uudesta puutarhasta. 

Sukulaisten kanssa on eri juttu, sillä tunnen heidät pidemmältä ajalta. Mutten avaudu kovin helposti omasta elämästäni vieraille ihmisille.

Miten sinä koskaan pystyisit tutustumaankaan näihin muihin ihmisiin, ellet kerro itsestäsi mitään, etkä halua kuulla myöskään heidän elämästään mitään, vaan jauhat jostain luonnontieteistä. Tällaiset teflon-ihmiset ovat kyllä todella raskasta seuraa. Jos kysyt, mikä on heidän lempiruokansa, he eivät siihenkään osaa vastata mitään muuta kuin antaa jonkun ravitsemusluennon, kun kaiken pitää olla niin helkkarin asiapitoista ja "älykästä". 

Vierailija
86/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritä urkkia salaisuuksia sellaisesta josta et pidä, ja sitten levitä niitä muille naisille. Jos et löydä mitään, keksi omasta päästäsi.

Siten teet selväksi sen, että olet pelottava vastustaja, ja sinut on turvallisinta pitää ystävänä. Ennen kuin huomaatkaan, olet parven johtaja.

Näin olen itsekin havainnut. Naisten kesken sosiaalinen asema ansaitaan valitsemalla joku joka soveltuu erilaisuutensa vuoksi silmätikuksi, hänestä juoruillaan, annetaan kuva huonompana yksilönä ja suljetaan yhteisöstä ulos. Tämä saa ryhmän jäsenille hyvän olon ja kuvitelman siitä että on parempi yksilö. Ryhmän jäsenten välillä oleva yhteenkuuluvuus vahvistuu ja koetaan me-henkeä.

Olen niin ylpeä ihmisyydestäni.

Tuo mekanismi liittyy melkeinpä mihin tahansa kiusaamiseen, ei pelkästään naisten väliseen. Otetaan nyt vaikka esimerkiksi se Koskelan murha, jossa kaveripiirissä yhdestä pojasta tuli muiden silmätikku. Itse tunnistan tuollaisen käyttäytymisen nuoruudesta, aikuisiällä en ole onneksi tuohon törmännyt. Johtuu ehkä siitäkin, että aikuisena ei ole samanlaista "pakkoa" kuulua johonkin kaveripiiriin. Jos ei seura miellytä on paljon helpompaa todeta, että pitäkää tunkkinne.

Tämä juuri. Tästäkin on vain väkisin pitänyt tehdä joku kaikkia naisia yhdistävä perusvika. Miesvaltaisella työpaikalla laitetaan "poika" rautakauppaan ostamaan vatupassin ilmakuplia ja sitten pilkataan joukolla tätä joka yrittää tehdä parhaansa. Sitten jos tuosta sanot, niin olet neiti joka suuttuu leikistä. Tämä nähdään kuitenkin jotenkin miesten välisenä reiluna ja suoraselkäisenä touhuna, eikä täysin samana kiusaamisilmiönä.

Vierailija
87/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä pyyhi kissalla pöytää.

Vierailija
88/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on toiselle naiselle susi.

Annan esimerkin: Jos pukeudut paljastavasti, toiset naiset eivät pidä siitä, etenkin jos itse eivät pukeudu. Miksi näin on? Koska naiset kilpailevat miesten huomiosta. Ja kuka on vastustaja? --- Toinen nainen.

Vierailija
89/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kokoproteesit pois ennen suihinottoa.

Vierailija
90/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko naisilla sen kummoisempia kirjoittamattomia sääntöjä kuin miehilläkään? En ole huomannut, vaikka pääosin naisten kanssa olen tekemisissä.

Mun mielestäni on, sillä miehet sanovat mielipiteensä suorempaan. Tosin osa miehistä on sosiaalisesti taitavia ja osaavat tulla naisten kanssa hyvin toimeen (muidenkin kuin oman tyttöystävänsä/vaimonsa kanssa).

Eli onko mielipiteen sanomattomuus tällainen kirjoittamaton sääntö naisten keskuudessa? Miksi jotkut miehet osaavat noudattaa sitä? Miksei ap esimerkiksi naiseudestaan huolimatta osaa noudattaa sitä? Luulen, että kyse on taas enemmän luonteenpiirteestä kuin sukupuolikysymyksestä tai -normista. Miehet osaavat yhtälailla olla näitä mitäänsanomattomia "yes -miehiä" ja olla sanomatta suoraan mielipidetään. 

Vierailija
91/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuluuko autismiin taipumus ottaa jokin tietty ihmisryhmä syntipukiksi omille vaikeuksille, tässä tapauksessa naiset?

No periaatteessa voihan asian noinkin nähdä. Autistiset ihmiset saattavat olla aika mustavalkoisia mielipiteissään ja muutenkin ennakkoluuloisia. Ihminen voi vaikka päättää, että makaroni on pahaa eikä suostu luopumaan siitä käsityksestään. Ei halua maistaa sitä enää koskaan uudestaan eikä usko, että voisi muuttaa mieltään. Tällaisia autisteja löytyy omasta lähipiiristä. Välillä aika raskaita tyyppejä.

Vierailija
92/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko toksinen nainen?

Yksi lause voi erottaa: ”En ole kuin muut tytöt”

Oletko jo kuullut pick me girlistä?

Hän lyttää muita naisia hyväksyntää hakiessaan.

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/dbfa4e72-0743-40c5-89bb-da5f9ee95004

No mut onhan toi nyt oikeesti tyhmää kuvitella vaarallisin kemikaalein parannellun ulkonäön olevan se naiseuden tärkein juttu. Tai siis järkyttävä totuus, että naiseus 2022 edelleen vaatii itsensä parantelua vaaroista piittaamatta. Sori tästä.

Naiset vetää tuon huomionkipeydessään yleensä niin ääripäähän; oman terveyden kustannuksella. Uskotellaan kaikkea muuta mitä oikeasti ollaan.

Jotenkin se valon ja armon toive jokaisen uv-toivotuksissa menettää merkityksensä kun tietää, että siinä on taas yksi, jonka ainoa kiinnostus maailman asioissa on kuulostaa syvälliseltä ja näyttää upealta viis luonnonvaroista, tieteestä, sivistyksestä. Vedetään suklaapatukkaa ja leikitään vegaania. Ei tiedetä asioista mitään, vaan vedetään oletuksilla sinne päin, kunhan saadaan huomioo ja leikitään äiti Teresaa.

Halpaa ja silkkaa silkkoa. Toki tää pätee snadisti muunneltuna myös miehiin. Liian pinnallista paskaa, sukupuolesta riippumatta, tavalla tai toisella. Toivon todellista henkistä heräämistä näkemään maailman oikea tila.

Vierailija
93/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samanlaista pelailua ja paskaa se on miestenkin kanssa, ei ne ole naisia kummoisempia.

Miesvaltaisissa työpaikoissa liki koko työhistoriani olleena olen havainnut, että niitä 'naismaisia piirteitä' (kateutta, juoruilua, suoranaista ilkeyttä) koin olleen tosi pienellä osalla. Karkea arvioni on 2,5%. Naisille heittämällä 50.

Vierailija
94/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisilla nokkimisjärjestys ja sosiaaliset kuviot määräytyy hyvin pitkälle ulkonäön perusteella.

Tämä on tärkein asia ymmärtää. Ymmärrettäväkin koska aisten "pääoma" koostuu enimmäkseen ulkonäöstä.

Ok. Mä oon tavallaan ruma, mutta laittautuessani ja meikattuna voin olla joskus ihan ok-näköinen. Oon hoikka ja hiukseni pitkät, mutta kasvoni ovat melko rumat, joten parisuhderintamalla on pääosin ollut aika hiljaista koko elämäni ajan. En ole siis sellaista nättikasvoista "tyttöystävätyyppiä" miehille. Oon aika luonnollinen kuitenkin, mutta en siis missään nimessä mikään kaunis perinteisellä tavalla. Ehkä tuonkin vuoksi oon ns. pahnanpohjimmainen naisten parissa.

Vierailija
95/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annan esimerkin: Jos pukeudut paljastavasti, toiset naiset eivät pidä siitä, etenkin jos itse eivät pukeudu. Miksi näin on? Koska naiset kilpailevat miesten huomiosta. Ja kuka on vastustaja? --- Toinen nainen.

Hohhoijaa, että tämäkin ikivanha klisee tähän piti nostaa. Omassa kaveripiirissäni ei edes ole ihmisiä, jotka pukeutuisivat erityisen paljastavasti ja jos jossain tällaiseen ihmiseen törmään, tilanne on vain lähinnä kiusallinen, mutta ei se johda mihinkään ihmissuhdedraamoihin. 

Voisitteko kertoa, missä tällaista paljastavan pukeutumisen vastustamista niin paljon esiintyy? Jossain karaokebaarissa? 

Vierailija
96/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin hieman autistinen ja olen huomannut, että kannattaa kysellä ihmisiltä heidän kuulumisiaan ja kuunnella niitä alkamatta pulista omaa asiaansa heti... herkästi alan kesken toisen jutun kertoa jotain omaa asiaani, joka tuli toisen jutusta mieleen. Olen tajunnut, että se ärsyttää ihmisiä. Eli kannattaa vaan kuunnella rauhassa mitä toinen puhuu ja kysellä jotain lisäkysymyksiä välillä.

Vierailija
97/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko antaa jotain esimerkkejä niistä? Olen nainen eikä yhtään tule mieleen.

Ja siis en edes tiedä niitä juttuja, kun en tunnista sosiaalisia tilanteita kunnolla naisten seurassa. Olen vain heidän mielestään jotenkin nolo tai erikoinen, mutten tiedä syytä. Mun ongelma on se, että olen todella asiakeskeinen ja huono lukemaan sosiaalisia tilanteita tai elekieltä. En huomaa mitään vihjauksiakaan, tosin mulla on hieman huono näkö/havaintokykykin.

"Heidän"?

Heidän eli naisten seurassa. Oon itsekin nainen tosin.

Ymmärsin kyllä. Mutta sinä et taida ymmärtää, miten häiriintynyttä on että käytät sanaa "he" etkä "me" tai "muut naiset". Sinulla ei ole kaikki ihan hyvin.

Ei tsiisus mikä keittiöpsykologi siellä palstautui. Voi myötähäpeä!

Ihan normaali puhetapa. Omasta perheestäänkin voi keskustella he-muodossa kun puhutaan yleisiäkin asioita. Toisekseen, nainen voi olla homoseksuaali eikä koe kuuluvansa siten ns.samaan lokeroon, mutta kaikki on silti ihan hyvin.

Ehkä sinulla ei ole, koska kiinnität neuroottisesti huomiosi keskustelussa aivan epäolennaisii asioihin. Sellaisiin mitkä eivät edes sinulle kuulu eikä asiaan liity. Jotenkin välittyy pahoinvointi tms.

No ei ole normaali puhetapa puhua omasta sukupuolestaan kuin ei itse kuuluisi siihen! Jos kaikki olisivat yhtä päättäväisesti piittaamatta sanamuodoista kuin sinä, kukaan ei ymmärtäisi muiden ihmisten käytöksestä mitään. Sanavalinnoilla on valtavan iso merkitys.

Lisäksi irrotit tarkoitushakuisesti ap:n sanavalinnan kontekstista: ap ei keskustele tässä omasta perheestään vaan ihmettelee miten 50% maailman väestöstä on niin hankalia.

Vierailija
98/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla matala koulutus, kun olet noin innokas diagnosoimaan?

Ohis

Ei ole matala koulutus. Omasta perheestä löytyy autisteja. Eiköhän "kokemusasiantuntija" tunnista nämä piirteet aika helposti. Oman kokemukseni mukaan jopa helpommin kuin varsinaiset asiantuntijat.

Vierailija
99/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin ketjusta vain alun, mutta en oikeasti tiedä mitään sellaisia sääntöjä, jotka koskisivat ihan kaikkia naisia. Mulla on omien ystävieni kanssa kuitenkin ollut periaate (siis silloin, kun oltiin nuoria ja sinkkuja), että jos baarissa toinen ilmaisi kiinnostuksensa jotain miestä kohtaan, niin vaikka ko mies olisi kiinnostanut myös toista, mies jätettiin ystävälle. Ts ei edes yritetty mitään ko miehen kanssa. Samoin ei alettu suhteeseen ystävän exien kanssa. 

Vierailija
100/330 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunpa toi huomiosta taisteleminen loppuisi. Mutta se edellyttäisi todellista henkistä kasvua. On paljon helpompi lähteä loputtomaan kilpavarusteluun ja miehet ne nauraa partaansa ja pyörittää rahoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi