Miten voisi oppia naisten välisiä "kirjoittamattomia sääntöjä"?
En oikein tajua naisia, vaikka olen itsekin nainen. Naisilla on joitain keskinäisiä ihmeellisiä kirjoittamattomia sääntöjä, joita ei voi siis lukea tai oppia mistään. Mistä voisi oppia kommunikoimaan mielekkäällä tavalla naisten kanssa? Varmaan monille miehillekin olisi apua vastaavasta.
Kommentit (330)
"Antaa ymmärtää mutta ei ymmärrä antaa."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko antaa jotain esimerkkejä niistä? Olen nainen eikä yhtään tule mieleen.
”En sano tätä millään pahalla, mutta…” tarkoittaa että kuitenkin sanoo tämän pahalla eikä ole hiljaa.
Kiitos, tällaisia just meinaan. Mua itseäni ei haittaa, jos joku sanoo noin ja mieluusti kuuntelen, jos jollain on asiaa. En hermostu tai vedä herneitä nenään kovin helposti mistään.
Kyllä ne säännöt kaikki kirjoitettu on, mutta juuri kuvaamasi ”asiakeskeinen” henkilö, joka itse ”ei hermostu eikä vedä herneitä nenään kovin helposti” ei yleensä osaa soveltaa niitä käytäntöön. Ne on kirjoitettu paitsi kaikissa käytösoppaissa ja etikettikirjoissa, myös takavuosien romaaneissa. Idea on siinä, että YRITÄ OLLA LOUKKAAMATTA IHMISIÄ TARPEETTOMASTI ja että voidaksesi tehdä tämän, sinun on lakattava olettamasta, että muut automaattisesti ajattelevat ja kokevat kaikesta samoin kuin sinä. Sinua ei ehkä satuta mikään, mutta keskivertoihmistä kuitenkin satuttaa kaikki sellainen, mikä halventaa hänen tärkeiksi kokemiaan asioita. Nyt sun on käytettävä vähän mielikuvitusta ja ymmärrettävä, että vaikka sulle mikään ei ole kovin tärkeää, muille ihmisille on. Ja että ne tärkeät asiat ovat erilaisia eri ihmisille. Oikeasti jää siiskovin vähän sellaisia asioita, joista olisi turvallista puhua halventavasti. Koita siis välttää halventamasta ylipäänsä yhtään mitään.
Yritän puhua aika diplomaattisesti ja neutraalisti eli en tietääkseni halvenna ihmisiä. Millaiset aihepiirit voisivat olla esimerkkejä kertomastasi asiasta? Ja mikä melko neutraali asia voitaisiin kokea halventavana helposti?
Itselläni on vähän sama tilanne. Olen huomannut, että jotkut naispuoliset "ystävät" oikein tarkoituksella haluavat draamaa ja juoruilevat selän takana muista. Itse en ymmärrä tuollaista juoruilua ja ihmissuhdedraamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis en edes tiedä niitä juttuja, kun en tunnista sosiaalisia tilanteita kunnolla naisten seurassa. Olen vain heidän mielestään jotenkin nolo tai erikoinen, mutten tiedä syytä. Mun ongelma on se, että olen todella asiakeskeinen ja huono lukemaan sosiaalisia tilanteita tai elekieltä. En huomaa mitään vihjauksiakaan, tosin mulla on hieman huono näkö/havaintokykykin.
"Heidän"?
Heidän eli naisten seurassa. Oon itsekin nainen tosin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis en edes tiedä niitä juttuja, kun en tunnista sosiaalisia tilanteita kunnolla naisten seurassa. Olen vain heidän mielestään jotenkin nolo tai erikoinen, mutten tiedä syytä. Mun ongelma on se, että olen todella asiakeskeinen ja huono lukemaan sosiaalisia tilanteita tai elekieltä. En huomaa mitään vihjauksiakaan, tosin mulla on hieman huono näkö/havaintokykykin.
"Heidän"?
:D
"Kaikki suomalaiset/naiset/miehet/lapset/yliopisto-opiskelijat jne. ovat." Aina yhtä koomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Heidän"?
Olisiko pitänyt sanoa "niiden seurassa" vai "meidän seurassamme", kun oon itsekin nainen? Just tällaisia tarkoitan myös, kun en edes huomannut sanovani väärin, enkä edes tiedä, miten tuo ois pitänyt kirjoittaa oikeinkaan.
Ratkaisu on: Rupee mieheksi. Silloin ei tarvitse edes yrittää ymmärtää naisten jauhatuksia koskee niitä kukaan mies kumminkaan ymmärtä, ja kaikki tietää sen. Sukupuolen valinta on nykyään ilmoitusasia ettei senkään puolesta ole mitään ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on vähän sama tilanne. Olen huomannut, että jotkut naispuoliset "ystävät" oikein tarkoituksella haluavat draamaa ja juoruilevat selän takana muista. Itse en ymmärrä tuollaista juoruilua ja ihmissuhdedraamaa.
Minkäslaisia asioita sinä sitten haluaisit keskustella? Minä ainakin puhun kavereideni kanssa ihan vain kuulumisia ja omaan elämään liittyviä asioita ja koska omaan elämään sattuu liittymään myös muita ihmisiä, kyllä siinä väistämättä tulee "juoruiltua" myös muista ihmisistä. Kai se on sitten joidenkin mielestä sellaista sietämätöntä ihmissuhdedraamaa, mutta minulle se sattuu olemaan normaalia elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis sellaisia, joiden perusteella arvioidaan naisen olevan niin "nolo", ettei häneen kannata tutustua tai joiden perusteella hänet suljetaan ulos isommasta porukasta jo heti ns. kättelyssä. Tunnen olevani oman elämäni Mr. Bean naisten seurassa.
Kannattaako tällä tavalla käyttäytyvien naisten (tai ihmisten yleensä) seuraa erityisesti havitella? Tutustumisen arvoinen ihminen ei skannaile sitä, kuinka "nolo" toinen on tai että mille portaalle hänet pitäisi sijoittaa jossain kuvitteellisessa nokkimisjärjestyksessä. Henkilökemiat eivät aina kohtaa kaikkien kanssa mutta se ei ole sama asia kuin joidenkin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan ihmisten luokittelu noloihin ja ei-noloihin. Voi myös olla, että olet persoonaltasi ja kiinnostuksen kohteiltasi sellainen, joka löytää luontevammin samanhenkisiä ihmisiä miesten keskuudesta. Ei siinä ole mitään pahaa tai väärää. Hyvä ystävä on aina rikkaus riippumatta ystävän sukupuolesta.
Menet melko pahasti metsään siinä, että oletat naisten olevan yksi homogeeninen massa, jonka kanssa on mahdollista oppia kommunikoimaan tietyllä tavalla. Olethan itsekin sanojesi mukaan nainen etkä ymmärrä näiden "sääntönaisten" mielenmaisemaa. Voin vakuuttaa, että mikään yksittäistapaus et siinä suhteessa ole. Jotkut naiset ovat saattaneet vaistota jännittyneen ja ennakkoluuloisen asenteesi heitä kohtaan ja siksi alkaneet vierastaa sinua. Kehottaisinkin sinua ensin kyseenalaistamaan naiskäsityksiäsi ja miettimään sitä, mistä ja milloin olet ne omaksunut. Kun pystyt suhtautumaan muihin naisiin rennommin ja ennakkoluulottomammin, alkaa niitä naiskavereitakin todennäköisesti löytyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Heidän"?
:D
"Kaikki suomalaiset/naiset/miehet/lapset/yliopisto-opiskelijat jne. ovat." Aina yhtä koomista.
Oon siis rajannut tämän ongelman siihen, että kommunikointi on erityisen hankalaa naisten kanssa yleisemmin. On jo vähän ennakkoluulojakin ja koen, etten itse ole tämän takia edes kunnolla naisellinen. Jotkut hokevat tippaleipäaivoista ym., niin se pahentaa paineitani näissä jutuissa, kun siis itse ajattelen melko miestyyppisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Heidän"?
Ymmärsin kyllä. Mutta sinä et taida ymmärtää, miten häiriintynyttä on että käytät sanaa "he" etkä "me" tai "muut naiset". Sinulla ei ole kaikki ihan hyvin.
Samanlaista pelailua ja paskaa se on miestenkin kanssa, ei ne ole naisia kummoisempia.
Se ettei kaverin/ystävän miehiin kosketa ellei itseä satu kiinnostamaan kaverin/ystävän mies. ;D
MItä jos aloittaisit siitä, että kertoisit ja pohtisit, millaisissa tilanteissa sinulle on tullut naisten kanssa ongelmia kommunikaatiossa. Ja siis ihan oikeita tilanteita eikä mitään "ku en mä osaa puhua meikeistä" -lässytystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Heidän"?
Ymmärsin kyllä. Mutta sinä et taida ymmärtää, miten häiriintynyttä on että käytät sanaa "he" etkä "me" tai "muut naiset". Sinulla ei ole kaikki ihan hyvin.
Hui, oisko mun pitänyt sanoa "me"? Koen, etten ole sellainen aito "kunnon nainen" itse, vaan jotenkin huonompi kuin muut. En mä toki mieskään ole, vaan joku B-luokan nainen yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkäslaisia asioita sinä sitten haluaisit keskustella? Minä ainakin puhun kavereideni kanssa ihan vain kuulumisia ja omaan elämään liittyviä asioita ja koska omaan elämään sattuu liittymään myös muita ihmisiä, kyllä siinä väistämättä tulee "juoruiltua" myös muista ihmisistä. Kai se on sitten joidenkin mielestä sellaista sietämätöntä ihmissuhdedraamaa, mutta minulle se sattuu olemaan normaalia elämää.
En tietenkään tarkoita kuulumisten vaihtoa minään ihmissudedraamana. Vaan sitä, että heti kun selkäsi käännät toiset alkavat juoruilla joka teostasi tai sanastasi.
Itse tykkään jutella ajankohtaisista aiheista, pitää hauskaa ja vaihtaa kuulumisia. Pahansuopaista juoruilua selän takana en siedä.
Vierailija kirjoitti:
Se ettei kaverin/ystävän miehiin kosketa ellei itseä satu kiinnostamaan kaverin/ystävän mies. ;D
Ei ole tuollaista tapahtunut. Ainoa naispuolinen kaverini on lesbo, joten hänellä ei ole koskaan ollut miestä. Muut kaverini ovat tosiaan miehiä. Itse oon hetero kyllä.
"Heidän"?