Psykologin raju väite: Miehet eivät enää halua naimisiin
Psykologin raju väite: Miehet eivät enää halua naimisiin - syy on naisissa
Psykologi Helen Smith kirjoittaa uutuuskirjassaan, että avioliitto on kokenut inflaation - ja se on täysin naisten vika.
Helen Smith on psykologi ja kirjailija. Naisen uutuuskirja Why Men Are Boycotting Marriage, Fatherhood And The American Dream pohtii nimensä mukaisesti syitä siihen, miksi yhä harvemmat miehet astelevat avioon - tai ainakin tekevät sen todella vastahakoisesti.
"Katsokaa peiliin, naiset"
Smithin mukaan naiset saavat syyttää tilanteesta itseään. Smith kirjoittaa, että nykyään avioliitosta saadut hyödyt jäävät selkeästi miesten mielestä kakkosiksi sen aiheuttamiin uhkakuviin ja riskeihin nähden.
"Miehet tietävät, että mennessään naimisiin he asettavat itsensä alttiiksi riskille menettää ystävänsä, kunnioituksensa, oman tilansa, seksielämänsä, rahansa - ja jos kaikki menee oikein huonosti myös lapsensa." Smith väittää.
Kirjan mukaan moni mies pelkää menettävänsä rahansa, jos avioliitto ajautuu karille.
"Sen sijaan, että he allekirjoittaisivat sopimuksen, joka takaa toiselle puolet heidän omaisuudestaan kuherruskuukausien ollessa ohi, he ovat fiksuja, eivätkä suostu siihen." Smith muotoilee.
Ammattina edustusvaimo
Smith kirjoittaa, että nykyään monet nuoret naiset ottavat elämäntehtäväkseen näyttää mahdollisimman hyviltä ja hankkia miehen, joka elättää heidät. Tuolloin avioliitto on eräänlainen järkiratkaisu, jolla nämä naiset Smithin mukaan varmistavat sen, että eronkin tullessa he voivat vielä elää leveästi miehen omaisuuden turvin.
Hän ottaa esimerkiksi jalkapalloilijoiden vaimot, joiden tehtävä on olla edustuskumppaneita ja jotka tekevät avioliitosta elämäntehtävänsä. Kun liitto sitten päättyy, haluavat naiset hyvitykseksi rahaa.
Julkiset esimerkit vaikeista eroista ovat omiaan lietsomaan miesten pelkoa avioliittoa kohtaan - varsinkin, jos heillä on tai heillä on aikeissa hankkia omaisuutta.
Seksi ja perhe
Smith on myös haastatellut useita asiantuntijoita, ja korostaa, että äitien on edelleen isiä helpompi saada lasten huoltajuus eron tullessa. Hän uskookin tämän olevan osasyy miesten haluttomuuteen sitoutua ja perustaa perhettä.
Tuoreen tutkimuksen mukaan ihmisten seksielämä lässähtää heidän mentyään naimisiin. 3000 pariskuntaa seuranneen tutkimuksen mukaan ennen naimisiinmenoa seksiä harrastettiin kumppanin kanssa noin neljä kertaa viikossa. Naimisiin menon jälkeen seksikerrat typistyivät kertaan viikossa.
Kommentit (156)
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:33"]
Olen aina ihmetellyt tuota ajatusta, että seksielämä lässähtää pariskunnan mentyä naimisiin.
Mitä jos pariskunta odottaa avioliittoon ennen kuin ylipäätään harrastavat seksiä? Tuntuuko avioliitto silloinkin epäseksikkäältä instituutiolta? Tuskin.
[/quote]
Mä olen myös ihmetellyt tätä. Tuostahan saa sellaisen oletuksen että naiset viitsivät harrastaa seksiä ja miellyttä miehiä vain kunnes ovat saaneet heidät nalkkiin. Eikai tämä ole totta? Vai onko oikeasti suurin osa naisista tuollaisia?
T:neiti
[/quote]
No kun kuuntelee perheellisten miesten puheita saunailloissa, niin melko iso osa naisista ovat tuollaisia. Kun on kuultu se papin aamen, lapset tehty ja omakotitalo rakennettu, voi mies 75% todennäköisyydellä unohtaa seksielämän, vapaa-ajan ja rahansa. Ja kun nykyään ei ole mikään "yhteiskunnallinen pakko" mennä naimisiin, niin en yhtään ihmettele, että miehet avioituvat yhä vähemmän.
Miksi sitten pitäisi haluta naimisiin? Liian moni eroaa, avioliitoa kun pidetään lottona. Lapsia synnytetään kuvitteeliseen onneen.. onneksi olen ronkeli
Höpöhöpökirja, joka on tehty pelkästään myyntiluvut mielessä. Jalkapalloilijoiden vaimot onkin edustava otos naimisissa olevista naisista ja niiden käyttäytymisestä.
Mitä seksielämään tulee, yleensä jokaisessa parisuhteessa ajan mittaan into laimenee. Varsinkin silloin kun eletään kiirevuosia, on työt, perhe, huusholli ja kaikki muu lisäksi. Se on ihan normaalia.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:50"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:25"]
Olen aina ihmetellyt tuota ajatusta, että seksielämä lässähtää pariskunnan mentyä naimisiin.
Mitä jos pariskunta odottaa avioliittoon ennen kuin ylipäätään harrastavat seksiä? Tuntuuko avioliitto silloinkin epäseksikkäältä instituutiolta? Tuskin.
[/quote]
Mä olen myös ihmetellyt tätä. Tuostahan saa sellaisen oletuksen että naiset viitsivät harrastaa seksiä ja miellyttä miehiä vain kunnes ovat saaneet heidät nalkkiin. Eikai tämä ole totta? Vai onko oikeasti suurin osa naisista tuollaisia?
[/quote]
No kun kuuntelee perheellisten miesten puheita saunailloissa, niin melko iso osa naisista ovat tuollaisia. Kun on kuultu se papin aamen, lapset tehty ja omakotitalo rakennettu, voi mies 75% todennäköisyydellä unohtaa seksielämän, vapaa-ajan ja rahansa. Ja kun nykyään ei ole mikään "yhteiskunnallinen pakko" mennä naimisiin, niin en yhtään ihmettele, että miehet avioituvat yhä vähemmän.
[/quote]
Kyllähänmoni nainen ihan tietoisesti esittää intohimoista alkuun ja ottaa miehen vain isän rooliin. Viimeistään kun lapset lentää pesästä käy niin että nainen pettää tai jättää.
Ei päde varmaan aina. Mut omalla kohdallani kyllä. Oli kyllä seksi ja fyysinen läheisyys ihan toisarvoisia asioita avioliiton solmimisen jälkeen parikymmentä vuotta eikä asiasta edes pystytty puhumaan. Funtsin vaan, et kait tää kuuluu asiaan. Sit ilmoitin, että haluan erota. No siinä vaiheessa olis kyllä ollut seksiä tarjolla mut ei kyllä enää kiinnosta mua. Tavallaan elämä meni jo eikä olis kannattanut. Ja kaiken päälle vielä jänistin enkä eronnut, koska ei ole tapana meidän porukoissa. Jälkiviisasteluna voisin kyllä sanoa, ettei kannata mennä naimisiin, jos ei ole "pakko."
Nimim. Toivoton Hissukka
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 07:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 00:57"]
"Tutkimusten mukaan halun puute on huomattavasti yleisempää naisilla kuin miehillä ja se on lisääntynyt heillä kaikissa parisuhdemuodoissa." http://www.vaestoliitto.fi/?x27375=1565724
[/quote]
Johtuu ihan siitä vastapuolesta, monissa tapauksissa. Kyllä nainen haluaa jos toisella on aito halu tyydyttää hänetkin eikä vaan käyttää runkkualustana. Miehet voisivat katsoa peiliin.
[/quote]
Ja taas tätä samaa... Jos mies on seksuaalisestihaluton, niin hän on ikävä ihminen, joka pilaa vaimon elämän. Jos nainen on haluton, on mies ollut ikävä ihminen ja saa syyttää itseään.
Tällaiset kommentit antavat yhä enemmän pontta sille, että kannattaa unohtaa avioliitot ja pitkät suhteet. Naiset kääntävät kaikki tilanteet miehen syyksi, joten helpommalla pääsee kun harrastaa satunnaisia lyhyitä suhteita.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 03:14"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 02:45"] Ei miehistä ole kantamaan vastuuta lapsista, se vaatii huomattavasti enemmän kuin mihin miehillä on haluja, saati resursseja. [/quote] Seksististä paskapuhetta. Ihan samantasoista kuraa kuin sovinistien "ei naisesta ole oikeisiin töihin, parempi kun on kotona kokkaamassa ja hoitamassa lapsia"-läppä. Yh-isien lapset pärjää ihan yhtä hyvin kuin yh-äitienkin, joidenkin tutkimusten mukaan jopa paremmin (tosin osan erosta yleensä selittää isien parempi elintaso). Tervetuloa 2000-luvulle, jos vain uskallat kivesi alta esiin ryömiä. [/quote] Niin ja paljonko niitä yh -isiä mahtaakaan olla? Miehet ei täyttä vastuuta lasten hoidosta ota, ellei ole aivan pakko. Tämän tietää kyllä jokainen parisuhteessa oleva nainen.
[/quote]
Voi vittu taas. Ja arvon naiset jaksaa huutaa tasa-arvosta, vaikka omat asenteet ovat tällä tasolla. Naisethan aina kehuvat, että heillä on läheisempi suhden lapsiin, koska onhan se sentään kasvanut heidän sisällään. Aina mollataan miehiä ja miesten kykyä suoritiutua lastenhoidosta. Ei ole ihmekkään, että miehet eivät koe asiaan oikein omakseen.
Niin ja erotilanteessa mies on yleensä aika heikoilla lasten suhteen. Jos me nyt eroaisimme vaimoni kanssa, niin mielelläni ottaisin lapset itselleni, mutta tietenkin vaimokin haluaa heidät pitää. Joten jos tällainen asia menee oikeuteen asti, niin kumpihan siinä voittaa?
Maailma muuttuu ja mun mielestä se on ihan ok. Miehille tämä muutos vain on kovempi, koska he ovat tottuneet olemaan avioliitossa päättävässä asemassa. Naisten asema on aikaisemmin ollut todella heikko, seksi avioliiton ulkopuolella on voinut tuhota kaikki mahdollisuudet elämiseen, aviottomien lasten asema on ollut huono, naisilla ei ole ollut mahdollisuuksia elättää itseään itsenäisesti, raiskaus ja pahoinpitely avioliitossa on ollut ok, naiset eivät ole perineet vanhempiaan samanarvoisesti miesten tavoin, naiset eivät ole voineet vaikuttaa yhteiskunnassa, naisilla ei ole ollut oikeutta päättää avioitumisestaan jne.
Nyt meillä on tasa-arvoisempi lainsäädäntö, naisilla oikeus osallistua yhteiskunnallisiin asioihin, oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen avioliitossa ja kaikkialla yhteiskunnassa, mahdollisuus harrastaa seksiä ja lisääntyä silloin kun itse tahtovat, oikeus koulutukseen ja työelämään. Onhan tämä kaikki aika hurja muutos 100-200 vuodessa, mutta mun mielestä ei huono.
Itse en tarvitse miestä mihinkään, mulla on hyvä työ, olen itsenäinen, osaan hoitaa kodin ja viedä auton korjaamolle. Se ei poista sitä halua elää jonkun kanssa, jakaa arki ja juhla ja saada hyvää seksiä. Miehenikään ei tarvitse minua mihinkään, hän elättää itse itsensä, on itsenäinen ja hoitaa kodin hyvin. Mutta hänkin tahtoo elää ja olla minun kanssa, jutella aamupalapöydässä tulevasta päivästä, murehtia minun kanssani vanhenevien vanhempiensa elämää, haaveilla yhdessä, harrastaa seksiä yhdessä. Me olemme sitoutuneet toisiimme ja olemme naimisissa, vaikka meidän ei tarvitsisi. Sehän siitä juuri tekeekin niin hienoa, kun kumpikin tietää että tuon toisen ei ole mikään pakko olla minun kanssani, mutta hän haluaa silti sitoutua juuri minuun koska rakastaa ja arvostaa minua niin paljon.
Mun mielestä tällaiset liitot on paljon parempia kuin ne joissa pakko pitää pariskuntaa yhdessä. Tämä vain vaatii molemmilta puolisoilta erilaista ajattelutapaa kuin aikaisemmin. Arvostetaan toista ihmisenä, kunnioitetaan luonne- ja persoonaeroja ja omataan vahva itsetunto. Lisäksi naisten pitää hankkia itselleen koulutus ja työ, miehen taas ymmärtää että perhe ja koti on yhteinen työmaa.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 12:08"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:02"]
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 03:14"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 02:45"] Ei miehistä ole kantamaan vastuuta lapsista, se vaatii huomattavasti enemmän kuin mihin miehillä on haluja, saati resursseja. [/quote] Seksististä paskapuhetta. Ihan samantasoista kuraa kuin sovinistien "ei naisesta ole oikeisiin töihin, parempi kun on kotona kokkaamassa ja hoitamassa lapsia"-läppä. Yh-isien lapset pärjää ihan yhtä hyvin kuin yh-äitienkin, joidenkin tutkimusten mukaan jopa paremmin (tosin osan erosta yleensä selittää isien parempi elintaso). Tervetuloa 2000-luvulle, jos vain uskallat kivesi alta esiin ryömiä. [/quote] Niin ja paljonko niitä yh -isiä mahtaakaan olla? Miehet ei täyttä vastuuta lasten hoidosta ota, ellei ole aivan pakko. Tämän tietää kyllä jokainen parisuhteessa oleva nainen.
[/quote]
Voi vittu taas. Ja arvon naiset jaksaa huutaa tasa-arvosta, vaikka omat asenteet ovat tällä tasolla. Naisethan aina kehuvat, että heillä on läheisempi suhden lapsiin, koska onhan se sentään kasvanut heidän sisällään. Aina mollataan miehiä ja miesten kykyä suoritiutua lastenhoidosta. Ei ole ihmekkään, että miehet eivät koe asiaan oikein omakseen.
Niin ja erotilanteessa mies on yleensä aika heikoilla lasten suhteen. Jos me nyt eroaisimme vaimoni kanssa, niin mielelläni ottaisin lapset itselleni, mutta tietenkin vaimokin haluaa heidät pitää. Joten jos tällainen asia menee oikeuteen asti, niin kumpihan siinä voittaa?
[/quote]
Nyt ei ole kyse mistään asenteesta tai tasa-arvosta, vaan ihan siitä että lapsissa on aivan hemmetisti työtä ja vastuuta. Ja sitä vastuuta mies väittelee loppuun asti.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 11:00"][quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 10:02"]
[/quote]
No miksi naiset eivät hanki lapsia yksin ilman miestä - jos niistä ei ole mitään iloa lastenhoidossa ?
Yksinhuoltajaisien vähäiseen määrään on yksi selitys minkä jokainen vähääkään asiaa ajatteleva kyllä tiedostaa.
[/quote]
Koska niin ne miehetkin osaa alussa esittää olevansa hyviä tulevia perheenisiä, jotka haluaa ainakin kaksi lasta ja mielellään jäävät sitten kotiin hoitamaan lapsia kun vaimo palaa töihin. Mutta kun lapsi syntyy, tästä miehestä ei näy enää jälkeäkään.
Viimeisestä lauseesta olen kanssasi samaa mieltä: erosta alkaa miehen poikamieselämä, johon ei vanhan suhteen lapset enää mahdu. Tämä tapahtuu viimeistään siinä vaiheessa kun uusi nainen tulee kuvioihin mukaan (mikä kylläkin tapahtuu lähes aina jo avioliiton aikana).
Vaihda miestä jos on huono eikö lotossa ollut onnea? Ihmiset tuhoaa elämänsa lyhytnäköisellä käyttäytymisellään. Syyllinen on peilissä.
Mä halusin naimisiin, mutta naiselleni ei kelpaa sukunimeni. Joten asia saa jäädä toistaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 12:11"]
Maailma muuttuu ja mun mielestä se on ihan ok. Miehille tämä muutos vain on kovempi, koska he ovat tottuneet olemaan avioliitossa päättävässä asemassa. Naisten asema on aikaisemmin ollut todella heikko, seksi avioliiton ulkopuolella on voinut tuhota kaikki mahdollisuudet elämiseen, aviottomien lasten asema on ollut huono, naisilla ei ole ollut mahdollisuuksia elättää itseään itsenäisesti, raiskaus ja pahoinpitely avioliitossa on ollut ok, naiset eivät ole perineet vanhempiaan samanarvoisesti miesten tavoin, naiset eivät ole voineet vaikuttaa yhteiskunnassa, naisilla ei ole ollut oikeutta päättää avioitumisestaan jne.
Nyt meillä on tasa-arvoisempi lainsäädäntö, naisilla oikeus osallistua yhteiskunnallisiin asioihin, oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen avioliitossa ja kaikkialla yhteiskunnassa, mahdollisuus harrastaa seksiä ja lisääntyä silloin kun itse tahtovat, oikeus koulutukseen ja työelämään. Onhan tämä kaikki aika hurja muutos 100-200 vuodessa, mutta mun mielestä ei huono.
Itse en tarvitse miestä mihinkään, mulla on hyvä työ, olen itsenäinen, osaan hoitaa kodin ja viedä auton korjaamolle. Se ei poista sitä halua elää jonkun kanssa, jakaa arki ja juhla ja saada hyvää seksiä. Miehenikään ei tarvitse minua mihinkään, hän elättää itse itsensä, on itsenäinen ja hoitaa kodin hyvin. Mutta hänkin tahtoo elää ja olla minun kanssa, jutella aamupalapöydässä tulevasta päivästä, murehtia minun kanssani vanhenevien vanhempiensa elämää, haaveilla yhdessä, harrastaa seksiä yhdessä. Me olemme sitoutuneet toisiimme ja olemme naimisissa, vaikka meidän ei tarvitsisi. Sehän siitä juuri tekeekin niin hienoa, kun kumpikin tietää että tuon toisen ei ole mikään pakko olla minun kanssani, mutta hän haluaa silti sitoutua juuri minuun koska rakastaa ja arvostaa minua niin paljon.
Mun mielestä tällaiset liitot on paljon parempia kuin ne joissa pakko pitää pariskuntaa yhdessä. Tämä vain vaatii molemmilta puolisoilta erilaista ajattelutapaa kuin aikaisemmin. Arvostetaan toista ihmisenä, kunnioitetaan luonne- ja persoonaeroja ja omataan vahva itsetunto. Lisäksi naisten pitää hankkia itselleen koulutus ja työ, miehen taas ymmärtää että perhe ja koti on yhteinen työmaa.
[/quote]
Näin. Samoin.
Ilmeisesti jotkut, niin naiset kuin miehetkin, ovat jotenkin eksyksissä ja epävarmoja kun ei ole selkeitä rooleja mihin hulahtaa. Vapaus olla oma itsensä ja tehdä täysin itsestään lähtöisiä valintoja (ei mistään roolista tai muiden odotuksista käsin), ei ole itsestäänselvästi helppoa. Ylilyöntejäkin tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="21.04.2015 klo 12:16"]
Nyt ei ole kyse mistään asenteesta tai tasa-arvosta, vaan ihan siitä että lapsissa on aivan hemmetisti työtä ja vastuuta. Ja sitä vastuuta mies väittelee loppuun asti.
[/quote]
Riippuu miehestä. Mutta tilannetta ei mitenkään auta, että yleisesti ja esimerkiksi tälläkin palstalla naureskellaan niille virheille, joita isät tekevät lastenhoidossa. Se ei nyt vain kaikilta tule ihan luonnostaa, mutta eipä siinä paljoa jaksa yrittääkään, kun naiset kilpaa keksivät juttuja missä miehet ovat mokanneet.
Ja ihan esimerkkinä sanottakoon, että minä vien meidän lapset aamulla hoitoon ja usein myös haen heidät (teen sitten töitä illalla kotona). Harrastuksissa käyn lasten kanssa enemmän kuin vaimoni ja käyn usein viikonloppureissuilla lasten kanssa niin rouva saa omaa-aikaa.
Toki on paljon miehiä, jotka käyttäytyvät kuten sanoit, mutta on paljon naisia, jotka onnistuvat uhkailulla ja manipuloinnilla juonittelemaan miehen isäksi. En tosiaan tiedä miksi kyseiset miehet siihen suostuvat, mutta näin kuitenkin välillä tapahtuu. Ja siinä kohtaa on turha vinkua, kun mies ei olekaan niin kauhean innoissaan lapsistaan.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:40"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:38"]
Ei se nyt pelkästään naisten vika ole. Avioliitossa on kuitenkin niin huonot ehdot miehille, ettei ole kannattavaa mennä naimisiin.
[/quote]Joo, kahden kauppahan se on, paljon kiinni myös kenen kanssa menee naimisiin. Ehdot ovat huonot miehille, varsinkin Usassa, Suomessa tilanne parempi.
[/quote]
Paitsi jos vertaa USA:n naisiin, jotka ovat käytännössä kotiorjia.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:02"]
Mielenkiintoista, sillä tutkimusten mukaan avioliitto on juuri miehelle suotuisampi. Naisten elämänlaatua ei juuri lisää tai jopa heikentää.
[/quote]
Totta, näinhän se on! Tutkimusten mukaan miehen elämänlaatu huononee eron jälkeen ja naisten paranee.
[/quote]
[/quote]
Miksi se olisi naisten vika, että seksi loppuu? Kyllä miehet osaa pihdata siinä missä naisetkin
[/quote]
[/quote]
Miksi se olisi naisten vika, että seksi loppuu? Kyllä miehet osaa pihdata siinä missä naisetkin
Aina löytyy näitä psykologeja, jotka haluaa kohahduttaa jollain, että jäisivät historian kirjoihin.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 22:17"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 21:45"]
Miksei kaikki vaan tee avioehtoa? Kyllä mä tekisin jos naimisiin menisin. Olen nainen ja mulla on omat rahat.
[/quote]
Kaverilla oli avioehto. Siitä huolimatta maksaa eksälleen joka kuukausi huomattavan summan. Lisäksi menetti lasten huoltajuuden oikeuden päätöksellä. Vielä on matkaa tasa-arvoon.
[/quote]
Kaverisi ei maksa eksälleen vaan lapsilleen. Sinä ja kaverisi olette idiootteja, jos ette ymmärrä mikä ero siinä on.