Harmittaa niin hirveästi pieni palkka.
En vaan pääse yli siitä, että mun palkka on niin pieni. Koulutus tradenomi, palkka 2270 euroa kuussa. Pitäis kai olla tyytyväinen, että on töitä, mutta harmittaa vaan niin vietävästi, kun ei voi ostaa ihan normaaleja asioita kuten autoa. Sen käyttökulut olis vaan mun palkalle liikaa, jos haluan jotain muutakin kivaa joskus tehdä.
Miten te muut matalapalkka olevat kestätte pienen palkan, vai turtuuko siihen vaan vuosien saatossa? Työstäni tykkiään, siitä en haluaisi luopua, mutta joka tilipäivä tekis mieli lähinnä itkeä.
Kommentit (171)
No hei haloo! Jos koko elämä on täällä niin eipä tulis mieleenkään. Mielummin maksan asumisesta, että saan asua siellä missä haluan enkä muuta rahan takia yhtään mihinkään. Mitä teen ylijääneellä rahalla jossain perähikiällä, missä ei ole mitään eikä ketään kenen kanssa haluan aikaani viettää. Elämä on paljon muutakin kuin pankkitilillä olevat rahat.
Vierailija kirjoitti:
Olen sh ja ennen tein 3-vuorotyötä sairaalassa ja palkka 3000-3400e/kk yleensä, nykyään olen päivätyössä 2400e/kk palkalla eikä todellakaan haittaa, aivan ihanaa kun on säännöllinen elämä ja illat saa viettää aina perheen kesken!
Kerrankin sairaanhoitaja joka kertoo rehellisesti mitä saa bruttona kun tekee vuorotyötä eikä jankkaa tehtäväkohtaisesta peruspalkasta.
Aloittaja: opiskele sairaanhoitajaksi niin saat hyvää palkkaa. Jokainen joka tekee vuorotyötä ( ja niitä on paljon hoitoalan ulkopuolellakin) elää eri rytmiä kuin arkena päivää tekevä mutta rahakorvaus on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei harmita (2200e), mutta sinkkuus taloudellisessa mielessä kyllä. Yksiöt ovat törkeän hintaisia täällä (pk), mistään ei säästä vaan sinkkuna maksaa kaikesta tuplaa. Ärsyttää...
Itse olin valmistumisen jälkeen pari vuotta duunissa landella ja ostin siitä säästetyllä rahalla ason stadista. Mieluummin maksan pikkukaksiosta 500e/kk kuin itsemurhayksiöstä 700e. En tiedä toimiiko sun alalla, mutta voisi olla selvittämisen arvoinen vaihtoehto
Perusta firma.
Tienestit on sen jälkeen ihan susta itestä kiinni ja vain taivas on rajana.
Hanki jotain lisätyötä. Alat vaikkapa tekemään keikkasiivousta iltaisin tai viikonloppuisin. Saa muutaman satasen kuukaudessa ekstraa. Lisäksi siivous on hyvää liikuntaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi Suomessa on yli 100 000 eläkeläistä, joiden eläke on yli 3000 euroa kuussa ja ovat valtavan katkeria pienestä eläkkeestään ja kuinka heitä sorsitaan....
Missähän nämä eläkeläiset piileksivät? En ole tavannut ainuttakaan, olen nähnyt vain alle 1000 eurolla kituuttavia, jotka metsästävät parasta ennen -ruokia alelaatikosta. Ja useimmat heistä ovat kuitenkin omalla työllään eläkkeensä ansainneet.
KELAn sivuilta voi käydä helposti ajamassa raportin: Tilasto Suomen eläkkeensaajista. Yli 2600 euron eläkettä saavia on 150 489 henkilöä. Sen suurempaa ei pysty valitsemaan, mutta tuon perusteella on helppo uskoa, että yli 3000 eläkettä saavia on 100 000 henkeä. Tuon luvun olen lukenut jostain lehdestä ihan lähiaikoina, en nyt muista mistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokakaupassa joutuu maksamaan aina turhasta koska kaikki on perhekokoa tai vähintään kahdelle tarkoitettua. Esimerkiksi lihaa saa vain 400-700g paketeissa, vaikka joskus aikoinaan oli niitä 250g paketteja jotka sopivat sinkkutalouksiin.
En ihmettele jos on rahat loppu, jos on noin uusavuton. Osta pakastin ja laita sinne puolet lihasta. Tai tee siitä yhdestä jauhelihapaketista kerralla isompi satsi/ useampi ruoka josta syöt monta päivää. Niin ne pariskunnat ja lapsiperheetkin kuule tekee.
Ei hellanlettas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkka ei harmita (2200e), mutta sinkkuus taloudellisessa mielessä kyllä. Yksiöt ovat törkeän hintaisia täällä (pk), mistään ei säästä vaan sinkkuna maksaa kaikesta tuplaa. Ärsyttää...
Niinpä, sinkku joutuu aina elämään kalliimmin. Yksiön vuokra Helsingissä 700 euroa, kahden asuttavan kaksion n. 900 euroa. Yksinasuva siis maksaa asumisesta 700, yhdessä asuva 450. Sähkö- ja nettilaskunkin saa jaettua kahden.
Ja tästä... hanki kämppis ja vuokratkaa puokkiin se kaksio. Saa jaettua sen sähkö- ja nettilaskunkin sitten. Mikä pakko juuri sinun on saada elää ylhäisessä yksinäisyydessä?
Mulla palkka vähän yli 2700 eur/kk bruttona. Koulutus ins.AMK. Helppo päivätyö. Ei ylitöitä eikä iltatöitä tai viikonloppuja.
Työajalla riittää aikaa kirjoitella vauvapalstalle ja tehdä omia hommia tietokoneella. Suosittelen kaikille insinööriopintoja.
älä narise vierailija minulla työeläke 648e kk kehtaatkin valittaa ,mutiaisetkin saa paljon enemmän loisena ?
Isot on teillä palkat.. Itsellä viimeksi alle 1050 kk brutto ja käteen n. 800 euroa... Juu - on varaa pitää auto ja maksaa taloa. Ei ongelmia. Jos minulla olisi yli 2000 euron palkka käteen, niin eläisin kuin ruhtinas!
Olemme 35+ ikäisiä. Minun bruttopalkka on 3800, miehen 4900, eikä me matkustella jatkuvasti ja ostella merkkivaatteita, luksuslaukkuja, tai sisusteta koko ajan uusiksi, tai käydä ulkona syömässä läheskään samaan tahtiin kuin nuo pari-kolmekymppiset bloggaajat jotka takuulla tienaa minuakin vähemmän. Maksetaan asuntoa ja vastiketa saman verran kuin moni maksaa vuokraa kuukaudessa, meillä ei ole lapsia, ja meillä on vain yksi keskihintainen auto.
käteen 2300 e/kk ja miehen liksa 2000 €/kk elarit 300 ja lapsilisät 200, ihan ok pärjätään ja on varaa pitää autoa, vuokralla asutaan mutta aikeissa ostaa oma kämppä 1300€ /kk vuokraan ei houkuta
Vierailija kirjoitti:
Nettopalkka on noin 1650 e/kk. Olen ihan hyvä rahankäyttäjä, mutta tuosta kun maksaa lainanlyhennykset ja muut pakolliset menot, niin eipä siitä älyttömiä summia käytettäväksi jää. Voisin toki auton ostaa (jonkun halvan) mutta mitäs jos se menee rikki, en minä osaa sitä korjata. Vakuutukset, katsastukset, huollot ym. maksaa vaan yksinkertaisesti liikaa, jos haluaa vaikka joskus matkustellakin tai remontoida. ap
Pitkällä välillä säästää kivasti kun opettelee tekemään yleisimmät huoltotoimet itse. Ei niitä kukaan luonnostaan osaa vaan ekan auton kanssa sitten harjotellaan.
Palkkaa ei saa nousemaan muuten kuin firmaa vaihtamalla tai jos on tosi hyvä työssään ja on oikeasti lähdössä, saattaa vanha työnantaja tarjota korotusta. Mutta tämmöisenä pitkittyneenä lama-aikana on työnantajan markkinat!
ihmetyttää vaan kirjoitti:
Olemme 35+ ikäisiä. Minun bruttopalkka on 3800, miehen 4900, eikä me matkustella jatkuvasti ja ostella merkkivaatteita, luksuslaukkuja, tai sisusteta koko ajan uusiksi, tai käydä ulkona syömässä läheskään samaan tahtiin kuin nuo pari-kolmekymppiset bloggaajat jotka takuulla tienaa minuakin vähemmän. Maksetaan asuntoa ja vastiketa saman verran kuin moni maksaa vuokraa kuukaudessa, meillä ei ole lapsia, ja meillä on vain yksi keskihintainen auto.
Eli teillä jää joka kuukausi iso summa säästöön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin valmistumisen jälkeen pari vuotta duunissa landella ja ostin siitä säästetyllä rahalla ason stadista. Mieluummin maksan pikkukaksiosta 500e/kk kuin itsemurhayksiöstä 700e. En tiedä toimiiko sun alalla, mutta voisi olla selvittämisen arvoinen vaihtoehto
Itsemurhayksiö on lopulta maksettu, mutta maksat asoy kaksiostasi ikuisesti vuokran suuruista kuukausimaksua...
Vierailija kirjoitti:
ihmetyttää vaan kirjoitti:
Eli teillä jää joka kuukausi iso summa säästöön?
Ei nyt mitenkään kauheasti jää, koska tämä Helsingissä eläminen maksaa kuitenkin aika paljon. Lomaillaan pari kertaa vuodessa, eikä säästetä ruokakuluissa vaan ostetaan viikonlopuiksi hyvät ruuat jne mutta saman verran maksaisi ulkona syöminen. Pistetään vähän rahaa syrjään eläkeaikaa silmälläpitäen koska aiomme muuttaa ulkomaille kuuskymppisinä.
Vielä 3 vuotta sitten jäi enemmän rahaa itsensä hemmotteluun kuussa mutta ihmisten palkat eivät ole nousseet samaan tahtiin kuin elinkulut eli vuokrat/vastikkeet, sähkölaskut, ruoka, polttoaine. Se selittänee Suomessa sen että Tokmannista tullut paremmin menestynyt tavaratalo kuin Stockmannista...
Ja kohta tämä järkyttävän huono hallitus vie meiltä vielä lomarahatkin joka tunnetaan muissa maissa nimellä "kolmannentoista kuukauden palkka" ja joka on usein myös veroton kuukausipalkka kuten naapurimaissamme! Sitten kun se lähtee tai se puolitetaan, niin suomalaiset ei taida enää pahemmin sijoittaa rahaa kotimaan- tai ulkonmaanmatkailuun.
Niinpä, sinkku joutuu aina elämään kalliimmin. Yksiön vuokra Helsingissä 700 euroa, kahden asuttavan kaksion n. 900 euroa. Yksinasuva siis maksaa asumisesta 700, yhdessä asuva 450. Sähkö- ja nettilaskunkin saa jaettua kahden. Ruokakaupassa joutuu maksamaan aina turhasta koska kaikki on perhekokoa tai vähintään kahdelle tarkoitettua. Esimerkiksi lihaa saa vain 400-700g paketeissa, vaikka joskus aikoinaan oli niitä 250g paketteja jotka sopivat sinkkutalouksiin. Nykyisin en ole niitä enää nähnyt.
Lapsettomat pariskunnat pärjäävät kaikista parhaiten, kaksi palkkaa jotka asumiskulujen jälkeen saa käyttää suurin piirtein juuri miten lystää ja kaikki kulut saa jaettua kahden kesken. Kateeksi käy.