HS: Kulttuuriväki pöyristynyt vaalituloksesta!
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1429497014699
"Moni taiteilija ja kulttuuri-ihminen tuki näissä eduskuntavaaleissa julkisesti vasemmistoa tai vihreitä. Keskustan ja perussuomalaisten sijoittuminen vaalituloksessa kärkeen oli monelle kulttuurin edustajalle pettymys.
Yksi heistä on näyttelijä Krista Kosonen, joka kertoo seuranneensa tuloslaskentaa alamaissa.
"Kulttuuria en kuullut kenenkään mainitsevan vaali-iltana. Kyllä vaalitulos kurkkua kuristaa", Kosonen sanoo.
Näyttelijä liputti eduskuntavaaleissa vasemmistoliiton Veronika Honkasalon puolesta. Honkasalo jäi varasijalle.
Honkasaloa tukivat myös näyttelijäMinttu Mustakallio, galleristiIlona Anhava ja laulaja-näyttelijäVuokko Hovatta. Muusikoista myös esimerkiksi Paleface eli Karri Miettinen tuki näkyvästi vasemmiston ehdokkaita.
"Ehkä sitä elää itse sellaisessa helsinkiläisessä kulttuurikuplassa, en tunne ketään joka olisi äänestänyt perussuomalaisia", Kosonen sanoo.
Näyttelijä sanoo olevansa hieman peloissaan sen suhteen, millainen Suomi on tästä nyt rakentumassa."
Kommentit (619)
Pieni tietoisku:
1) Taiteilijat ovat yrittäjiä.
2) Valtion taiteilija-apurahat maksetaan veikkausvaroista, ei verovaroista.
3) Suurin osa taiteilija-apurahoista tulee yksityisiltä säätiöiltä.
Terveisin eräs tavallinen keskituloinen av-mamma, joka tykkää ostaa seinilleen omaa silmää miellyttävää taidetta.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:45"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:35"]
Apurahat on perseestä. Todella hyvät taiteilijat elättävät itsensä. Muut voi sitten harrastaa.
[/quote]
Psst, niitä taiteilija-apurahoja saavat myös esimerkiksi suomentajat, jotka tuovat teille sitä ULKOMAISTA kulttuuria (kun se suomalainen kulttuuri kerran on turhaa).
[/quote]
Ainakaan televisio puolen suomentajat eivät mitään apurahoja saa. 
sitä paitsi Persu osaa englantia joten ei tarvi suomentaa. 
[/quote]
Persu ei katso mitään muuta kuin englanninkielisiä ohjelmia? Ei yllätä.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:17"]
Kulttuuria ja urheilua ei tarvitse verovaroin tukea aikakausina, jolloin talous ripuloi. Raha on suunnattava lapsiin, perheisiin ja vanhuksiin ja ihmiset voivat hankkia virkistäytymisensä muualta.
[/quote]
Hmmm... lapsillehan sitä tuettua kulttuuri- ja urheilutoimintaa nimenomaan järjestetään. Henkistä sisältöä elämään.
En käsitä puoluetta, jolla on vain yksi asia, mikä yhdistää ehdokkaita: jonkun asian fanaattinen VASTUSTAMINEN.
[/quote]Kulttuuri ei ruoki nälkää näkevää perhettä.
[/quote]
Ehkä ei, mutta vasemmistoa äänestämällä ei tarvitsisi nähdä nälkää alunperinkään.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:41"][quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:36"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 16:17"]
Kulttuuria ja urheilua ei tarvitse verovaroin tukea aikakausina, jolloin talous ripuloi. Raha on suunnattava lapsiin, perheisiin ja vanhuksiin ja ihmiset voivat hankkia virkistäytymisensä muualta.
[/quote]
Hmmm... lapsillehan sitä tuettua kulttuuri- ja urheilutoimintaa nimenomaan järjestetään. Henkistä sisältöä elämään.
En käsitä puoluetta, jolla on vain yksi asia, mikä yhdistää ehdokkaita: jonkun asian fanaattinen VASTUSTAMINEN.
[/quote]Kulttuuri ei ruoki nälkää näkevää perhettä. 
[/quote]
Tämähän kuulostaa itänaapurimme 1900-luvun ensimmäisten vuosikymmenten marxismi-leninism-stalinismilta. Silkkaa materialismia. Persuilla on siis yhteisiä ajatuksia vanhain aikojen kommunistien kanssa. Tottahan se tietysti on. Perustarpeet ensin.
Vasemmistohan on monen Vassarin itsensäkin mielestä kupla. Moni oli niin syvällä siinä kuplassaan, että totuus ottaa nyt todella koville. Hyvä, että nää Putous-näyttelijätkin aina välillä herää todellisuuteen. Suomi on paljon muutakin kuin heidän Putous-porukka, vaikka telkkaria katsomalla vois välillä toisin luullakin.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:54"]Krista Kosonen ei edusta koko kulttuuriväkeä. Älkää leimatko muita yhden mielipiteen perusteella.
Itse olen kulttuurialalla ja äänestin persuja. En ole ylpeä siitä enkä aio kertoa sitä kenellekään. Se olisi sosiaalinen itsemurha. Suurin osa fb-kavereistani näytti äänestäneen punavihreällä linjalla, ehkä muutama porvari äänesti kokoomusta. Itse olen ollut ihan hiljaa. Osa persuista aiheuttaa minussakin myötähäpeää, mutta koin ettei minulla ollut parempaakaan vaihtoehtoa.
Tein oman äänestyspäätökseni mm. maahanmuuttopolitiikan perusteella. Vihreät ja vasemmisto kutsuvat itseään arvoliberaaleiksi, mutta he eivät ilmeisesti ymmärrä kuinka jyrkän konservatiivisia tänne muuttavat muslimit ovat. Siinä on ristiriita, jota yksikään vihreä ei ole onnistunut perustelemaan järkevästi. Luonnonsuojelua vastaan minulla ei sen sijaan ole mitään.
[/quote]
Hyvä! Sinä ajattelet omilla aivoillasi, toisin kuin suurin osa siitä määkivästä lamaslaumasta, "kulttuuriväestä". Itsekin vasemmistoa ennen äänestäneenä vaihdoin nyt persuihin. En halua olla tuhoamassa Suomea Ruotsin malliin.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:37"]
Nälkäisenä ei kiinnosta kulttuuri eli työtä ihmisille. Itse oon työssä ja mulle riittää kulttuuriksi kun avaan tv:n.
[/quote]
Voi elämä... Kas kun se kulttuurikin työllistää ihmisiä, jotka maksavat palkastaan veroja, ostavat ruokaa (ja maksavat veroja), ostavat bensaa (ja maksavat veroja), ostavat vaatteita (ja maksavat veroja).
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:40"]Pidin Kristaa aiemmin fiksuna, mutta nyt ropisi pisteet alas. Käyttäytyy kuin kiukutteleva kakara. Tyypillinen vihervassari joka pitää itseään muita parempana ja omahyväisenä haistelee tyytyväisenä omia pierujaan, kuviteltu sädekehä pään päällä loistaen. Säälittävää porukkaa!
[/quote]
Amen!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 15:58"]
ai kauheeta, joutuuks nekin nyt tekemään töitä elääkseen?
on se niin väärin.
[/quote]
Mitähän halosta sinäkin olet päähäsi saanut. vai väitätkö ettei elämässäsi ole minkäänlaista kulttuuria? Et katso mitään leffoja, televisiosarjoja, et kuuntele musiikkia? Et radiota? Seinilläsi on itse piirtämiäsi tai ottamiais kuvia jne? Ei joululauluja, häämusiikkia jne? Tajuatko että taiteilijat tekevät TYÖTÄ??? Tajuatko että pitää olla sekä koulutus että kokemus että lahja jotta voi luoda uutta? Taiteilijat tekevät yleensä töitä paljon ahkerammin kuin muut ihmiset, omasta intohimostaan, ilman työsuhde-etuja, palkallisia lomia, toimeentulon turvaa. Eikä luovaa työtä 8-16 edes voi tehdä, vaan koko ajan pitää olla hereillä ja kuulolla siihen, mitä ympärillä on menossa, mistä se juttu taas lähtee. Ja taiteilijat tekevät työtä erittäin usein suurimapana motivaationaan tehdä tästä maailmasta parempi paikka KAIKILLE. Pahaa ja rumaa on olemassa ihan luonnostaan, mutta kasvu, kauneus, hyvyys, ylipäätään monet ihmisoikeudet ja inhimilliset kysymykset motivoivat. Ja silti taiteilija palkka on yleensä surkea. Taiteilijoilla on yhteiskunnassa tärkeä tehtävä. Joka nyt jo on ohentunut valtavasti yhtä matkaa arvojen kulahtamisen myötä. Ja kaupallinen puoli on sitä mieltä, että taiteilijan työn tulos kuuluisi saada ilmaiseksi ottaa omaan käyttöön ja tienata sillä itse. Vaikka taiteilijan edellytykset ylläpitää ammattitaitoaan ja saada palkkaa perustuu siihen, että tulot kertyvät pikkurippusina monesta eri paikasta.
Mutta jos sinä tämän kirjoittaja todellakaan et millään lailla elämässäsi käytä tai tarvitse taiteilijoiden työn tuloksia, niin ok, ehkäpä sitten tuon näkökulman ymmärtää. Ja senkin että jonkun mielestä tuo alkoholisoituneen hakkaraisen kännisössötys tuo hänen rahoilleen parempaa vastinetta.
[/quote]
Ei pidä yhtään paikkaansa, että kulttuuriväki muka yrittäisi rakentaa parempaa maailmaa kaikille tms. kuraa. Taiteilija joka noin yrittäisi ja onnistuisi olisi taloudellisesti myös erittäin menestynyt oli ala mikä hyvänsä.
Ylivoimainen enemmistö taitelijoista tykkää leiua omassa pikku kuplassaan, jossa muka parantaa maailmaa. Oikean panoksen ollessa käytännössä hyvin lähellä nollaa jo siitäkin syystä ettei 99% edes tiedä mitä taiteilija tekee saati että vaivautuisi elämästään tuntikausia tuhlata miettien mitä sitä tarkemmin tehdään.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:56"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:38"]
Apurahat on perseestä. Todella hyvät taiteilijat elättävät itsensä. Muut voi sitten harrastaa.
[/quote]
Psst, niitä taiteilija-apurahoja saavat myös esimerkiksi suomentajat, jotka tuovat teille sitä ULKOMAISTA kulttuuria (kun se suomalainen kulttuuri kerran on turhaa).
[/quote]Jokaiseen elokuvaan löytyy ilmainen tekstitys nykyään, niitä tekee elokuvaharrastajat, ovat aivan yhtä hyviä kuin ns.ammattilaistenkin tekemät.
[/quote]
Luulen, että edellä oleva henkilö tarkoitti kirjojen suomentamista. Tiedätkö mitä kirjat ovat?
Ne harrastajien tekemät leffatekstitykset muuten ovat niin noloja, ettei kukaan normaalilla englannin taidolla varustettu niitä käytä. Perusenglantia opetetaan kouluissa sen verran kuin leffaa kstsoessa tarvitsee. Ja muista kielistä niitä harrastajakäännöksiä ei ole juuri tehtykään.
[/quote]Tiedän toki, osaan 3 kieltä, enkä tarvitse tekstityksiä. Minusta ne on ihan hyviä tekstityksiä mitä ne harrastajat tekee, niissä taso vaihtelee mutta pääsääntöisesti ihan hyvälaatuisia.
[/quote]
Minusta ne taas ovat tosi noloja. Mutta joka tapauksessa telkun kääntäjät työskentelevät tv-yhtiöille. Sen sijaan valtio apurahoilla käännetään kaunokirjallisuutta, puhutaan mieluummin niistä. Mistä saat harrastelijoiden tekemiä hyvälaatuisia käännöksiä vaikka Dostojevskista, Grassista tai Lin Jutangista?
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:02"]
[/quote]
[/quote]Jokaiseen elokuvaan löytyy ilmainen tekstitys nykyään, niitä tekee elokuvaharrastajat, ovat aivan yhtä hyviä kuin ns.ammattilaistenkin tekemät.
[/quote]
Luulen, että edellä oleva henkilö tarkoitti kirjojen suomentamista. Tiedätkö mitä kirjat ovat?
Ne harrastajien tekemät leffatekstitykset muuten ovat niin noloja, ettei kukaan normaalilla englannin taidolla varustettu niitä käytä. Perusenglantia opetetaan kouluissa sen verran kuin leffaa kstsoessa tarvitsee. Ja muista kielistä niitä harrastajakäännöksiä ei ole juuri tehtykään.
[/quote]Tiedän toki, osaan 3 kieltä, enkä tarvitse tekstityksiä. Minusta ne on ihan hyviä tekstityksiä mitä ne harrastajat tekee, niissä taso vaihtelee mutta pääsääntöisesti ihan hyvälaatuisia.
[/quote]
Minusta ne taas ovat tosi noloja. Mutta joka tapauksessa telkun kääntäjät työskentelevät tv-yhtiöille. Sen sijaan valtio apurahoilla käännetään kaunokirjallisuutta, puhutaan mieluummin niistä. Mistä saat harrastelijoiden tekemiä hyvälaatuisia käännöksiä vaikka Dostojevskista, Grassista tai Lin Jutangista?
[/quote]Koska osaan englantia, en tarvitse suomenkielisiä käännöksiä ollenkaan, en kirjoihin enkä muuhunkaan. Kaikki mikä minua kiinnostaa on käännetty englanniksi.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:57"]
Pieni tietoisku:
1) Taiteilijat ovat yrittäjiä.
2) Valtion taiteilija-apurahat maksetaan veikkausvaroista, ei verovaroista.
3) Suurin osa taiteilija-apurahoista tulee yksityisiltä säätiöiltä.
Terveisin eräs tavallinen keskituloinen av-mamma, joka tykkää ostaa seinilleen omaa silmää miellyttävää taidetta.
[/quote]
Elä elä elä sinä hyysäri valehtele!! Kyllä ne kulttuuri homojen rahat otetaan ihan suoraan vanhusten ja lasten taskuista!
[/quote]
Jus näin! Lasten maksamat verot menee kaiken maailman taidehamppareille!
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:05"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Koska osaan englantia, en tarvitse suomenkielisiä käännöksiä ollenkaan, en kirjoihin enkä muuhunkaan. Kaikki mikä minua kiinnostaa on käännetty englanniksi.
[/quote]
Jaaha. Minä taas en tarvitse työttömyyskorvauksia, koska en ole ollut päivääkään työtön. Minua kiinnostaa yhteiskunnan palveluista vain kulttuuri. Jos tähän minäminäminälinjalle lähdetään.
Ikävän usein tämä kulttuuriväki on sitä väkeä, joka haluaa valtion kustantavan heidän kuldurellin elämänsä ja siksi vasemmisto(liitto) on heille luontainen valinta. Muiden, heidän näkemyksensä mukaan vähemmän hienoilla kulttuurilahjoilla varustettujen pitää tienata heidänkin apurahansa ja tukensa tekemällä ihan oikeaa ja tylsää työtä. Tämä kaikki verhotaan kauniiseen aatteeseen vähäosaisten tukemisesta ja tuloerojen kaventamisesta mutta ihan tosi: joittenkin mielestä elannon tienaaminen kuuluu itselle eikä rahaa vain odoteta muualta käsi ojossa. Kulttuuriharrastuksia voi sitten harrastaa vapaa-ajallaan.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jaaha. Minä taas en tarvitse työttömyyskorvauksia, koska en ole ollut päivääkään työtön. Minua kiinnostaa yhteiskunnan palveluista vain kulttuuri. Jos tähän minäminäminälinjalle lähdetään.
[/quote]Luulen, että en ole ainoa joka pärjää englannilla aivan mainosti, joten tuskin tässä on kyse vain minusta.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 19:54"]
Krista Kosonen ei edusta koko kulttuuriväkeä. Älkää leimatko muita yhden mielipiteen perusteella.
Itse olen kulttuurialalla ja äänestin persuja. En ole ylpeä siitä enkä aio kertoa sitä kenellekään. Se olisi sosiaalinen itsemurha. Suurin osa fb-kavereistani näytti äänestäneen punavihreällä linjalla, ehkä muutama porvari äänesti kokoomusta. Itse olen ollut ihan hiljaa. Osa persuista aiheuttaa minussakin myötähäpeää, mutta koin ettei minulla ollut parempaakaan vaihtoehtoa.
Tein oman äänestyspäätökseni mm. maahanmuuttopolitiikan perusteella. Vihreät ja vasemmisto kutsuvat itseään arvoliberaaleiksi, mutta he eivät ilmeisesti ymmärrä kuinka jyrkän konservatiivisia tänne muuttavat muslimit ovat. Siinä on ristiriita, jota yksikään vihreä ei ole onnistunut perustelemaan järkevästi. Luonnonsuojelua vastaan minulla ei sen sijaan ole mitään.
[/quote]
Surullista ettet voi seistä mielipiteidesi takana. Mikä se sellainen ympäristö on, jossa täytyy esittää jotain muuta kuin on? Eikö ole sairasta, että nyky-yhteiskunnassa on tällaista ajattelua? Itse en suostuisi elämään hetkeäkään ympäristössä, jossa mun pitäis esittää jotain muuta kuin olen. (Vaikka tosin siitähän näyttelijät elää... Hehheee..) En voisi elää itseni kanssa, koska puoustan joakisen yhtäläisiä oikeuksia olla mitä on.. Ja mun mielestä muiden mielipiteet on yhtä arvokkaita kun munkin.
131
Ihmisille pitää saada kunnon työpaikkoja jolla tulevat toimeen.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:11"]
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 20:09"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Luulen, että en ole ainoa joka pärjää englannilla aivan mainosti, joten tuskin tässä on kyse vain minusta.
[/quote]
All right. If there is nothing you need in Finnish culture and language, we are going to continue this conversation in English.
[quote author="Vierailija" time="20.04.2015 klo 18:38"]
[/quote]
Huoh... Miksi kuvittelet, että kulttuurin tukeminen muodostuisi ensisijaisesti veronmaksajien kustantamista apurahoista?
[/quote]Mitä ilmeisimmin kulttuuri-ihmiset kuitenkin tarvitsevat enemmän muiden veronmaksajien kustantamia tukia, kuten ilmaisia palveluita ja sossuntukia kuin tavalliset työtätekevät ihmiset, koska kannattavat niin suureen ääneen puolueita jotka niitä ajavat.
[/quote]
[/quote]