Miksi joku lopettaa ihmissuhteen ghostaamalla eli häipymällä ilman selitystä?
Oletko itse kenties syyllistynyt ghostaamiseen ja jos olet, niin miksi? Tai onko sut jätetty ghostaamalla? Musta on outoa vain kadota ihmissuhteesta ilman selitystä ja jättää vastaamatta toisen viesteihin, mutta haluaisin ymmärtää, miksi joku tekee niin.
Kommentit (285)
Vierailija kirjoitti:
Olen "ghostannut" elämäni aikana eräitä ystäviä, koska petyin heihin, sekä kummilapseni perheineen ja eräitä sukulaisia ja isäni ja myös esimieheni irtisanoutumisprosessin aikana. Parhaillaan mietin, miten menetellä takertuvan naapurin kanssa - en yhtään tykkää siitä, että hän soittelee minulle vähän väliä varsinkin näin pyhien aikaan. En ole tänäänkään viitsinyt vastata hänen soittoyrityksiinsä.
Kun on aikansa kärvistellyt epäterveellisessä ihmissuhteessa, on helpointa katkaista se ilman selityksiä. Täydellisessä maailmassa voisi ottaa ongelmat puheeksi ja ne ratkaistaisiin rakentavasti keskustellen, mutta sellainen onnistuu vain keijujen maailmassa sateenkaaren tuolla puolen.
Miksi 29 henkilöä on tykännyt tästä kommentista? Onhan se aika omituista, jos yksi henkilö on ghostannut oman isänsä lisäksi kummilapsen perheineen, muita sukulaisia, useampia ystäviä ja esimiehen. Enemmän tällainen toimintatapa kertoo ghostaajasta itsestään eli ihmissuhteet menee solmuun monen kanssa ja tilannetta ei osaa ratkaista muuten kuin häipymällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen "ghostannut" elämäni aikana eräitä ystäviä, koska petyin heihin, sekä kummilapseni perheineen ja eräitä sukulaisia ja isäni ja myös esimieheni irtisanoutumisprosessin aikana. Parhaillaan mietin, miten menetellä takertuvan naapurin kanssa - en yhtään tykkää siitä, että hän soittelee minulle vähän väliä varsinkin näin pyhien aikaan. En ole tänäänkään viitsinyt vastata hänen soittoyrityksiinsä.
Kun on aikansa kärvistellyt epäterveellisessä ihmissuhteessa, on helpointa katkaista se ilman selityksiä. Täydellisessä maailmassa voisi ottaa ongelmat puheeksi ja ne ratkaistaisiin rakentavasti keskustellen, mutta sellainen onnistuu vain keijujen maailmassa sateenkaaren tuolla puolen.
Miksi 29 henkilöä on tykännyt tästä kommentista? Onhan se aika omituista, jos yksi henkilö on ghostannut oman isänsä lisäksi kummilapsen perheineen, muita sukulaisia, useampia ystäviä ja esimiehen. Enemmän tällainen toimintatapa kertoo ghostaajasta itsestään eli ihmissuhteet menee solmuun monen kanssa ja tilannetta ei osaa ratkaista muuten kuin häipymällä.
Et ole tainnut tavata toksisia tyyppejä koskaan? Tod.näk on että jos oma isä on jonkun sortin luonnehäiriöinen, niin sitä on vetänyt magneetin lailla muita samanlaisia elämään kunnes on havahtunut ongelmaan ja tehnyt sille jotain (poistanut ne elämästä). Tällaiset kommentit kuin sinun osoittaa suurta tietämättömyyttä aiheesta, syyllistät uhria.
Olen ghostannut ihmisen joka alkoi takertua liikaa ja paljastui rikolliseksi. Moraalini on joustava joissain asioissa mutta ei tuollaisissa mitä hän oli toiselle ihmiselle tehnyt. En ole ylpeä ghostaamisesta mutta hän ei olisi antanut millään ihmissuhteen olla vaikka viestin ensin hienovaraisesti että tämä on nyt liikaa.
Sitten minutkin on ghostattu. Yksi pitkäaikainen ystävä(?). Hän jotenkin muuttui. Ei enää halunnut nähdä, pitänyt mielellään kiinni sovitusta, alkoi olemaan kaikki vaikeaa ja vaikutti jopa pahantuuliselta, mutta tuosta en ole varma. Ehkä vain kuvittelin niin. Hän vaan alkoi tekemään sitä ettei jaksanut vastata viesteihin ja perui tapaamisia. Sitten annoin olla. Ehkä se oli ghostaus. Minusta hänen käytös oli vähän epäreilua. Olisin halunnut tietää mikä oli vialla, ja jos olisin vaikka voinut tehdä asialle jotain. Esimerkiksi jos olin vahingossa saanut aikaan pahan mielen jostain. Tai ehkä hän halusi osoittaa että en tosiaan merkkaa hänelle mitään. Outo juttu kaiken kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole tainnut tavata toksisia tyyppejä koskaan? Tod.näk on että jos oma isä on jonkun sortin luonnehäiriöinen, niin sitä on vetänyt magneetin lailla muita samanlaisia elämään kunnes on havahtunut ongelmaan ja tehnyt sille jotain (poistanut ne elämästä). Tällaiset kommentit kuin sinun osoittaa suurta tietämättömyyttä aiheesta, syyllistät uhria.
Olen tavannut toksisia ja luonnehäiriöisiä henkilöitä, mutta yhtään ihmistä en ole ghostannut. Olen myös ottanut tällaiseen henkilöön etäisyyttä, mutta olen kyennyt hoitamaan kuitenkin välit asiallisesti tai kertonut toiselle, että hänen käytös ei ole hyväksyttävää tai hänen käytös on loukannut minua.
Opettele ensin termit.
Ghostaaminen on sama kuin stalkkaaminen, eli jäänee nurkille nuuskimaan.
Itse lähdin, koska naisella kesti aina vastaa. Ei vastannu luuriin tai viesteihin. Ajattelin olkoot. Sitten aina laitteli viestejä päivien päästä. En vastannut enää takas mitään. Alko ovella ramppaaminen ja viestitulva missä olen jne. Ajattelin miks edes selitän mitään.
M azz i kirjoitti:
Opettele ensin termit.
Ghostaaminen on sama kuin stalkkaaminen, eli jäänee nurkille nuuskimaan.
Ghostaaminen tarkoittaa hylkäämistä ilman selitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä selittelyjä siihen tarvitaan? On huomannut tehneensä virheen ja korjaa sen.
Ghostaaminen on tosi itsekästä ja munatonta toimintaa, koska jättäjä ei anna toiselle mitään mahdollisuutta ymmärtää, miksi toinen halua lopettaa suhteen.
Mitä siinä on ymmärtämistä? Toinen ei halua jatkaa, piste.
Toiselle voisi kertoa syyn, kuten ettei tunne tarpeeksi vetoa toiseen tai jakaa erilaisen arvomaailman. Se auttaisi jätettyä ymmärtämään, miksi suhde päättyi.
Haluaisitko muka oikeasti kuulla, että olet ikävystyttävä ja että sinun kanssasi on alusta alkaen oltu vain säälistä? Joskus ghostaus on oikeasti se parempi vaihtoehto.
Minä ainakin halusin kuulla. Sen jälkeen sillä ihmisellä ei olisi minulle enää mitään arvoa ja olisi äärimmäisen helppo päästä yli. On muuten todella säälittävä tapaus itsekin jos päätyy tilanteeseen, jossa tapailee jotakuta säälistä. Kysyntä on selkeesti aika heikkoa että joutuu tuollaisen ratkaisun tekemään.
Useimmiten henkisesti heikko ihminen, joka ei uskalla puhua ongelmasta suoraan toiselle ihmiselle.
Mitä sitten kun itse tiedostaa hyvin syvällisesti oman merkityksettömyytensä ja ghostaa ihmiset? Ei sen pitäisi haitata ketään. En tajua.
Vierailija kirjoitti:
Useimmiten henkisesti heikko ihminen, joka ei uskalla puhua ongelmasta suoraan toiselle ihmiselle.
Tai niin kuin minä: opin, että ongelman esiin nostaminen vain pahensi tilannetta. Ja joidenkin ihmisten kanssa ei edes voi keskustella ongelmista, koska he vain kiihtyvät ja alkavat huutaa. On myös asioita, joita on kerta kaikkiaan noloa sanoa ääneen - esim. se, että ystävä voisi yrittää olla vastavuoroisempi tms. Sitten on enemmän tai vähemmän mt-ongelmaisia, joiden kanssa voi olla todella raskasta. En minä ole mikään Äiti Teresa, joka jaksaa loputtomiin kaikenlaisten kanssa.
Minut ghostasi yksi tyyppi, joka oli kuulemma kiinnostunut olemaan enemmän kuin ystävä ja oli "aina ollut" :D
Kertoi sitten syyn välttelylleen, halusi pysyä vapaana jos hänen vuosikausia havittelemansa ex-hoito/mikä lie olisikin vielä kiinnostunut. Kuulemma ei vielä haluaisi luovuttaa sittenkään.
Sitten yritti, että pysyttäisiin "todella hyvinä ystävinä" kaikesta huolimatta.
Eli= käytti laastarina, ei toiminut, niin ehdotti että suostuisinko olemaan varalla vapaaehtoisesti.
Onneksi olin jo vähän vanhempi ja viisaampi näkemään tuon läpi, muuten olisi tämä tyyppi vienyt minua kuin litran mittaa. Katkaisin välit ja estin kaikesta mistä estää pystyy.
Hän varmaan edelleen roikkuu tässä eksässään.
Ja tosiaan ghostasi niin, että kun suhteemme eteni kaveripohjaa pidemmälle (ei ollut seksiä) niin lakkasi puhumasta minulle! Lopuksi pakotin kertomaan mikä nyt mättää niin sai kakistettua ulos, että haluaa pitää mahdollisuudet auki vielä tähän toiseen.
No ei siinä mitään, mutta tuskinpa oli minusta kiinnostunut alunperinkään oikeasti.
Varmaan usein on niin, että ghostaaja ei oikeasti todellakaan halua vakavaa. Puhuu lämpimikseen, että saanti olisi varmempaa ja olisi muka joku hyvä jätkä sitten kun katoaa. Että kyllähän hän HALUSI vakavaa.. juuu..
Ehkä ei halua jäädä taistelemaan asiasta tai pelkää, ettei pääsekään eroon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai niin kuin minä: opin, että ongelman esiin nostaminen vain pahensi tilannetta. Ja joidenkin ihmisten kanssa ei edes voi keskustella ongelmista, koska he vain kiihtyvät ja alkavat huutaa. On myös asioita, joita on kerta kaikkiaan noloa sanoa ääneen - esim. se, että ystävä voisi yrittää olla vastavuoroisempi tms. Sitten on enemmän tai vähemmän mt-ongelmaisia, joiden kanssa voi olla todella raskasta. En minä ole mikään Äiti Teresa, joka jaksaa loputtomiin kaikenlaisten kanssa.
Ehkä voisit kirjoittaa kirjeen. Siinä voi ainakin kertoa oman näkemyksensä ilman että toinen keskeyttää ja alkaa huutamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ghostaamista jos ilmottaa vaikka viestillä suhde loppu eikä vastaa tämän jälkeen enää mihinkään.
Kyllä on. Tekstiviestillä jättäminen ei minusta muutenkaan ole hyväksyttävää, ellei ole pelkoa väkivallasta yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole ghostaamista jos ilmottaa vaikka viestillä suhde loppu eikä vastaa tämän jälkeen enää mihinkään.
Kyllä on. Tekstiviestillä jättäminen ei minusta muutenkaan ole hyväksyttävää, ellei ole pelkoa väkivallasta yms.
On tuo parempi verrattuna siihen, ettei lähetä edes sitä viestiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo inhottava tapa mutta se vain on nykypäivän deittailukulttuutia. Ei tarvitse selitellä mitään kun vain poistaa toisen yhteystiedot ja piaan ei edes muista ihmistä.
Onneksi en ole nykyisin sinkku.
No jotkut saattaa pidemmästäkin suhteesta jättää tekstiviestillä.
Ei sopisi minulle. Haluaisin mieluummin tehdä selväksi, että juttu on ohi. Olisi ärsyttävää, jos toinen osapuoli jäisi suunnilleen kuvittelemaan, että välillämme on vielä jotain.
Vierailija kirjoitti:
Täällä oli juuri monen kymmenen sivun viestiketju siitä, että parisuhde aloitetaan ilman mitään yhdessä sopimista, niin miksi lopettamiseenkaan pitäisi. Kyllähän se ihminen huomaa, kun et enää vastaa.
Jos parisuhteen aloittamisesta pitää erikseen sopia, niin eikö sama koske muitakin ihmissuhteita. Esim. kun ystävystytään, pitää keskustella siitä, että tästä lähtien ollaan ystäviä. Tai kun muututaan vihamiehiksi, siitä on sovittava erikseen, muuten se ei ole oikeaa vihollisuutta.
Olen tehnyt niin koska aina ei vaan toinen tajua vaikka mitä sanoisi. Jos on koira joka on onnettoman rakastunut, ja väittää vielä ettei muka ole, niin ei siinä muu auta kuin ghostata, ei muuten pääse kurjasta eroon.
Ja itse jos olisi ollut vain kaveri meningillä..ei toimi ei. Koirat vaan ruikuttaa ja on säälittäviä perässä vinkujia. Ei jaksa ei. Menkööt muualle vinkumaan. Mä en jaksa kuunnella.