Miksi joku lopettaa ihmissuhteen ghostaamalla eli häipymällä ilman selitystä?
Oletko itse kenties syyllistynyt ghostaamiseen ja jos olet, niin miksi? Tai onko sut jätetty ghostaamalla? Musta on outoa vain kadota ihmissuhteesta ilman selitystä ja jättää vastaamatta toisen viesteihin, mutta haluaisin ymmärtää, miksi joku tekee niin.
Kommentit (285)
Nykyään tämän saisi hoidettua yhtä helposti, mutta kumminkin vähän tyylikkäämmin. Eli kirjottaisi jonkinlaisen selitysviestin, että "Tuntuu että ei olla ihan samalla aaltopituudella, ei kannata jatkaa. Kaikkea hyvää!" ja tämän lähetettyään estäisi henkilön.
Minä ajattelisn, että sellainen aivan yhtäkkinen ghostaaja haluaa vielä jättää takaportin auki. Että jos mitään kiinnostavampaa ei löydy, niin poistankin eston ja selittelen, että pidin sometaukoa / puhelin oli huollossa joka venyikin moneksi viikoksi / ex-tyttöystävä alkoi terrorisoida enkä halunnut sotkea sua tähän kuvioon. Jos toiselle antaa rehellisen selityksen, ei palaaminen ole yhtä mutkatonta.
Kyseessä joku takertuva, stalkkaava kaheli, josta ei pääse eroon muuten kuin katoamalla..
Minä ghostasin teininä yhden kaverini, enkä ole siitä kovin ylpeä. Olimme olleet ysillä tosi hyvät kaverit, mutta sitten menimme eri lukioihin emmekä enää nähneet niin usein. Soittelimme aluksi kyllä lähes päivittäin, mutta pikkuhiljaa kaverini käytös muuttui kummalliseksi: hän alkoi puhua erilaisella äänellä kuin ennen ja hän kertoi aina vain ja ainoastaan omista asioistaan eikä koskaan kysynyt minulta mitään. Jos minä yritin kertoa omista kuulumisistani, niin hän alkoi aina leperrellä samalla koiralleen ikään kuin näyttääkseen, miten vähän minun juttuni häntä kiinnostavat! Koin tuon todella loukkaavana.
Puhelut sitten pikkuhiljaa jäivät pois mutta välillä kaverini lähetti minulle pitkiä sähköposteja. Ne olivat lähinnä kuvailua siitä, miten hän oli kännissä sekoillut minulle täysin tuntemattomien poikien kanssa. Kaverini ei koskaan kysynyt viesteissään, mitä minulle kuuluu. Minua kävi ärsyttämään niin paljon, etten enää vastannut hänelle. Lopulta kaverilta tuli muutama epätoivoinen ”Haloo, mikset vastaa?” -viesti, ja viimeisessä viestissään hän jopa lopulta kysyi, miten minulla on viime aikoina mennyt! Olin kuitenkin niin loukkaantunut, etten vastannut hänelle enää koskaan yhtään mitään, enkä ole nähnyt häntä sen koommin.
Jälkikäteen ajateltuna harmittaa, etten kertonut suoraan, mikä mättäsi. Toisaalta kaverini käytös oli niin itsekeskeistä, että hän tavallaan ansaitsi tuon ghostauksen…
Vierailija kirjoitti:
Oletteko autisteja vai muutenvain vajaita jos tarvitsette lähes kirjallisen selityksen miksi toista ei kiinnosta?
Minusta on selvää että jos toinen ghostaa/ei vastaa viesteihin tai vastaa lyhyesti niin sitä ihmistä ei kiinnosta. Thats it ja elämä jatkuu.
Olen ghostannut ja tullut ghostatuksi mutta ei se elämääni ole vaikuttanut, vituttaisi keskustella mitä vikoja toisessa on tai mitä vikoja minussa on. Täysin turhaa läpätystä.
Elämä nyt vain on sellaista että kaikelle ei saa päätöstä ja selitystä. Ja sen kanssa on vain elettävä.
On eroja siinä, missä vaiheessa katoaa selittelemättä. Erään kaverini mies ghostasi useamman vuoden suhteen ja yhdessä asumisen jälkeen selittelemättä, kun lapsi syntyi. Hän siis vain lähti ja jätti tavaransa ja kaiken. Luonnollisesti kaveri oli aivan suunniltaan ja luuli jotakin aivan kauheaa sattuneen, kun mies ei tullutkaan kotiin. Ymmärrettävästi kaverilla on ollut vaikeuksia luottaa miehiin tuon jälkeen, vaikka myöhemmin saikin mieheen yhteyden miehen äidin välittäessä viestejä...
Jos ei millään tavalla kerro toiselle, että tämä homma ei nyt toimi ja esittää kaiken olevan hyvin, suunnittelee vielä innostuneen kuuloisena tulevaisuuttakin, ja sitten ghostaa, niin onhan se nyt todella väärin ja sairasta.
Muutamia vuosia sitten viestittelin useiden viikkojen ajan eräällä deittipalstalla kivalta vaikuttavan miehen kanssa. Hänestä oli epäselvä profiilikuva. Itse en halunnut kuvaani palvelussa julkistaa eikä mies myöskään koskaan yksäreissä kysynyt kuvaani. Kun sitten yhteistuumin sovimme treffit, hän ei koskaan ilmaantunutkaan treffipaikalle. Tai ehkä hän luimuili jossain lähipusikossa ja totesi, etten ulkoisesti täytä hänen kriteerejään ja painui tiehensä. Samana iltana laitoin hänelle vielä hymiön kera hyvässä hengessä viestin, että mitäs tänään nyt tapahtui, etkö päässytkään paikalle, mutta vastausta en koskaan saanut. Otaksuin tosiaan, että ghostauksen syy oli tuo minkä tuossa esitinkin. Tai sitten hänellä vain meni pupu pöksyyn jostain syystä. Ulkonäköni ei ole tietääkseni koskaan muulloin karkoittanut ketään, mutta ihmisillä saattaa ilman muuta olla omanlaisiaan odotuksia ja mieltymyksiä. Evivei, jätin asian tietenkin siihen. Tuo deittisivusto oli silloin aika suosittu, ja ei kun uutta matoa koukkuun! Vahingosta viisastuneena laitoin jo muutaman viestin jälkeen kuvan kahdelle miehelle, ja molemmilta tuli parissa minuutissa innokas vastaus. Näistä tarinoista toinen jatkuukin sitten yhä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muille ei ole olemassa mitään pakkoa selittää yhtään mitään totuuksia ja vastauksia muille tai auttaa heitä henkisesti eteenpäin ja osoittaa tuon tyyppistä kunnioitusta.
Kenelle muille tällaista pakkoa ei ole? Tarkistahan viestisi ennen kuin lähetät, tuo on todella huonoa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä selittelyjä siihen tarvitaan? On huomannut tehneensä virheen ja korjaa sen.
Ghostaaminen on tosi itsekästä ja munatonta toimintaa, koska jättäjä ei anna toiselle mitään mahdollisuutta ymmärtää, miksi toinen halua lopettaa suhteen.
Mitä siinä on ymmärtämistä? Toinen ei halua jatkaa, piste.
Toiselle voisi kertoa syyn, kuten ettei tunne tarpeeksi vetoa toiseen tai jakaa erilaisen arvomaailman. Se auttaisi jätettyä ymmärtämään, miksi suhde päättyi.
Haluaisitko muka oikeasti kuulla, että olet ikävystyttävä ja että sinun kanssasi on alusta alkaen oltu vain säälistä? Joskus ghostaus on oikeasti se parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ainakin puolenkymmentä naispuolista seurustelukumppania tehnyt bänksit tekstarilla eli heistä ei ole ollut ilmoittamaan erosta silmästä silmään. Halveksin heitä kaikkia ikuisesti. Tapasin kerran yhden heistä baarissa uuden aviomiehensä kanssa. Hän pyyteli anteeksi tylyyttään. Mä totesin, että hän on ikuisesti silmissäni täysi nolla enkä reagoinut pyytelyihin muuten mitenkään.
Kyllä ihmisellä TÄYTYY olla sen verran kunnioitusta sellaista ihmistä kohtaan, josta on oikeasti pitänyt, että ilmoittaa selvästi eroamisen syyn. Ihan niin naisen kuin miehenkin. Jos PELKÄÄ niin paljon toista ihmistä ettei kykene tähän niin voisi oikeastaan jättää seurustelut aikuisille ihmisille.
Sinun vaatimuksesi ovat täysin turhia. Ihmiset tekevät mitä tekevät ja tuokin nainen olisi jättänyt sinulle puhumisen siellä ravintolassakin, jos olisi tiennyt mitä vastaat. Elämä on tuollaista kun olet toiselle merkityksetön. Hänkin korkeintaan yritti paikata omaa oloaan ja vanhoja tekemisiään. Sinun kanssasi sillä ei oikeasti ollut mitään tekemistä. Sinun kohdallasi olisi voinut olla kuka tahansa muu hänen ghostamansa henkilö.
Totuus on, että ghostatut ovat merkityksettömiä näille heidät ghostanneille. Ehkä karma iskee tai sitten ei, mutta turha siitä on itselleen jotain suurta taakkaa kehittää, vaikka näitä kokemuksia olisi kuinka paljon takana. Ihmiset ovat mitä ovat ja se ei ole aina kovin kaunista ja jaloa.
Olet lähinnä merkityksellinen vain itsellesi ja joskus ehkä jollekin toisille hetken tai loppuelämän. On vain opittava joskus elämään joskus ilman selityksiä tai keksittävä vastaukset itselle niihin kysymyksiin. Ei ne muiden antamatkaan vältämättä ole yhtään sen enemmän totuuksia.Muille ei ole olemassa mitään pakkoa selittää yhtään mitään totuuksia ja vastauksia muille tai auttaa heitä henkisesti eteenpäin ja osoittaa tuon tyyppistä kunnioitusta. Jos jotain laitonta tapahtuu, niin siitä voi tehdä ilmoituksen. Mutta sitä ghostaminen ei vielä ole, vaikka moraalisella tasolla se siltä saattaa tuntua.
Opettele elämään itsesi kanssa hyvin, teki ihmiset mitä tahansa ympärillä, koska sitä he tekevät ja jos se laitonta laita heidät siitä vastuuseen oikeissa instansseissa.Tulet vielä kohtamaan lukemattomia kertoja hylkäyksiä eri muodoissa. Vastaamattomia puheluita, tekstarilla lähetettyjä hylkäämisiä, kutsumatta jättämässä ja vaikka mitä joka osoittaa sinulle paikkansa heidän sydämissään.
Minusta vaan on kovin erikoista, että ihminen, jonka luona olin asunut useita kuukausia oman eroni jälkeen, ilmoitti suhteen loppumisesta tekstarilla eikä vastannut puheluihini. Ei mielestäni kypsän aikuisen toimintaa.
Ei muuten ollut sinun viestisikään. Toivon välttäväni kaltaisesti ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on ainakin puolenkymmentä naispuolista seurustelukumppania tehnyt bänksit tekstarilla eli heistä ei ole ollut ilmoittamaan erosta silmästä silmään. Halveksin heitä kaikkia ikuisesti. Tapasin kerran yhden heistä baarissa uuden aviomiehensä kanssa. Hän pyyteli anteeksi tylyyttään. Mä totesin, että hän on ikuisesti silmissäni täysi nolla enkä reagoinut pyytelyihin muuten mitenkään.
Kyllä ihmisellä TÄYTYY olla sen verran kunnioitusta sellaista ihmistä kohtaan, josta on oikeasti pitänyt, että ilmoittaa selvästi eroamisen syyn. Ihan niin naisen kuin miehenkin. Jos PELKÄÄ niin paljon toista ihmistä ettei kykene tähän niin voisi oikeastaan jättää seurustelut aikuisille ihmisille.
Sinun vaatimuksesi ovat täysin turhia. Ihmiset tekevät mitä tekevät ja tuokin nainen olisi jättänyt sinulle puhumisen siellä ravintolassakin, jos olisi tiennyt mitä vastaat. Elämä on tuollaista kun olet toiselle merkityksetön. Hänkin korkeintaan yritti paikata omaa oloaan ja vanhoja tekemisiään. Sinun kanssasi sillä ei oikeasti ollut mitään tekemistä. Sinun kohdallasi olisi voinut olla kuka tahansa muu hänen ghostamansa henkilö.
Totuus on, että ghostatut ovat merkityksettömiä näille heidät ghostanneille. Ehkä karma iskee tai sitten ei, mutta turha siitä on itselleen jotain suurta taakkaa kehittää, vaikka näitä kokemuksia olisi kuinka paljon takana. Ihmiset ovat mitä ovat ja se ei ole aina kovin kaunista ja jaloa.
Olet lähinnä merkityksellinen vain itsellesi ja joskus ehkä jollekin toisille hetken tai loppuelämän. On vain opittava joskus elämään joskus ilman selityksiä tai keksittävä vastaukset itselle niihin kysymyksiin. Ei ne muiden antamatkaan vältämättä ole yhtään sen enemmän totuuksia.Muille ei ole olemassa mitään pakkoa selittää yhtään mitään totuuksia ja vastauksia muille tai auttaa heitä henkisesti eteenpäin ja osoittaa tuon tyyppistä kunnioitusta. Jos jotain laitonta tapahtuu, niin siitä voi tehdä ilmoituksen. Mutta sitä ghostaminen ei vielä ole, vaikka moraalisella tasolla se siltä saattaa tuntua.
Opettele elämään itsesi kanssa hyvin, teki ihmiset mitä tahansa ympärillä, koska sitä he tekevät ja jos se laitonta laita heidät siitä vastuuseen oikeissa instansseissa.Tulet vielä kohtamaan lukemattomia kertoja hylkäyksiä eri muodoissa. Vastaamattomia puheluita, tekstarilla lähetettyjä hylkäämisiä, kutsumatta jättämässä ja vaikka mitä joka osoittaa sinulle paikkansa heidän sydämissään.
Minusta vaan on kovin erikoista, että ihminen, jonka luona olin asunut useita kuukausia oman eroni jälkeen, ilmoitti suhteen loppumisesta tekstarilla eikä vastannut puheluihini. Ei mielestäni kypsän aikuisen toimintaa.
Ei muuten ollut sinun viestisikään. Toivon välttäväni kaltaisesti ihmiset.
Kaverilleni kävi niin, että työmatkan aikana avopuoliso (nainen) oli häipynyt ja tyhjentänyt kämpän kaikista omista tavaroistaan, ei ollut jättänyt mitään yhteystietoja eikä vastannut mihinkään yhteydenottoihin. Onneksi ei ollut lapsia.
Tuttu erosi miehestään ja poisti minut facekavereista sekä deletoi numeroni.
Jonkun ajan päästä alkoi kysellä yhteiseltä tutulta numeroani ja laittoi messengerviestiä. Muilta tutuilta oli kerjännyt vain rahaa tai kyytiä jonnekin. Olen ignoorannut yhteydenottopyynnöt täysin ja aion tehdä niin jatkossakin, sillä en halua olla missään tekemisissä.
Kaveri jätettiin kirjaimellisesti alttarille. Kundi häipyi espanjaan, eivät ole vieläkään kertaakaan nähneet sen jälkeen.
Mun kaverille kävi niin, että avovaimonsa varasi kaverilleni, itselleen, ja tämän naisen lapselle 2vk lomalennot, eli perheloman etelän lämpöön. Pari päivää ennen lomelle lähtöä nainen sanoikin ettei lähdekään lapsensa kanssa, mutta että joku miehen, eli kaverini kavereista voisi lähteä. No kaverini sitten lähti kaverinsa kanssa, ja kun hän palasi, niin avovaimo lapsineen oli muuttanut pois yhteisestä kodista mitään sanomatta. Olivat seurustellet 5v joista 4 asuneet yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
En ole tarkoituksella ghostannut kestään. Ei vain ole joskus huvittanut tai jaksanut laittaa viestiä ja lopulta se on vähän kuin unohtunut, jos toinen ei ole kysellyt perään. Jonkun kanssa olisin voinut jatkaakin juttua, jos hän olisi ottanut vielä yhteyttä.
Muutenkin rasittavaa sellainen, että pitäisi viestiä vuoron perään, aina.
Aika vähän sinä heistä välitit.
No ei kannata liikaa miettimään että miksi. Ne ihmiset on oikeastaan aika harvassa, ketkä myöntäisivät virheitään tai että ovat toimineet väärin. Tosi iso osa on itsekkäitä omaan napaan tuijottajia ja ghostaus nyt vaan heistä tuntuu helpoimmalta.
Ghostaaminen on valitettavan hyväksyttyä nykyään varmaan siksi, että ei sillä ole mitään seurauksia. Ghostaajat kyllä tekevät usein temppunsa enemmän kuin yhdelle ihmiselle ja kun aina reaktio on se, että vastapuoli antaa olla eikä anna palautetta käytöksestä, vahinko kiertää.
Ihan ympärillä olevien ihmistenkin mielipide ja reaktio tuntuu olevan se, että pitää antaa olla ja kunnioittaa tämän ghostaajan päätöstä ja rauhaa.
Joo onhan se aikuismaista, mutta siitä seuraa vain se, että tästä tulee toistuva kuvio.
Itse olen tullut ghostatuksi monta kertaa ja olen ihan tahallani esittänyt tyhmää, jos ei nyt kerran voi sanoa miten asiat on.
Tarkoitan sitä, että usein tuosta ghostaamisesta on jotain merkkejä ilmassa jo ennen kuin se tapahtuu.
Tyyliin kauhea kiire ja viestittelyn muuttuminen nihkeäksi ja vähäsanaiseksi. Ihan hyvin voisi sanoa vaikka, että en nää että tästä tulisi sen enempää. Ei sitä ole mitenkään pakko juurtajaksain perustella ja vatvoa, kun tuntuu että vedetään aina tuohon ääripäähän, jos ei "saa" ghostata.
Ghostaaminen kyllä kertoo ihmisen luonteesta ja arvomaailmasta aina kaiken oleellisen, että sinänsä mitään ei menetä jos tuollainen tyyppi päättää kadota.
Jotkut myös luulevat, että hienovarainen häviäminen ja joku kiireillä selittely on kohteliaampaa, kuin se, että vaan sanoisi ettei jatkoa seuraa.
Sitten on näitä, ketkä on tinderissä kuin karkkikaupassa ja aina siirtyy innoissaan seuraavaan.
Jos on kivannäköinen ja normaali kundi, niin kyllä sitä valinnanvaraa riittää. Se on nyt vähän vanhentunut käsitys, että naiset saa aina helpommin seuraa.
Tällaiset jättää sen vanhan jutun auki, että voi välillä palailla asialle, jos se uusi ei kiinnostakaan. Eikä nyt mitään taso- ja topjankkauksia, tämäkin yksi vilkkusilmä oli ihan tavallinen tyyppi. Kertoili satuja ihastumisesta ja kun sai tunteet heräämään toisella, niin otti ja katosi savuna ilmaan. Ja siis tosiaan itse ehdotteli näkemistä ja puhui parisuhteesta, seuraavana päivänä "ahdisti" ja katosi (eli löytyi uusi)
Minut on ghostattu kolmesti ja jokainen heistä kyseli muutaman kuukauden jälkeen muina miehinä kuulumisia.
Yhden kanssa selvitin tämän katoamisen ja aloin tapaamaan uudelleen, vaikka punaiset liput liehui takaraivossa. No uudelleenhan se sitten katosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tinder treffien- jälkeen ilmoitin yleensä kohteliaasti viestillä, ettei tapailu kiinnosta. Kerran sattui niin jankkaava ihminen kohdalle, että olisi väkisin halunnut jatkaa, vaikka sanoin ei. Sain tästä tyypistä kammon.
Tämän jälkeen kävin toisen kanssa treffeillä ja tämä alkoi pommittamaan yli-innokkaasti ensitreffien jälkeen. Siis olin hädin tuskin kerinnyt treffien jälkeen autoon asti. Säikähdin tätä niin, että ghostasin koko tyypin.
Tein väärin ghostaamisella, koska olen tyypillisesti ollut reilusti avoin ja rehellinen. Menin jotenkin tämän yhden kerran paniikkiin, koska jokin ensimmäisen tyypin agressiivinen käytös aktivoi minussa jonkin "trauma paniikin".
Olen kerran ollut tuo jankkaaja. Ihan siitä syystä, että tyyppi oli lupaillut jatkoa ja seuraavasta tapaamisesta oli jo sovittu, vieläpä hänen aloitteestaan parin viikon päähän. Täytyy sanoa että pikkasen v*tutti kun tajusin odottaneeni viikkoja "ei ole kemiaa"-viestiä. Sitäkään hän ei voinut itse laittaa, vaan vasta sitten kun aloin kyselemään sopimastamme tapaamisesta. Varmaan ihan piruuttaan teki. Olimme tuolloin tapailleet jo kuukausia.
Varmaan jäi hänellekin ihan kamalat traumat minusta, ja peilissä ei tietenkään näy mitään vikaa.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, mitä siis jankkasit sitten tuolle miehelle ja miten hän suhtautui jankkaamiseesi (jos epäilet, että sai jopa traumat susta).
En tarkalleen muista mutta näin lyhykäisyydessään, en uskonut että haluaa lopettaa ja yritin saada tapaamista vielä järjestymään. Joutui sanomaan useamman kerran ettei onnistu, ei kiinnosta, hyvää loppuelämää jne. Menin ihan sekaisin siitä miehen viestistä, makasin lattialla ja itkin, ja se ehkä näkyi myös viestien sisällössä.
Huh, hullu akka! Onneksi en enää ole Tinderissä.
Mitä mieltä muuten olet tyypeistä, jotka aloittavat jankkaamisen ekojen treffien jälkeen, kun toinen osapuoli ei haluakaan jatkoa? Tai jotka jankkaavat, kun toinen ei halua edes niille ekoille treffeille? Näitäkin nimittäin on, ainakin miespuolisissa olen näihin törmännyt. Sanoisin että tuo on aika monta astetta hullumpaa kuin tapailusuhteen jälkeen, jossa on ollut kuukausia päivittäistä yhteydenpitoa, useita tapaamisia ja edetty jo intiimille tasolle asti. Ja vakuuteltu kiinnostusta ja lupailtu jo jatkoa, kuten minun tapauksessani.
Ghostaan silloin, kun on todennäköistä, että henkilö käy jättämisen jälkeen uhkaavaksi yms.
Olet lähinnä merkityksellinen vain itsellesi ja joskus ehkä jollekin toisille hetken tai loppuelämän. On vain opittava joskus elämään joskus ilman selityksiä tai keksittävä vastaukset itselle niihin kysymyksiin. Ei ne muiden antamatkaan vältämättä ole yhtään sen enemmän totuuksia.
Muille ei ole olemassa mitään pakkoa selittää yhtään mitään totuuksia ja vastauksia muille tai auttaa heitä henkisesti eteenpäin ja osoittaa tuon tyyppistä kunnioitusta. Jos jotain laitonta tapahtuu, niin siitä voi tehdä ilmoituksen. Mutta sitä ghostaminen ei vielä ole, vaikka moraalisella tasolla se siltä saattaa tuntua.
Opettele elämään itsesi kanssa hyvin, teki ihmiset mitä tahansa ympärillä, koska sitä he tekevät ja jos se laitonta laita heidät siitä vastuuseen oikeissa instansseissa.
Tulet vielä kohtamaan lukemattomia kertoja hylkäyksiä eri muodoissa. Vastaamattomia puheluita, tekstarilla lähetettyjä hylkäämisiä, kutsumatta jättämässä ja vaikka mitä joka osoittaa sinulle paikkansa heidän sydämissään.