Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi joku lopettaa ihmissuhteen ghostaamalla eli häipymällä ilman selitystä?

Vierailija
01.01.2022 |

Oletko itse kenties syyllistynyt ghostaamiseen ja jos olet, niin miksi? Tai onko sut jätetty ghostaamalla? Musta on outoa vain kadota ihmissuhteesta ilman selitystä ja jättää vastaamatta toisen viesteihin, mutta haluaisin ymmärtää, miksi joku tekee niin.

Kommentit (285)

Vierailija
121/285 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen "ghostannut" elämäni aikana eräitä ystäviä, koska petyin heihin, sekä kummilapseni perheineen ja eräitä sukulaisia ja isäni ja myös esimieheni irtisanoutumisprosessin aikana. Parhaillaan mietin, miten menetellä takertuvan naapurin kanssa - en yhtään tykkää siitä, että hän soittelee minulle vähän väliä varsinkin näin pyhien aikaan. En ole tänäänkään viitsinyt vastata hänen soittoyrityksiinsä.

Kun on aikansa kärvistellyt epäterveellisessä ihmissuhteessa, on helpointa katkaista se ilman selityksiä. Täydellisessä maailmassa voisi ottaa ongelmat puheeksi ja ne ratkaistaisiin rakentavasti keskustellen, mutta sellainen onnistuu vain keijujen maailmassa sateenkaaren tuolla puolen.

Kyllä pitää antaa ainakin mahdollisuus keskustella, tai jos se on myöhäistä niin pitää vähintään tehdä selväksi että ihmissuhde on nyt ohi. Ja jos puhe ei mene perille, niin tiedät ainakin yrittäneesi etkä voi asialle mitään.

Vierailija
122/285 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen "ghostannut" elämäni aikana eräitä ystäviä, koska petyin heihin, sekä kummilapseni perheineen ja eräitä sukulaisia ja isäni ja myös esimieheni irtisanoutumisprosessin aikana. Parhaillaan mietin, miten menetellä takertuvan naapurin kanssa - en yhtään tykkää siitä, että hän soittelee minulle vähän väliä varsinkin näin pyhien aikaan. En ole tänäänkään viitsinyt vastata hänen soittoyrityksiinsä.

Kun on aikansa kärvistellyt epäterveellisessä ihmissuhteessa, on helpointa katkaista se ilman selityksiä. Täydellisessä maailmassa voisi ottaa ongelmat puheeksi ja ne ratkaistaisiin rakentavasti keskustellen, mutta sellainen onnistuu vain keijujen maailmassa sateenkaaren tuolla puolen.

Kyllä pitää antaa ainakin mahdollisuus keskustella, tai jos se on myöhäistä niin pitää vähintään tehdä selväksi että ihmissuhde on nyt ohi. Ja jos puhe ei mene perille, niin tiedät ainakin yrittäneesi etkä voi asialle mitään.

Luuletko, etten ole joskus yrittänyt keskustella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/285 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin nyt ghostata yhden ystävän. Tämä ystävä on ystäväni vain silloin jos minulla menee huonosti. Nyt kun kaikki on kohdallaan (on varakas puoliso, hyvä työ jne) niin ei enää edes vastaa viesteihin ja jos vastaa niin negatiiviseen sävyyn. Olen kaikkeni yrittänyt. Ei ole enää energiaa tai halua jatkaa tuollaisen ”ystävän” kanssa joten annan olla. Piste.

Vierailija
124/285 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen avopuolisoni aikoinaan ghostasi minut niin, että ihan ykskaks ilmoitti, että haluaa erota, eikä suostunut keskustelemaan asiasta enempää. Jäin täysin tyhjän päälle, koska hänen asunnossaan asuttiin, ja jo samana iltana jouduin lähtemään. Hän kertakaikkiaan kieltäytyi puhumasta mitään, pelkkää mykkäkoulua sen jälkeen, kun hän kertoi haluavansa erota ja että minun pitää lähteä iltaan mennessä.

Yhteiseltä kaverilta sitten myöhemmin kuulin, että uusi nainen oli muuttanut melkein saman tien sisään minun lähdettyäni.

Pitkään olin rikki, kun niin yllättäen lähti kaikki kodista ja puolisosta lähtien, ja alkushokki kesti kauan, koska aluksi ei tosiaan ollut mitään tietoa, että miksi suhde päättyi niin salamannopeasti ja ilman selityksiä.

Tottahan toki sekin olisi tehnyt kipeää, jos mies olisi ilmoittanut, että hänellä on toinen ja tämä oli tässä, mutta ainakin olisin tiennyt eron syyn ja päässyt heti käsittelemään sitä itse eroa, enkä shokkia siitä, että mitvit tässä tapahtui: olenkin ykskaks koditon ja yksin. Lisäksi olisin arvostanut sitä, että ex olisi kertonut asian minulle suoraan, vaikka se hänellekin olisi varmasti ollut vaikea tilanne. Tuollainen ghostaaminen (ja pettämisen paljastuminen) sai kyllä tajuamaan, miten selkärangaton tyyppi oli kyseessä, ja arvostus tippui nollaan samantien.

Vierailija
125/285 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ghostasin aikanaan opiskelukaverin, josta olin kiinnostunut, mutta hän ei minusta. Kun hän ilmoitti, että halusi olla vain kaveri, niin oli vain helpompi lopettaa yhteydenpito.

Vierailija
126/285 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ghostaan silloin, kun on todennäköistä, että henkilö käy jättämisen jälkeen uhkaavaksi yms. 

Jonkinlainen selitys ja heippahei on minusta silti aina hyvä antaa. Muuten toinen saattaa soitella sairaaloiden päivystyksiin tai sun fb-kavereille, saman sukunimen omistaville randomeille tai poliisille, että käyvät asunnollasi katsomassa onko sattunut jotakin. Selitysviesti ja heti estoa perään.

Vierailija
127/285 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ghostaaja kirjoitti:

Päätin nyt ghostata yhden ystävän. Tämä ystävä on ystäväni vain silloin jos minulla menee huonosti. Nyt kun kaikki on kohdallaan (on varakas puoliso, hyvä työ jne) niin ei enää edes vastaa viesteihin ja jos vastaa niin negatiiviseen sävyyn. Olen kaikkeni yrittänyt. Ei ole enää energiaa tai halua jatkaa tuollaisen ”ystävän” kanssa joten annan olla. Piste.

Ethän itse ole muuttanut ulosantiasi niin, ettet enää ole sama ihminen? Jos mielenkiinnon kohteet ja arvomaailma kovasti muuttuvat ja etenkin, jos toinen alkaa koko ajan sivujuonteena hehkuttaa itseään, niin ystävää ei välttämättä enää tunnista.

Vierailija
128/285 |
02.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen osapuoli oli takertuva, mustasukkainen, narsistinen, uhkaili itsemurhalla ja suuttui millon mistäkin ja syytti minua kaikesta. Asiasta olisi väännetty loputtomiin ellen olisi ghostannut.

Vierailija
129/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumppani hajoaa palasiksi jos sanoo suoraan. Siksi on parempi ghoustaa. Toinen syy on se, että ei pysty päättämään pitääkö toisesta tarpeeksi paljon vai ei. Silloin pidetään vähän aikaa miettimistaukoa ja lopulta koko juttu unohtuu.

Vierailija
130/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi 29 henkilöä on tykännyt tästä kommentista? Onhan se aika omituista, jos yksi henkilö on ghostannut oman isänsä lisäksi kummilapsen perheineen, muita sukulaisia, useampia ystäviä ja esimiehen. Enemmän tällainen toimintatapa kertoo ghostaajasta itsestään eli ihmissuhteet menee solmuun monen kanssa ja tilannetta ei osaa ratkaista muuten kuin häipymällä.

Keskustelut o siinä vaiheessa enää turhia, ja niiden tarkoitus on ainoastaan tuottaa pahaa oloa tälle lainaamallesi henkilölle. Asia ei puhumalla muutu, ja tuollaisista tyypeistä pitää joka tapauksessa päästä eroon, joten noin säästää itseään. Itsekin olen kummilapsen perheen ghostannut. Tosin he ghostasivat ensin minut, ja kun putkahtivat taas vuoden hiljaiselon jälkeen hakemaan seuraani, niin minä en enää vastannutkaan mitään.

Vierailija
131/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistille normaali toimintamenettely.

Vierailija
132/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ghostaan silloin, kun on todennäköistä, että henkilö käy jättämisen jälkeen uhkaavaksi yms. 

Jonkinlainen selitys ja heippahei on minusta silti aina hyvä antaa. Muuten toinen saattaa soitella sairaaloiden päivystyksiin tai sun fb-kavereille, saman sukunimen omistaville randomeille tai poliisille, että käyvät asunnollasi katsomassa onko sattunut jotakin. Selitysviesti ja heti estoa perään.

Joo tämä. Teen tätä lähes kaikissa ihmissuhteissani. ”Heippa hei ja estoa perään

Vierailija
133/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muille ei ole olemassa mitään pakkoa selittää yhtään mitään totuuksia ja vastauksia muille tai auttaa heitä henkisesti eteenpäin ja osoittaa tuon tyyppistä kunnioitusta.

Kenelle muille tällaista pakkoa ei ole? Tarkistahan viestisi ennen kuin lähetät, tuo on todella huonoa suomea.

Ihmisille. Ei ole olemassa jotain ihmisryhmää joiden on pakko ajatella miltä heidän ”eksistään” eli näistä jotka he ghostaavat tuntuu. Mistä ajatus kumpuaa, että oma ajatus, jonkun asian epäreiluudesta tai jonkin kokeminen selkärangattomaksi muuttaa sen toisille velvollisuudeksi, puhumatta nyt sitten jostain reaktiosta tai tehtäväksi teoksi?

Ehkä ilmaisen itsensä todella huonolla suomella tai ehkä et osaa nähdä asiaa yleisellä tasolla. En oikeastaan välitä. Yritän ilmaista itseäni, niin kuin näen yleisesti asioiden olevan, en vain omia kokemuksia kertoen.

Tarkistan jos haluan, siihenkään sinä et voi vaikuttaa.

Maailmassa on niin paljon asioita, mihin et voi vaikuttaa. Kuten muiden ghostaminen, jos he niin haluavat ja minun haluni tarkistaa tekstini.

Vierailija
134/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tiedä oliko se varsinainen ghoustaus vai ei, mutta itse lopetin 6v suhteen lähettämällä viestin, jossa sanoin että tää loppu nyt, en jaksa edes selittää, kiitos ja anteeksi.

Saapuneeseen vastaukseen en vastannut.

Tätä toki edelsi kuukausien, ellei parin vuoden kestänyt pohjustus ja kuten joku täällä jo sanoi, niin tuntui, että toinen ei vaan itse halunnut tehdä päätöstä, kun saattoi olla, että pitkiin viesteihin tuli muutaman päivän päästä vastaus "mitäs kuuluu 😂" eikä muuta...

Kaikki varmasti oli jo sanottu aiemmin eikä se varmasti tullut vastapuolellekaan täytenä yllätyksenä, piti vain vetää se raja ja lopettaa koko touhu, kun se otti enemmän kuin antoi.

En tyyppiä ole estänyt, hän halutessaan saa minuun kyllä yhteyden, mutta en usko, että niin tulee tapahtumaan, koska uskon, että hän itsekin on helpottunut, että asia sai päätöksen :)

Vierailija
135/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ghostaaja kirjoitti:

Ethän itse ole muuttanut ulosantiasi niin, ettet enää ole sama ihminen? Jos mielenkiinnon kohteet ja arvomaailma kovasti muuttuvat ja etenkin, jos toinen alkaa koko ajan sivujuonteena hehkuttaa itseään, niin ystävää ei välttämättä enää tunnista.

No voi herran jestas. Olen eri kuin tuo kirjoittaja, mutta kokenut samaa. Ensinnäkin, ihmiset muuttuu elämän aikana. Se on ihan normaalia, ja siihen pitää vaan sopeutua. Toisekseen jos on aiemmin ollut esimerkiksi masentunut ja sitten parantuu ja elämässä voi hyvin, niin tottakai ulosantikin muuttuu siitä. Negatiivisuuten jämähtänyt katkera kaveri ei ehkä halua kuulla niitä hyviä juttuja, piikittelee ja pitää sellaista muutosta feikkinä  tai "itsensä hehkutuksena"! Vaikka toinen vaan olisi normaalisti oma itsensä. 

Vierailija
136/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse koskaan ghostannut mutta mut on ghostattu kymmeniä kertoja. En ymmärrä ja koska tiedän miten pskamaiselta se tuntuu, en itse ghostaa, uskallan kyllä sanoa suoraan jos joku mättää etten enää halua tavata.

Vierailija
137/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ghostaaja kirjoitti:

Tyyppisistä nykyisin, että pitää osata olla juuri oikeanlainen, jottei ystävät katoa. Niinkuin kukaan pystyisi olemaan sama ihminen siitä kuin on 15v. siihen kun on 40v.? Siinä ajassa ehtii muuttua jo moneen kertaan.

Pahinta ei ole jos ystävä alkaa hehkuttamaan. Paljon pahempaa se on kun toinen ei kykene sellaista edes hyväksymään. Nykyisin et voi hehkuttaa, et valittaa, et matkustaa, et mennä naimisiin, et saada lapsia, et uutta työtä, et rikastua, etkä varsinkaan puhua liikaa niistä jutuista, aina on vaara, että et ole enää sama vanha luuseri tai joskus se sama vanha menestyjä ja sinua ei enää tunnisteta samana vanhana tyyppinä.

Kun tarpeeksi yrittää miellyttää näitä ”ystäviä” pysymällä ”omana vanhana itsenään” jää ikuisesti sille teiniasteelle, eikä tosiaankaan kehity ihmisenä. Jokaiselle itselle on parempi kehittyä ihmisenä ja jos muille se ei sovi, niin se on vain parempi, että jäävät jälkeen.

Vierailija
138/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni teki niin minulle. 15 vuoden ystävyys katkesi yllättäen, kun huomasin, että hän oli estänyt minut kaikkialta. Se sattui, vaikka tiesin saman ihmisen tehneen saman asian monelle muullekin ystävälleen aiemmin. Näin lähes vuosikymmen myöhemmin en edelleenkään tiedä, että mistä oli tarkalleen kyse, mutta ainoa asia, joka nousee mieleeni niiltä ajoilta on kyseisen ystävän kohtuuton pyyntö, jota en voinut toteuttaa, sillä kyse ei ollut asioista, johon olisin voinut vaikuttaa. 

Lähipiirissäni on selkeä ghoustaustapaus, kun veljeni kihlattu olikin muuttanut pois ja estänyt veljeni kaikkialta yhtenä viikonloppuna. Heidän piti mennä yhdessä kylään yhteisten ystävien luokse, kun kihlatun pitikin mennä hoitamaan työasia ja veljeni lähti ystävien luokse edeltä. Kihlattu ei koskaan kylään saapunut, ei vastannut ystävillekään ja kuten arvaatte, huoli oli aikamoinen. Kun veli sitten näki tyhjän kodin, hän ymmärsi, että hänet on jätetty, muttei ymmärtänyt, että miksi ihmeessä asia hoidettiin tällä tavoin, aikuisia ihmisiä kuin iän puolesta olivat, yhteinen koti, häät suunnitteilla, eikä kihlatun lähimmillä ystävilläkään ollut tietoa, että suhde olisi ollut niin suurissa ongelmissa. Veljeni on rauhallinen ja luotettava mies, hauska ja ns. hyvä tyyppi, joten tämä keissi vei hänen luottamuksensa naisiin pitkäksi aikaa. Entinen kihlattu taas oli jo paria viikkoa myöhemmin uuden miehen kainalossa ja pari kuukautta myöhemmin taas kihloissa. Opimme myöhemmin, että sama nainen oli aiemminkin jättänyt kumppaneitaan samaan tyyliin, mutta sillä tarkkuudella ei ollut asiaa veljelleni kertonut. Myöhemmin kuulimme, että uusikin kihlattu jätettiin aika samalla tavalla, joten aika selkeä kaava on kyseisellä naisella olemassa.

Vierailija
139/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ainakin puolenkymmentä naispuolista seurustelukumppania tehnyt bänksit tekstarilla eli heistä ei ole ollut ilmoittamaan erosta silmästä silmään.  Halveksin heitä kaikkia ikuisesti.  Tapasin kerran yhden heistä baarissa uuden aviomiehensä kanssa.  Hän pyyteli anteeksi tylyyttään.  Mä totesin, että hän on ikuisesti silmissäni täysi nolla enkä reagoinut pyytelyihin muuten mitenkään.

Kyllä ihmisellä TÄYTYY olla sen verran kunnioitusta sellaista ihmistä kohtaan, josta on oikeasti pitänyt, että ilmoittaa selvästi eroamisen syyn.  Ihan niin naisen kuin miehenkin.  Jos PELKÄÄ niin paljon toista ihmistä ettei kykene tähän niin voisi oikeastaan jättää seurustelut aikuisille ihmisille.

Sinun vaatimuksesi ovat täysin turhia. Ihmiset tekevät mitä tekevät ja tuokin nainen olisi jättänyt sinulle puhumisen siellä ravintolassakin, jos olisi tiennyt mitä vastaat. Elämä on tuollaista kun olet toiselle merkityksetön. Hänkin korkeintaan yritti paikata omaa oloaan ja vanhoja tekemisiään. Sinun kanssasi sillä ei oikeasti ollut mitään tekemistä. Sinun kohdallasi olisi voinut olla kuka tahansa muu hänen ghostamansa henkilö.

Totuus on, että ghostatut ovat merkityksettömiä näille heidät ghostanneille. Ehkä karma iskee tai sitten ei, mutta turha siitä on itselleen jotain suurta taakkaa kehittää, vaikka näitä kokemuksia olisi kuinka paljon takana. Ihmiset ovat mitä ovat ja se ei ole aina kovin kaunista ja jaloa.

Olet lähinnä merkityksellinen vain itsellesi ja joskus ehkä jollekin toisille hetken tai loppuelämän. On vain opittava joskus elämään joskus ilman selityksiä tai keksittävä vastaukset itselle niihin kysymyksiin. Ei ne muiden antamatkaan vältämättä ole yhtään sen enemmän totuuksia.

Muille ei ole olemassa mitään pakkoa selittää yhtään mitään totuuksia ja vastauksia muille tai auttaa heitä henkisesti eteenpäin ja osoittaa tuon tyyppistä kunnioitusta. Jos jotain laitonta tapahtuu, niin siitä voi tehdä ilmoituksen. Mutta sitä ghostaminen ei vielä ole, vaikka moraalisella tasolla se siltä saattaa tuntua.

Opettele elämään itsesi kanssa hyvin, teki ihmiset mitä tahansa ympärillä, koska sitä he tekevät ja jos se laitonta laita heidät siitä vastuuseen oikeissa instansseissa.

Tulet vielä kohtamaan lukemattomia kertoja hylkäyksiä eri muodoissa. Vastaamattomia puheluita, tekstarilla lähetettyjä hylkäämisiä, kutsumatta jättämässä ja vaikka mitä joka osoittaa sinulle paikkansa heidän sydämissään.

Minusta vaan on kovin erikoista, että ihminen, jonka luona olin asunut useita kuukausia oman eroni jälkeen, ilmoitti suhteen loppumisesta tekstarilla eikä vastannut puheluihini.  Ei mielestäni kypsän aikuisen toimintaa. 

Ei muuten ollut sinun viestisikään.  Toivon välttäväni kaltaisesti ihmiset.

No erikoisuuksia mahtuu maailmaan. Et ole tainnut vielä ymmärtää sitä? Maailma on täynnä kypsymättömyyttä, epäreiluutta, vääriä ratkaisuja, huonoja päätöksiä, selkärangattomuutta ym.

Toivon, että elää loppuelämäsi siellä onnellisuuskuplassa, jossa vain kypsät aikuiset elävät ja liikkuvat. Minä elän realistimaailmassa. Siellä missä elää kaikenlaista tallaajaa. Siellä missä joidenkin ihmisten puolisot eroavat jopa ilmoittamatta yhtään mitään. Se ei tarkoita silti sitä, että pidän niitä asioita oikeina, hienoina tai että itse tekisin sitä. Mutta sen tosiasian ymmärtäminen helpottaa minua näkemään, ettei kaikki ole minun vikani, vaan monesti niissä muissakin on vikaa ja joskus jopa todella paljon.

Minäkin toivon , ettet törmää minunlaisiin ihmisiin, jotka kertovat mitä maailmassa oikeasti on ja tapahtuu ja kuinka vähän siihen voi itse vaikuttaa, koska selkeästi et kestä muuta kuin vaaleanpunaisia hattarapilviä. Voit vain vaikuttaa itseesi ja omiin reaktioihisi. Et muihin.

Vierailija
140/285 |
03.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä selittelyjä siihen tarvitaan? On huomannut tehneensä virheen ja korjaa sen.

Ghostaaminen on tosi itsekästä ja munatonta toimintaa, koska jättäjä ei anna toiselle mitään mahdollisuutta ymmärtää, miksi toinen halua lopettaa suhteen.

Mitä siinä on ymmärtämistä? Toinen ei halua jatkaa, piste.

Toiselle voisi kertoa syyn, kuten ettei tunne tarpeeksi vetoa toiseen tai jakaa erilaisen arvomaailman. Se auttaisi jätettyä ymmärtämään, miksi suhde päättyi.

Haluaisitko muka oikeasti kuulla, että olet ikävystyttävä ja että sinun kanssasi on alusta alkaen oltu vain säälistä? Joskus ghostaus on oikeasti se parempi vaihtoehto.

Miksi ihmeessä kukaan on kenenkään kanssa säälistä tai jos pitää toista ikävystyttävänä? Jos jo etukäteen tietää ettei homma jatku. Mitä h*lvettiä oikeasti? Todella sairasta ja vaatenmielistä. Ihmiset ovat kyllä niin kamalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi