Miksi joku lopettaa ihmissuhteen ghostaamalla eli häipymällä ilman selitystä?
Oletko itse kenties syyllistynyt ghostaamiseen ja jos olet, niin miksi? Tai onko sut jätetty ghostaamalla? Musta on outoa vain kadota ihmissuhteesta ilman selitystä ja jättää vastaamatta toisen viesteihin, mutta haluaisin ymmärtää, miksi joku tekee niin.
Kommentit (285)
Olen "ghostannut" elämäni aikana eräitä ystäviä, koska petyin heihin, sekä kummilapseni perheineen ja eräitä sukulaisia ja isäni ja myös esimieheni irtisanoutumisprosessin aikana. Parhaillaan mietin, miten menetellä takertuvan naapurin kanssa - en yhtään tykkää siitä, että hän soittelee minulle vähän väliä varsinkin näin pyhien aikaan. En ole tänäänkään viitsinyt vastata hänen soittoyrityksiinsä.
Kun on aikansa kärvistellyt epäterveellisessä ihmissuhteessa, on helpointa katkaista se ilman selityksiä. Täydellisessä maailmassa voisi ottaa ongelmat puheeksi ja ne ratkaistaisiin rakentavasti keskustellen, mutta sellainen onnistuu vain keijujen maailmassa sateenkaaren tuolla puolen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle kaksikymppisenä lopetin muutaman kuukauden seurustelusuhteen ghostaamalla. Aloin suhteeseen alunperinkin lähinnä säälistä, tyttö oli niin epätoivoinen ja ihastunut. Meillä ei ollut oikeastaan mitään yhteistä, ja tapaamisemme olivat seksiä lukuunottamatta äärettömän ikävystyttäviä. En usko, että kertaakaan koko suhteen aikana otin itse yhteyttä, vaan aina hän soitti tai viestitti ja ehdotti tapaamista. Aluksi aloin keksiä verukkeita, miksi tapaamiset eivät nyt juuri onnistu. Lopulta lakkasin kokonaan vastaamasta. Meni muutama viikko ennen kuin hän ymmärsi lopettaa yhteydenotot.
Ja mitä tulee siihen, että ghostaaminen jotenkin estäisi toista pääsemästä eteenpäin, niin n. kahden kuukauden kuluttua viimeisestä tapaamisestamme, tämä tyttö seurusteli jo erään tuttavani kanssa.
M38
Kuulostipa ällöttävältä sinun käytöksesi. Oletko ylpeä itsestäsi?
En ole varsinaisesti ylpeä, mutta en kyllä käytöstäni häpeäkään. Tyttö oli niin rasittava ja ripustautuva, sekä draamailuun taipuvainen, että tämä ratkaisu oli omalta kannaltani paljon helpompi, kuin suoraa eroilmoitusta väistämättä seurannut kohtaus ja mahdolliset jatkovänkäämiset olisivat olleet.
M38
Tää on tyypillinen esimerkki ghostaamisesta. Jättäjälle se on helppo tapa ja siten ei tarvitse kohdata toisen negatiivisia tunteita. Toiselle osapuolelle se voi olla hyvinkin raskas kokemus, kun ei saa mitään selitystä jättämiselle. Itse mä en arvosta ghostaajia yhtään. se on raukkamaista ja pelkurimaista toimintaa.
Toisaalta tyttö välttyi kohtaamasta minun negatiivisia tunteitani häntä kohtaan koko seurustelumme ajan. Mielestäni hän pääsi kuitenkin kokonaisuutena helpommalla.
M38
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä selittelyjä siihen tarvitaan? On huomannut tehneensä virheen ja korjaa sen.
Ghostaaminen on tosi itsekästä ja munatonta toimintaa, koska jättäjä ei anna toiselle mitään mahdollisuutta ymmärtää, miksi toinen halua lopettaa suhteen.
Ihan kaikki ei kuitenkaan ansaitse mitään selityksiä tai pidempiä puheita. Itse olen ghostannut tasan siitä syystä, etten vain jaksanut jankutusta ja viesti ei olisi mennyt perille vaan se olisi singottu takaisin mitä oudommaksi käännettynä. Yhdelle kaverille myös jätin vastaamatta enää, koska ärsytti holhoava käytös. En myöskään ole vastuussa toisten kouluttamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Olen "ghostannut" elämäni aikana eräitä ystäviä, koska petyin heihin, sekä kummilapseni perheineen ja eräitä sukulaisia ja isäni ja myös esimieheni irtisanoutumisprosessin aikana. Parhaillaan mietin, miten menetellä takertuvan naapurin kanssa - en yhtään tykkää siitä, että hän soittelee minulle vähän väliä varsinkin näin pyhien aikaan. En ole tänäänkään viitsinyt vastata hänen soittoyrityksiinsä.
Kun on aikansa kärvistellyt epäterveellisessä ihmissuhteessa, on helpointa katkaista se ilman selityksiä. Täydellisessä maailmassa voisi ottaa ongelmat puheeksi ja ne ratkaistaisiin rakentavasti keskustellen, mutta sellainen onnistuu vain keijujen maailmassa sateenkaaren tuolla puolen.
Höpö höpö. Mä olen aina ratkaissut ihmissuhdeasiat puhumalla kuten monet muutkin tekee. Sulla taitaa olla aika isoja puutteita ihmissuhdetaidoissa.
Maailma muuttuu Eskoseni ja tuo vain on nykyinen tapa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Mä olen aina ratkaissut ihmissuhdeasiat puhumalla kuten monet muutkin tekee. Sulla taitaa olla aika isoja puutteita ihmissuhdetaidoissa.
On paljon ihmisiä joiden kanssa on ihsn turha keskustella.
T narsistin tytär
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuo inhottava tapa mutta se vain on nykypäivän deittailukulttuutia. Ei tarvitse selitellä mitään kun vain poistaa toisen yhteystiedot ja piaan ei edes muista ihmistä.
Onneksi en ole nykyisin sinkku.
En ole tarkoituksella ghostannut kestään. Ei vain ole joskus huvittanut tai jaksanut laittaa viestiä ja lopulta se on vähän kuin unohtunut, jos toinen ei ole kysellyt perään. Jonkun kanssa olisin voinut jatkaakin juttua, jos hän olisi ottanut vielä yhteyttä.
Muutenkin rasittavaa sellainen, että pitäisi viestiä vuoron perään, aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon ihmisiä joiden kanssa on ihsn turha keskustella.
T narsistin tytär
Samaa mieltä, että jostakin psyykkisesti sairaasta kannattaakin ehkä erota vain häipymällä, mutta se on vain poikkeus. Suurin osa ihmisistä ansaitsee sen, että eron syy käsitellään puhumalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä selittelyjä siihen tarvitaan? On huomannut tehneensä virheen ja korjaa sen.
Ghostaaminen on tosi itsekästä ja munatonta toimintaa, koska jättäjä ei anna toiselle mitään mahdollisuutta ymmärtää, miksi toinen halua lopettaa suhteen.
Mitä siinä on ymmärtämistä? Toinen ei halua jatkaa, piste.
Toiselle voisi kertoa syyn, kuten ettei tunne tarpeeksi vetoa toiseen tai jakaa erilaisen arvomaailman. Se auttaisi jätettyä ymmärtämään, miksi suhde päättyi.
Totta, toiselle voi kertoa, mutta jos haluja on siihen nollaa, niin silloin moni jättää kertomatta. Ihmiset jotka ghostaavat eivät halua sitä toista enää millään tavoin elämäänsä. Heillä ei ole enää mitään intressejä selittää, auttaa toista ymmärtämään, eikä mitään muutakaan. He sisäisesti toivovat vain, että voisivat pyyhkiä sen osan menneisyydestään, eikä koskea enää koko juttuun millään tasolla. Ymmärrän, että jätetty haluaisi vastauksia, lievitystä kipuun, päätöksen jne. Mutta kun sitä toista ei vaan voisi vähempää kiinnostaa. Häntä voi vihata ja haukkua, mutta se ei muutu muuksi, jos toinen ei vaan halua enää yhtään mitään.
Muut eivät välitä muiden tunteista lopulta. Se tulee esille monella tapaa ja todella harva on siihen syytön. Kaikki eivät ehkä ghostaa, mutta tekevät jotain muuta. Eivät kutsu kaikkia työkavereita illanviettoon, vaan jättää jonkun kutsumatta, eikä selitä sitä toiselle mitenkään. Toiset järjestävät juhlia ja muille kun määrätyille ei edes kerrota. Lukevat sitten jostain Facebookista myöhemmin sattumalta.
Maailma on täynnä näitä eri tason ghostaajia, mutta suurin osa selittää kaikenlaista ettei itse vaikuttaisi siltä, koska kun se osuu omalle kohdalle, se oman merkitsemättömyyden tiedostaminen iskee ja kovaa.
Tarkoittaako ap nyt tapailun asteella olevaa suhdetta vai jotain tiivimpää? Ghostaus on välinpitämätön teko, mutta ymmärrän sen silloin, jos takana on ehkä yhdet treffit, saati sitten pelkkä virtuaalijuttelu. En luokittele tuollaista vielä ihmissuhteeksi.
Itselle ghostatuksi tuleminen tarkoittaisi, ettei toinen ollut riittävän kiinnostunut mnusta ja se siitä. Ei olisi tarvetta kysellä perään.
Mamero. Ei ole mitään muuta selitystä. Se loukkaa tosin, mutta voi onnitella itseään että väisti luodin. Kukaan ei halua mammanpoikaa.
Oletteko autisteja vai muutenvain vajaita jos tarvitsette lähes kirjallisen selityksen miksi toista ei kiinnosta?
Minusta on selvää että jos toinen ghostaa/ei vastaa viesteihin tai vastaa lyhyesti niin sitä ihmistä ei kiinnosta. Thats it ja elämä jatkuu.
Olen ghostannut ja tullut ghostatuksi mutta ei se elämääni ole vaikuttanut, vituttaisi keskustella mitä vikoja toisessa on tai mitä vikoja minussa on. Täysin turhaa läpätystä.
Elämä nyt vain on sellaista että kaikelle ei saa päätöstä ja selitystä. Ja sen kanssa on vain elettävä.
Tässä Harvardin psykiatri kertoo sinulle kuinka on sinun oma vikasi kun tulit ghostatuksi.
Mulle on ainakin puolenkymmentä naispuolista seurustelukumppania tehnyt bänksit tekstarilla eli heistä ei ole ollut ilmoittamaan erosta silmästä silmään. Halveksin heitä kaikkia ikuisesti. Tapasin kerran yhden heistä baarissa uuden aviomiehensä kanssa. Hän pyyteli anteeksi tylyyttään. Mä totesin, että hän on ikuisesti silmissäni täysi nolla enkä reagoinut pyytelyihin muuten mitenkään.
Kyllä ihmisellä TÄYTYY olla sen verran kunnioitusta sellaista ihmistä kohtaan, josta on oikeasti pitänyt, että ilmoittaa selvästi eroamisen syyn. Ihan niin naisen kuin miehenkin. Jos PELKÄÄ niin paljon toista ihmistä ettei kykene tähän niin voisi oikeastaan jättää seurustelut aikuisille ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kepeästipä langetat tuomion, vaikka et tiedä mitään toisen ihmisen ihmissuhteista ja niiden ongelmista. Itserakkaus ja oma kehu haisevat.
Just ghostasin muutaman miehen, kun halusin pitää somepaastoa ja poistin kaikki pikaviestimetkin. Eivät olleet niin merkityksellisiä, että olisin jaksanut alkaa selitellä jotain. Tuskin edes huomaavat, että olen häipynyt.
Ainoastaan silloin kun ihmisen pitää itsekin jo tietää miksi hänelle ei enää mitään vastata. Esimerkkinä se että toinen huutaa ja haukkuu houraksi puhelimessa, uhkailee, jne. Tämän jälkeen ei ihmiselle tarvitse vastata enää mitään, eli hänet voi "ghostata", vaikka hän kuinka itkisi perään että miksi et minulle enää vastaa.
On täysin eri jutut ghostata juttukaveri jossain somessa kuin suhteessa tehdä sama.
Onhan tuo inhottava tapa mutta se vain on nykypäivän deittailukulttuutia. Ei tarvitse selitellä mitään kun vain poistaa toisen yhteystiedot ja piaan ei edes muista ihmistä.