Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen huomannut, että saan tietyiltä asiakaspalvelijoilta huonompaa palvelua kun en käytä maskia

Vierailija
01.01.2022 |

Kaikkia asiakkaita tulisi kohdella samalla tavalla, oli sitten rätti naamalla tai ei. Rokotteet olen kuitenkin ottanut, joten en ole mikään vastuuton pelle!

Kommentit (128)

Vierailija
101/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen ottanut kaksi rokotetta, enkä jaksa oikeasti joka paikassa käyttää maskia. Julkiset kulkuvälineet ja sairaalat vielä menee, mutta kyllä vtuttaa, että mm. Helsingin keskustan Akateemisessa kirjakaupassa olen saanut tympeää kassapalvelua joka kerta, kun en ole käyttänyt maskia. Siksipä ostankin kirjani vastedes muualta.

N28

Myyjät ovat sen vuoksi tympeitä, kun eivät haluaisi itsekään käyttää maskia. Työpaikan maskipakko v***ttaa heitä, ja he haluaisivat asiakkaiden kärsivän kanssaan. Maskiton asiakas ärsyttää, koska hän saa hengittää vapaasti. Omaa tukalaa oloa helpottaisi tieto siitä, ettei yksikään toinen ihminen pääse myöskään piinasta. 

Tuntemiani asiakaspalvelijoita ällöttävät maskittomat asiakkaat. Maskittomat ovat muutenkin käytökseltään asiakaspalvelijan painajaisia, niitä minä-minä-minä jne.

Aijaa, haluaisin vain saada ystävällisen kassapalvelun, muuta en tarvitse. Osaan kyllä etsiä tuotteeni itse. Mielestäni voi käyttää sitten ffp2 maskia, jos niin ahdistaa tai vaihtaa alaa jos ei osaa kohdella asiakkaita ystävällisesti pilaamatta koko firman mainetta.

N28

No mitä vi*tua, hoida sä shoppailus etänä jos et voi ajatella muita ihmisiä.

Vierailija
102/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo maskin käyttöön kykenemätön 75 % happisaturaatiolla käyvä hemmo on siis trolli. Jos tarvii avustajan kaupassa käyntiin ja happiviikset lisähappeen, on ihan hullu, jos ei suojaa hengitysteitään. Ne happiviiksethän kulkee siellä maskin alla eikä tuki mitään ja hengityssuojain estää pöpöjen sisäänhengityksen. Jos keuhkot on jo valmiiksi täysin hajalla niin ei kait sitä ehdoin tahdoin tuommoisiin keuhkoihin halua koronaa. Troll - lol -loo vain trollille. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tiedän useamman astmaatikon, jotka ovat lääkärin luvalla lopettaneet maskin käytön, vaikka ovat sitä alunperin käyttäneet. Maskin käyttö on keikauttanut astman pois hoitotasapainosta, mikä taas on lisännyt vakavan tautimuodon riskiä. Mitä pidempään korona on kestänyt, sitä enemmän näitä astmaatikkoja on.

Tiedän myös hoitoalan henkilökuntaa, jotka eivät käytä maskia vapaa-ajallaan, koska jo töissä käyttäminen aiheuttaa niin paljon terveysongelmia.

Veikkaan, että maskit aiheuttavat terveyspommin, jota ei vielä osata edes hahmottaa.

Mitä jos käyttäisi sen kaupassa asioidessan venttiilistä maskia? Ei sinne kauppaan tarvi asumaan jäädä… Ruoat voi tilata vaikka netistä..

Ja jos venttiilikään ei kelpaa, niin miten olis kasvovisiiri? Mikähön selitys sille kasvovisiiri käyttämättömyydelle löytyy? Estää kuitenmin suoran rään lentämisen toisen päälle.

Jos pitää kunnon turvavälin ja esim. kassalla on pleksi välissä, sen visiirin hyöty on aika lähellä nollaa. Virukset pääsee kuitenkin lentelemään ilmaan. Omikronia se ei ainakaan estä, mutta saattaa vähentää pahoja katseita, jos niitä pelkää.

Vierailija
104/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en voi terveydellisistä syistä käyttää maskia. En kyllä myöskään käytä asiakaspalvelua kuin pakon edestä. En halua itsekään kontakteja. Mulkoilut ja huonon kohtelun ymmärrän. Ei otsassani lue ”minulla on maskin käytön estävä keuhkosairaus” ja suurin osa maskittomista on oikeasti vastuuttomia pellejä.

Kyllä sä voit maskia hetken pitää, et kuole sillä sekunnilla.

En sillä sekunnilla, mutta omalla kohdalla on olemassa kuolemanriski. Lääkäri on kieltänyt käyttämästä maskia, sillä minun kohdallani riski on suurempi kuin maskista saatu hyöty.

Ei ole sellaista sairautta olemassakaan.

Kerronpa tuon keuhkoilleni, jos oppisivat olemaan. Ihan vaan luulosairautta se, että happisaturaatio laskee välillä 75% paikkeille. Olen vain kuvitellut hapenpuutteen. Ei sitä ole olemassakaan.

Kiitos, kun kerroit tämän.

Tai sitten te jankkaajat voisitte myöntää, että on olemassa ihmisryhmä, joka ei missään olosuhteissa voi käyttää maskia ilman, että sillä on vakavat seuraukset heidän terveydelleen. Perusterveenä on helppo huudella.

Aha. Ei tarvitse enää kertoa sairauttasi. Tuo happisaturaatio riittää puolisolleni. Hän sanoi "potilaalla on vaikea uniapnea tai keuhkoahtaumataudin loppuvaihe. Uniapnean vaarallinen happisaturaatio vaivaa vain öisin eikä estä maskin käyttöä. Keuhkoahtaumataudissa puolestaan potilas ei enää liiku omin avuin eikä ilman lisähappea." Hän lisäsi vielä, että "jos happisaturaatio on jatkuvasti 75 %, potilas ei enää asioi yksin tai itse, vaan joutuu käyttämään lisähappea ja liikkumaan avustajan kanssa turvallisuussyistä."

Kaikki lääkäritkään eivät varmasti tiedä mitä ongelmia maskin käyttö aiheuttaa eri sairauksilla ja niiden kombinaatioilla. Säännöllistä maskin käyttöä on kestänyt niin vähän aikaa ns. tavallisella kansalla, että siitä ei varmasti vielä ole juurikaan dataa. Jos ei satu olemaan keuhkolääkäri, ei välttämättä ole juurikaan kosketuspintaa maskien aiheuttamiin ongelmiin, vaikka omalla alallaan pätevä lääkäri olisikin.

HUSin keuhkosairauksien ylilääkäri ja lääkäreille keuhkosairauksia HY:lla opettava Marjukka Myllärniemi sanoi haastattelussa, että nyt on kaikkien keuhkosairaiden aika hankkia tehokkaita ja hyvin istuvia hengityssuojaimia, koska riskit ovat niin suuret. Mutta sä olet varmaan pätevämpi 75 pros saturaatioinesi. 

Vierailija
105/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en voi terveydellisistä syistä käyttää maskia. En kyllä myöskään käytä asiakaspalvelua kuin pakon edestä. En halua itsekään kontakteja. Mulkoilut ja huonon kohtelun ymmärrän. Ei otsassani lue ”minulla on maskin käytön estävä keuhkosairaus” ja suurin osa maskittomista on oikeasti vastuuttomia pellejä.

Kyllä sä voit maskia hetken pitää, et kuole sillä sekunnilla.

En sillä sekunnilla, mutta omalla kohdalla on olemassa kuolemanriski. Lääkäri on kieltänyt käyttämästä maskia, sillä minun kohdallani riski on suurempi kuin maskista saatu hyöty.

Ei ole sellaista sairautta olemassakaan.

Kerronpa tuon keuhkoilleni, jos oppisivat olemaan. Ihan vaan luulosairautta se, että happisaturaatio laskee välillä 75% paikkeille. Olen vain kuvitellut hapenpuutteen. Ei sitä ole olemassakaan.

Kiitos, kun kerroit tämän.

Tai sitten te jankkaajat voisitte myöntää, että on olemassa ihmisryhmä, joka ei missään olosuhteissa voi käyttää maskia ilman, että sillä on vakavat seuraukset heidän terveydelleen. Perusterveenä on helppo huudella.

Astmaatikolla happisaturaatio laskee allekin tuon. Maskia voi silti käyttää.

Jotenkin sairas ajatus, että on ihan Ok, jos happisaturaatio laskee 20% tai enemmänkin alle alimman viitearvon ja silti on Ok tukkia hengitysteitä. Tuossa kohtaa pitäisi antaa jo lisähappea, ei laittaa maskia naamalle. Jotain rajaa tähän maskipelleilyyn.

Maski 5-10 min. asioinnin aikana ei vaikuta millään tavalla mihinkään.

Entä, jos on kyse pitemmästä ajasta? Aina ei ole kyse noin lyhytkestoisesta tapahtumasta.

visiiri

Mutta mikä pointti visiirissä on, kun se ei auta mitään? Vai onko ideana vain se, että kaikilla on oltava JOTAIN, eli maskin sijaan ihan mikä tahansa, kunhan kasvojen edessä on jotain? Yhtä hyvinhän sitten voisi pitää kädessään viuhkaa, jota nostaa kasvojen alaosan kohdalle. Tuo visiiri on varsinainen vitsi näissä koronatoimissa, tutkimustenkin mukaan hyödytön.

Vierailija
106/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tiedän useamman astmaatikon, jotka ovat lääkärin luvalla lopettaneet maskin käytön, vaikka ovat sitä alunperin käyttäneet. Maskin käyttö on keikauttanut astman pois hoitotasapainosta, mikä taas on lisännyt vakavan tautimuodon riskiä. Mitä pidempään korona on kestänyt, sitä enemmän näitä astmaatikkoja on.

Tiedän myös hoitoalan henkilökuntaa, jotka eivät käytä maskia vapaa-ajallaan, koska jo töissä käyttäminen aiheuttaa niin paljon terveysongelmia.

Veikkaan, että maskit aiheuttavat terveyspommin, jota ei vielä osata edes hahmottaa.

Mitä jos käyttäisi sen kaupassa asioidessan venttiilistä maskia? Ei sinne kauppaan tarvi asumaan jäädä… Ruoat voi tilata vaikka netistä..

Ja jos venttiilikään ei kelpaa, niin miten olis kasvovisiiri? Mikähön selitys sille kasvovisiiri käyttämättömyydelle löytyy? Estää kuitenmin suoran rään lentämisen toisen päälle.

Jos pitää kunnon turvavälin ja esim. kassalla on pleksi välissä, sen visiirin hyöty on aika lähellä nollaa. Virukset pääsee kuitenkin lentelemään ilmaan. Omikronia se ei ainakaan estä, mutta saattaa vähentää pahoja katseita, jos niitä pelkää.

Visiiri onkin olemassa siksi, että muuten heitä alkaisi ärsyttää, jotka nyt joutuvat käyttämään maskia. Kun maskittomalla on visiiri, on oma maskinkäyttö helpompi niellä, kun tietää muillakin olevan jotain. 

Vierailija
107/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt erilaisia maskeja ja suojaimia koko päivän hoitaessani potilaita (itse vuosikymmenien ajan), samoin muut saman alan ihmiset työuransa jokaisena päivänä.

.En ole kenenkään kuullut luopuneen suojainten käytöstä korona-aikaan, päinvastoin heidät ja minutkin tunnistaa kaupoissa siitä, että olemme käyttäneet ffb2-suojaimia jo deltan levitessä Suomeen. 

Vierailija
108/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Visiiri onkin olemassa siksi, että muuten heitä alkaisi ärsyttää, jotka nyt joutuvat käyttämään maskia. Kun maskittomalla on visiiri, on oma maskinkäyttö helpompi niellä, kun tietää muillakin olevan jotain. 

Visiiri on maskin kanssa käytettävä lisäsuoja, ei oma suoja.

Vierailija
109/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt erilaisia maskeja ja suojaimia koko päivän hoitaessani potilaita (itse vuosikymmenien ajan), samoin muut saman alan ihmiset työuransa jokaisena päivänä.

.En ole kenenkään kuullut luopuneen suojainten käytöstä korona-aikaan, päinvastoin heidät ja minutkin tunnistaa kaupoissa siitä, että olemme käyttäneet ffb2-suojaimia jo deltan levitessä Suomeen. 

Jos terveys ei kestä maskin käyttöä, ei kyllä edes kouluttaudu sellaiselle alalle, jossa sitä käytetään aina (esim. hammaslääkäri tai leikkaussalin henkilökunta). Oletettavasti tunnet itsekin lähinnä oman erikoisalan ammattilaisia.

Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että jotkut saavat erilaisia oireita maskista.

Vierailija
110/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos annatte kaikkien olla rauhassa? Maskilla tai ilman. Suomessa ei ole maskipakkoa, joten jokaisen syy olla ilman maskia on ihan riittävä syy eikä kuulu muille.

Vierailija
111/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa on nyt kauheasti käsitelty sitä, miten jokainen "voi" käyttää maskia, ja miten koronaviruksen leviämistä pitää estää. Mutta vähemmän on haluttu keskustella siitä, että pitäisikö mielestänne myös koronan lieviä muotoja estää, ja pitäisikö lieviltä, harmittomiltakin tautimuodoiltua suojautua ja vaatia sen nimissä maskinkäyttöä niiltäkin, joille se on syystä tai toisesta joko vaikeaa tai vastenmielistä?

Nimittäin maskisuositushan alunperin otettiin käyttöön tilanteessa, jossa ei ollut rokotteita, ja ilman maskeja ihmiset olisivat eristäytyneet uudestaan. Nyt maskien ansiosta ihmiset uskalsivat käydä paikoissa ja kuluttaa. Maskeja käytettiin, kun ei ollut rokotteita. Nyt on kaikki halukkaat rokotettu jo kahteen kertaan, osa kolmeen kertaan, ja koronaviruksen vallitsevana varianttina on aiempaa lievempi omikron, jonka vuoksi Suomessakaan ei ole tainnut yksikään joutua sairaalaan.

Olisiko jossain vaiheessa aika keskustella maskeista luopumisesta, vai onko ideana tai toiveena, että maskisuositus jää ikuisiksi ajoiksi päälle?

Vierailija
112/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kassalla asiakkaalle sanonut monesti maskittomille että miten kehtaavat toisen työpaikalle tulla ilman maskia. Olen itse entinen kassa ja kyllä potuttaa kaupan työntekijöiden puolesta. Ei mitään arvostusta toisia kohtaan.

Pohjasakkaa.

Vierailija
113/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kassatytöt ovat ystävällisiä ja hymyileväisiä, vaikka en käyttäisi maskia. Saattaa selittyä sillä, että olen komea ja miellyttävän oloinen, en päälle käyvä tai röyhkeä. Tutkitusti saamme parempaa palvelua.

Vierailija
114/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuslain yhdenvertaisuutta koskevan 6. pykälän ja Yhdenvertaisuuslain syrjintää koskevan 8. pykälän nojalla, palveluntarjoajalla on velvollisuus tarjota samoja palveluita myös maskittomalle henkilölle. Ketään ei saa syrjiä vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muuhun henkilöön liittyvän syyhyn vedoten, hyvitysseuraamuksen uhalla.

Jos palveluntarjoaja kieltäytyy palvelemasta maskitonta, älä tee kohtelusta suurta numeroa, älä raivoa, älä ärsytä, äläkä ota asiaa henkilökohtaisesti. Palveluammattilaiset on usein ilman eri korvausta pakotettu toimimaan maskisuosituksen toimeenpanijoina ja noudattavat ohjeita turvatakseen työsuhteensa jatkuvuuden. Tosiasiassa myös heillä on sama oikeus kieltäytyä maskin käytöstä. Tahdikas lähestymistapa on esimerkiksi seuraava: ”Mikä on nimesi? Kuka on lähin esimiehesi? Kiitos tiedosta. Tulen tekemään kohtelusta kantelun viranomaisille, jotka tulevat pyytämään teiltä lausunnon, jonka

jälkeen päätetään, tuleeko tapahtuneesta hyvitysseuraamuksia tai muita sanktioita.”

https://archive.ph/VpeuA

Tiedätkö mikä on säädöshierarkia (=normihierarkia)? Karkeasti sanoen se on sitä, että kun jotkut säädökset voivat olla keskenään ristiriitaisia, on keino arvioida, kumpi säädös on painavampi eli kumpaa siis sovelletaan. Yleensä perustuslaki on kaikkein painavin, kun erilaisia lakeja verrataan. Mutta perustuslaissakin on oma normihierarkiansa: Kaikkein painavin perustuslain normi on oikeus elämään ja terveyteen. Se on painavampi kuin yksikään toinen perustuslain säännös. Ihmisten oikeus elämään ja terveyteen vs. sinun maskittomuutesi. 

Vierailija
115/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos terveys ei kestä maskin käyttöä, ei kyllä edes kouluttaudu sellaiselle alalle, jossa sitä käytetään aina (esim. hammaslääkäri tai leikkaussalin henkilökunta). Oletettavasti tunnet itsekin lähinnä oman erikoisalan ammattilaisia.

Se ei silti poista sitä tosiasiaa, että jotkut saavat erilaisia oireita maskista.

Halusin vain tuoda esiin sen, ettei suojainten pitkäaikainenkaan käyttö ole ollut omalle ammattikunnalleni ongelma. Toki epämukavaa se ajoittain on, mutta itse valitsen mieluummin epämukavuuden kuin koronan itselleni tai potilaalleni.

Lähihoitajia en tunne, mutta lukemani perusteella heidän ammattiryhmässään on eniten koronarokotteita vastustavia, onkohan myös eniten maskien käytöstä oireita saavia.

Vierailija
116/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaimmat asiakkaat taisi kesällä olla niitä joilla oli aurinkolasit ja huivi suuta ja nenää peittämässä. muistutti kyllä enemmän varasta kuin asiakasta.

Vierailija
117/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä ketjussa on nyt kauheasti käsitelty sitä, miten jokainen "voi" käyttää maskia, ja miten koronaviruksen leviämistä pitää estää. Mutta vähemmän on haluttu keskustella siitä, että pitäisikö mielestänne myös koronan lieviä muotoja estää, ja pitäisikö lieviltä, harmittomiltakin tautimuodoiltua suojautua ja vaatia sen nimissä maskinkäyttöä niiltäkin, joille se on syystä tai toisesta joko vaikeaa tai vastenmielistä?

Nimittäin maskisuositushan alunperin otettiin käyttöön tilanteessa, jossa ei ollut rokotteita, ja ilman maskeja ihmiset olisivat eristäytyneet uudestaan. Nyt maskien ansiosta ihmiset uskalsivat käydä paikoissa ja kuluttaa. Maskeja käytettiin, kun ei ollut rokotteita. Nyt on kaikki halukkaat rokotettu jo kahteen kertaan, osa kolmeen kertaan, ja koronaviruksen vallitsevana varianttina on aiempaa lievempi omikron, jonka vuoksi Suomessakaan ei ole tainnut yksikään joutua sairaalaan.

Olisiko jossain vaiheessa aika keskustella maskeista luopumisesta, vai onko ideana tai toiveena, että maskisuositus jää ikuisiksi ajoiksi päälle?

Tämä.

Nythän riski on lähinnä rokottamattomilla ja heillä olisi ollut mahdollisuus ottaa rokote jo kauan, joten heitä en suojele. Oma valintansa.

Se hyvin pieni marginaali jotka eivät voi rokotetta ottaa suojautukoon muin keinoin ja vältelköön väkijoukkoja. Heitä on ollut maailman sivu ja jo ennen koronaa, eikä heidän vuokseen silloinkaan suljettu yhteiskuntaa ja ollut maskipakkoja, vaikka heille vaarallisia pöpöjä kulki keskuudessamme jo silloin.

Vierailija
118/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei voi mitenkään tietää kuka sen vakavan muodon saa ja kuka selviää vähällä. Mutta jos omikron on niin lievä kuin lupaillaan, minusta ihmiset voisivat halutessaan käyttää niitä maskeja, jotka suojaavat heitä itseään. Ja ilmapiiri maskien ympärillä voisi vapautua. Vastuu itsensä suojaamisesta pitäisi olla ihmisellä itsellään. Halutessaan ottaa rokotukset ja käyttää itseään suojaavaa maskia tai tekee vain toisen.

Vierailija
119/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kassalla asiakkaalle sanonut monesti maskittomille että miten kehtaavat toisen työpaikalle tulla ilman maskia. Olen itse entinen kassa ja kyllä potuttaa kaupan työntekijöiden puolesta. Ei mitään arvostusta toisia kohtaan.

Pohjasakkaa.

Kuka sulle on antanut maskipoliisin valtuudet :D  Etkö ole kuullut, että maskin käyttämättömyys ja sen syy ei kuulu muille? Ainoastaan se yritys, virasto tai missä ihminen asioikaan, voi kehottaa maskin käyttöön tai jopa edellyttää sitä.

Itse olen käyttänyt maskia epidemian alusta lähtien. Yritän näin omalta osaltani suojata muita ja itseäni edes vähän. Ei silti ole minun asiani paasata maskittomille tai tivata heiltä mikseivät käytä sitä.

Vierailija
120/128 |
01.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sairastanut koronan, enkä välitä jos joku ajattelee minusta jotakin pahaa maskittomana.