Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti minua ei vihata nyt, mutta sanon kuitenkin: älä ole liian tiukka itsellesi. Jos jonain päivänä olet kaverin luona ja kaikki muut syövät ihanaa kermakakkua, älä kiellä sitä itseltäsi, vaan pidä seuraavana päivänä extra-dieetti eli jätät vaikka aamupalan kokonaan pois ja aloitat ruokailun vasta lounaalla. Kokonaan kaikista herkuista kieltäytyminen saa vain aikaan turhautumista ja koulussa. Mutta älä sorru joka viikko!
Tsemppiä!
Ei näin, vaan kakkupala syödään hyvällä omallatunnolla ja seuraavana päivänä jatketaan ruokailuja kuten ennenkin. Eli ei jätetä mitään väliin. Tällainen jätetään väliin mentaliteetti on syömishäiriökäyttäytymistä, kun kakkupala ansaitaan vähentämällä muita ruokailuja.
Yksi kakkupala silloin tällöin ei vaikuta mitenkään painonpudotukseen = ei kaada "dieettiä", ellei näitä kakkupaloja ala olemaan joka päivä.
Elämäntapamuutoksessa voi sallia kaikki ruoat mitään tiettyä poistamatta, mutta nämä ns. herkut vaan jättää vähemmälle. Terveellisempää syömistä kehiin. Ateriamäärät jokainen sovittaa itselleen sopivaksi, oli ne 3 tai 6 kertaa päivässä.
Liikunnaksi sopii aluksi kävely n. 5km/muutama kerta viikossa , koska se rentouttaa, ei kasvata nälkää (ei tule ahmimisoloa), tulee tavaksi liikkua, ulkoilu auttaa nukkumiseen, piristää mieltä ja yleistä fiilistä. Kävely on ihan tehokas liikuntamuoto laihduttajalle ja aloittelijalle. Myöhemmin voi lisätä kilometrejä ja aloittaa vaikka kuntosalin lihaksiston kasvattamiseen ja kiinteytymiseen. Lihakset polttavat kilokaloreita enemmän ja pidempään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
”Aloitetaan sitten huomenna” -tyylin tilalle suosittelen lämpimästi aloittamaan heti. Elämää ei voi laittaa hyllylle laihdutuksen ajaksi ja jos ajattelee, että aloitan sitten joulun/pääsiäisen/juhannuksen jälkeen tai kun ensin on tehty viikonloppureissu/juhlittu kaverin häitä/juhlittu omia synttäreitä, ei taida koskaan päästä aloittamaan. Aika usein todellisuus on sitä, että arkea ja vuotta rytmittää tällaiset erityiset tilanteet ja ne täytyy ottaa huomioon ja mukaan siihen elämäntaparemonttiin eikä aloittaa vasta niiden jälkeen.
Mulla ainakin jää normi elämä hyllylle, kun yritän laihduttaa. En näe kavereita, mies tai lapset ei saa herkutella (en kestä)
Pakko liikkua, vaikka olisi hirveästi kotitöitä jneSitten aina tapahtuu se repsahdus ja sata perään. Ja taas alkaa laihdutus alusta
N35 ja bmi 38, 5 vuotta yrittänyt laihduttaa
sen takia se ei onnistukaan. laihdutus pitää saada osaksi arkea. teet pysyviä muutoksia joita pystyt pitämään yllä, haet tukea muilta jos perhe ei tue, menet vaikka lenkille silloin kun herkut on pöydässä jne jos aluksi on vaikea vältellä niitä. kuurit epäonnistuu aina pitemmän päälle.
No meillä ei kukaan herkuttele, jos minä en saa. Hyvin osaavat olla ilman, jonku aikaa.
Sosiaalinen elämä kyllä kärsii, kun yritän laihduttaa.
En osaa ottaa rasvattomia, hajuttomia, mauttomia ruokia osaksi arkea
SamaAika ankeaa elämä muille kun joutuu yhden perheenjäsenen laihdutuksen mukaan elämään. Opettele vastustamaan niitä herkkuja vaikka ne olisi sinun naaman edessä.
Joo tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Olen välillä herkkulakossa, mutta ei tule mieleenkään kieltää niitä herkkuja muilta perheenjäseniltä. Aikoinaan ihmettelin, kun kaverin mies ei saanut juoda tippaakaan alkoholia kaverin ollessa raskaana. Itselle tuo ei siis edes tullut mieleenkään.
Meillä on onneksi ymmärtäväinen perhe ja koska minulla kastemadon selkäranka, niin ollaan saatu sovittua, ettei kotona ole herkkuja. Lapsille annetaan karkkipäivänä rahaa ja saavat ostaa mitä haluavat ja syödä omissa oloissaan tai mieluummin ulkona. Miehen kanssa käyvät myös välillä pitsalla ja mäkkärissä ilman minua, mutta eivät tee siitä numeroa. Leffan kanssa on sitten dippiä, kasviksia ja popkornia. Tietysti synttärit, joulut ja muut juhlat juhlitaan normaalisti kakkujen ja konvehtien kanssa. On toiminut meillä ja saan hyvin pidettyä painoa poissa. Joku toinen voisi elää talossa jossa on kaapit täynnä herkkuja, minä en. Pitää tuntea itsensä.
Oletko ajatellut hakea vaikka apua terapiasta tuohon herkkuhimoosi, koska eihän tuo ole normaalia, että muiden perheenjäsenien pitää elää sinun ehdoillasi.
Ei ole varaa mihinkään terapioihin. Meillä onneksi perhe ymmärtää, enkä tosiaan ole tuo toinen hullu, jonka perhe ei saa lainkaan herkutella tai edes keskenään käydä pikaruualla. En minä siihen kuole jos joskus on joku keksipaketti, mutta pääsääntöisesti ei meidän kaapeissa vaan ole mitään herkkuja. Kenen tarvitsee pitää kaapit täynnä epäterveellistä ruokaa, eikö ole parempi muillekin, että herkkuhimoon syödään marjoja tai lähdetään kävellen kiskalle?
Perheessä yleensä joutuu tekemään jotain kompromissejä, meilläkin on 65" telkkari ja isot kaiuttimet ja pelikonsolit olohuoneessa ja veranta kauniin kahvittelutilan sijaan urheiluvälinevarasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te syötte jäätävään nälkään? Kun mulla on koko ajan nälkä.
Ongelma ei ole suklaat tai muut herkut vaan kaikki muu ruoka ja nälkä koko ajan. Nyt lomalla vielä kotona ollessa ei oikein saa ajatuksia edes muuhun kuin jääkaapin sisältöön.
Syön aamupalan. Yleensä kaksi leipää, sitten lounaaksi ruokaa n klo 12 ja tuntuu, että jo kello 14 maha taas kurnii ja tätä jatkuu koko päivän. Näläntunne taas aiheuttaa itselleni helposti huonon, kiukkuisen ja pyörryttävän olon.
Sitten ahdan leipää joka välissä, eikä nälkä lähde.
Painoa pitäisi saada pois +10kg
Jotain syötävää mun on pakko saada.Tulee heti ensimmäisenä mieleen, että syötkö riittävästi? Voisitko laskea kalorit parilta esimerkkipäivältä? Ja katsoa sitten, paljonko energiaa tulee niistä aterioista ja paljonko kaikesta siitä, mitä syö aterioiden välillä. Jos aterioissa on liian vähän energiaa, niin ei ihmekään, että on aina nälkä.
Eikä välipala klo 14 nyt välttämättä ole mikään epäonnistumisen merkki, päinvastoin jos siinä kohtaa tulee aina nälkä, niin parempi lisätä siihen tietoisesti välipala kuin napostella syyllisyyttä tuntien.
Mitähän tapahtuisi, jos jonkin aikaa yksinkertaisesti söisit aterioilla (vaikka sitä samaa ruokaa kuin nytkin) niin paljon että nälkä lähtee ja pysyy poissa? Ihan kokeilumielessä. Ei se nyt hetkessä voi vaikuttaa painoon juuri mitenkään, ja näkisit, mitä nälän poissapitäminen vaatii. Ehkä se ei vaadikaan oikeasti kovin isoja lisäyksiä, tai jos vaatii, niin eihän sitä ole pakko sitten jatkaa.
Toisaalta "nälkä koko ajan" voi kertoa myös stressistä tai univajeesta.
Mutta yleisesti ottaen jos on koko ajan nälkä, elämäntavoissa on jokin pielessä, ei terveellinen elämä vaadi nälässä oloa.
"Nälkä koko ajan" kertoo ruuan sisällöstä. Enkä tarkoita kaloreita.
Ei välttämättä. Univaje aiheuttaa nälkää todella paljon, samoin stressi, tylsyys ja nestevajaus vaikuttaa. Samoin jotkut lääkitykset vaikuttavat. Ihminen on kokonaisuus, josta ruoka on yksi osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te syötte jäätävään nälkään? Kun mulla on koko ajan nälkä.
Ongelma ei ole suklaat tai muut herkut vaan kaikki muu ruoka ja nälkä koko ajan. Nyt lomalla vielä kotona ollessa ei oikein saa ajatuksia edes muuhun kuin jääkaapin sisältöön.
Syön aamupalan. Yleensä kaksi leipää, sitten lounaaksi ruokaa n klo 12 ja tuntuu, että jo kello 14 maha taas kurnii ja tätä jatkuu koko päivän. Näläntunne taas aiheuttaa itselleni helposti huonon, kiukkuisen ja pyörryttävän olon.
Sitten ahdan leipää joka välissä, eikä nälkä lähde.
Painoa pitäisi saada pois +10kg
Jotain syötävää mun on pakko saada.Tulee heti ensimmäisenä mieleen, että syötkö riittävästi? Voisitko laskea kalorit parilta esimerkkipäivältä? Ja katsoa sitten, paljonko energiaa tulee niistä aterioista ja paljonko kaikesta siitä, mitä syö aterioiden välillä. Jos aterioissa on liian vähän energiaa, niin ei ihmekään, että on aina nälkä.
Eikä välipala klo 14 nyt välttämättä ole mikään epäonnistumisen merkki, päinvastoin jos siinä kohtaa tulee aina nälkä, niin parempi lisätä siihen tietoisesti välipala kuin napostella syyllisyyttä tuntien.
Mitähän tapahtuisi, jos jonkin aikaa yksinkertaisesti söisit aterioilla (vaikka sitä samaa ruokaa kuin nytkin) niin paljon että nälkä lähtee ja pysyy poissa? Ihan kokeilumielessä. Ei se nyt hetkessä voi vaikuttaa painoon juuri mitenkään, ja näkisit, mitä nälän poissapitäminen vaatii. Ehkä se ei vaadikaan oikeasti kovin isoja lisäyksiä, tai jos vaatii, niin eihän sitä ole pakko sitten jatkaa.
Toisaalta "nälkä koko ajan" voi kertoa myös stressistä tai univajeesta.
Mutta yleisesti ottaen jos on koko ajan nälkä, elämäntavoissa on jokin pielessä, ei terveellinen elämä vaadi nälässä oloa.
"Nälkä koko ajan" kertoo ruuan sisällöstä. Enkä tarkoita kaloreita.
Ei välttämättä. Univaje aiheuttaa nälkää todella paljon, samoin stressi, tylsyys ja nestevajaus vaikuttaa. Samoin jotkut lääkitykset vaikuttavat. Ihminen on kokonaisuus, josta ruoka on yksi osa.
Ja se ruuan sisältö on tärkein, se vaikuttaa kaikkeen kehossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä varmaan satelee alapeukkuja, mutta runsaasti ylipainoiselle muutaman viikon kick-start ENE- tuotteilla voisi toimia. Kun ei tarvitse miettiä, mitä söisi ( kaiken tarvittavan saa pusseista), on aikaa keskittyä itseensä ja pohtia, mistä ylipaino on tullut. On aikaa miettiä, miten asiat muuttaa niin, että syö terveellisesti ja liikkuu, lepää ja rentoutuu. Miten kohtelee itseään hyvin, miten rakastaa itseään enemmän kuin ylensyömistä.
Minun mielestäni päinvastoin. Ruokaa juuri nimenomaan pitäisi miettiä, eikä siirtyä joihinkin pussikeittoihin. Jos miettisitte mitä suuhun laitatte, vähän samaan tyyliin kuin pippa laukan ohjelmassa, niin silloin olisi mahdollista tehdä muutoksia. Muussa olen samaa mieltä, itseäkin pitää miettiä. Miksi se suhde ruokaan on niin ongelmallinen? Mitä se peittää, mitä se korvaa, miltä se suojaa?
Elkää laihduttako, muuttakaa elämää. Laihdutuskuurit vain lopulta lihottaa, mutta se syy miksi on lihonut ei poistu.
Miten väärin tuo kommentoija on voinutkaan tulkita ensimmäisen asian. Sen kirjoittaja juurikin tarkoittaa, että selvitetään itsen kanssa, miksi ruoka ja vääränlainen syöminen on aiheuttanut paino-ongelman. SAMALLA saadaan pusseista kaikki tarpeelliset vitamiinit yms. Sitten voi syödä paremmin, hoitaa itseään paremmin, kun tietää, mitä tuskaa ylensyönnillä peittelee.
Miksi pitäisi sotkea niillä pusseilla koko laihdutus ja omaan itseensä tutustuminen? Niitä ravinteita ja vitamiineja voi aivan hyvin saada normaalista ruuasta ja samalla tutustua uuteen elämäntapaan. Ongelma kaikilla laihduttajilla on juuri tuo, että erotetaan syöminen omasta elämästä. Pidetään joitain kuureja joilla ei ole mitään kontaktia oikeaan elämään.
Voitko mennä pois täältä ketjusta, kun sinulla ei selvästikään ole mitään annettavaa! Ruokariippuvuus on mekanismiltaan ihan samanlainen kuin esim. alkoholiriippuvuus. Et kai sanoisi alkoholistille, että otat vaan normaalisti viinaa ja samalla tutustut uuteen elämäntapaan. Tupakan, alkoholin ja huumeiden riippuvuuteen hoito on täysraittius, ruoan suhteen tilanne on pahempi, kun jotain pitää syödä tai lopulta kuolee pois. Siksi pussikuuri voi toimia myös henkisen puhdistautumisen ajanjaksona.
Pituus 190. Paino 83kg. Tavoitteena päästä 75kiloon.
Joku karppaushullu aina pilaa kaikki ruokaketjut. Sokerihullu vaan puuttuu.
Kannattaisi tähdätä terveelliseen ruokavalioon, jolla elää pitkään eikä sortua johonkin tuollaiseen epäterveelliseen höttöön. Maailman pitkäikäisempiä ihmisiä on tutkittu urakalla eivätkä he karppaa. Suosittelen tutustumaan Valter Longon The Longevity Diet -kirjaan tai the Blue Zones -elämäntapaan. Ne vaatii kyllä aika kokonaisvaltaisia muutoksia. Noissa syödään paljon kasviksia, papuja ja täysjyvää, jonkin verran hedelmiä ja rasvaista kalaa, ja vähän muuta lihaa, maitotuotteita ja munia. Sokeria ja alkoholia yleensä vältellään, mutta hedelmät ja punaviini ovat poikkeus. Niitäkään ei syödä kovin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä varmaan satelee alapeukkuja, mutta runsaasti ylipainoiselle muutaman viikon kick-start ENE- tuotteilla voisi toimia. Kun ei tarvitse miettiä, mitä söisi ( kaiken tarvittavan saa pusseista), on aikaa keskittyä itseensä ja pohtia, mistä ylipaino on tullut. On aikaa miettiä, miten asiat muuttaa niin, että syö terveellisesti ja liikkuu, lepää ja rentoutuu. Miten kohtelee itseään hyvin, miten rakastaa itseään enemmän kuin ylensyömistä.
Minun mielestäni päinvastoin. Ruokaa juuri nimenomaan pitäisi miettiä, eikä siirtyä joihinkin pussikeittoihin. Jos miettisitte mitä suuhun laitatte, vähän samaan tyyliin kuin pippa laukan ohjelmassa, niin silloin olisi mahdollista tehdä muutoksia. Muussa olen samaa mieltä, itseäkin pitää miettiä. Miksi se suhde ruokaan on niin ongelmallinen? Mitä se peittää, mitä se korvaa, miltä se suojaa?
Elkää laihduttako, muuttakaa elämää. Laihdutuskuurit vain lopulta lihottaa, mutta se syy miksi on lihonut ei poistu.
Miten väärin tuo kommentoija on voinutkaan tulkita ensimmäisen asian. Sen kirjoittaja juurikin tarkoittaa, että selvitetään itsen kanssa, miksi ruoka ja vääränlainen syöminen on aiheuttanut paino-ongelman. SAMALLA saadaan pusseista kaikki tarpeelliset vitamiinit yms. Sitten voi syödä paremmin, hoitaa itseään paremmin, kun tietää, mitä tuskaa ylensyönnillä peittelee.
Miksi pitäisi sotkea niillä pusseilla koko laihdutus ja omaan itseensä tutustuminen? Niitä ravinteita ja vitamiineja voi aivan hyvin saada normaalista ruuasta ja samalla tutustua uuteen elämäntapaan. Ongelma kaikilla laihduttajilla on juuri tuo, että erotetaan syöminen omasta elämästä. Pidetään joitain kuureja joilla ei ole mitään kontaktia oikeaan elämään.
Voitko mennä pois täältä ketjusta, kun sinulla ei selvästikään ole mitään annettavaa! Ruokariippuvuus on mekanismiltaan ihan samanlainen kuin esim. alkoholiriippuvuus. Et kai sanoisi alkoholistille, että otat vaan normaalisti viinaa ja samalla tutustut uuteen elämäntapaan. Tupakan, alkoholin ja huumeiden riippuvuuteen hoito on täysraittius, ruoan suhteen tilanne on pahempi, kun jotain pitää syödä tai lopulta kuolee pois. Siksi pussikuuri voi toimia myös henkisen puhdistautumisen ajanjaksona.
No tuolla tekniikalla teet ruuasta vain vihollisen kun se voisi aivan hyvin olla hyvä ja tärkeä kumppani. Alkoholivertaus on niin ohi etten edes viitsi kommentoida.
Voisi toimia jos alkaisi pitämään kalenteria liikunnasta ja syömisistä. Suunnittelisi viikon tarkemmin miten liikkuu ja syö. Tuntuu ettei mukamas ole aikaa liikkua.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisi tähdätä terveelliseen ruokavalioon, jolla elää pitkään eikä sortua johonkin tuollaiseen epäterveelliseen höttöön. Maailman pitkäikäisempiä ihmisiä on tutkittu urakalla eivätkä he karppaa. Suosittelen tutustumaan Valter Longon The Longevity Diet -kirjaan tai the Blue Zones -elämäntapaan. Ne vaatii kyllä aika kokonaisvaltaisia muutoksia. Noissa syödään paljon kasviksia, papuja ja täysjyvää, jonkin verran hedelmiä ja rasvaista kalaa, ja vähän muuta lihaa, maitotuotteita ja munia. Sokeria ja alkoholia yleensä vältellään, mutta hedelmät ja punaviini ovat poikkeus. Niitäkään ei syödä kovin paljoa.
Ensin valitat karppaus- ja sokerihulluista, ja sitten suosittelet vähähiilarista ja sokeritonta ruokavaliota?
Laihduttajat. Jos voitte, käykää tsekkaamassa veriarvot ennen laihduttamista, että on varmasti kunnossa eikä ole mitään terveydellistä vaivaa taustalla. Tsemppiä painon pudottamiseen! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avainsana on säännölliset ruoka-ajat. Vähintään 3 tunnin välein pitää syödä hereilläoloaikana ja kalorit aamupainotteisesti, eli runsas aamupala ja lounas ja iltaa kohtaan kevennys.
Valkoiset jauhot, sokeri ja kova rasva minimiin. Suosi oliiviöljyä, kasviksia, kalaa. Keittiössä tulokset tehdään, liikunta vain bonus.
Itse 179/76 ja tavoite toukokuulle 69kg. Puoli kiloa viikossa mennään.
Hyvä, että sinulla toimii tuo. Mutta ei tuo sovi välttämättä kaikille.
Itselleni avainsana oli pätkäpaasto. Iltaisin en syönyt mitään enää klo 18 jälkeen. Pätkäpaaston ansiosta laihduin 10 kiloa ja kilot eivät myöskään tulleet takaisin. Pätkäpaaston jälkeen en palannut takaisin syömään samallalailla kuin ennen, koska silloinhan olisin vain lihonut takaisin samoihin lukemiin.
Pätkäpaasto opetti, että nälkään ei aina tarvitse syödä ja ihminen pärjää vähemmälläkin. Näläntunne on vain tunne ja ajatus, että näläntunne eli paastoaminen on itseasiassa terveellistä, auttoi sietämään nälkää.
Pätkäpaasto sopii monille, mutta esim. kaikille, joilla on esidiabetes ja aamusokeri herkästi koholla, se on huonoin mahdollinen tapa painonhallintaan. Yön aikainen paasto pyritään päin vastoin pitämään mahdollisimman lyhyenä. Täällä palstalla on varmaan äitejä, joilla ollut dieettihoitoinen RaDi, ja nämä asiat tuttuja.
Tämäkin keskusteluketju kertoo meille ammattilaisille taas kerran, miten moninainen asia painonhallinta on ja miten herkkä. Lukekaapa kaikki ”tiukkapipot” YTHS:n ylilääkäri Metsäniemen tuore artikkeli asiasta. Hyvää kevättä ja paljon onnistumisia!
T: terkkari
Vierailija kirjoitti:
No, no, eiköhän tässä ketjussa ole kaikille tilaa.
Mä en lähde noihin joidenkin ruoka-aineiden pois-sulkuun tai dieetteihin. Aion syödä samaa ruokaa ja samoilla annoksilla kuin olen 54v ikään asti tehnytkin. Olen aina syönyt suht terveellistä ruokaa ja maltillisia annoksia. Mutta minun paheeni on suklaa ja leivonnaiset. Olen aina ollut hoikka tai normaalipainoinen, mutta nyt paino alkaa olla normaalipainon ylärajalla.
Tarkoitukseni on nyt vähentää huomattavasti em. herkkujen syöntiä. Tiedän, että sillä painoni alkaa putoamaan. Pudotin viisi vuotta sitten 9kg puolessa vuodessa vain sillä, että jätin herkut pois. Se kertoo varmasti sen, että olen syönyt herkkuja oikeastaan joka päivä ihan liikaa. Nyt paino on kivunnut takaisin ylöspäin koska olen repsahtanut takaisin herkku-addiktiooni.
Joten aika mielenkiintoista katsoa nyt, miten onnistun saamaan kesään mennessä painoa pudotettua.
N54
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avainsana on säännölliset ruoka-ajat. Vähintään 3 tunnin välein pitää syödä hereilläoloaikana ja kalorit aamupainotteisesti, eli runsas aamupala ja lounas ja iltaa kohtaan kevennys.
Valkoiset jauhot, sokeri ja kova rasva minimiin. Suosi oliiviöljyä, kasviksia, kalaa. Keittiössä tulokset tehdään, liikunta vain bonus.
Itselleni avainsana oli pätkäpaasto. Iltaisin en syönyt mitään enää klo 18 jälkeen. Pätkäpaaston ansiosta laihduin 10 kiloa ja kilot eivät myöskään tulleet takaisin. Pätkäpaaston jälkeen en palannut takaisin syömään samallalailla kuin ennen, koska silloinhan olisin vain lihonut takaisin samoihin lukemiin.
Pätkäpaasto opetti, että nälkään ei aina tarvitse syödä ja ihminen pärjää vähemmälläkin. Näläntunne on vain tunne ja ajatus, että näläntunne eli paastoaminen on itseasiassa terveellistä, auttoi sietämään nälkää.
Pätkäpaasto sopii monille, mutta esim. kaikille, joilla on esidiabetes ja aamusokeri herkästi koholla, se on huonoin mahdollinen tapa painonhallintaan. Yön aikainen paasto pyritään päin vastoin pitämään mahdollisimman lyhyenä. Täällä palstalla on varmaan äitejä, joilla ollut dieettihoitoinen RaDi, ja nämä asiat tuttuja.
Tämäkin keskusteluketju kertoo meille ammattilaisille taas kerran, miten moninainen asia painonhallinta on ja miten herkkä. Lukekaapa kaikki ”tiukkapipot” YTHS:n ylilääkäri Metsäniemen tuore artikkeli asiasta. Hyvää kevättä ja paljon onnistumisia!
T: terkkari
Pätkäpaasto sopii juurikin heille, joilla on esidiabetes tai radi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T: terkkariPätkäpaasto sopii juurikin heille, joilla on esidiabetes tai radi.
No ei sovi, jos paastosokeri on koholla aamuisin pitkän yöpaaston jälkeen ja normalisoituu, kun illalla syö myöhään iltapalan. Toivottavasti ihmiset eivät usko suurinta osaa näistä höpö-höpö-kommentoijista. Muutama asiallinen viesti täällä hukkuu teidän wannabe-asiantuntijoiden löpinöihin. Mutta antaa ihmisten vaahdota, muutaman viikon kuluttua tämäkin keskustelu on lopahtanut, kun ”loppui itsekuri”, ”syötiin intuitiivisesti” tai ”jäi vähän mässypäivä päälle”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei sovi, jos paastosokeri on koholla aamuisin pitkän yöpaaston jälkeen ja normalisoituu, kun illalla syö myöhään iltapalan. Toivottavasti ihmiset eivät usko suurinta osaa näistä höpö-höpö-kommentoijista. Muutama asiallinen viesti täällä hukkuu teidän wannabe-asiantuntijoiden löpinöihin. Mutta antaa ihmisten vaahdota, muutaman viikon kuluttua tämäkin keskustelu on lopahtanut, kun ”loppui itsekuri”, ”syötiin intuitiivisesti” tai ”jäi vähän mässypäivä päälle”.
Miksi pitää heti latistaa ettei täällä porukalla onnistu laihduttaminen. Pari viikkoa jaksetaan vaahdota ja sitten lopahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi intoilla. Et ole kaikkitietävä eikä sulla ole varaa arvostella muita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten aloittaisi. Pitäisi saada nopeasti tuloksia edes vähän. Ylipainoa paljon. Jos vetäisi kuukauden pussikuurin ensihätiin saisi vähän turvotusta vähemmälle.
Ei tarvita mitään pussikuureja. Syö normaalia ruokaa mutt vähemmän. Mä olen nyt vuodessa pudottanut 15 kg kun olen vähentänyt ruoan määrää. Sitä mitä tekee mieli ja karkkiakin syön päivittäin. Alkoholia todella vähän.
Jep, en oikein itsekään usko tuohon yleiseen "detox"-höpötykseen mutta solujen autofagia on ihan tutkittu asia.