Laihdutus 2022
Tehdäänkö laihdutus ketju, eli tähän taas keskustellaan tän vuoden laihdutus jutut. Täällä perus mamma 164cm ja painoa kertynyt kiitettävät 90kg. Pitäisi saada se 10kg ainakin pois.
Kommentit (1329)
Olen nyt ollut täysin herkuitta jo noin viikon, se on sujunut uskomattoman helposti vaikka mies onkin aina syönyt jonkun päivittäisen suklaapatukan, keksejä tai muuta sokerista. Tuntuu, että aivoissa vain tapahtui jokin naksahdus. Ei tunnu yhtään hankalalta! Vaikken aiokaan olla herkuton orjallisesti koko loppuelämääni, niin tiedän kuitenkin, ettei poikkeuksia kannata tehdä ihan näin alussa. Näin alkuun haluan vältellä sokeria (myös hedelmiä, marjoja tosin syön) ja myöhemmin voin löysätä.
Miten te muut olette kokeneet sokerikoukusta irti pääsemisen? Onko ollut vaikeaa? Toimiiko teille paremmin herkkupäivä vai täyskielto (ainakin alkuun)?
Tämän hetkistä painoa en tiedä. Kuinka usein te käytte vaa'alla? Itse en käy puntarilla kuin silloin tällöin, koska muuten voin alkaa vähän pakkomielteiseksi siitä. En halua pudottaa painoa mahdollisimman nopeasti, vaan terveellisesti. Salainen toiveeni olisi tosin olla 5 kg kevyempi kesään mennessä, mutta noh... Kunhan suunta on alaspäin, ja eiköhän se ole :) Olo on hyvä, energinen, enkä kärsi nälästä koko aikaa. Herääminen on myös minusta nyt paljon helpompaa.
Tsemppiä kaikille!
Täälläkin yksi läskeihin kyllästynyt... 171/73kg nyt.
Oma "hyvänolon" Paino on 55-60kg, missä olinkin ikävuodet 20-33.
Takana 2 peräkkäistä raskautta, viimeisin lapsi syntyi loppuvuodesta. Raskaudet nostivat painon vain max 81kiloon mutta nyt ei sitten paino tunnu millään laskevan.
Olen jo Lopen kyllästynyt "mammavaatteisiin" Mutta en yksinkertaisesti mahdu muihinkaan ja kieltäydyn uudimasta koko vaatekaappini sisältöä.
Laihdutustavoite -13kg eli takaisin sinne 60 kiloon, noin 4 kuukauden ajassa.
Hyötyliikuntaa ja ennen kaikkea ruokavalio kuntoon. Tiedän tarkalleen mitä syödä ja minkä verran ja saan kyllä tuon painon pois- pitää vaan ottaa itseään niskasta kiinni.
Nämä paskat säät eivät todellakaan houkuttele koira/ vaunulenkkeihin....
Pitää itsekin ottaa itseään taas niskasta kiinni. Paino hilautunut ylös sellaiset 5 kg ainakin. Mä olen 179 cm pitkä ja painan 75 kg. Olen 42v. Kyllä mielelläni painaisin taas sen 68-70kg. Silloin on simpsakka ja hyvä fiilis! Vaatteet kiristää ja kerään kaiken ylimääräisen reisiin ja vatsaan. Tänään alkaa!
Vierailija kirjoitti:
Olen nyt ollut täysin herkuitta jo noin viikon, se on sujunut uskomattoman helposti vaikka mies onkin aina syönyt jonkun päivittäisen suklaapatukan, keksejä tai muuta sokerista. Tuntuu, että aivoissa vain tapahtui jokin naksahdus. Ei tunnu yhtään hankalalta! Vaikken aiokaan olla herkuton orjallisesti koko loppuelämääni, niin tiedän kuitenkin, ettei poikkeuksia kannata tehdä ihan näin alussa. Näin alkuun haluan vältellä sokeria (myös hedelmiä, marjoja tosin syön) ja myöhemmin voin löysätä.
Miten te muut olette kokeneet sokerikoukusta irti pääsemisen? Onko ollut vaikeaa? Toimiiko teille paremmin herkkupäivä vai täyskielto (ainakin alkuun)?
Tämän hetkistä painoa en tiedä. Kuinka usein te käytte vaa'alla? Itse en käy puntarilla kuin silloin tällöin, koska muuten voin alkaa vähän pakkomielteiseksi siitä. En halua pudottaa painoa mahdollisimman nopeasti, vaan terveellisesti. Salainen toiveeni olisi tosin olla 5 kg kevyempi kesään mennessä, mutta noh... Kunhan suunta on alaspäin, ja eiköhän se ole :) Olo on hyvä, energinen, enkä kärsi nälästä koko aikaa. Herääminen on myös minusta nyt paljon helpompaa.
Tsemppiä kaikille!
Itselläni kävi aika saman tapainen naksahdus. Olen ollut aina melkoisen kova syömään mm. jäätelöä, mutta kun päätin että nyt riittää, niin jäätelöt jäi, jouluna viimeksi söin. Outo miten helposti se sitten lopulta kävikään.
Alussa varmasti kannattaakin pitää tiukkaa linjaa. Itse otin tuon herkkupäivän mukaan sitten alun jälkeen. Samaten saatoin joskus ostaa Fazerin pienen suklaapatukan tai muuta pientä naposteltavaa jos sellainen olo tuli, joskus.
Vaa’alla ei tosiaan kannata kovin usein käydä, heittely lyhyen ajan sisällä kuuluu asiaan, pitkä aikaväli on se mitä kannattaa tarkkailla. Itse kävin ja käyn kanssa ihan vaan silloin tällöin, ilman suurempaa stressiä.
Nyt on elämätaparemontin aloittamisesta kohta kaksi vuotta. Paino noin 15 kg vähemmän ja olen nykyään normaalipainoinen. Mitään ongelmaa ei ole pysyä näissä nykyisissä elämäntavoissa, päinvastoin, en kaipaa vanhaa lainkaan. Olen ollut enemmän tai vähemmän ylipainoinen reilu 30 vuotta, ei enää, aika voittaja olo.
Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Viimeisen kuukauden olen tehnyt viikossa pari kuntosalitreeniä, kahvakuulatreenin, joogan ja käynyt lenkillä. 1-2 välipäivää viikossa. Eilen aloitin kahden viikon kehonpainotreenihaasteen, joten nuo jää tauolle, sillä päivään tulee tunnin treeni ja viikossa edelleen 1-2välipäivää ja se on mielestäni ihan hyvä treenimäärä. Vyötäröstä on selvästi hävinnyt löysää ja vanhat farkut on jääneet käyttämättä isoiksi jäätyään.
Harmittaa, etten ottanut mitään alkukuvia tai mittoja. Alavatsalta on lähtenyt 4cm viimeisen puolentoista kuukauden aikana. Tänään otin pari kuvaa, kun aloitin haasteen, niin näkee vähän tuleeko muutosta, vaikka vaa'alla ei paljoa näkyisikään.
Päivittäin tulee Sulamon kasvipallukka täyteen, proteiinia saisi tulla päivässä enemmän ja rasvan laatuun koitan kiinnittää huomiota. Päivässä ei tarvitse lisätä kuin juustoa salaattiin tai syödä leipäsiivu, niin huono rasvapallukka on melkein täynnä.
N163/68kg. Painoa lähtenyt tammikuusta noin 1kg edelleen.
Kahden viikon treenihaaste takana ja yllätyin, että paino puotosi sen aikana 600g ja vyötäröstä lähti muutama sentti. Alavatsan löysät jatkaa edelleen katoamistaan ja aiemmin jo kiinni, mutta makkaroita aiheuttaneet farkut menee nyt jalkaan ilman, että puristavat makkaralle. Ilmeisesti urheilun aloittamisen aiheuttama jumitus on nyt ohitettu ja tänään meinasin aloittaa seuraavan kahden viikon treenihaasteen. Syön noin 1600-1700kcal/vrk, tämä on ollut suht hyvä määrä suhteessa liikunnan määrään ja oloon.
N163/67,5kg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtuuko mukaan, jos on aloittanut laihdutuksen jo viime vuonna? Olen nyt ollut 2 kuukautta ketogeenisellä ruokavaliolla, paino on pudonnut 8 kiloa. Vielä olisi 12 kiloa tavoitepainoon. Lähtöpaino oli merkittävän lihavuuden puolella (bmi 30).
Tilannepäivitystä. Ketogeenistä takana 5 kuukautta, paino pudonnut 16 kiloa. Vielä 4 kiloa tavoitepainoon. Kyllä on olo keventynyt talven aikana!❤️
Ketopelleilyä ei lasketa kun paino tulee kuitenkin vuoden sisään takas korkojen kera.
Kaipaisin apuja aamupalan koostamiseen. Harrastan raskasta liikuntaa, painonnostoa ja hölkkää, ja ruokahalu on sen mukainen. Koko tällä hetkellä 170 cm ja 74 kg, haluaisin tuosta 4-5 kg pois löysää parin kuukauden aikana. Syön pääsääntöisesti tervellisesti, mutta annoskoot ovat liian isoja ja aamupala on yksi syy, se nimittäin on sen verran kevyt että lounaalla on hirmuinen nälkä.
Aamulla syön puuroa raejuuston (50-60 g) ja marjojen kanssa, kupin kahvia ja lasin vettä. Periaatteessa näinhän neuvotaan tekemään, koska raejuustosta saa proteiinia. Tunnin päästä on kuitenkin hirveä nälkä ja joudun kitumaan siitä vielä pari tuntia lounaaseen. Onko ideoita? Itse ajattelin lisätä aamupalaan vielä keitetyn kananmunan, mutta munan sisältämä rasva arveluttaa. Raejuuston lisääminen ei ole vaihtoehto, koska nykyinekin määrä vähän tökkii.
Aloin kirjata ylös päivän energiansaantia ja normaalisti se on noin 2400 kcal mikä vastaa aika tavalla kulutusta, koska pysyn sillä samassa painossa. Olen nyt parin päivän ajan laskenut energiansaannin noin 2000 kcal ja se onnistuu ihan ylimääräistä napostelua karsimalla.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaisin apuja aamupalan koostamiseen. Harrastan raskasta liikuntaa, painonnostoa ja hölkkää, ja ruokahalu on sen mukainen. Koko tällä hetkellä 170 cm ja 74 kg, haluaisin tuosta 4-5 kg pois löysää parin kuukauden aikana. Syön pääsääntöisesti tervellisesti, mutta annoskoot ovat liian isoja ja aamupala on yksi syy, se nimittäin on sen verran kevyt että lounaalla on hirmuinen nälkä.
Aamulla syön puuroa raejuuston (50-60 g) ja marjojen kanssa, kupin kahvia ja lasin vettä. Periaatteessa näinhän neuvotaan tekemään, koska raejuustosta saa proteiinia. Tunnin päästä on kuitenkin hirveä nälkä ja joudun kitumaan siitä vielä pari tuntia lounaaseen. Onko ideoita? Itse ajattelin lisätä aamupalaan vielä keitetyn kananmunan, mutta munan sisältämä rasva arveluttaa. Raejuuston lisääminen ei ole vaihtoehto, koska nykyinekin määrä vähän tökkii.
Aloin kirjata ylös päivän energiansaantia ja normaalisti se on noin 2400 kcal mikä vastaa aika tavalla kulutusta, koska pysyn sillä samassa painossa. Olen nyt parin päivän ajan laskenut energiansaannin noin 2000 kcal ja se onnistuu ihan ylimääräistä napostelua karsimalla.
Oletko kokeillut maapähkinävoita?
Minulla paino on pudonnut kolmen kuukauden aikana 7,2 kiloa. Normaalipainon yläraja on nyt 7,9 kilon päässä eli melkein puolivälissä ollaan. Todennäköisesti normaalipainon saavuttamiseen menee vielä ainakin toiset kolme kuukautta, mutta motivaatiota riittää ja olo hyvä, joten sitä kohti mennään.
Lokakuussa tilanne 171 cm/104 kg, kaikkien aikojen pahin tilanne. Loka-joulukuussa sain tiputettua 15 kg ja sitten into loppui. Jotenkin oli kai kuitenkin tottunut pienempään ruokamäärään (ja vaikka en jaksanut "laihduttaa" niin pidin huolta etten repsahda pahemmin) niin tammi-maaliskuussa vielä 5 kg alas. Nyt tavoitteena muutama kilo ennen kesää, sitten ylläpitoa ja syksyllä uusi spurtti. Vielä olisi 15-20 kg tavoitteeseen... Keinoina oli loppuvuodesta pätkäpaasto ja kuntopyöräily, alkuvuonna vain tuo pätkäpaasto.
Vierailija kirjoitti:
Lokakuussa tilanne 171 cm/104 kg, kaikkien aikojen pahin tilanne. Loka-joulukuussa sain tiputettua 15 kg ja sitten into loppui. Jotenkin oli kai kuitenkin tottunut pienempään ruokamäärään (ja vaikka en jaksanut "laihduttaa" niin pidin huolta etten repsahda pahemmin) niin tammi-maaliskuussa vielä 5 kg alas. Nyt tavoitteena muutama kilo ennen kesää, sitten ylläpitoa ja syksyllä uusi spurtti. Vielä olisi 15-20 kg tavoitteeseen... Keinoina oli loppuvuodesta pätkäpaasto ja kuntopyöräily, alkuvuonna vain tuo pätkäpaasto.
Vielä todettava että olen kai aika onnekas kun nälkää en tunne kovin helposti, kilot on kerätty ihan herkuttelemalla (ja mt-lääkkeiden avustuksella mistä olen päässyt eroon). Nyt meni su-ti yhdellä perhepizzalla, super-epäterveellistä mutta palaan kyllä tämän jälkeen taas syömään enempi salaatteja ja kasviksia mistä pidän myös.
Harmi, että tämä ketju hiljeni.
Seuraavakin kahden viikon treenihaaste takana ja aloitin pari päivää sitten kuukauden treenihaasteen. Alussa yritin nipistää kaloreista lisää, kun paino ei pudonnut, mutta se ei toiminut ja olen nyt pitänyt kiinni 1700kcal määrästä. Paino putoaa noin 200g viikossa, eli aika rauhallisesti, mutta suunta on oikea. Syön aika vapaasti mitä haluan, katson vain määriä ja kunhan saan pehmeitä rasvoja ja kasviksia tarpeeksi. Liikuntaa tulee 6pv viikossa vähän alle tunti kerrallaan. Tässä kohtaa homma on aika rutinoitunut ja välipäivät tuntuu tylsiltä. Painoa pudonnut 2kg.
N163/67kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kokeillut maapähkinävoita?
En ole kokeillut enkä tullut edes ajatelleeksi. Eikö se ole rasvaista? Pitääpä ottaa selvää.
Vierailija kirjoitti:
Itse aloitin 2021 heinäkuussa remontin mitoilla 167/82. Liikuntaa en harrasta vaan keskittyminen ainoastaan ruokavalioon. En ala erittelemään mitä muutoksia olen tehnyt/noudattanut, jokainen itse löytäköön oman sopivan polun. Mutta sen verran avaan, että päivä koostuu minimissään 16h paastosta,"aamupalasta",lounaasta ja illallisesta. Ei välipaloja. "Roskaruokaa" ja sokerisia herkkuja silloin tällöin jos sattuu mieli tekemään.
Lopputulos heinäkuu 2021-maaliskuu 2022 paino 67kg eli -15kg.
Aloitin itse heinäkuussa 2021 mitoista 170 cm/120 kg. Tänään painan 78 kg. Metodina pätkäpaasto ilman sokeria ja makeutusaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kolme kuukautta kevennystä takana. Herkkujen minimointi pitänyt ja tosi aktiivista kuntosalitreeniä 3-4x/vko ja lenkkeilyä ajan salliessa.
Painon pudotus ja lihasten kasvatus on samaan aikaan jnkv haastavaa. Paino jumittaa vaaka lukemassa, mutta pelistä näkyy rasvan vaihtuminen lihasmassaksi. Siitä olen erittäin tyytyväinen.
Nyt en ole viikkoon päässyt salille koronan takia ja eikös se näkynyt vaa'assa. Onneksi laskuna.
Vuoden alussa lähtöpaino 66kg, pituus 162cm
Nyt paino 62,5kg. Tarkoitus päästä alle 60kg mielellään 57-58kg.N54
Painon pudotus ja lihaksen kasvatus samaan aikaan on mahdotonta.
Jos haluat että lihas kasvaa sinun täytyy syödä vähintään kuluttamasi määrä tai olla plussakaloreilla.
Jos haluat polttaa rasvaa sinun täytyy olla miinuskaloreilla. Kiinteytyminen ei tarkoita lihasten kasvamista niin kuin usein luullaan vaan läskin sulamista jolloin lihakset erottuvat helpommin.Kyllä näin on vaan ilmeisesti käynyt.
Jos kehossa on entuudestaan rasvaa ja aloittaa säännöllisen aktiivisen kuntosalitreenin, niin en simmäiden puolen vuoden aikana on mahdollista kasvattaa lihasmassaa n. puoli kiloa kuukaudessa. Näin sanoo "lihastohtori" Juha Hulmi. (en pysty linkittämään mutta asian voi lukea hänen sivuiltaan. )Kolmessa kuukaudessa se on silmämääräisesti arvioituna kolme ja puoli pakettia kaupan jauhelihaa.
Kyllä varmastikin lihasten päältä on myös rasvaa palanut, mutta voiko lihasvoima kasvaa huomattavasti ilman lihaksen kasvua? Voimatasoni ovat kasvaneet mielestäni ilahduttavan nousujohteisesti esim. vuoden alussa rintakoneessa minulla oli yht. 34kg painot ja nyt tällä hetkellä 50kg. Toistot ovat 3 × 10.
Mutta mitäpä minä tätä todistelen. Itse olen tyytyväinen kehitykseeni.
N54
Katabolia vaatii ylimääräistä energiaa. Jos kehosi yrittää kasvattaa lihasta etkä ruoki sitä, se ottaa energian jostain. Pahimmassa tapauksessa jostain elintärkeästä. Toivottavasti sulta ei lähde hiukset päästä.
Olin vuoden ensimmäiset 10 viikkoa 2:5 dieetillä syöden ma ja ke ainoastaan 500 kcal päivässä (Nutrilett keittoja). Tämän jälkeen ei enää yksinkertaisesti pystynyt syömään noita keittoja, yöks! Muina päivinä söin 5 ateriaa terveellisiä itse valmistettuja ruokia mikä on ollut itselläni tapana vuosikaudet, joten sen kohdalla ei ole tarvinnut opetella mitään uutta. Lisäksi annoin luvan itselleni syödä 1000kcal edestä herkkuja viikossa.
Olen jatkanut tämän jälkeen 2:5 dieettiä varioiden niin, että syön dieettipäivänä 4 kertaa päivässä 100kcal sisältävän annoksen ja päivällisellä terveellisen itsevalmistetun aterian: paljon vihanneksia, lihaa 100g, vähän tummaa pastaa/nuudeleita/riisiä, pieni nokare kastiketta tmv. - lautasmallin mukaan. Muina päivinä olen taas syönyt samalla tavalla kuin ensimmäiset 10 viikkoa sekä syönyt 1000kcal edestä herkkuja per viikko.
Tällä hetkellä on laihtunut yhden vaatekoon. Haluaisin päästä itselleni mieluisampaan painoon ja vielä olisi 5kg pudotettavaa. Hidasta on kun normaalipainon sisällä laihduttaa, mutta pikkuhiljaa näyttää kilot karisevan.
Itselläni tuo sokerin lopetus tai vähennys kun en ole täysin sokeriton🙈niin on pistänyt koko elimistön ihan sekaisin..taustaa sen verran, että tammikuuhun asti saatoin vetää helposti levyn suklaata päivässä ja päälle pullat ja muut suolaiset roskat🙈Ja nyt olen elänyt 99% terveellisemmin, söin vappuna munkin ja lasin simaa ja tänään pistin puuron päälle sokeria, mutta entiseen nähden hyvin paljon paremmin olen syönyt. Mutta olo on ihan hirveä..olen järkyttävän väsynyt ja voimaton, maha tuntuu olevan koko ajan kipeä yms..ja tämä alkoi siis sen jälkeen kun aloin syömään paremmin, noutoruoka on vaihtunut kotiruokaan ja syön kasvispainotteisesti. Syön myös niin ettei ole nälkä eli huono olo ei pitäisi johtua siitäkään..
4.1.2022 - 4.5.2022 paino tippunut yhteensä tasan 5 kg.
Huhtikuun punnituksesta nyt toukokuun punnitukseen painoa tippunut -0,75 kg. Paino oli tänä aamuna 61,35 kg. Hitaasti numerot pienenee, mutta koska liikunnallinen panostus tässä kohdin vielä aika suppea niin aika normaalihko tahti mielestäni tässä normaalipainon sisällä. Kovasti jo toivoisin, että kohta siirryttäisiin 60,xx alkaviin lukuihin :)
Huhtikuun mittauksiin peilaten, tämän kuluneen kuukauden aikana senttejä lähti:
Takamus: -0,5 cm
Reidet: -0,5 cm
Vasen pohje: -0,5 cm
Muilta osin mitat olivat samoissa luvuissa kuin aiemmin, eli mihinkään ei ole tullut lisää senttejä. Nautin siitä että reidet ja pohkeet hieman kapenevat, koska ne on itselleni vähän sellaisia "heikkoja puolia" omasta mielestäni. Mua on aina vähän harmittanut että on niin paksut pohkeet ja kun ei ole kovinkaan pitkä, niin sitten jalat näyttää huonoina päivinä kauheilta pölkyiltä.. ^^'
Toinen mistä voisi minun puolestani seuraavaksi lähteä lisää senttejä olisi käsivarret. Pidän kauniina hyviä käsivarsia ja mulla ne tuntuu olevan jotain pullataikinaa. Ehkä sitten kun se kuntosalikärpänen taas puraisisi niin saisi näihin jotain pumppia :D
Seuraava kuukausipunnitus/mittaus on 4.6. jolloin tulen sitten taas päivittämään kuulumisia. Toivottavasti sitä ennen tänne muutkin kommentoisivat lisää kuulumisia, kiva lueskella miten menee :)
Vierailija kirjoitti:
Pois kaikki sokeri, pois kaikki vaalea leipä.
Ei karkkia, ei pullaa, ei leivoksia ja kakkuja, ei jäätelöä.
Lisää liikuntaa, joka päivälle.
Ensimmäinen rivi väärin
kaksi seuraavaa oikein.
Mukana :) Kiva päästä kuuleemaan vinkkejä.
Mun korkein alkupaino oli 2021 toukokuussa 107 kiloa. Nyt paino on 91kiloa.
Tavoitteena on laihduttaa pätkissä 10 kiloa, sitten kun esim. painaisin 80 kg niin söisin pidemmän aikaa kevyttä, monipuolista ruokaa.
Laihdutin n. 15 kiloa syömällä kevyemmin, ja välillä käytin 3-4 päivän kaalikeittodieettiä apuna.
Nyt paino laski hitaammin ruokavaliolla, niin olen siirtynyt pätkäpaastoon:
Syön 8 tunnin ajan klo 12-20, aluksi syön kevyempää ruokaa, esim. porkkanaa, omenaa, greippiä. Klo 18-20 syön täyttävämmän aterian ja hieman kaurapuuroa iltapalaksi, jos on nälkä.
Noudatan pätkäpaastoa n. 3-7 päivää, niin kauan kuin tuntuu hyvältä. Siirryn sitten syömään kevyttä ja monipuolista ruokaa: Proteiinipitoisia salaatteja, kaurapuuroa, marjoja, ab-jogurttia, kasviksia, hedelmiä.
Sushit ja vietnamilaiset kesärullat ovat herkkuani. Uusin tavoitteeni on tehdä kotona kimchiä säännöllisesti. Tykkään siitä ja chili tehostaa aineenvaihduntaa.