Tipaton tammikuu 2022
Ensimmäinen päivä, eilen hyrpin valkkaria siihen malliin että helppo päivä olla ilman tänään. Katotaan miten tämä tammikuu onnistuu raittiina. Mites te muut.?
Kommentit (792)
Tipattomuuden myötä jäi myös yletön syöminen viikonloppuisin. Sohva on vaihtunut ulkoiluun. Toppatakki kiristi, mutta jo nyt mahtuu kivasti päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sitä pystyisi ensi viikonlopun olla juomatta. Nyt on paha viikko, joka ilta ajattelen vaan viikonloppua ja että luovuttaisiko tipattoman kanssa. Jos ensi viikonlopun kestäisi niin sitten ehkä sen seuraavankin mutta nyt tekee kyllä tosi tiukkaa. Vinkkejä?
Ajattele, että enää vain huomisesta 11 päivää jäljellä, reippaasti voiton puolella. Kyllä sinä kestät ja jaksat, jaksetaan kaikki yhdessä. Joku kirjoittikin, että kun syö itsensä kylläiseski , ei tee mieli alkoholia, voit vaikka kokeilla sitäkin. Pidän sinulle peukkkuja ja kaikille muillekkin, että jaksetaan vielä nämä loppukuun päivät.
Nyt nukkumaan, hyvää yötä!
-Ap
Hei!
Kuis sinulla meni eilinen?
-Ap[/quote/]
Suht ok, viikonloppu huolettaa mutta päivä kerrallaan. Ja tosiaan ei montaa päivää enää jäljellä, voiton puolella jo. Ei viitsisi luovuttaa nyt. Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni ei ole tipattomalla ja olen monta kertaa hetken ajatellut lopettaa tämän, "kun määrät on mulla kohtuullisia kuitenkin". "Eikä mulla ole alkoholiongelmaa". Mutta kyllä minulla oikeasti olisi ongelma, jos en pystyisi olemaan kuukautta ilman.
Olen tässä tammikuun aikana ajatellut samoin. Mullahan ei ole alkoholiongelmaa. Mutta jos ei pysty olla kuukautta ilman niin onhan se ongelma. Ja riippuvuutta myös.
Näin ajatellen mulla on ihan hirveästi ongelmia alkoholin lisäksi: kahvi, ruisleipä, juustot, jäätelöt, uinti, urheilu. Kaikki tuottavat mielihyvää. Mitä tahansa liikaa tuottaa ongelmia. Jotenkin en siis itse tajua, miksi alkoholi esim. viini tai vaikka olut kohtuudella nautittuna pitäisi jättää pois kuukaudeksi tai kokonaan ( jos siitä pitää eikö terveydellisiä syitä ole) kun ei noita muitakaan ”huumeita” tarvitse ( ainakaan niistä ei puhuta?).
En pysty olemaan ilman mitään noita viikkoa, kahvia ilman en päivääkään. Liiallisesta jäätelöstä ja juustoista voi helpommin tulla sairauksia kuin muutamisa viinilasillisista. Liika liikuntakin vie ylikuntoon. Mutta sopivasti pitää kunnossa ja mielen hyvänä. Mulla on tapa joka maanantai käydä jumpassa ja joka perjantai juoda muutama lasi viiniä. Varsinkin jumpan väliin jääminen melkein ahdistaa. Pitääkö olla huolissaan?
Tällasia ajatuksia ja mielellään kuulen teidän ajatuksia!
Jos minun viinistelyni olisi rajoittunut vain muutamaan lasilliseen viikonloppuisin, niin en todellakaan pitäisi sitä ongelmana, enkä myöskään noiden muutamien lasillisten takia viettäisi tipattomia kuukausia.
-Tomsku
Vierailija kirjoitti:
Jos minun viinistelyni olisi rajoittunut vain muutamaan lasilliseen viikonloppuisin, niin en todellakaan pitäisi sitä ongelmana, enkä myöskään noiden muutamien lasillisten takia viettäisi tipattomia kuukausia.
-Tomsku
Vielä jatkan, että olisin tosi onnellinen jos joskus päätyisin noinkin kohtuullisiin määriin.
-T
Tipaton jatkuu edelleen. Kunnon kulauksia ne olla pitää!
Vierailija kirjoitti:
-Tomsku
Sama täällä! Olen menossa maanantaina kolonoskopiaan eli paksusuolen tähystykseen, viikonloppuna täytyy suorittaa suolen tyhjennys litkujen avulla. Kolme päivää nyt ruokavalio ilman kuituja, siemenpitoisia ruokia, ym joten eipä ole pelkoa että tekis mieli rikkoa tipaton nyt.
Sitä olen pelännyt kun mullakaan ei ole jäänyt muutamaan viinilasilliseen kerran viikossa, että olenko aiheuttanut juomisellani korjaamatonta haittaa suolistolleni. No kohtahan se selviää! Vaikka pelkäänkin älyttömästi niin silti onnellinen että pääsin tutkimuksiin ja tulee ongelmille nimi ja toivottavasti myös tepsivä hoito. JOS ei ole mitään vakavaa niin luulenpa että tulee kiusaus maanantai-iltana ottaa rentouttava kokovartalopuudutus. Huh. Niin mä olen se joka tuolla ekana kerroin olevani myös pätkäpaastolla ja tupakoimatta, tipattoman lisäksi. Nyt vielä tämä maharuljanssi.
Tsempillä vaan mennään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku alapeukuttaa tipatonta tammikuuta??
Mistä niin päättelit?
Älä välitä alapeukuista, meitä on moneen junaan. Itsestäni olen huomannut, että joskus olen alapeukuttanut vahingossa tekstiä kelatessani. Ei muuta kuin pää pystyyn ja kohti tipatonta huomista. Yläpeukkuja minulta kaikille tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi joku alapeukuttaa tipatonta tammikuuta??
Siksi, että asiat on jo aika huonosti, jos suuri saavutus on olla yksi kuukausi ilman alkoholia.
Juuri siksi sitä ei kenenkään pitäsi vähätellä, monelle se on suuri saavutus ja sitä pitäisi päin vastoin kannustaa.
Yläpeukkuja täältä kaikille tasapuolisesti.
Töhöttäjä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolisoni ei ole tipattomalla ja olen monta kertaa hetken ajatellut lopettaa tämän, "kun määrät on mulla kohtuullisia kuitenkin". "Eikä mulla ole alkoholiongelmaa". Mutta kyllä minulla oikeasti olisi ongelma, jos en pystyisi olemaan kuukautta ilman.
Olen tässä tammikuun aikana ajatellut samoin. Mullahan ei ole alkoholiongelmaa. Mutta jos ei pysty olla kuukautta ilman niin onhan se ongelma. Ja riippuvuutta myös.
Näin ajatellen mulla on ihan hirveästi ongelmia alkoholin lisäksi: kahvi, ruisleipä, juustot, jäätelöt, uinti, urheilu. Kaikki tuottavat mielihyvää. Mitä tahansa liikaa tuottaa ongelmia. Jotenkin en siis itse tajua, miksi alkoholi esim. viini tai vaikka olut kohtuudella nautittuna pitäisi jättää pois kuukaudeksi tai kokonaan ( jos siitä pitää eikö terveydellisiä syitä ole) kun ei noita muitakaan ”huumeita” tarvitse ( ainakaan niistä ei puhuta?).
En pysty olemaan ilman mitään noita viikkoa, kahvia ilman en päivääkään. Liiallisesta jäätelöstä ja juustoista voi helpommin tulla sairauksia kuin muutamisa viinilasillisista. Liika liikuntakin vie ylikuntoon. Mutta sopivasti pitää kunnossa ja mielen hyvänä. Mulla on tapa joka maanantai käydä jumpassa ja joka perjantai juoda muutama lasi viiniä. Varsinkin jumpan väliin jääminen melkein ahdistaa. Pitääkö olla huolissaan?
Tällasia ajatuksia ja mielellään kuulen teidän ajatuksia!
Jos sinä koet, että alkoholi ei ole sinulle ongelma, niin toki voinet ihan hyvillä mielin nautiskella ne perjantaiviinisi. Tämä tipaton on meille, jotka syystä tai toisesta ajattelemme, että alkoholin käyttömme joutaa hetkeksi tauolle. Se meille sallittakoon myös. Itse asiassa minä aion katkaa tammikuun jälkeenkin, ja toivon saavani alkoholinkäyttöni sellaiseen kuosiin, että pystyn elämään sen kanssa sekä fyysisesti että henkisesti.
Vierailija kirjoitti:
Seuraan ketjua. Itsellä tarkoituksena irtaantua alkoholista kokonaan ja aloitan tästä vuodesta eli menossa 9/365, vaikka päivä kerrallaan edetään ja yritän olla ajattelematta vuotta kokonaisuutena. Omassa juomisessa on huolestuttavia merkkejä, vaikka vielä en "pohjalla" olekaan. Matkalla vaan siihen suuntaan. Tiettyjä terveyteen liittyviä, epämiellyttäviä hälytyskelloja on alkanut jo ilmetä kuten sydänoireita. Nyt järkeilin olevan oikea aika pistää korkki kiinni. Eniten pelottaa epäonnistuminen. En ole sosiaalinen juomari, vaan enemmänkin erakkojuoppo. Juhlista on yhden lasin jälkeen kiire kotiin tinttaamaan kunnolla. N37
Pohjalla ei tarvitse olla sanan varsinaisessa merkityksessä, ei siis puliukko eikä - akka. Oma pohja on saavutettu silloin kun ei enää halua juoda, jollekin se on pari lasia viiniä viikossa, jollekin perseet olalle joka päivä.
Kolmisen viikkoa mennyt, miten on tipattomat, oletteko katsoneet peiliin? Mitä näkyy? Entäpä yöunet?
Nyt on raskas kohta tipattomassa, muistan että aikaisempina vuosinakin on tässä vaiheessa alkanut tökkiä ja joskus luovutinkin noin 25. päivän kieppeillä.
Työstressiä on. Varmaan tekosyy, mutta minusta tuntuu ettei tekisi niin paljon mieli juoda, jos minulla olisi työ, jossa viihtyisin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Kolmisen viikkoa mennyt, miten on tipattomat, oletteko katsoneet peiliin? Mitä näkyy? Entäpä yöunet?
Yöunet on täällä ainakin suht normaalit. Fiilikset vähän apeat, mutta eiköhän se tästä. Peiliin ei kannata katosa-
-Ap
Tänä vuonnahan tämä tipaton on itselleni helpompi, kun on ryhmäharrastuksen tauolla, eikä muutenkaan isompia kaveritapaamisia ole tähän osunut. Olen joinakin vuosina tehnyt senkin synnin, että jos on ollut joku merkittävämpi/ainutkertaisempi meno (esim. hyvän ystävän 50 v. juhlat), niin olen laittanut tipattoman tauolle juhlan ajaksi yhdeksi vuorokaudeksi ja jatkanut siitä sitten heti tipatonta linjaa sekä piedentänyt tipatonta viikolla helmikuun puolelle. Olen kyllä saattanut käydä syömässä hyvässä seurassa ilman viiniä ja silloin on saattanut tuntua varsin vapauttavaltakin, kun on voinut huoletta lähteä omalla autolla eikä ole tarvinnut säätää kulkemisten kanssa. Mutta tosiaan, niin tiukkana en ole ollut, ettenkö olisi voinut katkaista isompien juhlien takia viinapaastoa. Mites muut, tuntuisiko hankalalta tuollainen merkittävämpi juhla rakkaiden ystävien kera, jos sielläkin pitäisi olla (ehkä jopa ainoana) vesilinjalla?
-Hellu
Vierailija kirjoitti:
-Tomsku
Mutta minä aloin hoitaa ahdistusta ja työstressiä alkoholilla. Huomasin määrien lisääntyvän. Huomasin ajattelevani usein alkoholia. Oikeastaan tipattomalla kuukaudella haluan eroon tuosta toiminta- ja ajattelutavasta. Mutta kuten joku tuossa kommentoi, ettei voisi olla ilman kahvia ja suklaata. Minä voisin. En ole addiktoituvaa tyyppiä. Tomsku ei viettäisi minun tilanteessani tipatonta kuukautta. Mutta minä koen tarvitsevani sellaisen. Ongelmat ovat suhteellisia. Eikai meistä kukaan pääse toisen pään sisään. Eikö tässä nyt voisi kannustaa tasapuolisesti kaikkia, jotka haluavat olla ilman alkoholia ja kaipaavat ryhmätukea suoriutumiseensa? Enkai minä tänne olisi muuten kirjoitellut, jos en kaipaisi tukea päätökselleni.
Kylläpäs tämä tammikuu on pitkä kuukausi. Yleensä päivät ja viikot rientävät vauhdilla, mutta nyt ei todellakaan tunnu siltä.
Tietysti saa ryhtyä tipattomalle ja kirjoitella tänne juo tai on juomatta minkä verran tahansa. Tomskun tavoin minäkin olisin tyytyväinen, mikäli viinin juominen jäisi viikkomäärissä muutamaan lasilliseen. Milloinkakohan sellainen aika on ollut? Raskaana ollessa en juonut mitään - eikä siitä ole kuin 20 vuotta!😂
Syömässä kavereiden kanssa voisin hyvin käydä vaikka ainoa vesiselvä olisinkin. Toisaalta minusta on myös OK katkaista tipatonkin kausi jonkun spesiaalitilaisuuden takia. Ei sellaisia mulle kauheasti tule, no nyt korona-aikana varsinkaan. Missään tapauksessa en lähtisi vesiselvänä baariin katsomaan muiden juomista. No onneksi tammikuu on nyt pelkkää tavallista tylsää arkea niin voi kunnialla vetää tämän loppuun asti.
Mulla on 18 vuotta tipatonta takana. Olen ylpeä itsestäni, suosittelen.
Tsemppiä kaikille! Minä pidin viime vuonna tipatonta 100 päivää ja sen jälkeen vaihdoin saunakaljat ja muut sellaiset holittomiin oluisiin. Vaikka vähensin alkoholin käyttöä paljon, ennätin hankkia yhden pahan krapulankin juhlien jälkeen. Se antoi sysäystä tämän vuoden tavoitteelle, ajattelin olla koko vuoden ilman alkoholia. Olen jättänyt itselleni takaportin, että jos tulee tilanne jossa tekee mieli vaikka kilistää lasilllinen jossain juhlissa, se on ihan ok. Vielä ei ole tammikuun aikana edes tehnyt mieli alkoholia.
Ajattelin seuraavaksi testata holittoman kuoharin.
Hei!
Kuis sinulla meni eilinen?
-Ap