"Lasten harrastuksetkin kun vie meillä jo neljä iltaa viikossa"
Kuulostaa hieman pakkomielteiseltä, kun kyseessä perhe, josta kolmesta lapsesta vanhin täytti juuri neljä ja nuorin on pari kuukautta vanha vauva. Pitäisikö vähän löysätä pipoa ja ottaa kevymmin?
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:53"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:49"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"] Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Jotkut lasten harrastukset vaativat osallistumista myös vanhemmilta. Tosin 4-vuotiaalla ja nuoremmilla tällaisia säännöllisiä ohjattuja harrastuksia ei vielä tarvita. [/quote] Tällaisia harrastuksia ei tarvitse valita lapselleen. Lapsi ei myöskään tarvitse mitään kodin ulkopuolista ohjattua harrastusta tuon ikäisenä kuin mistä ap puhuu. -2 [/quote] Ei tietenkään tarvitse, mutta jos lapsi tykkää harrastaa niin miksi ei? Kuulostat kamalalta vanhemmalta.
[/quote]
Vai riittää kamalan vanhemman kriteeriksi nykyään se, ettei halua käyttää iltojaan alle kouluikäisen kuskaamiseen harrastuksiin . :D Tuon perusteella maaseutu oli 80-luvulla täynnä huonoja vanhempia. Mokomat ilkimykset! :) -ap
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"]Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Viemään ja noutamaan harrastuksesta ainakin tarvitaan vanhempaa. Ja jos lapsi on pieni, niin varmaan odottelemaan siellä paikanpäällä. Kyllä siihen aikaa palaa. [/quote] Omat jalat, fillari ja bussi kuljettivat ainakin minua erinomaisen hyvin. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa. Nykypäivän helikopterivanhemmuus on aika ihmeellistä. -2 [/quote] Alle kouluikäisenäkö? Ihanko totta?
[/quote]
Alle kouluikäinen ei tarvitse mitään ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia. Leikki, liikunta, kavereiden kanssa oleminen, piirtäminen, lukeminen, askartelu jne. riittävät vallan mainiosti. -2
[/quote]
Kyllä etenkin uimakoulu on järkevä harrastus jo alle kouluikäiselle. Mitäpä jos jättäisit meidät vanhemmat pärjäämään omin nokkinemme ja menisit itse vaikka piirtelemään vela-ystäviesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"]Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Viemään ja noutamaan harrastuksesta ainakin tarvitaan vanhempaa. Ja jos lapsi on pieni, niin varmaan odottelemaan siellä paikanpäällä. Kyllä siihen aikaa palaa.
[/quote]
Omat jalat, fillari ja bussi kuljettivat ainakin minua erinomaisen hyvin. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa.
Nykypäivän helikopterivanhemmuus on aika ihmeellistä. -2
[/quote]No täälläpäin treeneihin tehdään kimppakyytejä. Itse kuskaan kaksi kertaa viikossa vaikka treenejä on kolme-neljä kertaa. Bussilla 10km ja illalla klo 22 vaihtaen takaisin ei ole 11-vuotiaiden hommaa. Kun ne treenit eivät aina ole vieressä ja matseihin voi olla 40 km.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"]Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Viemään ja noutamaan harrastuksesta ainakin tarvitaan vanhempaa. Ja jos lapsi on pieni, niin varmaan odottelemaan siellä paikanpäällä. Kyllä siihen aikaa palaa. [/quote] Omat jalat, fillari ja bussi kuljettivat ainakin minua erinomaisen hyvin. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa. Nykypäivän helikopterivanhemmuus on aika ihmeellistä. -2 [/quote] Alle kouluikäisenäkö? Ihanko totta?
[/quote]
Alle kouluikäinen ei tarvitse mitään ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia. Leikki, liikunta, kavereiden kanssa oleminen, piirtäminen, lukeminen, askartelu jne. riittävät vallan mainiosti. -2
[/quote]
Sinun lapsillesi ehkä riittää tuo, mutta jotkut esim. musikaaliasesti tai liikunnallisesti lahjakkaat lapset aloittavat esim. baletin, viulun- tai pianonsoiton tai vaikka telinevoimistelun alle kouluikäisenä. Jos noissa lajeissa aikoo menestyä, niin kouluikä voi olla liian myöhäinen aika aloittaa harrastus.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"]
Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa.
[/quote]Partiokin on muuttunut vanhoista ajoista. Nykyisin vanhempia otetaan paljon mukaan. Olen ollut mukana leireillä, partiokilpailuissa, tapahtumissa ja erilaisilla tutustumiskäynneillä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"]Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Viemään ja noutamaan harrastuksesta ainakin tarvitaan vanhempaa. Ja jos lapsi on pieni, niin varmaan odottelemaan siellä paikanpäällä. Kyllä siihen aikaa palaa. [/quote] Omat jalat, fillari ja bussi kuljettivat ainakin minua erinomaisen hyvin. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa. Nykypäivän helikopterivanhemmuus on aika ihmeellistä. -2 [/quote] Alle kouluikäisenäkö? Ihanko totta? [/quote] Alle kouluikäinen ei tarvitse mitään ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia. Leikki, liikunta, kavereiden kanssa oleminen, piirtäminen, lukeminen, askartelu jne. riittävät vallan mainiosti. -2 [/quote] Sinun lapsillesi ehkä riittää tuo, mutta jotkut esim. musikaaliasesti tai liikunnallisesti lahjakkaat lapset aloittavat esim. baletin, viulun- tai pianonsoiton tai vaikka telinevoimistelun alle kouluikäisenä. Jos noissa lajeissa aikoo menestyä, niin kouluikä voi olla liian myöhäinen aika aloittaa harrastus.
[/quote]
Jos kentän laidalla seisominen onta kertaa viikosta on jonkun vanhemman mielestä hyvää ajanvietettä tai vähintään hyväksyttävä uhraus, siitä vain. Tämä tavoitteellinen harrastaminen on kuitenkin aina vanhempien päätös. Varhain aloitettu tavoiteellinen, kilpailullinen harrastus ei ole välttämätöntä kenenkään hyvinvoinnin kannalta. Kun tällaiseen lähtee mukaan, on turha itkeä marttyyrinä, miten vähän aikaa riittää itselle, puolisolle, muille lapsille tai ystäville. -2
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:17"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"]Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Viemään ja noutamaan harrastuksesta ainakin tarvitaan vanhempaa. Ja jos lapsi on pieni, niin varmaan odottelemaan siellä paikanpäällä. Kyllä siihen aikaa palaa. [/quote] Omat jalat, fillari ja bussi kuljettivat ainakin minua erinomaisen hyvin. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa. Nykypäivän helikopterivanhemmuus on aika ihmeellistä. -2 [/quote] Alle kouluikäisenäkö? Ihanko totta? [/quote] Alle kouluikäinen ei tarvitse mitään ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia. Leikki, liikunta, kavereiden kanssa oleminen, piirtäminen, lukeminen, askartelu jne. riittävät vallan mainiosti. -2 [/quote] Sinun lapsillesi ehkä riittää tuo, mutta jotkut esim. musikaaliasesti tai liikunnallisesti lahjakkaat lapset aloittavat esim. baletin, viulun- tai pianonsoiton tai vaikka telinevoimistelun alle kouluikäisenä. Jos noissa lajeissa aikoo menestyä, niin kouluikä voi olla liian myöhäinen aika aloittaa harrastus.
[/quote]
Jos kentän laidalla seisominen onta kertaa viikosta on jonkun vanhemman mielestä hyvää ajanvietettä tai vähintään hyväksyttävä uhraus, siitä vain. Tämä tavoitteellinen harrastaminen on kuitenkin aina vanhempien päätös. Varhain aloitettu tavoiteellinen, kilpailullinen harrastus ei ole välttämätöntä kenenkään hyvinvoinnin kannalta. Kun tällaiseen lähtee mukaan, on turha itkeä marttyyrinä, miten vähän aikaa riittää itselle, puolisolle, muille lapsille tai ystäville. -2
[/quote]
Tottakai on vanhempien päätös, mutta miksi estää lasta harrastamasta, jos hän on siitä hyvin innostunut ja motivoitunut? Itse olisin pienenä halunnut oppia soittamaan pianoa, mutta ei ollut varaa. Harmittelen asiaa edelleen, koska todella haluaisin osata soittaa. Näin aikuisena soitonopiskelun alusta aloittaminen tuntuu turhauttavalta.
Osta mopo tai anna rahat taksiin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"]Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Viemään ja noutamaan harrastuksesta ainakin tarvitaan vanhempaa. Ja jos lapsi on pieni, niin varmaan odottelemaan siellä paikanpäällä. Kyllä siihen aikaa palaa.
[/quote]
Omat jalat, fillari ja bussi kuljettivat ainakin minua erinomaisen hyvin. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa.
Nykypäivän helikopterivanhemmuus on aika ihmeellistä. -2
[/quote]
Alle kouluikäisenäkö? Ihanko totta?
[/quote]
Mä kyllä kuljin alle kouluikäisenäkin harrastukseen itse tai yhdessä nuoremma naapurin tytön kanssa. Kyseinen kerho sijaitsi tosin suunnilleen näköetäisyydellä kotipihasta. Pyhäkouluun en päässyt, vaikka olisin halunnut, koska vanhemmat halusivat nukkua sunnuntaina pitkään ja se oli liian kaukana kulkea yksin.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:17"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"]Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Viemään ja noutamaan harrastuksesta ainakin tarvitaan vanhempaa. Ja jos lapsi on pieni, niin varmaan odottelemaan siellä paikanpäällä. Kyllä siihen aikaa palaa. [/quote] Omat jalat, fillari ja bussi kuljettivat ainakin minua erinomaisen hyvin. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa. Nykypäivän helikopterivanhemmuus on aika ihmeellistä. -2 [/quote] Alle kouluikäisenäkö? Ihanko totta? [/quote] Alle kouluikäinen ei tarvitse mitään ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia. Leikki, liikunta, kavereiden kanssa oleminen, piirtäminen, lukeminen, askartelu jne. riittävät vallan mainiosti. -2 [/quote] Sinun lapsillesi ehkä riittää tuo, mutta jotkut esim. musikaaliasesti tai liikunnallisesti lahjakkaat lapset aloittavat esim. baletin, viulun- tai pianonsoiton tai vaikka telinevoimistelun alle kouluikäisenä. Jos noissa lajeissa aikoo menestyä, niin kouluikä voi olla liian myöhäinen aika aloittaa harrastus. [/quote] Jos kentän laidalla seisominen onta kertaa viikosta on jonkun vanhemman mielestä hyvää ajanvietettä tai vähintään hyväksyttävä uhraus, siitä vain. Tämä tavoitteellinen harrastaminen on kuitenkin aina vanhempien päätös. Varhain aloitettu tavoiteellinen, kilpailullinen harrastus ei ole välttämätöntä kenenkään hyvinvoinnin kannalta. Kun tällaiseen lähtee mukaan, on turha itkeä marttyyrinä, miten vähän aikaa riittää itselle, puolisolle, muille lapsille tai ystäville. -2 [/quote] Tottakai on vanhempien päätös, mutta miksi estää lasta harrastamasta, jos hän on siitä hyvin innostunut ja motivoitunut? Itse olisin pienenä halunnut oppia soittamaan pianoa, mutta ei ollut varaa. Harmittelen asiaa edelleen, koska todella haluaisin osata soittaa. Näin aikuisena soitonopiskelun alusta aloittaminen tuntuu turhauttavalta.
[/quote]
Se, että vanhemmat arvioivat kilpailullisen harrastuksen liian vaativaksi perheen resursseille, ei ole lapsen harrastuksen estämistä sen enempää kuin hoitohevosen ostamisesta kieltäytyminen on hevosharrastuksen estämistä. -2
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:47"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:17"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"]Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Viemään ja noutamaan harrastuksesta ainakin tarvitaan vanhempaa. Ja jos lapsi on pieni, niin varmaan odottelemaan siellä paikanpäällä. Kyllä siihen aikaa palaa. [/quote] Omat jalat, fillari ja bussi kuljettivat ainakin minua erinomaisen hyvin. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa. Nykypäivän helikopterivanhemmuus on aika ihmeellistä. -2 [/quote] Alle kouluikäisenäkö? Ihanko totta? [/quote] Alle kouluikäinen ei tarvitse mitään ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia. Leikki, liikunta, kavereiden kanssa oleminen, piirtäminen, lukeminen, askartelu jne. riittävät vallan mainiosti. -2 [/quote] Sinun lapsillesi ehkä riittää tuo, mutta jotkut esim. musikaaliasesti tai liikunnallisesti lahjakkaat lapset aloittavat esim. baletin, viulun- tai pianonsoiton tai vaikka telinevoimistelun alle kouluikäisenä. Jos noissa lajeissa aikoo menestyä, niin kouluikä voi olla liian myöhäinen aika aloittaa harrastus. [/quote] Jos kentän laidalla seisominen onta kertaa viikosta on jonkun vanhemman mielestä hyvää ajanvietettä tai vähintään hyväksyttävä uhraus, siitä vain. Tämä tavoitteellinen harrastaminen on kuitenkin aina vanhempien päätös. Varhain aloitettu tavoiteellinen, kilpailullinen harrastus ei ole välttämätöntä kenenkään hyvinvoinnin kannalta. Kun tällaiseen lähtee mukaan, on turha itkeä marttyyrinä, miten vähän aikaa riittää itselle, puolisolle, muille lapsille tai ystäville. -2 [/quote] Tottakai on vanhempien päätös, mutta miksi estää lasta harrastamasta, jos hän on siitä hyvin innostunut ja motivoitunut? Itse olisin pienenä halunnut oppia soittamaan pianoa, mutta ei ollut varaa. Harmittelen asiaa edelleen, koska todella haluaisin osata soittaa. Näin aikuisena soitonopiskelun alusta aloittaminen tuntuu turhauttavalta.
[/quote]
Se, että vanhemmat arvioivat kilpailullisen harrastuksen liian vaativaksi perheen resursseille, ei ole lapsen harrastuksen estämistä sen enempää kuin hoitohevosen ostamisesta kieltäytyminen on hevosharrastuksen estämistä. -2
[/quote]
Ei nuo kaikki harrastukset ole kilpailullisia
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 20:04"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 20:02"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:47"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:44"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:17"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:06"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:52"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:46"] [quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:42"]Miksi lapsen harraastuksen tarvitisi viedä yhtään iltaa viikosta vanhempien aikaa? Itsekin harrastin lapsena paljon, mutta ei siihen vanhempia tarvittu kädestä kiinni pitämään. [/quote] Viemään ja noutamaan harrastuksesta ainakin tarvitaan vanhempaa. Ja jos lapsi on pieni, niin varmaan odottelemaan siellä paikanpäällä. Kyllä siihen aikaa palaa. [/quote] Omat jalat, fillari ja bussi kuljettivat ainakin minua erinomaisen hyvin. Ei puhettakaan, että vanhemmat olisivat norkoilleet jossakin oven ulkopuolella sen aikaa, kun itse olin partiossa. Tuohan olisi ollut sietämättömän noloa. Nykypäivän helikopterivanhemmuus on aika ihmeellistä. -2 [/quote] Alle kouluikäisenäkö? Ihanko totta? [/quote] Alle kouluikäinen ei tarvitse mitään ohjattuja kodin ulkopuolisia harrastuksia. Leikki, liikunta, kavereiden kanssa oleminen, piirtäminen, lukeminen, askartelu jne. riittävät vallan mainiosti. -2 [/quote] Sinun lapsillesi ehkä riittää tuo, mutta jotkut esim. musikaaliasesti tai liikunnallisesti lahjakkaat lapset aloittavat esim. baletin, viulun- tai pianonsoiton tai vaikka telinevoimistelun alle kouluikäisenä. Jos noissa lajeissa aikoo menestyä, niin kouluikä voi olla liian myöhäinen aika aloittaa harrastus. [/quote] Jos kentän laidalla seisominen onta kertaa viikosta on jonkun vanhemman mielestä hyvää ajanvietettä tai vähintään hyväksyttävä uhraus, siitä vain. Tämä tavoitteellinen harrastaminen on kuitenkin aina vanhempien päätös. Varhain aloitettu tavoiteellinen, kilpailullinen harrastus ei ole välttämätöntä kenenkään hyvinvoinnin kannalta. Kun tällaiseen lähtee mukaan, on turha itkeä marttyyrinä, miten vähän aikaa riittää itselle, puolisolle, muille lapsille tai ystäville. -2 [/quote] Tottakai on vanhempien päätös, mutta miksi estää lasta harrastamasta, jos hän on siitä hyvin innostunut ja motivoitunut? Itse olisin pienenä halunnut oppia soittamaan pianoa, mutta ei ollut varaa. Harmittelen asiaa edelleen, koska todella haluaisin osata soittaa. Näin aikuisena soitonopiskelun alusta aloittaminen tuntuu turhauttavalta. [/quote] Se, että vanhemmat arvioivat kilpailullisen harrastuksen liian vaativaksi perheen resursseille, ei ole lapsen harrastuksen estämistä sen enempää kuin hoitohevosen ostamisesta kieltäytyminen on hevosharrastuksen estämistä. -2 [/quote] Ei nuo kaikki harrastukset ole kilpailullisia
[/quote]
Voit korvata sanan kilpailullinen sanalla vaativa. -2
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 18:57"]
[/quote]