Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen äiti, jonka lapsi jättää yhden luokkakaverin kutsumatta synttäreilleen

Vierailija
17.04.2015 |

Lapseni järjestää syntymäpäivät ja jättää vain yhden lapsen luokaltaan kutsumatta kaikista kutsutuista pojista.

Yritin selittää, että on epäkohteliasta jättää yksi kutsumatta, kun kaikki muut pojat saavat kutsun. Lapseni selitti, että tämä yksi poika kiusaa toisia, tönii ja on ilkeä toisille. Mutta. Mikä pahinta: Kukaan muukaan ei aio kutsua häntä syntymäpäivilleen. Tästä ovat pienet pojat keskenään sopineet.

Voi itku! Olen aina niin ihmetellyt, miksi jotkut vanhemmat ovat niin pölvästejä, että jättävät yhden lapsen kutsumatta. Nyt olen itse tuollainen pölvästi-vanhempi.

Olenko toiminut mielestänne väärin, kun annan lapseni jättää yhden lapsen kutsumatta? Enhän minä tiedä kiusaako tuo poika oikeasti toisia lapsia - minulla on siitä vain oman poikani sana. Oma poikani sanoo, että hän ei halua kutsua tuota poikaa, koska poika on ilkeä toisille, aina menemässä joka paikkaan ensimmäisenä ja kiusaa toisia.

Joten annan pojan pitää pääni. Hän saa jättää tuon yhden pojan kutsumatta. Miten muut olette toimineet tällaisessa tilanteessa?

Hän meinasi jättää toisenkin pojan kutsumatta, mutta sain ylipuhuttua (tämä toinen poika ei ole kiusaaja, joten sanoin, että on pakko kutsua).

Kommentit (117)

Vierailija
101/117 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jätettäs kutsumatta yhtä, mutta voitaisiin kutsua paljon pienempi määrä että muitakin jää pois.

Vierailija
102/117 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerronpa tässä oman tarinani: mun poika on villi ja impulsiivinen, eikä voi käytökselleen mitään, että helposti juhlissa ja isossa porukassa alkaa hulluratas heittää. Eipä ole saanut kavereiden synttäreille kutsuja. Musta se on tosi inhottavaa käytöstä muilta, koska poikani tosiaan itki sitäja ihmetteli, että miksi häntä ei kutsuta koskaan. Kyllä vanhempien tulisi kasvattaa lapsiaan suvaitsevaisiksi ja nimeonomaan niin, että yhtä ei eristetä porukan ulkopuolelle. Me aiotaan kutsua ainakin kaikki luokan pojat synttäreille.

Ei kannata pitää synttäreitä ollenkaan, jos ei vanhemmat kestä paria tuntia yhtä villiä lasta synttäreillä.
Mun mielestä ap:n pitäii nyt olla aikuinen ja lopettaa heti alkuunsa mahdollinen alkamassa oleva koulukiusaus, jota poikasi ja muut harrastavat...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/117 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse alaluokilla se tyttö, joka ei saanut kutsua vaikka muut saivat. Meni pitkään ennen kuin tajusin tilanteen ja muistan että se tuntui pahalta. Silti olen nyt aikuisena sitä mieltä, että omat lapseni saavat itse päättää kenet juhliinsa haluavat. Ystävänsä voi ja saa valita lapsi siinä kuin aikuinenkin äkkiä kaikista ole pakko pitää. 

Vierailija
104/117 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 19:51"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:46"] Miksi te joilla on kotiin tullut joku riehujalapsi, ette ole laittaneet sitä lasta kotiin kun riehuminen alkaa? Voihan tuollaisen lapsen kutsua ja jos ei osaa käyttäytyä niin passittaa sitten kotiin. Ei kai ala-aste ikäistä lasta tarvitse etukäteen pelätä? Pääseehän siitä eroon. [/quote] Entäs kun pääsee eroon vasta siinä vaiheessa, kun paikat on rikottu ja tavarat ja käteiset varastettu?   [/quote] ei helvetti näitä nykyvanhempia. Et sitten saa yhtä alakouluikäistä kuriin?

[/quote]

Samaa mieltä. Kaikki kutsutaan ja tämä yksi erityisvalvontaan. Jos ei käyttäydy kunnolla niin välittömästi soitto vanhemmille ja kakara pihalle odottamaan vanhempiaan.

Vierailija
105/117 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n poika on tässä lähes sataprosenttisella varmuudella kiusaaja ei suinkaan kutsumatta jätetty poika. Ja ap lähtee sinisilmäisenä mukaan lasten koulukiusaamiseen. Vuoden mutsi.

terv. Työkseen koululaisten riitoja ja kiusaamisasioita selvittävä

Vierailija
106/117 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aikoinaan tehtiin niin, että synttäreille ei koskaan kuin pari parasta kaveria. Itse sai valita, että kaikki kotiin vai kaksi valitsemaansa leffaan ja leffa syömisineen. Ja valitsi sen leffareissun ja näin mentiin aina sinne kymmeneen ikävuoteen ja jatkettiikin muutamalla ja yläasteeseen mennessä loppu nää leffareissut. Hyvin pärjättiin, eikä tullut riitoja, eikä pakkosynttäreitä.

Vierailija
107/117 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni synttärit ovat minun lapseni juhlat! Ei siis mikään luokan häirikön terapiasessio!!!

Vierailija
108/117 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisi jo aikaisemmin tiedossa, että "kiusaaja" kiusaa lastani ja asiaa olisi yritetty aikuisvoimin tuloksetta selvittää, antaisin jättää kutsumatta. Ap:n tapauksessa en antaisi. Mikäli lapsi kertoo että häntä kiusataan, ottaisin yhteyttä opettajaan. En lasten johdolla eristäisi yhtä porukan ulkopuolelle ilman että ensin selvittäisin mistä on kyse.

Vierailija
109/117 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vähän eri asia, onko lapsi tollanen "häiriköivä" eli tasaisesti kaikille vähän ikävä syystä x, vai onko kyseessä yhtä lasta systemaattisesti piinaava kiusaaja. Jälkimmäisessä tapauksessa ei pitäisi kutsua, ekassa tapauksessa jos lapsi on muiden toimesta jätetty ulos porukasta, niin pitäisi kutsua, vaikka olisikin käyttäytynyt EHKÄ ikävästi.

Vierailija
110/117 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 17:15"]

Minulle lasten synttärikutsut ovat todellinen mysteeri. Lapseni on hyvätapainen ja mukava kaveri mutta hän ei saa synttärikutsuja kuin vain kolmelta lapselta vuodesta toiseen. Näiden kolmen vanhemmat myös tunnen. Tunnen toki muitakin vanhempia lapsen luokalta, kutsua ei silti tule. Lapseni kutsui vuodesta toiseen ison lauman lapsia, lapsen synttäreitä pidettiin kivoina ja lapsi oli ja on opettajankin mukaan pidetty kaveri. Silti vain kolme kutsua ja aina samoilta tyypeiltä.

Sitten päätin, ettei enää kutsuta niitä, jotka eivät ole meidän lastamme vuodesta toiseen kutsuneet. Nyt sitten onkin kova vääntö porukassa. Kuulemma kutsut ovat hävinneet ja kadonneet vuodesta toiseen ja näitä kolmeakin on jopa painostettu, etteivät saisi tulla lapseni synttäreille, kun kerran muutkaan eivät pääse. Lopettipa eräs äiti tervehtimästä kaupassakin - oletan, että tämän kutsuasian takia, vaikka lastani ei ole kertaakaan kutsuttu hänen lapsensa synttäreille.

Mikä logiikkaa näissä kutsumisissa on? Eikö näissä kuulu ottaa huomioon vastavuoroisuutta lainkaan?

[/quote]

Häh? Minä en edes tiedä koska lapsen luokkakavereilla on synttäreitä tai keitä sinne on kutsuttu. Mistään vastavuoroisuudesta ei lasten synttäreillä ole kyse, koska joku saa kutsua koko luokan, toinen vain 3 kaveria. Enkä usko, että lapsesi synttärit niin iso juttu kavereille ovat, että niihin jonotetaan.

Vierailija
111/117 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 17:15"]

Minulle lasten synttärikutsut ovat todellinen mysteeri. Lapseni on hyvätapainen ja mukava kaveri mutta hän ei saa synttärikutsuja kuin vain kolmelta lapselta vuodesta toiseen. Näiden kolmen vanhemmat myös tunnen. Tunnen toki muitakin vanhempia lapsen luokalta, kutsua ei silti tule. Lapseni kutsui vuodesta toiseen ison lauman lapsia, lapsen synttäreitä pidettiin kivoina ja lapsi oli ja on opettajankin mukaan pidetty kaveri. Silti vain kolme kutsua ja aina samoilta tyypeiltä.

Sitten päätin, ettei enää kutsuta niitä, jotka eivät ole meidän lastamme vuodesta toiseen kutsuneet. Nyt sitten onkin kova vääntö porukassa. Kuulemma kutsut ovat hävinneet ja kadonneet vuodesta toiseen ja näitä kolmeakin on jopa painostettu, etteivät saisi tulla lapseni synttäreille, kun kerran muutkaan eivät pääse. Lopettipa eräs äiti tervehtimästä kaupassakin - oletan, että tämän kutsuasian takia, vaikka lastani ei ole kertaakaan kutsuttu hänen lapsensa synttäreille.

Mikä logiikkaa näissä kutsumisissa on? Eikö näissä kuulu ottaa huomioon vastavuoroisuutta lainkaan?

[/quote]

Ei ne ihan niin mene. Meillä on myös enemmän kutsuttu kuin monilla muilla. En silti puuttunut asiaan, lapsi sai päättää ketä kutsuu. En halunnut opettaa, että älä kutsu Mikkoa ellei Mikko kutsu sinua.

Vierailija
112/117 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä näitä viestejä lainkaan. Ne ovat lapseni synttärit. Sinne kutsutaan ne, jotka lapsi haluaa kutsua ja sinne tulevat ne, jotka pääsevät. En mieti, kuka on kutsunut lapseni viime vuonna enkä mieti sitäkään, jääkö joku kutsumatta. Lapsen juhlat, lapsen päätös. Ei koululaisen synttärit ole mikään terapiatuokio tai KIVA-koulun etäpiste, jossa kasvatusasiat nousevat päällimmäisiksi. Ne ovat yhden lapsen synttärijuhlat ja niiden on tarkoitus olla mukava juhla sille sankarille.

Jos joku luokalta jätetään kutsumatta kaikkien muiden juhliin, niin opettaja voi pohtia, osaako hän olla kasvattajana. Osaako ryhmäyttää, näkeekö syrjimistä ja mitä sille tekee. Synttärisankarien ei tarvitse paikata opettajien osaamattomuutta ja sitä, että he sulkevat silmänsä ja antavat luokan kiusata.

Vierailija
113/117 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:46"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:43"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:39"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:25"]

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:46"]

Miksi te joilla on kotiin tullut joku riehujalapsi, ette ole laittaneet sitä lasta kotiin kun riehuminen alkaa? Voihan tuollaisen lapsen kutsua ja jos ei osaa käyttäytyä niin passittaa sitten kotiin. Ei kai ala-aste ikäistä lasta tarvitse etukäteen pelätä? Pääseehän siitä eroon.

[/quote]

Miten luulet lapsen kävelevän meiltä kotiinsa 15 km?

[/quote]

No minä olisin soittanut kersan vanhemmille, että nyt tämä teidän Irma-Petteri pistää täällä paikkoja matalaksi, että hakekaapas kotiin. Ymmärrän kyllä että tällainen puhelimessa puhuminen vaatii aivan ylitsepääsemätöntä rohkeutta (tai en ymmärrä).

[/quote]

Ja oletat, että töissä 30 km päässä oleva isä jättää työpäivän siihen ja tulee hakemaan lasta kotiin? Tai autoton äiti soittaa taksin?

[/quote]

Mitä se minulle kuuluu miten tilanteen hoitavat, heidän asiansa. Vaikka sillä taksilla sitten jos ei muuten. Luulis ainakin mietityttävän sen jälkeen kannattaako antaa lapsen perseillä.

[/quote]

Yleensä eivät hoida tilannetta mitenkään.

Vierailija
114/117 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:46"]Aika yksiselitteisesti, en antaisi tehdä noin. Lisäksi ottaisin yhteyttä opettajaan ja kysyisin tilanteesta. Hirveä kokemus lapselle olla Se ainoa, joka jää ilman kutsua.

Kiusaaminen pitäisi tottakai selvittää, mieluiten koululla. Jokaisella aikuisella on vastuu puuttua tällaisiin asioihin, surkuttelu ei riitä.

Olen itse käynyt omien lasten kanssa tämäntyyppisiä asioita läpi. Olen puuttunut kiusaamiseen sekä yksin että yhdessä toisten vanhempien kanssa. Samoin opettajiin olen ollut tämäntyyppisten asioiden tiimoilta yhteydessä. Tunnen myös lasten luokkakaverit. Minusta avoimet suhteet ja yhteys ihmisiin ovat avain tällaisissa asioissa. Ketään lasta ei pitäisi jättää yksin, ei kiusaajaa eikä kiusattua.
[/quote]

Entä jos kiusaaminen ei tapahdu koulussa, miksi sitten pitäisi selvittää koulussa asia? Silloin asia ei oikeastaan kuulu koululle. Yhteyttä lapsen vanhempaan.

Vierailija
115/117 |
17.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:46"]

Miksi te joilla on kotiin tullut joku riehujalapsi, ette ole laittaneet sitä lasta kotiin kun riehuminen alkaa? Voihan tuollaisen lapsen kutsua ja jos ei osaa käyttäytyä niin passittaa sitten kotiin. Ei kai ala-aste ikäistä lasta tarvitse etukäteen pelätä? Pääseehän siitä eroon.

[/quote]

Entäs kun pääsee eroon vasta siinä vaiheessa, kun paikat on rikottu ja tavarat ja käteiset varastettu?

[/quote]
ei helvetti näitä nykyvanhempia. Et sitten saa yhtä alakouluikäistä kuriin?

Vierailija
116/117 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
117/117 |
21.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta olisi sitten olla kutsumatta sitä toistakin, jota poika ei halunnut. Silloin on siis osa luokan pojista kutsuttu ja osa ei.