Tein juuri puolukkajugurttipiirakkaa
Ohje: Hae mummolasta puolukoita ja huomaa, että ei ne ole pysyneetkään jäisinä pitkää matkaa. Huomaa, että jääkaapissa on maustamatonta jugurttia, josta on päiväys menossa umpeen. Kaada siitä kulhoon niin paljon kuin saat irti. Sekoita joukkoon pari munaa, vähän perunajauhoja, ripaus vaniljasokeria, vähän tavallista sokeria ja hiukan hillosokeria, koska tavallista sokeria on liian vähän, kun pohjaankin pitäisi riittää. Sekoita hyvin ja laita sekaan puolukat, sekoita hyvin. Nyt on täyte valmis.
Pohja: Pari munaa. Ole laiska ja älä viitsi ottaa sähkövatkainta esille, vaan ota kaapista käsivatkain, jolla rikot munien rakenteen. Sekoita muniin sokeria sen verran, että määrä näyttää sopivalta. Laita sekaan jauhoja sopivasti, mitä jauhoja nyt kaapista löytyy. Vaikkapa vähän kaurahiutaleita makua antamaan, vähän grahamjauhoja. Kaada vielä kuppiin mielestäsi sopiva määrä vehnäjauhoja. Laita sekaan vaniljasokeria ja leivinjauhetta sopivalta tuntuva määrä, vajaa tl tuntuu näin pieneen määrään sopivalta. Laita jugurttipurkkiin vähän vettä, purkki kiinni ja ravistele. Saat maidon korvikkeen. Sekoita joukkoon vielä vähän öljyä. Sekoita hyvin. Maista taikinaa, jos se on hyvää, se on valmista. Jos ei ole hyvää, sekoita joukkoon sitä, mitä siitä tuntuu puuttuvan. Etsi kaapista sopivan kokoinen vuoka rasvaa se ja laita taikina siihen, täyte päälle. Paista uunissa. Vähän reilu 200 astetta on sopiva ja aika sellainen, että väri näyttää hyvältä.
Hyvää tuli. Miksi mun veli sanoo minua Mummo Ankaksi?
Kommentit (3)
Mennäänkö naimisiin? Vaikka olen nainen niin voin olla sinun Hansu Hanhesi.
Kakkonen, ei hätää. Mulla on taustalla vuosien kokemus ja osaan arvioida silmämääräisesti aika hyvin. Mutta esim. tämä ohje on hyvä: http://kotiliesi.fi/ruoka/reseptit/syksyinen-puolukkapiirakka tai tämä: http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/174762/Puolukkapiirakka/
Ihan nämä ekat mitä netistä löytyy, teen joskus ohjeidenkin mukaan, esim. jos teen muille kuin itselle ja nämä molemmat olen kokeillut ja havainnut toimivaksi. Vaniljagurttia sellaisenaan tai maustamatonta, jonka maustaa oman maun mukaan, kumpikin käy.
Pullomargariinin voi korvata sulatetulla margariinilla, niin että ei sulata ihan sulaksi asti. Maissitärkkelyksen tilalle käy ihan hyvin perunajauho.
Meinasin tulla kysymään ohjetta, kun vesi herahti kielelle :D Ja täältähän löytyikin melkoinen Mummo Ankka tosiaankin. Ja kuinka ollakaan, meiltä löytyy juuri tarvittavat ainekset, mutta myös Aku-Ankka, joten ehkä jää kokeilematta! :D Ihanaa, luovuus kunniaan!!!