Olen äiti, jonka lapsi jättää yhden luokkakaverin kutsumatta synttäreilleen
Lapseni järjestää syntymäpäivät ja jättää vain yhden lapsen luokaltaan kutsumatta kaikista kutsutuista pojista.
Yritin selittää, että on epäkohteliasta jättää yksi kutsumatta, kun kaikki muut pojat saavat kutsun. Lapseni selitti, että tämä yksi poika kiusaa toisia, tönii ja on ilkeä toisille. Mutta. Mikä pahinta: Kukaan muukaan ei aio kutsua häntä syntymäpäivilleen. Tästä ovat pienet pojat keskenään sopineet.
Voi itku! Olen aina niin ihmetellyt, miksi jotkut vanhemmat ovat niin pölvästejä, että jättävät yhden lapsen kutsumatta. Nyt olen itse tuollainen pölvästi-vanhempi.
Olenko toiminut mielestänne väärin, kun annan lapseni jättää yhden lapsen kutsumatta? Enhän minä tiedä kiusaako tuo poika oikeasti toisia lapsia - minulla on siitä vain oman poikani sana. Oma poikani sanoo, että hän ei halua kutsua tuota poikaa, koska poika on ilkeä toisille, aina menemässä joka paikkaan ensimmäisenä ja kiusaa toisia.
Joten annan pojan pitää pääni. Hän saa jättää tuon yhden pojan kutsumatta. Miten muut olette toimineet tällaisessa tilanteessa?
Hän meinasi jättää toisenkin pojan kutsumatta, mutta sain ylipuhuttua (tämä toinen poika ei ole kiusaaja, joten sanoin, että on pakko kutsua).
Kommentit (117)
Miltä sinusta tuntuisi ap jos sinun lastasi ei kutsuttaisi synttäreille. Lapsesi on kiusaaja myös jos ovat luokkakavereiden kanssa sopineet etteivät aio kutsua yhtä poikaa synttäreille. Entä jos tämä lapsi kiusaa, koska voi henkisesti huonosti esim. Kotona asiat huonosti. Jos kiusaajapoika pyydettäisiin synttäreille, voi hänellä asenne muuttua ja lopettaa kiusaamisen.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:47"]Mun mielestä tämä keskustelu synttäreistä on mennyt aivan yli. Kouluun ei saa viedä kutsuja kun jollekin voi tulla paha mieli. Siis what :0 Lapsi päättää kavereistaan ja aikuinen voi olla tukemassa ja ohjeistamassa mutta et sinä vanhempana voi paljoa puuttua lapsen kavereihin. Tietysti jos on vaaraksi/huonoja vaikutteita niin silloin suojellaan mutta muuten en kyllä puuttuisi. [/quote] Yhden lapsen kutsumatta jättäminen on kiusaamista, asetutte ihan samalle viivalle tuon kiusaajalapsen kanssa. Hävetkää, aikuiset ihmiset! Sääliksi käy sitä pientä, kiusaajalla tuskin on perheasiat muutenkaan kunnossa, mitenkähän käy kun vielä luokka alkaa hylkäämään :(
[/quote]
Kutsu itse häiriköt kotiisi ja ala ymmärtään kaikkia taparikollisia.
Parempi kuule, kun pitää suunsa kiinni, jos ei tiedä minkälaisia tapauksia koulumaailmassa oikeasti on. Ehkä sitä poikaa ei ole jätetty kutsumatta sen takia, että hänellä on silmälasit taikka finnejä...
[/quote]
En ikinä jättäisi yhtä koulukaveria kutsumatta, vaikka olis minkälainen! Jos ei osaa juhlissa käyttäytyä niin voi pyytää poistumaan, mutta pitäähän sitä nyt mahdollisuus antaa! Ei ole kumma että tuolla vilisee kiusaajia kun aikuiset ihmiset on noin sekopäitä :(
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 17:34"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:47"]Mun mielestä tämä keskustelu synttäreistä on mennyt aivan yli. Kouluun ei saa viedä kutsuja kun jollekin voi tulla paha mieli. Siis what :0
Lapsi päättää kavereistaan ja aikuinen voi olla tukemassa ja ohjeistamassa mutta et sinä vanhempana voi paljoa puuttua lapsen kavereihin. Tietysti jos on vaaraksi/huonoja vaikutteita niin silloin suojellaan mutta muuten en kyllä puuttuisi.
[/quote]
Yhden lapsen kutsumatta jättäminen on kiusaamista, asetutte ihan samalle viivalle tuon kiusaajalapsen kanssa. Hävetkää, aikuiset ihmiset! Sääliksi käy sitä pientä, kiusaajalla tuskin on perheasiat muutenkaan kunnossa, mitenkähän käy kun vielä luokka alkaa hylkäämään :(
[/quote]
Jestas että on mennyt hyysääminen liian pitkälle!!! Millä SINÄ kuvittelet kiusaajan tajuavan lopettaa kiusaamisen? Miksi me aikuiset mahdollistetaan kiusaaminen ja vielä hyysätään kiusaajaa! Kaikki empatiat multa lähtee KIUSATULLE. Kiusaaminen pitää lopettaa ja siihen pitää puuttua!!!
[/quote]
Yksi lapsi kiusaa yksin kaikkia muita? Taitaa olla toisinpäin tämä tilanne ja ap vain omalla toimillaan vahvistaa tuota käyttäytymismallia antamalla lapsensa tehdä noin kylmästi. Missä teidän empatiakykynne on??
Höyry nousee vieläkin päästä tämäniltaisten tapahtumien vuoksi, mutta lyhyesti ilmaistuna; lapseni eivät tule KOSKAAN saamaan lupaa kutsua yhtäkään rättipäistä luokkakaveriaan meille, ei mihinkään tilaisuuteen eikä minään päivänä. Oltiin pienten lastemme kanssa leikkipuistossa ja siihen tuli muutaman tällaisen luteen ryhmä ja olivat niin hävyttömiä, että en kyllä enää edes kiellä olevani rasisti niitä kohtaan. Stn kun v*tuttaa! Että otsikkoa kommentoidakseni, varmasti meilläkin käy tulevaisuudessa noin ja äiti ei ole siitä yhtään pahoillaan.
Sitä mieltä, että annat pojallesi luvan kiusata.
Tytöille yleisempää tällainen.
Vastaava tilanne päällä ja silti kutsumme kaikki.
Olen äiti, joka kutsui synttäreilleen ja pizzalle luokan kamalimman kiusaajaan, joka hakkasi myös tätä omaa lastani. Olen kertonut tästä joskus ennenkin, ja olen pojastani todella kiitollinen ja ylpeä.
Hänen ja parin muun pojan ystävyys taisi pelastaa yhden nuorukaisen elämän aikoinaan. Nykyisin tuo entinen kiusaaja haaveilee psykologian opinnoista.
Ehkä se kutsumatta jäänyt poika kiusaa koska jää ulkopuolelle ja on tyrkyllä koska aistii muiden asenteen. Nämä on vähän kumpi oli ensin muna vai kana tyylisiä keskusteluja. Mutta usein joku pieni juttu on saanut kiusatun tuntemaan itsensä ulkopuoliseksi ja hän on alkanut sitten kyynärpäätaktiikalla hakemaan omaa paikkaansa.. Ja siitä se kierre lähtee.
Koetapa vielä saada se poika teille ja lupaa vaikka olla apuna juhlissa ettei tuo poika ketään kiusaa! Voihan olla että kutsun saaminen on käänteentekevä tuon pojan käyttäytymismallissa!
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:36"]
Olen äiti, joka kutsui synttäreilleen ja pizzalle luokan kamalimman kiusaajaan, joka hakkasi myös tätä omaa lastani. Olen kertonut tästä joskus ennenkin, ja olen pojastani todella kiitollinen ja ylpeä.
Hänen ja parin muun pojan ystävyys taisi pelastaa yhden nuorukaisen elämän aikoinaan. Nykyisin tuo entinen kiusaaja haaveilee psykologian opinnoista.
[/quote]
"jonka poika kutsui synttäreilleen"
jäi pari sanaa puuttumaan
Olen äiti joka kutsui tyttärensä vastustelusta huolimatta tämän synttäreille tytön, jolla on adhd tai joku vastaava. Tämä tyttö vei toisten lautasilta syötävää, kiipeili kirjahyllyyn, ei totellut mitään, ei malttanut leikkiä toisten kanssa, vaan säntäili sinne tänne. Kun vanhemmat tulivat hakemaan tyttöä, säntäsi tämä juoksemaan autotielle.
En häpeile sanoa, että tuo lapsi ei enää koskaan tule lapseni synttäreille eikä meille muutenkaan leikkimään. En ole mikään maailmanhalaaja.
Hienoa että annat pojan pitää pääsi.
Olen äiti, jonka lapsi kutsui juhliin luokan häirikön. Vieras ei ilmoittautunut mutta ilmestyi silti paikalle ja aiheutti hämminkiä koska tilaisuus oli jo maksettu ja pöytä katettu. Ei antanut lahjaa vaan varasti sen itselleen. Opetus: Kaikkia ei ole pakko kutsua. Aina on perheitä, joiden kanssa ei pidä olla tekemisissä.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:43"]Hienoa että annat pojan pitää pääsi.
[/quote]
XD
Itse sanoisin, että sitten on juhlat peruttu jos ei kaikkia kutsuta.
Aika yksiselitteisesti, en antaisi tehdä noin. Lisäksi ottaisin yhteyttä opettajaan ja kysyisin tilanteesta. Hirveä kokemus lapselle olla Se ainoa, joka jää ilman kutsua.
Kiusaaminen pitäisi tottakai selvittää, mieluiten koululla. Jokaisella aikuisella on vastuu puuttua tällaisiin asioihin, surkuttelu ei riitä.
Olen itse käynyt omien lasten kanssa tämäntyyppisiä asioita läpi. Olen puuttunut kiusaamiseen sekä yksin että yhdessä toisten vanhempien kanssa. Samoin opettajiin olen ollut tämäntyyppisten asioiden tiimoilta yhteydessä. Tunnen myös lasten luokkakaverit. Minusta avoimet suhteet ja yhteys ihmisiin ovat avain tällaisissa asioissa. Ketään lasta ei pitäisi jättää yksin, ei kiusaajaa eikä kiusattua.
Poika on kertonut pitkin kouluaikaa luokkakavereistaan, ja muistan kyllä jo valmiiksi niiden nimet jotka kiusaa kaikkia. En ikinä pakottaisi lasta kutsumaan kiusaajaa kotiinsa.
Hänellä oli yksi kaveri joka alkoi kiusata. Todistinkin joskus tätä huonoa käytöstä. Sille pojalle sanoin itse että tuollaisella käytöksellä meille ei ole tulemista. Ei ole tullut sen jälkeen.
Mun mielestä tämä keskustelu synttäreistä on mennyt aivan yli. Kouluun ei saa viedä kutsuja kun jollekin voi tulla paha mieli. Siis what :0
Lapsi päättää kavereistaan ja aikuinen voi olla tukemassa ja ohjeistamassa mutta et sinä vanhempana voi paljoa puuttua lapsen kavereihin. Tietysti jos on vaaraksi/huonoja vaikutteita niin silloin suojellaan mutta muuten en kyllä puuttuisi.
Ei tarvitse kutsua kiusaajaa. Siinäpähän oppii että hyvällä käytöksellä on paljon merkitystä kaverisuhteissa.
Uskomaton keskustelu. Mitä keskusteltavaa tässä on?! Jokainen kutsuu kenet haluaa. Kyse on lasten kesteistä ei mistään elämää suuremmasta.