Olen äiti, jonka lapsi jättää yhden luokkakaverin kutsumatta synttäreilleen
Lapseni järjestää syntymäpäivät ja jättää vain yhden lapsen luokaltaan kutsumatta kaikista kutsutuista pojista.
Yritin selittää, että on epäkohteliasta jättää yksi kutsumatta, kun kaikki muut pojat saavat kutsun. Lapseni selitti, että tämä yksi poika kiusaa toisia, tönii ja on ilkeä toisille. Mutta. Mikä pahinta: Kukaan muukaan ei aio kutsua häntä syntymäpäivilleen. Tästä ovat pienet pojat keskenään sopineet.
Voi itku! Olen aina niin ihmetellyt, miksi jotkut vanhemmat ovat niin pölvästejä, että jättävät yhden lapsen kutsumatta. Nyt olen itse tuollainen pölvästi-vanhempi.
Olenko toiminut mielestänne väärin, kun annan lapseni jättää yhden lapsen kutsumatta? Enhän minä tiedä kiusaako tuo poika oikeasti toisia lapsia - minulla on siitä vain oman poikani sana. Oma poikani sanoo, että hän ei halua kutsua tuota poikaa, koska poika on ilkeä toisille, aina menemässä joka paikkaan ensimmäisenä ja kiusaa toisia.
Joten annan pojan pitää pääni. Hän saa jättää tuon yhden pojan kutsumatta. Miten muut olette toimineet tällaisessa tilanteessa?
Hän meinasi jättää toisenkin pojan kutsumatta, mutta sain ylipuhuttua (tämä toinen poika ei ole kiusaaja, joten sanoin, että on pakko kutsua).
Kommentit (117)
Ällistyttävän moni näyttää pitävän tässä ketjussa lasta aikuisen veroisena ongelmien ratkojana, ts. lasta vaaditaan hyväksymään ja ymmärtämään pohjattoman paljon huonoa käytöstä toiselta lapselta.
Ei sellaista tarvitse lapselta vaatia. Piste.
On ihan eri asia jos tuo hankala lapsi on oman perheen jäsen tai muuten sellainen, jota jatkuvasti näkee, mutta esim. luokkakaveri on mielestäni jo sellainen, jonka kanssa ei tarvitse olla tekemisissä, jos kyseessä on ns. hankala tyyppi. Ei niitten kilttien ja hiljaisten voi olettaa ratkovan jonkun raikulipetterin ongelmia. Se on ihan petterin oma ongelma.
Niin surullista on myös se, että tässä ketjussa koulukiusaaminen laitetaan jälleen kerran niiden kiusatuiden syyksi tyyliin: kun ette ole ottaneet tätä kiusaajaa kaveriksi (no miksi ihmeessä olisivat!), niin nyt se sitten purkaa pahaa oloaan teihin, kun ette osaa häntä terapioida välitunnilla käyttäytymään ihmisiksi. Ihan oikein teille.
Siis aivan käsittämätöntä.
Helppo ratakaisu; lapsi kutsuu vaikkapa puolet luokan pojista, joten tuota yhden oppilaan eristämistä ei tule. Vastuullinen vanhempi kyllä soittaisi opelle tilanteesta; on äärimmäisen julmaa sopia luokan kanssa, että yhtä oppilasta ei kutsu kukaan. Tuollainen eristäminen on henkistä kiduttamista:(
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:50"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:46"]
Miksi te joilla on kotiin tullut joku riehujalapsi, ette ole laittaneet sitä lasta kotiin kun riehuminen alkaa? Voihan tuollaisen lapsen kutsua ja jos ei osaa käyttäytyä niin passittaa sitten kotiin. Ei kai ala-aste ikäistä lasta tarvitse etukäteen pelätä? Pääseehän siitä eroon.
[/quote]
Entäs kun pääsee eroon vasta siinä vaiheessa, kun paikat on rikottu ja tavarat ja käteiset varastettu?
[/quote]
Jaa no en tiedä jos teillä on tuollainen mahdollista. Ehkä sitten ei kannata kutsua. Itse saan kyllä ala-asteikäisen kakaran pidettyä sen verran kurissa, että ei minun lompakolleni mene tai riko huushollia. Tai pitää ne synttärit jossain kerhotalolla, jos oma koti on täynnä kristalliesineitä.
Eikä minunkaan mielestäni tarvitse kutsua jos tosiaan on kiusaaja, mutta tuon pitäisi olla 100 prosenttisen varmaa että tosiaan on se kiusaaja. Ajatelkaa te entiset kiusatut, että tässä voi hyvin olla tilanne se, että se jonka sanotaan olevan kiusaaja onkin se jota kiusataan. Te menette noiden muisteloidenne kanssa aina sellaiseen joukkopsykoosiin ettei järki kulje.
Meillä oli tilanne toisinpäin. Tyttö halusi kutsua luokan kaikki tytöt, myös sen yhden joka kulaan muu ei koskaan kutsu.
Synttäreiden jälkeen ymmärsin miksi ja kielsin lastani kutsumasta tätä yhtä meille enää koskaan.
Miksi Suomessa synttärit on aina ilman vanhempia? Vanhempien kanssa kutsuttaessa ei tuollaista ongelmaa luulisi olevan. Olisi muutenkin hyvä että Suomeenkin rantautuisi sellainen tyyli, että lasten vanhemmat pitävät yhteyttä keskenään. Olisi helpompi selvittää ongelmia jos niitä tulee. Suomalaiset on niin epäsosiaalisia. Täällä netissä vaan pää sädehtien mietitään ongelmiin ratkaisuja, mutta oikeassa elämässä ei uskalleta päivää sanoa.
Harvoinpa totuus on tuo, että ne kaikki muut lapset käyttäytyvät fiksusti ja se yksi yksinäinen on ainoa kiusaaja. Tietysti se on vanhempien mukavampi uskoa, että meidän lapsemme käyttäytyvät aina hyvin ja se yksi tyyppi vain on niin kamala, että on ihan oikein syrjiä häntä ja jättää yksin. Monessa tapauksessa se yksinäinen todellisuudessa on kiusattu. Vanhemmat vain kuvittelevat puusilmäisesti, että heidän omat kullannuppunsa ovat niin kilttejä ja kaikki on aina sen yhden porukasta ulkopuolelle jätetyn lapsen syytä. Tietäisivätpä vaan vanhemmat kuinka ilkeitä ja julmia heidänkin lapsensa osaavat olla. Usein pahin kiusaaja löytyykin sieltä suosittujen lasten porukasta. Joukon vahvin kiusaa, syrjii ja keskii juttuja yhdestä lapsesta ja muut kaverit peesaavat tai hiljaisesti hyväksyvät. Harvoinpa suosittujen lasten vanhemmat tunnistavat, että heidän lapsensa on itseasiassa kiusaaja.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 14:36"]
Olen äiti, joka kutsui synttäreilleen ja pizzalle luokan kamalimman kiusaajaan, joka hakkasi myös tätä omaa lastani. Olen kertonut tästä joskus ennenkin, ja olen pojastani todella kiitollinen ja ylpeä.
Hänen ja parin muun pojan ystävyys taisi pelastaa yhden nuorukaisen elämän aikoinaan. Nykyisin tuo entinen kiusaaja haaveilee psykologian opinnoista.
[/quote]
Kerron vielä, että tämä kiusaaja oli todella pelottava, heitteli saksia ja liiskasi muita oppilaita oven ja seinän väliin jne. Minäkin yritin aluksi saada omaa lastani eri luokalle jossakin vaiheessa, että saisi opiskelurauhan. Riiviö ahdisti häntä.
Poika ja minä: meistä kahdesta lopulta lapsi oli se, jolla oli syvällisempi ja kypsempi näkemys. Hän tuli kerran kysymään mielipidettäni (pohdittuaan asiaa pitkään oman ystävänsä kanssa), että olisiko oikein pyytää kiusaajaa kotiin ja vaikka juuri sinne pizzalle, kun hänestä on alkanut tuntua, että kiusaaja ei TIEDÄ miten ollaan kavereita! Hänellä kun ei ole ikinä ollut yhtään!
MInun piti istua alas ja mennä todella itseeni miten olin ollut niin kapeakatseinen. Juttelimme pitkään siitä millainen vastuu on tarjota ystävyyttä kauan yksin olleelle ihmislle. Että se ei saa olla kerran tai kahden elämys, jonka jälkeen vedetään luukut kiinni ja aiheutetaan entistä katkerampi pettymys muutenkin jo särkyneelle ihmiselle. Ystävyyteen on sitouduttava oikeasti vuosiksi, jos sellainen syttyy.
Kaverukset pohtivat asiaa pitkään ja tulivat sitten siihen tulokseen, että heistä on vastuulliseen ystävyyteen.
Muistan nuo kolmikon alkuaskeleet varmasti loppuelämäni ja minkälaista palautetta sain vanhempainvartissakin. Koko homma oli näkynyt myös koulussa ja sai lukanopettajan itkemään liikutuksesta.
...En tosiaan tarkoita, että kaikkien pitäisi haluta tai kyetä samaan, mutta poikien arvio kiusaajan yksinäisyydestä ja ystävyystaitojen puuttumisesta osui oikeaan. He ihan oikeasti opettivat kaverinsa ystävänä olemiseen ja tuo suhde on kestänyt vuosikausia. Pojista on tullut nuoria miehiä ja ystävyys kestää, kaikkien kaveripiiri on laajentunut yhdessä ja erikseen.
sama äiti
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:54"]
Helppo ratakaisu; lapsi kutsuu vaikkapa puolet luokan pojista, joten tuota yhden oppilaan eristämistä ei tule. Vastuullinen vanhempi kyllä soittaisi opelle tilanteesta; on äärimmäisen julmaa sopia luokan kanssa, että yhtä oppilasta ei kutsu kukaan. Tuollainen eristäminen on henkistä kiduttamista:(
[/quote]
Oma poikani on ollut vain kahden pojan synttäreillä tänä vuonna. Useammat synttärit on ollut, joilla ei ole ollut. Sen takia en ole pitänyt tätä isona asiana. Miksi poikani pitäisi kutsua kaikki, kun hänkään ei ole saanut kutsua kaikkien synttäreille.
ap
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 15:54"]Helppo ratakaisu; lapsi kutsuu vaikkapa puolet luokan pojista, joten tuota yhden oppilaan eristämistä ei tule. Vastuullinen vanhempi kyllä soittaisi opelle tilanteesta; on äärimmäisen julmaa sopia luokan kanssa, että yhtä oppilasta ei kutsu kukaan. Tuollainen eristäminen on henkistä kiduttamista:(
[/quote]
Ei siinä ole mutään julmaa jos ryhmä ei hyväksy kiusaamista. Kerrotko vielä miksi ryhmän pitäisi kaveerata kiusaajan kanssa? Varmaan kiusaaja pääsee takaisin piireihin kun älyää typerän käytöksensä eristävän hänet ryhmästä.
Kutsukaa kaikki ja sitten annatte sille kiusaajalle kunnolla sakinhivutusta! Kyllä oman lapsen sanaan voi sen verran luottaa.
Jaa että nykyään on muotia se, että hyysätään kiusaajia. No ihan loogista kun kaikki pitää suvaita niin mikseipä kiusaaminenkin. Ajattelette toisin sitten kun jannica-janessaanne tai nico-lucaanne kiusataan.
Miksi te joilla on kotiin tullut joku riehujalapsi, ette ole laittaneet sitä lasta kotiin kun riehuminen alkaa? Voihan tuollaisen lapsen kutsua ja jos ei osaa käyttäytyä niin passittaa sitten kotiin. Ei kai ala-aste ikäistä lasta tarvitse etukäteen pelätä? Pääseehän siitä eroon.
[/quote]
Miten luulet lapsen kävelevän meiltä kotiinsa 15 km?
Meillä ei ole kyllä ollut tuota ongelmaa, koska meille ei ikinä ole voinut kutsua yli kuutta kaveria, ihan tilan ja budjetin vuoksi. Lisäksi kun olen aina tuntenut lapsen kaverit niin ne parhaat kaverit on olleet ihan itsestäänselvästi kutsulistalla. Lisäksi niitä on muualtakin kuin samalta luokalta kun ovat olleet kavereita jo vuosia, naapurista tai päiväkodista.
Menee hieman ohi aiheen, mutta pakko avautua. Meidän lapsen vanhempainillassa oli päätetty, että jokaisen opiskelijan on kutsuttava kaikki luokan oppilaat synttäreilleen tai ei synttäreitä ollenkaan. Mitä helvettiä?
Melkeinpä kaikki luokan lapset ovat rahakkaista ruotsinkielisistä perheistä. Itsekin olemme ruotsinkielisiä, mutta kaikkea muuta, kuin rahakkaita. Olen yh, eikä isukilta irtoa rahallista jeesiä, joten en todellakaan kutsu 20 lasta kotiimme. Ei rahat yksinkertaisesti riitä. Ja vaikka riiittäsikin, vastustaisin tuollaista ajattelutapaa joka tapauksessa.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:25"]
[/quote]
[/quote]
No minä olisin soittanut kersan vanhemmille, että nyt tämä teidän Irma-Petteri pistää täällä paikkoja matalaksi, että hakekaapas kotiin. Ymmärrän kyllä että tällainen puhelimessa puhuminen vaatii aivan ylitsepääsemätöntä rohkeutta (tai en ymmärrä).
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:38"]
Menee hieman ohi aiheen, mutta pakko avautua. Meidän lapsen vanhempainillassa oli päätetty, että jokaisen opiskelijan on kutsuttava kaikki luokan oppilaat synttäreilleen tai ei synttäreitä ollenkaan. Mitä helvettiä?
Melkeinpä kaikki luokan lapset ovat rahakkaista ruotsinkielisistä perheistä. Itsekin olemme ruotsinkielisiä, mutta kaikkea muuta, kuin rahakkaita. Olen yh, eikä isukilta irtoa rahallista jeesiä, joten en todellakaan kutsu 20 lasta kotiimme. Ei rahat yksinkertaisesti riitä. Ja vaikka riiittäsikin, vastustaisin tuollaista ajattelutapaa joka tapauksessa.
[/quote]
Oli päätetty? Et sitten itse viitsinyt osallistua vanhempainiltaan ja kertoa ettet suostu tuollaiseen?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:39"]
[/quote]
[/quote]
No minä olisin soittanut kersan vanhemmille, että nyt tämä teidän Irma-Petteri pistää täällä paikkoja matalaksi, että hakekaapas kotiin. Ymmärrän kyllä että tällainen puhelimessa puhuminen vaatii aivan ylitsepääsemätöntä rohkeutta (tai en ymmärrä).
[/quote]
Ja oletat, että töissä 30 km päässä oleva isä jättää työpäivän siihen ja tulee hakemaan lasta kotiin? Tai autoton äiti soittaa taksin?
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:38"]
[/quote]
MInä olen aikaa sitten oppinut sanomaan vanhempainillassa, että siellä tehdyt päätökset eivät perustu mihinkään säädöksiin, joten niitä ei tarvitse noudattaa. Jos sovitaan, että kaikki menevät lauantaina siivoustalkoisiin, niin siinäpä sopivat.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:43"]
[quote author="Vierailija" time="17.04.2015 klo 16:39"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja oletat, että töissä 30 km päässä oleva isä jättää työpäivän siihen ja tulee hakemaan lasta kotiin? Tai autoton äiti soittaa taksin?
[/quote]
Mitä se minulle kuuluu miten tilanteen hoitavat, heidän asiansa. Vaikka sillä taksilla sitten jos ei muuten. Luulis ainakin mietityttävän sen jälkeen kannattaako antaa lapsen perseillä.
[/quote]
Entäs kun pääsee eroon vasta siinä vaiheessa, kun paikat on rikottu ja tavarat ja käteiset varastettu?