Äkkipikaisesti raivostuva ihminen, eikö osaa hillitä itseään? Eikö ihmistä hävetä yhtään?
Voi räjähtää tutuille ja tuntemattomille, mutta eipäs hävetä edes yhtään. Eikö yhtään ajattele mitä toiset ihmiset oikeasti hänestä ajattelevat? Itse pidän tuollaista ainakin kiukuttelevana ihmisenä, joka ei osaa käytöstapoja elämän.
Kommentit (123)
Niin ja kun tähän äkkipikaiseen raivostumiseen vielä lisäksi ihminen tulee väkivaltaiseksi. Pysyn heistä kaukana.
Ainakin otan etäisyyttä moiseen huutajaan... En viihdy tuollaisten seurassa.
No, joskus sitä pystyy hillitsemään itsensä, mutta joskus taas ei pysty. Sellaista se on. Olen yrittänyt löytää kirjastosta jonkin kirjan, jossa kerrottaisiin, miten äkkipikainen reagoiminen johtuu ja miten sen voisi estää, mutta en ole toistaiseksi löytänyt. Yritän vain välttää sellaisia tilanteita, joissa saattaisin menettää malttini, mutta yleensä ne tulevat kyllä täysin yllättäen, joten ei niitä täydellisesti pysty välttämään. Yritän myös vältellä sellaisten ihmisten seuraa, jotka herättävät minussa suuttumuksen tunteita, mutta usein he ovat sellaisia ihmisiä, joitten kanssa on pakko olla tekemisissä, halusi tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla tulee tuollaisista ihmisistä vähän yksinkertainen olo. Vain lapset antavat itsensä riehua impulssiensa mukaan. Aikuinen osaa käyttäytyä vaikka vituttaakin.
Ei sekään hyvä ole, jos aina vain myöntelee ja antaa ihmisten hyväksikäyttää itseään. Tai jos näkee, että vaikka omaa tai jonkun toisen lasta kiusataan, niin ei puutu siihen juuri esim. vihaisesti huutamalla. Riippuu todella paljon tilanteesta. Ei huuto sinänsä ole paha, jos huutaa asiasta. Turhanpäiväsistä asioista huutamista tai väkivaltaa en minäkään ymmärrä.
No tietyissä tilanteissa tietenkin saa ja pitääkin raivostua. Mutta sellainen tarpeeton draaman hakeminen on asia erikseen. Varsinkin ne tyypit ärsyttää, jotka räyhää jatkuvasti omalle kumppanilleen, mutta muiden kanssa ollaan niin sivistynyt ja hillitty. Sen kumppanin tulisi kuitenkin olla elämän tärkein ihminen, eikä jotkut random tyypit.
Epävakaa ihminen eli sairaus kyseessä, johon pitäisi saada apua. Eihän ne itse sitä ymmärrä. Toisissa ihmisissä se vika on. Tuohon usein taitaa kuulua vähän narsistia päälle. Miksi eivät itse myönnä koskaan? Aina syyttelevät toisia.
Vierailija kirjoitti:
Mitä lääkettä suosittelet mielenterveys ongelmaiselle 😂😂😂
Onko tämä naurun asia?
(Saisit hävetä!)
En jaksa hetkeäkään raivostujia ja huutajia. Sairaita yksilöitä.
Traumatisoitunut ihminen ei aina jaksa käyttäytyä ns. kauniisti kun eteen tulee "ongelma".
Trauma toivottavasti paranee aikanaan ja jaksaa taas.
Trauma taas voi johtua vaikka mistä. Omalla kohdallani takana oli kova syöpävuosi ja raivostuttava naapuri. Valitettavasti en saanut selittää. Silloin kun suutuin, en vain jaksanut mitään. Normaalioloissa olen liiankin kiltti. Eli joskus voi olla ok ihan vaan ymmärtää, jos moinen ei koskaan toistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse äkkipikainen. Olen syntynyt tämän asian kanssa. En tarkoita asialla mitään pahaa enkä ole mikään mielenterveysongelmainen. Naurattaa lukea että äkkipikaisuus olisi mielenterveysongelma, no sittenhän Italia, Espanja, ä h l ä mimaat sun muut ovat täynnä mielenterveyspotilaita. Olen mieluummin äkkipikainen kuin sisäänmurjottaja. Olen tuntenut koko ikäni että minun olisi pitänyt syntyä esim. Italiaan. Olen puhelias, äkkipikainen, temperamenttinen, suora, elehdin käsillä. Minä taas puolestaan pidän sisäänmurjottajia mielenterveyspotilaina ja sellaisia ilmeettömiä ihmisiä vähän tyhmän puoleisina.
Mäkin olen äkkipikainen, puhelias, käytän käsiä jne jne kiihdyn myös helposti, eli miehen kanssa välillä tulee kyllä korotettua ääntä.
Mulla on silti filtteri ja kyky henkäistä ennen kuin avaan suuni. En ole ikinä huutanut esim kassalle, en edes puhunut ilkeästi. Ei se huuto ja räyhääminen mitään auta missään tilanteessa. Vähiten silloin kun on tekemisissä tuntemattomien kanssa. Minkä se kassa esim sille voi että itse luit tarjous lehden väärin.
Kaupan kassa ehkä ei kykene mokaamaan niin pahasti, että useimmat vaivautuisivat korottamaan ääntään. Esim. lentoyhtiöt taas voivat onnistua pilaamaan esim. koko perheen loman tai aiheuttamaan muuta kohtuutonta sählinkiä tuplabuukkauksilla ja muilla tahallisilla keinottelumenetelmillä. Silloin minusta on aivan asiallista huutaa vaikka viattomalle aspalle. Ajatus tässä on se, että aspa välittää kyllä vitutuksen ylemmille tahoille, jos joutuu jatkuvasti kuuntelemaan huutoa syystä, jonka työnantaja voisi helposti korjata.
No mun mielestä ei ole koskaan kohtuullista sitä viatonta rankaista. Eri asia jos puhuu sen kanssa joka vaikka päättää korvataanko aiheutunut mielipaha ja se tyyppi on hankala koska voi olla. Mutta ei se aspa ole huonoa kohtelua ansainnut.
Osa ihmisistä vain on todella sekaisin. Olen todistanut useampia pariskuntia kaupassa jossa nainen raivoaa miehelleen milloin mistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tälläisiä tuntemattomille raivoojia en oo koskaan käsittänyt varmaan jotain mt- ongelmaisia, normaali ihminen ei ragee tuntemattomille.
Jep. Näitä ei kannata normalisoida, koska he eivät ole normaaleja. Usein taustalla on mielenterveysongelma tai sitten esim muistisairaus. Ei heitä tarvitse ymmärtää, riittää että eristää porukasta.
Osalla ehkä hankala lapsuus, hankala elämä, hankala puoliso, hankalat lapset. Apua räksyttävät huutajat tarvitsevat. Ehkä pitäisi käydä se oma elämä läpi. Voi olla tietty joku mielenterveys sairaus.
Normaali ihminen osaa kyllä hillitä itsensä ja käyttäytyä asiallisesti silloinkin, kun on reklamoitavaa. Olen elämässäni tehnyt useita reklamaatiota ja kaikissa käyttäytynyt hyvin - yksikään ei ole jäänyt hoitamatta tai ainakin aina on vastattu. Mutta useimmiten raivokohtaukset liittyvät johonkin neurologiseen ongelmaan ja nämä ihmiset eivät tosiaan osaa hillitä itseään.
Vierailija kirjoitti:
Sitä näiden, tällaisten ihmisten kohdalla mietin, että kait sitä johonkin oppiin, terapiaan voisi ihminen itse hakeutua. Itse ainakin yritän tehdä omille huonoille tavoilla elämän aikana myös muutosta. Kumminkin jokaisen meidän lähellä on ihmisiä, läheisiä, sukulaisia, ystäviä, niin eikö kukaan voisi yrittää edes sanoa, että pitäisikö tehdä muutosta omaan elämään ja käytökseen. Eikö kaikki halua kohdata, nähdä edes sitä huonoa käytöstä. Ei kait.
Voimakkaasti narsistisia piirteitä omaavat ei näe omassa käytöksessään mitään vikaa. He saavat räyhätä miten haluavat , ilman seuraamuksia. Heille tulee yllätyksenä kun oman raivokohtauksen jälkeen ystäväpiiri on tasan nolla. Kysyvät "miksi kukaan ei halua olla mun kanssa". Aina kun tätä porukkaa kohtaa hämmentyy etteivät ymmärrä syy-seuraus suhdetta.
Yks sukulainen on tällainen. Ei varmasti häpeä raivareitaan, päinvastoin pitää niitä täysin oikeutettuina mielipiteen ilmaisuina. Joku luonnehäiriö sillä kai on, saattaa raivostua ihan silmän räpäyksessä mitättömästä asiasta. Huvittavinta on, että on aina toisia ihmisiä ”diagnosoimassa” narsisteiksi tai ties miksi persoonallisuushäiriöiksi mutta ei vaan koskaan pysähdy miettimään omaa käytöstään.
Taas ollaan lyömässä leimaa otsaan, että ikään kuin olisi olemassa jokin tietty raivostuva ihmistyyppi, oletetusti mies, vaikka jokainen sen ymmärtää ettei niin ole. Sitten nämä samaiset leimaajat valittaa itse että tuli taas raivottua lapsille aiheetta kun olotila tukala ennen kuukautisia, vatsa turvoksissa ja pierettää.
Provosoi lisää. Tunnet itsesi terveemmäksi.
Mun isäni on just tuollainen sairas yksilö joka räjähtää ja raivoo tuntemattomille ja tutuille, onneks välit poikki siihen, mikään muu syy ei oo noilla kuin että halutaan huomiota ja aivoissa joka vika, normi ihminen ei raivo huuda kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Tälläisiä tuntemattomille raivoojia en oo koskaan käsittänyt varmaan jotain mt- ongelmaisia, normaali ihminen ei ragee tuntemattomille.
Moni ihana ihminen eläkeellä kun ikää tulee persoona muuttuu. Alkava muistisairaus alzmer tauti.Omaiset eivät huomaa kun joka päivä henkilöä ei näe.Kun omaiset käy henkilö jaksaa skaroata siinä sen 1-2 h. Jos sinä koti asukin joku, on tottunut henkilön oudot raivarit ja sulkee kuulonsa siltä.Henkilöt voi todella saada raivarin katu tuntemattomille , usein kohteena lapset ja nuoret.Voi huuta kerostalon piha roskikselle ja kiroilla,kuka roskat levittänyt?Ymärtämättä linnut, oravat ja rotat penkoo niitä,jos vähänkin saava ruuan hajun nenänsä tai aisteihin.
Jos nukkuu kunnon yöunia, ei kärsi kroonisesta kivusta, eikä ole mitään järkkyä kriisiä elämässä ja ympärillä on ymmärtäviä ihmisiä, niin on vikaa kyllä asenteessa.
Jos taas kolarissa vammautunutta ihmistä ajetaan ahtaalle ja siunaillaan äkkiräjähdyksiä, niin missä vika?
Eli ihan riippuu tapauksesta.