Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välttämätön suuri salaisuus avioliitossa?

Vierailija
15.04.2015 |

Aihe on hieman vaikea, mies ja nainen rakastuivat toisiinsa kovasti, menivät naimisiin, löysivät toisistaan unelmiensa kumppanin. Mutta miehen puolelta kukaan ei tullut häihin. Nainen tosi läheinen perheensä kanssa, ja mies ei ole tavannut pariin vuoteen vaikka lähes päivittäin soittelee perheelleen. Naiselle kovin tärkeän tuntuinen asia että saisi tavata miehensä vanhemmat, tulevien lastensa isovanhemmat, mutta mies välttelee aihetta, koska ei tiedä mitä voisi sanoa.

Koska hänellä ei ole ole mitään vanhempiansa vastaan, he ovat hyvissä väleissä. Mutta he eivät voi tavata. Todennäköisesti ikinä. Ja syy on niin harvinainen ja vaikea käsittää edes ihmisten itsekään, ettei sitä voisi kuvitellakaan selostavansa kenellekään joka ei ole asiaa läheltä kokenut. Ja kaikinpuolin viisaimmalta tuntuukin ettei sitä asiaa tuotaisi esille, koska asia on todella traumaattinen ja parasta olisi kun niitä haavoja ei tarvitsisi repiä uudelleen auki käsittelemällä asioita ja turhaan aiheuttaisi ahdistusta molemmille ja vaikeuttaisi asian unohtamista koska siitä ei ole todellakaan kuin haittaa kaikille jos asiaa käydään lävitse.

Ja minä olen se mies. Mutta tämä on tosi vaikeaa, kun vaimo kyselee että koska voisi tavata ja ei oikein tiedä mitä voi sanoa. Tuntuu että kuinka kukaan voi ymmärtää sitä että ei voida tavata vaikka jutellaankin usein.

Mulle oma vuosien kokemus sanoo ettei pidä missään nimessä tavata heitä, vaarantaisin koko oman että myös uuden liittoni onnen vakavasti, saman kokeneet varoittelevat riskeeraamasta, tuntemattomat jolle olen selostanut tilanteen kehottavat olemaan riskeeraamatta, asiantuntijat kehottaneet varomaan viimeiseen asti.

Mutta nyt, todella ahdistavaa kun vaimo kyselee usein että tiedustelisin koska vanhempani olisivat valmiita tapaamaan, kuinka hänen vanhempansa kyselevät aina vanhemmistani ja toivovat tapaamista..yhtäkkiä onnellinen olo kadonnut ja näen painajaisia kaiken romuttumisesta, enkä tiedä mitä teen. Mitä sanon vaimolleni. En halua valehdella, en myöskään halua kertoa koko kuviota, se on niin karmeaa että pelkkä tuntemattomalle sen läpi käyminen sai mut voimaan pahoin pitkään,

Vaimolle olen kertonut alusta asti että mulla ei ole tavallista perhettä että en heitä tapaa ja en tiedä haluanko tulevien lapsienkaan ikinä tapaavan. Vaimo ymmärtää omalla tavallaan tämän, mutta on sitä mieltä että edes yhden kerran elämässä olisi tarpeen tavata puolisonsa vanhemmat, ja kyselee siitä kovasti. Ja näiden kyselyiden kohdalla menen aivan avuttomaksi, enkä tiedä miten hoitaa tilanne.

Kommentit (127)

Vierailija
41/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei ole kertaakaan kiistänyt hyväksikäyttöä. Siitä tässä taitaa olla kyse. Vai mitä, ap?

Vierailija
42/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vaimo sinua siitä syytä vaikka sinulla olisi huonot vanhemmat, minkäs sinä sille voit. Mene hyvä mies psykologin juttusille, kyllä kaikki siitä lähtee selviämään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täsmää minullekaan. Miksi vanhempasi toivoisivat, että vaikenet asiasta? Ja kai nyt muu sukusi olisi voinut tulla häihin? Ja vanhemmat ostaa vaikka uudet vaatteet, joita ei käytä omassa talossaan jne. Psykosomaattiset oireet ovat ihan todellinen vaiva ja ne voivat olla todella voimakkaitakin. Voisiko kyse kuitenkin olla niistä..?

Jos tämä oikeasti on ongelmasi, voit kertoa sen vaimollesi. En vain ymmärrä, mitä salailemisen arvoista tai traumaattista tuossa olisi. Hän joko ymmärtää tai ei, mutta hän on vaimosi joten uskon että hän tukee sinua. Itselläni heräsi kuitenkin epäilys, että taustalla on jokin ihan muu syy vanhempiisi liittyen, mikä aiheuttaa sinulle psykosomaattisia oireita ja estää tapaamisen. Kertomasi perusteella heillä on ollut ja on edelleen hyvin alistava vaikutus sinuun.

Vierailija
44/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.04.2015 klo 13:04"]Ap ei ole kertaakaan kiistänyt hyväksikäyttöä. Siitä tässä taitaa olla kyse. Vai mitä, ap?
[/quote]

Ja huonekalujen hajut tuovat muistot mieleen.

Ap. Mene juttelemaan terapeutille, ehkä saat varmuutta kertoa asioista vaimolle ja vapaudut lopullisesti. Ymmärrän sinua, oma tilanteeni hieman samankaltainen, jutella voin mutta en tahdo tavata vanhempiani ja sukulaisiani joita usko vie.

Vierailija
45/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Hyväksikäyttö ei ole mikään häpeä. Kannattaisi kuitenkin harkita jutteluapua. Ongelma ei ole hyväksikäyttö eivätkä itse psykosomaattiset oireesi vaan, se ettet pysty myöntämään itsellesi oireiden todellista syytä. Eivät oireesi johdu mistään vain ja ainoastaan vanhempiesi mukana tulevista hiukkasista. Ne johtuvat siitä, mitä he ovat tehneet sinulle. Vanhempasi ovat selvästi kohdelleet sinua huonosti. Sinun ei tarvitse enää pitää heihin mitään yhteyttä, et ole velvollinen olemaan heidän alistettavanaan aikuisiällä. Rehellisesti sanoisin, ettei sinun kannata kertoa tätä hometarinaa vaimollesi. Todellinen tarina sen sijaan kyllä, ja se miten vanhempiesi tapaaminen (ei mikään home) saa sinut reagoimaan. Vaimo ymmärtää taatusti, eikä painosta enää tapaamaan.

Vierailija
46/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, tätä tarkoitin juuri että se on tosi vaikea kenenkään ymmärtää joka ei ole kokenut tätä itse, ja toisaalta, vaikka ajattelisi että syy olisi jokin muu, vaikkapa nyt se psyykkinen puoli, niin lopputulos on sama, elämä rullaa kunhan ei heitä tapaa. Ja miksi muut sukulaiset, eipä niitä tässä ole kuin vanhemmat ja veli ja mummo, ja kaikki ovat tiiviisti yhdessä, ja jaelleet tuota mun hylättyä omaisuutta ja kaikkien kanssa oleillessa on tullut ongelmia. Ja kuten sanoin, en voi olla täysin varma että siitä seuraisi kauheita, jos he kaikki vaihtaisivat vaatteet uusiin ja tapaisimme julkisella paikalla. mutta kun tähän asti on käynyt aina hassusti, ja itselleni helppoa vaihtaa kaikki, mutta nyt kyseessä olisi pahimmillaan se, että joutuisin alkamaan vaatia vaimoltani, ja mahdollisesti hänenkin läheisiltään samaa jos perheeni vierailisi siellä ja ongelmat pahenisivat, se riski on olemassa, tai sitten luovuttaisin ja jäisin sairaana elämään, kuten tein joskus, ja kaikki jonkun tapaamisen takia. Liian isot riskit siihen nähden mitä siitä saisi, kun kotoa muutenkin suht huonot muistot. 

Ei kyllä mitään hyväksikäyttöä ole, on vain raskaita kokemuksia, ja niin kauhealta kun se tuntuukin sanoa, mutta oma perheeni on aikamoista karhunpalvelusta ollut tekemässä tässä vuosien aikana kun eivät ole ymmärtäneet ja siinä sitä on itselläkin sitten venynyt tämä asian hyväksyminen, kun on hyvinä hetkinä alkanut itsekin epäillä asioiden todellisuutta kun jatkuvasti saa kuulla olevansa harhaluuloinen ja kokeillut sitten taas josko niin asia olisi ollut mutta huonosti aina käynyt.

Vierailija
47/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien ihmisten, varsinkin vanhojen ja omassa omakotitalossa asuvien on vaikea tajuta, että sille homeongelmalle pitäisi tehdä jotain, siis jos ei itse oireile vakavasti. Mutta ei tuo nyt niin harvinainen syy ole, psitsi se, että oireet ovat noin rajuja. Oletko verkostoitunut? On paljon muitakin homepakolaisia, tuskin tuota tarvitsee salassa potea, voisit etsiä vertaistukea. vaikea ajatella, ettei tätä tilannetta voisi selittää täysi-ikäiselle ihmiselle. Yhtä hyvin voisi vanhemmillasi olla jokin lemmikki, kasvi, pesuaine tai jotain muuta, jolle olet hyvin allerginen ja josta eivät viitsi sinun takiasi luopua.

Vierailija
48/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa tavallaan näen nyt sen saman minkä yleensäkin elämässä, osa ihmisistä kuuntelee ja ilmaisee ymmärtävänsä, että tällaista voi tapahtua, ja osan mielestä asiat ovat jotain ihan muuta, ja että vähän harhaisia juttuja.

ja tämä oikeastaan on se syy miksi en tiedä miten ilmaista se asia, että en oikeasti voi tavata perhettäni, koska jonkin syyn ihminen haluaa aina kuulla. En halua että tässä on 50/50 mahikset että siellä alkaa perheensä ja sukunsa supista että nyt on kyl jotain viirannut tän kaverin päässä pahasti, tai että ymmärtävät. Se ei olisi vain oikein ketään kohtaa. Ei mua kohtaan, eikä myöskään vaimoani saattaa tilanteeseen jossa hänen ei voi olettaa osaavan ymmärtää, ja saattaa kokea asian tavalla joka vaarantaa hänen onnellisuutensa tarpeettomasti. 

Se on tässä se ongelma. 

Vierailija
49/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap - sinulla on oikeus omiin tunteisiisi ja valintoihisi. Tee niin kuin itse haluat. Sinun ei tarvitse miellyttää ketään.

Vierailija
50/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi helvetti sentään ap, nyt otat itseäsi niskasta kiinni ja kerrot vaimollesi. Mikään muu ei häntä voi ihmetyttää jutussasi kuin se, mikset ole kertonut tuota heti kun tapasitte. Asiahan on selvä kuin pläkki.

Vierailija
51/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen verkostoinut, ja tiedän useita jotka ovat kokeneet samaa, ja kyseinen erikoislääkäri tiesi kyllä joka jutun josta kerroin kun on tavannut lukemattomia potilaita. Että ei tää mulle kovinkaan epäselvää ole enää aikoihin ollut, lähinnä vain se henkinen paine kun ainoat läheiset ovat vuositolkulla jankuttaneet että ei voi olla totta ja hae lääkitys, on saanut toisinaan murtumaan ja hyppäämään taas ns. liekkeihin vain huomatakseni että huonostihan siinä käy. 

Eli olen kyllä saanut vertaistukea, ja yhtä kaikki siitäkin käy selville että kaikille se on yhtä vaikeata lähes saada asiaa kokematon ymmärtämään mistä on kyse

Vierailija
52/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua mitään. :D

Vierailija
53/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain tässä on nyt taustalla - ei normaali ihminen reagoi homeeseen noin. Siis ap, ap:n vanhemmat... Onko ne vanhemmat sitten immuuneja kun eivät ole jo kuolleet?

Vierailija
54/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa paskapuheelta ettei voi tavata vaikka ulkoilmassa lyhyesti. Mutta uskon! Laita vaikka suojapuku ja naamari päähän.

Vierailija
55/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedekin todistaa, että tunteet asuvat kehossa. Tieteellisestikin voidaan nimetä, missä kohdin kehoa mikäkin tunne asustaa.

Moni vaihtoehtohoito on tiennyt tämän jo aina. Itse olen käynyt psykologisessa vyöhyketerapiassa vuosia ja väitän, että saisit tämän tyyppisestä hoidosta apua.

Vierailija
56/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa asiaa josta ihminen ei ihmisen kanssa voisi keskustella, jos ihmissuhde on luottamuksellinen ja rakastava. Kerrot vaimollesi ainakin syyn ja vaikka sitten sovitte ehdoksi ettei asiasta puhuta enää koskaan. En kertakaikkiaan osaa edes keksiä mikä olisi niin kauheeta etteikö sitä aviopuolisolleen voisi kertoa. T. Sosiaalialan työntekijä, kaikenlaista kuullut ja nähnyt

Vierailija
57/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimosi tuskin jaksaa tuollaista salailua kovin pitkään. Kerro!

Vierailija
58/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sitten vaimollesi, että lapsuutesi on ollu huono, eivätkä vanhemmat ainakaan näytä välittävänsä sinusta, joten et halua heitä tavata tai vaimon tapaavan. Tuo pitää kuitenkin paikkansa. Muut oireet ovat selkeästi psykosomaattisia. Psykosoomaattisia oireita voi olla maallikon vaikea tajuta, etenkin kun niihin liittyy tuollainen hieman kaukaa haetun kuuloinen selitys jostain hiukkasista. Suoraan sanoen tuollaisen selityksen antaminen saa sinut kuulostamaan hieman hullulta, koska tervejärkinen ihminen ymmärtää, ettei tuollainen ole mahdollista, mutta näkee että sinä itse uskot aidosti tuohon. Koska taustalla on kuitenkin huonoja muistoja perheeseen liittyen, vetoa niihin. Selvitä ongelmasta vaikuttamatta kuitenkaan hullulta :)

Vierailija
59/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mikset voi kertoa tuota tarinaa vaimollesi ja pyytää häntä ymmärtämään ja unohtamaan sitten asian. Kerrot hänelle että vaikeaa se oli sinullekin katkaista yhteys, mutta että näin on nyt mentävä.

Jos tuohon et pysty niin kerro se mitä kerroit tokassa ja kolmannessa viestissäsi. Senkin perusteella vaimosi pitäisi ymmärtää olla kyselemättä enemmän. Tosin siinä hänelle ehkä voi herätä epäilys että vanhempasi ovat tehneet jotain pahaa ha se epäilys voi kalvaa teidänkin suhdettanne.

Joka tapauksessa vaimosi olisi tärkeää tietää terveydentilastasi tällainen asia. Sitten vain sovitte että muille ei puhuta ja että et sinäkään halua siitä sen enempää keskustella. Luota kuitenkin vaimoosi ja kerro hänelle.

Vierailija
60/127 |
15.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano vaimolle totuus. Että olet altistunut homemyrkyille ja sairastunut pahasti lapsuuskodissasi olevan homeen vuoksi. Kerro kivuistasi ja toimintakyvyttömyydestäsi mitä koit. Pidä pieni infoisku homeitiöistä, missä ilmenee mm. se että niitä on joka paikassa, jopa tavaroissa ja vaatteissa - kaikessa mikä on talossa tai sen lähellä ja siksi ette voi mennä käymään. Sano että tilanne on niin vakava että sairastut heti uudestaan jos saat käsiisi vain pelkän kirjan joka on ollut siinä talossa. Siksi vaimokaan ei voi mennä käymään siellä koska tuo itiöt tullessaan. Sano tästä reppureissusta ja kotiinpaluusta, ja että olet joutunut hylkäämään kaiken materian muutamaan kertaan ja aloittamaan alusta - vain tämän kuppaisen talonrähjän vuoks. Ja sitten heitä hänen silmiensä eteen kaikki ne epikriisit jotka olet lääkäristä saanut tämän asian tiimoilta.

Lyhysti: olet altistunut lapsuuskotisi homeelle ja homemyrkyille niin pahasti, että terveytesi romahtaa jos joudut kosketuksiin minkään kanssa mikä sieltä on peräisin saati sitten oleskelemaan siellä, koska kaikki on niiden itiöisen peitossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän