Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsistin kylmäävät sanat "No okei siinä vaiheessa kun se teki itsarin nii tajusin et on minussakin vikaa ollut eikä se pelkästään ollut hänen huumorintajuttomuuttaan"
Tuon lauseen jälkeen tiesin että seurustelen psykopaatin kanssa, merkkejä oli jo ennen mutta ei ollut moksiskaan expuolisonsa kuolemasta. Nostin kytkintä ja muutin äidille.
Niinpä. Muuthan ovat vain herkkiä arvostelulle, eivät kestä kritiikkiä, huumorintajuttomia, suhtautuvat asioihin väärin jne jne jne. Onneksi pääsit eroon tyypistä!
Se tunne on kyllä järkky, kun tajuaa, että se läheinen ihminen onkin narsisti tai psykopaatti.
Mitä nopeammin se hetki tulee kun tajuaa millaisen ihmisen kanssa on oikeasti tekemisissä, sitä parempi. Jokainen hetki narsistin kanssa on ajanhukkaa ja menetettyä elämää. Hyväksi se ei muutu koskaan, asiat pahenevat ajan kanssa. Ainoa hyvä puoli on se, että jatkossa tunnistaa samankaltaiset ihmiset aika nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhriutuminen ja krokotiilin kyyneleet että saisi asiat tapahtumaan juuri hänen vaatimalla tavalla.
Tämä voisi olla myös narsistin suusta. Hän ei voi käsittää, että joku tuntee niin voimakasta mielipahaa, että itkettää. Kyyneleet ovat siis krokotiilin kyyneleitä ja itku manipulointia.
Minulla meni miltei 20 vuotta tajuta tämä. Itselläni sydän aina heittää ympyrää, kun joku itkee ja teen kyllä parhaani auttaakseni. Tunnistan mielestäni myös tekoitkun.
Totta. Oltiin seurusteltu vasta 2 viikkoa niin narsisti kaato maahan ja tönäs seinää päin. Aloin itkemään järkytyksestä ja vaan katsoin häntä. Kylmän viileästi totesi "lopeta toi poraaminen, se ei mun kanssa auta"
Sillon ois pitänyt jo lähteä suhteesta mutta irti pääsin vasta kahden vuoden ja lukuisien pahoinpitelyjen jälkeen.
Tää oli sama tyyppi kun se joka ei päästänyt vessaan jos oli kavereita kylässä niin en saanut mennä WC:n vaikka olisi hätä.
Millaisia kokemuksia täällä on narsistin imuroinnista? He kyllä ovat tuossa todella taitavia ja saa olla tarkkana kun tuo alkaa, muutoin se on menoa taas.
Keskustelutyyli joka on huumorin kaapuun enenmmän tai vähemmän verhottua passiivis-agressiviista ilkeämielistä puhetta on yleistä.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3596043/kumppanin-ristiriitainen-kaytos…
Olettehan lukeneet myös tämän nerokkaan ketjun täällä?!
Uskomattoman osuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uhriutuminen ja krokotiilin kyyneleet että saisi asiat tapahtumaan juuri hänen vaatimalla tavalla.
Tämä voisi olla myös narsistin suusta. Hän ei voi käsittää, että joku tuntee niin voimakasta mielipahaa, että itkettää. Kyyneleet ovat siis krokotiilin kyyneleitä ja itku manipulointia.
Minulla meni miltei 20 vuotta tajuta tämä. Itselläni sydän aina heittää ympyrää, kun joku itkee ja teen kyllä parhaani auttaakseni. Tunnistan mielestäni myös tekoitkun.
Totta. Oltiin seurusteltu vasta 2 viikkoa niin narsisti kaato maahan ja tönäs seinää päin. Aloin itkemään järkytyksestä ja vaan katsoin häntä. Kylmän viileästi totesi "lopeta toi poraaminen, se ei mun kanssa auta"
Sillon ois pitänyt jo lähteä suhteesta mutta irti pääsin vasta kahden vuoden ja lukuisien pahoinpitelyjen jälkeen.
Tää oli sama tyyppi kun se joka ei päästänyt vessaan jos oli kavereita kylässä niin en saanut mennä WC:n vaikka olisi hätä.
Minä itkin läheisen ihmissuhteen päättymistä ja tämä toteaa, ettei sun nyt tarvitse olla ihan noin dramaattinen. Olisi pitänyt tajuta.
Jostain syystä kuitenkin hän aina ajoi asiat niin tiukille, että itkuksi meni. Kovinkaan luu ei kestä päivätolkulla jatkuvaa sättimistä, joihin ei voi itse vaikuttaa. Paljon oli juuri sitä, että projisoi minuun asiat, missä itse pissi muroihinsa esim. tuhlailu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan muu kokenut ihan konkreettisesti, että narsisti "imee elinvoiman" kohteestaan? Vaikka narsisti on olevinaan niin ihana ja suhde hyvä, kohde huomaa yhtäkkiä kadottaneensa joko henkisen minänsä, elinvoimansa tai terveytensä tai kaikki nämä.
Olen kokenut. Kiputiloja alkoi olla, joiden vuoksi ravasin lääkärillä. Mitään ei löytynyt. Hiukset oheni, nukuin huonosti, vatsakivut olivat päivittäisiä. Kyllä, narsisti imee elinvoiman ja sairastuttaa lähellä olevan. Nämä kaikki oireet katosivat parissa kuukaudessa kun pääsin eroon narsistista.
Mulla kävi niin, etten enää osannut katsoa itseäni peilistä ja olin jotenkin ihan irrallaan itsestäni ja vain palvelin narsistia. Kun tuli konflikti ja välit menivät poikki, se sattui tosi paljon, mutta saman tien aloin tulla näkyväksi jälleen ja sain elämäni haltuuni. Narsistihan pitää minua jotenkin heikkona reppanana eikä voisi mitenkään uskoa, että elämäni olisi nyt jotenkin hallinnassa vaan kuvittelee sen suistuneen entistä pahempaan jamaan. Ihan sama mulle, en halua olla hänen kanssaan tekemisissä.
Sama tilanne. Narsisti itse oli menestynyt, minä en lainkaan. Silti hän kadehti minua kaikesta. Pieninkin asia, mitä minulla saattaisi olla paremmin kuin hänellä, piti kääntää niin, että se on hänellä paremmin. Hän vaati minulta rahaa erilaisiin asioihin, vaikka itselläni ei juuri tuloja ollut ja hänellä taas erittäin hyvät tulot. Jatkuva vähättely ja järjetön valheellinen haukkuminen, jonka lähtökohta on se, että minä olen niin paha läheisilleni, että joutaisin pois. Ja hän on ihana enkeli. Enkeli, joka on tuhonnut monen elämän. Minulla on sen verran hyvät tukiverkot, että minuun ei pääse käsiksi enää. Jos häiritsee, niin sitten viranomaisapua.
Nyt narsisti "kaverista" erossa noin 6- 7 vuotta. Parhaiten muistan juuri sen pahan olon. Olin ihan alamainen ja palvelija. Onneksi repäisin itseni irti. Puhkesin kukkaan ja elämäni aukesi kokonaisuudessaan ihan uudella tavalla. Olen itsevarma työssäni ja minulla on harrastuksia, joihin en osannut tarttua kun narsisti oli elämässäni vallassa. Ihmeellisintä on se, että mulla on oikeasti aivan mahtavia ystäviä nykyisin. Kun istun pöytään ja kerron omia juttujani, kukaan ei pyörittele pilkallisesti silmiään tai etsi jotakin, mille naureskella päin naamaa. Moni yhteisistä kavereista valitsi puolensa ja se on se narsistin puoli. En koskaan kadehdi heitä. En ikinä, vaikka heillä näyttäisi olevan kuinka hauskaa jossakin kuvissa. Tiedän, että he ovat kuin juutalaisia poseeraamassa Hitlerin pöydässä henkensä uhalla.
Tuo loppulausahdus oli osuvasti ilmaistu 😊
Vierailija kirjoitti:
Millaisia kokemuksia täällä on narsistin imuroinnista? He kyllä ovat tuossa todella taitavia ja saa olla tarkkana kun tuo alkaa, muutoin se on menoa taas.
Kyllä. Mulla oli opiskeluaikoina lyhyehkö suhde mieheen. Päätin silloin suhteen, koska henkilö oli kovin ristiriitainen. En kuitenkaan tuolloin tajunnut, mistä oli kyse.
20 vuotta myöhemmin hän etsi minut somesta ja otti yhteyttä. Se oli menoa. Taas. Tällä kerralla on/off-suhdetta kesti lähes vuoden. Vähitellen tuli henkistä väkivaltaa, sitten fyysistä, jonka jälkeen päätin suhteen välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mulla oli opiskeluaikoina lyhyehkö suhde mieheen. Päätin silloin suhteen, koska henkilö oli kovin ristiriitainen. En kuitenkaan tuolloin tajunnut, mistä oli kyse.
20 vuotta myöhemmin hän etsi minut somesta ja otti yhteyttä. Se oli menoa. Taas. Tällä kerralla on/off-suhdetta kesti lähes vuoden. Vähitellen tuli henkistä väkivaltaa, sitten fyysistä, jonka jälkeen päätin suhteen välittömästi.
Luepa tuo linkki yllä ristiriitaisuudesta.
On varmasti paljon tuttua sinulle.
Onnea, että lopetit!
Kaikki rikokset ovat narsistisia. Kaikki narsistit eivät ole rikollisia vaikka suurin osa on. Kaikki psykopaatit ovat narsisteja mutta kaikki narsistit eivät psykoja.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kyseessä parisuhde, vaan perheenjäsen. Laitoin puolisen vuotta sitten välit poikki, kun en jaksanut vihaviestejä, haukkumista, nimittelyä jne., jota tuli pääasiassa sähköposteina ja tekstiviesteinä.
Narsisti kirjoitti minulle heti välikatkon jälkeen, että olin aivan turhasta loukkaantunut. Hän ei mielestään ole ikinä edes kritisoinut minua. Eipä voisi olla kauempana totuudesta. Kännykkä ja sähköposti täynnä haukkumista, nimittelyä jne. Välillä mietin, että tyhjennän viestit kännykästä ja vastaan kaikkiin viime vuosien p-skaviesteihin lainaamalla hänen omia sanojaan. En vaan viitsinyt nähdä niin paljon vaivaa. Teki kyllä mieli näyttää, mitä moskaa olin viime vuosina kestänyt.
En ole blokannut narsistia, koska perheasioitten takia on oltava vielä yhteydessä. Välillä kilahtaa puhelin kerran tai kaksi, kun narsisti kokeilee, onko blokattu vai ei. En reagoi ja elän nyt paljon mukavammin. Verenpaine ja pulssi kohosivat vielä jokin aika sitten kattolukemiin narsistin takia. Tällä hetkellä olen päässyt jo melko hyvin irti kaikesta.
Parisuhteessa varmaan narsisti palaa apajilleen aivan samoin tavoin. Voi tulla vaikkapa anteeksipyytökin ja rakkauspommituskin on todennäköistä. Pikainen paluu vanhoihin kuvioihin on taattu. Narsisti on itse usein todella pitkävihainen. Muitten teot narsisti muistaa vuosikymmenet, mutta hänen omat tekosensa on unohdettava ja annettava anteeksi. Jos on raivonnut, huutanut, loukannut sinua, siihen on ollut aina joku muu syy. Joko joku toinen ihminen tai ulkoiset olosuhteet.
Minuakin haukuttiin aivan silmittömästi, olen narsistin mielestä huono tytär, kelvoton äiti, kelvoton puoliso, toisaalta puolisonikin on hänen mielestään kelvoton. Hän tietää, hän sanoo, hän kontrolloi. Ja itse esiintyy hyväntekijänä, samaan aikaan haukkuu jokaisen pystyyn, mahtailee ym. Tyypillistä narsistille: mustamaalaaminen, vähättely ja yläpuolelle asettuminen.
Mitä tehdä, jos narsisti- puoliso on erittäin taitava keskustelemaan ja manipuloimaan siinä samalla? Hän on parantanut käytöstään todella paljon, mutta on vielä ns sisimmissään se sama narsisti, ilkeä ja kylmä henkilö. Meillä oli taas pieni väittely ja sen lopuksi aloin vain epäilemään itseäni, että olen vain vainoharhainen. Hän on saanut minut välttelemään kaikkia läheisiäni, mutta tehnyt sen niin taitavasti. Nyt hän on sitä mieltä, että voin ja pitääkin olla heihin yhteydessä. Mutta joka kerta kun me olemme muiden kanssa, niin olen siinä hetkessä kuulemma sanonut ja tehnyt jotain väärää. Hän käyttää minun huonoa itsetuntoa hyväkseen. Hän ns rankaisee minua kun olen toiminut hänen mielestään väärin. Mykkäkoulu on tällä hetkellä suosittu reaktio hänellä. Olen aivan poikki hänen kanssaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole kyseessä parisuhde, vaan perheenjäsen. Laitoin puolisen vuotta sitten välit poikki, kun en jaksanut vihaviestejä, haukkumista, nimittelyä jne., jota tuli pääasiassa sähköposteina ja tekstiviesteinä.
Narsisti kirjoitti minulle heti välikatkon jälkeen, että olin aivan turhasta loukkaantunut. Hän ei mielestään ole ikinä edes kritisoinut minua. Eipä voisi olla kauempana totuudesta. Kännykkä ja sähköposti täynnä haukkumista, nimittelyä jne. Välillä mietin, että tyhjennän viestit kännykästä ja vastaan kaikkiin viime vuosien p-skaviesteihin lainaamalla hänen omia sanojaan. En vaan viitsinyt nähdä niin paljon vaivaa. Teki kyllä mieli näyttää, mitä moskaa olin viime vuosina kestänyt.
En ole blokannut narsistia, koska perheasioitten takia on oltava vielä yhteydessä. Välillä kilahtaa puhelin kerran tai kaksi, kun narsisti kokeilee, onko blokattu vai ei. En reagoi ja elän nyt paljon mukavammin. Verenpaine ja pulssi kohosivat vielä jokin aika sitten kattolukemiin narsistin takia. Tällä hetkellä olen päässyt jo melko hyvin irti kaikesta.
Parisuhteessa varmaan narsisti palaa apajilleen aivan samoin tavoin. Voi tulla vaikkapa anteeksipyytökin ja rakkauspommituskin on todennäköistä. Pikainen paluu vanhoihin kuvioihin on taattu. Narsisti on itse usein todella pitkävihainen. Muitten teot narsisti muistaa vuosikymmenet, mutta hänen omat tekosensa on unohdettava ja annettava anteeksi. Jos on raivonnut, huutanut, loukannut sinua, siihen on ollut aina joku muu syy. Joko joku toinen ihminen tai ulkoiset olosuhteet.
Nimenomaan tuo, että vuosikymmenten takaiset asiat, jotka narsisti on vääntänyt mieleisekseen eli uhri paha ja hän itse viaton uhri, kaivetaan esiin. Syyllistetään voimakkaasti ja herjataan. Toisaalta ajateltava niin, että itsepähän kärsii vihastaan ja katkeruudestaan ja luonnehäiriöstään aivan tarpeeksi. Onneksi en joudu koskaan enää ihmistä kohtaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehdä, jos narsisti- puoliso on erittäin taitava keskustelemaan ja manipuloimaan siinä samalla? Hän on parantanut käytöstään todella paljon, mutta on vielä ns sisimmissään se sama narsisti, ilkeä ja kylmä henkilö. Meillä oli taas pieni väittely ja sen lopuksi aloin vain epäilemään itseäni, että olen vain vainoharhainen. Hän on saanut minut välttelemään kaikkia läheisiäni, mutta tehnyt sen niin taitavasti. Nyt hän on sitä mieltä, että voin ja pitääkin olla heihin yhteydessä. Mutta joka kerta kun me olemme muiden kanssa, niin olen siinä hetkessä kuulemma sanonut ja tehnyt jotain väärää. Hän käyttää minun huonoa itsetuntoa hyväkseen. Hän ns rankaisee minua kun olen toiminut hänen mielestään väärin. Mykkäkoulu on tällä hetkellä suosittu reaktio hänellä. Olen aivan poikki hänen kanssaan.
Narsistille pahinta on se, kun et enää hae häneltä hyväksyntää. Ensi kerralla keskustele todella neutraalisti, kun hän haastaa riitaa. Löydä elämästäsi muita ilon aiheita ja ala kaikessa hiljaisuudessa kehittää itseäsi ihan mihin vain itse haluat. Opi uusia asioita ja harjoittele uusia taitoja. Tämä on narsistille pahinta! Älä ole hänen mielipiteistä riippuvainen. Älä myöskään kerro hänelle suunnitelmistasi!
Vierailija kirjoitti:
Narsismi on tietenkin eri asia, mutta välillä on todella väsyttävää myös manipulointi, jonka tarkoituksena on se, että lopputuloksena mennään manipuloijan mielen mukaan. Taas kerran huomaan, että teen ihmeellisiä lomasuunnitelmia, joiden osalta olen sanonut ei. Siihen saakka oli hienovaraista, että sovittiin yhdessä lähdöstä. Annoin sen vaihtoehdon, että en lähde tai mennään omia teitämme. Kaveri esitti halukasta mun suunnitelmaan ja sovittiin yhdessä lähdöstä. Nyt sitten olenkin manipuloinnin johteena ja näköjään lähdössä ihan muualle. Ihmetyttää ihmisten käytös. Majoitukset on reissussa kalliita ja yksin tylsää. Siksikö pakotetaan toinen käyttämään lomansa ja rahansa johonkin, mitä ei halua.
Vieläkö ehtii muuttaa suunnitelmaa? Ehdota sulle sopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Parin vuoden kokemuksella2 kirjoitti:
Tässäpä vielä edellinen kirjoittaja... yksi helpoimmista asioista tunnistaa narsisti on siinä, että kun olette päässeet alkumielistelyvaiheesta niin ala kertoa omista ongelmistasi ja kivuistasi, vaikeuksistas. Narsisti kokee ne nimittäin loukkauksena, koska hän on aina kokenut kauheampaa!! Hänestä pitäisi puhua hänen kivuistaan, vaivoista ja siitä kuinka elämän uhri hän on, mutta ah niin selviytyjä. Siksi et siis enää koskaan voi puolustautua tai kertoa miten sinulle on käynyt ikävästi... se niiin loukkaa häntä 🥲
Olen viime aikoina kuunnellut paljon narsismista, kun aloin epäillä, että ystävättäreni saattaisi joko olla narsisti tai ainakin omata jotain narsistisia piirteitä. Hän oli juuri tuollainen. En tiedä, saisiko hän mitään narsistin diagnoosia, mutta paljon hänellä samaa kyllä on. Vaikea sanoa, onko se vain heikkoa itsetuntoa vai muutakin. Suhde on nyt katki, kun en kestänyt hänen tyyliään enää. Koin olevani mitätön ja kakkonen joka asiassa. Jopa sellaisissa asioissa, mitä osaan tehdä ja mitä olen tehnyt jo ennen kuin edes tunsin häntä. Itsetuntoni mureni hänen kanssaan. Tuntui, että kaikessa oli joku kilpailu päällä minun 'päihittämisekseni', niin hyvissä asioissa kuin vaikeuksissakin. Vieläkin hänen ajattelemisensa rassaa minua psyykkisesti, vaikken ole kuukausiin ollut tekemisissä.
Oliko hän siis sinua parempi asioissa ja itsetuntosi mureni? Eikö ole vähän narsistista että ei kestä olla "kakkonen"`
Vierailija kirjoitti:
Narsisti(nen) ystävä imee sinusta elinvoiman ja muovaa sinusta itselleen hännystelijän ja palvelijan ja lupailee tyhjiä lupauksia vastavuoroisista palveluksista. Pahinta on se, että hän saa sinut puhumaan asioita, joita et normaalisti puhuisi ja käyttäytymään tavalla, joka ei ole itsellesi ominaista. Hän saa sinut venyttämään rajojasi ihan huomaamattasi. Kun silmäsi avautuvat, olet ihan hämilläsi siitä, miten kauas lähtöpisteestä oletkaan ajautunut.
Seurustelusuhteessa on sentään rima jollain tasolla, mutta ystäväsuhteissa narsisti pääsee livahtamaan sisään helpommin, myöskin suhteen toisenlaisen luonteen vuoksi.
Voi vitsi tämä teksti sai minut nyt tajuamaan! Minun ystäväni tekee juurikin näin ja poikaystäväni sanoi tästä minulle, että: hänellä on todella vahva ote sinusta.
Minulla itselläni on todella vaikea ymmärtää omaa identiteettiäni ja sen takia menen jotenkin niin helposti mukaan hänen juttuihin, vaikka se ei olisi oikeasti ollenkaan minua. Ensi kerralla aion keksittyä ja tarkkailen hänen tapojaan. Tietoisesti aion olla oma itseni, katsotaan miten käy :)
Muutama esimerkki:
1. Suuttui, jos tulin kipeäksi koska joutui silloin tekemään kaikki kotityöt ja hoitamaan lapsia. Syytti minua siitä, että olen liian herkkä ja tulen kipeäksi aina silloin kun on vähän enemmän töitä. Aloin oikeasti epäilemään itseäni, että olenko laiska kun taas tuli kuumetta :( luulen että olin niin usein sairaana, koska henkinen puoli oli ihan väsynyt
2. Ei ensimmäisiä vuosia lukuunottamatta ostanut enää synttärilahjoja ja muuta muistamista. Oli todella kiire työviikko aina ennen synttäreitäni. Kerran tuli viikko synttäreiden jälkeen kotiin vaatekaupan pussi kädessään. Oli ostanut itselleen paidan.
3. Yhdessä vaiheessa uskoin jo, että hän on muuttunut. Tajusin myöhemmin, että minä olin kävellyt varpaillani ja vältellyt konflikteja jo pidemmän aikaa. Osasin pitää hänet tyyneenä.
4. Haukkui minua todella rumilla sanoilla ja tiesi heikoimmat pisteeni. Ei koskaan pyytänyt anteeksi. Sanoi vain , että se on hänen luonteensa olla tempperamenttinen.
5. Petti minua ja valehteli muutenkin todella paljon. Sain tietää tästä vasta monen vuoden päästä.
6. Haukkui vaatteita räteiksi kun oltiin menossa ulos. Sanoi minua pullukaksi ja alkoi kontrolloimaan syömisiäni. Ei kestänyt, jos halusin edes satunnaisesti illalla syödä jotain hyvää.
7. Oli erittäin pikkutarkka ja kontrolloiva. Pystyi olla todella hyvä ja karismaattinen, mutta kahden kesken muuttui todella nopeasti vihaiseksi ja ilkeäksi
8. En voinut missään nimessä itkeä hänen edessään. Silloin hain vain huomiota ja se ei kuulemma tepsinyt häneen.
9. Oli erittäin hyvä peittämään kateellisuutta muita ihmisiä kohtaan. Esitti, ja oikeasti halusi olla maailman paras ihminen, jota kaikki kuuntelee
10. Lapsille erittäin vaativa, vaikka oli itse lapsuudessaan todella huono esim koulussa
Haluan vielä sanoa, että hänen lapsuutensa oli erittäin karu ja hän ei myöskään saanut paljon rakkautta. Uskon, että hän on sisimmissään vain erittäin rikkinäinen ihminen, joka toimii tällä tavalla, koska on helpompi rikkoa muita kun kohdata omat traumat ja ongelmat. Se ei tietenkään oikeuta häntä käyttäytymään näin. Mutta ymmärrystä minulla silti on.
Niinpä. Muuthan ovat vain herkkiä arvostelulle, eivät kestä kritiikkiä, huumorintajuttomia, suhtautuvat asioihin väärin jne jne jne. Onneksi pääsit eroon tyypistä!
Se tunne on kyllä järkky, kun tajuaa, että se läheinen ihminen onkin narsisti tai psykopaatti.