Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
8501/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo kannattaa tosiaan ottaa yksittäisiä sanoja joiden käytöstä kaikki lusikat jakoon ja perhe palasiks, kukaan ei ole ikinä ollu törppö riitatilanteessa olematta narsisti, yhtään ei kuulosta damage control liikkeeltä. >_>

Tätä lukiessa käy monesti mielessä et kuinka moni täälä on itse se kukkiva narsissi, yhtään nyt siis väheksymättä teitä joilla on se n taakkana, tiedän et se on maan päällinen helvetti.

Sori vaan, mutta on ihan tervettä vetää rajat johonkin ja itselläni se venyi ihan liian pitkään ja pitkälle. Kestin kaikenlaista henkistä ja taloudellista väkivaltaa, kunnes viimeinen korsi, joka katkaisi kamelin selän, oli se, että puoliso kutsui huoraksi. Olen kiittänyt onneani, että hän teki sen ja sain aloitettua elämän ilman häntä. 

Ja ei, kaikki eivät ole totaalisen törppöjä riitatilanteissa ja on myös rajansa sillä, mikä on törppöä ja mikä sitten vielä pahempaa. Puolison huorittelu ei ole törppöä vaan osoittaa totaalista kunnioituksen puutetta ja todella huonoa makua muutenkin. Kyseinen sana ei kuulu elinpiiriini mitenkään. 

Ja kuten kirjoitin, nykyinen puoliso on umpidepressoituneen näköinen, joten sama kohtalo olisi jatkunut itsellä, ellen olisi tajunnut lähteä. Onneksi mies antoi vähän tuuppausta matkaan. 

Vierailija
8502/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo kannattaa tosiaan ottaa yksittäisiä sanoja joiden käytöstä kaikki lusikat jakoon ja perhe palasiks, kukaan ei ole ikinä ollu törppö riitatilanteessa olematta narsisti, yhtään ei kuulosta damage control liikkeeltä. >_>

Tätä lukiessa käy monesti mielessä et kuinka moni täälä on itse se kukkiva narsissi, yhtään nyt siis väheksymättä teitä joilla on se n taakkana, tiedän et se on maan päällinen helvetti.

Sori vaan, mutta on ihan tervettä vetää rajat johonkin ja itselläni se venyi ihan liian pitkään ja pitkälle. Kestin kaikenlaista henkistä ja taloudellista väkivaltaa, kunnes viimeinen korsi, joka katkaisi kamelin selän, oli se, että puoliso kutsui huoraksi. Olen kiittänyt onneani, että hän teki sen ja sain aloitettua elämän ilman häntä. 

Ja ei, kaikki eivät ole totaalisen törppöjä riitatilanteissa ja on myös rajansa sillä, mikä on törppöä ja mikä sitten vielä pahempaa. Puolison huorittelu ei ole törppöä vaan osoittaa totaalista kunnioituksen puutetta ja todella huonoa makua muutenkin. Kyseinen sana ei kuulu elinpiiriini mitenkään. 

Ja kuten kirjoitin, nykyinen puoliso on umpidepressoituneen näköinen, joten sama kohtalo olisi jatkunut itsellä, ellen olisi tajunnut lähteä. Onneksi mies antoi vähän tuuppausta matkaan. 

Semmonen, tää sun vastaus ei varsinaisesti muuta kun nostatti kulmakarvaa asteen lisää.

Mä aion nyt kuitata sen sillä että sun sosiaaliset taidot on päässy rapautuun vaikean elämäntilanteen takia, koita nyt huolehtia itestäs ja itsetunnostas, yhdeksän kymmenestä ei ole narsisteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8503/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Semmonen, tää sun vastaus ei varsinaisesti muuta kun nostatti kulmakarvaa asteen lisää.

Mä aion nyt kuitata sen sillä että sun sosiaaliset taidot on päässy rapautuun vaikean elämäntilanteen takia, koita nyt huolehtia itestäs ja itsetunnostas, yhdeksän kymmenestä ei ole narsisteja. <3

No ihan hirveästi et pysty minusta kahden kommentin perusteella päättelemään eikä minun tarvitse sinulle todistella yhtään mitään. Kanssani samassa tilanteessa olleet ehkä tunnistavat mistä on kyse tai sitten eivät.

Kanssani samassa tilanteessa olleet tietävät myös sen, että nimenomaan narsistien kasvattamat ovat niitä, jotka tyhmyyttään menevät narsistien kanssa myös parisuhteisiin. Tämäkin tosiseikka on ketjussa jo moneen kertaan ja monen toimesta todettu. 

Jos haluaisit rakentavaa keskustelua, saattaisit myös kertoa, mikä sanomassani kulmakarvojasi liikuttelee ja voitaisiin jatka keskustelua siitä, mutta nyt vain heittelet ilmaan tuollaisia irrallisia vihjauksia. 

Vierailija
8504/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dallasin JR oli aikoinaan malliesimerkki narsistista. Ex- mieheni oli aivan samanlainen: häikäilemätön, röyhkeä, empatiakyvytön, laskelmoiva, polkee toisia itseään nostaakseen, kostonhimoinen. Ei välitä toisen ahdingosta, kääntää vain veistä haavassa. On sitä mieltä, että vastoinkäymiset ovat ihmisen omaa tyhmyyttä. Muilla tavoin ajattelevat ja naiset ovat toisen luokan kansalaisia, oikeistopuolueet ovat ainoita oikeita, rahan pitää näkyä ja kulissien olla kunnossa. Hän on lisäksi myös rasisti.

Kehuu omilla saavutuksillaan, kertoo lähimmän ison kaupungin syntymäkunnakseen, koska kävi pieneltä paikkakunnalta ko. kaupungissa syntymässä.

Kaikki omaisuus on oltava näkyvää, kallista, suurempaa ja parempaa kuin muilla.

- Mutta ihmisenä ei osaa olla. Peittelee sitä arkaa, itsensä paremmaksi luokittelevassa kodissa huomiota vaille jäänyttä pikkupoikaa kaiken tuon kuoren alle.

Olen valitettavasti joutunut monenkin narsistin ympäröimäksi elämäni aikana. Olen tehnyt pesäeroa henkilö kerrallaan ja päättänyt etten anna enää kenenkään lytätä tai edes yrittää sitä. Tuntosarvet ovat liiankin herkillä, niinpä elelen pääasiallisesti yksin. Luin jostain puhuttelevan lauseen "voidaksesi hyvin ympäröi itsesi onnellisilla ihmisillä". Niitä ei ole montaa. Ei ympäri asti.

Vierailija
8505/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dallasin JR oli aikoinaan malliesimerkki narsistista. Ex- mieheni oli aivan samanlainen: häikäilemätön, röyhkeä, empatiakyvytön, laskelmoiva, polkee toisia itseään nostaakseen, kostonhimoinen. Ei välitä toisen ahdingosta, kääntää vain veistä haavassa. On sitä mieltä, että vastoinkäymiset ovat ihmisen omaa tyhmyyttä. Muilla tavoin ajattelevat ja naiset ovat toisen luokan kansalaisia, oikeistopuolueet ovat ainoita oikeita, rahan pitää näkyä ja kulissien olla kunnossa. Hän on lisäksi myös rasisti.

Kehuu omilla saavutuksillaan, kertoo lähimmän ison kaupungin syntymäkunnakseen, koska kävi pieneltä paikkakunnalta ko. kaupungissa syntymässä.

- Mutta ihmisenä ei osaa olla. Peittelee sitä arkaa, itsensä paremmaksi luokittelevassa kodissa huomiota vaille jäänyttä pikkupoikaa kaiken tuon kuoren alle.

Olen valitettavasti joutunut monenkin narsistin ympäröimäksi elämäni aikana. Olen tehnyt pesäeroa henkilö kerrallaan ja päättänyt etten anna enää kenenkään lytätä tai edes yrittää sitä. Tuntosarvet ovat liiankin herkillä, niinpä elelen pääasiallisesti yksin. Luin jostain puhuttelevan lauseen "voidaksesi hyvin ympäröi itsesi onnellisilla ihmisillä". Niitä ei ole montaa. Ei ympäri asti.

Ei haittaa, jos niitä hyviä ei ole hirveästi. Oleellisinta on, että ne, jotka ovat, ovat hyviä ja huonot ihmiset on häädetty. Sitten voi pikkuhiljaa laventaa läheisten ihmisten piiriä. Sama projekti on käynnissä itselläni. 

Vierailija
8506/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu kokenut ihan konkreettisesti, että narsisti "imee elinvoiman" kohteestaan? Vaikka narsisti on olevinaan niin ihana ja suhde hyvä, kohde huomaa yhtäkkiä kadottaneensa joko henkisen minänsä, elinvoimansa tai terveytensä tai kaikki nämä.

Kyllä. Laihduin 10 kg, vaikka olin laiha jo ennestään. En hymyillyt enkä nauranut moneen vuoteen. En moikkaillut tutuille, koska välttelin katsomasta muita ihmisiä etten tulisi vahingossakaan viestimään "jakamishaluista". En voinut kertoa enää minkään päivän tapahtumista, kun ne käännettiin h..raamissuunnitelmiksi tai käyttämättömiksi tilaisuuksiksi.

Kuulin päivittäin vuosikaudet olevani surkein ikinä, h..rien h..ra, joka ei kelpaa kenellekään (paitsi hänelle olisi pitänyt olla mielin kielin päivittäin). Tunsin naisen elämäni olevan ohitse jo kolmekymppisenä, joten päätin päästää hänet vapaaksi avioliitosta hakemalla eroa. Ajattelin että hän ehtii elämässään vielä solmia normaalin suhteen, minulla ei olisi kenellekään enää mitään annettavaa.

Olin luuta ja nahkaa, hymytön, iloton, rytmihäiriöinen ja paniikkihäiriöinen pyörtyilijä kun läksin.

Miehellä on uusi perhe. Vaimo ei puhu koskaan mitään, asettuu seisomaan komennosta taka-alalle. En ole nähnyt hänenkään koskaan hymyilevän. Joku meidän välissämme soitti takavuosina ja kysyi tarvitseeko miestä pelätä. Vastasin, että mieltä kyllä, mutta fyysisesti vaaraton.

Voitko nyt paremmin??

Varmastikin kun et joudu enää olemaan siinä latistavassa ympäristössä... kaikki muu on parempaa.

Onnea siitä että et asu enää hänen kanssaan! Mutta ikävä kuinka tuo toinenkin on kalpeutunut jakaessaan elämänsä.

No sinänsä voin paremmin, kun olen oman elämäni "herra" (siis rouva), mutta sen verran olen yliherkistynyt, etten hyväksy enää minkäänlaista alistamista tai arvostelua. Kerta kerran jälkeen olen hänen jälkeisissään ihmissuhteissa joutunut vetämään samoja rajoja, jopa ystävyys- ja lapsuuden perhesuhteisiin asti.

Elän haavemaailmassa haaveillen tasa-arvoisista ja kunnioittavista ihmissuhteista.

Vierailija
8507/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen poika on narsisti. 25v, mutta täysi narsisti.

Joku sanoi että hyvä kasvatus sitä että narsismiin taipuvainen ihminen (kaikki) kasvatetaan rajoilla, ohjauksella ns ulos narsismista. Että ilman niitä tervettä mallia, kaitsemista ja rajoja lähes jokainen olisi narsistinen.

No, tämä poika on ihan mahdoton. Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Itsekeskeisyyden ja häikäilemättömyyden syvyys on ihmeellistä. Kaikki käsitys sopivuudesta puuttuu. Provosointi, pahantahtoisuus, kiusaaminen, heikompien kidutus, äärimmäinen tilanotto, totaalinen empatian puute, kaikki on ilmoilla.

Mieheni on herännyt, myötäni?, ettei kasvatus ole mennyt putkeen. Häpeää hiljaa.

Vierailija
8508/10671 |
05.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen poika on narsisti. 25v, mutta täysi narsisti.

Joku sanoi että hyvä kasvatus sitä että narsismiin taipuvainen ihminen (kaikki) kasvatetaan rajoilla, ohjauksella ns ulos narsismista. Että ilman niitä tervettä mallia, kaitsemista ja rajoja lähes jokainen olisi narsistinen.

No, tämä poika on ihan mahdoton. Ja kyllä, tiedän mistä puhun. Itsekeskeisyyden ja häikäilemättömyyden syvyys on ihmeellistä. Kaikki käsitys sopivuudesta puuttuu. Provosointi, pahantahtoisuus, kiusaaminen, heikompien kidutus, äärimmäinen tilanotto, totaalinen empatian puute, kaikki on ilmoilla.

Mieheni on herännyt, myötäni?, ettei kasvatus ole mennyt putkeen. Häpeää hiljaa.

Sam Vakninin mukaan oleellisin on ensisijaisen vanhemman/kasvattajan rooli, yleensä se on äiti eli se henkilö, joka on vahvimmin lapsen tukena tai jonka pitäisi olla, mutta ei ehkä ole. 

Vierailija
8509/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu kokenut ihan konkreettisesti, että narsisti "imee elinvoiman" kohteestaan? Vaikka narsisti on olevinaan niin ihana ja suhde hyvä, kohde huomaa yhtäkkiä kadottaneensa joko henkisen minänsä, elinvoimansa tai terveytensä tai kaikki nämä.

Olen kokenut. Narsistin kanssa lyheessä suhteessa oli koko ajan sellainen selittämätön huono olo, ahdistus ja masennus. Tajusin vasta tyypistä eroon päästyäni, että kyseessä oli täysi narsisti ja siitä huono ja turvaton olo johtui. Luulin suhteen aikana että minussa on vika, koska narsisti käänsi kaiken oman sikailunsa minun syykseni ja muutenkin kaikki minussa oli hänen mukaansa huonoa.

Vierailija
8510/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä ollut niin, että ilkeily ja väkivalta tulee kuvaan täysin yllättäen? Että mitään viitteitä siitä ei ole aiemmin ollut?

Itsellä näin ja ilman mitään alkoholin vaikutusta tai riitaa, keskellä päivää. Ilmapiiri oli yhtäkkiä omituisesti muuttunut, ilmeet, eleet ja puheet.

Kyllä. Alun jälkeen narsisti alkoi yhtäkkiä kahden kesken piikitellä minua monista asioista. Porukalla ollessa hän taas ei kommentoinut näistä asioista mitään. Kettuilua ja ilkeilyä tuli aina kahden kesken.

Vierailija
8511/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko huomanneet ettei narskuilla ole huumorintajua lainkaan?

Ihan totisena istutaan ja haukutaan muita. Ja kehutaan itseä.

Vierailija
8512/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko huomanneet ettei narskuilla ole huumorintajua lainkaan?

Ihan totisena istutaan ja haukutaan muita. Ja kehutaan itseä.

Ainakaan itseään kohtaan ei heillä ole huumorintajua. Muille voivat kyllä naureskella.

Sen huomasin myös, että narsisti naureskeli jotenkin todella ällöttäville ja pervoille jutuille, joista itselleni tuli ahdistunut olo hänen seurassaan.

Vierailija
8513/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin keskustelutyyli on hyvin pinnallista. Jos pitää keskustella parisuhteen ongelmista tai syvällisistä tunneasioista niin jopa meni vaikeaksi. Narsisti yrittää paeta näistä tilanteista pois joissa pitäisi puhua ja asioita selvittää. Yleensä kävellään pois tai pidetään radiohiljaisuutta. Sitten vetäytymisen ja hiljaisuuden jälkeen palataan takaisin uhrin luo, ihan muina miehinä ikäänkuin mitään ongelmaa olisi ollutkaan. Tällä tavoin narsisti toivoo että uhri olisi ongelman unohtanut eikä enää ota asiaa esiin. Tämä on kaava joka toistuu ja toistuu. Loppujen lopuksi narsisti on tyhjä kuori. Hän ei kykene minkäänlaiseen itseanalyysiin tai myötäelämiseen. Hän ei ymmärrä syviä tunteita ja asioiden syy-seuraus suhteita. Ei opi virheistään, eikä kykene muuttumaan.

Jos narsisti jää kiinni valehtelusta yllättäen menee hän paniikkiin. On kivettynyt säikähtänyt eläin. Äkkiä koettaa keksiä jonkun selityksen valehtelulleen joka on niin läpinäkyvää uhrille että vaikeahan sitä selitystä on uskoa. Loppujen lopuksi narsisti ei edes välitä jos jää valehtelusta kiinni koska ei tunne syyllisyyttä ja häpeää niin kuin terveellä persoonalla varustettu ihminen tuntee. Narsisti rikkoo ihmisiä. Parisuhdekuvioissa on paljon rikottuja ja jätettyjä kumppaneita. Narsisti pelkää paljastuvansa narsistiksi uhrilleen. Narsistin elämä on pelkkää teatteria jossa hän näyttelee eri rooleja eri ihmisille. Lopulta tämä täydellinen maski kyllä naamalta putoaa ja totuus tulee ilmi.

Omakohtainen kokemus tällaisesta kusipäästä!

Vierailija
8514/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että narsisteilla on kaikilla samanlainen "mato" aivoissa niin samankaltaisia kokemuksia on tässä ketjussa. Oma ex-miesystäväni käyttäytyi aivan samalla tavalla kuin viesteissä on kuvattu. Miten käyttäytyminen voi olla niin samanlaista???

Tätä olen myös miettinyt. Ja voiko narsisti tiedostaa, että narsismista tietävä ihminen huomaa hänen kieroilunsa?

Vierailija
8515/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että narsisteilla on kaikilla samanlainen "mato" aivoissa niin samankaltaisia kokemuksia on tässä ketjussa. Oma ex-miesystäväni käyttäytyi aivan samalla tavalla kuin viesteissä on kuvattu. Miten käyttäytyminen voi olla niin samanlaista???

Tätä olen myös miettinyt. Ja voiko narsisti tiedostaa, että narsismista tietävä ihminen huomaa hänen kieroilunsa?

Kyllä. Ja silloin narsisti saattaa paeta ja onneksi jättää uhrin rauhaan.

Vierailija
8516/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ja silloin narsisti saattaa paeta ja onneksi jättää uhrin rauhaan.

Tai kiusaa kahta kauheammin ja haukkuu uhrin hulluksi.

Vierailija
8517/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paha katse. Sellainen jäätävä tuijotus,eikä puhu mitään. Silmät täynnä tyhjyyttä. Tämä silloin,kun olette ystäväporukalla istumassa iltaa ja sanot jotain. Et edes tajua,mikä on,ei mitään loukkaavaa puhetta,vaan jotain ihan tavallista. Esim.meidän autossa on ihan hassu ominaisuus ja naurat päälle. Tai pitäisi varmaan tilata hammaslääkäri,kun tää kylmä jäätelö vihloo. Kait sitten hänen omassa päässään pyörii hulluja ajatuksia ja pitää ahdistusta purkaa ihan väärässä tilanteessa. Kerran ravintolassa naapuripöydässä tapahtui tämä. Joku totesi: siinä akka hakkuutti ittensä. Eli kotona sitten kahden kesken saa kokea jotain kauheaa väkivaltaa,joko henkistä tai jopa fyysistä.

Vierailija
8518/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hidasta elämää sivustolla on tosi hyvä Miia Moision kirjoitus kuinka narsisti kääntää kaiken päälaelleen.

Seuraava virke hänen kirjoituksestaan kertoo narsistista kaiken

Narsisti rakentaa elämänsä aina uusien valheiden päälle. Vanhoja valheita harvaa osaa nähdä tai tajuta. Hän rakentaa uuden suhteen vanhojen valheiden kaatopaikalle, nousee kuin Feeniks lintu siivilleen, pudotakseen taas. Ja sama jatkuu.

Vierailija
8519/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsisti voi olla myös kiihkeä vasemmistolainen, jolloin oikeistolaiset ovat hänestä kaikki ehdottoman väärässä. Hänellä voi olla tällekin valinnalle itsekkäitä motiiveja. Narisiti voi ratsastaa millä tahansa aatteekla, minkä sovittaa omiin tarkoitusperiinsä.

Vierailija
8520/10671 |
07.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti voi olla myös kiihkeä vasemmistolainen, jolloin oikeistolaiset ovat hänestä kaikki ehdottoman väärässä. Hänellä voi olla tällekin valinnalle itsekkäitä motiiveja. Narisiti voi ratsastaa millä tahansa aatteekla, minkä sovittaa omiin tarkoitusperiinsä.

Motiivina voi olla esimerkiksi huomion ja hyväksynnän tarve sekä ilkeimmissä tapauksissa keino ansaita rahaa tuolla kiihkoilulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän