Kumppanin ristiriitainen käytös (vastakohtien vaatiminen)
Olen miettinyt mikä kumppanini ongelma on. Hän on erittäin ristiriitainen. Esimerkiksi hän sanoo suoraan ja viestii kehonkielellä että ei halua läheisyyttä. Sitten lopetan läheisyysaloitteet, jolloin hän kohta valittaa, että hän on aina se joka joutuu halaamaan tms. Taihän sanoo miten ei halua mitään pirttihirmua ja että häntä ei saa määräillä. Sitten hän valittaa, kun en napakammin komenna häntä. Tai hän torjuu seksialoitteet ja valittaa myöhemmin että pitäisi olla aloitteellisempi ja itsevarmempi. Tai kaiken huippuna, hän sanoo miten ei tule suhteessa hyväksymään ikinä sigä että toinen alkaisi muuttaa itseään toisen takia. Seuraavana päivänä hän sanoo, että minun pitäisi muuttua jämäkämmäksi.
Onko tämä ristiriitainen kiintymyssuhde vai mitä kummaa? Ihminen vaatii toiselta keskenään vastakkaisia asioita. Toki se että edes vaatii ja on joka asiasta joku kriittinen kommentti on vähän erikoista. Ts. Ei voi vain antaa minun halata tavallani vaan täytyy kommentoida miten halaan liikaa, väärin, liian pitkään ja sitten kun lopetan halailut, sanoo että minun pitäisi rohkeammin lähestyä. Tuntuu että menen sekaisin tässä. Onko kokemusta vastaavanlaisesta?
Kommentit (90)
Aika outoa?? Onko hänellä jotain mt-ongelmia?
Kuinka pitkällä aikajänteellä tuo ristiriitaisuus ilmenee? Vaihtuuko mielipide vuodessa vai parin tunnin aikana?
Esimerkkejä on lisääkin. Olin aiemmista suhteista viisastuneena päättänyt olla riitatilanteissa rauhallinen ja pyrkiä tunnekuohujen sijaan keskustelemaan asiallisesti ja jossain vaiheessa kumppani sitten valitti että multa eisaa mitään reaktiota, hymyillen otan vain kaiken vastaan ja löisin vaikka, huutaisin joskus. No, sen jälkeen en enää viitsinyt hänen kanssaan olla riidellessäasiallinen vaan annoin tulla mitä mketin. Yllätys, sekään ei ollut hyvä. Kuulemma minulla on jatkuvasti jotain draamaa ja menee asiat selvästi liikaa tunteisiin.
Tällainen on erittäin hämmentävää käytöstä. Kumppani myöntää olevansa ristiriitainen, mutta "häntä pitää osata käsitellä" ja minä ilmeisesti en osaa. Hän on aiemmin hakeurunut suhteisiin, joissa nainen on kylmä ja etäinen. Minä olen ensimmäinen kiltti/empaattinen joka ei tylytä miestä. Keksiikö joku diagnoosin?
Ap
Mies hakee sinusta exiään. Se haluaa riidellä ihan riitelemisen ilosta. SIksi mikään ei kelpaa vaan kaikki on väärin.
En jaksanut lukea, mutta toi "häntä pitää osata käsitellä"... Unohda koko tyyppi. Ei ota vastuuta omasta käytöksestään. Mitä sellaisella ihmisellä tekee parisuhteessa?
Voi olla manipulointiakin. Vie sinulta voimat ja hämmentää. Ei hyvä.
Naisista on voinut tulla kylmiä ja etäisiä, kun ovat kyllästyneet tyypin tempoiluun. Ovat turtuneet ja väsyneet. Ymmärrettävää. Itse karttaisin tuollaista tyyppiä, hälyyttäviä merkkejä.
Ovatko toiveet ristiriitaisia vai esim sitä että toivoo jotain kahden ääripään väliltä? Tai eri hetkinä eri asioita, vaikkapa läheisyyttä voi yhtenä hetkenä kaivata ja toisena ei.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkejä on lisääkin. Olin aiemmista suhteista viisastuneena päättänyt olla riitatilanteissa rauhallinen ja pyrkiä tunnekuohujen sijaan keskustelemaan asiallisesti ja jossain vaiheessa kumppani sitten valitti että multa eisaa mitään reaktiota, hymyillen otan vain kaiken vastaan ja löisin vaikka, huutaisin joskus. No, sen jälkeen en enää viitsinyt hänen kanssaan olla riidellessäasiallinen vaan annoin tulla mitä mketin. Yllätys, sekään ei ollut hyvä. Kuulemma minulla on jatkuvasti jotain draamaa ja menee asiat selvästi liikaa tunteisiin.
Tällainen on erittäin hämmentävää käytöstä. Kumppani myöntää olevansa ristiriitainen, mutta "häntä pitää osata käsitellä" ja minä ilmeisesti en osaa. Hän on aiemmin hakeurunut suhteisiin, joissa nainen on kylmä ja etäinen. Minä olen ensimmäinen kiltti/empaattinen joka ei tylytä miestä. Keksiikö joku diagnoosin?
Ap
Kuulostaa tuiki tavalliselta drama queenilta.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka pitkällä aikajänteellä tuo ristiriitaisuus ilmenee? Vaihtuuko mielipide vuodessa vai parin tunnin aikana?
Voi ilmetä hyvinkin nopeasti, ihan saman päivän aikana välillä voi tulla kahta viestiä. Osa asioista on sellaisia että hän on myöhemmin sanonut että se oli silloin, eikä enää ajattele niin, mutta näitä tulee silti jatkuvasti uusia. Mietin että mikä ihmisestä voi tehdä niin ristiriitaisen? Onko se juuri kiintymyssuhteiden syy? Hän esim. tutustuessamme kovasti oli sitä mieltä että haluaa parisuhteen, mutta viesti sitten sellaista että ei haluakaan, ts. valitti että liikaa yhteustä aikaa, ei halunnut suunnitella tulevaa yhdessä. Nyt nämä on rauhoittuneet mutta pienemmissä asioissa ristiriita on jatkuvaa. Sanoo illalla että ei jaksa jutella eikä kysymyksiä. Sitten myöhemmin käy ilmi että hänestä minä olen liian hiljainen ha vaivaako joku.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ovatko toiveet ristiriitaisia vai esim sitä että toivoo jotain kahden ääripään väliltä? Tai eri hetkinä eri asioita, vaikkapa läheisyyttä voi yhtenä hetkenä kaivata ja toisena ei.
No yritin tuossa selittää, eli hän haluaa yhtenä päivänä yhtä ja toisena vastakohtaa. Jos olen tyyni, hän haluaa tunteita. Jos näytän tunteita, olen draamailija. Nyt hiljattain hän sanoi, etten osaa heittäytyä. En ole kokeillut heittäytyä mutta olen aika varma ettäsiitä tulisi vastaava kommentti.
Hän on myös sanonut että tarkoittaa esim. läheisyyden suhteen että ei vain sillä hetkellä halua sitä ja minun oitäisi ymmärtää koittaa vain myöhemmin uudelleen. Itse en vaan jaksa mitään arvailua että koska uskaltaisi, jiten en koita uudelleen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ilmetä hyvinkin nopeasti, ihan saman päivän aikana välillä voi tulla kahta viestiä. Osa asioista on sellaisia että hän on myöhemmin sanonut että se oli silloin, eikä enää ajattele niin, mutta näitä tulee silti jatkuvasti uusia. Mietin että mikä ihmisestä voi tehdä niin ristiriitaisen? Onko se juuri kiintymyssuhteiden syy? Hän esim. tutustuessamme kovasti oli sitä mieltä että haluaa parisuhteen, mutta viesti sitten sellaista että ei haluakaan, ts. valitti että liikaa yhteustä aikaa, ei halunnut suunnitella tulevaa yhdessä. Nyt nämä on rauhoittuneet mutta pienemmissä asioissa ristiriita on jatkuvaa. Sanoo illalla että ei jaksa jutella eikä kysymyksiä. Sitten myöhemmin käy ilmi että hänestä minä olen liian hiljainen ha vaivaako joku.
Ap
Eksäni oli tuollainen. Jotenkin epätasapainoinen. Hänen perheessään oli joutunut kävelemään munankuorilla, olemaan viihdyttävä ja "vetelemään oikeista naruista", että sai vanhemmilta hoivaa ja huolenpitoa. Isä oli välinpitämätön ja äiti kertoi kärsineensä paniikkihäiriöstä ja masennuksesta pikkulapsiaikana. Hän oli läheisriippuvainen ja tarvitsi huomiotani niin paljon, ettei saanut sitä riittävästi kuin olemalla hankala ja epäjohdonmukainen. Koska normaali ihminen siis haluaa olla joskus erossa rakkaastaan :D Mutta ei hän. Hän halusi olla huomioni keskipisteenä keinolla minä hyvänsä.
(Syystäkin eksä.)
Ihan sama miksi mies on sellainen kuin on.
Hän on mitä on, ja on sinun asiasi määritellä omat rajasi ja pitää niitä yllä.
Jos huvittaa muuttaa jotain itsessäsi, niin muuta, mutta tuon tuuliviirin perässä älä hyppää. Sairastut vain pian itse.
Vielä kerran: oma hiihto! Terveet rajat ja niiden ylläpito!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEksäni oli tuollainen. Jotenkin epätasapainoinen. Hänen perheessään oli joutunut kävelemään munankuorilla, olemaan viihdyttävä ja "vetelemään oikeista naruista", että sai vanhemmilta hoivaa ja huolenpitoa. Isä oli välinpitämätön ja äiti kertoi kärsineensä paniikkihäiriöstä ja masennuksesta pikkulapsiaikana. Hän oli läheisriippuvainen ja tarvitsi huomiotani niin paljon, ettei saanut sitä riittävästi kuin olemalla hankala ja epäjohdonmukainen. Koska normaali ihminen siis haluaa olla joskus erossa rakkaastaan :D Mutta ei hän. Hän halusi olla huomioni keskipisteenä keinolla minä hyvänsä.
(Syystäkin eksä.)
Tähän vielä lainaus Väestöliiton sivuilta:
"Läheisriippuvainen ei osaa elää tasapainoisessa suhteessa, vaan kaipaa ympärilleen ongelmia ja toimintaa. Mikäli alkoholistipuoliso raitistuu, läheisriippuvainen osapuoli saattaa olla jopa pettynyt tähän positiiviseen muutokseen. Eihän riippuvaiselle jää enää hoivattavaa. Läheisriippuvainen saattaa mahdollistaa päihteiden väärinkäytön ja väkivallan parisuhteessa, eikä hän osaa ajoissa hypätä pois huonosta parisuhteesta. Parisuhde on vuoristorataa riitoineen ja anteeksipyyntöineen. "
Psykiatri Claes Andersson puhui kerran "hulluksi tekemisen tekniikasta" eli ns. kaksoisviestinnästä. Siinä viestin vastaanottaja joutuu arvailemaan, mitä toinen oikein tarkoittaa. Esimerkiksi jos toinen huutaa vihaisella äänellä että "en minä ole vihainen" tai pyytää tulemaan luokseen mutta samalla ojentaa torjuvasti kätensä seis-asentoontai kääntyy selin.
Vierailija kirjoitti:
Jos huvittaa muuttaa jotain itsessäsi, niin muuta, mutta tuon tuuliviirin perässä älä hyppää. Sairastut vain pian itse.
En ole muuttanut itseäni. Toki olen ollut hiljaa jos kumppani sanoo ettei jaksa nyt keskustelua tai lopettanut lähestymiset jos on sanonut että läheusyys ahdistaa. Se on kai normaalia että ottaa huomioon. Tietenkään en muilta osin muuta itseäni ja siksi ihmetyttääkin kommentit miten milloin pitäisi olla mitäkin ja seuraavana päivänä jotain erilaista.
Viittasiko joku edellisistä minuun läheisriippuvaisena kun olen hänen kanssaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole muuttanut itseäni. Toki olen ollut hiljaa jos kumppani sanoo ettei jaksa nyt keskustelua tai lopettanut lähestymiset jos on sanonut että läheusyys ahdistaa. Se on kai normaalia että ottaa huomioon. Tietenkään en muilta osin muuta itseäni ja siksi ihmetyttääkin kommentit miten milloin pitäisi olla mitäkin ja seuraavana päivänä jotain erilaista.
Viittasiko joku edellisistä minuun läheisriippuvaisena kun olen hänen kanssaan?
Ei, läheisriippuvaisuuskommentti koski puolisokasi. Oikuttelu ja ongelmien paisuttelu liittyvät huomiohakuisuuteen. Ylempänä mainittu ristiriitainen viestintä "hulluksi tekemisen keinona" on myös hyvä pointti.
Vierailija kirjoitti:
Psykiatri Claes Andersson puhui kerran "hulluksi tekemisen tekniikasta" eli ns. kaksoisviestinnästä. Siinä viestin vastaanottaja joutuu arvailemaan, mitä toinen oikein tarkoittaa. Esimerkiksi jos toinen huutaa vihaisella äänellä että "en minä ole vihainen" tai pyytää tulemaan luokseen mutta samalla ojentaa torjuvasti kätensä seis-asentoontai kääntyy selin.
Vähän tuollaistahan se on. En kuitenkaan hajsa uskoaettä olisi taustalla joku ilkeä juoni. Enemmän luulen ettei hän itsekään ymmärrä miksi toimii noin.
Ap
Minusta on selvää, että mies ei ole alunperin lähtenyt suhteeseen mitenkään innokkaasti. Hän on vain ajautunut siihen ehkä paremman puutteesta. Suhde epämiellyttävän kumppanin kanssa kuitenkin ottaa päähän, ja siksi ap on aina "vääränlainen" - koska yksinkertaisesti on väärä henkilö. Mutta helpompi miehen syyttää ominaisuuksia kuin myöntää totuus. Ehkä koska parempi joku nainen kuin ei naista ollenkaan?
Omituista temppuilua tuollainen on.