Narsistin keskustelutyyli
Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:
-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.
-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.
-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.
Kommentit (10671)
Pitää hovia ympärillään, toiset myötäilevät ja jos uskallat olla eri mieltä tai pitää oman mielipiteesi, niin ei hyvää seuraa...Tää mies on julkkis, kulissit on kaatuneet jo kauan aikaa sitten. Olen nähnyt sen toisen puolen tästä tyypistä, tietää olevinaan asioista ja pätee tietämyksellään. Valehtelee. Mitätöi ja vähättelee. Kun uskalsin vetäytyä poispäin hänen näkemyksistään, väitti että tarvitsen psykiatrista ammattiapua.
Onneksi on tullut luettua narsismista kertovia kirjoja, ja on tullut pidettyä hyviä ystävyyssuhteita yllä, on lähiomaisia, joille on voinut kertoa asioita.
Irti on päästy, ja etiäpäin mennään!
Ap:n kuvailemat esimerkit aloituksessa voi johtua monesta muustakin asiasta kuin narsismista. Ihminen voi olla vuorovaikutuksessa kömpelö, mutta pohjimmiltaan mitä sydämellisin tyyppi. Tälläisiä kömpelöitä on monen helppo käyttää hyväksi ja ohjailla tilanteita haluamaansa suuntaan saadakseen itse huomiota vaikkapa väärinymmärretyn uhrin roolissa.
Ja kyllä narsismia on oikeasti olemassa. Mutta kaikki ei ole aina siltä miltä näyttää.
Tapailin yhtä kaupunginvaltuutettua joskus joka aina kun joko minä tai joku muu kertoi omasta vaikeasta elämäntilanteestaan hän alkoi heti kertomaan kuinka hän on asiaa kovasti valtuustossa ajanut ja on parempi ihminen kun muut valtuutetut koska asiaa ajaa. Siinä vaiheessa kun tämä sama tyyppi sai melkein hermotomahduksen ravintolassa kun tarjoilija ei tajunnut hänen kysymystään eikä palvelu hänen mielestään pelannut tarpeeksi nopeasti niin lopetin tapailun koska luonne oli liian itsekäs.
Kävi aika tylsäksi 5 vuodessa. Jankkasi samoja juttuja ja tuputti lahjoja, joita ei tarvittu. Käänsin selän. Niin haaremi alkoi sekoilla vihaisena ympäri kaupunginosaa.
Mahtailee asioilla joista ymmärtää vasta jälkikäteen. Että se oli taas itsensä korottamista.
Keksii sisällön ventovieraisiin ihmisiin. Keräävät sinisilmäisiä hölmöläisiä ympärilleen. Jotka tyhmyyttään korottaa suuruuskuvitelmia. Kun realistinen neuvo olisi parasta tuossa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen just aloittajan kirjoittama tyyppi, teen noin tietoisesti työpaikallani, koska inhoan työkavereitani. Hyvää tulosta on tullut, suurin osa inhokeistani on ottanut loparit. Teen myös paljon muita pirullista liikkeitä. Työni hoitopuolella on niin tylsää, että aikaa jää paljon kaikenlaiselle kieroilulle. Hauskaa peliä.
Ok, kiitos rehellisyydestä! Tää mun esimerkki eroaa siinä, että väittää olevansa toisesta kiinnostunut ja haluaa välillä itsekin nähdä vaikka toimiikin sitten noin. Eli jonkinlaista Kaasuvalotusta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kylläkään jokaisessa tapauksessa toimi, että narsisti myöntäisi auliisti olevansa narsisti.
Ei. Julkinarsisti (avoimen röyhkeä) usein myöntää. Sitten on piilonarsistit, joiden koko peli perustuu valenöyryyteen, vaatimattoman esittämiseen, ovat usein hartaita uskovaisia. Jokatapauksessa he uskovat vilpittömästi olevansa hyviä ihmisiä, vaikka ovat tyypillisesti hirvittävän saitoja ja sulkeutuneita.
Että todellakin narsististen häiriöisyyden kirjo on monisyinen ja -asteinen. Antisosiaalinen pers häiriö (joka luonteen perusrakenne myös ylemmyydentuntoinen ja kaikki omat impulssinsa oikeuttava) käyttäytyy jo lain rajoilla, tekee rikoksiakian. Narsisti miettii paljon enemmän julkisivuaan ja antamaansa vaikutelmaa.
Jossain ympäristössä kaikki porukassa ovat tunne-elämältään häiriintyneitä ja valitettavasti se joka ei suostu sopeutumaan leimataan välittömäksi usein hulluksi tai vastaavaksi hylkiöksi. Narsistit eivät pidä aidosta yksilöllisyydestä, se uhkaa heidän suuruudenhulluuttaan.
Kuulostaa niin tutulta tuo valenöyryys, saituus ja sulkeutuneisuus.
Ap
Onko muuten kenelläkään selitystä sellaiseen, mikä idea on seuraavassa: Kysytään toiselta lähtisikö hän joku päivä elokuviin ja kun siihen vastaa että mennään vaan, niin keskustelu loppuukin siihen. Sama juttu jonkun toisen asian kanssa. Ehdotetaan ja kun toinen innostuu, niin sitten sitä ei koskaan tehdäkään eikä siihen palata. Onko tääkin jotain peliä ja testaamista, että onko toinen käytettävissä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap:n kuvailemat esimerkit aloituksessa voi johtua monesta muustakin asiasta kuin narsismista. Ihminen voi olla vuorovaikutuksessa kömpelö, mutta pohjimmiltaan mitä sydämellisin tyyppi. Tälläisiä kömpelöitä on monen helppo käyttää hyväksi ja ohjailla tilanteita haluamaansa suuntaan saadakseen itse huomiota vaikkapa väärinymmärretyn uhrin roolissa.
Ja kyllä narsismia on oikeasti olemassa. Mutta kaikki ei ole aina siltä miltä näyttää.
Ymmärrän mitä tarkoitat, esim. neurologiset poikkeamat voivat vaikuttaa tuollaiseen. Tää henkilö osaa kyllä halutessaan keskustella, esim. kun paikalle tulee tärkeämpi henkilö voi muuttua yhtäkkiä osaavaksi keskustelijaksi. Kun henkilö poistuu, ei tuosta ole enää tietoakaan. Olen joskus katkaissut puhelun, koska ei ole kommentoinut kertomaani yhtään mitään. Oon lopettanut puhumisen ja odotan edes jotain merkkiä että on paikalla, mutta yhtään mitään ei kuulu. Oon odottanut minuutteja hiljaa ja sitten vain lopettanut. Ei kai kukaan voi tosissaan olla noin kömpelö vai voiko?
Ap
Oon siis koko tän tuntemisen ajan yrittänyt etsiä hyväksyttäviä syitä toiminnalleen, ajatellut juuri niin että ei tarkoita tai ei vain omaa voimavaroja parempaan. Nyt reilu pari vuotta sitten tuli kuin tyhjästä ajatus että kiusaako tämä ihminen minua ja miksi?! Lupasi tehdä jotain - - > Ei tehnyt. Soitin asiasta - - > Ei vastausta. Laitoin viestiä - - > oli unohtanut, ei muuta selitystä eikä hyvitystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko muuten kenelläkään selitystä sellaiseen, mikä idea on seuraavassa: Kysytään toiselta lähtisikö hän joku päivä elokuviin ja kun siihen vastaa että mennään vaan, niin keskustelu loppuukin siihen. Sama juttu jonkun toisen asian kanssa. Ehdotetaan ja kun toinen innostuu, niin sitten sitä ei koskaan tehdäkään eikä siihen palata. Onko tääkin jotain peliä ja testaamista, että onko toinen käytettävissä?
Ap
Minun eksäni teki tätä jatkuvasti lupailemalla milloin matkoja ulkomaille kuin myös esim että voi antaa vaikka ylimääräisen läppärinsä minulle koska sitä tarvitsen. Matkat yleensä peruuntui heti kun aloin olemaan niistä innoissani ja läppärin saikin joku muu. Luvataan jotain että toinen pysyisi kiltisti mukana.
Vierailija kirjoitti:
Oon siis koko tän tuntemisen ajan yrittänyt etsiä hyväksyttäviä syitä toiminnalleen, ajatellut juuri niin että ei tarkoita tai ei vain omaa voimavaroja parempaan. Nyt reilu pari vuotta sitten tuli kuin tyhjästä ajatus että kiusaako tämä ihminen minua ja miksi?! Lupasi tehdä jotain - - > Ei tehnyt. Soitin asiasta - - > Ei vastausta. Laitoin viestiä - - > oli unohtanut, ei muuta selitystä eikä hyvitystä.
Ap
Nämä sun esimerkkisi eivät ole väkivaltaa eivätkä kuvaa narsistisen ihmisen käytöstä. Yhtä hyvin sua voisi väittää narsistiksi, kun lyöt luurin korvaan. Epäkohteliasta ja sosiaalisten normien ulkopuolista käytöstä, mutta ei väkivaltaa tai narsismin merkki yksistään.
Narsisti ei ole vain hankala tai epäkohtelias ihminen, vaan tähtää uhrin tuhoamiseen joko tietoisesti tai tiedostamatta.
Vierailija kirjoitti:
Tykkää selittää kaiken omasta mielestään kiinnostavasta asiasta, muttei anna tilaa toiselle esittää asiasta kysymyksiä tahi muuten pysty vuorovaikutteiseen keskusteluun.
Höpöttää vain, eikä näe, kiinnostaako kyseinen asia millään tavoin ketään muuta kuin itse tätä narskua.
Puhelevat itsekseen. Kuulin, kun henkilö puhui kaikenlaista ja luulin, että handsfree. Ei ollut ja henkilö aina ohjeistamassa ihan tuntemattomia ihmisiä. Kerran meni kaupassa neuvomaan ostoksiaan pakannutta henkilöä, että ei niitä tollai laiteta omaan kassiin sikin-sokin. Itku pääsi asiakkaalta, kun tuntematon henkilö tunkeutui neuvomaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites jos ois kaksi narsistia parisuhteessa?
Ei mahdollista koska narsisti valitsee kumppaniksi persoonan jonka voi alistaa. Kaksi narsistia on kuin kaksi vihollista, eivät voi sietää toisiaan koska molemmat trvitsevat kaiken huomion ja vallan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se kylläkään jokaisessa tapauksessa toimi, että narsisti myöntäisi auliisti olevansa narsisti.
Ei. Julkinarsisti (avoimen röyhkeä) usein myöntää. Sitten on piilonarsistit, joiden koko peli perustuu valenöyryyteen, vaatimattoman esittämiseen, ovat usein hartaita uskovaisia. Jokatapauksessa he uskovat vilpittömästi olevansa hyviä ihmisiä, vaikka ovat tyypillisesti hirvittävän saitoja ja sulkeutuneita.
Että todellakin narsististen häiriöisyyden kirjo on monisyinen ja -asteinen. Antisosiaalinen pers häiriö (joka luonteen perusrakenne myös ylemmyydentuntoinen ja kaikki omat impulssinsa oikeuttava) käyttäytyy jo lain rajoilla, tekee rikoksiakian. Narsisti miettii paljon enemmän julkisivuaan ja antamaansa vaikutelmaa.
Jossain ympäristössä kaikki porukassa ovat tunne-elämältään häiriintyneitä ja valitettavasti se joka ei suostu sopeutumaan leimataan välittömäksi usein hulluksi tai vastaavaksi hylkiöksi. Narsistit eivät pidä aidosta yksilöllisyydestä, se uhkaa heidän suuruudenhulluuttaan.
Valehtelevat, valehtelun perään. Yksikin sanoi, että hän on työpaikkansa työnjohtaja. Tarkastin kysymällä ja hän ei ollut työnjohtaja, ei lähi mainkaan. Yritti vain päteä.
Nainen kuusissakymmenissä on hankalin narsisti mitä olla saattaa. Heillä on laajat verkostot joille valehdella ja urkkia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Oivalsin tästä diagnoosista mun erittäin hankalan työkaverin. Juuri tuo valikoiva puhumattomuus. Ei saada yhden työkohteen asioita millään loppuun asti tehdyksi, kun ei vaan puhu eikä tee. Kun muistutan, sanoo että tekee kohta, kun saa tärkeämmän työn valmiiksi.
Mistä ihmeen diagnoosista? Piirteiden kuvailu ja diagnoosi eivät ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Nii i. kirjoitti:
Ei ole olemassakaan mitään "narsisteja". Kaikki ihmiset on kusipäitä. Toiset enemmän toiset vähemmän :D
Juuri tuolla ajatuksella narskut oikeuttavatkin perseilynsä: kaikki ovat pahoja joten ansaitsevatkin paskaa naamaansa. Paitsi tilapäisesti ne kultahiput, joita n ihailee ja palvoo.
Enkeleitä ja demoneita. Semmoisessa maailmassa nuo kahelit elävät.
Jep narsistit yleensä ajattelevat että olet puhtaasti paha ihminen jos häntä loukkaat tai et käyttäytynyt häntä kohtaan niinkuin nöyrä palvelija. He myös kertovat kaikille mielellään sinun olevan hullu ja paha. Jos sanot heistä mitään niin uhriutuvat ja keksivät päästä juttuja mitä olet tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Nämä sun esimerkkisi eivät ole väkivaltaa eivätkä kuvaa narsistisen ihmisen käytöstä. Yhtä hyvin sua voisi väittää narsistiksi, kun lyöt luurin korvaan. Epäkohteliasta ja sosiaalisten normien ulkopuolista käytöstä, mutta ei väkivaltaa tai narsismin merkki yksistään.
Narsisti ei ole vain hankala tai epäkohtelias ihminen, vaan tähtää uhrin tuhoamiseen joko tietoisesti tai tiedostamatta.
Mä olen eri mieltä, että mikään ei muka olisi henkistä väkivaltaa. Mun olis siis pitäny jatkaa huhuilua puhelimessa katkaisematta sitä, vaikka toinen ei vastaa?! Hän ei myöskään ole ottanut syytä ja vastuuta asioista, mihin on itse syyllinen vaan laittanut toisen syylliseksi.
Ap
Narsistien uhrit ei aina ole suhteessa tai perhettä niiden kanssa. Ei välttämättä pääse pois, jos narsisti vainoaa. Osa narsisteista on sekä narsisteja että psykopaatteja. Heitä voi olla ihan missä vain. Vaikka sairaalassa.