Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
501/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pointti on se, että teet mitä tahansa, et koskaan riitä narsistille. Teet aina väärin, liian vähän, liian paljon, liian myöhään, väärillä motiiveilla. Ehkä katsot häntä väärin. Ehkä et arvosta tai kunnioita häntä tarpeeksi. Tai sitten olet liian mielinkielin, toisen rahojen perässä.

Jos pidät puoliasi, olet liian itsekäs, vaativa, minä-minä. Jos taivut jatkuvasti toisen tahtoon, olet liian heikko eikä narsisti arvosta heikkoutta.

Työsi ei ole koskaan yhtä merkityksellistä kuin hänen, tai vaativaa, mutta jos olet itse liian työkeskeinen, saat kuulla siitäkin. Työsi ei saisi haitata hänen arkeaan, mutta sinun oletetaan jatkuvasti joustavan hänen töidensä takia.

Tienaat liian vähän tai tienaat itse asiassa liikaa ottaen huomioon kuinka helppoa työsi on. Menisit töihin (ollessasi äitiyslomalla, sairaslomalla tai vaikka sunnuntaina).

Voi olla että näytät liian hyvältä tai naurat liikaa, mutta sitten saat kuulla olevasi liian tosikko, seurassasi ei ole hauskaa, sinulla on huono huumorintaju.

Sinun ehdotukset yhteisistä lomista tai yhteisistä tekemisistä ei kiinnosta, kanssasi ei haluta keskustella, mutta sitten saat kuulla olevasi vain omissa oloissasi etkä ole kiinnostunut hänen ajatuksistaan. Syvää yhteyttä ei ole, koska sinä.

Sinua voidaan jatkuvasti testata. Oletko luotettava, kuunteletko mitä toinen sanoi, osasitko kysyä oikeat jatkokysymykset. Jos kyselet liikaa, niin rajoitat toisen vapautta, mitä se sinulle kuulee koska hän tulee tai menee, hänellä on vapaus liikkua kuten itse tahtoo.

Koskaan ei ole hyvä, et riitä koskaan. Aluksi olet kaikki kaikessa, unelmien nainen, parempi ja oikeampi kuin kukaan muu. Sitten pikkuhiljaa, pala palalta, sinulle tuodaan ilmi kuinka pettyneitä sinuun ja tilanteeseen ollaan, kun et ollutkaan mitä sinun piti olla. Ja jotenkin päädyt kantamaan syyllisyyttä tästäkin.

Narsisti rakastuu aina idealisoituun mielikuvaan, ei koskaan sinuun ihmisenä.

Ei voi olla totta, että pystyt näin sanatarkasti kuvaamaan ex-mieheni! Jos minä olin hänen kanssaan naimisissa 20 vuotta niin missä välissä sinä ehdit olemaan hänen kanssaan ja opit tuntemaan hänet? Niin, ethän sinä ollut hänen kanssaan vaan kuvasit sanatarkasti narsistin.

Avioerostani on nyt 1 vuosi ja olen edelleen heikko kuin lumihiutale. En tiedä toivunko tästä koskaan. Itsetuntoni on kadonnut ja tuntuu, että olen niin huono, yksinkertainen, ruma ja osaamaton kaikessa että miten ihmeessä selviän päivistä itsenäisesti. Oikeasti olen akateemisesti koulutettu ja tukevasti työelämässä. 

En ymmärrä miten voisin ikinä aloittaa enää parisuhdetta yhdenkään miehen kanssa. Jos taas kohdalleni tulee narsisti. Ja narsismihan tulee esiin vasta kun se "normaali" mies on astunut osaksi arkeasi. Olen nyt lähdössä ensimmäisille treffeille avioeroni jälkeen ja pelkään niitä treffejä. Tiedän, että kuulostelen ja analysoin miestä tuntosarvet ylivirittyneinä. Kehuuko se minua liikaa? Kehuuko se itseään liikaa? Alkaako se vähättelemään exäänsä ja työkavereitaan? Pukeutuuko se merkkivaatteisiin ja juppeilee? Kehuuko ammattiaan ja älykkyyttään?

Treffikaveri-mies kertoi jo minulle, että hän tykkää tehdä yhdessä lastensa kanssa ruokaa. Menin aivan sanattomaksi ja alaleukani meinasi pudota. Olin että mitä häh ?!?! Ex- mieheni ei koskaan tehnyt mitään lastemme kanssa, osti vain lisää ruutuaikaa erilaisista suoratoistopalveluista niin lapset viihtyivät yksin näytön ääressä. Exäni ei myöskään tehnyt koskaan kunnon ruokaa, saati että olisi tehnyt ruokaa lasten kanssa. Silloin harvoin kun exäni teki ruokaa, resepti oli äärimmäisen yksinkertainen: sisäfilepihvit pannulle * paisto pari minuuttia niin että tulos on 'medium minus' * napakka huuto lapsille keittiöstä "nyt on pihvit valmiit". Ja kun erehdyin kysymään missä on lapsille vihannekset niin sain huutoraivon kuinka pupun ruokaa ei syödä. Joten lapset söivät lounaaksi tai päivälliseksi näinä kertoina noin 300 grammaa pihviä sellaisenaan ja lasi maitoa kyytipojaksi.

Eksäni oli vahvasti narsistinen, mutta ei jäisi kiinni noilla sinun kriteereillä. Tykkää laittaa ruokaa, tehdä kotitöitä ja varmasti tuo ilmi lastensa tärkeyden, ei juppeile ikinä, toimivat välit eksään, ei kehu sinua liikaa tai itseään, on ystävällinen ja avulias naapurin mummoille. Hän peilasi todella hyvin sellaista miestä, jollaiseen minä tunnen vetoa. Menin totaalisesti lankaan. Pitkään aikaan ei ollut ongelmia, alkuun mies halusi keskustella kaikista asioista. Siitä olisi voinut päätellä jotain, että vähitellen alkoi loukkaantumaan syvästi erikoisista asioista. Niitä ei voinut käsitellä ja minulle jäi syyllinen olo asioista, joissa ei ollut järkeä. Hän rankaisi viikkojen mykkäkouluilla inhimillisistäkin virheistä (tyyliin maidon kaatuminen pöydälle), joten aloin varomaan virheitä, sanoja, mielipiteitä, tunteita, vääriä katseita. Myöhemmin tuli raivokohtaukset, joissa tavarat hajosi. Hän rikkoi  lupauksia, koska minä olin niin riidanhaluinen. Hän esitti muka järkevän pohdinnan tuloksena asioita mitkä olivat minussa pielessä ja mietti eroamista niiden vajavuuksien takia. Jos halusin erota, niin alkoi taas olemaan se täydellinen mies. Selän takana hän touhusi asioita, joista en halua ikinä tietää koko totuutta. Eikä hän suostunut kertomaan, silloin kun yritin kysellä missä oli ollut ja kenen kanssa. Menin ihan sisäisesti rikki ja  en osannut lähteä lopullisesti, vaikka yritin monta kertaa.

Olen saman pohdinnan edessä, uskallanko treffeille. Huomaanko merkit tällä kertaa ajoissa. Olen päättänyt, että jos en voi olla 100% oma itseni suhde jää siihen. Luottamus pitää olla ehdoton kaikissa asioissa. 

Vierailija
502/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon siis koko tän tuntemisen ajan yrittänyt etsiä hyväksyttäviä syitä toiminnalleen, ajatellut juuri niin että ei tarkoita tai ei vain omaa voimavaroja parempaan. Nyt reilu pari vuotta sitten tuli kuin tyhjästä ajatus että kiusaako tämä ihminen minua ja miksi?! Lupasi tehdä jotain - - > Ei tehnyt. Soitin asiasta - - > Ei vastausta. Laitoin viestiä - - > oli unohtanut, ei muuta selitystä eikä hyvitystä.

Ap

Nämä sun esimerkkisi eivät ole väkivaltaa eivätkä kuvaa narsistisen ihmisen käytöstä. Yhtä hyvin sua voisi väittää narsistiksi, kun lyöt luurin korvaan. Epäkohteliasta ja sosiaalisten normien ulkopuolista käytöstä, mutta ei väkivaltaa tai narsismin merkki yksistään.

Narsisti ei ole vain hankala tai epäkohtelias ihminen, vaan tähtää uhrin tuhoamiseen joko tietoisesti tai tiedostamatta.

Mä olen eri mieltä, että mikään ei muka olisi henkistä väkivaltaa. Mun olis siis pitäny jatkaa huhuilua puhelimessa katkaisematta sitä, vaikka toinen ei vastaa?! Hän ei myöskään ole ottanut syytä ja vastuuta asioista, mihin on itse syyllinen vaan laittanut toisen syylliseksi.

Ap

Niin, mun mielestä ette kumpikaan toimi ihan terveesti tuossa. Joo, on vähän outoa olla pitkään hiljaa ja on myös vähän outoa vaan sulkea linja. Se ei kuitenkaan tee teistä kummastakaan väkivaltaista tai narsistia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjät lupaukset ja se että "kohta helpottaa tämä mun kiire" on tyypillistä narsistille (tästä on mainittu ihan jossain kirjallisuudessakin). Että joku uskoo niitä juttuja, ja narssun "kiireiden" (lue siksi, että käytännössä soheltaa ja sohlaa pieleen ihan kaikki asiansa ja suututtaa puoli suomea aina siinä matkalla - kenties myös jotta ehtii käydä pettämässä) takia auttaa tätä päivästä toiseen korvauksetta, uhraten kaikki omat menonsa mm.

Sitten alkaa tulla syyttelyä ja omatuntoon vetoamisia, pitäisi olla kahdessa paikassa samaan laiskaan ("oletko niin laiska ja hidas, ettet muka ehdi? Itsehän olen yhtä aikaa suomessa ja ruotsissa mikäli vain tarvis, mutta ethän sinä siihen pystyisi koskaan, tuollainen lihava laiskiainen nysvääjä kun olet").

Siivoat joskus liian huonosti, toisinaan liian hyvin eli liian hitaasti (siivoat aina samalla tavalla huolellisesti ja siihen nähden ripeästikin), itse pidin loppuaikana hauskaa ihan sillä, että tein asiat yhtä huolimattomasti kuin hän itse, halusin katsoa mitä siitä seurasi (naputusta ja raivoahan siitä). Ihan vaan näyttääkseni, ettei enää yhtään kiinnostanut tämän tantan sekoilu. 

Loppuajan testasin myös siis erilaisia psykologisia keinoja narssuun, ja hämmästyttävän tehokkaasti ne toimivat (yllätyin todella). Tämä yksilö ei ollutkaan mikään kovin älykäs, sen olin tajunnut aina. Myöskin enemmän kuin usein puhui itsensä pussiin, tai antoi ilmeidensä paljastaa suorat valheensa. Sain kuulla psykologisten kikkojen tepsineen, kun muut hänen kanssaan tekemisissä olleet kertoivat, mitä hän minusta puhui (paskaa ja omia havaintojaan minun käytökseni "muutoksista").

Hauskin piirre tässä narssussa oli se, että paljasti (kertoi) kaikki mokansa esim. töissä, eikä tajunnut minun ymmärtävän, että hän paljasti siinä kaikki nilviäisyytensä. Toki vasta jälkikäteen kuulin mitä OIKEAsti oli tapahtunut, sillä hän lähinnä uhriutui kertoessaan näitä tarinoitaan. Mutta jälkikäteen tätäkin asiaa oli mielenkiintoista ajatella, mikä pakkomielle narssulla oli purkaa pahaa oloaan, kun oli jäänyt tekemisistään kiinni jo ihan oikeasti. Käänsi asiat vaan niin päin, että ne muut oli halunneet hänelle pahaa.

Silloin sokeasti hetken vielä intin, että hänen tulisi haastaa työnantajansa oikeuteen, kun olivat kuunnelleet salaa hänen työpuhelintaan. Kunnes silmäni onneksi lopulta avautuivat täysin.

Vierailija
504/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se kylläkään jokaisessa tapauksessa toimi, että narsisti myöntäisi auliisti olevansa narsisti.

Ei. Julkinarsisti (avoimen röyhkeä) usein myöntää. Sitten on piilonarsistit, joiden koko peli perustuu valenöyryyteen, vaatimattoman esittämiseen, ovat usein hartaita uskovaisia. Jokatapauksessa he uskovat vilpittömästi olevansa hyviä ihmisiä, vaikka ovat tyypillisesti hirvittävän saitoja ja sulkeutuneita.

Että todellakin narsististen häiriöisyyden kirjo on monisyinen ja -asteinen. Antisosiaalinen pers häiriö (joka luonteen perusrakenne myös ylemmyydentuntoinen ja kaikki omat impulssinsa oikeuttava) käyttäytyy jo lain rajoilla, tekee rikoksiakian. Narsisti miettii paljon enemmän julkisivuaan ja antamaansa vaikutelmaa.

Jossain ympäristössä kaikki porukassa ovat tunne-elämältään häiriintyneitä ja valitettavasti se joka ei suostu sopeutumaan leimataan välittömäksi usein hulluksi tai vastaavaksi hylkiöksi. Narsistit eivät pidä aidosta yksilöllisyydestä, se uhkaa heidän suuruudenhulluuttaan.

Valehtelevat, valehtelun perään. Yksikin sanoi, että hän on työpaikkansa työnjohtaja. Tarkastin kysymällä ja hän ei ollut työnjohtaja, ei lähi mainkaan. Yritti vain päteä.

Tällä oli kans joskus laitettu ammatiksi joku, mitä hän ei oikeasti ollut.

Ap

Vierailija
505/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon siis koko tän tuntemisen ajan yrittänyt etsiä hyväksyttäviä syitä toiminnalleen, ajatellut juuri niin että ei tarkoita tai ei vain omaa voimavaroja parempaan. Nyt reilu pari vuotta sitten tuli kuin tyhjästä ajatus että kiusaako tämä ihminen minua ja miksi?! Lupasi tehdä jotain - - > Ei tehnyt. Soitin asiasta - - > Ei vastausta. Laitoin viestiä - - > oli unohtanut, ei muuta selitystä eikä hyvitystä.

Ap

Nämä sun esimerkkisi eivät ole väkivaltaa eivätkä kuvaa narsistisen ihmisen käytöstä. Yhtä hyvin sua voisi väittää narsistiksi, kun lyöt luurin korvaan. Epäkohteliasta ja sosiaalisten normien ulkopuolista käytöstä, mutta ei väkivaltaa tai narsismin merkki yksistään.

Narsisti ei ole vain hankala tai epäkohtelias ihminen, vaan tähtää uhrin tuhoamiseen joko tietoisesti tai tiedostamatta.

Mä olen eri mieltä, että mikään ei muka olisi henkistä väkivaltaa. Mun olis siis pitäny jatkaa huhuilua puhelimessa katkaisematta sitä, vaikka toinen ei vastaa?! Hän ei myöskään ole ottanut syytä ja vastuuta asioista, mihin on itse syyllinen vaan laittanut toisen syylliseksi.

Ap

Niin, mun mielestä ette kumpikaan toimi ihan terveesti tuossa. Joo, on vähän outoa olla pitkään hiljaa ja on myös vähän outoa vaan sulkea linja. Se ei kuitenkaan tee teistä kummastakaan väkivaltaista tai narsistia.

Odotin siis useita minuutteja jotta toinen vastaisi jotain, ennen kuin poistuin itse linjalta. Poistuin sitten tämän turhan odottelun jälkeen, koska oletin että hän ei ole enää paikalla. Perään laitoin vielä tekstiviestin. Yksittäisenä tapahtumana ei tietenkään ole vielä narsismia, vaan kokonaisuus ratkaisee.

Ap

Vierailija
506/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Odotin siis useita minuutteja jotta toinen vastaisi jotain, ennen kuin poistuin itse linjalta. Poistuin sitten tämän turhan odottelun jälkeen, koska oletin että hän ei ole enää paikalla. Perään laitoin vielä tekstiviestin. Yksittäisenä tapahtumana ei tietenkään ole vielä narsismia, vaan kokonaisuus ratkaisee.

Ap

Ap, mä ymmärrän sinua. Kun ei sellainen ihminen, joka ei ole tavannut tuollaista ihmistä, voi tajuta.

Joku sisäinen vaisto sanoo, että tässä ei ole nyt kaikki kuten pitää. Esim mulla tuli ekoja riitoja narsistin kanssa siitä, että hän oli luvannut hakea mut. Häntä ei näkynyt eikä vastaa puhelimeen. Menin kotiini julkisilla ja seuraavana päivänä sain hänet kiinni. Hän oli ihan sitä mieltä, että oltiin sovittu torstai eikä tiistai. Olen satavarma, että sovittiin tiistai ja jonkun muun kanssa olisin varmaan rennosti todennut, että oli sitten väärinkäsitys koko homma, mutta jostain syystä tämän kanssa tiesi, ettei ole.

Hän myös ehdotti, että tulis mukaan seurakseni tiettyihin juttuihin, mutta aina kun pyydän, ei yleensä tule.

Mun ystävä on hyväsydäminen kuten minäkin ja hän on yrittänyt puhua vaikka mitä selityksiä tän eksän ja myös narsistivanhempani puolesta. Olen sanonut, ettet voi onneksi tietää, kun et ole koskaan ollut henkisen väkivallan uhri, mutta että faktahan on se, että mua on kohdeltu väärin ja keskitytään siihen, että pyrin poispäin tällaisesta ihmisestä eikä keksitä hänelle selityksiä pahojen tekojen puolustukseksi.

Vierailija
507/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin näin se oli:

Se en ollut minä. Jos olinkin, sinä sait minut tekemään niin

Kuulostaa vaimolta, ja itse asiassa koko suvultaan.

Vierailija
508/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Ap, mä ymmärrän sinua. Kun ei sellainen ihminen, joka ei ole tavannut tuollaista ihmistä, voi tajuta.

Joku sisäinen vaisto sanoo, että tässä ei ole nyt kaikki kuten pitää. Esim mulla tuli ekoja riitoja narsistin kanssa siitä, että hän oli luvannut hakea mut. Häntä ei näkynyt eikä vastaa puhelimeen. Menin kotiini julkisilla ja seuraavana päivänä sain hänet kiinni. Hän oli ihan sitä mieltä, että oltiin sovittu torstai eikä tiistai. Olen satavarma, että sovittiin tiistai ja jonkun muun kanssa olisin varmaan rennosti todennut, että oli sitten väärinkäsitys koko homma, mutta jostain syystä tämän kanssa tiesi, ettei ole.

Hän myös ehdotti, että tulis mukaan seurakseni tiettyihin juttuihin, mutta aina kun pyydän, ei yleensä tule.

Mun ystävä on hyväsydäminen kuten minäkin ja hän on yrittänyt puhua vaikka mitä selityksiä tän eksän ja myös narsistivanhempani puolesta. Olen sanonut, ettet voi onneksi tietää, kun et ole koskaan ollut henkisen väkivallan uhri, mutta että faktahan on se, että mua on kohdeltu väärin ja keskitytään siihen, että pyrin poispäin tällaisesta ihmisestä eikä keksitä hänelle selityksiä pahojen tekojen puolustukseksi.

Kyllä, juuri näin! Vaikeista ihmissuhteista on oikeus pyrkiä eroon. Selitykset voi auttaa ymmärtämisessä eikä toista tarvitse alkaa vihaamaan, mutta ei kaikkea tule hyväksyä. Ja tuollaisia tilanteita on mahdoton todistaa jos ovat olleet suullisia sopimuksia.

Se muutama kerta kun olen jostain sanonut, niin olen kuulemma halveksinut tai syyttänyt tai vittuillut. Näin en ole tehnyt. Ts. kaikki tulee vain hyväksyä, jotta ei itse syyllisty noihin vääryyksiin. Kun kerroin yhdelle tästä nurjasta puolesta hän ei uskonut, vaan muutuin hänenkin mielessään omiaan kuvittelevaksi, epäluuloiseksi ihmiseksi ja alkoi välttelemään. Yksi taas uskoi, koska on nähnyt sen touhun itse, mutta oli hämmästynyt miksi tekee mulle noin. Ilmeisesti mua siis tarvitaan tilanteesta riippuen joko roskakoriksi tai tukijaksi.

Ap

Vierailija
509/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on aika erikoista, kun ihminen syyttää noista ko asioista vaikka itse laittanut mulle joskus viestin, missä luki "haista v*****". Viestin sain kun en lähtenyt johonkin mihin pyysi. Se etten lähtenyt, oli hänen mielestään merkki siitä että häpeän häntä. Koska olin nuori ja tyhmä, nielin kaiken kiltisti.

Ap

Vierailija
510/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos narsisti on menettänyt otteen susta ja hallinnan tekee näin; Yrittää keksiä kaikenlainen onglema Vaikkei olis onglemaa koska haluaa hallita. Ja yrittää saada sut kaikin keinoin näyttää pahalta ja itse näyttää kuin enkeli

Vierailija
511/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs tästä esimerkistä sanotte: Hetki sitten kun olimme käymässä syömään narsisti alkoi huutamaan, että minun pitää ottaa hänen kattamansa ruokailuvälineet (meillä on ruokailuvälineitä kahta eri sarjaa). Sanoin, että otan mieluummin toisen veitsen kun se toinen leikkaa huonosti. Mies huusi naama punaisena, että "MINÄÄ esitän toiveen". sinä et kuuntele kun MINÄÄÄ esitän toiveen. No hotkin ruokani ja sanoin että toiveen esittäminen on yleensä hieman toisenlaista. Intti vielä monta kertaa että en kuuntele häntä. Aivan sama. Olen todennut, että parempi kommunikoida hänen kanssaan niin vähän kuin mahdollista. 

Eilen kerroin testimielessä uusista vastuualueista, joita olin saanut töissä. Hän ei sanonut siihen yhtään mitään. 

Vierailija
512/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Kyllä, juuri näin! Vaikeista ihmissuhteista on oikeus pyrkiä eroon. Selitykset voi auttaa ymmärtämisessä eikä toista tarvitse alkaa vihaamaan, mutta ei kaikkea tule hyväksyä. Ja tuollaisia tilanteita on mahdoton todistaa jos ovat olleet suullisia sopimuksia.

Se muutama kerta kun olen jostain sanonut, niin olen kuulemma halveksinut tai syyttänyt tai vittuillut. Näin en ole tehnyt. Ts. kaikki tulee vain hyväksyä, jotta ei itse syyllisty noihin vääryyksiin. Kun kerroin yhdelle tästä nurjasta puolesta hän ei uskonut, vaan muutuin hänenkin mielessään omiaan kuvittelevaksi, epäluuloiseksi ihmiseksi ja alkoi välttelemään. Yksi taas uskoi, koska on nähnyt sen touhun itse, mutta oli hämmästynyt miksi tekee mulle noin. Ilmeisesti mua siis tarvitaan tilanteesta riippuen joko roskakoriksi tai tukijaksi.

Ap

En lukenut aiempia kommenttejasi mutta tiedosta se et tuo voi olla ihan myös sitä että olette eri mieltä ja hän kokenut jotain (kommunikoinnin puute ja ajatellaan siksi erilailla/ tilanne tulkinnat sen takia ja ajattelette erilailla) ihan erilailla kuin olet tarkoittanut ja vain tulee tuollaisia. Tai sit narsisti. Mut narsisti on todella sairas. Et paistaa jossain vaihees läpi ei ole terve. Et en nyt vielä huolestuisi ?

Vierailija
513/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tämä! Joo siis samaa mieltä! Narsisti on ihmistyyppi joka nimenomaa ln mieliksi ja ihana ja esittää ihanaa

Vierailija
514/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainen kuusissakymmenissä on hankalin narsisti mitä olla saattaa. Heillä on laajat verkostot joille valehdella ja urkkia asioita.

Ymmärsinkö oikein? Leimaat persoonallisuushäiriöiseksi kaikki 60+ naiset?🤣

Vierailija
515/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkää selittää kaiken omasta mielestään kiinnostavasta asiasta, muttei anna tilaa toiselle esittää asiasta kysymyksiä tahi muuten pysty vuorovaikutteiseen keskusteluun.

Höpöttää vain, eikä näe, kiinnostaako kyseinen asia millään tavoin ketään muuta kuin itse tätä narskua.

Puhelevat itsekseen. Kuulin, kun henkilö puhui kaikenlaista ja luulin, että handsfree. Ei ollut ja henkilö aina ohjeistamassa ihan tuntemattomia ihmisiä. Kerran meni kaupassa neuvomaan ostoksiaan pakannutta henkilöä, että ei niitä tollai laiteta omaan kassiin sikin-sokin. Itku pääsi asiakkaalta, kun tuntematon henkilö tunkeutui neuvomaan.

no tossa taitaa olla jotain muutakin jo nupissa vikana kuin narsisimi?

Vierailija
516/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsisti haluaa mielellään keskustella vain narsismista, koska on itse sellainen, ja siten hän voi kokea itsensä tärkeäksi. Tämä ketju esimerkiksi takuulla houkuttelee narsistia kuin kakka kakkakärpästä. On kuin narsistista onaniaa lukea tällaista.

Ei ole sattumaa, että mediassa on jatkuvasti narsismi-artikkeleita, sillä toimittajat ovat usein sellaisia. Paremman puutteessa hakeutuvat kuulemma narsistien uhrien ryhmiin, kun siellä puhutaan vain heikäläisistä koko ajan.

Vierailija
517/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismista ja narsisteista oppiminen on tärkeää. Se auttaa ihmisiä välttämään narsisteja ja elämänsä tuhoutumista. Se on kaikki, mitä narsistit tekevät - tuhoavat elämiä.

Vierailija
518/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kokemusta... kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites jos ois kaksi narsistia parisuhteessa?

Ei mahdollista koska narsisti valitsee kumppaniksi persoonan jonka voi alistaa. Kaksi narsistia on kuin kaksi vihollista, eivät voi sietää toisiaan koska molemmat trvitsevat kaiken huomion ja vallan

Olet luultavasti oikeassa. Naispuolinen narsisti käyttää miespuolista narsistia kuin nukkea. Tiedän miehen, joka on niin narsistinen pelkuri, että hän maksaa nyt narsistisesta naisestaan ​​ja tekee kaiken, mitä nainen hänelle käskee. 

Naisnarsisti jopa kerskuilee olevansa naimisissa, mutta miespuolinen narsisti kiistää sen. Hän myös valehtelee, joten molemmat sopivat toisilleen.

Vierailija
519/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin itse hieman varovainen leimaamaan ketään narisistiksi vain puheiden perusteella; ei ne puheet vaan ne teot.

Esimerkiksi itselläni alkoi hälytyskellot soida kun toinen ei koskaan halunnut viettää aikaa millään tavoin yhdessä minun ja kenenkään muun läheiseni seurassa. Ja keksi usein selityksiä miksei halunnut viettää aikaa jossain julkisessa paikassa (kuten tulla kansssani kauppaan tai kirjastoon ja tai  vain lähteä  yhdessä kävelylle) vaan mieluiten halusi viettää aikaansa neljän seinän sisällä ja silloinkin mieluummin joko hänen autossa tai minun luonani ei hänen asunnossa.

Puheissaan hän vältteli koskaan mainitsemasta ketään läheisiään. - Aiemmista kumppaneitaan en muista, että hänellä olisi ollut ikinä mitään myönteistä sanottavaa. Ja minä olin kuulemma ai-van erilainen kuin yksikään hänen aiempi kumppaninsa.   

Aivan kun omasta suustani. Olen myös itse ollut aivan kuvailemassasi tilanteessa. Olin kuulemma aivan erilainen kun yksikään hänen aiempi kumppaninsa (narsistin huomio ja koulutusvaihe). Hänellä ei ollut oikeen ketään varsinkaan läheistä ystävää ja existään puhui pahaan sävyyn ja olivat olleet kuulemma pimeitä ym. Myöhemmin narsisti esim sanat ja teot eivät kohdanneet ja puhui paljon, sanoilla, yritti sumuttaa tai manipuloida.. esim sanoi aina että tein jotain väärää.. ja myös vika oli aina mussa asioissa esim jos musta tuntui joltain hänessä ei sillon ollut vikaa ja keksi aina selityksen jota ihmettelin. Ja halusin uskoa hänen sanojaan joten aloin ihmettelemään kun kuitenkaan teot eivät kohdanneet ja ”totuus”, hänen sanoillansa oli vahva paino merkitys itseeni kunnes ymmärsin manipulointi taidon

Vierailija
520/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet erimieltä, tätä he eivät siedä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi viisi