Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Narsistin keskustelutyyli

Vierailija
28.12.2021 |

Laitetaan tähän huomioita ja kokemuksia narsismiin taipuvaisten ihmisten vuorovaikutustyyleistä. Lisäksi olisi kiva saada käytännön vinkkiä miten vastata tilanteisiin rakentavasti ja provosoitumatta. Minäpä aloitan:

-Mykäksi tekeytyminen: N on, kuin ei kuulisi tai näkisi. Hän ei vastaa asialliseenkaan kysymykseen kuten siihen, joko hän on syönyt lounasta. Hän näyttää vain kyllästynyttä naamaansa ja näyttää vaivaantuneelta. Muutenkin useissa keskusteluissa hän ei osaa dialogia ollenkaan. Ei ota kantaa mihinkään asiaan, ei kysy jatkokysymyksiä, ei pohdi asiaa kanssasi ja aloittaa vaivoin mitään keskustelua itsekään. Kaikki pitää ikäänkuin tuoda valmiina hänen eteensä ja hän sitten valitsee, mihin suvaitsee osallistua. Häntä ei kiinnosta toinen ihminen ihmisenä, persoonana. Hän kyllä tietää, miten hyvien tapojen mukaan tulisi toimia (on esim. jälkikäteen naureskellen sanonut miten hyviin tapoihin olisi kuulunut toimia toisin), mutta hän ei vain välitä ja syyttää tästäkin omasta käytöksestään jotakin kolmatta osapuolta.

-Inttäminen: Aina kun valitset n:n mielestä väärin mitä tahansa, alkaa inttäminen. Kun et halua jäädä n:lle yöksi, et vastaa jokaiseen puheluun, pyydät häntä tekemään jotakin niin alkaa järkyttävä inttäminen. Samoin jos saat n:n kiinni siitä, että toimii vastoin mitä sovittu.

-Ristiriitoja mahdoton selvittää. Hän ei kykene syvälliseen itsereflektioon eikä ymmärrä syy-seuraus suhteita. Rakentavatkin ehdotukset on hänen mielestään syyttämistä ja kritiikkiä, mikä tekee tilanteen muuttamisen mahdottomaksi. Omissa mielikuvissaan hän on syytön kun taas toinen on kohtuuton ja lapsellinen.

Kommentit (10671)

Vierailija
421/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viranomaiset eivät oikeasti auta. He eivät edes tunnista narsistia. Ihmisiä elää kamalissa oloissa, suhteissa missä on henkistä ja fyysisistä väkivaltaa, pelkoa päivästä toiseen ja tammikuussa heillä alkaa vielä työttömien kuritus. Elämä täyttä helvettiä.

Aina kun työkkäri laittaa uuteen työpaikkaan niin pelkään, että minulle huudetaan, jos en heti opi työtä ja osaa. Koko ajan pelkään, että joku saa huutoraivo kohtauksen, kun kotona on tottunut, että mies saa niitä.

Jos tulee joku virhe niin pelkään työpaikan miesten suhtautumista asiaan.

Olen alkanut myös pelkäämään pitkiä miehiä esim. kaupassa.

2 mun eksää oli yli 180cm ja just ne oli väkivaltasia ja lyttääjiä, ja jos itkin niin "yritin voittaa"

Muut on ollu mun pituisia tai lyhyenpiäki ja oon heidän kanssa väleissä edelleen :) ikinä en ota enää pitkää miestä.

Vierailija
422/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asperger-lapsen isä kirjoitti:

Kovin täällä keittiöpsykologit narsisteiksi ihmisiä luokittelee, vaikka myös asperger, tai siis autismikirjon häiriö sopii kuvaukseen. Ei se vielä narsistiksi tee, jos mielenkiinnon kohteet on kapeat ja haluaa vain niistä puhua.

Ystävä kallis, ei täällä ole mitään yhtä yhtenäistä määritelmää. Ja lapsethan ovat aina jossain määrin narsistisia, se kuuluu kehitysvaiheeseen.

Ei kannata ottaa itseensä keskustelua, joka ei mitenkään liity aspergeriin.

En tunne aspergeria kovinkaan hyvin, mutta ymmärtääkseni asperger-ihminen ei ole ilkeä, vaikka tietyissä tilanteissa on helposti ”törppö” sosiaalisesti? Narsistinen ihminen taas on nimenomaan klassisesti paha, siis haluaa muille pahaa ilman mitään ymmärrettävää syytä. Narsistit ovat varmastikin tosimaailman kimmoke saduille, joissa puidaan pahuutta, oli kyse sitten Lumikin tai Tuhkimon äitipuolesta, Sauronista tai Harry Potterista.

Ilman mitään ymmärrettävää syytä? Narsisti nauttii toisten alistamisesta, manipuloimisesta ja oman itsensä kohottamisesta. Tieetenkin narsistin käytökselle on syynsä

"Pahat" narsistit ovat melko tai jopa erittäin älykkäitä. Siksi he pystyvät manipuloimaan toisia ja tekemään heistä orjiaan. Tavallinen ihminen on niin hirveän lepsu, narisisti tuntee suurta ylemmyyttä heitä kohtaan. Ja koska narsisti usein on todellakin älykäs hän on tietyllä tapaa oikeassa ja siksi ei voi epäillä itseään. Niitä ominaisuuksia jotka toiset näkevät narsistissa heikkouksina  ja virheinä narsisti ei näe ollenkaan pahoina, vaan päinvastoin ne tekevät hänestä muita paremman.

Pieni osa älykkäistä ihmisistä on narsisteja mutta suuri osa narsisteista on älykkäitä. Tyhmä narsisti on melkein mahdoton käsite

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kovin täällä keittiöpsykologit narsisteiksi ihmisiä luokittelee, vaikka myös asperger, tai siis autismikirjon häiriö sopii kuvaukseen. Ei se vielä narsistiksi tee, jos mielenkiinnon kohteet on kapeat ja haluaa vain niistä puhua.

Ystävä kallis, ei täällä ole mitään yhtä yhtenäistä määritelmää. Ja lapsethan ovat aina jossain määrin narsistisia, se kuuluu kehitysvaiheeseen.

En tunne aspergeria kovinkaan hyvin, mutta ymmärtääkseni asperger-ihminen ei ole ilkeä, vaikka tietyissä tilanteissa on helposti ”törppö” sosiaalisesti? Narsistinen ihminen taas on nimenomaan klassisesti paha, siis haluaa muille pahaa ilman mitään ymmärrettävää syytä. Narsistit ovat varmastikin tosimaailman kimmoke saduille, joissa puidaan pahuutta, oli kyse sitten Lumikin tai Tuhkimon äitipuolesta, Sauronista tai Harry Potterista.

Ilman mitään ymmärrettävää syytä? Narsisti nauttii toisten alistamisesta, manipuloimisesta ja oman itsensä kohottamisesta. Tieetenkin narsistin käytökselle on syynsä

"Pahat" narsistit ovat melko tai jopa erittäin älykkäitä. Siksi he pystyvät manipuloimaan toisia ja tekemään heistä orjiaan. Tavallinen ihminen on niin hirveän lepsu, narisisti tuntee suurta ylemmyyttä heitä kohtaan. Ja koska narsisti usein on todellakin älykäs hän on tietyllä tapaa oikeassa ja siksi ei voi epäillä itseään. Niitä ominaisuuksia jotka toiset näkevät narsistissa heikkouksina  ja virheinä narsisti ei näe ollenkaan pahoina, vaan päinvastoin ne tekevät hänestä muita paremman.

Pieni osa älykkäistä ihmisistä on narsisteja mutta suuri osa narsisteista on älykkäitä. Tyhmä narsisti on melkein mahdoton käsite

Kyllä se pahuus tuntuu olevan täysin ilman ymmärrettävää syytä, kun narsisti on oma äiti. Minulla on ystäviä, jotka eivät millään selittämisellä kerta kaikkiaan käsitä, että äiti voi olla paha omalle lapselleen. Vaikka miten kertoisi uusimmasta tempauksesta, he kysyvät, eikö tuo kuitenkin ole vahinko tai väärinkäsitys, ei se varmaan tarkoittanut, ja ehdottavat terapiaan menemistä narsistiäidin kanssa.

Terapiaan narsistin kanssa. Siinäpä idea.

Vierailija
424/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät narsistit turvautuvat enemmän suoraan henkiseen ja fyysiseen väkivaltaan? Älykkäät punovat juoniaan paremmin suojattuna. 

Vierailija
425/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se pahuus tuntuu olevan täysin ilman ymmärrettävää syytä, kun narsisti on oma äiti. Minulla on ystäviä, jotka eivät millään selittämisellä kerta kaikkiaan käsitä, että äiti voi olla paha omalle lapselleen. Vaikka miten kertoisi uusimmasta tempauksesta, he kysyvät, eikö tuo kuitenkin ole vahinko tai väärinkäsitys, ei se varmaan tarkoittanut, ja ehdottavat terapiaan menemistä narsistiäidin kanssa.

Terapiaan narsistin kanssa. Siinäpä idea.

Olen ollut pariterapiassa narsistin kanssa. En tunnistanut itseäni enkä häntä niistä tarinoista, joita hän terapeuteille kertoi. Kaikki kääntyi ihan ylösalaisin. 

Vierailija
426/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsisti mies puhui jatkuvasti päälle ja huutamalla, jos yritin sanoa jotain. Syytöksiä sateli milloin mistäkin ja jos ajattelin omilla aivoillani, hän sanoi heti että yli-ajattelen.

Tunsin suhteen jälkeen olevani täysin paska ja mitätön ihminen, jota kukaan muu ei haluaisi.

Mulle sanottiin, että analysoin kaikkea, ajattelen liikaa, olen raskas, elän menneessä, olen vaativa. Että hän haluaakin jonkun kevyemmän ja herttaisemman ihmisen. Sanoin, että hän on tehnyt minusta tällaisen ja että itsekin olisin toivonut voivani olla suhteessa kevyellä mielellä ja naisellisen "heikko", mutta että jos hän kohtelee seuraavaakin samoin, hän voi unohtaa naisellisen herkkyyden. 

Hirveä lukea tuollaista kun sanot narsistin tehneen sinusta sen mikä olet. Sinä olet ollut liian heikko ja narsisti on käyttänyt tilaisuuden hyväkseen. Narsistia kohtaan ei koskaan saa osoittaa heikkoutta. Sinussa on ollut se vika ettet ole tiennyt tai ymmärtänyt kuinka normaali ihminen käyttäytyy ja minkälainen on normaali ihmissuhde, olet hyväksynyt narsistin elämääsi

Niin. Tämäpä on se ikuisuusaihe, onko kiusaaja vetänyt itse kiusaajat puoleensa ja onko vaikkapa perheväkivallan uhri nyt vaan ollut ärsyttävä tai jotenkin muuten provosoinut tapahtuneen. 

Kenelläkään ei ole oikeutta käyttää hyväkseen tai vahingoittaa pehmeintä tai herkintäkään ihmistä. 

Vierailija
427/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin vastoinkäymiset ovat suurempia kuin kenenkään muun, kun hän tekee jotain ystävällistä tekee hän sen nostaakseen itsensä jalustalle. Itse asiassa hän saattaa olla hyvä ja sydämellinen ystävä sellaisille joista kokee hyötyvänsä jotenkin.  Jos joku ei ole hyödyllinen tai jonka hädän helpottammisesta ei ole saatavissa yleistä arvonnousua, on hän kylmä, julma ja välinpitämätön. Usein narsisti syyttää muita narsismista.

Vierailija
428/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavis-kiusaajan erottaa narskusta yhdellä selkeällä tapaa:

Kiusaaja pyrkii asettumaan kysymysten asettelijaksi ja saavan siten toisen altavastaajaksi.

Narsku taas nauttii kun häneltä kysytään ja hän pääsee puhumaan itsestään valitsemallaan sävyllä.

Voi että kun noi kohtais joskus toisensa, mutta ei.

Vierailija
429/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Narsistin vastoinkäymiset ovat suurempia kuin kenenkään muun, kun hän tekee jotain ystävällistä tekee hän sen nostaakseen itsensä jalustalle. Itse asiassa hän saattaa olla hyvä ja sydämellinen ystävä sellaisille joista kokee hyötyvänsä jotenkin.  Jos joku ei ole hyödyllinen tai jonka hädän helpottammisesta ei ole saatavissa yleistä arvonnousua, on hän kylmä, julma ja välinpitämätön. Usein narsisti syyttää muita narsismista.

Se on tosiaan narsisteilla yksi yleinen käytösmaneeri.

Vierailija
430/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että narsismiin liitetyt piirteet näyttäytyvät hyvin eri tavoin eri ihmisissä, mutta tuo vuorovaikutuksen puute keskustelussa on yhdistävä tekijä. Olen tuntenut läheisesti kaksi naista, joiden kohdalla oli vahva epäilys jostain mielenterveyden häiriöstä (toki muistakin syistä kuin kertomani) ja kummankaan käytös ei ollut mitään stereotyyppistä mahtailua, vaan (ehkä naisille tyypillisesti?) niin kierosti piiloutunutta että sitä kohdatessaan ei hahmota vikaa vaan alkaa epäillä omaa järkeään. Toinen oli älykäs, toinen taas kaikkea muuta, joten ehkä siksi samat piirteet näkyivät aivan eri tavoin:

-Itsevarmempi ja huomiohakuisempi tapaus puhui taukoamatta kavereistaan, selvästi yrittäen kehuskella miten suosittu hän on ja saada minua kateelliseksi. Samaan aikaan sävy oli kuitenkin todella pahantahtoista juoruilua. Puheenaiheen vaihtaminen ei onnistunut, koska hänellä ei ollut elämässään muita kiinnostuksenkohteita, ja minun oli vaikea osallistua keskusteluun itselleni täysin tuntemattomista ihmisistä. Itsestään hän vältti paljastamasta mitään! En vuosien aikana koskaan oppinut oikein tuntemaan häntä. Minun juttujani hän kuunteli vain käyttääkseen niitä minua vastaan. Hän oli äärimmäisen epärehellinen ja laskelmoiva, mutta liian fiksu jäämään kiinni. Vieraammille ihmisille käytös näyttäytyi lämpimänä kiinnostuksena muita ihmisiä kohtaan, koska hän nauroi ja hymyili koko ajan niin valloittavasti, ja hänelle oli kaikki kaikessa näyttäytyä sellaisena. Ensimmäiseen ja ainoaan konfliktiin hän reagoi sulkeutumalla täysin, ja sitten selkäni takana tuhosi elämästäni kaiken minkä pystyi.

-Vaatimaton, kiltin ja yksinkertaisen oloinen tapaus taas lörpötteli omista asioistaan avoimesti ja lapsekkaan innoissaan kuuntelematta toisia ollenkaan, sitten kuvitteli itse toisille mm. mielipiteet, ja itsekeskeisyydessään jotenkin oletti omat kuvitelmansa faktoiksi joita ei kyennyt kyseenalaistamaan. Sama ihminen osoitti karmeaa empatiakyvyn puutetta ja tarkoituksellista julmuutta, mutta omituisen viattomalla ja ymmärtämättömällä tavalla, hän ei vain kyennyt näkemään itsensä ja omien mielihalujensa ulkopuolelle- Hänen tunnetilansa oli todellisuutensa, joten se mikä tuntui hyvältä oli hyvää ja oikein, vaikka kyse olisi ollut toisen vahingoittamisesta. Hän oli patologinen valehtelija, mutta liian tyhmä tajuamaan miten epäuskottavia juttunsa olivat. Hänellä oli tapana innostua tilittämään äärimmäisen henkilökohtaisia asioita aina kun mahdollista, mitä saattoi luulla bondaamiseksi, kunnes tajusi tilanteen yksisuuntaisuuden että oli vain ilmainen terapeutti. Konflikteissa tutuksi tulivat se "ei sitä tapahtunut ja jos tapahtui niin ansaitsit sen jne."-logiikka, pikkutaaperon raivokohtaukset, kätevät muistinmenetykset epämiellyttävien asioiden kohdalla ja muut n-klassikot. 

En tiedä ovatko nuo narsismia vai mitä, mutta niin mieleenpainuvia tyyppejä että vielä vuosien jälkeenkin ihmetyttää mihin otuksiin oikein törmäsin...

Vierailija
431/10671 |
29.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pointti on se, että teet mitä tahansa, et koskaan riitä narsistille. Teet aina väärin, liian vähän, liian paljon, liian myöhään, väärillä motiiveilla. Ehkä katsot häntä väärin. Ehkä et arvosta tai kunnioita häntä tarpeeksi. Tai sitten olet liian mielinkielin, toisen rahojen perässä.

Jos pidät puoliasi, olet liian itsekäs, vaativa, minä-minä. Jos taivut jatkuvasti toisen tahtoon, olet liian heikko eikä narsisti arvosta heikkoutta.

Työsi ei ole koskaan yhtä merkityksellistä kuin hänen, tai vaativaa, mutta jos olet itse liian työkeskeinen, saat kuulla siitäkin. Työsi ei saisi haitata hänen arkeaan, mutta sinun oletetaan jatkuvasti joustavan hänen töidensä takia.

Tienaat liian vähän tai tienaat itse asiassa liikaa ottaen huomioon kuinka helppoa työsi on. Menisit töihin (ollessasi äitiyslomalla, sairaslomalla tai vaikka sunnuntaina).

Voi olla että näytät liian hyvältä tai naurat liikaa, mutta sitten saat kuulla olevasi liian tosikko, seurassasi ei ole hauskaa, sinulla on huono huumorintaju.

Sinun ehdotukset yhteisistä lomista tai yhteisistä tekemisistä ei kiinnosta, kanssasi ei haluta keskustella, mutta sitten saat kuulla olevasi vain omissa oloissasi etkä ole kiinnostunut hänen ajatuksistaan. Syvää yhteyttä ei ole, koska sinä.

Sinua voidaan jatkuvasti testata. Oletko luotettava, kuunteletko mitä toinen sanoi, osasitko kysyä oikeat jatkokysymykset. Jos kyselet liikaa, niin rajoitat toisen vapautta, mitä se sinulle kuulee koska hän tulee tai menee, hänellä on vapaus liikkua kuten itse tahtoo.

Koskaan ei ole hyvä, et riitä koskaan. Aluksi olet kaikki kaikessa, unelmien nainen, parempi ja oikeampi kuin kukaan muu. Sitten pikkuhiljaa, pala palalta, sinulle tuodaan ilmi kuinka pettyneitä sinuun ja tilanteeseen ollaan, kun et ollutkaan mitä sinun piti olla. Ja jotenkin päädyt kantamaan syyllisyyttä tästäkin.

Narsisti rakastuu aina idealisoituun mielikuvaan, ei koskaan sinuun ihmisenä.

Vierailija
432/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jss. Aivan hölmöläisen hommaa tuollainen analysointi, kun voisi vain elää sitä omaa elämäänsä nauttien, ja hyvässä seurassa. Ap ei kuulosta terveeltä.

No, sanottakoon, että jokainen, joka on narsistin kanssa läheisissä väleissä, sairastuu. Ja toki siitä paranee aikanaan, mutta ehkäpä ap on nyt juuri siinä sairauden työstövaiheessa. 

Hommahan menee niin, että kukaan ei pysty täysin välttämään narsistia vaikka niin kuvittelisi, koska narsisti ei paljasta itseään heti. Ja kuka tasapainoinen ja normaali ihminen lähtee heti ensimmäisestä pienestä varoitusmerkistä? Ei kai silloin ole ihan normaali ja terve itsekään. 

Ap, olen juuri irtautumassa narsistiksi osoittautuneesta ihmisestä. Tämä aihe on tärkeä ja mitä enemmän ihmisillä on tietoa, sitä paremmin he voivat välttyä suuremmilta vahingoilta. 

Tämän narsistin kanssa oli seuraavia merkkejä:

- puhuu paljon itsestään ja vaikeuksia keskittyä keskustelemaan toisen osapuolen asioista, kuunteli kyllä

- kivimuuriksi tekeytyminen

- äärimmäinen konfliktien välttely, emme riidelleet kertaakaan

- normaaleista intiimeistä asioista ja itse suhteesta ei pysty keskustelemaan

- valehtelu, peittely, asioiden maalailu toiseksi

- pienet piilovit***lut, testit provosoida

- kyvyttömyys ymmärtää toisen tunteita ( ei lohduta, tue tms)

Ja sitten ei liity kommunikaatioon vaan yleiseen olemiseen, sellainen ihmeellinen väliaikaisuuden tunne, ihan kuin se suhde alkaisi aina uudelleen ja uudelleen ja olisi katkolla joka ainoa päivä, vaikka mitään riitaa ei ole ollutkaan.

P.S. Youtubessa on hyvä kanava Narsisti vs Minä

Kuvasit kylläkin juuri estyneen eli välttelevän persoonallisuushäiriön. 😄

Ei estynyt ole tuollainen. Estynyt harvemmin haluaa provosoida, vaan enemmänkin mukautuu, koska pelkää kritiikkiä ja sitä, ettei hänestä pidetä. Huomion vetäminen itseen ei myöskään kuulu estyneisyys, vaan se on juuri päinvastoin; estynyt ei halua olla huomion kohteena. Kyvyttömyys ymmärtää toisen tunteita ei myöskään kuulu kyseiseen häiriöön.

Terveisin estynyt

No, en tiedä mikä näistä häiriöistä on kyseessä. Linkki Theodore Millon-instituutin persoonallisuusluokitteluun :)

https://www.millonpersonality.com/theory/diagnostic-taxonomy/

Vierailija
433/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjun perusteella narsisteja ovat kaikki sellaiset ihmiset, joista kommentoijat eivät erityisemmin pidä.

Vierailija
434/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sinä täällä vähättelet toisia sen helpon asberger lapsesi kanssa.

Toiset on kokeneet helvetin.

Pahoittelut vähättelystä, minulta pääsi nyt erittäin tyhmä foorumivastaus, ehkä itsekin pitäisi tarkastuttaa pää.

Ei mitenkään tee mieli vähätellä muiden kokemuksia, kun ei ole helppoa ollut asperger-lapsen kanssakaan, i itseasiassa helvetin raskasta. Pahoittelut nyt vielä keittiöpsykologiksi haukkumisesta.

Laahutapa withuun nyt siitä jo muiden narskukokemuksia vähättelemästä.

Vierailija
435/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jss. Aivan hölmöläisen hommaa tuollainen analysointi, kun voisi vain elää sitä omaa elämäänsä nauttien, ja hyvässä seurassa. Ap ei kuulosta terveeltä.

No, sanottakoon, että jokainen, joka on narsistin kanssa läheisissä väleissä, sairastuu. Ja toki siitä paranee aikanaan, mutta ehkäpä ap on nyt juuri siinä sairauden työstövaiheessa. 

Hommahan menee niin, että kukaan ei pysty täysin välttämään narsistia vaikka niin kuvittelisi, koska narsisti ei paljasta itseään heti. Ja kuka tasapainoinen ja normaali ihminen lähtee heti ensimmäisestä pienestä varoitusmerkistä? Ei kai silloin ole ihan normaali ja terve itsekään. 

Ap, olen juuri irtautumassa narsistiksi osoittautuneesta ihmisestä. Tämä aihe on tärkeä ja mitä enemmän ihmisillä on tietoa, sitä paremmin he voivat välttyä suuremmilta vahingoilta. 

Tämän narsistin kanssa oli seuraavia merkkejä:

- puhuu paljon itsestään ja vaikeuksia keskittyä keskustelemaan toisen osapuolen asioista, kuunteli kyllä

- kivimuuriksi tekeytyminen

- äärimmäinen konfliktien välttely, emme riidelleet kertaakaan

- normaaleista intiimeistä asioista ja itse suhteesta ei pysty keskustelemaan

- valehtelu, peittely, asioiden maalailu toiseksi

- pienet piilovit***lut, testit provosoida

- kyvyttömyys ymmärtää toisen tunteita ( ei lohduta, tue tms)

Ja sitten ei liity kommunikaatioon vaan yleiseen olemiseen, sellainen ihmeellinen väliaikaisuuden tunne, ihan kuin se suhde alkaisi aina uudelleen ja uudelleen ja olisi katkolla joka ainoa päivä, vaikka mitään riitaa ei ole ollutkaan.

P.S. Youtubessa on hyvä kanava Narsisti vs Minä

Kuvasit kylläkin juuri estyneen eli välttelevän persoonallisuushäiriön. 😄

Ei estynyt ole tuollainen. Estynyt harvemmin haluaa provosoida, vaan enemmänkin mukautuu, koska pelkää kritiikkiä ja sitä, ettei hänestä pidetä. Huomion vetäminen itseen ei myöskään kuulu estyneisyys, vaan se on juuri päinvastoin; estynyt ei halua olla huomion kohteena. Kyvyttömyys ymmärtää toisen tunteita ei myöskään kuulu kyseiseen häiriöön.

Terveisin estynyt

Voi olla, että alkuperäinen kirjoittaja on puolueellinen. Voi olla, että kakkoskohdan kirjoittaja on erehtynyt. Voi olla, että kolmosen kirjoittaja on oikeassa. Voi olla, että nelosen kirjoittaja on positiivisesti disintegroitunut 😄

Vierailija
436/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun perusteella narsisteja ovat kaikki sellaiset ihmiset, joista kommentoijat eivät erityisemmin pidä.

Ei sinänsä pidä paikkaansa. Olen rakastanut kolmea narsistia, mutta he satuttavat niin paljon, että tunteet on pakko kuolettaa siitä huolimatta, että rakastaa heitä ja on huolissaan heistä.

Yksi lisäys kommunikaatioon on se, ettet osaa olla välitön ja vapaa oma itsesi narsistin kanssa vaan paljon jää sanomatta sellaista mitä haluaisi itse sanoa.

Vierailija
437/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassakaan mitään "narsisteja".  Kaikki ihmiset on kusipäitä.  Toiset enemmän toiset vähemmän :D

Vierailija
438/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole selvästikään kohdannut aitoa narsistia kun et ymmärrä mihin kaikkeen heidän lonkeronsa ulottuvat. Ilman analysointia ja terapeutin apua olisin tod.näk paljon huonommassa jamassa. Terapeuttien mielestä on ihme, että olen näinkin hyvässä kunnossa.

Ap

Kyllä olen, mutta en ole uhriutuja, enkä uhrityyppiä, joten minun kanssani luovutti kun ei onnistunut. 

Välit poikki, ja lopettaa se analysointi. Sillä pääsee alkuun.

Perheen ulkopuolisiin välien katkominen vielä onnistuu, mutta kun kyseessä lähiomaisia muuttuu asia paljon vaikeammaksi.

Ap

Aikuinen ihminen voi katkoa välit. Ainoa missä tilanteessa narsistista ei oikeasti pääse eroon, on jos narsistin kanssa on yhteisiä lapsia, joihin narsistilla on tapaamisoikeus. Tai lasten toinen vanhempi, josta on eronnut, päätyy yhteen narsistin kanssa. Tällöinkin kontaktien minimointi ja kaikki yhteydenpito, jos mahdollista virallisten tahojen kautta, on ainoa keino selvitä minimaalisilla vahingoilla. Mitään sopiva kommentteja narsisteille tms. ei ole, heitä ei voi näpäyttää takaisin niin kuin tavallisia ihmisiä tms. niin että tajuaisivat jotain jne. Kaikki sellainen kannattaa unohtaa.

Vierailija
439/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vielä joskus pääsisi yli pitkästä narsisti suhteesta. Voimat mennyt, tuntee, että olen ihan heikko ja mitätön. Minä, rohkea, naurava, itsenäinen nainen, nyt raunio. Olisipa voimaa olla menemättä taas kun hiljaisuuden jälkeen ottaa yhteyttä. Hankalinta on, kun ne, jotka ei ole narsistin toimesta rikottu, imetty kuiviin, eivät voi tajuta, miten kamalaa tuhoa suhde narsistin kanssa saa aikaan. Luulo, että mä parannan toisen, on valetta itselleni. Nyt hällä onneksi uusi, mutta välillä muistaa kertoa, miten huono ihminen olen ja miten hyvin hällä menee. Eli koettaa pitää otteessaan. Vaikka estää puhelut ym hän keksii keinot saada viesti perille.

Vierailija
440/10671 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vielä joskus pääsisi yli pitkästä narsisti suhteesta. Voimat mennyt, tuntee, että olen ihan heikko ja mitätön. Minä, rohkea, naurava, itsenäinen nainen, nyt raunio. Olisipa voimaa olla menemättä taas kun hiljaisuuden jälkeen ottaa yhteyttä. Hankalinta on, kun ne, jotka ei ole narsistin toimesta rikottu, imetty kuiviin, eivät voi tajuta, miten kamalaa tuhoa suhde narsistin kanssa saa aikaan. Luulo, että mä parannan toisen, on valetta itselleni. Nyt hällä onneksi uusi, mutta välillä muistaa kertoa, miten huono ihminen olen ja miten hyvin hällä menee. Eli koettaa pitää otteessaan. Vaikka estää puhelut ym hän keksii keinot saada viesti perille.

Opettele vihaamaan häntä ja rakastamaan itseäsi. Aina, kun alat velloa ajatuksissasi hänessä, muistuta, että sinä itse ansaitset oman energiasi, ei hän. Tiedän, että aivot eivät mitenkään taivu ymmärtämään sitä, miten toisenlainen tuo toinen on, eikä hän halua muuksi muuttua. Hän ei rakasta sinua ihmisenä, yksilönä. Sillä ei ole väliä miksi hän oli ilkeä ja satutti, sillä on väliä, ettei hän tee sitä enää uudelleen. Se kaikki ihanuus oli päiväunta, kuori, epätodellista. Sitä ei ollut oikeasti eikä se palaa enää koskaan.

Sanon nämä samalla itselleni kuin sinullekin.

Etsi youtubesta Mental Healness. Leen videot avaavat silmäsi. Etsi myös Narsisti vs Minä.

Tsemppiä, pystyt tähän!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi