Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?
Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.
Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.
Kommentit (1535)
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut koko ketjun ja pohtinut ilmiötä. En keksi muuta kuin jonkinlaisen vallan- ja kontrollinhalun, mikä näitä roskalahja-mummuja mahtaa ajaa. ”Siinähän toivot mitä toivot, minä se kuitenkin aina päätän, mitä saat. Ja paras olla kiitollinen” ”Ei pidä antaa kaikkea mitä toivoo, alkaa vaan luulemaan itsestään liikoja. Ihan niin kuin liikaa lasta kehumallakin lapsi vain ylpistyy.”
Mä luulen myös, että jonkinlainen "koulutus" on mielessä. Ettei vaan ylpisty ja luule liikoja. Vähän sellainen ajatus, että otetaan luulot pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhyysrajan alapuolella elävä isovanhempi kirjoitti:
Tätä isovanhempaa , yksinäistä sellaista ja ent yksinhuoltajaäitiä vaivaa ainakin mieletön rahapula.
Mutta kiitos vain kauheasti tuestanne. Ostin taas roskia.Narsistisesti osaat kuitenkin uhriutua.
Juuri sinunkaltaisesi ei niitä roskia kannattaisi ostella - ja niiden ostelu on luultavimmin suurin syy rahapulaasi. Et osaa käyttää rahaa, etkä muutenkaan hallita elämääsi.
Mitä jos lukisit ketjun ensin.
Ihan sivullisena tässä vastaan sinulle. Lukisit myös itse vähän tarkemmin. Henkilö elää köyhyysrajan alapuolella. "Et osaa käyttää rahaa". Luulisin, että tuossa tilanteessa ei edes pysy hengissä, jos ei osaa käyttää rahaa. Toivottavasti ei enää ensi jouluna yritä ilahduttaa sitten enää niillä halvoilla lahjoilla (tuskin nyt roskiksesta on roskia kaivannut) eikä varsinkaan anna sitä viimeistä ropoaan.
Kyynel. Sinuna lukisin kirjoituksesta sen, mitä siinä lukee sen jälkeen kun poistat kaiken narsistisen itsesäälin ja draaman.
Minä näen sinussa myös hyvin vahvoja narsistisia piirteitä ja todella draamaa ja syvää katkeruutta. Tiedät myös sanoa tuntemattomasta ihmisestä, että häneltä puuttuu elämänsä hallinta.
Vierailija kirjoitti:
Tätä isovanhempaa , yksinäistä sellaista ja ent yksinhuoltajaäitiä vaivaa ainakin mieletön rahapula.
Mutta kiitos vain kauheasti tuestanne. Ostin taas roskia.Kuulostat minun äidiltäni. Miljoona kertaa käsitelty sitä hänen rahapulaansa ja rahankäyttöään ja ostelee "taas roskia".
Pidimme jopa puoli vuotta kirjaa hänen taloudenpidostaan. Hän käyttää uskomattoman paljon rahaa turhuuteen. Siis ostaa pohauttelee mitä sattuu, varsinkin jos halvalla saa. Ja tuhlaa aina ihan kaiken rahan heti, kun sen saa, aivan kuin se polttelisi taskuja.
Hänellä on kaapissaan alevaatteita, joihin ei ole koskaan mahtunut. Kosmetiikkaa jota ei käytä.
Lapsilleni hän on juuri se joka aina jostaa "jotain pientä", täysin typerää ja tarpeetonta.
Olen miljoona kertaa sanonut, että ei tarvitse tuoda mitään, tee lasten kanssa jotain, mutta ei. Kun sanoin että menkää eväiden kanssa leikkipuistoon, hän karkaa viereiseen ostoskeskukseen ja tyhjentää Tigerin.
Eniten tässä kaikessa inhoan sitä, että hän yrittää pakkomielteisesti saada lapseni omaksumaan samanlaisen elämänasenteen. Esimerkiksi siitä syntyi valtava riita, että halusin lapset hyvään kouluun. Äidistäni se on "liian raskasta". Samaten siitä on riidelty, että lapsia ei viedä kauppaan "piristymään" jokaikisestä "vastoinkäymisestä", vaan lapsen kanssa jutellaan ne pettymyksen ja mielipahan tunteet ja jatketaan ilman tavaralohdukkeita. Samaten siitä on tapeltu, että pitääkö lapsen oppia säästämään ja pitääkö lapsen oppia ylipäätään rahankäyttöä. Sekin on "liian ankeaa".
Tuo minuakin vaivaa, että lapset oppivat sen sairaan kulutusmallin. Ja tuttua tuokin, ettei hän tavallaan halua että ne lapsetkaan oppivat käyttämään rahaa, se jotenkin on loukkaus häntä kohtaan. No nyt kun lapsi on isompi, käytetään esimerkkinä: älä ainakaan noin tee, tai päädyt sinne ulosottoon ja köyhyyteen. Lapsi on onneksi huomannut saman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiitos vain kauheasti tuestanne. Ostin taas roskia.Narsistisesti osaat kuitenkin uhriutua.
Juuri sinunkaltaisesi ei niitä roskia kannattaisi ostella - ja niiden ostelu on luultavimmin suurin syy rahapulaasi. Et osaa käyttää rahaa, etkä muutenkaan hallita elämääsi.
Ihan sivullisena tässä vastaan sinulle. Lukisit myös itse vähän tarkemmin. Henkilö elää köyhyysrajan alapuolella. "Et osaa käyttää rahaa". Luulisin, että tuossa tilanteessa ei edes pysy hengissä, jos ei osaa käyttää rahaa. Toivottavasti ei enää ensi jouluna yritä ilahduttaa sitten enää niillä halvoilla lahjoilla (tuskin nyt roskiksesta on roskia kaivannut) eikä varsinkaan anna sitä viimeistä ropoaan.
Kyynel. Sinuna lukisin kirjoituksesta sen, mitä siinä lukee sen jälkeen kun poistat kaiken narsistisen itsesäälin ja draaman.
Minä näen sinussa myös hyvin vahvoja narsistisia piirteitä ja todella draamaa ja syvää katkeruutta. Tiedät myös sanoa tuntemattomasta ihmisestä, että häneltä puuttuu elämänsä hallinta.
Äärimmäiseen köyhyyteen joutuu Suomessa yleisimmin sellainen jolla ei ole elämänhallintaa.
Ja johan se kävi tuossa selväksi että sitä ei ole koska vaikka muka ollaan köyhiä, käytetään edelleen rahaa roskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut koko ketjun ja pohtinut ilmiötä. En keksi muuta kuin jonkinlaisen vallan- ja kontrollinhalun, mikä näitä roskalahja-mummuja mahtaa ajaa. ”Siinähän toivot mitä toivot, minä se kuitenkin aina päätän, mitä saat. Ja paras olla kiitollinen” ”Ei pidä antaa kaikkea mitä toivoo, alkaa vaan luulemaan itsestään liikoja. Ihan niin kuin liikaa lasta kehumallakin lapsi vain ylpistyy.” ”Sinun onnesi ja arvosi on täysin minun takanani. Minä voin sen antaa tai olla antamatta.”
Voi olla ristiriitaisia tunteita. Luonnostaan kumpuavaa rakkauden tunnetta lapsen lapsia kohtaan, ja samalla huolta ja kiukkua siitä, että tekeekö tuo tunne itsestä heikon ja haavoittuvan, tarvitsevan. Sitten jos nämä lapset ovat oman tyttären, voi vähän vinksahtaneempi mummo kokea sen oman tyttärensä kilpailijana ja häriötekijänä siinä, kun tahtoisi omia lapsen lapset itselleen. Ja jos oma tytär ei ole ollut mummon mielestä ns. tarpeeksi hyvä, voi käydä niin, että ne lapsen lapsetkaan eivät siksi ole tarpeeksi hyviä, heidänkin olemassaolo on jotenkin ihan loukkaus näin erinomaista mummoa kohtaan. Ja jos mummo ei tykkää oman suosikki-poikansa vaimosta, koska tämä ei mummon mielestä ole tarpeeksi hyvä hänen pojalleen, niin heidän lapsetkin voivat joutua tuosta sairaasta myrkyllisyydestä kärsimään.
Tuollainen Mummo voi kokea vääristyneitä viha-rakkaus-tunteita jälkipolviaan kohtaan. Ovathan he hänelle hänen oman itsensä jatkeita (eikä yleensä mitään muuta). Ei osaa ilmaista rakkauden tunteitaan, siksi antaa kasapäin lahjoja. Ei osaa käsitellä ja tunnistaa omia mustasukkaisuuden ja kiukun tunteitaan, siksi antaa lahjaksi huonolaatuisia ja ei-toivottuja lahjoja.
Kunhan mietiskelin.
Voi olla myös niin että se oma tytär on liian hyvä. Sellainen jota on vaikea hallita, koska pärjää itsekin. Sellainen joka pääsi karkuun kun ne muut mummo sai sidottua siihen kodin naapuriin. Sellainen kuin mummo olisi halunnut olla muttei ole pärjännyt.
Sama miniän kanssa. Liian pärjäävä ja pätevä.
Mummo tuntee suunnatonta alemmuutta ja häpeää itsestään ja kostaa sitten.
Näin olen päätellyt meillä sen kuvion olevan.
t. myrkyllisen tyrkkymummon tytär, joka pääsi karkuun
Tuo on ihan totta. Jotkut sairaat äidit ovat ihan kateellisiakin omille tyttärilleen, kun heistä tuli niin kauniita ja pärjääviä ym. Myrkyllisessä mielessään ajattelevat kenties, että ”minä annoin kaikkeni tuon kiittämättömån hemmotellun kakaran eteen, ja noin helpolla se on sitten saanut ihan kaiken, täysin minun ansiostani, eikä edes tajua sitä. Minulla taasen oli ihan kaikki vastoinkäymiset ja esteet koko elämänpolkuni mitalla.” Heitä syö se, kun eivät saa hallittua ja kiristettyä ja peloteltua.
Kyllä. Ja kenties he itse ovat saaneet samaa mitätöintiä. Mutta jostakin syystä eivät halua katkaista ketjua. Minä muistan miten ne kurjat lahjat harmitti, ja olen suosittu lahjanantaja koska annan aina rahaa, se on ilahduttanut ihan kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äärimmäiseen köyhyyteen joutuu Suomessa yleisimmin sellainen jolla ei ole elämänhallintaa.
Ja johan se kävi tuossa selväksi että sitä ei ole koska vaikka muka ollaan köyhiä, käytetään edelleen rahaa roskaan.
Niinpä. Ei kukaan toivo köyhiltä isovanhemmilta rahalla ostettuja lahjoja. Kirjoita lapsenlapsillesi kirje, jossa lupaat tehdä yhdessä jotain ikätasoista mukavaa. Lukea lempikirjaa ääneen, mennä pulkkamäkeen (toimii yllättävä isoilla) tai mistä nyt kukakin tykkää. Arvokkaampaa kuin tavara tai raha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoisit mieluummin lottorivin, kun noin tarkkaan näet.
Kyllä tutusta ihmisestä voi (anonyymisti) sanoa että puuttuu elämänhallinta, jos rahat käytetään toistuvasti turhuuteen. Juuri köyhän pitäisi noudattaa vanhemman (kohtuullista) vinkkiä, eikä tuhlata yhtään senttiä huonoon ja tarpeettomaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs lasten ja lastenlasten roskalahjat näille parjatuille isovanhemmille!?!
Kyynel. Ei ole ketjun aihe. Perusta niille oma ketju.
Itse henk koht vien aina kunnollisen ruokakassin, kodinkoneen jos rikkoutunut tai jotain muuta kunnollista.
Ikinä en vie krääsää, en turhaa mässyä enkä mitään muutakaan tarpeetonta.
Oikein hyvin sopii ketjun aiheeseen. Kysytkö varmasti tarkasti mitä haluavat syödä vai haluavatko ruokaasi ollenkaan? Miksi avustat? Sinunko roskalahjoihin he rahansa laittavat, ettei ole edes varaa ruokaa ostaa,vai ovatko hekin köyhyysrajan alapuolella vaiko kenties menettäneet elämänsä hallinnan. Olen eri kenelle vastasit.
Ja kun sanoin että jospa vaikka askartelisit lasten kanssa, äitini oli pakko oäästä ostamaan kaikillr kolmelle ”askartelupaketti”.
Vaikka meillä on lastenhuoneessa kokonainen korkea kaappi jo täynnä sitä askartelusälää.
Oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs lasten ja lastenlasten roskalahjat näille parjatuille isovanhemmille!?!
Itse henk koht vien aina kunnollisen ruokakassin, kodinkoneen jos rikkoutunut tai jotain muuta kunnollista.
Oikein hyvin sopii ketjun aiheeseen. Kysytkö varmasti tarkasti mitä haluavat syödä vai haluavatko ruokaasi ollenkaan? Miksi avustat? Sinunko roskalahjoihin he rahansa laittavat, ettei ole edes varaa ruokaa ostaa,vai ovatko hekin köyhyysrajan alapuolella vaiko kenties menettäneet elämänsä hallinnan. Olen eri kenelle vastasit.
Kysyn mitä ruokaa haluaa syödä, vien kahvimerkkiä jota juo.
Avustan koska rahapula.
Ja ei, minuun ei ole raha mennyt. Itse maksanut kaiken 14-vuotiaasta.
Ja kyllä, ei ole ikinä ollut elämänhallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tutusta ihmisestä voi (anonyymisti) sanoa että puuttuu elämänhallinta, jos rahat käytetään toistuvasti turhuuteen. Juuri köyhän pitäisi noudattaa vanhemman (kohtuullista) vinkkiä, eikä tuhlata yhtään senttiä huonoon ja tarpeettomaan.
Ai henkilö oli sinulle tuttu ketä kommentoit.
Mutta kiitos vain kauheasti tuestanne. Ostin taas roskia.
Voi kunpa kaikki 'köyhät' ymmärtäisivät ajan ja yhdessäolon arvon.
Voisitko ensi kerralla antaa lahjaksi vaikkapa yökyläilyyn luonasi ja leivotte yhdessä/teette pizzaa mitä ikinä, rakennatte majan pöydän alle/parvekkeelle ja nukutte siellä tms?
Meidän lapsenlapsi ainakin tykkää tällaisista "seikkailuista" tosi paljon, ja suositaan niitä ja lisäksi sitten maksetaan jotain harrastusmaksuja tms koska meillä on varaa.
Samoin muistuttaisin, ettei kenenkään eikä varsinkaan 'köyhän lapsiperheen' tarvitse ostella aikuisille isovanhemmille yhtään mitään sälää eikä muutakaan. Läsnäolo on tärkein, ja jos eivät isovanhemmat vielä ole päässeet paketinhimostaan eroon, niin nyt on jo korkea aika oppia! (Meillä lapset ihan ok rahoissaan, mutta tuovat joululahjaksi (sovitusti) esim saaristolaisleipää, joulupöydän silakoita, jälkiruokajuustokakun tai ihan vaan kiireisenä vuonna jonkun glögipullon tai kukkasen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai henkilö oli sinulle tuttu ketä kommentoit.
Niin, hän tuntee lapsensa mummon. Onko se sinusta yllättävää?
Vierailija kirjoitti:
Ja kun sanoin että jospa vaikka askartelisit lasten kanssa, äitini oli pakko oäästä ostamaan kaikillr kolmelle ”askartelupaketti”.
Vaikka meillä on lastenhuoneessa kokonainen korkea kaappi jo täynnä sitä askartelusälää.
Oikeasti.
Onko mahdollista, ettei hän oikein osaa askarrella? Siis, ettei hän näe mitä niistä olemassa olevista voisi tehdä? Taito se on sekin.
Voisitko ottaa sieltä esille jotain kokonaisuutta "voisitte tästä askarrella..."?
Aika usein voi tuntua, että "pääsee helpommalla" kun on paketti missä valmiit ohjeet.
Hyvä voisi olla myös, jos mummolla taitoa, ottaa esiin lankaa ja välineet ja pyytää opettaa virkkaamaan, neuvomaan, tekemään vohvelitöitä?
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti.
Ainoa lohtu, että tavallaan tuo on edes jotenkin ymmärrettävää. Että kun ihminen ei osaa käyttää rahaa, niin hän ei osaa käyttää sitä lahjoihinkaan.
Vielä astetta kurjempi on sellainen mummo, joka itselleen ei ikinä ostaisi sitä kiinakrääsää, mutta lapselle kyllä. Siitä on sitä hyvää tahtoa aika vaikea nähdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti.
Onko mahdollista, ettei hän oikein osaa askarrella? Siis, ettei hän näe mitä niistä olemassa olevista voisi tehdä? Taito se on sekin.
Voisitko ottaa sieltä esille jotain kokonaisuutta "voisitte tästä askarrella..."?
Aika usein voi tuntua, että "pääsee helpommalla" kun on paketti missä valmiit ohjeet.Hyvä voisi olla myös, jos mummolla taitoa, ottaa esiin lankaa ja välineet ja pyytää opettaa virkkaamaan, neuvomaan, tekemään vohvelitöitä?
Ei meidän lasten kanssa tarvitse aikuisen osata yhtikäs mitään. Lapset kyllä osaa. Riittää kun on siinä seurana ja juttelee mukavia.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiitos vain kauheasti tuestanne. Ostin taas roskia.Voi kunpa kaikki 'köyhät' ymmärtäisivät ajan ja yhdessäolon arvon.
Voisitko ensi kerralla antaa lahjaksi vaikkapa yökyläilyyn luonasi ja leivotte yhdessä/teette pizzaa mitä ikinä, rakennatte majan pöydän alle/parvekkeelle ja nukutte siellä tms?Meidän lapsenlapsi ainakin tykkää tällaisista "seikkailuista" tosi paljon, ja suositaan niitä ja lisäksi sitten maksetaan jotain harrastusmaksuja tms koska meillä on varaa.
Samoin muistuttaisin, ettei kenenkään eikä varsinkaan 'köyhän lapsiperheen' tarvitse ostella aikuisille isovanhemmille yhtään mitään sälää eikä muutakaan. Läsnäolo on tärkein, ja jos eivät isovanhemmat vielä ole päässeet paketinhimostaan eroon, niin nyt on jo korkea aika oppia! (Meillä lapset ihan ok rahoissaan, mutta tuovat joululahjaksi (sovitusti) esim saaristolaisleipää, joulupöydän silakoita, jälkiruokajuustokakun tai ihan vaan kiireisenä vuonna jonkun glögipullon tai kukkasen.
Kuka nyt sille köyhälle viitsii kylään mennä. Mistä ne pitsatarpeet taikoisi. Aika kalliita ovat. Leipäjonoissahan köyhät käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut koko ketjun ja pohtinut ilmiötä. En keksi muuta kuin jonkinlaisen vallan- ja kontrollinhalun, mikä näitä roskalahja-mummuja mahtaa ajaa. ”Siinähän toivot mitä toivot, minä se kuitenkin aina päätän, mitä saat. Ja paras olla kiitollinen” ”Ei pidä antaa kaikkea mitä toivoo, alkaa vaan luulemaan itsestään liikoja. Ihan niin kuin liikaa lasta kehumallakin lapsi vain ylpistyy.”
Mä luulen myös, että jonkinlainen "koulutus" on mielessä. Ettei vaan ylpisty ja luule liikoja. Vähän sellainen ajatus, että otetaan luulot pois.
Joo. Sama ajatus kun siinä ettei voi häälahjana tuoda yhtä pyydettyä lautasta, vaan samanhintainen ei-toivottu kasa. Viesti on, että ette te ole niiden hyvien lahjojen arvoisia. Eli nakerretaan lapsen itsetuntoa, ettei se vaan kehtaisi kasvaa onnelliseksi ja tasapainoiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kiitos vain kauheasti tuestanne. Ostin taas roskia.Voi kunpa kaikki 'köyhät' ymmärtäisivät ajan ja yhdessäolon arvon.
Voisitko ensi kerralla antaa lahjaksi vaikkapa yökyläilyyn luonasi ja leivotte yhdessä/teette pizzaa mitä ikinä, rakennatte majan pöydän alle/parvekkeelle ja nukutte siellä tms?Meidän lapsenlapsi ainakin tykkää tällaisista "seikkailuista" tosi paljon, ja suositaan niitä ja lisäksi sitten maksetaan jotain harrastusmaksuja tms koska meillä on varaa.
Kuka nyt sille köyhälle viitsii kylään mennä. Mistä ne pitsatarpeet taikoisi. Aika kalliita ovat. Leipäjonoissahan köyhät käy.
Minä laitoin lapsille mukaan aivan kaikki tykötarpeet. Silti se leipominen koettiin "orjatyöksi" ja "komenteluksi". Eli jonkinlainen auktoriteettivamma siinä on taustalla.