Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhemmat jotka antavat lahjaksi roskaa?

Vierailija
27.12.2021 |

Edellinen aloitukseni poistettiin ennen kuin olin ehtinyt lukea vastauksia.

Kyselin että onko muita kenen isovanhemmat antavat lapsenlapsille pelkkää roskaa lahjaksi, eikä kyse ole siitä olisivat jotenkin vähävaraisia tms vaan aivan päinvastoin. Rahaa ja omaisuutta on, mutta lahjaksi annetaan arvitonta roinaa jolla ei tee yhtään mitään. Koskaan ei kysytä lasten lahjatoiveita. Ja sitten odotetaan että ollaan kiitollisia näistä ”lahjoista”.

Kommentit (1535)

Vierailija
1341/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoitin asiattomaksi koska ap ei vastaa mikä se roska on

Ei se tee ketjua asiattomaksi, että sinä olet tyhmä. Me kaikki muut tajuamme kyllä.

Vierailija
1342/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin huomaa hyvin sen, että ihanaksi lahjaksi koetaan itselle mieluinen. Esim noi kirjat. Ne on mieluisia, jos aihepiiri sopii itselle, tykkää niiden kuvista ja tarina on kiva. Itsekin olen kirjaihminen ja luin lapsille paljon mutta. .

Mutta jos kirja kertoo kuolleesta lemmikistä, eroperheen lapsen vaikeuksista, uskonnosta, on runokirja, tylsä, niin oikeasti kuinka monen 7-14 vuotias hihkuu innosta kun saa sen joululahjaksi. Etusivulla lukee vielä jonkun toisen nimi. Ei kiva.

Tuo on lahja joka kannattaa ehdottomasti tarkistaa vanhemmilta. Tai ylipäätään tarjota sitä heille niin, että he katsovat haluavatko kotiinsa.

Minulla on vuosikymmenten kokoelmat suvun lastenkirjoja. Ajattelin pitää ne täällä ja leikkiä täällä ”kirjastoa” niin että lastenlapset saa ”kirjastokortit”, joilla lainata täältä luettavaa.

Jotkut aikuiset karsastavat surullisista asioista kertovia lasten- ja nuortenkirjoja. Mutta niillä on se tarkoitus, että lukiessa voi tuntea surua ja myötätuntoa.  Itse olin avioerolapsi aikana, jolloin ero oli häpeä ja asiasta ei todellakaan puhuttu.  Itsemurhat ovat nykyaikana samanlainen tabu. Olisi ollut iso apu, jos joku olisi työntänyt käteeni kirjan, jossa kirjan  päähenkilö kokee avioeron ja ikävöi toista vanhempaansa. Ikävästä aiheesta kertova tarina auttaa lasta puhumaan vaikeista asioista. Aika moni kokee sukulaisen kuoleman tai avioeron. Jos ei omassa perheessä, niin jonkun tutun lapsen kautta.

Kenties niitä ei kuitenkaan kannata antaa jos mitään surullista asiaa ei ole näköpiirissäkään, koska jos lapsi on yhtä neuroottinen kuin minä pienenä, se alkaa epäillä onko kaikki mitä näyttää olevan. Sain nimittäin kymmenvuotiaana joululahjaksi Veljeni leijonamieli -kirjan ja olin vuosia täysin vakuuttunut että se oli vanhempieni tapa kertoa että kuolen pian - olin myös taipuvainen luulosairauteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1343/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kummatkaan isovanhemmat ei välitä lapsenlapsistaan (eikä omista aikuisista lapsistaan) lainkaan, olivat huonoja vanhempia jo omassa lapsuudessa joten tavallaan ei yllättänyt. Eivät ollenkaan tapaa lapsiamme eivätkä soita, eivätkä vastaa jos heille soittaa. Kerran vuodessa saattavat soittaa jotain asiaa tyyliin ”Irma-isotäti kuoli”, mutta ei yhtään haluta olla lasten elämässä mukana.

Mun mielestä krääsää ostava isovanhempi on silti paljon prempi kuin tää tilanne mikä mulla on. Että lapsenlapset on täysin evvk.

Evvk on parempi kuin mitätöinti ja pahantahtoisuus, trust me. Jos eivät ole elämässä mukana, eivät aiheuta pahaa mieltä.

Meillä on tollanen samanlainen tilanne eli mun vanhemmat ei pidä yhteyttä. Kyllä se AIHEUTTAA pahaa mieltä, arvottomuuden tunnetta, mitätöidyksi tulemisen kokemusta. Että ei ole omille vanhemmilleen minkään arvoinen ja että omat ihanat lapset ei merkkaa tippakaan vanhemmilleni. Hei ei muista tai tiedä edes lasteni nimiä ja ikiä. Eivät edes ristiäisiin viitsineet tulla.

Saat mummon meiltä, pitää yhteyttä kun haluaa mutta saattaa esim. pyytää takaisin polkupyörää, jonka antoi lapselle synttärilahjaksi, ja jota lapsi käyttää.

En halua vähätellä, mutta tokkopa sun lapset osaa kaivata sellaista mitä heillä ei ole koskaan ollut, sinä luultavasti koet tilanteen huonompana. Ristiäisistä poissaolo ei loukkaa lasta, joka ei tuossa iässä asiaa tajua. Muo haittaa eniten ne huonot asiat mitä mummo pyrkii opettamaan, kuten älytöntä kulutusta ja piittaamattomuutta ympäristöstä ja muiden toiveista. Mulle sopii, että vaihetaan.

Vierailija
1344/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhyysrajan alapuolella elävä isovanhempi kirjoitti:

Tätä isovanhempaa , yksinäistä sellaista ja ent yksinhuoltajaäitiä vaivaa ainakin mieletön rahapula.

Mutta kiitos vain kauheasti tuestanne. Ostin taas roskia.

Narsistisesti osaat kuitenkin uhriutua.

Juuri sinunkaltaisesi ei niitä roskia kannattaisi ostella - ja niiden ostelu on luultavimmin suurin syy rahapulaasi. Et osaa käyttää rahaa, etkä muutenkaan hallita elämääsi.

Mitä jos lukisit ketjun ensin.

Ihan sivullisena tässä vastaan sinulle. Lukisit myös itse vähän tarkemmin. Henkilö elää köyhyysrajan alapuolella. "Et osaa käyttää rahaa". Luulisin, että tuossa tilanteessa ei edes pysy hengissä, jos ei osaa käyttää rahaa. Toivottavasti ei enää ensi jouluna yritä ilahduttaa sitten enää niillä halvoilla lahjoilla (tuskin nyt roskiksesta on roskia kaivannut) eikä varsinkaan anna sitä viimeistä ropoaan.

Kyynel. Sinuna lukisin kirjoituksesta sen, mitä siinä lukee sen jälkeen kun poistat kaiken narsistisen itsesäälin ja draaman.

Minä näen sinussa myös hyvin vahvoja narsistisia piirteitä ja todella draamaa ja syvää katkeruutta. Tiedät myös sanoa tuntemattomasta ihmisestä, että häneltä puuttuu elämänsä hallinta.

Katsoisit mieluummin lottorivin, kun noin tarkkaan näet.

Kyllä tutusta ihmisestä voi (anonyymisti) sanoa että puuttuu elämänhallinta, jos rahat käytetään toistuvasti turhuuteen. Juuri köyhän pitäisi noudattaa vanhemman (kohtuullista) vinkkiä, eikä tuhlata yhtään senttiä huonoon ja tarpeettomaan.

Ai henkilö oli sinulle tuttu ketä kommentoit.

Niin, hän tuntee lapsensa mummon. Onko se sinusta yllättävää?

Hän vastasi tuntemattoman henkilön kommentointiin ja tiesi tämän olevan köyhä siksi että on itseaiheutettua. Ei osaa käyttää rahaa ja menettänyt elämäsi hallinnan. Opettelisit sinäkin lukemaan. On yllättävää.

Vierailija
1345/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä sama ongelma! Joka ikinen joulu saan mummiltani lahjaksi kaikkea täysin arvotonta roinaa vaikka rahaa kyllä olisi parempaankin. Taas tänäkin vuonna paketissa tuli väärän kokoisia ja aivan väärän tyylisiä vaatteita, halvinta mahdollista suklaata mitä ei kukaan perheestämme saanut syötyä ja ristikkolehtiä mistä osa oli jo tehty huoh….

Eniten tässä asiassa ärsyttää se että hän voisi vaan antaa tuon lahjoihin käyttämän määrän suoraan rahana tai sitten ostaa vaikka lahjakortin muttakun ei. Täällä sitten palstalaiset valittaa kun ei olla kiitollisia ja jos ei kelpaa niin myykää eteenpäin.

Kysynpähän vaan onko se ihan oikeasti lahjan saajan tehtävä joka vuosi alkaa joulun jälkeen nettikirppareilla kauppaamaan halpaa roinaa ja vieläpä pakkaamaan ja postittamaan tavaroita jos hyvässä lykyssä edes joku erehtyisi ostamaan. Joten kyllä siis joka vuosi heitän suoraan vaan roskiin kun en tuota rumbaa jaksa. Kyllä itse olen mielummin kokonaan ilman lahjaa kun kerään enää yhtään tuota rojua nurkkiini pyörimään.

Vierailija
1346/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ***** mitä pikkusieluisuutta. Kyllä minä muistelisin Ap:n maininneen jo ketjun alkuvaiheessa jonkin ristipistokirjan.

Vierailija
1347/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin lapset saavat isovanhemmilta roskaa. Niinku vanhan mallisen iphonen eikä sitä uusinta. Ja jotain lautapelejä eikä uutta pleikkaa. Kehtaavatkin.

Vierailija
1348/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ***** mitä pikkusieluisuutta. Kyllä minä muistelisin Ap:n maininneen jo ketjun alkuvaiheessa jonkin ristipistokirjan.

Minä veikkaan että täällä on nyt mukana tämmöinen roskalahjoja tuova. On se marttyrointi ja huono luetunymmärrys nyt niin tutun kuuloista.

Vierailija
1349/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä isovanhempaa , yksinäistä sellaista ja ent yksinhuoltajaäitiä vaivaa ainakin mieletön rahapula.

Juuri sinunkaltaisesi ei niitä roskia kannattaisi ostella - ja niiden ostelu on luultavimmin suurin syy rahapulaasi. Et osaa käyttää rahaa, etkä muutenkaan hallita elämääsi.

Ihan sivullisena tässä vastaan sinulle. Lukisit myös itse vähän tarkemmin. Henkilö elää köyhyysrajan alapuolella. "Et osaa käyttää rahaa". Luulisin, että tuossa tilanteessa ei edes pysy hengissä, jos ei osaa käyttää rahaa. Toivottavasti ei enää ensi jouluna yritä ilahduttaa sitten enää niillä halvoilla lahjoilla (tuskin nyt roskiksesta on roskia kaivannut) eikä varsinkaan anna sitä viimeistä ropoaan.

Kyynel. Sinuna lukisin kirjoituksesta sen, mitä siinä lukee sen jälkeen kun poistat kaiken narsistisen itsesäälin ja draaman.

Minä näen sinussa myös hyvin vahvoja narsistisia piirteitä ja todella draamaa ja syvää katkeruutta. Tiedät myös sanoa tuntemattomasta ihmisestä, että häneltä puuttuu elämänsä hallinta.

Kyllä tutusta ihmisestä voi (anonyymisti) sanoa että puuttuu elämänhallinta, jos rahat käytetään toistuvasti turhuuteen. Juuri köyhän pitäisi noudattaa vanhemman (kohtuullista) vinkkiä, eikä tuhlata yhtään senttiä huonoon ja tarpeettomaan.

Hän vastasi tuntemattoman henkilön kommentointiin ja tiesi tämän olevan köyhä siksi että on itseaiheutettua. Ei osaa käyttää rahaa ja menettänyt elämäsi hallinnan. Opettelisit sinäkin lukemaan. On yllättävää.

No sehän näkyi siitä kirjoituksesta. Ostaa moskaa ja sitten kitisee ettei ole rahaa. Onko slelaisella ihmisellä elämänhallinta?

Vierailija
1350/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopikaa, ettei kukaan anna kellekään lahjoja. Toivotatte hyvää joulua, ajatus on tärkein.

Vierailija
1351/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.

En ole ap, mutta voin vastata omalta kannaltani.

Lapseni saivat rikkailta isovanhemmiltaan aina mahdollisimman huonoja heikkoja kiinalaisia muovileluja tai silloisilta harvoilta kirppiksiltä ostettuja ylensä ruskeita, jäykistä kovista kankaista tehtyjä vanhoja väärän kokoisia vaatteita.

Saivat myös lehtitilauksien mukana tulleita kylkiäisiälahjoiksi.

Sitten pakotin lapset kiittelemään.

Onneksi aikuisina eivät enää muista.

Sen sijaan muistavat, kun ne köyhät isovanhemmat antoivat 500 mk rahana, jollai sai ostaa, mitä halusi.

He myös tiesivät, että sen rahan säästäminen niille köyhille oli iso juttu.

Kitsaus on jonkinlainen sairaus tai  mielen häiriötila. Silloin ihmisellä on rahaa, mutta sitä ei raaskita käyttää mihinkään.

Vierailija
1352/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysynpähän vaan onko se ihan oikeasti lahjan saajan tehtävä joka vuosi alkaa joulun jälkeen nettikirppareilla kauppaamaan halpaa roinaa ja vieläpä pakkaamaan ja postittamaan tavaroita jos hyvässä lykyssä edes joku erehtyisi ostamaan. Joten kyllä siis joka vuosi heitän suoraan vaan roskiin kun en tuota rumbaa jaksa.

Ei todellakaan ole ja sitähän täällä on yritetty tolkuttaa. Vie aikaa, vaivaa ja voi olla lopulta turhaa, jos tavara on sellaista mitä kukaan ei osta. Tällä ei myöskään hoideta juurisyytä eli lahjan antajan sairaalloista ostamista.

Vierailija
1353/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se oikeasti meni.

Vierailija
1354/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässäkin huomaa hyvin sen, että ihanaksi lahjaksi koetaan itselle mieluinen. Esim noi kirjat. Ne on mieluisia, jos aihepiiri sopii itselle, tykkää niiden kuvista ja tarina on kiva. Itsekin olen kirjaihminen ja luin lapsille paljon mutta. .

Mutta jos kirja kertoo kuolleesta lemmikistä, eroperheen lapsen vaikeuksista, uskonnosta, on runokirja, tylsä, niin oikeasti kuinka monen 7-14 vuotias hihkuu innosta kun saa sen joululahjaksi. Etusivulla lukee vielä jonkun toisen nimi. Ei kiva.

Tuo on lahja joka kannattaa ehdottomasti tarkistaa vanhemmilta. Tai ylipäätään tarjota sitä heille niin, että he katsovat haluavatko kotiinsa.

Minulla on vuosikymmenten kokoelmat suvun lastenkirjoja. Ajattelin pitää ne täällä ja leikkiä täällä ”kirjastoa” niin että lastenlapset saa ”kirjastokortit”, joilla lainata täältä luettavaa.

Jotkut aikuiset karsastavat surullisista asioista kertovia lasten- ja nuortenkirjoja. Mutta niillä on se tarkoitus, että lukiessa voi tuntea surua ja myötätuntoa.  Itse olin avioerolapsi aikana, jolloin ero oli häpeä ja asiasta ei todellakaan puhuttu.  Itsemurhat ovat nykyaikana samanlainen tabu. Olisi ollut iso apu, jos joku olisi työntänyt käteeni kirjan, jossa kirjan  päähenkilö kokee avioeron ja ikävöi toista vanhempaansa. Ikävästä aiheesta kertova tarina auttaa lasta puhumaan vaikeista asioista. Aika moni kokee sukulaisen kuoleman tai avioeron. Jos ei omassa perheessä, niin jonkun tutun lapsen kautta.

Kenties niitä ei kuitenkaan kannata antaa jos mitään surullista asiaa ei ole näköpiirissäkään, koska jos lapsi on yhtä neuroottinen kuin minä pienenä, se alkaa epäillä onko kaikki mitä näyttää olevan. Sain nimittäin kymmenvuotiaana joululahjaksi Veljeni leijonamieli -kirjan ja olin vuosia täysin vakuuttunut että se oli vanhempieni tapa kertoa että kuolen pian - olin myös taipuvainen luulosairauteen

Kun ei sitä aina ennalta tiedä, onko odotettavissa että joku tuttu kuolee. Toki pitää tuntea oma lapsi ja keskustella aiheesta, tuo on sellainen kirja että ihan pienelle ei sovi. 

Vierailija
1355/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Poistatan tämänkin ketjun jos ap ei vastaa kysymyksiin siitä mitä isovanhemmat ovat lapselle antaneet lahjaksi.

En ole ap, mutta voin vastata omalta kannaltani.

Lapseni saivat rikkailta isovanhemmiltaan aina mahdollisimman huonoja heikkoja kiinalaisia muovileluja tai silloisilta harvoilta kirppiksiltä ostettuja ylensä ruskeita, jäykistä kovista kankaista tehtyjä vanhoja väärän kokoisia vaatteita.

Saivat myös lehtitilauksien mukana tulleita kylkiäisiälahjoiksi.

Sitten pakotin lapset kiittelemään.

Onneksi aikuisina eivät enää muista.

Sen sijaan muistavat, kun ne köyhät isovanhemmat antoivat 500 mk rahana, jollai sai ostaa, mitä halusi.

He myös tiesivät, että sen rahan säästäminen niille köyhille oli iso juttu.

Kitsaus on jonkinlainen sairaus tai  mielen häiriötila. Silloin ihmisellä on rahaa, mutta sitä ei raaskita käyttää mihinkään.

Samoin on yltiöpäinen kuluttaminen - siis tuon kitsauden vastakohta.

Tässä ketjussa suurin osa valittajista taitaa olla ihan normaali rahankäyttäjiä, jotka ahnehtimatta toisen keräämää vaurautta ihmettelevät mummojen toimia, mutta aivan sairasta on myös sen ruikuttaminen "miksei mummo anna enemmän vaikka hän on rikas" -- ikäänkuin varakkaan velvollisuus olisi tuhlata. Jos rikas mummo haluaa neuloa lapsenlapsilleen villasukat (kuten meillä), niin fine, he ottavat ne jo jokavuotisena traditiona kiittäen vastaan -- minulle ei tulisi mieleenkään moittia ketään lasteni isovanhemmista siitä, että he tuhlaavat liian vähän rahaa, varsinkaan meidän perheeseen. Ihan käyttäköön omat rahansa, tai säästäkööt. Ainakin meillä mummot ovat suvun ympäristötietoisimpia siinä, että kaikki käytetään loppuun ja ostetaan vain tarpeeseen - ja sehän on paras lahja mitä tuleville sukupolville voi antaa: vähän vähemmän saastumista.

Toki me olemme kouluttautuneet ja käymme töissä joiden palkalla pystymme oman pesueemme elättämään.

Vierailija
1356/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni vanhemmat eivät jakaneet mitään eläessään lapsenlapsille. Sitten aikanaan kaikki niiden omat lapset saivat perinnön saman suuruisen kaikki. Täten eläessään vanhemmat eivät jakaneet enemmän lapsiperheille lapsettomien jääden vähemmälle. Vanhemmat antoivat kaikille lapsilleen jonkun pienen joululahjan, samanarvoisen kaikille riippumatta siitä oliko lapsia vai ei. 

En ymmärrä niitä jotka tekevät lapsia rahastamista varten vaatien vaatimalla koko ajan lahjoja vaikuttaen kamalalta ahneudelta. Jos rahaa ei saa niin mikä ongelma on olla vain hiljaa ja viedä sitten kierrätykseen ei toivottua krääsää. Sinnehän kaikki muutkin vie käyttökelpoista jos ei ole kaatopaikkajätettä. Meillä viedään kaatopaikallekkin aika ajoin loppuun kuluneita jätteitä. 

Vierailija
1357/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon marttyyrimeininkiä!

Luitko edes ketjua, sisäistitkö lukemaasi?

Ei köyhyys/rahapula edes ole pääpointti tässä ketjussa, eihän lahjojen tarvitse kalliita olla.

Kun joku syyttää toista ihmistä marttyyriksi tai uhriutujaksi, hän estää mahdollisen vuoropuhelun kahden ihmisen välillä. Itse tulkitsen entisen yh:n kirjoituksen niin, että hän halusi vilpittömästi antaa  edes vaatimattoman lahjan. Hän antoi sellaista, mikä on hänelle mahdollista. Eikö pienituloisella ole oikeutta kokea antamisen iloa? Tänään 30.12. on lehdessä pitkä artikkeli vaatteiden ekologisuusmerkinnöistä. Jutun  mukaan vain 1% maailman puuvillasta on tuotettu vastuullisesti . Samaan aikaan monissa vaatteissa on ekologisuudesta kertova pikku lappu. Jokin ei nyt täsmää.

Vierailija
1358/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni vanhemmat eivät jakaneet mitään eläessään lapsenlapsille. Sitten aikanaan kaikki niiden omat lapset saivat perinnön saman suuruisen kaikki. Täten eläessään vanhemmat eivät jakaneet enemmän lapsiperheille lapsettomien jääden vähemmälle. Vanhemmat antoivat kaikille lapsilleen jonkun pienen joululahjan, samanarvoisen kaikille riippumatta siitä oliko lapsia vai ei. 

En ymmärrä niitä jotka tekevät lapsia rahastamista varten vaatien vaatimalla koko ajan lahjoja vaikuttaen kamalalta ahneudelta. Jos rahaa ei saa niin mikä ongelma on olla vain hiljaa ja viedä sitten kierrätykseen ei toivottua krääsää. Sinnehän kaikki muutkin vie käyttökelpoista jos ei ole kaatopaikkajätettä. Meillä viedään kaatopaikallekkin aika ajoin loppuun kuluneita jätteitä. 

Saanko tuoda sulle roskani, kun se ei ole ongelma? Ongelma ei ole ne romut, ongelma on se että lapsi pettyy ja oppii ihan väärän kulutusmallin. Kyse on myös vallankäytöstä ja näpäyttelystä.

En halua että lapsi oppii että noin saa läheiselle (tai edes vieraalle ) tehdä. En halua että lapsi oppii siihen että on ok ostaa roskaa ja heittää hetken päästä pois (tai jättää keräämään pölyä ja viemään tilaa). Tai shoppailla harkitsematta roskaa ylipäätään, lohtushoppailu opitaan aika pienenä jo.

On nähty niitä asuntoja joissa ei lattiaa näy romulta, eikä joukossa kuitenkaan ole mitään laadukasta ja kestävää.

Vierailija
1359/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnon marttyyrimeininkiä!

Luitko edes ketjua, sisäistitkö lukemaasi?

Ei köyhyys/rahapula edes ole pääpointti tässä ketjussa, eihän lahjojen tarvitse kalliita olla.

Kun joku syyttää toista ihmistä marttyyriksi tai uhriutujaksi, hän estää mahdollisen vuoropuhelun kahden ihmisen välillä. Itse tulkitsen entisen yh:n kirjoituksen niin, että hän halusi vilpittömästi antaa  edes vaatimattoman lahjan. Hän antoi sellaista, mikä on hänelle mahdollista. Eikö pienituloisella ole oikeutta kokea antamisen iloa? Tänään 30.12. on lehdessä pitkä artikkeli vaatteiden ekologisuusmerkinnöistä. Jutun  mukaan vain 1% maailman puuvillasta on tuotettu vastuullisesti . Samaan aikaan monissa vaatteissa on ekologisuudesta kertova pikku lappu. Jokin ei nyt täsmää.

Eli antajan ilosta on kyse, ei lahjansaajan? Mitä lapsesta, mutta kun MINÄ.

Vierailija
1360/1535 |
30.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ihmeen ketjua sinä olet lukenut? Täällä kun ei kukaan ole vaatimalla vaatinut muuta kuin kotirauhaa ja sitä ettei sitä krääsää kannettaisi. Ja sitä että ei tarvitse kiireisenä ihmisenä käyttää aikaansa moskaan lajitteluun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä