Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Pro auctore -lääkemääräyksistä on pidettävä erillistä kirjanpitoa, johon merkitään samat tiedot kuin lääkemääräykseen.
Vierailija kirjoitti:
Toki. Mutta hoitovastuu kannetaan niistä lääkityksistä kuten normipotilaidenkin osalta. Ja itselle ei kannata määrätä rauhoittavia tms, viranomaiset seuraa sitä.
Kertoisitko lisää tästä "hoitovastuusta". Tuossa jokin aika sitten nuori nainen kuoli syöpään lääkäreiden toheloinnin takia. Mitään seuraamuksia ei tullut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä - valitettavasti. Eliitin etuoikeuksia nämäkin, vahvistavat luokkajakoa ja epäarvoisuutta.
Miksi tätä on miinustettu? Ihan objektiivisesti hervoton etu ja rahallinen säästö.
Sinua siis haittaa se, että kyseessä on: etu ja säästö. Tästä on sinulle haittaa miten? Vain siten, että itse et saa. Vedäpä nyt syvään henkeä ja mieti hetki.
Vedä nyt syvään henkeä ja mieti hetki, missä muissakin asioissa tätä logiikkaasi voi käyttää. Etenkin nykyisinä tasa-arvon aikoina on vähän arveluttavaa, että lääkärin sukulaiset hyötyvät verrattuna niihin, jotka eivät satu olemaan lääkärin sukulaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu tämä kateus on huomattu, minullekin on pari kertaa piikitellyt proviisori jotakon tarpeetonta hakiessani sukulaisen kirjoittamaa reseptiä. Ja kyseessä on ollut niinkin eksoottisia päihdyttäviä aineita kuin antihistamiinit, antibiootit ja ehkäisypillerit. Mutta kai munkin pitäisi pikkujuttujen takia mennä tukkimaan terveyskeskuksia, että kellään ei tule paha mieli.
Mistä se proviisori tietää sukulaissuhteestasi? Vai asutko jossain pienellä kylällä? Mulle on äiti tai aviomies kirjoittanut kaikki mahdolliset reseptit aina, koskaan ei ole mitään sanottu vaikka olen kyllä kertonut että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheiseni kun on esimerkiksi sanottu että resepti menee tyhjäksi ja pitää ottaa lääkäriin yhteyttä uusimisen vuoksi.
Miksi sanoit että reseptin kirjoittanut lääkäri on läheisesi?
On se resepti kuitenkin uusittava.En itse kehtaisi mennä apteekkiin mainostamaan että suvussani on 9 lääkäriä. Hullunahan ne minua pitäisivät. Joskus on lipsahtanut että pitää pyytää Liisaa uusimaan resepti.
Sanon sen takia, että minulla ei ole kiirettä laittaa uusimispyyntöä, koska saan reseptin yleensä tunnin sisällä. Julkisella reseptien uusimispyynnöt täytyy jättää 3 viikkoa ennen tarvetta. Ei mun tartte mainostaa siellä apteekissa, että perheessäni on 5 lääkäriä enkä usko, että kukaan hulluna se vuoksi pitää. Apteekissa saattavat myös kysyä onko lääke tuttu ja onko lääkäri sanonut sitä ja tätä lääkkeestä, jolloin on ihan luonnollista kertoa, että aviomieheni on lääkkeen määrännyt henkilö ja voin kotona kysyä jos joku mietityttää.
Täytyyhän toki farmaseutin saada kaikki sukulaissuhteet ja sukulaisten ammatit tietää. Kun minulla on sentään lääkärimies ja 5 lääkäriä perheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä - valitettavasti. Eliitin etuoikeuksia nämäkin, vahvistavat luokkajakoa ja epäarvoisuutta.
Miksi tätä on miinustettu? Ihan objektiivisesti hervoton etu ja rahallinen säästö.
Sinua siis haittaa se, että kyseessä on: etu ja säästö. Tästä on sinulle haittaa miten? Vain siten, että itse et saa. Vedäpä nyt syvään henkeä ja mieti hetki.
Vedä nyt syvään henkeä ja mieti hetki, missä muissakin asioissa tätä logiikkaasi voi käyttää. Etenkin nykyisinä tasa-arvon aikoina on vähän arveluttavaa, että lääkärin sukulaiset hyötyvät verrattuna niihin, jotka eivät satu olemaan lääkärin sukulaisia.
Ja jos olet lukenut tätä ketjua, niin myös juristin, putkimiehen, parturin tai vaikka auton korjaajan sukulaiset voivat hyötyä.
Kirjoitan jotkut lyhyet haitattomat reseptit ja uusinnat läheisimmille omaisilleni: tyttären ehkäisypillerit, puolison korvatipat tai äidin vti-antibiootti. Plus itselle tietysti enimmän osan uusittavista lääkkeistäni (verenpaine, migreeni, allergia) koska muutoin joutuisin ravaamaan yhteiskunnan maksamalla arvokkaalla työajallani lääkkeitäni uusimassa.
On totta, että rikon koko ajan varmaan jotain lakia, koska minulla ei ole kotiarkistoa lukittavassa kaapissa eikä muuta kirjanpitoa kuin miten Kannassa reseptit näkyvät. Tämän vuoksi en ikinä kirjoita rauhoittavia lääkkeitä, kolmiolääkkeitä, pitkittyneitä tai toistuvia ab-kuureja kenellekään ilman hoitosuhdetta. Herkästi käsken omaisenikin tilanteen pitkittyessä varaamaan lääkäriajan.
Ja itse ainakin olen joutunut pulittamaan maksun årivaatissa niin silmälääkärille, gynekologille, sisätautilääkärille kuin ortopedillekin - ja psykiatreille työnohjauksista jotka liittyvät psykoterapeuttikoulutukseen, samoin omasta psykoterapiasta. Hammaslääkäriin on uponnut rahaa myöskin.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ollaan verrattu lääkärin palveluita kokkiin, taksikyytiin ja tukanleikkuuseen. Näitä voi tehdä aivan kuka tahansa. Lääkärikäyntejä taas ei. Varsinkin yksityinen terveydenhuolto on monelle ulottumattomissa. Terveys taas on ihmisen suurin tarve, kirjaimellisesti elämän ja kuoleman asia.
Kuka tahansa voi leikata tukan? Ei tasan voi. Tai jälki on sitten sen näköistä.
Kai sieltä mökiltä voi e-reseptin kirjoittaa omalla koneella jos on ammatinharjoittajalekuri.
Kunnallisiin ja sairaaloiden potilastiedostoihin ei kyllä ole mitään asiaa.
Takapäivystäjältä tietty voi puhelimessa kysyä neuvoa. (sairaalalääkäriltä) mutta ei kai heilläkään ole potilastietojärjestelmää kotikoneella🙄
Saako poliisi kirjoittaa sakkoja kavereille ja sukulaisilleen? Saako uimamaisteri opettaa naapurienkin lapset? Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.
Äiti on lääkäri ja kirjoitti perheenjäsenille reseptejä, ei toki jos arvioi tutkimiselle olevan tarvetta. Mutta ei se mikään toimisto ollut tutuille ja kollegoille. Todistuksia se ei kirjoittanut koskaan meille.
Vierailija kirjoitti:
Saako poliisi kirjoittaa sakkoja kavereille ja sukulaisilleen? Saako uimamaisteri opettaa naapurienkin lapset? Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.
Saako lääkäreiden perheenjäsenet muitakin etuja? Pääsevätkö jonon ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toki. Mutta hoitovastuu kannetaan niistä lääkityksistä kuten normipotilaidenkin osalta. Ja itselle ei kannata määrätä rauhoittavia tms, viranomaiset seuraa sitä.
Kertoisitko lisää tästä "hoitovastuusta". Tuossa jokin aika sitten nuori nainen kuoli syöpään lääkäreiden toheloinnin takia. Mitään seuraamuksia ei tullut.
meinaatko sitä kohdunkaulan syöpäkeissiä? Sehän meni potilasvahinkoasiaksi ja saattoi hyvinkin ainakin patologille tulla jotain sanktioita. Se että et lukenut asiasta lehdestä, ei tarkoita että ei olisi tullut seurauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako lääkäreiden perheenjäsenet muitakin etuja? Pääsevätkö jonon ohi?
no eivät saa, eivätkä pääse jonon ohi🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat määrätä itselleen ja ystävilleen huumelääkkeitä. Suomessa kivunhoito esimerkiksi samoin kuin mielenterveyshoito on järjettömän epätasa-arvoista. Moni EI saa lääkäriltä lääkettä kipuun tai lääkettä ahdistuskohtauksiin.
Liukuhihnalla katsotaan vanhoja kiireessä ja väärinkäsityksissä tehtyjä merkintöjä ja evätään lääkereseptin kirjoittaminen.
Lääkäri sitten ystävälleen määrää saman lääkkeen pienempään vaivaan kuin vaille jääneellä asiakkaalla oli. Ja itselleen lääkäri määrää muutaman diapamin kerran viikossa sunnuntaille.
Ootko huomannut, että sulla voisi olla ongelma? Kuulostaa pahasti siltä, että tuo bentsojen käyttö on karannut käsistä?
Siihen ongelmaan on oikeasti apua.
Itselleen määrätyt diapamit johtaa aika nopeasti siihen että viranomainen puuttuu asiaan, jos säännöllisesti määrätty. Tunnen paljon lääkäreitä, ja yksikään ei määräisi itselleen rauhoittavia. Eikä kyllä kavereillekaan.
Mä olen juristi ja olen mm. auttanut läheisiä perintöasioissa, laatinut pari avioehtoa ja testamenttia ilmaiseksi, laatinut ja tarkastanut kauppakirjoja kun on myyty asuntoa tai mökkiä. Tietenkin autan läheisimpiä ihmisiä ilmaiseksi näissä asioissa. En ole koskaan ajatellut että en saisi hyödyntää osaamistani siviilielämässä. Myös taloyhtön sopimusasioita olen joskus setvinyt ihan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin. Saahan sähköasentajakin tehdä oman kotinsa sähkötyöt
Ei ole millään tavoin verrattavissa. Toinen nauttii valtavaa etuoikeutta ja toinen tekee huoltotöitä. Miten voi kirjoitella reseptejä kenelle haluaa, jos ei ole hoitosuhteessa mistä virallisia potilasasiakirjoja?
Maksan kampaajalla käynnistä 150 euroa kerta (värjäys ja leikkaus). Jos mun kampaaja olisi perheenjäseneni, säästäisin aivan helvetisti rahaa. Huomattavasti enemmän, kuin että jos sukulaiseni olisi lääkäri - sehän on todella harvinaista, että käyn lääkärissä, eihän sitä tapahdu edes joka vuosi. Hiuksia sen sijaan pakko leikata ja värjätä aivan jatkuvasti (etenkin kun lyhyt tukka).
Eli sanoisin, että kampaajilta pitäisi ensin kieltää ilmainen leikkaaminen perheenjäseniltään, jos tästä aletaan nitkuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, elämä on. Kaikille ei ole samat kortit ja hyvä niin.
Jokainen voi myös omalla opiskelupaikan valinnalla vaikuttaa siihen, millaisia taitoja oppii ja millaisia valmiuksia ne antavat. Ei kukaan kiellä hakeutumasta ammattiin jota voi hyödyntää myös siviilissä. Kyllä minullakin käy kateeksi ihmiset joilla on perhepiirissä esim. putkari, sähkäri tai lakimies, mutta en minä silti ole kieltämässä näitä ihmisiä käyttämässä tietotaitoaan siviilissä. Se olisi minusta absurdia.
Harva voi valita opiskelupaikkansa.
No eikös se valinta tehdä koulun päätyttyä. Ihan itse pitää "valita" mihin hakee. Eikai ne kotoa tule ketään hakemaan, luulisin? On niin pitkä aika, kun itse tein valintani, minne haen opiskelemaan.
Lapsellista kuvitella että lääkiksen ovet avautuisivat kaikille halukkaille, edes kovalla työllä.
Eivät tietystikään avaudu, koska hakijoita on moninkertainen määrä aloituspaikkoihin verrattuna. Mutta niinhän se on monella suositulla alalla, oikis, psykologia, opettajakoulutus , teknillinen korkeakoulu jne. Hyvin koulunsa ja pääsykokeet suorittaneet pääsevät opiskelemaan, kouluajan muuhun kuin koulunkäyntiin keskittyneet eivät pääse.
Käy sääliksi näitä lääkäreitä, kampaajia, kosmetologeja ja IT alan ammattilaisia, joita lähestyy "lähipiiri" ilmaisen palvelun toivossa.
Se lähipiiriksi itsensä mieltävä voi olla yllättävän laaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos olet lukenut tätä ketjua, niin myös juristin, putkimiehen, parturin tai vaikka auton korjaajan sukulaiset voivat hyötyä.
Vähän samaan ryhmään menee se, mistä täällä usein mussutetaan ja on lähempänä näitä vauva.fi-aiheita. Osalla perheistä on välittävät isovanhemmat, jotka rientävät pienestä vinkistä avuksi ja sitten lapsiperheitä, missä ollaan totaalisen yksin, isovanhemmat eivät jouda, eivät välitä, ovat vanhoja, sairaita jne. Elämä on sellaista, että tasan eivät mene nallekarkit.
Omasta tilanteestani voin sanoa, että lääkäri on lähipiirissä, ja hän voi kirjoittaa reseptin johonkin allergialääkkeeseen, antibiootin johonkin selvään vaivaan , uusia jonkun reseptin, mutta ei hän mitään sairautta rupea kotikonstein hoitelemaan. Se ei ole keneltäkään pois, jos tuollaista tekee vapaa-ajallaan.
Joku bentsokade nyt omasta näkökulmastaan riehuu. Luulee että kun hän on narkki, muutkin ovat. Suomessa valvonta on tosi tiukkaa useimpiin maihin verrattuna, lääkärin läheisen edut jäävät kyllä vaikka niiden eduista joilla on perheessä sähkäri tai putkimies.