Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako poliisi kirjoittaa sakkoja kavereille ja sukulaisilleen? Saako uimamaisteri opettaa naapurienkin lapset? Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa.
On kuule velvollisuuskin kirjoittaa, tai syyllistyy virkavirheeseen. Pää sieltä hanurista nyt.
Eli siviilissä kirjoittaa sakkoja kamuille virka-ajan ulkopuolella?
Poliisi on poliisi myös siviilissäkin. Myös tavallisen kansalaisen tulee puuttua laittomaan toimintaan. Jos poliisi ignooraa vaikkapa kaverin kannabisviljelmän, syyllistyy myös rikokseen.
Kirjoittaako polliisi työkavereille esim. ylinopeussakon, eppäillä tuota soppii.
Täällä esille otetut esimerkit ovat todella lieviä. Entä, jos on esim. vakavaan sairauteen viittaavia oireita, joita lääkärit eivät kuitenkaan ota vakavasti? Jos oireet eivät ole täysin päivänselvän spesifejä, näin käy usein. Lääkäri itse, hänen lapsensa ja muut läheisensä tuskin jäävät näistä kärsimään, vaikka muiden kärsimykselle voikin viitata kintaalla. Lääkärit saavat asemansa vuoksi erityiskohtelua terveydenhuollossa monenlaisissa tilanteissa, siitä olen saanut lääkäreidenkin kertomana lukea. Kokemusta ja ymmärrystä potilaiden kohtaamista tilanteista ei useimmilla ole.
Esimerkit siitä, että kuka tahansa voi lukea lääkäriksi ovat täysin turhia. Me kaikki emme voi olla lääkäreitä, silti kaikkien tulisi saada hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä - valitettavasti. Eliitin etuoikeuksia nämäkin, vahvistavat luokkajakoa ja epäarvoisuutta.
Siis sinun mielestä on epäoikeudenmukaista, että kun ihminen on hankkinut jonkun ammatin, niin hän saa harjoittaa sitä?
Kyllä, tai lähinnä tuota reaptienkirjoitusta suvun piirissä. Se on verrattavissa korruptioon. Onneksi siihen puututaan.
Höpö höpö, tähän ei ole mikään taho puuttumassa. Jopa liian vanhat ja höppänät lääkärit saa kirjoittaa - tähän voisikin puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaako polliisi työkavereille esim. ylinopeussakon, eppäillä tuota soppii.
Tunnen yhden rikoskomisarion. On ollut perus liikennepoliisinakin. Ainakaan silloin kun hän oli etelä-karjalassa hommissa niin työkavereille ei kirjoitettu ylinopeussakkoja.
1. Myös sukulaisista ja ystävistä pitää kirjoittaa potilasasiakirjamerkinnät.
2. Sellaisia läheisten vaivoja, joita ei ole asiantuntijuutta hoitaa (esim. yleislääkäri hoitamassa läheisen päihdeongelmaa), ei saa hoitaa pitkäaikaisesti. Kerran voi antabusta määrätä jos läheisen lääkkeet on loppu, mutta sitten pitää ohjata oikealle hoitavalle taholle. Tämä pätee myös muuhunkin lääkärin työhön (=tk-lääkärin ei kuulu hoitaa pitkäaikaisesti erikoissairaanhoitoa vaativia, vaikeasti moniongelmaisia potilaita).
3. Myöskään omia vaivoja, jotka vaativat erikoishoitoa tai PKV-lääkkeitä, ei saa hoitaa pitkäaikaisesti. Mt-ongelmien, päihdehäiriöiden ym. kanssa on hakeuduttava ennen pitkää ulkopuolisen hoitavan tahon luo. Kerran tai kaksi voi määrätä omat pkv-lääkkeet, mutta ei pitkäaikaisesti.
4. Tällaisten ohjeistusten rikkominen voi johtaa hallinnollisiin seuraamuksiin tai lääkärin oikeuksien rajoittamiseen. Esim. apteekit seuraavat lääkäreiden lääkemääräyksiä, ja jos pitkään joku lääkäri määrää itselleen vaikka pkv-lääkkeitä, tieto kulkee yleensä eteenpäin valvoville viranomaisille.
Tästä listauksesta varmasti unohtui vielä jotain lääkäreiden itselleen/sukulaisilleen lääkkeenmääräystä rajoittavia tekijöitä, mutta ei se oikeus määrätä lääkkeitä itselle/sukulaisille mikään automaattinen kultasampo ole.
Vierailija kirjoitti:
Reseptin voi kirjoittaa vaikka vessapaperinpalalle ja se on validi.
Tää ei taida enää päteä, kun on e-reseptit. Aiemmin tiedän erään lääkärin kirjoittaneen kaupan jonossa paperipussiin reseptin toiselle jonottajalle.
Sisko sai nuoruudessa reseptin kaverinsa isältä, ei sitä edes pyytänyt, mutta tuo isä oli kiinnittänyt huomiota hänen ihovaivaansa ja antanut siihen hoito-ohjeet ja reseptin.
Yksi lääkäri puolestaan tutki lapseni pikaisesti lasten harrastuksen pukkarissa, kun tämä oli vähän loukannut itseään ja tuli sinne itkien. Totesi, ettei vaikuta sellaiselta, että tarvitsisi lähteä lääkäriin ja kuvauksiin.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä niitä kollegaalisia apuja annetaan muissakin ammateissa.
Asianajaja vii neuvoa toista asianajajaa ilmaiseksi.
Taksiautoilija voi heittää toisen taksarin ilmaiseksi juhliin.
Hammaslääkäri antaa alennusta omille sukulaisiin hammashoidosta.Kirvesmies voi tehdä pikkasen edullisimmin omakotitalon rakentamista siskolleen jne.
Lääkärit voivat toki määrätä lääkkeittä perhelleen. Myös itselleen, mutta eivät otselleen varsin usein reseptejä kirjoittele. Vaan pyytävät kollegaa kirjoittamaan.
Jep, tosin asianajajat ei neuvo toisiaan ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Juu. Juopot lääkärit kirjoittavat itselleen spiritus fortista.
Toi on mennyttä aikaa. Ei missään apteekissa edes ole fortista enää.
Erikoista miten tuo vihervasemmisto ajattelu vain leviää täällä maassa. Jos jollakulla on on jotain niin muillakin pitäisi se sama automaattisesti olla. Se ei mene niin. Olen itse elämässäni tehnyt ne valinnat, joilla olen pitkän työn jälkeen saavuttanut sellaista, jonka vuoksi olen myös luopunut monista asioista.
Minä kirjoitan reseptin ja hoidan tottakai läheisiäni. Minulla ei ole mitään velvollisuutta hoitaa ketään ilmaiseksi jos en halua. Kaikilla on tottakai oikeus saada hoitoa, sillä me täällä veroja maksammekin, mutta ei, minä en ole se, joka teitä hoitaa julkisella puolella ja en taatusti tee sitä myöskään ilmaiseksi. Tottakai minulla on etuni elämässä, ja ei, ne samat edut ei koske sinua, miksi koskisi?
Vierailija kirjoitti:
Täällä esille otetut esimerkit ovat todella lieviä. Entä, jos on esim. vakavaan sairauteen viittaavia oireita, joita lääkärit eivät kuitenkaan ota vakavasti? Jos oireet eivät ole täysin päivänselvän spesifejä, näin käy usein. Lääkäri itse, hänen lapsensa ja muut läheisensä tuskin jäävät näistä kärsimään, vaikka muiden kärsimykselle voikin viitata kintaalla. Lääkärit saavat asemansa vuoksi erityiskohtelua terveydenhuollossa monenlaisissa tilanteissa, siitä olen saanut lääkäreidenkin kertomana lukea. Kokemusta ja ymmärrystä potilaiden kohtaamista tilanteista ei useimmilla ole.
Esimerkit siitä, että kuka tahansa voi lukea lääkäriksi ovat täysin turhia. Me kaikki emme voi olla lääkäreitä, silti kaikkien tulisi saada hoitoa.
Minäkin sain erityisopettajan, erityisluokanopettajan ja luokanopettajan pätevyyksilläni ja työkokemuksellani runnottua lapselleni tarvittavat tukitoimet läpi, vaikka hänen luokanopettajasa ei olisi halunnut eikä suostunut ymmärtämään lapseni erityistarpeita. Joku ei-opettaja ei olisi osannut lätkiä oikeita faktoja pöytään ja lapsi ei olisi saanut tarvittavaa tukea. Se nyt vain on niin, että ihan jokainen ihminen voi hyötyä itse ammattinsa suomista eduista tai ammattitaidosta ja voi myös hyödyttää läheisiään niillä. Niin se maailma vaan pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi hyvä tutkimuksen aihe!
Pro gradu.
Eroaako lääkärien itselleen, kollegoilleen ja sukulaisilleen määräämien lääkeainereseptien sisällöt asiakkaille määrätyistä resepteistä?
Lisäksi voisi tutkia eroaako terveyskeskuksessa määrättyjen lääkeainereseptien (eli lääkeaineen hankintalupien) sisältö yksityisillä vastaanotoilla määrätyistä.
Luulen, että aihetta tutkittaessa eroavaisuuksia löytyy.
Sähköisten reseptien aikana tutkimus on helppo toteuttaa tutkimusta varten kehitettyä ohjelmisto-työkalua apuna käyttäen eikä yksityisyydensuojakaan vaarannu. Tosin yksityisyydensuoja ei vaarannu manuaalisessa tiedonhaussa yhtään sen enempää kuin tavanomaisilla lääkäri- ja apteekkikäynneillä ja tiedonhaku tutkimuskäyttöä varten on sallittua.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kirurgi ei voi leikata itseään mutta voiko hammaslääkäri porata ja paikata oman hampaansa?
Miksikäs ei voi, kun se minultakin (hammashoitaja) onnistuu, ihan yksin, ilman "avustajaa"?
Myös hammaskiven poisto itseltäni, vaikka en sitä asiakkaille saakaan tehdä.
Muutaman luomenikin olen poistanut, ei siihen tarvita kuin kanttia ja korkea kipukynnys.
Pirtureseptejä en ole tarvinnut, kun vastaanotolta löytyy A12T:tä ;-)
Ja aivan OHI aiheen, taas kerran!
Sääli, että lääkäreitä edelleen jostain syystä pidetään rehellisinä ja moraalisina tavalla, jota ei muista ammattikunnista ajatella. Kuitenkin lääkärit ovat vain ihan keitä tahansa, jotka ovat läpäisseet lääketieteellisen. Joukossa on mm. pedofiilejä, väkivaltarikollisia ja narsisteja. Mielikuva syntyy ehkä lääkärinvalasta, mutta se on vapaaehtoinen, eikä merkitse useimmille lääkäreille mitään. Vastuutakin työssä on käytännössä todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa teille kateelliset, kenellä on vielä paremmat oikeudet: Eläinlääkäreillä!
Saavat kirjoittaa itselle pro auctore -reseptejä ja tietysti kenelle vain asiakkaalle (tai "asiakkaalle"). Mutta oikeastaan ei syytä, koska voivat tilata kaiken tukkuhintaan lääketukuista. Eli kaikki napit ja litkut saa vielä pilkkahintaan. Tukkuhinta on n. 50% apteekin hinnasta.
Eläimille käytetään monia ihmislääkkeitä, joten sekään ei ole ongelma. Tukut myyvät myös muuta tavaraa, jota voi ostaa samalla edullisesti omaan privaattikäyttöön.Eläinlääkärin tulee määrätä ensisijaisesti eläimille rekisteröityjä lääkkeitä. Apteekista voidaan huomata ja raportoida eteenpäin, jos joku toistuvasti määrää ihmislääkkeitä.
En ole varma, saako ell ihmislääkkeitä tukusta suoraan, todennäköisesti ei. Klinikalle hankittava sitten apteekista pro auctore
Tuttu lääkäri kirjoitti itselleen ehkäisypillerireseptin, kun oikeasti lääke meni lemmikkieläimelle. Eläimille tarkoitettu lääke oli kuulemma paljon kalliimpaa mutta vaikuttava aine sama, joten laski vain oikean annostuksen eläimelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kirjoittaa reseptejä mutta ei mitä tahansa koska kaikkea tarkkaillaan ja kaikesta jää jälki. Järki käteen nyt, ei tätä kannata kadehtia.
Mikä jälki ja minne ja milloin?
Hiukka sitä ihmetellään jos sama lekuri jatkuvasti kirjoittelee paperireseptejä- menee reseptinoikeuskirjoitus ainakin PKV-lääkkeille ja sen jälkeen ammattia saa harjoittaa vain toisen valvonnan alla.
Eläköön e-reseptit!
Myös eläkkeellä olevat latvalahot lekurit saavat kirjoitella reseptejä. Tätä en ole koskaan tajunnut. Jos luvan on kerran saanut, se on ikuinen.
Onko tämä totta?
On totta, luvat voidaan viedä vain jos joku hoksaa oikealle taholle väärinkäytöstä valittaa ja asiaa aletaan tutkimaan.
Käytännössä siis kuka tahansa lääkärimummo tai - paappa voi määrätä koko suvun lääkkeet vaikka työelämästä on 20 vuotta? On käytännössä elossapidettävä reseptiautomaatti! Miksi ihmeessä heillä on tällainen etuoikeus!
Ei helvetti 😳
Siis mitä, monet lääkärit pitävät yksityisvastaanottoa eläkeiässä.
Tottakai heillä on reseptinkirjoitusoikeudet, miksi ei olisi?
Entä jos ei pidä? Vaan on tosiaan suvun ja perheen reseptiautomaatti?
No kai sillä nuoremmalla on myös silmää, jos isä-pappa on jo aivan horisko, niin ei pyydä sitä reseptiä sitten vanhukselta. Valviralle varmaan voi myös ilmoittaa, jos toiminta muuttuu reseptien kanssa ongelmaiseksi. Mutta kyllä +70 v voi vielä pitää vastaanottoa ja vaikka ei pitäisikään, niin reseptinkirjoitusoikeus säilyy. Ei se silti tarkoita sitä, että olisi mikään "reseptinkirjoitusautomaatti". En usko, että on mitenkään yleistä.
ja antaa kolmiolääkkeitä joululahjaksi kuten eräs lääkäri
Lääkärit av-mammojen hampaissa, osa 3426.
(Huh!)
Reseptin voi kirjoittaa vaikka vessapaperinpalalle ja se on validi.