Siis saavatko lääkärit kirjoittaa itselleen ja perheelleen reseptejä?
Miehen kaverin uusi vaimo kertoi tämän kasuaalisti, samoin kuin miten "kolleegaa ei laskuteta" eli käy yksityiselläkin lääkärillä veloituksetta.
Voiko todella pitää paikkansa?
Kommentit (697)
Tässä olisi hyvä tutkimuksen aihe!
Pro gradu.
Eroaako lääkärien itselleen, kollegoilleen ja sukulaisilleen määräämien lääkeainereseptien sisällöt asiakkaille määrätyistä resepteistä?
Lisäksi voisi tutkia eroaako terveyskeskuksessa määrättyjen lääkeainereseptien (eli lääkeaineen hankintalupien) sisältö yksityisillä vastaanotoilla määrätyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, elämä on. Kaikille ei ole samat kortit ja hyvä niin.
Jokainen voi myös omalla opiskelupaikan valinnalla vaikuttaa siihen, millaisia taitoja oppii ja millaisia valmiuksia ne antavat. Ei kukaan kiellä hakeutumasta ammattiin jota voi hyödyntää myös siviilissä. Kyllä minullakin käy kateeksi ihmiset joilla on perhepiirissä esim. putkari, sähkäri tai lakimies, mutta en minä silti ole kieltämässä näitä ihmisiä käyttämässä tietotaitoaan siviilissä. Se olisi minusta absurdia.
Harva voi valita opiskelupaikkansa.
No eikös se valinta tehdä koulun päätyttyä. Ihan itse pitää "valita" mihin hakee. Eikai ne kotoa tule ketään hakemaan, luulisin? On niin pitkä aika, kun itse tein valintani, minne haen opiskelemaan.
Tietenkin saa.
Aina kun tarviin mitätahansa reseptiä, soitan siskolleni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kirjoittaa reseptejä mutta ei mitä tahansa koska kaikkea tarkkaillaan ja kaikesta jää jälki. Järki käteen nyt, ei tätä kannata kadehtia.
Mikä jälki ja minne ja milloin?
Hiukka sitä ihmetellään jos sama lekuri jatkuvasti kirjoittelee paperireseptejä- menee reseptinoikeuskirjoitus ainakin PKV-lääkkeille ja sen jälkeen ammattia saa harjoittaa vain toisen valvonnan alla.
Eläköön e-reseptit!
Kaikki reseptit sähköistetään nykyään, lukuun ottamatta eläin- ja pro auctore- reseptejä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat määrätä itselleen ja ystävilleen huumelääkkeitä. Suomessa kivunhoito esimerkiksi samoin kuin mielenterveyshoito on järjettömän epätasa-arvoista. Moni EI saa lääkäriltä lääkettä kipuun tai lääkettä ahdistuskohtauksiin.
Liukuhihnalla katsotaan vanhoja kiireessä ja väärinkäsityksissä tehtyjä merkintöjä ja evätään lääkereseptin kirjoittaminen.
Lääkäri sitten ystävälleen määrää saman lääkkeen pienempään vaivaan kuin vaille jääneellä asiakkaalla oli. Ja itselleen lääkäri määrää muutaman diapamin kerran viikossa sunnuntaille.
Ootko huomannut, että sulla voisi olla ongelma? Kuulostaa pahasti siltä, että tuo bentsojen käyttö on karannut käsistä?
Siihen ongelmaan on oikeasti apua.Moi! En käytä bentsodiatsepiineja enkä myöskään mielialalääkkeitä.
Olen silti huolissani monista ihmisistä, jotka eivät saa asianmukaisia lääkkeitään. Kivunhoito on Suomessa surkeaa. Monesti lääkkeitä säännöstellään riippuvuuspotentiaaliin vedoten myös silloin, kun potilas hyötyisi lääkkeestä selvästi haittoja enemmän. Järjestelmässä on vikaa.
Opiodeja määrätään muuten aivan liikaa krooniseen kipuun. Akuutti kipu on taas eriasia. Kivunhoito on Suomessa huonoa, sen allekirjoitan, mutta se ei ole yksittäisen lääkärin vika.
Ja sitä paitsi, aikamoisen riskin menettää lupansa lääkärit ottavat, jos noita lääkkeitä suotta kirjoittelee tutuille.
Toki näitä on. Epätäydellisiä ihmisiä ne lääkäritkin on.
Propagandalle altistunut?
Usa:ssa on määrätty liikaa opioideja.
Suomessa EI ole määrätty liikaa opioideja.
Suomessa opioideja säännöstellään toisin kuin on ollut Usa:ssa.
Toki viime vuosisadan puolta väliä ennen Suomessa käytettiin eniten apteekki-opiaatteja maailmassa. (Jossain on voitu käyttää enemmän apteekin kautta kulkemattomia opiaatteja.) Tästä aiheesta löytyy tietoa mm. kirjasta jonka nimi taisi olla 'Huume-Suomen historia' tai googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saavat määrätä itselleen ja ystävilleen huumelääkkeitä. Suomessa kivunhoito esimerkiksi samoin kuin mielenterveyshoito on järjettömän epätasa-arvoista. Moni EI saa lääkäriltä lääkettä kipuun tai lääkettä ahdistuskohtauksiin.
Liukuhihnalla katsotaan vanhoja kiireessä ja väärinkäsityksissä tehtyjä merkintöjä ja evätään lääkereseptin kirjoittaminen.
Lääkäri sitten ystävälleen määrää saman lääkkeen pienempään vaivaan kuin vaille jääneellä asiakkaalla oli. Ja itselleen lääkäri määrää muutaman diapamin kerran viikossa sunnuntaille.
Ootko huomannut, että sulla voisi olla ongelma? Kuulostaa pahasti siltä, että tuo bentsojen käyttö on karannut käsistä?
Siihen ongelmaan on oikeasti apua.Moi! En käytä bentsodiatsepiineja enkä myöskään mielialalääkkeitä.
Olen silti huolissani monista ihmisistä, jotka eivät saa asianmukaisia lääkkeitään. Kivunhoito on Suomessa surkeaa. Monesti lääkkeitä säännöstellään riippuvuuspotentiaaliin vedoten myös silloin, kun potilas hyötyisi lääkkeestä selvästi haittoja enemmän. Järjestelmässä on vikaa.
Opiodeja määrätään muuten aivan liikaa krooniseen kipuun. Akuutti kipu on taas eriasia. Kivunhoito on Suomessa huonoa, sen allekirjoitan, mutta se ei ole yksittäisen lääkärin vika.
Ja sitä paitsi, aikamoisen riskin menettää lupansa lääkärit ottavat, jos noita lääkkeitä suotta kirjoittelee tutuille.
Krooninen kipu voi olla niin paha, että ei selviä ilman opioideja.
Vierailija kirjoitti:
Tässä olisi hyvä tutkimuksen aihe!
Pro gradu.
Eroaako lääkärien itselleen, kollegoilleen ja sukulaisilleen määräämien lääkeainereseptien sisällöt asiakkaille määrätyistä resepteistä?
Lisäksi voisi tutkia eroaako terveyskeskuksessa määrättyjen lääkeainereseptien (eli lääkeaineen hankintalupien) sisältö yksityisillä vastaanotoilla määrätyistä.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Kerronpa teille kateelliset, kenellä on vielä paremmat oikeudet: Eläinlääkäreillä!
Saavat kirjoittaa itselle pro auctore -reseptejä ja tietysti kenelle vain asiakkaalle (tai "asiakkaalle"). Mutta oikeastaan ei syytä, koska voivat tilata kaiken tukkuhintaan lääketukuista. Eli kaikki napit ja litkut saa vielä pilkkahintaan. Tukkuhinta on n. 50% apteekin hinnasta.
Eläimille käytetään monia ihmislääkkeitä, joten sekään ei ole ongelma. Tukut myyvät myös muuta tavaraa, jota voi ostaa samalla edullisesti omaan privaattikäyttöön.
Eläinlääkärin tulee määrätä ensisijaisesti eläimille rekisteröityjä lääkkeitä. Apteekista voidaan huomata ja raportoida eteenpäin, jos joku toistuvasti määrää ihmislääkkeitä.
En ole varma, saako ell ihmislääkkeitä tukusta suoraan, todennäköisesti ei. Klinikalle hankittava sitten apteekista pro auctore
Vierailija kirjoitti:
Olen kuullut myös lähipiirissäni olevalta lääkäriltä, että he saavat alennuksia lääkkeistään apteekeista. Myös niistä, jotka ovat itse itselleen määränneet.
No se kelan korvaus tulee reseptilääkkeistä. Senhän saavat myös lääkärit, jos tarvitsevat reseptilääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi myös omalla opiskelupaikan valinnalla vaikuttaa siihen, millaisia taitoja oppii ja millaisia valmiuksia ne antavat. Ei kukaan kiellä hakeutumasta ammattiin jota voi hyödyntää myös siviilissä. Kyllä minullakin käy kateeksi ihmiset joilla on perhepiirissä esim. putkari, sähkäri tai lakimies, mutta en minä silti ole kieltämässä näitä ihmisiä käyttämässä tietotaitoaan siviilissä. Se olisi minusta absurdia.
No eikös se valinta tehdä koulun päätyttyä. Ihan itse pitää "valita" mihin hakee. Eikai ne kotoa tule ketään hakemaan, luulisin? On niin pitkä aika, kun itse tein valintani, minne haen opiskelemaan.
Lapsellista kuvitella että lääkiksen ovet avautuisivat kaikille halukkaille, edes kovalla työllä.
Vierailija kirjoitti:
32, reseptin kirjoittamiseen ei tarvitse olla vastaanotolla. Kantaan ei ole pakko myöskään merkata mitään.
Näkyyhän se resepti kannassa kuitenkin.
Viimeistään apteekissa se on sähköistettävä ja näkyy kannassa.
Tuttu lääkäri oli joskus kätevä, kun piti saada pirtua "korvien huuhteluun". En tiedä, onnistuuko enää nykyään. Aikoinaan oli joku rajoitus. Lääkärit yleisesti kirjoitti itsellen määrätyn määrän pirtua, joka käytettiin esimerkiksi booliin bileissä.
Vierailija kirjoitti:
Tuttu lääkäri oli joskus kätevä, kun piti saada pirtua "korvien huuhteluun". En tiedä, onnistuuko enää nykyään. Aikoinaan oli joku rajoitus. Lääkärit yleisesti kirjoitti itsellen määrätyn määrän pirtua, joka käytettiin esimerkiksi booliin bileissä.
Ja mikä järki? Luulisi lääkärin nyt pystyvän ostamaan viinansa rahalla alkosta. En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsellista kuvitella että lääkiksen ovet avautuisivat kaikille halukkaille, edes kovalla työllä.
No sitten on turha närkästyä jos joku lääkäri kirjoittaa mummolleen reseptin pissatulehdukseen tai uusii lapsensa reseptin.
Tyttöystävä opiskeli lääkäriksi. Sain vasarasta polveen, kun piti harjoitella mistä ne refleksit löytyy. Löytyi ne viimein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten on turha närkästyä jos joku lääkäri kirjoittaa mummolleen reseptin pissatulehdukseen tai uusii lapsensa reseptin.
Miksi sitten on turha närkästyä, avaa logikkaasi hieman että tämän “vähempiarvoisen kansanosankin” on mahdollista ymmärtää järjenjuoksuasi,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siviilissä läheisten ja ystävien suosiminen ei kuulu lääkärietiikkaan. Ihan todellakin tämä täytyy ajaa alas. Samoin kuin soveltuvuustestit lääkikseen - siksihän meillä on niin paljon persoonallisuushäiriöisiä ja vaikeita lääkäreitä kun niitä ei ole:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ja soveltuvuustestien myötä ne sulkeutuvat myös näiltä sukulaisiaan ”tärkeämpinä hoidettavina” pitäviltä demoneilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä - valitettavasti. Eliitin etuoikeuksia nämäkin, vahvistavat luokkajakoa ja epäarvoisuutta.
Miksi tätä on miinustettu? Ihan objektiivisesti hervoton etu ja rahallinen säästö.
Sinua siis haittaa se, että kyseessä on: etu ja säästö. Tästä on sinulle haittaa miten? Vain siten, että itse et saa. Vedäpä nyt syvään henkeä ja mieti hetki.