Asuminen HKI keskustassa?
Millasta Helsingin kantakaupungissa asuminen on oikeasti käytännössä? Yleinen käsityshän on että käydään stockmannilla ja kauppatorilla ym. päivittäin ja eletään pintaliitoelämää. Miten tämä oikeasti on? Kaupungin kovat äänet kuuluu sisälle ja ympärillä aina rauhatonta, ruokakaupassa pitää käydä ylihintaisessa pikku-alepassa?
Kertokaas asiasta tietävät! Muutto keskustaan suunnitteilla... :)
- Vuosaarelainen
Kommentit (59)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:56"]julkiset kulkee heikosti[/quote]
?
Itse asuin Kalliossa 10 vuotta ja asuisin vieläkin jos olisi varaa.. Mutta kun tarvittiin isompi asunto niin muutimme Vallilaan. Mielestäni keskustamaista asuminen on silloin, kun koti on lähellä metroasemaa. Silloin julkisilla liikkuminen on niin vaivatonta ja nopeaa, että autoa ei juurikaan tule ikävä (ellei ole menossa jonnekin juuri tiettyyn kaukaiseen paikkaan aivan toisella puolella keskustaa, jonne pitäisi mennä useammalla vaihdolla, mutta nämä olivat tosi harvinaisia tilanteita itselläni). Ruuhkassa julkiset vievät perille yksityisautoa nopeammin. Kävellen liikkuminen on myös mukavaa. Jos asuu metrolinjan ulottumattomissa, olo on jo hieman enemmän lähiömäinen ja esim. kauppahallit ja Stokcka eivät ole enää niin kätevän matkan päässä. Itse en harrasta pyöräilyä, se mahdollisesti muuttaisi tilannetta olennaisesti.
Rakastan kaupunkiasumista, myös siihen liittyviä ääniä ja muuta sellaista. Ainoana poikkeuksena tietöiden ja putki- ja julkisivuremonttien meteli. Niitä jos sattuu liian pitkäksi aikaa omalle kohdalle, niin hermo menee. Muuten elämä kaupungissa on aivan ihanaa!
Pers-Töölö ei ole keskustaa.
Joka tapauksessa, en tiedä millaista kulttuurishokkia voisi odottaa, olen aina asunut keskustassa, oli kaupunki mikä vaan. Kuten yllä mainittiin, vanhoissa taloissa parempi äänieristys. Jos asuu jonkun isomman väylän varrella, tyyliin Mansku tai Meklu, niin en osaa sanoa kuuluuko liikenne häiritsevästi. Ne jotka asuu sanoo, että ei kuulu häiritsevästi ainakaan ylemmissä kerroksissa.
Ravintolat ja kulttuuritapahtumat ovat lähellä ja se on kivaa, mutta kyllä se lepokitka täälläkin toimii. Toisaalta jos sille päälle sattuu, niin kaikki on ulottuvilla, ei tarvitse erikseen "mennä". Stockalla käyn joskus Herkussa tai hakemassa jotain tiettyä asiaa, matkaa noin kilsa.
Autoa ei kannata missään nimessä hankkia, ellei säiltyä jossain muualla jotain mökkimatkoja varten. Keskustassa ajaminen ja parkkeeraaminen on tajuton vaiva ja kallista. Mieluiten kuljen jalan tai jos vähän pidemälle niin taksilla.
Rauhattomuus voi häiritä, mutta sekin voi olla kiinni ihan pienistä asioista. Joku kulma kadusta voi olla suhteellisen rauhallinen ja toinen sitten ei niin rauhallinen. Pitkänsillan toiselta puolelta en osaa antaa mitään arviota.
Asun Käpylässä, mikä on kantakaupunkia. Käyn ruokakaupassa juna-aseman K-supermarketissa, Viikin Prismassa tai Arabian S-marketissa. Eli ruoka ei tuu niin kalliiksi. Nyt mulla on ikkuna auki ja kuulen lintujen viserrystä ja etäistä liikenteen huminaa. Bussilla ja junalla pääsee helposti kulkemaan tai vaikka pyörällä tai kävellenkin. Täällä on rauhallista. Mitän nyt toi Ärrä ryöstettiin joitain kuukausia sitten. Kiva pikku kalliometsä tossa Oulunkylän ja Käpylän asemien välissä. Ja Vanhankaupungin lahden ja Viikin pellot on ihan lähellä. Eli ulkoilumahdollisuuksia on.
Asun Kampissa rauhallisen kadun varrella, ei ihmeemmin meteliä. Metroon matkaa 200 m, ratikka- ja bussipysäkit on lähempänä. Alepa on ylihintainen, se on totta, mutta on niitä muitakin ruokakauppoja.
Asun punavuoressa ja ihan mukavaa seutua. Yllättävän kivoja lenkkimaastoja lähettyvillä ja nuori kun on niin yöelämä takapihalla on tietty plussaa. Välillä vituttaa baareista lähtevä möykkä mutta siihen tottuu.
[quote author=" Vierailija " time="09.04.2015 klo 15:13"]Jos asuu metrolinjan ulottumattomissa, olo on jo hieman enemmän lähiömäinen ja esim. kauppahallit ja Stokcka eivät ole enää niin kätevän matkan päässä.
[/quote]
Pitää varmaan paikkansa suurimmassa osassa Helsinkiä, mutta esim. Viikistä (ei metroa, ei junaa), pääsee alle kymmenessä minuutissa bussilla 550 Itäkeskukseen (ja sinne Stockalle). Tuo linja kaiken lisäksi kulkee 5 minuutin välein ruuhka-aikoina. Ei taida olla muita linjoja, jotka noin usein menevät.
Sama bussi kulkee myös Maunulan ja Oulunkylän läpi ja veikkaan, että sitä käytetään paljonkin Itiksen palvelujen takia.
Toki tiedän sen, että av-mamman kuuluu inhota Itäkeskusta, mutta se on sitten jo toinen keskustelu.
Olen asunut koko aikuisikäni kantakaupungissa (Kamppi, Kallio, Punavuori) ja pois en vapaaehtoisesti muuta. Parhaat asiat:
-ympäristön esteettisyys ja urbaani tunnelma
-palvelut, virikkeet, tapahtumat, muuttuva ympäristö
-vanhojen talojen rakentamisen laatu ja omat tontit
-ei tarvitse erikseen "lähteä" minnekään: kun astuu kadulle, on jo "perillä"
-hyvä julkinen liikenne, ei tarvitse autoa, ihana pyöräillä kaikkialle
Huonoja puolia asumisen kalleus ja siitä johtuva ahtaus. Muita huonoja puolia ei mielestäni ole. Meteli ei häiritse sen enempää kuin lähiössäkään: riippuu naapurista ja talon äänieristyksestä.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:25"]
[quote author=" Vierailija " time="09.04.2015 klo 15:13"]Jos asuu metrolinjan ulottumattomissa, olo on jo hieman enemmän lähiömäinen ja esim. kauppahallit ja Stokcka eivät ole enää niin kätevän matkan päässä.
[/quote]
Pitää varmaan paikkansa suurimmassa osassa Helsinkiä, mutta esim. Viikistä (ei metroa, ei junaa), pääsee alle kymmenessä minuutissa bussilla 550 Itäkeskukseen (ja sinne Stockalle). Tuo linja kaiken lisäksi kulkee 5 minuutin välein ruuhka-aikoina. Ei taida olla muita linjoja, jotka noin usein menevät.
Sama bussi kulkee myös Maunulan ja Oulunkylän läpi ja veikkaan, että sitä käytetään paljonkin Itiksen palvelujen takia.
Toki tiedän sen, että av-mamman kuuluu inhota Itäkeskusta, mutta se on sitten jo toinen keskustelu.
[/quote]
Mikään mainitsemistasi paikoista ei ole keskustaa.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:17"]
Asun Käpylässä, mikä on kantakaupunkia. Käyn ruokakaupassa juna-aseman K-supermarketissa, Viikin Prismassa tai Arabian S-marketissa. Eli ruoka ei tuu niin kalliiksi. Nyt mulla on ikkuna auki ja kuulen lintujen viserrystä ja etäistä liikenteen huminaa. Bussilla ja junalla pääsee helposti kulkemaan tai vaikka pyörällä tai kävellenkin. Täällä on rauhallista. Mitän nyt toi Ärrä ryöstettiin joitain kuukausia sitten. Kiva pikku kalliometsä tossa Oulunkylän ja Käpylän asemien välissä. Ja Vanhankaupungin lahden ja Viikin pellot on ihan lähellä. Eli ulkoilumahdollisuuksia on.
[/quote]
18: Ei olekaan, ja kommenttini oli ohi otsikon aiheen, mutta vastasi kuitenkin väitteeseen, että lähiöistä olisi aina vaikeaa päästä esim. Stockalle.
16
Koti Etu-Töölössä. Joskus havahdun miettimään, että milloin viimeksi ydinkeskustassa kävinkään. Töölössä on koulu, kerho, lähikauppa, kirjasto, puistoja, terveyspalvelut, museoita, musiikkikoulu, kampaamo, second hand-liikkeitä, antikvariaatteja, upeat lenkkipolut merenrantaa pitkin jne. Arki pitkälti menee yhdessä kaupunginosassa ;) Sijainti on kätevä, julkisilla ja kävellen pääsee nopeastikin eri paikkoihin. Tykkään.
Etu-Töölö kuuluu keskustaan eikä kantakaupunkiin.
Mä olen asunut ihan keskustassa ja sitten parissa osoitteessa n. kilometrin päässä Stockalta. Vaikka nykyään asun miehen ja lasten kanssa kauempana, kyllä mulle vieläkin tulee vähän haikea fiilis, kun vanhoilla kotikulmilla liikkuu. Tykkäsin siis kovasti asua siellä.
Keskustassakin oli rauhallista, kun ikkunat olivat sisäpihalle. Yhden asunnon ikkunan alla oli bussipysäkki, mutta siihenkin tottui äkkiä. Koulut ja työpaikat olivat kävelyetäisyydellä tai ainakin julkisilla pääsi helposti ja nopeasti.
Nuorempana tykkäsin käydä viihteellä tai esim. bändien keikoilla. Oli ihanaa, kun pystyi kävelemään kotiin, eikä tarvinnut kytätä yödösien aikatauluja tai mennä taksijonoon.
Aika usein pyörin keskustassa shoppailemassa tai muuten vaan, en päivittäin kuitenkaan.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:17"]
[/quote]
[/quote]
Käpylä on.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:17"] Asun Käpylässä, mikä on kantakaupunkia. Käyn ruokakaupassa juna-aseman K-supermarketissa, Viikin Prismassa tai Arabian S-marketissa. Eli ruoka ei tuu niin kalliiksi. Nyt mulla on ikkuna auki ja kuulen lintujen viserrystä ja etäistä liikenteen huminaa. Bussilla ja junalla pääsee helposti kulkemaan tai vaikka pyörällä tai kävellenkin. Täällä on rauhallista. Mitän nyt toi Ärrä ryöstettiin joitain kuukausia sitten. Kiva pikku kalliometsä tossa Oulunkylän ja Käpylän asemien välissä. Ja Vanhankaupungin lahden ja Viikin pellot on ihan lähellä. Eli ulkoilumahdollisuuksia on. [/quote] Mikään mainitsemistasi paikoista ei ole keskustaa. [/quote] Käpylä on.
[/quote]
Käpylä ei ole millään tavalla keskustaa. Eikä Pasila, jonka takana Käpylä on.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:55"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:51"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 15:17"] Asun Käpylässä, mikä on kantakaupunkia. Käyn ruokakaupassa juna-aseman K-supermarketissa, Viikin Prismassa tai Arabian S-marketissa. Eli ruoka ei tuu niin kalliiksi. Nyt mulla on ikkuna auki ja kuulen lintujen viserrystä ja etäistä liikenteen huminaa. Bussilla ja junalla pääsee helposti kulkemaan tai vaikka pyörällä tai kävellenkin. Täällä on rauhallista. Mitän nyt toi Ärrä ryöstettiin joitain kuukausia sitten. Kiva pikku kalliometsä tossa Oulunkylän ja Käpylän asemien välissä. Ja Vanhankaupungin lahden ja Viikin pellot on ihan lähellä. Eli ulkoilumahdollisuuksia on. [/quote] Mikään mainitsemistasi paikoista ei ole keskustaa. [/quote] Käpylä on.
[/quote]
Käpylä ei ole millään tavalla keskustaa. Eikä Pasila, jonka takana Käpylä on.
[/quote]
Nuoruuteni asuin Käpylässä eikä se kyllä ole keskustaa nähnytkään.
Asun Krunikassa. Ei siis ihan keskustaa, mutta kävelymatkan päässä. Täällä ei oo melua, vaan tosi hiljaista. Ruokakauppoja (Kaisaniemien K-supermaket ja Hakaniemen ässä) lähellä. Lisäksi tietty lähikauppoja reilusti (siwa, ainakin kaks alepaa ja K-marketia).
Eipä tää peruselämä kotona sen kummosempaa ole, eikä varmaan sen enempää tuu lähettyä mihinkään kuin muuallakaan asuessa. Mutta sit kun menee niin onhan se hauskaa olla lähellä kaikkea heti. Yksi ero on, käveltyä tulee huomattavasti enemmän, kun kaikki on suht lähellä, muttei välttämättä ihan vieressä kuitenkaan. Harvoin jaksaa hypätä ratikoihin tai busseihin tästä, jollei pidemmälle lähde. Tässä on huomannut, että Helsingin keskusta on hyvin pikkiriikkinen, ja kaikki sen alueet kävelymatkan päässä toisistaan. Lähiöstä tuli aina hypättyä lähibusipysäkiltä bussiin, sillä ytimeen ja pörrättyä ihan vaan siinä kamppi-steissi-akselilla kun keskustassa kävi.
asun kruununhaassa, ei lapsia, ja ikää on 26, sinkku olen. käyn paljon ruokaostoksilla stockalla, ja laitan paljon rahaa ulkona syömiseen. keskusta on niin lähellä että siellä tulee pyörittyä paljon, usein vain huvikseenkin aikaa tappamassa ja chillaillen, kun kotona ei odota muu kuin jääkaapin valo. Kruna on rauhallinen ja iltaisin hiljainen alue, eli sisälle ei kuulu oikeastaan mitään muuta kun välillä naapurin askeleet rapusta. seinät on vanhoissa taloissa jotain 15 metriä paksut;) kyllä mä elämääni pisän aika ihanana, enkä vaihtaisi asuinpaikkaa, ainakaan tällähetkellä ja tämänhetkisessä elämäntilanteessani, mutta en mä mitään pintaliitoelämää kylläkään elä:)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2015 klo 14:56"]
Ai niin, onko keskusta Pers-Töölöä, Kalliota, Punavuorta, Ullanlinnaa...?
[/quote] Itse laskisin vielä Kallion keskustaksi, ehkä jopa Vallilankin vielä. AP