Vanhempi, miten toimisitte 6-vuotiaan lapsen kanssa, joka paiskoo saamiaan joululahjoja seinille?
Kommentit (128)
No kai se riippuu monesta asiasta. Esim. jos paiskoo pehmoleluja seinille niin ei kai se niin vakavaa ole. Sitten taas jos kyse on posliiniesineistä, siitä on jo haittaa.
Lasu tehty.
Ongelmaperhe ja vanhemmat tasapainottomia. Miksi olette lisääntyneet?
Siskolle tehtiin samassa tilanteessa se, että kaikki hänen saamat lahjat kerättiin jätesäkkiin ja vietiin roskikselle ja jätettiin siihen viereen... En tiedä, oliko paras keino opettaa pettymyksenhallintaa, mutta kiukku loppui kuin... heh... seinään ja seuraavana vuonna otti lahjat vastaan ilolla.
Itse löisin niin lujaa että tuntuisi vielä ensi vuonnakin.
Keskustelun paikka, ei onnellinen ja normaali lapsi käyttäydy noin. Mitä lapsi itse sanoo, miksi toimii noin? Mitä olisi sitten pitänyt olla? Tähän on monia syitä miksi käyttäytyy noin. Ei saanut juuri sitä yhtä haluamaansa, vaan kasan krääsää. Ei tietenkään pidä ipadiä tuon ikäiselle ostaa, mutta tuskin mitään överiä toivoikaan. Joka tapauksessa tukisin lasta ja keskustelisin, koska joku on nyt todella huonosti, enkä usko että ehkä liittyy ainakaan pelkästään lahjoihin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapselle pitää opettaa sitä pettymyksensietokykyä nöyryyttävästi?
Ja mitähän nöyryyttävää noissa aiemmissa ohjeissa on ollut? Kerropa?
Komppaat tätä. Pakkaisin lahjat rauhallisesti johonkin kassiin tai laatikkoon ja keskustelisin vakavasti lapsen kanssa. Rauhallisesti. Niin että lapsi tajuaa kuinka tosissani olen. Laittaisin joluvalot pois päältä ja joulumusiikit pois huutamasta TAI pyytäisin lapsen eri huoneeseen jos paikalla olisi muitakin lapsia.
Pyytäisin myös mieheni mukaan puhumaan lapsen kanssa. Haluaisin ymmärtää, mistä käytös johtuu...yliväsymyksestä? pettymyksestä? vai onko lapsella kuumetta tai kipua. En missään nimessä pitäisi käytöstä normaalina.