Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten akateeminen mies eroaa duunarimiehestä?

Vierailija
24.12.2021 |

Kyllähän niissä joku ero varmaan on.

Kommentit (426)

Vierailija
61/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin omakohtainen kokemus akateemisesta ja duunarista oli se, että akateeminen ylenkatsoi ihan kaikkea ja kaikkia eikä edes halunnut nähdä oman kuplansa ulkopuolelle. Aina vaatteet tiptop eikä edes bensaa voinut tankata ilman hanskoja. Duunari oli kaikkien kaveri ikään, kokoon ja sukupuoleen katsomatta ja vähät välitti muiden katseista ja mielipiteistä.

Vierailija
62/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen pesee kätensä vessakäynnin jälkeen, duunari ennen käyntiä.

Eli duunari mies on automaattisesti tyhmä?

Ei automaattisesti mutta hyvin usein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunari on yksinkertainen ja sivistymätön. Äly ei riitä parempaan.

Tästä olen täysin eri mieltä

Mun isäni oli sodan käynyt ja kansakoulun suorittamut köyhä duunari. Silti monessa asiassa sivistyneempi kuin koulutetut. Luki paljon, opiskeli itsekseen, opetteli kieliä, oli utelias, tutustui monenlaisiin ihmisiin (heillä oli ulkomaalaisia ystäviä jo 40- luvulla). Käytös vimpan päälle joka tilanteessa, työhaalarit vaihtui suoriin housuihin ja valkoiseen paitaan kun tuli töistä jne. Ennenkaikkea hänellä oli sydämen sivistystä mikä monelta akateemiselta puuttuu.

Ja äitini oli samanlainen. Vaikka itse olen koulutettu ja päässyt paljon pidemmälle työelämässä ja taloudellisesti paremmassa asemassa en koskaan aliarvioisi vanhempieni älykkyyttä.

Samoin minulla on ystäviä ja perheenjäseniä jotka olosuhteiden pakosta ovat luopuneet kouluttautumisesta ja menneet töihin duunariammatteihin. Älyssä ei ole mitään vikaa todellakaan

Ennen sivistystä arvostettiin ja se oli tavoiteltava asia myös duunareille. Nykyään hädin tuskin akateemisille. Maailma on valitettavasti muuttunut siinä mielessä.

Vierailija
64/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ummehtuneita stereotypioita.

no käyppä keskustelemassa paikallisen työmaan tupakka paikalla suomeksi ydinfysiikasta. 

Miksi pitäisi puhua suomeksi?

Eikö englanti tai viro käy? Ranska?

Mulla ei ole akateemista koulutusta mutta olen työskennellyt Suurenergiafysiikan laitoksella Suomessa ja Cernissä Sveitsissä. Varmaan osaisin rupatella alasta jotain;)

Vierailija
65/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin kolmikymppiseksi asti ehta duunari.

Likasta, rasvasta konehommaa. Hikeä, polttoöljyä ja hydrauliöljyn hajua.

Sitten kipasin itselleni akateemisen tutkinnon ja olen nyt pörssiyhtiön keskijohdossa.

Mitenkö olen muuttunut?

Raha menettänyt merkitystä, sitä tulee joka kuu lisää.

Vapaa aika korostunut, ennemmin olen vapaalla kuin pitkään töissä. Arvostan enemmän pehmeitä arvoja ja olen suvaitsevaisempi.

Mutta on minusta myös mulkumpi tullut.

Nyt sen huomaa, kuinka monet sidosryhmäläiseni ovat tyhmiä. Ja sekös harmittaa.

Oliko sinulle tosiaan yllätys, että iso osa ihmisistä on pohjattoman tyhmiä? Ja eivät edes häpeä sitä näyttää.

Monet taas näyttävät tyhmyytensä sitä edes tajuamatta. Akateemista koulutusta on, mutta ei käytännön osaamista.

Vierailija
66/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ammattikoulun. Olin nuorena duunariammateissa. Armeijan jälkeen opiskelin lopulta kaksi korkeampaa tutkintoa. Kyllähän eroja on. Mutta kärjistetysti asian voi kiteyttää seuraavasti:

Duunarin ja akateemisen suurin ero on kunnianhimossa.

t. Asentaja, opistoinsinööri, DI

Vierailija
67/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen akateeminen ja oma kaveripiiri koostuu enimmäkseen vähemmän koulutetuista, muutamia AMK ja osalla amistutkinto, muistaakseni yhdellä ystävällä ei ole tutkintoja ja peruskoulu jäi kesken. Asiaa harvemmin näin keski-ikäsenä tulee otettua edes esille. En kauheasti huomaa eroja ihmisten välillä mitä koulutukseen tulee. Yleisesti ottaen ehkä elämä on vapaampaa akateemisessa ammatissa, työajat, palkkaus jne.

Rasittavinta on matalasti koulutettujen alemmuuskompleksi kun he harhoissaan kuvittelevat akateemisten olevan ylimielisiä. Tämä tullut tutuksi. Olin duunarihommissa joitain vuosia kunnes hain korkeakouluun. Mikään mussa ei muuttunut mutta duunarityökamut alkoivat avoimesti halveksia. Tätä en pysty ymmärtämään.

Vierailija
68/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen pesee kätensä vessakäynnin jälkeen, duunari ennen käyntiä.

Eli duunari mies on automaattisesti tyhmä?

Ei automaattisesti mutta hyvin usein.

Kyllä tosiasia on, että koulutus ja älykkyys korreloi vahvasti. Suuri osa ammattikoululaisista ei pärjäisi yliopistossa. Ei vaikka saisi millaista tukiopetusta.

Mutta: Pitää muistaa, että koulutus ja äly ei vaikuta ihmisarvoon. Jos vaikuttaa, niin ihminen on moukka. Viisaus ja älykkyys ovat eri asioita. Viisas ei erottele ihmisiä oppiarvon mukaan.

Vierailija
69/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen akateeminen ja oma kaveripiiri koostuu enimmäkseen vähemmän koulutetuista, muutamia AMK ja osalla amistutkinto, muistaakseni yhdellä ystävällä ei ole tutkintoja ja peruskoulu jäi kesken. Asiaa harvemmin näin keski-ikäsenä tulee otettua edes esille. En kauheasti huomaa eroja ihmisten välillä mitä koulutukseen tulee. Yleisesti ottaen ehkä elämä on vapaampaa akateemisessa ammatissa, työajat, palkkaus jne.

Rasittavinta on matalasti koulutettujen alemmuuskompleksi kun he harhoissaan kuvittelevat akateemisten olevan ylimielisiä. Tämä tullut tutuksi. Olin duunarihommissa joitain vuosia kunnes hain korkeakouluun. Mikään mussa ei muuttunut mutta duunarityökamut alkoivat avoimesti halveksia. Tätä en pysty ymmärtämään.

Juuri näin. Kyllästyttää, kun joillain duunareilla on alemmuuskompleksi. Sitten on pakko kysyä jotain yksityiskohtaista nippelitietoa, jota akateeminen ei tiedä. Ja voi sitä vahingoniloista riemua, kun duunari onkin "älykkäämpi" kuin insinööri. Pyrin aina välttämään kertomasta omaa oppiarvoani.

DI

Vierailija
70/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen on usein käytännön hommissa ns. kädetön.

Tämäpä ei monestikaan pidä paikkaansa. Monilla akateemisilla miehillä esimerkiksi sähköalalla on myös sähkäasentajan pätevyys ja kokemus eli heillä on monta tutkintoa ja paljon työkokemusta monista käytännönkin hommasta kuten itsellänikin. Sama monella DI-ystävällänikin.

Sitä voi sitten miettiä käykö meillä monitaitureilla flaksi. Kyllä käy.

Ei sähkötöitä opi kuin tekemällä. Vaikka olisi koulutus niin se ei tarkoita sitä että osaa kyseiset työt.

No kuinka usein duunari duunaa kotinsa sähköjä tai putkia? Tarvitseeko niitä huoltaa kerran viikossa tai edes kerran kuussa? Jos ei, niin mitä hemmetin väliä, jos akateeminen joutuu kutsumaan kotiinsa ja hui kauhistus, jopa ihan maksamaan ammattilaiselle siitä työstä kerran vuosikymmenessä? 

Vierailija
71/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunari on yksinkertainen ja sivistymätön. Äly ei riitä parempaan.

Tästä olen täysin eri mieltä

Mun isäni oli sodan käynyt ja kansakoulun suorittamut köyhä duunari. Silti monessa asiassa sivistyneempi kuin koulutetut. Luki paljon, opiskeli itsekseen, opetteli kieliä, oli utelias, tutustui monenlaisiin ihmisiin (heillä oli ulkomaalaisia ystäviä jo 40- luvulla). Käytös vimpan päälle joka tilanteessa, työhaalarit vaihtui suoriin housuihin ja valkoiseen paitaan kun tuli töistä jne. Ennenkaikkea hänellä oli sydämen sivistystä mikä monelta akateemiselta puuttuu.

Ja äitini oli samanlainen. Vaikka itse olen koulutettu ja päässyt paljon pidemmälle työelämässä ja taloudellisesti paremmassa asemassa en koskaan aliarvioisi vanhempieni älykkyyttä.

Samoin minulla on ystäviä ja perheenjäseniä jotka olosuhteiden pakosta ovat luopuneet kouluttautumisesta ja menneet töihin duunariammatteihin. Älyssä ei ole mitään vikaa todellakaan

Heidän älyssä ei ehkä ole, mutta sinun on.

Sinä et ymmärrä että yksittäistapaukset eivät kumoa yleistä ilmiötä!

Vierailija
72/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpa ummehtuneita stereotypioita.

no käyppä keskustelemassa paikallisen työmaan tupakka paikalla suomeksi ydinfysiikasta. 

No käy keskustelemassa paikallisen asianajotoimiston taukotiloissa ydinfysiikasta suomeksi.

Ymmärrätkö pointtini?

Vierailija
73/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan miehestä. Isäni oli duunari, josta tuli akateeminen. Pelkkä akateemisuus ei kerro ihmisestä mitään. Yliopiston käyminen ei ole mikään ihme eikä siihen tarvita kuin takapuolen lihaksia, että jaksaa istua ja lukea. Olen maisteri itsekin.

Vierailija
74/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akateeminen mies ei yleensä osa tehdä käsillään mitään. Remontit, pikkukorjaukset kotiin, autoon, polkupyörään pitää teettää ulkopuolisella. Moni kirjaviisas ei saa polkupyörään ketjuja paikalle tai autoon polttimoa vaihdettua.

Tämä on aivan käsittämätön yleistys! Itse osaan remppahommat täysin, koska olen koko pienen ikäni pyörinyt rakennuksilla mukana. Olen muutenkin erittäin taitava tekemään käsilläni vaikka mitä. Olen yliopiston käynyt nainen.

Vierailija
75/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Ja muutenkin usein vähän neitimäinen, jopa hintahtava….

No ainakin hän saa olla sitä vapaammin kuin teidän matalaotsaisissa duunariporukoissanne.

Vierailija
76/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin on kuule nykyään duunarimieskin.

Oleellisin ero on siinä että akateemisen miehen ammatissa se ei niin haittaa.

Eikä tosin duunarimiehenkään niin kauan kun kasvukeskuksissa revitään käsistä kaikki miljoonaluukutkin joiden katto ei pidä vettä edes uutena ja suihkuhuoneen kaadot ovat olohuoneen parketin suuntaan.

Vierailija
77/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Kyllästyttää, kun joillain duunareilla on alemmuuskompleksi. Sitten on pakko kysyä jotain yksityiskohtaista nippelitietoa, jota akateeminen ei tiedä. Ja voi sitä vahingoniloista riemua, kun duunari onkin "älykkäämpi" kuin insinööri. Pyrin aina välttämään kertomasta omaa oppiarvoani.

DI

Mun iskä on valitettavasti päinvastainen. On siis kans DI koulutukseltaan ja pitää humanistialoja kuten kieliä, alempiarvoisina kuin oman kuplan koulutuksiaan. Opiskeli ammattikoulussa aikoinaan autonasentajaksi ja myöhemmin DI:ksi valmistuen joskus 36-vuotiaana. Muistan vieläkin sen valmistujaisjuhlat Otaniemessä hämärästi. Vanhin isosiskoni valmistu toissavuonna maisteriksi saksan kielestä ja kulttuurista Jyväskylän yliopistosta ja kesällä 2020 mökillä iskä sanoi että miltä se "oikea" työ on maistunut, kun mun vanhin isosisko oli sillon henkilöstöhommissa Lidlin jakelupisteessä Laukaalla. Ja on siellä osa-aikaisesti yhä edelleen. Mun oli pakko kommentoida siihen keskusteluun sillon että tuskin se Suomen vientiteollisuus kovin pitkälle pötkii ilman kielitaitoista porukkaa niillä työpaikoilla. Itse siis mun iskä on nykyään yhen ison suomalaisen kuljetusyhtiön toimitusjohtaja, mutta eipä me lapset olla silti oltu mitään lellipentuja pienenä eikä siltä heru meille nytkään hirveesti rahaa.

T: se ranskan kielen pääaineopiskelija nuorimies

Vierailija
78/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä akateeminen mies tienaa enemmän kuin duunari joten siinä se niiden eroavaisuus on ja siinä on syy miksi naiset himoitsevat vain akateemisia miehiä.

Akateeminen nainen ei huoli duunarimiestä kumppaniksi koska hänen palkkapussi on liian pieni.

Ei yleensä ole näin. Eihän akateemiset voivat keskustella mistään yleissivistävistä asioita monien duunarien kanssa, eivätkä jaa yhteisiä kiinnostuksia viineihin, veneisiin tai oopperaan.

Ei näitäkään voi yleistää mutta monesti meenee näin, akateemiset siis keskimäärin yleistietoisempia, eivät kiroile niin paljon, keskimäärin hieman hygieenisempiä ja yleisesti huomaavaisempia.

Mutta nopea keskusteluhan nämä asiat usein paljastaa, eikä ammatti, osa akateemisista on kuitenkin melkoisia sotkuleita ja nörttejä ja nämä ovat taas niitä yleisiä nou-nou piirteitä naisille.

Tuntemani akateemiset miehet ei todellakaan keskustele viineistä. Korkeintaan kysyvät, että otatko punaista vai valkoista ja sanovat, että on hyvää.

Veneistä puhuvat, jos sellainen sattuu olemaan tai aikovat hankkia.

Yksikään ei kuuntele vapaaehtoisesti oopperaa. Urheilusta, harrastuksista ja autoista tykätään puhua.

Vierailija
79/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on duunari. Osaa hyvin ajaa kaivuria.

Luuletko hänen osaavan korjata autoa tai asentavan sähköjä?

Vierailija
80/426 |
24.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmiten se akateeminen ei ole edes MIES vaan neiti. Siinähän sitä eroa jo onkin.

Ikävää että olet noin epävarma omasta maskuliinisuudestasi.