Mikseivät naiset perusta high-tech yrityksiä? (neutraali kysymys)
Naiset huutavat tasa-arvoa ja yhtä suurta palkkaa kuin miehet. Fine, mutta miksi naiset eivät sitten perusta korkean teknologian yrityksiä, joilla voisi tienata miljoonia? Voisivat halutessaan sitten palkata sinne pelkkiä naisia ja maksaa näille ruhtinaallisesti niin saataisiin samalla kertaa paljon miljonäärinaisia.
Jatkokysymys: jos vastaus on, ettei yksinkertaisesti kiinnosta, niin mikäs helvetin järki on sitten huutaa tasa-arvoa ja samapalkkaisuutta. En ymmärrä! Kertokaan minulle, ymmärtämättömälle miehelle.
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:33"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:24"]
Naisille tekniikassa nauretaan, miehiä naisten aloilla ihaillaan. Itse insinöörinä olen joskus saanut kuulla, yleensä naisten suusta, kysymyksen olisiko siellä joku mies eikä edes haluta kuunnella vastausta, vaikka esietty kysymys on hyvin yksinkertainen. Eli nainen haluaa miehen kertomaan, että paistorasvaa ei saa kaataa viemäriin, näin kärjistettynä esimerkkinä.
[/quote]
Ja tämän takia te ette perusta työllistäviä yrityksiä? Joku kiintiö tähän on siis saatava.
[/quote]
Ideoita ei oteta tosissaan. Mulle nauretaan, kuin Edisonille konsanaan. Mutta - ei sitä työllistävää yritystä nyt pystymetsästä perusteta, herreguud. Vähän simppeli olet, jos noin luulet? Moni aloittaa autotallista tekemällä alkuun jotain pientä. Sanopa yksi kenen tahansa perustama yritys, joka on samantien työllistänyt useita ihmisiä?
[/quote]
No sanopa sinä miksi et nyt heti aloita sieltä autotallista? Vertaat itseäsi Edisoniin. Edes minä en sitä kehtaisi tehdä, vaikka työllistävän miljoonayrityksen olen jo perustanut.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:48"]
Ai tuo oli sun mielestä neutraalia? Voisit alkuun lueskella niitä noin tuhatta muuta ketjua samasta aiheesta.
[/quote]
juu, miksi ei perusta? tähän vastaus
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:12"]
Huipputeknologiayritys vaatii teknistä osaamispohjaa ja naisia ei teknillisissä korkeakouluissa, matikkaa, fysiikkaa tai tietotekniikkaa opiskelemassa näy. Lääketieteessä ja biologiassa kyllä, mutta sielläkään eivät naiset suuntaudu yrittäjyyteen vaan ovat perustyön suorittajia ja arjen spuurtajia. Kuitenkin menestyviä tutkijoita meillä on ollut ja on. Suurelta osalta naisia puuttuu into mennä eteenpäin ja satsata työhön, koska he haluavat elämältä muuta. Sekin voi rasittaa, että yleensä se on nainen, joka kantaa perheen arjesta vastuun ja se vie voimia. Naisilta odotetaan, että he hoitavat huushollin ja lapset, ja työelämässä he ovat niitä perusjuhtia, jotka passaavat ja hoitavat.
Lisäksi kasvatusasenteet pikkulapsista lähtien ohjaavat lapsia sukupuolen mukaiseen toimintaan. Tyttöjen väri on edelleen punainen ja poikien sininen, pojat ovat reippaita ja rohkeita, tytöt varovaisia ja kilttejä, pojat remuavat, pelaavat temppuilevat, tytöt leikkivät nukeilla, tytöt ovat prinsessoja, pojat urheilijoita... Tyttöjen "kuuluu" tehdä kotitöitä poikienkin edestä - ja äidit ja isät hyväksyvät tämän.
Ja koulussa pojat saavat aina erityishuomion, ovat he todella lahjakkaita tai hirveitä häröjä. Tunnollisia tyttöjä ei noteerata eikä heitä kannusteta ja ohjata olemaan muuta kuin tunnollisia puurtajia. Hehän hoitavat hommansa hiljaa eivätkä ole häiriöksi.
Tuossa nyt jotain pohdintaa.
[/quote]
Poikien ja tyttöjen leikit eroavat toisistaan biologisista syistä johtuen. Suomen koulutusjärjestelmä on rakennettu tyttöjä suosivaksi.
[/quote]
Suomen koulujärjestelmä suosii poikia, sillä pojat saavat koulussa opettajien huomion. Myös koulukirjat ovat poikien ajattelutapoja ja aihepiirejä suosivia etenkin matematiikan, fysiikan ja kemian alalla. Se, että tytöt pärjäävät pänttäämällä, ei tarkoita, että koulujärjestelmämme suosisi tyttöjä. Tytöt vain tekevät enemmän duunia.
[/quote]
"Myös koulukirjat ovat poikien ajattelutapoja ja aihepiirejä suosivia etenkin matematiikan, fysiikan ja kemian alalla."
Mitä paskaa tämä on? Mitäs hemmetin aihepiirejä siellä sitten pitäisi olla? Jos sis ei matematiikka tai fysiikkaa? Naisilla on kiinnostusta noille aloille ihan siinä kuin miehilläkin. Joten lopettaisitko tuollaisen paskanjauhannan?
Tuossa tekstissäsi oli kaksi asiaa päin persettä. Ensiksi aihepiiri pitää olla juuri noita aiheita koska muutakaan ne ei voi olla. Noi aiheet ovat ne mistä kaikki koostuu. Toiseksi naisia kiinnostaa noi alat ihan siinä kuin miehiäkin
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:36"]
Naisille tekniikassa nauretaan, miehiä naisten aloilla ihaillaan. Itse insinöörinä olen joskus saanut kuulla, yleensä naisten suusta, kysymyksen olisiko siellä joku mies eikä edes haluta kuunnella vastausta, vaikka esietty kysymys on hyvin yksinkertainen. Eli nainen haluaa miehen kertomaan, että paistorasvaa ei saa kaataa viemäriin, näin kärjistettynä esimerkkinä.
[/quote]
Ja tämän takia te ette perusta työllistäviä yrityksiä? Joku kiintiö tähän on siis saatava.
[/quote]
Ideoita ei oteta tosissaan. Mulle nauretaan, kuin Edisonille konsanaan. Mutta - ei sitä työllistävää yritystä nyt pystymetsästä perusteta, herreguud. Vähän simppeli olet, jos noin luulet? Moni aloittaa autotallista tekemällä alkuun jotain pientä. Sanopa yksi kenen tahansa perustama yritys, joka on samantien työllistänyt useita ihmisiä?
[/quote]
No sanopa sinä miksi et nyt heti aloita sieltä autotallista? Vertaat itseäsi Edisoniin. Edes minä en sitä kehtaisi tehdä, vaikka työllistävän miljoonayrityksen olen jo perustanut.
[/quote]
Mistäs sinä tiedät, mitä minä olen tehnyt? Miksen vertaisi, moni mies vertaa itseään ties kehen vain siksi, että heillä on lahkeessa samanlainen uloke, vaikka itse eivät ole saaneet mitään aikaan.
Mene nyt leikkimään niillä monopolirahoillasi sinä, tai oikestaan nyt on nukkumaanmenoaika.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:03"] Noponen on tietääkseni perustanu firmansa itse. [/quote] On joo mutta se ei ole rehellistä liiketoimintaa. Se elää asialla jolla yhdenkään yksityisen yrityksen ei pitäisi pystyä elämään: työttömien työkyvyn parantamisella ja niille töiden etsimisellä. Se työ kuuluu yhteiskunnalle. Yhteiskunnan EI pidä maksaa yksityiselle yritykselle rahaa siitä että se tekee naurettavilla voitoilla asiaa joka kuuluu yhteiskunnan hoitaa. Ennen kuin sanot jotain niin olen ollut kyseisessä yrityksessä töissä. [/quote] Olen TOSI iloinen että et ole siellä enää töissä! Sinun kaltaisesi ei sinne kuulu. T. Yksi heidän asiakkaansa
[/quote]
Jos yritys saa rahansa kusettamalla yhteiskuntaa niin se ei ole rehellistä liiketoimintaa. Yhteiskunann pitäisi hoitaa se asia mitä Noponen tekee.
Mitä seuraavaksi? Yksityistetään poliisi? Minuuttihinnoitus poliisinkäytölle ja laskun maksaa valtio?
Yksityisen yrityksen PITÄÄ saada rahansa YKSITYISELTÄ sektorilta myymällä tuotteita ja palveluita jotka ei kuulu ihmisten peruspalveluiden piiriin eikä yhteiskunnan kuulu koskaan maksaa laskuja.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:40"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mistäs sinä tiedät, mitä minä olen tehnyt? Miksen vertaisi, moni mies vertaa itseään ties kehen vain siksi, että heillä on lahkeessa samanlainen uloke, vaikka itse eivät ole saaneet mitään aikaan.
Mene nyt leikkimään niillä monopolirahoillasi sinä, tai oikestaan nyt on nukkumaanmenoaika.
[/quote]
Oletin, että et ole mitään saanut aikaiseksi, kun totesit, että yritystä ei pystymetsästä aloiteta. Pitäiskö jonkun miehen järjestää sinulle rahoitus, toimitilat ja -välineet sekä liiketoimintaidea laskelmineen, että pääsisit alkuun?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:28"]
Minusta tää on hyvä kysymys. Olen miettinyt aivan samaa tosi paljon.
Arvaan tähän kolme eri syytä:
1) Naiset eivät lähde edes yrittämään, jos heillä on hyvä idea.
2) Ne, jotka lähtevät saavat huonommin rahoitusta kuin vastaavilla ideoilla varustetut miehet.
3) Jonkun verran heitä on, mutta me emme tiedä sitä, keskittyvät yrityksiinsä eikä kukkoiluun julkisuudessa.
Ensimmäiselle kohdalle naiset voivat tehdä halutessaan jotain, toiselle eivät juurikaan. Usein hyvät ideat toteutetaan kimpassa ja on tietty tyhmää, jos vain porukan miehet saavat kunnian.
Yksi päivä kuuntelin kahta miestä ravintolassa. Olivat selvästi jonkuin sortin rahoitusalalla. Jutut olivat niin tyhmiä, että jos vaihtoehto olisi nämä kaksi urosta työtovereina lähes 24 h ja paaaljon rahaa tai alipalkattu naisten ala, niin mennen tullen valitsisin jälkimmäisen. Mutta onneksi vaihtoehtoja on enemmänkin.
[/quote]
Bingo.
Olen lukenut tästä todella paljon, ja naisen on todellakin hyvin vaikea saada rahoitusta millekään innovatiiviselle yritysidealle, ellei mukana ole miespuolista yhtiökumppania.
Minulla on tästä henkilökohtaista kokemustakin. Ei nyt sentään ollut kovin innovatiivinen idea kyseessä (ei mikään mullistava verikoe tms.), mutta nettibisnesidea, joka oli muutama vuosi sitten hyvä ja olisi hyvä vieläkin. Olin ilmeisesti siitä harvinainen nainen, että itseluottamusta oli vähän liikaakin. Uskoin pärjääväni ihan silkalla päättäväisyydellä. Wrong... tuli kyllä opittua kantapään kautta, miten tärkeitä oikeanlaiset verkostot ovat yrittäjyyden kannalta, ja minulla ei yksinkertaisesti ollut verkostoja IT-alalla, joten yritykseni ei koskaan päässyt kunnolla alkuun.
Nyt makselen niitä velkoja edelleen. Ja edelleen itsepäisesti mietin, miten saisi sen yrityksen vielä joskus kunnolla käyntiin...
[/quote]
En ole lukenut koko ketjua mutta vastaan silti koska haaveleilen itsekin teknologiayrityksen perustamisesta. Syy miksi asia ei etene on juurikin verkostojen puute. Miehillä on kavereita joilta he saavat kannustusta, voivat kysyä neuvoja, kuulla uusimmat alansa uutiset jne. Suurin osa naisista on lähinnä kiinnostuneita jostain Iittalan alennusmyynneistä joten meiltä puuttuu yritysten perustamisverkosto. Ei sitä vaan uskalla lähteä yksin suin päin järjestelemään jotain. Eikä miesten porukoihin pääse mukaan.
Joten mistä nainen voi löytää ihmisiä jotka ovat valmiita lähtemään mukaan johonkin start uppiin? En tiedä.
Mistä hommata rahoitus? Ei aavistustakaan.
Ja muutenkin naisten asenne kaikkeen (kuten tälläkin palstalla on saanut huomata) on, että ei siitä mitään tule, mitäs läksit, oma vika, en ainakaan auta sinua, olisit ollut viisaampi, ei kannata, mä en ainakaan sit tee mitään, hoida omat asiasi, jne.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:26"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:12"] Siksi koska: Tyhmät tekee työt ja fiksut korjaa kerman päältä. Nainen 24v. [/quote] Varmasti näin ja etenkin nuori nainen voi helposti elättää itsensä pimpillään. Mutta et vastaa toiseen kysymykseeni: miksi naiset niin kovaan ääneen huutavat samaa palkkaa kun jokainen tajuaa, ettei se ole mahdollista niin kauan kun naiset eivät ole yhtä urasuuntautuneita kuin miehet? Kaksi vaihtoehtoa. Joko naiset hyväksyvät ja myöntävät että miehet perustavat yrityksiä ja tekevät enemmän töitä ja siksi ansaitsevat keskimäärin enemmän. Tai sitten naiset alkavat panostaa yhtä paljon ja jos edelleen on selittämätön palkkaero, niin sitten minäkin alan vaatia naisille enemmän palkkaa. Molempia ei voi saada, pitäisi olla itsestäänselvää. [/quote] No mitä helvettiä! Jos kaksi ihmistä nainen ja mies tekevät täsmälleen samaa työtä yhtä paljon ja yhtä vaativalla tasolla, heille kuuluu ihan sama palkka olipa siellä jalkovälissä sitten vaikka musta-aukko! Mitä helevtin väliä sillä on perustavatko miehet enemmän yrityksiä kuin naiset!! Entäpä sitten perhe? Kuka niitä hitec yrityksien perustajia puskee tähän maailmaan jos ei me naiset?!!? Ja vielä, monien menetyvien miesten takana on tarmokas, kova luontoinen ja miestään eteenpäin vievä nainen!
[/quote]
Yrittäminen ja suoriutuminen ovat eri asioita. Miehet saavat enemmän koska pystyvät enempään.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:45"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:39"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:25"] TLDR: naiset ovat laiskoja, huonompia ja mielikuvituksettomia kuin miehet. Toivoisin että joku koittaisi loogisesti perustella jos on eri mieltä ja mielellään todistella jotenkin asiansa. [/quote] Jos naiset ovat tyhmempiä ja laiskempia niin selitä seuraavat: -Tytöt pärjäävät koulussa esim. PISA-tutkimuksilla mitattuna keskimäärin poikia paremmin -Yli 70% opiskelijoista vaikeapääsyisillä aloilla kuten lääkiksessä, ja oikiksessa ovat naisia [/quote] Koska koulumenestys voi ei ole kokonaiskuva. Esimerkiksi muistaminen ei ole aina ymmärtämistä ja sen perusteella uuden luomista.
[/quote]
Lääkärit ja juristit kuitenkin tienaavat parhaiten tässä yhteiskunnassa. Jos pojillakin olisi potentiaalia noihin paikkoihin, miksi eivät tee duunia sisäänpääsyn eteen? Pettääkö äly vai pitkäjänteisyys? Vai jääkö kiinni pääsykokeen fysiikan soveltavista tehtävistä? vain 25% sisäänpääsijöistä on miehiä...
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:03"]
Noponen on tietääkseni perustanu firmansa itse.
[/quote]
On joo mutta se ei ole rehellistä liiketoimintaa. Se elää asialla jolla yhdenkään yksityisen yrityksen ei pitäisi pystyä elämään: työttömien työkyvyn parantamisella ja niille töiden etsimisellä. Se työ kuuluu yhteiskunnalle. Yhteiskunnan EI pidä maksaa yksityiselle yritykselle rahaa siitä että se tekee naurettavilla voitoilla asiaa joka kuuluu yhteiskunnan hoitaa.
Ennen kuin sanot jotain niin olen ollut kyseisessä yrityksessä töissä.
[/quote]
Lähes mikään työ ei kuulu yhteiskunnalle. Suomi on pohjoismainen pahoinvointivaltio, jossa yhteiskunta on ottanut kansalaiset panttivangikseen.
[/quote]
Miten Suomi on ottanut sinut panttivangiksi? Voit koska tahansa lähteä maasta? Voit koska tahansa vaihtaa työtäsi mihin tahansa työhön mihin haluat (jos vaan osaamista riittää), voit koska tahansa perustaa uuden Supercellin jne. Joten miten olet panttivanki?
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Oletin, että et ole mitään saanut aikaiseksi, kun totesit, että yritystä ei pystymetsästä aloiteta. Pitäiskö jonkun miehen järjestää sinulle rahoitus, toimitilat ja -välineet sekä liiketoimintaidea laskelmineen, että pääsisit alkuun?
[/quote]
Huoh. yrittäjäperheen kakarana tiedän yrittämisestä jotain. Miljoonayritystä ei aloiteta pystymetsästä, tomppeli!
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:44"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Huoh. yrittäjäperheen kakarana tiedän yrittämisestä jotain. Miljoonayritystä ei aloiteta pystymetsästä, tomppeli!
[/quote]
Jaa... Kyllä minä ainakin aloitin.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:28"]
Ja minä asiakkaana. En ole ollut koskaan työtön. Ihan työssäkäyviä siellä nykyään autetaan. Voi olla toisin joskus ennen. Minä sain ison avun ja uuden työpaikan heiltä, onneksi oli yksityinen eikä valtion laitos.. silloin ei uutta työtä olis löytyny.. vertaa te-toimistot, jossa ei todellakaan auteta osatyökykyisiä.
[/quote]
Te toimistot eivät saakaan siitä helvetin isoa summaa palkkioksi järjestäessään sinulle uuttaa työtä. Noponen saa. Olet ollut varmaan vakuutusyhtiön maksama asiakas siellä. On siellä niitäkin. Mutta vain pieni osa.
Miten luulisit että Noponen pärjäisi sinun työnhaussasi jos se ei saisi euroakaan sinunkaltaisistasi ja teitä tulisi 10 000 sinne hakemaan töitä? Koska sellainen tilanne on TE toimistoissa. Tosin hakijoita on paljon enemmän.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 22:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:14"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 21:03"]
Noponen on tietääkseni perustanu firmansa itse.
[/quote]
On joo mutta se ei ole rehellistä liiketoimintaa. Se elää asialla jolla yhdenkään yksityisen yrityksen ei pitäisi pystyä elämään: työttömien työkyvyn parantamisella ja niille töiden etsimisellä. Se työ kuuluu yhteiskunnalle. Yhteiskunnan EI pidä maksaa yksityiselle yritykselle rahaa siitä että se tekee naurettavilla voitoilla asiaa joka kuuluu yhteiskunnan hoitaa.
Ennen kuin sanot jotain niin olen ollut kyseisessä yrityksessä töissä.
[/quote]
Lähes mikään työ ei kuulu yhteiskunnalle. Suomi on pohjoismainen pahoinvointivaltio, jossa yhteiskunta on ottanut kansalaiset panttivangikseen.
[/quote]
Miten Suomi on ottanut sinut panttivangiksi? Voit koska tahansa lähteä maasta? Voit koska tahansa vaihtaa työtäsi mihin tahansa työhön mihin haluat (jos vaan osaamista riittää), voit koska tahansa perustaa uuden Supercellin jne. Joten miten olet panttivanki?
[/quote]
Järkyttävä verotus ja riistäminen vie ihmisiltä mahdollisuuden yrittää, elää ja onnistua.
Minä olen menestyvän yrityksen perustanut ja yhä sitä johdan mutta kansantaloudellisesta näkökulmasta katsottuna Suomi on hukannut mahdollisuutensa teidän kommunistidemareiden takia.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 20:31"]
Niin miksei naiset perusta huipputeknologian suuresti työllistäviä yrityksiä? Täällä puhutaan vain juopoista rikollismiehistä, kas siinäkö vastaus: juopot ja väkivaltaiset miehet.
Ainoastaan kosmetologi- ja kampaamoala yms. tuntuvat kiinnostavan? Sellaista söpöilyä ja kiharrusta.
Nyt on naisten vuoro vetää Suomi suosta!
[/quote]
Johtunee siitä että monilla naisilla on kokemuksia juopoista ja rikollisista miehistä kun ne tuntuvat naisia niin kiinnostavan ;)
vai että oikein hi-techiä kun low-techin tuottaa tuskaa :-).
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:44"]
Naiset huutavat tasa-arvoa ja yhtä suurta palkkaa kuin miehet. Fine, mutta miksi naiset eivät sitten perusta korkean teknologian yrityksiä, joilla voisi tienata miljoonia? En ymmärrä! Kertokaan minulle, ymmärtämättömälle miehelle.
[/quote]
Siksi, että yrityksen perustamiseen tarvitaan useampi kuin yksi ihminen sekä taloudellista tukea. Vaikka yksittäinen nainen voisi olla tarpeeksi älykäs perustaakseen yrityksen, hänen on paljon vaikeampi saada tukea hyvävelikerhoista, joista miehet tukensa saavat. Tämä oli siis vastaus Suomen perspektiivissä. Globaalisti useimmiten syy on siinä, että naiset eivät pysty kouluttautumaan tarpeeksi pitkälle. He joutuvat vaimoiksi hellan ääreen ennen kuin heidän mahdolliset lahjansa pääisisivät esiin.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:44"]
Naiset huutavat tasa-arvoa ja yhtä suurta palkkaa kuin miehet. Fine, mutta miksi naiset eivät sitten perusta korkean teknologian yrityksiä, joilla voisi tienata miljoonia? En ymmärrä! Kertokaan minulle, ymmärtämättömälle miehelle.
[/quote]
Siksi, että yrityksen perustamiseen tarvitaan useampi kuin yksi ihminen sekä taloudellista tukea. Vaikka yksittäinen nainen voisi olla tarpeeksi älykäs perustaakseen yrityksen, hänen on paljon vaikeampi saada tukea hyvävelikerhoista, joista miehet tukensa saavat. Tämä oli siis vastaus Suomen perspektiivissä. Globaalisti useimmiten syy on siinä, että naiset eivät pysty kouluttautumaan tarpeeksi pitkälle. He joutuvat vaimoiksi hellan ääreen ennen kuin heidän mahdolliset lahjansa pääisisivät esiin.
[/quote]
Bwhahaha, me miehet täällä hyvävelikerhossa naureskeellaan naisille päivät pitkät ja istutaan setelipinon päällä. Toisinaan joku kavala nainen yrittää kiivetä pinon seinämiä pitkin tänne meidän joukkoon, tällöin huutelemme sovinistisia vitsejä niin johan lähtee mokoma nainen kalppimaan alta aikayksikön!
Aaaah, kyllä onkin hyvä olla täällä hyvävelikerhossa, lällätiläälää vaan sinulle!
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 05:54"]
Naisten yrittäminen on pienimuotoisempaa eikä sitä puida mediassa. Siksi se on näkymätöntä yhteiskunnassa. Olen yrittäjänä tilitoimistossa. Työllistämme 3 henkeä. Pääasialliset asiakkaat ovat kampaamoalan yritykset. Kaikki ovat naisten omistamia ja työllistävät 1-7 henkeä. Tilaan satunnaisesti käännöspalveluja naisen omistamasta käännöstoimistolta. Hänen ollessa varattu toinen henkilö vastaa kääntämisestä, joten ilmeisesti tämäkin yrittäjä työllistää muita. Tietääkseni yksikään meistä ei (onneksi) ole ollut näkyvästi esillä uutisissa tai muuten mediassa. Olemme kuitenkin olemassa.
[/quote]
Se on totta, että naisten perustamat firmat ovat pieniä ja määrällisesti niitä on paljon vähemmän kuin miesten perustamia yrityksiä. Suuret yritykset ovat kokonaan miesten mietintämyssyistä peräisin. Työllistäjinä arvioisin eron olevan ainakin 50-1. Naisten perustamat yritykset ovat tyypillisesti kampaamoita sun muita palvelualan yrityksiä ja sitten pienempi määrä jotain rihkamaputiikkeja.
"Naisten perustamat yritykset olivat viime vuonna 78-prosenttisesti palvelualoilla toimivia, kaupan alan yrityksiä oli 19 prosenttia ja muita yrityksiä 3 prosenttia."
Lääkäreissäkin on merkittävää eriytymistä:
USAssa lääkäreistä kolmasosa on naisia. En tiedä miksi noin suuri ero miehiin mutta USAssa voi lääkärinä usein oikeasti rikastua. Keskiansiot ovat euroissa yli 150 000. Samoin vain kolmasosa juristeista on naisia. Partnereista lakifirmoissa vain 20% on naisia eli tyypillisesti naiset eivät tässäkään tapauksessa ota sitä yrittäjyysriskiä.
Toinen tyypillinen ero on, että molemmissa ammateissa hävikki naisten osalta on jopa nelinkertainen miehiin verrattuna. Naisten kallis koulutus menee siis tällä tavoin usein hukkaan. It's a pretty consistent finding.
Women lawyers made 83.0% of men lawyers’ salaries in 2014.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:57"]
Naisen logiikka:
pirkko tekee päivässä 7.5h töitä, pirkko ei suostu tekemään ylitöitä, päivystyksiä tai pyhäpäiviä. Pirkkoa ei kiinnosta eteneminen vaan hän käyttää senkin ajan mielummin juoruamaan toisista työntekijöistä. Pirkko ei kysy palkankorotuksia, koska mielestään ansaitsee ne ilmankin.
Pertti tekee päivässä 7.5h töitä, pertti tekee ylitöitä säännöllisesti, päivystää ja tekee pyhäpäiviä. Pertti osoittaa että häntä kiinnostaa edetä ja saa ylennyksiä. Pertti myös uskaltaa kysyä palkankorotusta.
Pertti saa isompaa palkkaa, pirkko alkaa valittaa koska häntä syrjitään sukupuolen takia.
Johtopäätös, onko pirkon pienempi palkka:
1) oikeutettu
2) sovinististä ja väärin
[/quote]
Mä olen aina ollut juuri kuvatun kaltainen nainen. Työ on minulle vain työtä, josta saan rahan elämiseen, enkä todellakaan tee ylimääräistä tai jousta. Edetä en ole koskaan halunnut mihinkään. Miksi haluaisin? Tykkään nykyisestä työstäni ja saan siitä rahaa riittävästi, en tee mitään lisärahalla.
Toisaalta minua ei ole koskaan kyllä ihmetyttänyt myös se etten ole isopalkkaisimpia. Tiedän että samaa työtä tekevät pari miestä meillä saavat huomattavasti isompaa palkkaa kuin minä, mutta minusta se on ihan ok, koska tosiaan ovat valmiita uhrautumaan työn eteen, opiskelemaan alaa vapaa-ajallaan jne. Se on oma valinta, itse en lisärahasta uhraisi sekuntiakaan vapaa-aikaani. Enkä valita pienestä palkastani, se on minusta oikein hyvin riittävä.