Mikseivät naiset perusta high-tech yrityksiä? (neutraali kysymys)
Naiset huutavat tasa-arvoa ja yhtä suurta palkkaa kuin miehet. Fine, mutta miksi naiset eivät sitten perusta korkean teknologian yrityksiä, joilla voisi tienata miljoonia? Voisivat halutessaan sitten palkata sinne pelkkiä naisia ja maksaa näille ruhtinaallisesti niin saataisiin samalla kertaa paljon miljonäärinaisia.
Jatkokysymys: jos vastaus on, ettei yksinkertaisesti kiinnosta, niin mikäs helvetin järki on sitten huutaa tasa-arvoa ja samapalkkaisuutta. En ymmärrä! Kertokaan minulle, ymmärtämättömälle miehelle.
Kommentit (181)
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:01"]Kuka tuon verikokeen kehittänyt nainen on?
Sen face ja insta tuskin ovat täynnä kuvia perseestä ja ankkahuulista :D
Tuollaiset naiset kyllä luovat uskoa koko sukupuoleen.
[/quote]
En muista nimeä. Mutta kaunis nainen on. Sitä ei kiinnosta deittailu haastattelujen perusteella. Pyörittää yritystään.
Siksi koska: Tyhmät tekee työt ja fiksut korjaa kerman päältä.
Nainen 24v.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:12"]
Siksi koska: Tyhmät tekee työt ja fiksut korjaa kerman päältä. Nainen 24v.
[/quote]
Et ole lainkaan niin fiksu kuin kuvittelet.
Mies painaa duunia -> nainen ottaa mieheltä suihin ja saa rahaa muodossa tai toisessa -> nainen ostaa iphonen tai luksuslaukun -> raha palautuu näiden valmistajille eli miehille
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:01"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:35"]
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 11:17"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 19:34"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 18:28"]
Minusta tää on hyvä kysymys. Olen miettinyt aivan samaa tosi paljon.
Arvaan tähän kolme eri syytä:
1) Naiset eivät lähde edes yrittämään, jos heillä on hyvä idea.
2) Ne, jotka lähtevät saavat huonommin rahoitusta kuin vastaavilla ideoilla varustetut miehet.
3) Jonkun verran heitä on, mutta me emme tiedä sitä, keskittyvät yrityksiinsä eikä kukkoiluun julkisuudessa.
Ensimmäiselle kohdalle naiset voivat tehdä halutessaan jotain, toiselle eivät juurikaan. Usein hyvät ideat toteutetaan kimpassa ja on tietty tyhmää, jos vain porukan miehet saavat kunnian.
Yksi päivä kuuntelin kahta miestä ravintolassa. Olivat selvästi jonkuin sortin rahoitusalalla. Jutut olivat niin tyhmiä, että jos vaihtoehto olisi nämä kaksi urosta työtovereina lähes 24 h ja paaaljon rahaa tai alipalkattu naisten ala, niin mennen tullen valitsisin jälkimmäisen. Mutta onneksi vaihtoehtoja on enemmänkin.
[/quote]
Bingo.
Olen lukenut tästä todella paljon, ja naisen on todellakin hyvin vaikea saada rahoitusta millekään innovatiiviselle yritysidealle, ellei mukana ole miespuolista yhtiökumppania.
Minulla on tästä henkilökohtaista kokemustakin. Ei nyt sentään ollut kovin innovatiivinen idea kyseessä (ei mikään mullistava verikoe tms.), mutta nettibisnesidea, joka oli muutama vuosi sitten hyvä ja olisi hyvä vieläkin. Olin ilmeisesti siitä harvinainen nainen, että itseluottamusta oli vähän liikaakin. Uskoin pärjääväni ihan silkalla päättäväisyydellä. Wrong... tuli kyllä opittua kantapään kautta, miten tärkeitä oikeanlaiset verkostot ovat yrittäjyyden kannalta, ja minulla ei yksinkertaisesti ollut verkostoja IT-alalla, joten yritykseni ei koskaan päässyt kunnolla alkuun.
Nyt makselen niitä velkoja edelleen. Ja edelleen itsepäisesti mietin, miten saisi sen yrityksen vielä joskus kunnolla käyntiin...
[/quote]
En ole lukenut koko ketjua mutta vastaan silti koska haaveleilen itsekin teknologiayrityksen perustamisesta. Syy miksi asia ei etene on juurikin verkostojen puute. Miehillä on kavereita joilta he saavat kannustusta, voivat kysyä neuvoja, kuulla uusimmat alansa uutiset jne. Suurin osa naisista on lähinnä kiinnostuneita jostain Iittalan alennusmyynneistä joten meiltä puuttuu yritysten perustamisverkosto. Ei sitä vaan uskalla lähteä yksin suin päin järjestelemään jotain. Eikä miesten porukoihin pääse mukaan.
Joten mistä nainen voi löytää ihmisiä jotka ovat valmiita lähtemään mukaan johonkin start uppiin? En tiedä.
Mistä hommata rahoitus? Ei aavistustakaan.
Ja muutenkin naisten asenne kaikkeen (kuten tälläkin palstalla on saanut huomata) on, että ei siitä mitään tule, mitäs läksit, oma vika, en ainakaan auta sinua, olisit ollut viisaampi, ei kannata, mä en ainakaan sit tee mitään, hoida omat asiasi, jne.
[/quote]
Ei suurimmalla osalla miehistä ole mitään verkostoja. Elät jossain omassa maailmassasi jos niin luulet. Kyllä suurin osa kuule on aika samanlaisessa tilanteessa kuin sinäkin. Ei tunne ketään joka voisi auttaa. Kuitenkin perustetaan se yritys ja ruvetaan etsimään niitä jotka voisi auttaa.
[/quote]
Niin. Vaikka suurin osa miehistä olisikin siinä tilanteessa, niin se ei ole olennaista nyt tässä. Olennaista on, että niillä miehillä jotka ovat perustaneet menestyvän teknologiayrityksen, on ollut kontakteja eli joillakin miehillä on verkosto ja he voivat perustaa yrityksen. Naisista taas kenelläkään ei ole mitään verkostoa.
Esim. tässä jutussa kerrotaan miten melkein kaikki Suomen pelialan yrittäjät tuntevat toisensa: http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1383794792944
[/quote]
No totta kai tuntevatkin. Peliala on muutaman firman varassa ja ovat tutustuneet tietty koska ovat samalla alalla. Ihan niin kuin mallit tuntevat tosia malleja.
[/quote]
Mutta ne ovat tutustuneet vasta kun firmat ovat jo menestyneet. Ei todellakaan ole mitään pelialan hyväveli verkosto olemassa.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:23"]
Ei todellakaan ole helppoa saada rahoitusta firmalle, ainakaan julkiselta taholta kuin TEKESiltä tai ELY-keskukselta. Siellä papat istuvat pöydän takana ja tytöttelevät, että "mites meinaat saada tuon puljusi kannattavaksi jos rupeet ihan uusia tuotteita tekemään?". Pyörittelevät peukaloitaan kalliilla kuukausipalkoilla, jotka veronmaksajat maksaa. Mihin ihmeeseen ne niitä tukieurojaan työntävät, kun eivät ainakaan metallialan uusille keksinnöille? Pitäisi varmaan suunnitella vaan jotain kännykkäpelejä lasitoimistossa sen sijaan, että palkkaa töihin metallimiehiä kortistosta. Tällainen metalliala kun ei ole mitenkään mediaseksikästä, vaikka myynti käykin.
Pankistakin ilmoittivat, että kiinnitä talo ja hommaa jostain vielä lisävakuuksia - vaikka vanhempiesi talo - niin sitten saat vähän lainaa.
Finnveralta sain sentään naisyrittäjälainaa joku 30teur ilman vakuuksia. Ehkä se riittää jollekin rättifirmalle, mutta ei sillä metallipajaan montaa konetta osteta.
terv. naisyrittäjä
[/quote]
Sinun pitää hankkia sijoittajia. Niin muutkin yrittäjät maailmalla tekevät. Luuletko ihan oikeasti että jotain metallipajoja tuosta noin vaan perustetaan? Että valtion pitäisi antaa rahat siihen että ihmiset vähän kokeilee yrittämistä ja ostelee järjettömän hintaisia metallintyöstökoneita ja varaa tilat niille?
Yrityksen pitää kasvaa pikkuhiljaa tai sitten pitää saada sijoittajia. Et voi olettaa että voit saada valmiit rahat täysikokoisen metallipajan avaamiseen valtiolta
2) Ne, jotka lähtevät saavat huonommin rahoitusta kuin vastaavilla ideoilla varustetut miehet.
3) Jonkun verran heitä on, mutta me emme tiedä sitä, keskittyvät yrityksiinsä eikä kukkoiluun julkisuudessa.
Ensimmäiselle kohdalle naiset voivat tehdä halutessaan jotain, toiselle eivät juurikaan. Usein hyvät ideat toteutetaan kimpassa ja on tietty tyhmää, jos vain porukan miehet saavat kunnian.
Yksi päivä kuuntelin kahta miestä ravintolassa. Olivat selvästi jonkuin sortin rahoitusalalla. Jutut olivat niin tyhmiä, että jos vaihtoehto olisi nämä kaksi urosta työtovereina lähes 24 h ja paaaljon rahaa tai alipalkattu naisten ala, niin mennen tullen valitsisin jälkimmäisen. Mutta onneksi vaihtoehtoja on enemmänkin.
[/quote]
Bingo.
Olen lukenut tästä todella paljon, ja naisen on todellakin hyvin vaikea saada rahoitusta millekään innovatiiviselle yritysidealle, ellei mukana ole miespuolista yhtiökumppania.
Minulla on tästä henkilökohtaista kokemustakin. Ei nyt sentään ollut kovin innovatiivinen idea kyseessä (ei mikään mullistava verikoe tms.), mutta nettibisnesidea, joka oli muutama vuosi sitten hyvä ja olisi hyvä vieläkin. Olin ilmeisesti siitä harvinainen nainen, että itseluottamusta oli vähän liikaakin. Uskoin pärjääväni ihan silkalla päättäväisyydellä. Wrong... tuli kyllä opittua kantapään kautta, miten tärkeitä oikeanlaiset verkostot ovat yrittäjyyden kannalta, ja minulla ei yksinkertaisesti ollut verkostoja IT-alalla, joten yritykseni ei koskaan päässyt kunnolla alkuun.
Nyt makselen niitä velkoja edelleen. Ja edelleen itsepäisesti mietin, miten saisi sen yrityksen vielä joskus kunnolla käyntiin...
[/quote]
En ole lukenut koko ketjua mutta vastaan silti koska haaveleilen itsekin teknologiayrityksen perustamisesta. Syy miksi asia ei etene on juurikin verkostojen puute. Miehillä on kavereita joilta he saavat kannustusta, voivat kysyä neuvoja, kuulla uusimmat alansa uutiset jne. Suurin osa naisista on lähinnä kiinnostuneita jostain Iittalan alennusmyynneistä joten meiltä puuttuu yritysten perustamisverkosto. Ei sitä vaan uskalla lähteä yksin suin päin järjestelemään jotain. Eikä miesten porukoihin pääse mukaan.
Joten mistä nainen voi löytää ihmisiä jotka ovat valmiita lähtemään mukaan johonkin start uppiin? En tiedä.
Ja muutenkin naisten asenne kaikkeen (kuten tälläkin palstalla on saanut huomata) on, että ei siitä mitään tule, mitäs läksit, oma vika, en ainakaan auta sinua, olisit ollut viisaampi, ei kannata, mä en ainakaan sit tee mitään, hoida omat asiasi, jne.
[/quote]
Ei suurimmalla osalla miehistä ole mitään verkostoja. Elät jossain omassa maailmassasi jos niin luulet. Kyllä suurin osa kuule on aika samanlaisessa tilanteessa kuin sinäkin. Ei tunne ketään joka voisi auttaa. Kuitenkin perustetaan se yritys ja ruvetaan etsimään niitä jotka voisi auttaa.
[/quote]
Niin. Vaikka suurin osa miehistä olisikin siinä tilanteessa, niin se ei ole olennaista nyt tässä. Olennaista on, että niillä miehillä jotka ovat perustaneet menestyvän teknologiayrityksen, on ollut kontakteja eli joillakin miehillä on verkosto ja he voivat perustaa yrityksen. Naisista taas kenelläkään ei ole mitään verkostoa.
Esim. tässä jutussa kerrotaan miten melkein kaikki Suomen pelialan yrittäjät tuntevat toisensa: http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1383794792944
[/quote]
Ne tuntevat NYT toisensa. Ei silloin kun ne perustuvat yrityksensä. Kyllähän maailman rikkaimmat ihmisetkin tuntevat hyvin pitkälle toisensa. Mutta ei se tarkoitaa että ne tunsivat ketään kun he yrityksiänsä perustivat.
Vähän voi käyttää omiakin aivoja.
[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:15"]
[/quote]
Bingo.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ne tuntevat NYT toisensa. Ei silloin kun ne perustuvat yrityksensä. Kyllähän maailman rikkaimmat ihmisetkin tuntevat hyvin pitkälle toisensa. Mutta ei se tarkoitaa että ne tunsivat ketään kun he yrityksiänsä perustivat.
Vähän voi käyttää omiakin aivoja.
[/quote]
Suomalaiset tietokoneharrastajat olivat 1980-luvun lopulla järjestäytyneet keskenään kilpaileviksi demoryhmiksi. Teinipojat kokoontuivat säännöllisesti yhteen eri puolella Suomea, koodasivat yhdessä demoja ja joivat kaljaa.
En jaksa, en viitsi. Minä haluan työllistää vain itseni ja olla rauhassa.
En jaksa, en viitsi. Minä haluan työllistää vain itseni ja olla rauhassa.
Olisiko Suomi paljon parempi paikka kokonaan ilman julkista sektoria kuten terveydenhuoltoa ja koulua esimerkiksi? ... Julkisilla varoilla ovat tainneet koulunsa käydä nämä yritysten perustajatkin.
Naiset ovat varmaan enemmän sairauslomalla jo siksi, että heidän osakseen on tullut kuukautiset. Itse olen kyllä tainnut olla sairaslomalla viimeisten kymmenen vuoden aikana yksi tai kaksi päivää.
Ei ole paljon kehumista itsessään kenelläkään joka täällä metrikaupalla vain haluaa painaa toisia ihmisiä alas, koska rakkaus on korkein ja tärkein hyve.
Naiset taitavat tästä tärkeimmässä hyveistä olla usein paljon miehiä parempia, sen verran paljon saa netissä aina lukea tätä miten miehet parjaavat naisia. Ja muutenkin. Äitiä taitavat hätään joutuneet pienet lapset useimmiten avukseen huutaa...
Lisäksi jotkut viihteeksi tehdyt tv-sarjat tuskin antavat kovin realistista pohjaa minkään sukupuolikohtaisten johtopäätösten tekemiselle. Noihin sarjoihin yleensä valikoidaan juuri näitä duckfacenaisia, jotks varmaan ihan tietentahtoen käyttäytyvät tavalla jonka tietävät viihdyttävän yleisöä.
Kyllä menee vähän aika ja voimat kankkulan kaivoon jos se menee erilaisten monisyisten naisvastaisten kaiken teorioiden kehittelyyn. Millainen yritys mahtaa tällaisen teoreetikon hyppysissä olla?..
Niin kauan kuin miehet käyttää vapaa-aikaan niin paljon enemmän aikaa kuin naiset, heillä ei ole kyllä varaa syyttää naisia laiskuudesta.
Kulttuurissamme epäonnistuminen on miehille sallitumpaa kuin naisille. Tästä on täysin selvät tutkimustulokset. High-tech yrityksen perustamiseen liittyy ison julkisen epäonnistumisen riski. Naiset ymmärtävät että epäonnistumisen seuraukset olisivat heille pahemmat kuin miehille keskimäärin. Ihan konkreettisesti startupin epäonnistuminen on miehelle usein meriitti ansioluettelossa mutta naiselle syy jonka takia jää palkkaamatta.
High-tech yrityksen perustamatta jättäminen on siis yksittäiselle naiselle rationaalinen päätös; koko yhteiskunnan kannalta kyse on valtavasta potentiaalin hukkaamisesta.
Ei jaksa koska
-en jaksa lukea kirjoja
-elämäni suurin tavoite on esitellä percettä ja tissejä tuntemattomille
-jos naiset tekis tekniikkaa, ei vois niitten osalta enää haukkua miehiä syrjinnästä kun jokin ei miellytä mua
-muistiks mä mainita mun leveen perceen jo?
-ja tissit!
Samasta syystä ap kuin sinäkään et perusta.
Vierailija kirjoitti:
Vastahan oli siitä usalaisesta uudenlaisen verikokeen kehittäneestä naisesta juttua. Oliko 19-vuotiaana keksinyt. Nykyään miljonääri.
Niin, ELizabeth Holmes.
Ihmiset ovat erilaisia.
Naiset yleensä opettavat lapsilleen mm. hyviä tapoja. Olen pahollani sinun taustastasi.
Vierailija kirjoitti:
no hyvä idea sinänsä mutta en nyt oikein usko että joku ihminen oli se sitten nainen tai mies yhtäkkiä ajattelee että "perustanpa yrityksen" varsinkaan jotain erikoisalaa.. Tarkoitan et varmaan ne tekee jo jotain omaa alaansa eikä sitä valita noin.. En nyt osannu selittää selvästi tai sit en itekkää tajunnu :D
Jotkut miehet tekee just ja nimenomaan tätä. Yritysidea haetaan jostain ja jalostetaan yritykseksi joka laitetaan pyörimään. Kun yksi toimii niin sitten paneudutaan seuraavaan.
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:48"]
Vastahan oli siitä usalaisesta uudenlaisen verikokeen kehittäneestä naisesta juttua. Oliko 19-vuotiaana keksinyt. Nykyään miljonääri.
[/quote]
Poikkeus vahvistaa säännön. Suhdeluku on varmaan luokkaa 1:50 kun puhutaan naisten perustamista korkean teknologian yrityksistä. Mutta pointsit sille naiselle. Oli muuten aika poikkeuksellinen nainen luonteeltaan. Tästähän saa mielenkiintoisen jatkokysymyksen, että täytyykö naisen olla jollain tavalla hyvin erilainen kuin norminainen jotta onnistuu tässä?
[/quote]
Olisikohan suhdeluku ennemminkin luokkaa 1:5000 tai 1:50 000