Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen täysin kylläsrynyt suurimpaan osaan muista äideistä

Vierailija
05.04.2015 |

Olen viimeisen 8 vuoden aikana tavannut paljon paljon äitejä, lapseni kavereiden vanhempia. Hiekkalaayikolla jo alkoi se muiden öitien mollaamimen ja omien lasten kehuminen ja vertailu muihin lapsiin. Sama meno jatkuu koko ajan. Miesten ollessa lasten kanssa ei tällaista ole. Ovat paljon rennommin. Puistotreffit muiden äitien kanssa on aina samaa lapsista ja niiden osaamisista jaaruttelua, eikö joskus voisi puhua jotain muuta! Sitten vielä arvostellaan suoraan päin naamaa, jos oma 7v lapsi leikkii miekkailua tai pyssyleikkejä, ettei se ole normaalia. Käsittääkseni on, ainakin Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion mielestä. Voi kun löytäisi jostain jonkun öidin, joka ei alkaisi sitä muiden haukkumista selän takana ja toisten lasten haukkumista ja arvistelua, vaikka aihetta olisikin, miksei voi pitää mölyjä mahassaan!

Kommentit (387)

Vierailija
281/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:29"]4 tässä taas. Mietitäänpäs vähän. Sain paljon kärkkäitä kommentteja, joissa minua syytettiin ahdistavaksi perfektionistiksi, jolla on emotionaalisia ongelmia, joka pitää itseään muita parempana, nostaa itsensä jalustalle ja suorittaa äitiyttä. Vihaa ja närkästystä, haukkumista ja lyttäämistä. Tarkastellaanpa vielä alkuperäistä viestiäni, joka tämän raivon nostatti, eli millä perusteilla olen edellä mainitun kaltainen: "Mm. imetin pitkään, tein itse soseet luomuruoasta, jaksoin kävellä pitkiä vaunulenkkejä, lapseni on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, koti on siisti jne." Mikä näistä asioista on mielestänne liikaa ja turhaa perfektionismia? Mistä olisi pitänyt luopua, jotta olisin hyväksytty muiden mammojen keskuudessa? Onko täysin mahdotonta hyväksyä, että joku tekee näitä asioita nauttien ja ilman stressiä? Kaikilla tuntuu lisäksi menneen ohi se, että en ole ketään neuvonut. En taida jatkossakaan uskaltaa, kun pelkkä kannustaminen soseiden tekemiseen otetaan hyökkäyksenä ja puolustaudutaan raivoisasti.
[/quote]
Ymmärrän oikein hyvin mistä puhut. Suomi, vanha alisuorittamisen mallimaa, missä asioiden hyvin tekeminen on "kympintyttöjen" nipottamista joka onkin yhtäkkiä huono asia. Huono keskustelukulttuuri takaa sen että aina joku ottaa itseensä, omaa toimintaa puolustellaan tai ihmisten kommenttejen oletetaan automaattisesti sisältävän arvostelua. Itseään ei kehitetä, vaan tyydytään tiettyyn tasoon.
Itsekin olen sotkun keskellä asuva, purkkiruokaa lapselle syöttävä kolmen äiti, joka kuitenkin ajattelee että kotitekoinen ruoka ja siisti koti olisi parempi asia kuin nykytilanne.

Vierailija
282/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkennuksena vielä, se on mulle ihan sama, ruokkiiko joku lapsensa itse tehdyillä soseilla vai purkkiruoalla, mutta siinä vaiheessa kun lapsenkasvatus on muutakin kuin ravitsemusta ja läheisyyttä, niin sillä on mielestäni väliä, miten se tehdään. Esim. miten lapselle opetetaan, mikä on oikein ja väärin, miten kohdellaan muita ihmisiä jne.

-40

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta uskon tuon hyvin. Jotkut ihmiset vertaavat itseään kaikessa muihin ja lapset ovat tietenkin itsensä jatke, joita vertaillaan muihin lapsiin. Tuo ihmistyyppi on sellainen, että pysyttelen kaukana. Ovat joko leuhkoja tai kateellisia kaikesta mahdollisesta.

Vierailija
284/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:57"]Minäkään en jaksa muita äitejä. En tosin jaksa myöskään muita isiä, lapsettomia, vanhuksia, muiden lapsia, kaupan kassoja, poliitikkoja. Valtaosa ihmisistä on umpi-idiootteja, pätee ihan kaikkiin ryhmästä riippumatta. Kun aikoinaan pääsin yliopistoon, elin hetken uskossa, että siellä olisi fiksuja ihmisiä. Ihan yhtälailla sielläkin 90% ihmisistä on rasittavia tyhmiä nalkuttajia tai vähintäänkin ääliöitä.
[/quote]
Tai sitten sun ihmissuhdetaidot mättää ja pahasti.

Vierailija
285/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt vaan sinä, nelonenko olit ottaisit nyt tämän neuvomisen onkeesi.
Emme hyökkää sinua kohtaan vaan kerromme mitä käytöksessäsi on tympeää. Ihan kuin sinä kehoitat tekemään soseet itse ja imettämään imettämisestä päästyä.
Niin täälä moni yrittää sinulle antaa samanlailla neuvoja joista sinulla nousee niskakarvat pystyyn ja hangoittelet vastaan meidän neuvoja. Meitäkin huolettaa sinun hyvinvointisi ja se miten voisit tarjota itsellesi miellyttävämpää seuraa jos vaan tekisit kuten me.

Vierailija
286/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]

4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?

[/quote]

Mä yläpeukutin tätä siksi, että vaikka mun mielestä "superäitiyttä" ei tarvitse/pitäisi mitenkään mainostaa, tehköön kukin tavallaan, niin omalla kohdalla käynyt silleen, että yksi hyvä "ystävä" pisti välit poikki, koska mulla meni lapsen kanssa "liian hyvin". Hän oli jotenkin odottanut äitiydeltä jotain ihan muuta kuin se lopulta oli... ja sai sitten slaagin kun oltiin yhdessä jossain lasten kanssa ja mun lapsi käyttäytyi ja söi hyvin ja oli muutenkin tyytyväinen toisin kuin hänen, ja mun ei tarvinnut korottaa ääntäni kertaakaan jne. Siis ei edes puhuttu äitiydestä mitään, hän vain seuraili meidän elämää ja kilahti sitten ja pisti välit poikki! Ymmärtäisin jos olisin leuhkinut jotenkin meidän elämällä tms tai neuvonut häntä, mutta ei ollut mitään tällaista todellakaan... sanoi jotenkin lopuksi että mä olin saanut sen elämän jonka hän olis halunnut eikä vain kestänyt katsoa vierestä. Hmm...!

Olen täysin samaa mieltä myös ap:n kanssa, itse en voi sietää tuollaista toisten äitien ja lasten arvostelua ja haukkumista hiekkalaatikolla. Mutta kyllä tää ystävänikin tapaus tuli vähän puskan takaa...

Vierailija
287/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa nyt niitä käytännön esimerkkejä miten se arvostelu tapahtuu? Varsinkin tuo synnytystavan kautta äitiyden hyvyyden määrittäminen oli mielenkiintoinen. 

Ehkä te vain kuvittelette omassa päässänne? 

Vierailija
288/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antamisen ilo on vaikeata monelle suomalaiselle. Ei ole itseltä pois, jos kehuu toisen lasta, tai edes näkee jotain positiivista ja siitä mainitsee. Kateellisessa, katkerassa ja heikon itsetunnon omaavassa ympäristössä ei ole hyvä olla, paitsi jos on itse samanlainen.

Vierailija
289/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?

[/quote]Joillakin on koliikkilapsi tai sairas lapsi, joillakin on hankala elämäntilanne joka vie kaikki voimat tai joillakin on monta lasta lyhyellä ikäerolla, joillakin on tempperamentiltaan haastava lapsi.

Sinun viestistäsi yksinkertaisesti henkii se, että pidät itseäsi parempana kuin muut ja ilmeisesti kuvittelet, että se että lapsesi on ns helppo lapsi, on jollain tavalla sinun omaa ansiotasi.  Voi kuitenkin olla, että sinullekin tulee eteen elämäntilanteita jolloin kaikki ei ole hallittavissa. 

Terveisin äiti, jolla on kolme lasta ja joka on myös kokenut kolme erilaista vauva-aikaa. 

Vierailija
290/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miten ja millaisessa tilanteessa "kannustat"? Voisko siinä piillä ratkaisun avain...

Vierailija
291/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua mitenkään häiritse, jos joku ottaa laukusta omat Tupperi-soseet kaupan purkin sijaan, tosin vähän huolettaa, onko se itse keitetty, pakastettu, sulatettu ja  puoli päivää laukussa kulkenut sose enää kovin turvallista lapselle. Bakteeripitoisuuksia kun näistä omista soseista ei kukaan mittaa, saati niiden ravintoarvoja tai koostumuksen sopivuutta.

Vierailija
292/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:51"]

4 vielä jatkaa pohdintaa. Miksi minun pitäisi kokea syyllisyyttä siitä, että joku kokee huonommuutta tekemisteni johdosta? En todellakaan hiero omaa "paremmuuttani" kenenkään naamaan, mutta pitäisikö minun vaieta täysin? Jos pitäisi, niin miksi? Eikö "superäidin" arvosteleminen ole aivan samalla tavalla arvostelemista, kuin muidenkin? Olisinko hyväksytympi, jos tekisin tietoisesti vähemmän lapseni eteen ja valittaisin mukana kuorossa äitiyden rankkuutta?

[/quote]Minä ainakaan en koe mitään huonommuutta. Jos rehellisiä ollaan niin mietin, että on tavallaan huolestuttavaa että vauvalla on on näin empatiakyvytön äiti jolta puuttuu kyky asettua toisen ihmisen asemaan.

Vierailija
293/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaa kaikkien kukkien kukkia, arvostelematta negatiivisesti.

Vierailija
294/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy kaikkeen: Olette akkoja. Se on perusbiologiaanne, ette pysty olemaan juoruamatta ja haukkumatta selän takana vaikka haluaisitte. Antaa mennä vaan, ämmät.

Vierailija
295/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:04"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:57"]

Minäkään en jaksa muita äitejä. En tosin jaksa myöskään muita isiä, lapsettomia, vanhuksia, muiden lapsia, kaupan kassoja, poliitikkoja. Valtaosa ihmisistä on umpi-idiootteja, pätee ihan kaikkiin ryhmästä riippumatta. Kun aikoinaan pääsin yliopistoon, elin hetken uskossa, että siellä olisi fiksuja ihmisiä. Ihan yhtälailla sielläkin 90% ihmisistä on rasittavia tyhmiä nalkuttajia tai vähintäänkin ääliöitä.

[/quote]

Mä yhdyn tähän. Yhä useammin on sellainen olo ettei jaksa muiden juttuja ollenkaan. 

[/quote]

Tämä on niin tuttua. Koko yliopisto käytynä ja yhtä tyhmiä kaikki. Ärsyttää!

Vierailija
296/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummalla oppimista hiekkalaatikolla, lapsilla vai aikuisilla?

Vierailija
297/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:26"]

Ei mua mitenkään häiritse, jos joku ottaa laukusta omat Tupperi-soseet kaupan purkin sijaan, tosin vähän huolettaa, onko se itse keitetty, pakastettu, sulatettu ja  puoli päivää laukussa kulkenut sose enää kovin turvallista lapselle. Bakteeripitoisuuksia kun näistä omista soseista ei kukaan mittaa, saati niiden ravintoarvoja tai koostumuksen sopivuutta.

[/quote]

Eikä tarvitsekaan mitata. Lapsi ei yleensä kuole siihen, että ruoka on hetken pois kylmästä. Ja soseisiin harvemmin käytetään maitotuotteita tai raakaa kalaa, jonka kanssa pitäisi olla varovainen. 

Voi herrantuuteli oikeasti! Siis ravintokoostumuksen mittausta itse tehdyille soseille? Mietipä tätä: ostat kaupasta vihanneksia ja juureksia ja marinoimatonta lihaa. Peset vihannekset ja juurekset hyvin, ja osan keität, osan soseutat sellaisenaan ja lihan valmistat kuten itsellesikin. Ei niistä kaikki vitamiinit katoa, eikä ravintoaineet, toisin kuin teollisessa ruoassa johon ne pitää uudestaan lisätä. Mutta jälkimmäinen on sinusta ihan ok, koska ... niin, miksi? Eikö sinua koskaan mietityä, että annat lapsellesi ruokaa joka säilyy vaikka tuomiopäivään asti? Ruokaa, joka ei näytä normaalilta ruoalta? Eikä myöskään tuoksu siltä. Ja joka ei ole mistään kohtaa tuoretta, ja jonka valmistusta et itse ole seurannut.

Ei ne tehtaat mitään bakteerittomia taivaita ole. 

Toivottavasti et myöskään ruoki lastasi järkyttävällä määrällä sokeria ja suolaa: valmisruoat, maustetut jugurtit ja viilit, murot, nakit, makkarat ... Niistä on terveellisyys kaukana. Paitsi sinun mielestäsi :D

Vierailija
298/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota voisi verrata esim. ikävään anoppiin, joka jatkuvasti arvostelee miniää ja nostaa jalustalle poikaansa. Näin anoppi syö nuoren äidin äitienergiaa ja anoppi vahingoittaa välillisesti lapsenlastaan.

Samankaltaista tapahtuu koulu- ja työpaikkakiusaamisessa, mitätöidään kohdetta oman itsetunnon pönkittämiseksi.

Vierailija
299/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]

[/quote]

Minä olen vähän samanlainen kuin sinä, tosin en pitänyt sitä omana saavutuksenani että lapseni nukkuivat hyvin. Itse hoidin esikoisen kotona kun kuopus syntyi, tein molemmille itse soseet, kannoin Manducassa ja imetin sen minkä pystyin. Meilläkin on siisti koti ja minä jaksan tehdä paljon lasten kanssa. Osa tästä "tyylistäni" toki tulee esille sanomattakin, mutta ehkä meissä on se ero että minä en tee numeroa itsestäni? 

Jos joku kysyi neuvoa, neuvoin. Jos joku tilitti väsymystään koska vauva valvotti, olin hiljaa tai sanoin jotain empaattista tai jopa tarjoiduin auttamaan. Ei ole minun asiani siihen mennä kertomaan miten hyvin meillä nukutaan. Tai jos joku ei saanut imetystä toimimaan, varovasti saatoin kysyä onko hän kokeillut sitä tai tätä, ja joskus saatoin kertoa että ei se helppoa ollut minullekaan. Yleensä ihmiset haluavat vain puhua ja saada vertaistukea. Jos minulla ei ole sellaista antaa, minun kannattaa olla hiljaa. 

Opettele sinäkin.
[/quote]

4 vastaa. Miksihän moni on saanut sen käsityksen, että tekisin jotenkin numeroa itsestäni? Näin ei asia ole lainkaan, vaan olen hyvin samantyyppinen kuin sinä. En jaa neuvoja kysymättä, en esittele suorituksiani, parisuhdettani ja lastani somessa, iloitsen muiden kanssa heidän elämäänsä kuuluvista onnellisista asioita, lohdutan ja kuuntelen vaikeuksissa olevia tyrkyttämättä mielipiteitäni. Olen todella onnellinen ja pidän itseäni onnekkaana. Osaan arvostaa kaikkea mitä olen saanut ja tiedän, ettei monikaan asia ole omaa ansiotani.
Moni tarttui mainitsemaani "kannustamiseen" huomaamatta, että tiedustelin vain, olisiko sitä täysin mahdotonta tehdä. En siis ole kannustanut juuri siksi, että oletan vastaanoton olevan negatiivinen. Olettamukseni vahvistui tässä ketjussa. Todennäköisesti kävi niin, että muodostitte minusta muutaman väärinymmärretyn ilmaisun perusteella stereotyyppisen käsityksen itseään muita parempana pitävästä, neuroottisesti suorittavasta superäidistä. Juuri tämä on minusta surullista.

Vierailija
300/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 11:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 10:51"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"] 4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate? [/quote] Minä olen vähän samanlainen kuin sinä, tosin en pitänyt sitä omana saavutuksenani että lapseni nukkuivat hyvin. Itse hoidin esikoisen kotona kun kuopus syntyi, tein molemmille itse soseet, kannoin Manducassa ja imetin sen minkä pystyin. Meilläkin on siisti koti ja minä jaksan tehdä paljon lasten kanssa. Osa tästä "tyylistäni" toki tulee esille sanomattakin, mutta ehkä meissä on se ero että minä en tee numeroa itsestäni?  Jos joku kysyi neuvoa, neuvoin. Jos joku tilitti väsymystään koska vauva valvotti, olin hiljaa tai sanoin jotain empaattista tai jopa tarjoiduin auttamaan. Ei ole minun asiani siihen mennä kertomaan miten hyvin meillä nukutaan. Tai jos joku ei saanut imetystä toimimaan, varovasti saatoin kysyä onko hän kokeillut sitä tai tätä, ja joskus saatoin kertoa että ei se helppoa ollut minullekaan. Yleensä ihmiset haluavat vain puhua ja saada vertaistukea. Jos minulla ei ole sellaista antaa, minun kannattaa olla hiljaa.  Opettele sinäkin. [/quote] 4 vastaa. Miksihän moni on saanut sen käsityksen, että tekisin jotenkin numeroa itsestäni? Näin ei asia ole lainkaan, vaan olen hyvin samantyyppinen kuin sinä. En jaa neuvoja kysymättä, en esittele suorituksiani, parisuhdettani ja lastani somessa, iloitsen muiden kanssa heidän elämäänsä kuuluvista onnellisista asioita, lohdutan ja kuuntelen vaikeuksissa olevia tyrkyttämättä mielipiteitäni. Olen todella onnellinen ja pidän itseäni onnekkaana. Osaan arvostaa kaikkea mitä olen saanut ja tiedän, ettei monikaan asia ole omaa ansiotani. Moni tarttui mainitsemaani "kannustamiseen" huomaamatta, että tiedustelin vain, olisiko sitä täysin mahdotonta tehdä. En siis ole kannustanut juuri siksi, että oletan vastaanoton olevan negatiivinen. Olettamukseni vahvistui tässä ketjussa. Todennäköisesti kävi niin, että muodostitte minusta muutaman väärinymmärretyn ilmaisun perusteella stereotyyppisen käsityksen itseään muita parempana pitävästä, neuroottisesti suorittavasta superäidistä. Juuri tämä on minusta surullista.

[/quote]

Me olemme netissä. Ei täällä näe eleitä tai ilmeitä, ja jos jätät jotain kertomatta tai korostat jotain muuta, me voimme saada ihan erilaisen kuvan kuin mitä sinä tarkoitit. Myönnän, etten ole lukenut sinunkaan vastauksia kovin ajatuksella kun tässä häärään samalla kaikkea muutakin. Moni muukin varmaan häärää, ja siksikin lukee mitä mitä sattuu/mitä haluaa. 

Osa tietysti reagoi sinuun kuten ennustitkin, ja olethan sinä oikeassa monessakin mielessä. Luitko, mitä vastasin sinulle edellisellä sivulla, sen haalariesimerkin? Ymmärrän, mitä ajat takaa. Mutta en nähnyt viesteissä sitä, että et leiju elämäntilanteellasi. Ehkä, jos tapaisimme kasvotusten, ymmärtäisin sinua oikein hyvin :) 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi