Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen täysin kylläsrynyt suurimpaan osaan muista äideistä

Vierailija
05.04.2015 |

Olen viimeisen 8 vuoden aikana tavannut paljon paljon äitejä, lapseni kavereiden vanhempia. Hiekkalaayikolla jo alkoi se muiden öitien mollaamimen ja omien lasten kehuminen ja vertailu muihin lapsiin. Sama meno jatkuu koko ajan. Miesten ollessa lasten kanssa ei tällaista ole. Ovat paljon rennommin. Puistotreffit muiden äitien kanssa on aina samaa lapsista ja niiden osaamisista jaaruttelua, eikö joskus voisi puhua jotain muuta! Sitten vielä arvostellaan suoraan päin naamaa, jos oma 7v lapsi leikkii miekkailua tai pyssyleikkejä, ettei se ole normaalia. Käsittääkseni on, ainakin Sinkkosen ja Keijo Tahkokallion mielestä. Voi kun löytäisi jostain jonkun öidin, joka ei alkaisi sitä muiden haukkumista selän takana ja toisten lasten haukkumista ja arvistelua, vaikka aihetta olisikin, miksei voi pitää mölyjä mahassaan!

Kommentit (387)

Vierailija
241/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:37"]

Ap:n kuvailema vertailu ja muiden lasten arvostelu on varmasti yleistä. Esitän toisenlaisen näkökulman. Olen kenties joidenkin mielestä itseään muita parempana pitävä superäiti, koska mm. imetin pitkään, tein itse soseet luomuruoasta, jaksoin kävellä pitkiä vaunulenkkejä, lapseni on tyytyväinen ja nukkuu hyvin, koti on siisti jne. Miten voisin kertoa onnellisesta äitiydestäni ilman, että se muiden mielestä vaikuttaa rehentelyltä tai suoralta hyökkäykseltä heidän äitiyttään kohtaan? Onko täysin mahdotonta esimerkiksi kannustaa muitakin tekemään soseet itse? Miksi äidit ottavat niin helposti itseensä ja menevät puolustuskannalle, vaikka on kyse heidän lastensa hyvinvoinnista? Vai siksi juuri: on todella vaikea kohdata sitä, että ei ole tehnyt kaikkeaan lastensa hyvinvoinnin eteen? Ja ei, vielä en ole mennyt neuvomaan ketään, en ole uskaltanut.

[/quote]

Tämä, rakas nelonen, on se sinun kompastuskivesi. Kuvittelet, etteivät muut äidit tee kaikkeaan, kun eivät tee kuten sinä. Tuo lihavoitu on ihan sinun omaa kirjoitustasi. Minäkin aikanani törmäsin kaltaisiisi, ja saitte kyllä minulle huonon mielen kun en jaksanut tarpeeksi. Näin jälkeenpäin olen varma, että tein enemmän kuin te "superäidit" yhteensä herätessäni valehtelematta 100 kertaa yössä apneamittarin piippauksiin, koska sellaisen kanssa lapseni kotiutui. Tuo yksi lause kiteyttää sen mikä nostaa karvat pystyyn. Sinun parhaasi voi olla vähemmän kuin jonkun toisen paras, tai se voi olla enemmän, eikä sitä mitata soseilla tai vaipoilla tai kantoliinoilla.

Koko tekstisi huokuu ylemmyyttä ja kyvyttömyyttä ymmärtää mitään muuta kuin oman todellisuutesi. Pyydän, jatka kuten tähänkin asti, äläkä neuvo muita, koska saisit vaan pahaa aikaan.

Vierailija
242/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen tässä taas.
Hirveän monille tässäkin ketjussa äitiys on kilpailu, jossa pahimmat vastustajat ovat ne muut äidit. Ja kilpailun palkintona on Superäidin titteli. Minähän en itseäni tuolla nimityksellä kutsunut, te sen teitte. Ivallisesti, kuten oletinkin. Äitiys on kyllä minullekin kilpailu, mutta pahin vastustajani löytyy peilistä. Ja palkintona on lapseni onnellisuus ja hyvinvointi.

En tehnyt soseita itse siksi, että tuntisin olevani parempi äiti kuin muut. Tein ne siksi, että halusin tarjota lapselleni alusta asti mielestäni parasta mahdollista ruokaa. Ymmärrän, ettei moni jaksa, vaikka haluaisikin. Sitä en ymmärrä, miksi minä en saisi puhua aiheesta.

En imettänyt vuoden ajan siksi, että halusin leijua ylemmyydentunnossani pulloäitien rinnalla. Imetin siksi, että halusin antaa lapselleni suosituksen mukaisen ajan äidinmaitoa. Ymmärrän, että moni pulloäitikin haluaisi, muttei kertakaikkiaan pysty. Sitä en ymmärrä, että minun pitäisi tuntea onnistumisestani syyllisyyttä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
244/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 17:56"]

Nelonen tässä taas. Hirveän monille tässäkin ketjussa äitiys on kilpailu, jossa pahimmat vastustajat ovat ne muut äidit. Ja kilpailun palkintona on Superäidin titteli. Minähän en itseäni tuolla nimityksellä kutsunut, te sen teitte. Ivallisesti, kuten oletinkin. Äitiys on kyllä minullekin kilpailu, mutta pahin vastustajani löytyy peilistä. Ja palkintona on lapseni onnellisuus ja hyvinvointi. En tehnyt soseita itse siksi, että tuntisin olevani parempi äiti kuin muut. Tein ne siksi, että halusin tarjota lapselleni alusta asti mielestäni parasta mahdollista ruokaa. Ymmärrän, ettei moni jaksa, vaikka haluaisikin. Sitä en ymmärrä, miksi minä en saisi puhua aiheesta. En imettänyt vuoden ajan siksi, että halusin leijua ylemmyydentunnossani pulloäitien rinnalla. Imetin siksi, että halusin antaa lapselleni suosituksen mukaisen ajan äidinmaitoa. Ymmärrän, että moni pulloäitikin haluaisi, muttei kertakaikkiaan pysty. Sitä en ymmärrä, että minun pitäisi tuntea onnistumisestani syyllisyyttä.

[/quote]

Miksi sitten asia täytyy ilmaista niin, että vain niillä itse tehdyillä soseilla välittää aidosti lapsensa hyvinvoinnista ja miksi täytyy tunkea nokkaansa muiden asioihin (linkittämällä esim. sivustoja ja mainostamalla itse tehtyjen ruokien parhautta muille)? Ole mikä olet ihan rauhassa ja anna muidenkin olla! 

Vierailija
245/387 |
06.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 16:29"]

[quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:46"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:36"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 15:04"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:52"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 14:48"] [quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:40"][quote author="Vierailija" time="06.04.2015 klo 13:18"] /quote] Jos olisit oikeasti varma ja tyytyväinen omiin ratkaisuihisi ja niiden paremmuuteen, et edes enää muistelisi tuon "väärässä olevan supermamman" kommenttia. Toinen teistä on oikeassa ja parempi äiti siltä osin. En ota kantaa kumpi, siitä voi olla montaa mieltä. Kaikki tavat kun eivät ole yhtä hyviä, on sitten kyse mistä tahansa asiasta. [/quote] Kai hän sen mainitsi, kun tässähän on puhe juuri tuollaisesta ihmistyypistä! Jos oikeasti olisi varma ja enpä nyt sano kumpi mutta ...  blaablaablaa! Tuokin on vain yksi keino yrittää lytätä toinen. Kyllä tuo lainaamasi kirjoittaja vaikuttaa paljon varmemmalta ja rennomalta kuin sinä. Samaa noloa keinoa käyttää myös kateuskortin viljelijät ja "se koira älähtää" - sanonnan käyttäjät. Yhtä tehottomia kaikki.  [/quote] :D Täällä joku keittiöpsykologi ulisee. Ihan ohiksena, mutta tiedoksi vain, että tuollainen sanomisten ja lausahdusten analysointi on yksi tutkimusmetodi nimeltään diskurssianalyysi, ei mikään "vain yksi keino lytätä toinen". ;) [/quote] Kiitos päivän parhaista nauruista! :DDDD Vai on tällainen sanailu mielestäsi diskurssianalyysiä.. Voi hyvät hyssykät. :DDD [/quote] http://fi.wikipedia.org/wiki/Diskurssianalyysi Naura ihan rauhassa, mutta selvittyäsi hengenhaukkomisestasi voit käydä vilkaisemassa mitä tuolla sinulle selkeästi vieraalla termillä tarkoitetaan. Se viittaa nimenomaan tuollaiseen "sanailujen" takana olevien merkitysten ja syiden tutkimiseen. [/quote] Kuule olen käyttänyt kyseistä menetelmää niin opinnäytetyssäni kuin muutamassa muussakin tutkimuksessani, joten menetelmä on tuttu ;) , eikä sitä todellakaan käytetä siten, että otetaan muutama lause asiayhteydestään ja sitten mututuntumalla päätellään mitä mahdollisesti sanoja on tarkoittanut! :DDD [/quote] Miksi itse sitten juurikin käytit sitä niin kuten sitä ei nimenomaan pidä käyttää? Itsehän sinä siellä aikaisemmin irrotit lauseen puolikkaan asiayhteydestä. Siellä aikaisemmin et jaksanut edes lainata kyseistä vietiä pidemmällä, koska ko. tavalla aloitettu lause on kuulemma vain yritys lytätä toinen. Jos olisit nimenomaan lukenut sen koko viestin, johon siellä vastasi, olisit ymmärtänyt sen pointinkin.  [/quote] Ensinnäkin en ole aiemmin kommentoinut. Ensimmäinen viestini oli tuo missä jaoin huvittuneisuuteni. Toiseksi en ole täällä tekemässä diskurssianalyysiä. Jo koko ajatus että pystyttäisiin tieteellisiä johtopäätöksiä tekemään yhden keskustelupalstalla olevan kommentin tai edes kahden perusteella on aivan absurdi. Jokainen joka on ollut tutlimuksen kanssa vähääkään tekemisissä tajuaa asian. Joten anteeksi vain mutta naurattaa vieläkin. [/quote] No käväisepä sitten lukemassa se kohta, josta tässä keskustellaan, niin ymmärrät sitten sinäkin mistä olet puhumassa. Ja kuka täällä on ollut jotain tieteellisiä johtopäätöksiä tekemässä? Ko. menetelmää käytetään paljon muuhunkin kuin oppareiden kirjoittamiseen. [/quote] No itsehän otit koko diskurssianalyysin esiin. Ja valistit sitä yhtä kirjoittajaa että keskustelupalstalla toisten kommenttien analysointi on diskurssianalyysiä. Ja minä huvituin siitä. Kun se ei ole ja kun se sopi tähän yhteyteen yhtä hyvin kuin lehmälle satula. Mutta mikä vain tekee tyytyväiseksi. Käytä vain käsitettä tällä tavoin! Mutta älä sitten suutu jos toisia naurattaa.

[/quote]

Okei, vaikuttaa lukutaidoton olevan siellä päässä :D

Vierailija
246/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?
[/quote]

siinä ärsyttää se että alat "kannustamaan" muita. Tee sinä niinkuin teet, mutta älä neuvo muita ellei kysytä neuvoa.

Vierailija
247/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä ap:n aloitus on vähän "kulunut" yleistys.
Ensinnäkin, eihän siellä puistoissa koskaan näe ketään!!!! Yksin on saanut pimeässä puistossa taaperon kanssa seisoa. Sama oli viime kesänä. Hiljaista oli klo 9 kun me siellä kiikuttiin. Eikä ollut uimarannallakaan....
Toiseksi kuka suomalainen äiti/ihminen ryhtyy moikkaus- tuttunsa kanssa keskustelemaan niinkin henk.kohtaisia asioita kuin äitiys ym.

Vierailija
248/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:48"]

Nelonen tässä. Joku ihmetteli valikoivaa kommentointiani. Pakko valikoida, koska mieluummin olen läsnä lapselleni kuin vietän liikaa aikaani av:lla. Ja tästähän moni taas repi ne pieruverkkarinsa. "Mikä se oikein kuvittelee olevansa?! Nostaa itsensä jalustalle ja pitää itseään muita parempana!!" Huoh. Lisäksi pohdin yleensä mielenkiintoisina pitämiäni asioita vähän pitempään itsekseni ennen kuin kirjoitan kommenttejani.

Sen sanon, että asiani on vaikea ymmärtää. Se vaatii av-mammoille epätyypillistä ajattelutapaa, metsän näkemistä puilta ja itsetutkiskelua, stereotypioiden unohtamista. Kaikki ei ole aina sitä, miltä se ensinäkemältä itsestä vaikuttaa. Onneksi monet ovat kuitenkin ymmärtäneet, mitä tarkoitan. Kiitos teille!

Joku mainitsi miten yritän vääntää, että satunnainen valmisruokapurkki on laiminlyöntiä. Monikin sanoi minun väittävän, ettei purkkisoseita syöttävä äiti tee kaikkeaan lastensa eteen. Miettikäähän, olenko todella väittänyt näin? Vai tarkoitinko sittenkin, että "kaikkeaan" on vain ja ainoastaan se, mihin itse tietää omaa hyvinvointiaan unohtamatta pystyvänsä? Ja se "kaikkensa" on jokaisella äidillä eri. Joillakin valitettavasti pelkästään se, että vältetään aiheuttamasta lapsen kehitykselle kovin vakavaa vahinkoa. Asioita voi millä tahansa elämänalueella tehdä paremmin ja huonommin, miksi äitiys olisi poikkeus?

Tämä ketju on yksi suuri ja jollain tasolla surullisen hymyilyttävä esimerkki ihmisten mustavalkoisuudesta, tahallisesta ja tahattomasta väärinymmärryksestä, itsensä korottamisesta, näköalattomuudesta, kärjistämisestä, oman navan ympärillä pyörimisestä ja itsekritiikittömyydestä. Raivosta, joka saa käyttövoimansa aivan turhasta henkilökohtaisesta loukkaantumisesta.

Mutta tämä ketju on myös esimerkki ihmisten erilaisuudesta, herkkyydestä ja peloista, äitiyden myyttisestä luonteesta, ulkopuolelta tulevista vaatimuksista sekä jokaiselle tärkeästä omanarvontunnosta. Äitien halusta tehdä parhaansa lastensa eteen ja syyllisyydestä, jota väistämättä joutuu jossain vaiheessa kokemaan.

[/quote]

vmp

se että syytät nyt toisia siitä millainen olet itse, ei poista sitä että ketjusta löytyy sinun toive saada lytätä toiset äidit, ym itsesi korostamista

Vierailija
249/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 21:38"][quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 23:44"]4 jatkaa...Jos yhtään osaan oikein veikata, niin viestini nosti monella karvat pystyyn. Eli sitä puolustuskannalle menemistä juuri ihmettelen ja haluan nostaa asian esille. Miksi se, että joku jaksaa tehdä asiat paremmin kuin moni muu ja kehtaa vielä jopa kannustaa muitakin yrittämään, on toisille punainen vaate?
[/quote]

siinä ärsyttää se että alat "kannustamaan" muita. Tee sinä niinkuin teet, mutta älä neuvo muita ellei kysytä neuvoa.
[/quote]

Nyt oikeesti..ei se nelonen ketään ollut kannustanut vaan puhui yleisellä tasolla. Tosi moni takertui tuohon kannustamiseen, vaikka se oli ihan sivuseikka. Miksi ihmeessä äitiydessä ei suvaita kannustamista?

Vierailija
250/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia kannustaa ja tsempata, jos joku kertoo sinulle tahtovansa kokata itse enemmän. Silloin voit kertoa vinkkisi ja kehua päätöstä tai edes yritystä. Jos taas päivittelet kuinka purkkiruokaa tarjoava äiti ei tee kaikkeaan lapsensa eteen ja yrität kannustaa "ajattelemaan lapsen hyvinvointia", kuulostat ahdistavalta ja alentuvalta.
Sama pätee esimerkiksi ylipainoon: Kyllä kaikki ylipainoiset tietävät, että normaalipaino on terveellisempi olotila ja varmasti suurin osa tahtoisi olla hoikempi. On eri asia kannustaa laihduttamaan alkanutta henkilöä ja tarjota tukea kuin taivastella miten joku on päästänyt itsensä sellaiseen kuntoon, eikö hän lainkaan itse ymmärrä millainen läski on.
En yllättyisi, jos nelonen harrastaisi tätäkin.

Vierailija
251/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 13:37"]Miksei saisi arvostella? Kyllähän jokainen arvostelee ainakin mielessään toisia, tekopyhää väittää muuta. Kyllä huonoja ratkaisuja on ihan ok kritisoida, eikö sinua esim. ihmetyttäisi äiti, joka on kännissä lasten nähden?
[/quote]
Ja tämähän on sitten ihan verrannollinen siihen tekeekö soseet itse vai ei.
Edelleen odotan niitä kriteereitä joilla se äitiyden paremmuus mitataan. Kun täällä hehkutetaan että joku on jossain osa-alueissa parempi kuin toinen. Mutta niitä ei vain kuulu. Käsketään googlettaa ja viitataan johonkin yleiseen tietoon. Aika epämääräistä. Mä haluan nyt ne tarkat kriteerit julki, että voin sitten ruveta maailman parhaaksi äidiksi. Ja toki kilpailen sitten vain itseni kanssa. (Ilmeisesti teeskennelty nöyryys on ainakin yksi kriteeri). Tähän mennessä on ilmennyt vahvimmin omatekoset soseet ja ulkoilman saamisesta huolehtiminen kriteereiksi. Ja imetys tietenkin. Nämä läpäisen leikiten. Mutta kuinka pitkä imetys, se on epäselvää..? Kun suositukset vaihtelee. Mä en missään nimessä halua pilata mun itseni kanssa kilpailua sillä että lopetan väärässä kohdassa. Kun jotkut sanoo että taaperon imetys on haitallista ja jotkut taas suosii sitä. Googlesta ei löytynyt yksiselitteistä vastausta tähän. Niin että voisko nyt joku nää kriteerit tietävä ystävällisesti listata ne tänne. Kiitos jo etukäteen!
[/quote]

On verrannollinen. Vain huonomman tason vanhemmat ovat kännissä lasten seurassa. Tuo on varmasti tärkeämpi kriteeri kuin itsetehdyt soseet. Kysy vaikka lastensuojelun sossulta jos et usko. Siinä sinulle yksi kriteeri listaasi, muut voivat jatkaa.
[/quote]
Mut kun mä ajattelin aloittaa vähän korkeemmalta tasolta. Kun mun mielestä toi nyt on aika itsestään selvyys. Ja kaipaan niitä nelosen ja kumppaneiden kriteerejä. Mä vähän veikkaan että selvin päin pysymisellä ei vielä saavuteta lähellekkään maailman paras äiti titteliä, varsinkaan näiden yksien mittapuulla. Mutta nyt luen ketjun loppuun, jospa niitä kriteereitä olisi jotkut kirjanneet!

Vierailija
252/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne kriteerit viipyy! Mun maailman paras äiti kisa itseäni vastaan ei voi edetä kun en tiedä miten mun täytyy toimia yltääkseni supersarjaan. Kiusallanne pihtaatte vaatimuksia. Olette varmaan aivan kauhuissaan kun kuulitte mun aikovan tosissani osallistua ja siksi pihtaatte. Kateellisia mokomat! :DDDD

Vierailija
253/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 22:06"][quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:48"]

Nelonen tässä. Joku ihmetteli valikoivaa kommentointiani. Pakko valikoida, koska mieluummin olen läsnä lapselleni kuin vietän liikaa aikaani av:lla. Ja tästähän moni taas repi ne pieruverkkarinsa. "Mikä se oikein kuvittelee olevansa?! Nostaa itsensä jalustalle ja pitää itseään muita parempana!!" Huoh. Lisäksi pohdin yleensä mielenkiintoisina pitämiäni asioita vähän pitempään itsekseni ennen kuin kirjoitan kommenttejani.

Sen sanon, että asiani on vaikea ymmärtää. Se vaatii av-mammoille epätyypillistä ajattelutapaa, metsän näkemistä puilta ja itsetutkiskelua, stereotypioiden unohtamista. Kaikki ei ole aina sitä, miltä se ensinäkemältä itsestä vaikuttaa. Onneksi monet ovat kuitenkin ymmärtäneet, mitä tarkoitan. Kiitos teille!

Joku mainitsi miten yritän vääntää, että satunnainen valmisruokapurkki on laiminlyöntiä. Monikin sanoi minun väittävän, ettei purkkisoseita syöttävä äiti tee kaikkeaan lastensa eteen. Miettikäähän, olenko todella väittänyt näin? Vai tarkoitinko sittenkin, että "kaikkeaan" on vain ja ainoastaan se, mihin itse tietää omaa hyvinvointiaan unohtamatta pystyvänsä? Ja se "kaikkensa" on jokaisella äidillä eri. Joillakin valitettavasti pelkästään se, että vältetään aiheuttamasta lapsen kehitykselle kovin vakavaa vahinkoa. Asioita voi millä tahansa elämänalueella tehdä paremmin ja huonommin, miksi äitiys olisi poikkeus?

Tämä ketju on yksi suuri ja jollain tasolla surullisen hymyilyttävä esimerkki ihmisten mustavalkoisuudesta, tahallisesta ja tahattomasta väärinymmärryksestä, itsensä korottamisesta, näköalattomuudesta, kärjistämisestä, oman navan ympärillä pyörimisestä ja itsekritiikittömyydestä. Raivosta, joka saa käyttövoimansa aivan turhasta henkilökohtaisesta loukkaantumisesta.

Mutta tämä ketju on myös esimerkki ihmisten erilaisuudesta, herkkyydestä ja peloista, äitiyden myyttisestä luonteesta, ulkopuolelta tulevista vaatimuksista sekä jokaiselle tärkeästä omanarvontunnosta. Äitien halusta tehdä parhaansa lastensa eteen ja syyllisyydestä, jota väistämättä joutuu jossain vaiheessa kokemaan.

[/quote]

vmp

se että syytät nyt toisia siitä millainen olet itse, ei poista sitä että ketjusta löytyy sinun toive saada lytätä toiset äidit, ym itsesi korostamista
[/quote]

Tässä nelonen, joka siis edelleenkään ei harrasta kannustamista eikö neuvomista pyytämättä. Osoitapa minulle tarkasti ne kommentit, joista löytyy toiveeni saada lytätä muut äidit, ym itseni korostamista. Lupaan vastata!

Vierailija
254/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On itsestään selvää, että toiset onnistuu äitiydessä paremmin kuin toiset. Toisaalta on hirveän vaikea sanoa, kuka onnistuu ja kuka ei, kun tulokset näkyvät vasta pitkällä viivellä, ehkä vasta silloin kun lapsi on itse äiti tai jopa isoäiti. Tunnen paljon eri ikäisiä äitejä. On äitejä, joiden lapsilla menee hyvin. On äitejä, joiden lapsista osa pärjää mainiosti kun taas osa on ajautunut syrjäteille. Tunnen äidin, jonka lapsi teki itsemurhan. Kukaan ei enää muista söivätkö nämä lapset purkkiruokaa vai eivät. Näistä jokainen, on mielestäni ollut hyvä äiti. 

Äitiys on haaste. Äitiys on prosessi, jossa joku onnistuu ja joku ei. On kuitenkin turha laittaa äitejä paremmuusjärjestykseen. Millä mittareilla äitiyttä edes mitataan? Vanhemmuus on lopulta arvokasvatusta ja elämään opastamista eikä siksi purkkiruuilla ole lopultakaan mitään merkitystä. Ne on niitä pikkujuttuja, joita ei enää lasketa silloin kun puhutaan onnistuneesta kasvatuksesta. 

Vierailija
255/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
256/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.04.2015 klo 16:20"]

Missä ne kriteerit viipyy! Mun maailman paras äiti kisa itseäni vastaan ei voi edetä kun en tiedä miten mun täytyy toimia yltääkseni supersarjaan. Kiusallanne pihtaatte vaatimuksia. Olette varmaan aivan kauhuissaan kun kuulitte mun aikovan tosissani osallistua ja siksi pihtaatte. Kateellisia mokomat! :DDDD

[/quote]

Tarjoan oman kieli poskella -versioni, olepa hyvä: 

- Pukeutuu lapsen aisteja stimuloiviin väreihin ja kuoseihin, ja sisustaa lapsen huoneen - tai mieluummin koko asunnon - niin, että lapsi saa päivittäin värikylvyn
- Siivoaa lattioita kontaten ja varmistaen, että lattiatasolla ole mitään, minkä lapsi voisi nielaista. Siirrä siis se kiinalainen maljakko pöydälle. 
- Perustaa äitiblogin, eikä luista päivittämisestä! 
- Shoppailee lastenvaatteita, ja muistaa: stimuloivat värit. 
- Tekee soseet itse. Oman kasvimaan tuotoksista. Ja unohtaa liharuoan, kasvissyönti on uusi musta! 
- On ulkoilunatsi. Sinne vaunulenkille pkrl mennään vaikka kaatosateessa!
- Muistaa, että myös vaunuissa on syytä olla stimuloivat värit ja vähintään itsetehty mobile. 
- Pitää huolta parisuhteesta. Ai niin, mutta perhepeti. Ei pidäkään! 
- Täysimettää lapsentahtisesti, kunnes lapsi täyttää 18.
- Lukee lapselleen iltasaduksi Dostojevskia. Tietty kirkkaalla ja innostavalla äänellä ja skipaten sopimattomat kohdat. 
- Pitää huolen, että joka ikinen muistaa kannustaa hänen lastaan kaikista onnistumisista, ja yrittää kuulostaa uskottavalta. Väkinäiset serkut saavat kaulimesta. 

No, voititko?

Vierailija
257/387 |
07.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nelonen on edelleen hyvä ja lukee sen ihkaensimmäisen kommenttinsa, nro. 4, tässä ketjussa... vink vink...

Vierailija
258/387 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole selvää etteivät täällä raivoa neloselle ne jotka oikeasti tekevät kaikkensa lastensa hyväksi vaan ne jotka tuntevat että heillä on petrattavaa.. Jos tietää tekevänsä parhaansa voi olla tyynellä mielellä.

Vierailija
259/387 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:22"]

Eiköhän se ole selvää etteivät täällä raivoa neloselle ne jotka oikeasti tekevät kaikkensa lastensa hyväksi vaan ne jotka tuntevat että heillä on petrattavaa.. Jos tietää tekevänsä parhaansa voi olla tyynellä mielellä.

[/quote]

Se on päivänselvää. Toivotaan heille parempaa päivää ja onnistuneempaa äitiyttä, niin ehkä joskus hekin voivat käydä keskustelua objektiivisesti havainnoiden eikä muita syytellen. 

Vierailija
260/387 |
08.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.04.2015 klo 08:22"]Eiköhän se ole selvää etteivät täällä raivoa neloselle ne jotka oikeasti tekevät kaikkensa lastensa hyväksi vaan ne jotka tuntevat että heillä on petrattavaa.. Jos tietää tekevänsä parhaansa voi olla tyynellä mielellä.
[/quote]

Juuri näin. Siksi minuakin ärsyttää tuo hyökkäys nelosta vastaan, tämän pelkän ketjun perusteella vaikuttaa paljon fiksummalta kuin nuo lyttääjät. Miten jollain voi olla noin huono itsetunto, että näkee kaiken kilpailuna itseään vastaan? Esim. senkin jos sanoo, että itse tehty ruoka on parempaa (tottahan se vain on). Ja sanon tämän itse epätäydellisenä äitinä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän