Miksi ette matkusta Suomen sisällä?
Itsellä tulee jotain pieniä kaupunkimatkoja ja mökkireissuja tulee joskus tehtyä, mutta en ole esimerkiksi käynyt koskaan Oulussa ja Lapissakin vain kerran lapsena. Helsingissä asun, Länsi-Suomessa syntynyt. Ihan hävettää, kuinka huonosti sitä oikeesti tuntee oma kotimaataan, ja lomat aina suuntautuu rajojen ulkopuolelle.
Se on vaan niin hemmetin kallista. Lappiin olisi kiva lähteä, mutta siellä on pakko olla oma auto. Helsingistä Lappiin ajaminen kestää aivan tuhottoman kauan, ja juna+autoyhdistelmät maksaa kahdelta aikuiselta 500€...! Siihen päälle toki kaikki majoituskulut ja muu eläminen. Ehkä kotimaan matkailussa tökkii myös se, että se vallitseva kulttuuri on kuitenkin sama kuin siellä kotonakin ja ne uudet kokemisen arvoiset asiat on lähinnä nähtävyyksiä eikä niinkään se erilainen "tunnelma".
Mitä te olette mieltä, tuleeko reissattua Suomessa ja jos ei niin miksi ei?
Kommentit (91)
Matkustelemme Suomessa. Osaamme myös budjettimatkustelun jalon taidon.
Raha on meilläkin suurin syy siihen, miksi lomareissut suuntautuu ulkomaille. Suomessa on vaan ihan pirun kallista :(
Täältä jos haluaisi vuokrata vaikka kivan järvenrantamökin viikoksi, siihen menee useampi satanen jo heti... Arvostan kyllä puhdasta luontoa ja tämän maan kauneutta. Yritämme joka toinen kesä lomailla vähän kotimaassakin, mutta aika kekseliäs saa olla, että sen saa budjettiin sopimaan. Esim huvipuistojen rannekkeet ovat täällä ihan järjettömissä hinnoissa.
Ei tule reissatua kotimaassa. Kaikki matkamme on aina ulkomaille. Lämpöön. Jos oikeasti haluu lomailla ja saada rahalle vastinetta on mentävä muualle. Suomessa saa viikonlopun sillä hintaa mitä muualla viikon. Nautin, kun pääsen muualle. Lämpö, ruoka, ystävät. Ei sitä kotimaan arjen ja työn rumbaa. Sen takia me ollaankin mieheni kanssa viikon pätkissä ulkomailla. 5-6 reissua vuodessa.
Samalla rahalla saa vaan niin hiton paljon enemmän muualla ettei meillä ole varaa kotimaan matkailuun. Ulkomailla reissataan n 6 vkoa vuodessa + pari vkl työmatkojen lisäksi.
Lämpöä, aurinkoa, rantoja, kaupunkeja, shoppailua, historiaa, hyvää ruokaa, muutakin kuin fazerin bulkkileivoksia, ihanaa kahvia, kokemuksia, aktiviteetteja, museoita, nähtävyyksiä - kaikki kohtuuhinnalla!
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:49"]
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, millaista teidän budjettimatkailu on Suomessa? Me meinaan itse budjettimatkailemme aina ulkomailla ja todella etsitään halpoja lentoja, halpaa majoitusta, halpaa ravintolaa jne. Ei kuitenkaan budjettimatkailla tyylillä; nukutaan leirintäalueella, syödään säilykkeitä. Vaan sellaista aika normaalia rahan tarkkailua ja seurantaa, ei shoppailla ja ei majoituta mitenkään erityisen hienosti. Mutta mielestäni Suomessa ihan tällaisenkin toteuttaminen on todella haastavaa, ellei juuri karavaanaa tai tee itse kaikkia ruokiaan.
Just nyt koitan etsiä majoitusta Rivieralta ja samalla rahalla on kyllä todella vaikea löytää sen tasoista majoitusta, jonka Suomesta saisi. Ankean näköiset murjut maksaa 120 euroa yö.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:02"]
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 13:49"]
[/quote]
Ihan mielenkiinnosta, millaista teidän budjettimatkailu on Suomessa? Me meinaan itse budjettimatkailemme aina ulkomailla ja todella etsitään halpoja lentoja, halpaa majoitusta, halpaa ravintolaa jne. Ei kuitenkaan budjettimatkailla tyylillä; nukutaan leirintäalueella, syödään säilykkeitä. Vaan sellaista aika normaalia rahan tarkkailua ja seurantaa, ei shoppailla ja ei majoituta mitenkään erityisen hienosti. Mutta mielestäni Suomessa ihan tällaisenkin toteuttaminen on todella haastavaa, ellei juuri karavaanaa tai tee itse kaikkia ruokiaan.
[/quote]
No me ei karsasteta leirintäalueita, leirintäalueet on kivoja. Suomessa on mahdollista majoittautua myös ihan ilmaiseksi metsässä, kiitos jokamiestenoikeuden. Usein yövytään myös ystävien luona. Tehdään paljon ruokaa itse trangialla, mutta ei säilykkeitä, kasvissyöjälle on niissä aika vähän vaihtoehtojakaan. Liikutaan moottoripyörillä ja nyt autolla, kun lapset on pieniä.
Hävettää myöntää, mutta rehellinen vastaus on, että ei kiinnosta. Ja toinen rehellinen, että täällä on ärsyttävän kallista :(
Toisaalta, perheemme viettää joka kesä viikonlopun jossain kaupungissa. Viime kesänä Turussa, ensi kesänä Savonlinnassa. Linnat kiinnostavat, mutta eipä niitä montaa Suomessa ole. Järvimaisemia tulee nähtyä, kun ajelee sukulaisiin. Lappi on kaunis ja valloittava, mutta jos meillä on yhteistä lomaa miehen kanssa korkeintaan kaksi viikkoa vuodessa (hajautettuna), ei ensimmäisenä tee mieli lähteä Suomea kiertämään, vaan maailman metropolit ja paratiisirannat vie aina voiton.
ilman omaa autoa ei Suomessa voi matkailla. Jo E-Suomessa bussilipun hinnan löytyminen netistä välille Lohja-Kotka tai Lohja-Tampere on mahdottomuus koska matkahuollon saitti ei löydä yhtään yhteyttä tuolle välille. Kaksi erillistä bussilippua on tietenkin kalliimpi kuin yksi, vaikka samasta matkasta puhutaan.
Jos rataa ei ole kahden kaupungin välillä, ei saa matkaa suunniteltua kun niin ei ole intoa lähteä matkahuollon tiskille kyselemään hintoja.
kumma kyllä, missä tahansa muussa etsimässäni Euroopan maassa saa netistä aikataulut ja liputkin ostettua (kokemusta Italia, Espanja, Saksa, Iso-Britannia, Ranska)
Haluaisin matkustella ja usein olisi oikeastaan tarvettakin. Vaan kun ei ole autoa. Junilla ja linja-autoilla ei nykyään ole varaa matkustella, kun yleensä maksavat kaksi kertaa sen, mitä bensat maksaisi. Joskus jos reitti on sopiva niin menen onnibussilla, ne vain kulkevat aika huonosti. Tai ainakaan meidän alueelta ei juurikaan pääse kuin Helsinkiin ja joihinkin pikkukyliin.
Olenkin ihmetellyt, että kuvittelenko vain, että junat ovat nykyään hirveän kalliita? Ennen menin lähes aina junalla, nyt en oikeastaan koskaan, vain jos on ihan välttämätön pakko. Ei vain yksinkertaisesti ole rahaa laittaa sellaisia summia jo itse matkaan. Harmi. Luulisi, että ympäristöllisistä syistäkin junien hinnat pidettäisiin kohtuullisina. Parempihan se olisi, jos ihmiset menisivät oman auton sijaan julkisilla. Helsingissä varmaan vielä voikin mennä, mutta täällä on kyllä kaikki tutukin jättäneet junilla ja linja-autoilla kulkemisen kokonaan hintojen takia.
Suomalaisia ei oma maa enää kiinnosta. Se on kyllä nähty. Suomi-laiva on uppomassa.
Koska menopaluu tampere-lontoo maksaa vähemmän kuin vr:n menopaluu helsinki-oulu :D Ja kuka menee ouluun kun voisi päästä Lontooseen?
Kotimaassa matkailu tulee helkutin kalliiksi. 2 aikuista ja 3 yli 13 vuotiasta lasta, usein pitää ottaa 2 huonetta ja muutenkin kalliiksi tulee. Mä en todellakaan lomaile teltassa tai leirintäalueilla, vaikka ulkomailtakin haetaan aina halvimpia matkoja. Googlaan myös aina etukäteen hotellit eikä mennä sellaisiin mistä on lähinnä vain negatiivisia palautteita ja yksikin torakka, lude jne. Ilmoitus, niin se paikka hylätään heti.
Suomessa kun tekee jotain, niin sekin maksaa aina hunajaa. Auto pitää myös olla, että pääsee tekemään mitään. Bussilla lyhyetkin matkat tulevat kalliiksi, kun taas ulkomailla sekin on tosi halpaa.
Olen lasten kanssa parina kesänä vuokrannut mökin viikoksi kesällä. Kustannukset on ollut mökkivuokra noin 500e ja bensat noin 150e. Ruokailuihin mennyt noin 200 koska osa ruuista tehdään mökissä. Muuhun hömppään parisataa.
Noin tonni menee reissuun mutta mihin sillä pääsee muualle? Olen joskus katsonut hintoja jos lähtisimme viikoksi johonkin ulkomaille niin ei paljon alle 2000e ole tullut vastaan.
Lapsena ja nuorena tuli matkattua Suomi sen verran tarkkaan läpi perheen kanssa, että aika harvoin tulee nykyään lähdettyä minnekään kauemmas täällä. Asun pääkaupunkiseudulla enkä omista autoa, niin olen viime vuosina käynyt muutaman kerran vuodessa jonkun päiväreissun Suomessa max n. 200 km päässä. Toistaiseksi noi päiväreissut on olleet hyvä vaihtoehto, niin ei tarvii säätää majoituksen kanssa ja eipä täällä kovin monessa paikassa ole useammaksi päiväksi nähtävää. En oo ulkomaillekaan päässyt pidemmille reissuille, kun pätkätyöt vähän rajoittaa sekä lomapäiviä että rahatilannetta. Lappiin houkuttelis kyllä lähteä pitkästä aikaa, jos sais jonkun viikonloppua pidemmän vapaan kesäkaudella (en varmaankaan saa).
Nyt kun lapset ovat pieniä reissaan vain Suomessa (no okei risteilyllä on käyty myös Tukholmassa) koska olen reilaajatyyppiä, ekologisista syistä lähinnä mutta myös muuten tykkään sellaiseta matkailusta mutta olen jotennkin liian mukavuudenhaluinen siihen nyt, helpompi reissata Suomessa. Lähinnä meidän pidemmät reissut on sukulointeja koska lasten mummolat ovat kaukana meiltä ja vielä eri puolilla Suomea keskenään. Lisäksi kuitenkin käymme myös muualla kuten kaupungissa, jossa ennen opiskelin ja jossa on kaikenlaista mukavaa lapsille ja silloin tällöin esim kylpylöissä tms. Itseasiassa matkustaisin mielelläni enemmänkin mutta kun asutaan Helsingissä on siellä niin paljon kivaa viikonlopppuisin ja kesällä, ettei kovin usein viitsi lähteä muualle varsinkin kun halutaan että suhteet isovanhempiin pysyy yllä eivätkä juuri matkusta meidän lapsia tapaamaan. Kesällä kuitenkin tehdään yleensä jonkinlainen kierros mummolasta toiseen junalla ja käydään reissun aikana muuallakin. Koska en ole itse koskaan varsinaisesti matkustanut millään halpamatkoilla vaikka nuorena yövyttiinkin esim. retkeilynajoissa, en osaa edes ajatella kotimaanmatkailua erityisen kalliina. Lontoossahan vasta kallista oli tai Oslossa, okei huonot esimerkit mutta en vain koe että Suomessa olisi erityisen kallista ja onhan meillä muutakin kuin Lappi. Siellä en ole juuri matkustanut, joskus voisi kyllä olla mukava kokeilla. Itse tykkään esim. Turusta, Tampereesta, Naantalista, Porvoosta, Fiskarsista, Hämeenlinnasta, Joensuusta, Vaasasta... Kesäisin monet ihan pikkupaikatkin on kivoja kun on tapahtumia, kesäteatteria tms.
Mistä se sun mökki on ollut ja millä varusteilla?
Talvella esim. Levillä ja Ylläksellä mökistä saa maksaa aika paljon eikä meren- tai järvenrantamökitkään kesällä kovin halpoja ole. Varsinkaan jos eivät ole keskellä ei mitään, vaan löytyy muutakin tekemistä lähistöltä.
Yksinkertaisesti ei vain ole mitään järkevää syytä matkustaa pk-seudun ulkopuolelle? Tässä maassa kun nyt ei hirveästi ole mitään näkemisen arvoista, kauniimpaa luontoakin löytyy ulkomailta :D
[quote author="Vierailija" time="05.04.2015 klo 14:47"]
Yksinkertaisesti ei vain ole mitään järkevää syytä matkustaa pk-seudun ulkopuolelle? Tässä maassa kun nyt ei hirveästi ole mitään näkemisen arvoista, kauniimpaa luontoakin löytyy ulkomailta :D
[/quote]
Perustuuko se, että tässä maassa ei ole mitään näkemisen arvoista siihen, että olet nähnyt Suomea monipuolisesti, vai siihen, että et ole nähnyt, mutta kuvittelet, ettei ole?
Olen helsinkiläinen ja tulee lähinnä vaan käytyä Turussa ja siellä saaristossa. Rehellisesti sanottuna ei vaan kiinnosta. Kuopio tai Oulu tai mikään muukaan ei vaan kuulosta jännältä matkakohteelta tai kulttuurikokemukselta. Lappi olis jees mutta liian kallis ja mieluinen käytän samat rahat ulkomaanreissuun.