Tyttäreni tuo huomenna näytille pojan, joka...
... harrastaa lentämistä. Tytär 17 ja poika 19. Tämä poika haluaa viedä tyttäreni lentämään kahdestaan. Siis niin, että tämä poika lentää YKSIN sitä konetta. En suostunut tähän ennen kuin poika tulee näytille.
Mitä ajatella tästä? Uskallanko päästää? Millaisia ylipäätään ovat pojat jotka harrastavat lentämistä?
Pojalla kuulemma kaksi lentolupakirjaa ja aloitti lentokoulun jo 16-vuotiaana.
Päästäisittekö itse tyttärenne jonkun lentäjäpojan kyytiin koneeseen? Luottaisitteko? Itse en päästänyt tyttöäni edes mopon kyytiin 15-vuotiaana, nytkö pitäisi pienkoneeseen kilometrien korkeuteen päästää...Mies on sitä mieltä että antaa mennä vaan. Minua taas epäilyttää. Googlaamalla löytyy paljon pienkoneonnettomuuksia.
Poika tulee huomenna näytille, mitä kaikkea pitäisi kysyä?
Kommentit (112)
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:17"]Kuule, susostu yhdellä ehdolla! Ensin menet SINÄ sen pojan kanssa, ja seuraavalle kierrokselle tytär. Saat ikimuistoiset kyydit =)
[/quote]
Minä itseasiassa jo mietinkin tätä heh. :D Mutta tosiaan, mietin tätä vielä. Ja kyllä lentolupakirjan suorittamisen voi aloittaa 16-vuotiaana, sinä joka sitä ihmettelit! Ap
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:35"]
Vainoharhainen hullu, millä tavalla? Minun mielestäni tämä on normaalia suojeluvaistoa. Kyllä minua huolestuttaa, kun tyttäreni aikoo mennä kilometrien korkeuksiin pojan kanssa jota en tunne ollenkaan. Eikä nuo lento-onnettomuudet mitenkään tavattomia ole, hirveän paljon viime aikoina näkynyt uutisissa. Ap
[/quote]
No miten se tunteminen asiaan vaikuttaa? Tunnetko itse kaikki esmerkiks Finnairin pilotit? että lomille lennetään vaan tutussa kyydissä?
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:05"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:37"]Ootko yhtään miettinyt (no et varmasti) minkälaisen ongelman saatat lapsellesi aiheuttaa tuolla ylisuojelevalla asenteellasi?! Kuule voin kertoo, et siitä voi tulla pahaa jälkee. Aikuisena lapsi (ja vanhemmat) huomaa, ettei lapsi pärjääkään elämässä koska ei vaan USKALLA mitään! Pelkää, murehtii seurauksia (vaikka niitä lento-onnettomuuksia eikä sitten voi lähteä vaikka ulkomaille töihin) eikä usko itseensä että selviää. [/quote] Jep, mä käyn juuri psykoterapiaa tämän takia. Äitini oli siis lapsena niin ylisuojeleva, että aikuisena nyt pelkään oikeastaan kaikkea normaalista poikkeavaa. Ja siis liioittelematta, KAIKKEA. :(
[/quote]
Otan osaa :/ ..itselläkin vähän tekemistä asioiden kanssa...
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:43"]
Mä ymmärrän aapeetä. En mäkään päästäisi. Ties mikä Lubitz on kyseessä. Mitä jos koneessa on vika? Moottori sammuu? Poika saa sairaskohtauksen? Pyörtyy? Lasku tai nousu epäonnistuu? Liukas lentokenttä? Törmäys toiseen koneeseen ilmatilassa? On tuo aika iso turvallisuusriski. Käytännössä tyttäresi henki on jonkun tuntemattoman pojan käsissä tuolla ilmassa. En antaisi lupaa. Ehkä sitten kun ovat seurustelleet pidempään.
[/quote]
Loistava provo :D Aina, siis ihan AINA kannattaa miettiä ekaks kaikki mikä voi mennä pieleen niin et muuten talostasi ulos enää kävele :D Paitsi hei...moni kuolee kotiinsa... D:
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:13"]
...nytkö pitäisi pienkoneeseen kilometrien korkeuteen päästää... Googlaamalla löytyy paljon pienkoneonnettomuuksia... Kyllä minua huolestuttaa, kun tyttäreni aikoo mennä kilometrien korkeuksiin (??? !!!) pojan kanssa jota en tunne ollenkaan...
[/quote]
No kylläpäs Ap nyt liioittelee ja yrittää olla kovinkin dramaattinen. Kuinkas monen kilometrin korkeuteen tämän nuorukaisen pikku potkurikone sitten tarkasti ottaen oikein yltää? Jos kovinkin monen (kilometrien on monikkomuoto, ja minun mielestäni se merkitsee enemmän kuin kahta, joka on pari), nuori härra on valehdellut ikänsä, sillä jos hänellä on suihkukoneen lentokelpoisuus, hänen on väkisinkin oltava jo pitkän matkaa yli 20 vuoden.
Mutta jos kaiffari on oikeasti 19-vuotias yksimoottori-Cessna-kuski, hän lentää koneellaan useimmiten pikemminkin satojen metrien kuin monen kilometrin korkeudessa.
Tosin, onhan tuo "pienkone" epästandardi ja sangen vapaastimääriteltävä käsite, joka voi hieman omalaatuisemman tai esim. suuruudenhullun ajattelutavan mukaan käsittää mitä tahansa jostain yksipaikkaisesta ultrakevyestä nojatuoli-potkurilentimestä aina DC-9:ään asti.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:37"]
Ootko yhtään miettinyt (no et varmasti) minkälaisen ongelman saatat lapsellesi aiheuttaa tuolla ylisuojelevalla asenteellasi?!
[/quote]
Älä nyt liioittele. Tiedät ap:sta ja tämän perheestä yhden viestin verran ja olet jo manaamassa (henkisiä?) ongelmia tyttärelle, jos hän ei pääse lentämään. Eikö sinulta koskaan kielletty yhtään mitään?
En usko, että pienkoneella lentäminen menee tuohon kategoriaan, että turvallisin matkustusmuoto.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:49"]
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:37"]
Ootko yhtään miettinyt (no et varmasti) minkälaisen ongelman saatat lapsellesi aiheuttaa tuolla ylisuojelevalla asenteellasi?!
[/quote]
Älä nyt liioittele. Tiedät ap:sta ja tämän perheestä yhden viestin verran ja olet jo manaamassa (henkisiä?) ongelmia tyttärelle, jos hän ei pääse lentämään. Eikö sinulta koskaan kielletty yhtään mitään?
[/quote]
No sepäse kun kaikki kiellettiin kun kaikkea pahaa voi aina sattua. Olihan Ap kieltänyt mopokyydinkin. Voihan sitä elämänsä turhia asioita murehtia ja siirtää sen turhan murehtimisen jälkikasvullekin. Kehottaisin kuitenkin miettimään pari kertaa.
[quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 19:25"][quote author="Vierailija" time="04.04.2015 klo 17:35"]
Vainoharhainen hullu, millä tavalla? Minun mielestäni tämä on normaalia suojeluvaistoa. Kyllä minua huolestuttaa, kun tyttäreni aikoo mennä kilometrien korkeuksiin pojan kanssa jota en tunne ollenkaan. Eikä nuo lento-onnettomuudet mitenkään tavattomia ole, hirveän paljon viime aikoina näkynyt uutisissa. Ap
[/quote]
No miten se tunteminen asiaan vaikuttaa? Tunnetko itse kaikki esmerkiks Finnairin pilotit? että lomille lennetään vaan tutussa kyydissä?
[/quote]
Finnairin pilotit on minun mielestäni eri juttu. Ne ovat ammattilaisia.
Sinä joka ihmettelit tuota lentokorkuusasiaa: Minä en siis hirveästi tiedä lentokoneista mitään. Googlasin nuo pojan lupakirjat ja löysin jonkin foorumin jossa monet puhuivat kilometrien korkeudesta. Vaikka olisikin "vain" satoja metrejä niin kyllähän se paljolta kuulostaa.
Mopoasiaan liittyen: Kyseinen mopo oli todella viritetty, enkä tosiaan anna tyttäreni mennä 15-vuotiaana viritettyjen mopojen kyytiin. Se poikakin oli todella epäilyttävä häntäheikki.
Kertokaa av:läiset, olenko todella nolo mutsi, jos pyydän että menisin ensin itse kyytiin? Tai tulisin mukaan, etten hermoilisi niin paljoa? Tulisin edes kentälle? Olisinko kamalan nolo?
Tutkin näin illalla asiaa ja kysyin vielä tyttäreltäni, pojalla on siis lentolupakirjat jotka oikeuttavat lentämään ultrakevyitä koneita ja sitten hänellä on myös sellainen yksityinen lentolupakirja. Ja kuulemma täydentää tätä yksityistä lupakirjaa jotenkin, kai johonkin yölentoon, en tiedä miten.
En ole todellakaan mikään ylisuojeleva äiti. Kotiintuloajoissa joustan aina ja tytär saa mennä melkein miten tahtoo, kunhan ilmoittelee missä on ja kunhan koulu ei kärsi. Tämä lentokonejuttu nyt tuli vaan niin puun takaa, ja tietenkin säikähdin, kun on kamalasti ollut näitä uutisia missä lentokoneet ovat tippuneet maahan vaikka ohjaamossa on ollut superpätevä kapteeni, ja nyt tästä viimeisimmästä Germanwingsin tapauksesta puhumattakaan.
Toki olen tiennyt että poika harrastaa lentämistä, lentäjäopistoonkin hän aikoo mutta ei vaan tullut mieleen että hän haluaisi tyttäreni kyytiinsä. Ja tyttäreni itse tuli kysymään lupaa koska meillä on lämpimät välit ja hän haluaa varmistaa että asia on minulle ok.
Miehen kanssa keskustellaan vielä tästä, mutta jos hän vaikuttaa hyvältä vävyehdokkaalta niin ehkä mä päästän. Hyvä kuulla näin ulkopuolisten kommentteja ja mielipiteitä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Jos on muslimi niin älä vaan päästä!Voin lentää jotain taloja päin niin kuin amerikassa syyskuussa 2001.
Asiaton kommentti.
Ap oletko tosissasi että pelottaa kun koneella pääsee monen kilometrin korkeuteen ja että huolestuttaisi hieman vähemmän jos olisi vain muutaman sadan metrin korkeus.
Ymmärrän pelkosi. Olet tilanteessa, että sinun pitäisi päästää tyttösi täysin vieraan henkilön armoille tilanteeseen mikä on sinulle vieras. Lentäminen on tavalliselle ihmiselle tuntematonta ja voi tuntua pelottavalta. Mutta jos pojalla on jo useamman vuoden lentokokemus ja kaksi lentolupakirjaa kertoo se varmasti jo jotain ihmisestä. Poika on mitä todennäköisemmin vastuuntuntoinen nuori. Jos pelkäät onnettomuutta, se onnettomuus voi tapahtua missä vain.
Miehen yhdellä kaverilla oli lentolupakirja nuorena. Hän oli/on yksi porukan fiksuimmista.
Niin, jos olisit lennolla, jossa tulee joku ongelma, haluaisitko olla matalalla vai korkealla? Eli että lentäjillä on aikaa ratkaista asiaa vai että ollaan niin matalalla, että aika loppuu kesken?
Että mieluummin liikenteen sekaan bensalenkkarin kyytiin kuin fiksun lentäjän kyytiin?
Sehän on ihan tunnettu tosiasia että naiset rakastuu lentäjiin. Ei kelpaa kiltti ja mukava poika.
Tuon ikäisenä ei vielä osata käyttäytyä asiallisesti. Aivot kehittyvät fyysisesti 25v asti. Voi esiintyä huomattavaa riskinottoa ja näyttöhaluja varsinkin naispuoliselle seuralaiselle. Itse ajelin tuon ikäisenä kännissä ja monta kertaa katollaan ja ojissa. Vaarallinen ikä pojille.
M44
Ap ilmoita varmuuden vuoksi viranomaisille.
Milloin ovat lähdössä lentämään? Nyt on ollut syysmyrskyjä...
Provo. Jos tuollaista nuorukaista edes on olemassa, niin ko. kanaemo haluaa tuoda asian julki, niin tohkeissaan on. Lentolupakirja ja kaikkee. Voi että.
Mutta että tuo oikein näytille. Mikä hel..tti nykyaikana on näytti. Mullikat, siat ja koirat viedään näytille näyttelyihin, jossa ne arvostellaan. Sinäkin voit mitata sen kaulanympäryksen ja hännän pituuden.
Koittakaa nyt päästä tästä suomifilmi repertuurista vihdoinkin pois.
Kuule, susostu yhdellä ehdolla! Ensin menet SINÄ sen pojan kanssa, ja seuraavalle kierrokselle tytär. Saat ikimuistoiset kyydit =)