Miksi ette voi ohittaa koiran kanssa muita koiria sujuvasti?
Vaan jäätte pönöttämään esim. kuntoradan sivuun ja odottamaan, että vastaantuleva ohittaa? Tai raahattu koiran jonnekin puun taakse piiloon? Tai otatte pikkukoiran syliin?
On suoraan sanoen veemäistä tulla vastaan nuoren saksanpaimenuroksen kanssa, joka suhtautuu sinänsä rauhallisesti vaikka uteliaasti muihin koiriin, mutta tilanne muuttuu sille hämmentäväksi kun vastaantuleva koira viedään sivuun ”vaanimaan” ja yleensä sinne myös räksyttämään. Miksi ei voi vaan ohittaa määrätietoisesti, toki etäisyyttä pitäen?
Kommentit (122)
Komppaan sitä joka sanoi, että sen kyllä huomaa onko pysähtyjällä tai pientareelle peruuttavalla jokin koulutustilanne menossa vai ei. Oma kritiikkini kohdistuu nimenomaan heihin, jotka eivät eivät edes yritä. Minusta yksi tärkeimmistä asioista mitä koiralle opetetaan on hihnassa kauniisti käveleminen ja siihen kuuluu olennaisena osana muiden ohittaminen rauhallisesti. Joillain pikkukoirien omistajilla tuntuu olevan se kuvitelma, ettei tarvitse, kun saahan pikkukoiran vaikka kainaloon nostettua jos se rähisee - tämä vielä saattaa olla höystettynä lässytyksellä "nooo äläs nyt Fifi, älä viitsi, katsos nyt kun toinenkin koira on ihan kiltisti, hehheh" eli jotain ihme näytelmää vain sitä toisen koiran taluttajaa varten.
Minulla on entinen remmirähjääjä-koira. Uskon syynä rähjäämisele alun perin olleen tilanteen, jossa pari noin 10 vuotiasta poikaa päättikin yhtäkkiä ajaa pyörillään kohti koiraa ja väistää viime hetkellä. Tämä laukaisi jotain koirassa ja se oli tilanteessa tosi peloissaan. Kaikki tuntui pelottavan koiraa (pyörät, potkulaudat, autot, toiset koirat).
Kävimme monta kertaa kouluttajan opetuksessa ja pikkuhiljaa olemme päässeet ongelmasta eroon. Tällä hetkellä koira ohittaa esim rähjäävän koiran ilman mitään reaktiota. Vielä vuosi sitten koira olisi haukkunut, rähissyt ja temponut hihnassa.
Ainakin itse tunnen sympatiaa näitä rähjäävien koirien omistajia kohtaan, koska koiralle näköjään voi muodostua pelkoa ja vääränlaista käytöstä tosi pienestäkin ikävästä tilanteesta (itselläni lapsesta saakka koira kokemusta ja tämä ensimmäinen tällainen tilanne. Olenkin vuolaasti aina kehunut kyseistä kouluttajaa ja jos rähjäävien koirien omistajien kanssa olen päässyt juttelemaan. Apua on todellakin saatavilla