Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ette voi ohittaa koiran kanssa muita koiria sujuvasti?

Vierailija
22.12.2021 |

Vaan jäätte pönöttämään esim. kuntoradan sivuun ja odottamaan, että vastaantuleva ohittaa? Tai raahattu koiran jonnekin puun taakse piiloon? Tai otatte pikkukoiran syliin?

On suoraan sanoen veemäistä tulla vastaan nuoren saksanpaimenuroksen kanssa, joka suhtautuu sinänsä rauhallisesti vaikka uteliaasti muihin koiriin, mutta tilanne muuttuu sille hämmentäväksi kun vastaantuleva koira viedään sivuun ”vaanimaan” ja yleensä sinne myös räksyttämään. Miksi ei voi vaan ohittaa määrätietoisesti, toki etäisyyttä pitäen?

Kommentit (122)

Vierailija
41/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaan jäätte pönöttämään esim. kuntoradan sivuun ja odottamaan, että vastaantuleva ohittaa?"

Niin ärsyttävää! Mitähän tapahtuisi, kun jäisi itsekin vaan odottamaan? Kumpi luovuttaisi ekana >:D

Niinpä! Tuttu tilanne täälläkin ja myös saksanpaimenkoiran kanssa. Tosin omani on jo aikuistunut eikä pönöttäjät saa vilkaisua kummempaa huomiota, mutta voin hyvin samaistua ap:n tilanteeseen. Useinhan pönöttäjät on pienehköjä seurakoiria, joiden hallinta ei voi olla ongelma.

Älä lässytä. On ihan viisasta suojella omaa pikkukoiraa noilta saksanpaimenkoirilta, jotka ovat usein huonosti käyttäytyviä, koska monet ottavat niitä "turvakseen" ja siksi jopa pitävät huonoa käytöstä niillä etuna. 

Operate vaan sen omanne kulkemaan koreasti ohi ja itsekin tervehditte noita kauniita sieluja, jotka suojelevat omia pieniä koirasiaan.  Se on ihan mahdollista.  Omassa lähipuistossani on erinomaisesti käyttäytyvä todella isokokoinen saksanpaimenkoira, ja paikalliseen tapaan koirat ovat puistossa vapaana, koska osaavat suomalaisista koirista poiketen todellakin käyttäytyä ihmis- ja koirajoukoissa.  Hupaisaa viihdettä oli kesällä katsoa kun pienen pieni koira meni sille räksyttämään ja aina vain lähemmäksi ja lähemmäksi. Iso koira pysyi täysin coolina, ei katsonut edes päin vaan jatkoi omia juttujaan kaikessa rauhassa.  Ja omistajakaan ei sanalla ei eleellä tilanteeseen puuttunut, vaan koira hoiteli itse tilanteen noin.

Älä itse lässytä. Esimerkiksi reilu vuoden ikäinen saksanpaimen on tosin kooltaan jo iso, mutta sen koulutus on yleensä vasta ihan kesken. Pääkoppa niillä kypsyy vasta parin vuoden paikkeilla, uroksilla vielä myöhemmin. Jos sellainen keskenkasvuinen sitten avaa kitansa, kun joku pikkukoira viedään ”turvaan” tai nostetaan syliin, saa se herkästi hullun ja kouluttamattoman koiran leiman. Naurettavaa ja osoittaa vaan sen, että moni koiranomistaja ei tiedä koirista hölkäsen pöläystä.

Vierailija
42/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tai sitten se "kiltti, koulutettu" sakemaani menee ja puree ihmistä naamaan, eikä sitä komenneta, mitä silloin on vikana? Sattui nimittäin itselleni, koirapuistossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalta kirjoitti:

Niin tai sitten se "kiltti, koulutettu" sakemaani menee ja puree ihmistä naamaan, eikä sitä komenneta, mitä silloin on vikana? Sattui nimittäin itselleni, koirapuistossa.

Ei liity aloituksen aiheeseen mitenkään.

Vierailija
44/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Inhoan näitä lukkiutuneita tilanteita, kun vastaantuleva koirakko jähmettyy tuijottamaan jäykkänä. Ihmiset, ei ole ok käytöstä antaa koiran seistä jäykkänä ja tuijottaa lähestyvää koiraa, se on aggressiivinen signaali. Opettakaa koiranne ohittamaan nätisti! Omani osaa kyllä, mutta joka lenkillä on pakko olla skarppina useampaan otteeseen tunnelman kiristyessä tuijottajien takia.

Vierailija
45/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun koira on koulutettu pennusta lähtien hyvin, ongelmia ei ole. Ongelma löytyy aina hihnan toisesta päästä, taluttajasta.

Vierailija
46/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa itsekin ihmettelen. Pysähdytään ja "jäädään väijymään" vastaantulevaa koiraa.

Vierailija
47/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menen aran koiran kanssa usein tien sivuun. Ohitustilanteet sujuvat suht hyvin, jos pysähdytään ja käsken istumaan. Antaa toisen yleensä silloin mennä nätisti ohi. Liikkeessä ohittaminen on vielä vähän niin ja näin. Harmittaa kyllä, kun joku sitten väen vängällä haluaa tunkea sen koiransa kanssa tututstumaan. Koira menee ihan hysteeriseksi, jos toinen tulee liian lähelle. Ensin rähisee ja yrittää sitten paeta. Ja sitten on taas otettukin kivasti takapakkia koulutuksessa. 

Vierailija
48/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt vuosikausia ja todellakin ärsyttää. Mun kokemuksen mukaan yleisimmin puskaan mennään keskikokoisen koiran kanssa, pikkukoirien annetaan vaan räksyttää ohitettaessa ja isot taas koulutetaan.

Yhden ison koiran kanssa ei ollut mikään ongelma ohittaa näitä, koska koira on kuitenkin helppo kouluttaa ohittamaan ja pitää kontaktissa myös tällaisissa pitkään kestävissä tilanteissa. Mutta nyt, kun on aikuisen lisäksi innokas pentu, niin on vähän haastavampaa päästä nätisti ohi. Normaali ohitus menee jo ihan kivasti, mutta ei silloin, kun ohitettava menee puskaan pällistelemään. 

Uskomattomin tilanne oli, kun itse oli jotain kahdeksannella kuulla raskaana ison pallomahan kanssa ja minulla oli kaksi isoa koiraa, niin yksi eukko meni sekarotuisen kanssa jalkakäytävän reunaan seisomaan. Päätin sitten itsekin pysähtyä, jolloin nainen sanoi "menkää vaan". Totesin, että ei kun ohita sinä, kun sulla on vaan yksi koira. Oli aika hämmentynyt mutta meni lopulta ja ihan hyvin selviytyi. En tiedä onko se vaan laiskuuttaa, epävarmuutta vai mitä.

Omille teineille olenkin antanut ohjeeksi, että jos tulee tällainen tilanne, että vastaantulija pysähtyy, niin pysähtyvät itsekin niin pitkäksi aikaa, että se aikuinen hoitaa sen ohituksen.

Jos se ohittamisen opettaminen on niin saakelin vaikeaa, niin menkää koirakouluun. Ei yksikään koirankouluttaja anna ohjeeksi pysätyä tienreunaan tai siirtyä ojaan. Jos antaa, niin vaihda kouluttajaa.

Vierailija
49/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun koira on koulutettu pennusta lähtien hyvin, ongelmia ei ole. Ongelma löytyy aina hihnan toisesta päästä, taluttajasta.

Ei se ihan noin aina mene. Kuuden kuukauden paikkeilla herää vietit, sitten alkaa murrosikä ja ne pikkupentuvaiheen helpot ohitukset voi vähäksi aikaa unohtua.

Vierailija
50/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota enää mitään riskiä tiettyjen koirien kohdalla. Käveltiin ihan rauhassa, kunnes tämä vastaantuleva koira alkoikin hyökkäillä koiraani kohti. Omistajalla oli siinä pitelemistä ja koira alkoikin näykkiä sitten omistajaansa mahasta. Aika hurjan näköinen tilanne ja nyt varon tiettyjä koiria. Säikäytti kyllä niin paljon. 

Vierailija
51/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on perässä vaanijat... 😁

Vierailija
52/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä pikkuräksyjen kanssa paikalleen jäävät jököttäjät ovat kettumaisia. Kiva jos on itse raajarikkona sillä hetkellä itse ja yksi pikkuräyhy jököttää ja provosoi. Siinähän teet kaksinkertaisen työn ohittaessa sen mokoman räksyn oman koiran kanssa kinttu kipeänä. Onneksi oma koirani on herkkujen perään.

KÄVELKÄÄ PIKKURÄKSYJEN OMISTAJAT NORMAALISTI ETEENPÄIN!

Vierailija
53/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä menen aran koiran kanssa usein tien sivuun. Ohitustilanteet sujuvat suht hyvin, jos pysähdytään ja käsken istumaan. Antaa toisen yleensä silloin mennä nätisti ohi. Liikkeessä ohittaminen on vielä vähän niin ja näin. Harmittaa kyllä, kun joku sitten väen vängällä haluaa tunkea sen koiransa kanssa tututstumaan. Koira menee ihan hysteeriseksi, jos toinen tulee liian lähelle. Ensin rähisee ja yrittää sitten paeta. Ja sitten on taas otettukin kivasti takapakkia koulutuksessa. 

Mutta miksi teet noin, kun se on niin epäluonnollista? Opettaisit ennemmin ohittamaan normaalisti, ei tarvitsisi teidänkään pysähdellä tämän tästä. Jos kuitenkin haluat tehdä noin, pidäthän huolen, että koira on katsekontaktissa sinuun, eikä tuijota vastaantulevaa koiraa.

Vierailija
54/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa olen ihmetellyt vuosikausia ja todellakin ärsyttää. Mun kokemuksen mukaan yleisimmin puskaan mennään keskikokoisen koiran kanssa, pikkukoirien annetaan vaan räksyttää ohitettaessa ja isot taas koulutetaan.

Yhden ison koiran kanssa ei ollut mikään ongelma ohittaa näitä, koska koira on kuitenkin helppo kouluttaa ohittamaan ja pitää kontaktissa myös tällaisissa pitkään kestävissä tilanteissa. Mutta nyt, kun on aikuisen lisäksi innokas pentu, niin on vähän haastavampaa päästä nätisti ohi. Normaali ohitus menee jo ihan kivasti, mutta ei silloin, kun ohitettava menee puskaan pällistelemään. 

Uskomattomin tilanne oli, kun itse oli jotain kahdeksannella kuulla raskaana ison pallomahan kanssa ja minulla oli kaksi isoa koiraa, niin yksi eukko meni sekarotuisen kanssa jalkakäytävän reunaan seisomaan. Päätin sitten itsekin pysähtyä, jolloin nainen sanoi "menkää vaan". Totesin, että ei kun ohita sinä, kun sulla on vaan yksi koira. Oli aika hämmentynyt mutta meni lopulta ja ihan hyvin selviytyi. En tiedä onko se vaan laiskuuttaa, epävarmuutta vai mitä.

Omille teineille olenkin antanut ohjeeksi, että jos tulee tällainen tilanne, että vastaantulija pysähtyy, niin pysähtyvät itsekin niin pitkäksi aikaa, että se aikuinen hoitaa sen ohituksen.

Jos se ohittamisen opettaminen on niin saakelin vaikeaa, niin menkää koirakouluun. Ei yksikään koirankouluttaja anna ohjeeksi pysätyä tienreunaan tai siirtyä ojaan. Jos antaa, niin vaihda kouluttajaa.

Ihmisillä voi olla vaikka fyysisiä sairauksia, joiden vuoksi on helpompi odottaa kuin ohittaa. Eivät asiat ole niin mustavalkoisia. Toisekseen voi olla aiempia tapauksia, joissa tuntematon koira on tullut päälle. Ei sinun kuulu kouluttaa muita ihmisiä ohitustilanteissa.

Vierailija
55/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen, että mistä tämä idea on alunperinkään tullut, että koiran kanssa kuuluu jäädä seisomaan kun tulee toinen koira vastaan. Ei siinä ole mitään logiikkaa. Normaalisti rennosti kävelevä koira lähettää rauhallisia signaaleja muille, pysähtynyt ja tuijottava tulkitaan helposti riitaa haastavaksi. Ja miksi ihmisetkään haluaisivat pysähtyä lenkillä seisoskelemaan tai jopa rynnätä jonnekin puskaan piiloon aina kun toinen koira tulee vastaan? Sen verran on PYSTYTTÄVÄ opettamaan koiralle, että ulkoilu onnistuu ilman tuollaista sekoilua.

Vierailija
56/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos joku on tunkemassa iholle, niin sen voi kieltää.

Vierailija
57/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä voi olla vaikka fyysisiä sairauksia, joiden vuoksi on helpompi odottaa kuin ohittaa. Eivät asiat ole niin mustavalkoisia. Toisekseen voi olla aiempia tapauksia, joissa tuntematon koira on tullut päälle. Ei sinun kuulu kouluttaa muita ihmisiä ohitustilanteissa.

No sitten opettaa sen koiransa tarkkaamaan itseensä, ei tuijottamaan toista koiraa.

Vierailija
58/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ihmettelen, että mistä tämä idea on alunperinkään tullut, että koiran kanssa kuuluu jäädä seisomaan kun tulee toinen koira vastaan. Ei siinä ole mitään logiikkaa. Normaalisti rennosti kävelevä koira lähettää rauhallisia signaaleja muille, pysähtynyt ja tuijottava tulkitaan helposti riitaa haastavaksi. Ja miksi ihmisetkään haluaisivat pysähtyä lenkillä seisoskelemaan tai jopa rynnätä jonnekin puskaan piiloon aina kun toinen koira tulee vastaan? Sen verran on PYSTYTTÄVÄ opettamaan koiralle, että ulkoilu onnistuu ilman tuollaista sekoilua.

Se tulee esim. siitä, että kävellessä koira pääsee kiskaisemaan tasapainon pois alta.

Vierailija
59/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi teet noin, kun se on niin epäluonnollista? Opettaisit ennemmin ohittamaan normaalisti, ei tarvitsisi teidänkään pysähdellä tämän tästä. Jos kuitenkin haluat tehdä noin, pidäthän huolen, että koira on katsekontaktissa sinuun, eikä tuijota vastaantulevaa koiraa.

Tämä juuri. Se sivuun odottamaan jääminen helposti hankaloittaa tilannetta molempien koirien osalta.

Vierailija
60/122 |
22.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistaja ei pysty suojelemaan pentua (tai se synnynnäisesti arkaluonteinen, ehkä myös on valmiiksi stressattu), traumaa tekee sosiaalisista tilanteista haastavampia. Silloin koiran kanssa joutuu kai ennakoimaan tavallista enemmän.

Jos kyseessä ei ole voimakas trauma, koiran kanssa kannattaisi päinvastoin kartuttaa luottamusta siihen, että sosiaalisuus on antoisaa.

Jos koira olisi valmis yrittämään kohtaamisia, mutta isäntä käyttäytyy arasti ja välttelevästi "varmuuden vuoksi," koira ei saa tilaisuuksia kehittää luonnettaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme