Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen raskaana ja harkisten adoptioon antamista, kokemuksia?

Vierailija
03.04.2015 |

Olen 24-vuotias ja huomenna alkaa 10. raskausviikko. Lapsen isä on tietoinen tilanteesta, olen keskustellut hänen kanssaan ja hän tukee minua mihin päätökseen päädynkään.

Adoptiovaihtoehto on pyörinyt mielessä heti raskauden tiedostamisesta lähtien, mutta olen harkinnut yksin ja ammattilaisten kanssa myös muita vaihtoehtoja. Lähipiirissäni on (ja on ollut?) lapsettomuutta, mikä osaltaan varmasti vaikuttaa haluuni antaa lapsi adoptioon. Ei lähipiiriin tai tutuille, mutta jollekin niistä monista suomalaisista perheistä joissa on jo äiti ja isä, muttei lasta.

Suomessa ei vuosittain anneta montaa lasta adoptioon, mutta onko täällä ketään joka on sen tehnyt tai harkinnut tekevänsä? :)

Kommentit (147)

Vierailija
81/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaisperheistä ja viikonloppuvanhemmista on huutava pula.

Vierailija
82/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi ei välttämättä luonteeltaan istu adoptioperheeseen.

Voi olla tavalliset normivanhemmat, jotka ei ymmärrä lasta, koska tämä onkin temperamentiltaan, älyltään tai kiinnostuksen kohteiltaan ihan eri planeetalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä vaiheessa ap sanoi että antaa lapsen pois gradun ja töiden takia?? sanoi vain, että raskaus (ja sitä myötä kanssa adoptio) on mahdollinen nyt kun tekee "vain" gradua, että ei olisi aikaisemmissa opintojen vaiheessa miettinyt muuta kuin aborttia kun olisi sekottanu opiskelut ja oman elämän täysin? nyt voi jatkaa normaalisti elämää synnytykseen saakka. ihan viisaasti ajaltetu mielestäni.

ja te joita huolestuttaa lapsen joutuminen huonoon perheeseen: ainakin pelastakaa lapset ottaa adoptiovanhempien valinnassa huomioon myös biologisten vanhempien toiveet. ja ap itsekin sanoi että nykyään on tuo avoimempi adoptio käytössä, eli siteitä ei katkaista vaikka lapsi adoptoitaisiinkim

Vierailija
84/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:42"]

Olisipa meille mieheni kanssa osunut kaltaisesi enkeli elämään <3 Vuosia toivottiin ja yritettiin ja nyt kolmattakymmenettä vuotta kaksin.

[/quote]

Lemmikkejä voi hankkia ja muuta sisältöä elämään...

Vierailija
85/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:43"]

Taas näitä paskoja provoja. Suomessa annetaan erittäin vähän lapsia adoptioon, eikä todellakaan tuollaisista syistä. Ei kukaan synnyttele "hyvää hyvyyttään" lapsia muille. Mautonta trollailla asialla. En suosittele adoptiota kellekään. Se ei todellakaan takaa lapselle hyvää elämää, lapsi kärsii aina hylkäämisen seurauksista ja adovanhemmatkin voivat olla huonot. Lapsi miettii, miksi minut annettiin pois, vaikka äidillä ei ollut edes vakavia ongelmia, ja Suomessa hyvä sosiaaliturva? Yksinhuoltajat pärjäävät halutessaan hyvin. Sun olisi kannattanut tehdä abortti ajoissa, mutta tuskinpa edes raskaana olet (olet lapseton, joka toivoo ihmisten tekevän lapsia adoptoitavaksi). Äidillekään aaia ei ole helppo, mielenterveysongelmat, syyllisyys ja loppuelämän jatkuva katumus seuraavat erittäin todennäköisesti läpi elämän. Kukaan ei voita, paitsi itsekkäästi lasta haluavat adootiovanhemmat. Ei ole sen arvoista riskeerata oma, ja lapsen elämä.

[/quote]

erittäin vähän, mutta annetaan silti

ja eikös 12. raskausviikko ole vasta se takaraja, eli aplla on vielä mietintäaikaa

Vierailija
86/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko kyllä sanoa, etten ymmärrä abortin tekijöitä. Ainoastaan jossain rasiakaustapauuksessa tao insestissä ymmärrän.

Se, että antaa oman lapsensa adoptoitavaksi tulee jättämään loppuiäksi haavat itseen ja lapseen.

Vierailija
87/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:17"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:06"]

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:02"]

Masentavaa, että mammat tulee heti tänne haukkumaan ap:tä! Mun mielestä adoptio on fiksu ja epäitsekäs ratkaisu, oon itsekin miettinyt et jos raskautuisin vahingossa, se voisi olla ainakin varteenotettava vaihtoehto.

[/quote]

Adoptiolapsena sanoisin, että on äärimmäisen itsekästä antaa lapsensa pois ja katkaista lapselta kaikki siteet biologisiin vanhempiin ja sukulaisiin. 

Ja äidistä eroon joutuminen on vauvalle aina paha, paha paikka ja trauma voi olla elinikäinen. Siinä ei ole rakkauden kanssa enää mitään tekemistä.

[/quote]

Ajatteletko siis niin, että olisi ollut parempi, jos olisit jäänyt syntymättä? Onko elämäsi tosiaan niin onnetonta vain siksi, että olet adoptoitu?
[/quote]

Itse adoptoituna vastaan, että kyllä. Olisin mielummin jäänyt syntymättä. Ei syntymättä jäämistä voisi mitenkään katua. Tehkää mielummin abortti heti alkuraskaudessa, kun että annatte lapsen adoptioon. Kiitos. Lapsen ei pitäisi olla mikään kauppatavara tai perusoikeus jokaiselle, itsekästä ajatella noin.

Vierailija
88/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:20"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:07"]

Haluatko kertoa miksi harkitset lapsen pois antamista?

[/quote]

Vaihtoehtoja on on kolme: lapsen pitäminen, lapsen pois antaminen tai abortti. Lapsen pitäminen ei sovi elämäntilanteeseeni, enkä koe olevani valmis äidiksi, varsinkaan yksinhuoltajaäidiksi. Olen miettinyt (mm. lähipiirini lapsettomuudesta kärsiviä ja heidän kamppailuaan asian kanssa) että adoptio kuulostaa hyvältä: minulla on jotakin mitä en itse tarvitse, mutta mikä on jollekkin muulle maailman hartain toive ja suurin aarre. Ja raskauden ajankohta on sopiva, jos olisin tullut raskaaksi vuosi sitten adoptiokaan ei olisi ollut mahdollisuus. Adoptio tuntuu vain sopivalta ratkaisulta. :)
[/quote]

JOTAKIN, MITÄ EN ITSE TARVITSE?! Anteeksi vaan, mutta lapsi ei ole mikään esine. Suututtaa tuollaiset jutut. Adoptioon antaminen on kaukana tuosta ja rakkaudesta, oikeasti niin tehdään vain pakon edessä erittäin epätoivoisessa tilanteessa. Tästä kyllä huomaa jo kilometrin päähän, että kyseessä on taas tämä sama palstalla tasaisin väliajoin pyörivä, lapsettomuudesta kärsivän ihmisen mauton provoyritys.

Vierailija
89/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:06"]

Masentavaa, että mammat tulee heti tänne haukkumaan ap:tä! Mun mielestä adoptio on fiksu ja epäitsekäs ratkaisu, oon itsekin miettinyt et jos raskautuisin vahingossa, se voisi olla ainakin varteenotettava vaihtoehto.

[/quote]

Adoptiolapsena sanoisin, että on äärimmäisen itsekästä antaa lapsensa pois ja katkaista lapselta kaikki siteet biologisiin vanhempiin ja sukulaisiin. 

Ja äidistä eroon joutuminen on vauvalle aina paha, paha paikka ja trauma voi olla elinikäinen. Siinä ei ole rakkauden kanssa enää mitään tekemistä.

[/quote]

Höpö höpö, en usko ollenkaan, että olet adoptiolapsi. Ei kai kukaan järkevä ihminen voi oikeasti olla sitä mieltä, että biologiset vanhemmat on aina parempi vaihtoehto?

Minusta on hienoa, että AP on päätynyt tällaiseen ratkaisuun. Jos esim. abortti on vastoin omaa eettistä vakaumusta, adopito on erittäin hyvä vaihtoehto. Suomessakin on lukematon määrä vanhempia, joilta puuttuu lapsi.

Vierailija
90/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:06"]

[/quote]

[/quote]

Höpö höpö, en usko ollenkaan, että olet adoptiolapsi. Ei kai kukaan järkevä ihminen voi oikeasti olla sitä mieltä, että biologiset vanhemmat on aina parempi vaihtoehto?

Minusta on hienoa, että AP on päätynyt tällaiseen ratkaisuun. Jos esim. abortti on vastoin omaa eettistä vakaumusta, adopito on erittäin hyvä vaihtoehto. Suomessakin on lukematon määrä vanhempia, joilta puuttuu lapsi.
[/quote]

Ei ole pakko uskoa, mutta siitähän oli taas vasta tehty suomessa joku tutkimuskin, että monet ovat surullisia ja katkeria adoptiotaustastaan. Ja että lapsille olisi parempi elää köyhyydessä omassa kulttuurissaan, kun tulla ostetuksi kasvamaan länsimaihin. Ja tässä on vielä kyse ihan kotimaan adoptiosta. Kyllä, olisin mielummin jäänyt syntymättä, kuten moni muukin adoptoitu. Tästähän ei tietenkään saisi puhua, ettei kenellekään tulisi paha mieli, mutta totta se on.

Vierailija
91/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kommentteja, mutta mielestäni abortti on itsekäs päätös. Adoptiossa en näe mitään itsekästä. Tsemppiä sinulle ap!! ♡

Vierailija
92/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:55"]Kumma palsta. Kun joku kertoo harkitsevansa aborttia, niin moni kehottaa antamaan adoptioon. Ja nyt joku kertoo antavansa lapsen adoptioon, niin sekään ei kelpaa...
[/quote]

Ei ole tullut mieleen, että kirjoittajia on monia ja kaikilla eri mielipiteet? Abortti on ok jos sen tekee ajoissa. Jos joku sen tuomitsee, niin tuomitkoon, aivan sama. Abortti on paljon pienempi paha kuin adoptio, jossa lapsi syntyy kärsimään ja äidillekin se on sosiaalinen itsemurha ja koko loppuelämän trauma.

Vierailija
93/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatteko te jotka sanotte adoption olevan huono juttu ja vahingollista lapselle, että lapsen olisi parempi aina olla biologisilla vanhemmillaan!? Entä jos he ovat narkkareita, alkoholisteja/ väkivaltaisia tai muuten vain laiminlyöviä? Eikö se ole parempi että lapdi menee sellaisille ihmisille jotka sitä OIKEASTI tahtovat ja haluavat antaa parhaat lähtökohdat elämään. Uskomatonta.

Vierailija
94/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:02"]M[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:30"]

onks tässä taustalla raiskaus koska jos on niin abortti. ei ole kenellekkään hyvä kasvattaa raiskaajan jälkeläistä. miksi lapsi saisi elää kun ei saisi isäkään

[/quote]

Ei ole. Lapsen isä on noh, kai sen voi suoraan sanoa että fuckbuddy :D Ja käytettiin ehkäisyä!
[/quote]

No niin, siinä se sitten tuli. Ei sitten tullut mieleen käyttää ehkäisyä?? Aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin vastuuttomat lapset. On aika iso asia tulla raskaaksi, siitä tulee ihan elämänmittainen juttu, teitpä minkä ratkaisun tahansa.
[/quote]

Ok, käytitte ehkäisyä. Olitteko kolmen promillen kännissä vai? Oikein käytettynä ehkäisy on 99% varmuus. Pillerit pettää yleensä vain jos nainen on hemmetin lihava. Oletko sinä sitten läski tyhmyyden lisäksi?
[/quote]

Öö.. En ole tuo ketä lainasit mutta minä olen saanut vahinkovauvan pillereistä huolimatta ja olen normaalipainoinen ja söin niitä säännöllisesti ja tarkalleen. Kaverini myös on saanut pillerivauvan ja nyt uudestaan raskaana ehkäisyrenkaasta huolimatta ja hän myös on kaukana lihavasta saati pulleasta. Uskokaa nyt että se ehkäisy ei ole 100%!!

Vierailija
95/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:08"]En jaksa lukea kommentteja, mutta mielestäni abortti on itsekäs päätös. Adoptiossa en näe mitään itsekästä. Tsemppiä sinulle ap!! ♡
[/quote]

Syntymätön lapsi ei kärsi mitenkään. Välttyy vain monelta murheelta, etenkin jos olisi tehty annettavaksi adoptioon. Abortissa ei ole mitään väärää, kun se tehdään lain mukaan.

Vierailija
96/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:12"]Meinaatteko te jotka sanotte adoption olevan huono juttu ja vahingollista lapselle, että lapsen olisi parempi aina olla biologisilla vanhemmillaan!? Entä jos he ovat narkkareita, alkoholisteja/ väkivaltaisia tai muuten vain laiminlyöviä? Eikö se ole parempi että lapdi menee sellaisille ihmisille jotka sitä OIKEASTI tahtovat ja haluavat antaa parhaat lähtökohdat elämään. Uskomatonta.
[/quote]

Ei ole aina parasta olla biologisilla vanhemmillaan. Parasta olisi, että esim. nuo päihdeongelmaiset vanhemmat käyttäisivät ehkäisyä tai tekisivät abortin. Mutta tässä tapauksessa tuosta ei ollut kyse, vaan paskasta provosta. Kukaan ei anna lasta adoptioon opiskelujen takia, ilman erittäin vakavia päihde- tai mielenterveysongelmia.

Vierailija
97/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy miksi täällä mammat raivoavat lapsen pitämisen puolesta on se, että he eivät kykene tekemään elämällään mitään muuta, kuin antamaan äidin rakkautta omille mukeloillensa. Kaiken ajattelu sen ulkopuolelta on siis täysin mahdotonta. Ei se lapsen pitäminen tee parempaa vanhempaa, joskus jopa päinvastoin!

Lapsen synnyttäminen ja vieläpä pois antaminen, koska ei itse tunnu kykenevän hoitamaan lasta on sellaista äidin rakkautta, että harvalla siihen riittää edes ymmärrystä. Sen sijaan lasten teko tarkoituksella tilanteisiin, joissa omat resurssit (aika, raha jne) eivät riitä niistä huolehtimiseen on kaikkea muuta paitsi rakkautta.

Vierailija
98/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:49"]

eikö itse pitäminen ole vaihtoehto?? moraalitonta pitää huvi ja antaa vastuu toisille

[/quote]

no ei se kuule kaikille ole, mitä vittua sä selität ???

AP tyietää tilanteensa , mutta sinä et tirdä hönestä mitään joten ää jaksa lässyttää japäteä täällä, luuletko että se on jokin helppo ratkaisu ?

itselläni ei ole lapsia joten turha mussuttaa minulle siitä enempää, mutta ,mnä en koe tarvetta tuomita muita , elämässä saa niskaansa kyllä ihan tarpeeksi paskaa meistä jokainen.

Vierailija
99/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et antaisi lastasi lapsettomuudesta kärsivälle sukulaiselle, lapsi saisi kodin suvusta ja omasta geeniperimästään. Miksi antaa pois suvusta.

Ai niin et kestäisi sitä, näkisit lapsen sukujuhlissa yms. Hän olisi aina läsnä. Adoption kautta lapsi olisi pois silmistä ja mielestä 18 vuotta tai aina.

En vain voi käsittää miten aikuinen ihminen kykenee luopumaan lapsesta. Itselleni rakkaus lapsiin on syntynyt jo odotusaikana ja voi että sitä tunnetta kun saa lapsen syliinsä ja rinnoilleen syntymän jälkeen.

Et vielä tunne lastasi, et hänen potkujaan jne. Luulen että raskauden edetessä tulet kypsymään äitiyteen. Raskaushormonit tekevät vielä tehtävänsä.

Muutkin naiset ovat kyenneet opiskelemaan ja tekemään työtä yksinhuoltajana.

kolmen äiti

Vierailija
100/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:20"]Syy miksi täällä mammat raivoavat lapsen pitämisen puolesta on se, että he eivät kykene tekemään elämällään mitään muuta, kuin antamaan äidin rakkautta omille mukeloillensa. Kaiken ajattelu sen ulkopuolelta on siis täysin mahdotonta. Ei se lapsen pitäminen tee parempaa vanhempaa, joskus jopa päinvastoin!

Lapsen synnyttäminen ja vieläpä pois antaminen, koska ei itse tunnu kykenevän hoitamaan lasta on sellaista äidin rakkautta, että harvalla siihen riittää edes ymmärrystä. Sen sijaan lasten teko tarkoituksella tilanteisiin, joissa omat resurssit (aika, raha jne) eivät riitä niistä huolehtimiseen on kaikkea muuta paitsi rakkautta.
[/quote]

Olet adoptiovanhempi, eikö niin? Ei se lapsen adoptoiminenkaan tee kenestään parempaa vanhempaa, joskus jopa päinvastoin. Erittäin itsekästä ainakin.

Yksi maailman tärkeimmistä asioista on juurikin biologisen äidin (ja isän) rakkaus omaa lasta kohtaan.