Olen raskaana ja harkisten adoptioon antamista, kokemuksia?
Olen 24-vuotias ja huomenna alkaa 10. raskausviikko. Lapsen isä on tietoinen tilanteesta, olen keskustellut hänen kanssaan ja hän tukee minua mihin päätökseen päädynkään.
Adoptiovaihtoehto on pyörinyt mielessä heti raskauden tiedostamisesta lähtien, mutta olen harkinnut yksin ja ammattilaisten kanssa myös muita vaihtoehtoja. Lähipiirissäni on (ja on ollut?) lapsettomuutta, mikä osaltaan varmasti vaikuttaa haluuni antaa lapsi adoptioon. Ei lähipiiriin tai tutuille, mutta jollekin niistä monista suomalaisista perheistä joissa on jo äiti ja isä, muttei lasta.
Suomessa ei vuosittain anneta montaa lasta adoptioon, mutta onko täällä ketään joka on sen tehnyt tai harkinnut tekevänsä? :)
Kommentit (147)
Tää ei oo mikää adoptiojuttu, mut vähän samantapainen antavan osapuolen puolelta. Olen kirjoittanut tästä ennenkin tänne vauva.fi, eli joku teistä on voinutkin lukea tämän jutun jo täältä. Poikaystäväni paras ystävä ja hänen vaimonsa eivät saaneet lasta toiveista ja lukuisista yrityksistä huolimatta. Ne yritti monta vuotta, oikeastaan niin kauan kun rahat riitti. No lopulta ne sai lapsen, mutta poikaystäväni avustuksella... eli poikaystäväni on parhaan ystävänsä lapsen biologinen isä :D Ja tässä tapauksessa äiti on oikeasti äiti, eli lasta ei ole hylätty ja hettu jostain orpokodista.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:28"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:17"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:06"] [quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:02"] Masentavaa, että mammat tulee heti tänne haukkumaan ap:tä! Mun mielestä adoptio on fiksu ja epäitsekäs ratkaisu, oon itsekin miettinyt et jos raskautuisin vahingossa, se voisi olla ainakin varteenotettava vaihtoehto. [/quote] Adoptiolapsena sanoisin, että on äärimmäisen itsekästä antaa lapsensa pois ja katkaista lapselta kaikki siteet biologisiin vanhempiin ja sukulaisiin. Ja äidistä eroon joutuminen on vauvalle aina paha, paha paikka ja trauma voi olla elinikäinen. Siinä ei ole rakkauden kanssa enää mitään tekemistä. [/quote] Ajatteletko siis niin, että olisi ollut parempi, jos olisit jäänyt syntymättä? Onko elämäsi tosiaan niin onnetonta vain siksi, että olet adoptoitu? [/quote] No onpa järjetön kysymys. Ei tuollaiseen voi vastata ei, elämä on kallisarvoinen vaikka olisi millaiset lähtökohdat. Kirjoittaja vain kuvasi tosiasian, mikä on seurausta adoptiosta. Vauvan erottaminen äidistään jättää pysyvän trauman, se vaan on niin. Toki adoptio on hyvä juttu, jos biologisella äidillä ei vain ole mitään mahdollisuutta pitää lasta mutta silloin pitää olla oikeasti muut vaihtoehdot poissuljetut, adoptiossa on kyse lapsen koko elämästä eikä siihen noin vain voi päätyä kovin kevyin perustein.
[/quote]
Tuskin yksikään lasta 9kk kantanut antaa lastaan adoptioon kevein perustein.
Minusta tuo kysymys ei ole ollenkaan järjetön. Yleensä tilanteessa, jossa lapsi annetaan adoptioon, äidillä on mielessään kaksi vaihtoehtoa. Yksi on abortti ja toinen adoptio.
Uskon, että lapsi, joka elää biologisten juoppovanhempiensa kanssa, asiat ovat huonommin kuin normaalissa adoptioperheessä. Uskon, että adoptiolapsi voi oireilla, mutta parempiko se abortti sitten olisi ollut?
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:47"]
Olen 24-vuotias ja huomenna alkaa 10. raskausviikko. Lapsen isä on tietoinen tilanteesta, olen keskustellut hänen kanssaan ja hän tukee minua mihin päätökseen päädynkään.
Adoptiovaihtoehto on pyörinyt mielessä heti raskauden tiedostamisesta lähtien, mutta olen harkinnut yksin ja ammattilaisten kanssa myös muita vaihtoehtoja. Lähipiirissäni on (ja on ollut?) lapsettomuutta, mikä osaltaan varmasti vaikuttaa haluuni antaa lapsi adoptioon. Ei lähipiiriin tai tutuille, mutta jollekin niistä monista suomalaisista perheistä joissa on jo äiti ja isä, muttei lasta.
Suomessa ei vuosittain anneta montaa lasta adoptioon, mutta onko täällä ketään joka on sen tehnyt tai harkinnut tekevänsä? :)
[/quote]Itse olisin harkinnut ehkäisyä..hurjalta kuulostaa jos juttu totta oikein hymiöiden kera kirjoitetaan?..huhu!
[/quote]
koska ehkäisykeinothan ovat kaikki 100% varmoja, taliaivo
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:59"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:53"]
No parempi antaa adobtioon vanhemmille jotka rakastaa kun antaa tollasteb vastuuttomien tulla äidiks ja isäks. Kertoo ihmisestä hyvin paljon jos miettii adobtiota. Lapsi saa paljon rakkautta varmasti ei niin omien vanhempien luona.
[/quote]
Enkä tarkoittanut siis loukata ap:ta. Tuen adobtioon antamista jos ihmisestä vaan siltä tuntuu ettei kykene/halua ottamaan ite vastuuta. Ehkä sanoin aika kärkkäästi. Kato ku ite olen ihminen joka ei ikimaailmassa voisi tehä aborttia tai antaa lasta adobtioon
[/quote]
Olisit vakuuttavampi jos osaisit kirjoittaa sanan adoptio oikein.
Täällä on näköjään pitkäperjantain ruoskanheiluttajat vauhdissa. Minusta ap ajattelee ihan fiksusti. Jos abortti ei tunnu hyvältä ajatukselta - vaikka ei sen vastustaja olisikaan - ja lapsi sotkisi pahasti kuviot ja päätysi pahimmillaan koulunkeskeyttäneen yh-äidin ongelmalapseksi (kuten palsta on meille opettanut on yh-äiti tietenkin aina surkea lusmuilija) löytyy tästä maasta varmasti hyviä rakastavia sylejä lapselle.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:30"]
onks tässä taustalla raiskaus koska jos on niin abortti. ei ole kenellekkään hyvä kasvattaa raiskaajan jälkeläistä. miksi lapsi saisi elää kun ei saisi isäkään
[/quote]
Ei ole. Lapsen isä on noh, kai sen voi suoraan sanoa että fuckbuddy :D Ja käytettiin ehkäisyä!
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:20"]
Vaihtoehtoja on on kolme: lapsen pitäminen, lapsen pois antaminen tai abortti. Lapsen pitäminen ei sovi elämäntilanteeseeni, enkä koe olevani valmis äidiksi, varsinkaan yksinhuoltajaäidiksi. Olen miettinyt (mm. lähipiirini lapsettomuudesta kärsiviä ja heidän kamppailuaan asian kanssa) että adoptio kuulostaa hyvältä: minulla on jotakin mitä en itse tarvitse, mutta mikä on jollekkin muulle maailman hartain toive ja suurin aarre. Ja raskauden ajankohta on sopiva, jos olisin tullut raskaaksi vuosi sitten adoptiokaan ei olisi ollut mahdollisuus. Adoptio tuntuu vain sopivalta ratkaisulta. :)
[/quote]
Tää kuulostaa ihan kamalalta. Onko lapsi sulle joku käyttöesine jonka voi laittaa kirppikselle kiertoon kun et itse tarvi? Aborttikin on parempi ratkaisu kun adoptio.
Mitä mieltä lapsen isä, voisiko hän ryhtyä lapsen lähihuoltajaksi?
Kumma palsta. Kun joku kertoo harkitsevansa aborttia, niin moni kehottaa antamaan adoptioon. Ja nyt joku kertoo antavansa lapsen adoptioon, niin sekään ei kelpaa...
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:37"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:49"]
eikö itse pitäminen ole vaihtoehto?? moraalitonta pitää huvi ja antaa vastuu toisille
[/quote]
Voi helvetti. Abortti on tällä palstalla punainen vaate. Ja sitten jos joku päättää kuitenkin synnyttää lapsen, niin turpiin tulee, kun ei itse pysty sitä pitämään. Ap on kuitenkin ajatellut asiaa, eikä adoptiojuttu ole mikään päähänpisto. Vai onko lapsen antaminen adoptoitavaksi pahempaa kuin sen abortoiminen? Jos ei, niin älkää jaksako haukkua ap:tä.
[/quote]
Olisiko se ehkäisy mitään?? Ei tarvitsisi tehdä aborttia tai adoptioon. Ehkäisy on kaikkien ulottuvilla, minkä helvetin takia sitä ei käytetä vaikka sp:n tapauksessa? Ei ole mistään kokemattomasta teinistä kyse.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:47"]
[/quote]Itse olisin harkinnut ehkäisyä..hurjalta kuulostaa jos juttu totta oikein hymiöiden kera kirjoitetaan?..huhu!
[/quote]
koska ehkäisykeinothan ovat kaikki 100% varmoja, taliaivo
[/quote]
Jos ei 100% varmoja, niin 99,7% kuitenkin, urpo.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:30"]
onks tässä taustalla raiskaus koska jos on niin abortti. ei ole kenellekkään hyvä kasvattaa raiskaajan jälkeläistä. miksi lapsi saisi elää kun ei saisi isäkään
[/quote]
Ei ole. Lapsen isä on noh, kai sen voi suoraan sanoa että fuckbuddy :D Ja käytettiin ehkäisyä!
[/quote]
No niin, siinä se sitten tuli. Ei sitten tullut mieleen käyttää ehkäisyä?? Aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin vastuuttomat lapset. On aika iso asia tulla raskaaksi, siitä tulee ihan elämänmittainen juttu, teitpä minkä ratkaisun tahansa.
Oikeesti ! Teet varmasti hienon teon, kun joku lapseton saa adoptioon lapsen. kuten jotkut aiemmin sanonut, että olet itsekäs. Minusta näin ei ole. Suomi on pullollaan täynä itsekkäitä äitiä, ja siinä tapauksessa olisi erittäin hyvä jos lapsi saisi turvallisen elinympäristön. En sanoisi sinua huonoksi äidiksi, mutta pahimmassa tapauskessa saattaisi tulla uupumus ja väsymys/masennus, joka ei ole lapsen edunmukaista sekään. tsemppiä tulevaan.
adobtio.
M[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:47"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:30"]
[/quote]
[/quote]
No niin, siinä se sitten tuli. Ei sitten tullut mieleen käyttää ehkäisyä?? Aikuiset ihmiset käyttäytyvät kuin vastuuttomat lapset. On aika iso asia tulla raskaaksi, siitä tulee ihan elämänmittainen juttu, teitpä minkä ratkaisun tahansa.
[/quote]
Ok, käytitte ehkäisyä. Olitteko kolmen promillen kännissä vai? Oikein käytettynä ehkäisy on 99% varmuus. Pillerit pettää yleensä vain jos nainen on hemmetin lihava. Oletko sinä sitten läski tyhmyyden lisäksi?
Kuulkaas nyt kaikki. Ois toki hirveän mukavaa jos kaikki lapset syntyisivät iloisesti naimisissa oleville pareille ja saisivat kasvaa rakastavan ja biologisen isän ja äidin kanssa mutta vittu kun se elämä ei aina mene niin. Kaikenlaista sattuu ja siksi on yh-äitejä, adoptioita ja ikävä kyllä jopa abortteja vaikka se ei teidän kultalusikka perseessä syntyneiden palstamammojen päähän mahdukaan. Henkilökohtaisesti vastustan aborttia ihan kaikissa tilanteissa ja suhtaudun adoptioon aika kriittisesti (bioäidille ja lapselle aiheutuva henkinen taakka voi kasvaa todella suureksi) mutta totta kai adoptio on paljon parempi vaihtoehto kuin abortti.
Mieti ap kuitenkin tarkkaan että voisitko sittenkin pitää lapsen. Adoptio on pysyvä ratkaisu eli et saa lasta takaisin vaikka myöhemmin alkaisi kaduttaa.
Jotenkin puistattaa tuo ap:n ajatus antaa lapsi adoptioon gradun ja töiden vuoksi. Lapsi saa tietää nämä syyt viimeistään täytettyään 18 mutta ei varmasti voi ymmärtää, miksi äidille oli vuoden viivästyminen opiskeluissa tärkeämpää kuin oma lapsi! Ajattele mitä tuollainen tieto tekee lapselle. Sitä paitsi lapsi voi päätyä ihan miten huonoon perheeseen tahansa, köyhäänkin. Sinä ap voisit alun hankaluuksien ja muutaman vuoden opiskelujen viivästymisen jälkeen tarjota lapsellesi hyvän elämän.
Miksi abortti ei ole vaihtoehto? Itse tein samassa tilanteessa abortin, ei jäänyt ketään miettimään kohtaloaan ja traumatisoitumaan.
Mahtavaa että joku ajattelee noin. Antaa lapselle elämän ja jollekin pariskunnalle mahdollisuuden vanhemmuuteen. Nostan hattua.
Adoptioon antaminen opintojen takia?! En ole tyhmemepää kuullut. Onko joku avioliitossa oleva proffa sen isä, vai? (WTF?!)
En tavannut isäni sukulaisia koko lapsudessani niin, että olisin voinut tuntea heidät. Kun aikuisena tapasimme, tajusin heti, että olen isäni sukulaisten kaltainen, erilainen, samalla tavalla erilainen kuin he. Tulin kotiin.
Äitini sukulaiset ovat rasittavia, hiljaisia, luurangot kaapeissa kolisee ja kaikki ovat niin paskajäykkiä. Isäni sukulaiset nostavat kissan pöydälle ja nauravat vaikeille asioille, joita riittää.
Itse koen, että lapselle on tärkeää tuntea molemmat biologiset vanhempansa.
Olisipa meille mieheni kanssa osunut kaltaisesi enkeli elämään <3 Vuosia toivottiin ja yritettiin ja nyt kolmattakymmenettä vuotta kaksin.
Taas näitä paskoja provoja. Suomessa annetaan erittäin vähän lapsia adoptioon, eikä todellakaan tuollaisista syistä. Ei kukaan synnyttele "hyvää hyvyyttään" lapsia muille. Mautonta trollailla asialla. En suosittele adoptiota kellekään. Se ei todellakaan takaa lapselle hyvää elämää, lapsi kärsii aina hylkäämisen seurauksista ja adovanhemmatkin voivat olla huonot. Lapsi miettii, miksi minut annettiin pois, vaikka äidillä ei ollut edes vakavia ongelmia, ja Suomessa hyvä sosiaaliturva? Yksinhuoltajat pärjäävät halutessaan hyvin. Sun olisi kannattanut tehdä abortti ajoissa, mutta tuskinpa edes raskaana olet (olet lapseton, joka toivoo ihmisten tekevän lapsia adoptoitavaksi). Äidillekään aaia ei ole helppo, mielenterveysongelmat, syyllisyys ja loppuelämän jatkuva katumus seuraavat erittäin todennäköisesti läpi elämän. Kukaan ei voita, paitsi itsekkäästi lasta haluavat adootiovanhemmat. Ei ole sen arvoista riskeerata oma, ja lapsen elämä.
[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:49"]
eikö itse pitäminen ole vaihtoehto?? moraalitonta pitää huvi ja antaa vastuu toisille
[/quote]
Voi helvetti. Abortti on tällä palstalla punainen vaate. Ja sitten jos joku päättää kuitenkin synnyttää lapsen, niin turpiin tulee, kun ei itse pysty sitä pitämään. Ap on kuitenkin ajatellut asiaa, eikä adoptiojuttu ole mikään päähänpisto. Vai onko lapsen antaminen adoptoitavaksi pahempaa kuin sen abortoiminen? Jos ei, niin älkää jaksako haukkua ap:tä.