Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen raskaana ja harkisten adoptioon antamista, kokemuksia?

Vierailija
03.04.2015 |

Olen 24-vuotias ja huomenna alkaa 10. raskausviikko. Lapsen isä on tietoinen tilanteesta, olen keskustellut hänen kanssaan ja hän tukee minua mihin päätökseen päädynkään.

Adoptiovaihtoehto on pyörinyt mielessä heti raskauden tiedostamisesta lähtien, mutta olen harkinnut yksin ja ammattilaisten kanssa myös muita vaihtoehtoja. Lähipiirissäni on (ja on ollut?) lapsettomuutta, mikä osaltaan varmasti vaikuttaa haluuni antaa lapsi adoptioon. Ei lähipiiriin tai tutuille, mutta jollekin niistä monista suomalaisista perheistä joissa on jo äiti ja isä, muttei lasta.

Suomessa ei vuosittain anneta montaa lasta adoptioon, mutta onko täällä ketään joka on sen tehnyt tai harkinnut tekevänsä? :)

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ero biologisesta äidistä, kahden kuukauden hoiva sijaiskodissa ja sitten siirtäminen adoptiokotiin on vauvalle merkityksellistä. Kaikki varhaisen vuorovaikutuksen merkitykseen tutustuneet tietävät, että ensimmäisen elinvuosi on ihmisen elämässä kaikkein tärkein ja se vaikuttaa perusturvallisuuden tunteeseen. 

Vierailija
22/147 |
04.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adoptio on niin ääriratkaisu, että siinä on äidillä aina taustalla jotain hyvin vakavia ongelmia itsensä ja lähiyhteisönsä kanssa. Ainakin itsetunto ja luottamus omaan kykyyn toimia äitinä on heikko. Ehkä silloin on parempikin, että lapsi saa turvallisemmat vanhemmat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tällä hetkellä ajattelet asista?

Vierailija
24/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö itse pitäminen ole vaihtoehto?? moraalitonta pitää huvi ja antaa vastuu toisille

Vierailija
25/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No parempi antaa adobtioon vanhemmille jotka rakastaa kun antaa tollasteb vastuuttomien tulla äidiks ja isäks. Kertoo ihmisestä hyvin paljon jos miettii adobtiota. Lapsi saa paljon rakkautta varmasti ei niin omien vanhempien luona.

Vierailija
26/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:49"]

eikö itse pitäminen ole vaihtoehto?? moraalitonta pitää huvi ja antaa vastuu toisille

[/quote]

Ei ole. Ja en luonnehtisi raskautta ja synnytystä pelkästää huviksi enkä pelkästään lapsen kasvatusta ja vanhemmuutta vastuuksi ja "taakaksi". Elämä ei ole mustavalkoista :)

Vierailija
27/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:53"]

No parempi antaa adobtioon vanhemmille jotka rakastaa kun antaa tollasteb vastuuttomien tulla äidiks ja isäks. Kertoo ihmisestä hyvin paljon jos miettii adobtiota. Lapsi saa paljon rakkautta varmasti ei niin omien vanhempien luona.

[/quote]

Sanoinkin jo aiemmassa viestissäni, että en ole pitämässä lasta eikä se ole minulle edes vaihtoehtona. Vaikkakaan en itseäni kovin vastuuttomaksi lue sen vuoksi, että punnitsen kaikkia vaihtoehtoja.

Vierailija
28/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avoin adoptio? Jos psyykkeesi ei jostain syytä kestä äitinä olemista voisi avoin adoptio toimia. Käytätkö huumeita?

Vierailija
29/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen elämäntilanne sulla on muuten, koska raskaus vaikuttaa niin moneen asiaan; työt, opiskelut, ihmissuhteet... hattua nostan ei kapeakatseisesta ajattelusta!!

Vierailija
30/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Enkä tarkoittanut siis loukata ap:ta. Tuen adobtioon antamista jos ihmisestä vaan siltä tuntuu ettei kykene/halua ottamaan ite vastuuta. Ehkä sanoin aika kärkkäästi. Kato ku ite olen ihminen joka ei ikimaailmassa voisi tehä aborttia tai antaa lasta adobtioon

Vierailija
31/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:56"]

Sanoinkin jo aiemmassa viestissäni, että en ole pitämässä lasta eikä se ole minulle edes vaihtoehtona. Vaikkakaan en itseäni kovin vastuuttomaksi lue sen vuoksi, että punnitsen kaikkia vaihtoehtoja.

[/quote]Miksi et aio pitää lasta?

Vierailija
32/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on adoptio, ei adobtio.

Vierailija
33/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:59"]

[/quote]

Enkä tarkoittanut siis loukata ap:ta. Tuen adobtioon antamista jos ihmisestä vaan siltä tuntuu ettei kykene/halua ottamaan ite vastuuta. Ehkä sanoin aika kärkkäästi. Kato ku ite olen ihminen joka ei ikimaailmassa voisi tehä aborttia tai antaa lasta adobtioon

[/quote]

eli olet ihminen joka ei pysty ajattelemaan lapsen parasta ja miettimään vaihtoehtoja. ajattelet vaan itseäsi ja omaa mainettasi, et sitä mikä olisi lapsen kannalta paras. (enkä nytt tarkoita että olsiit huono vanhempi, jos siis olet vanhempi)

Vierailija
34/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentavaa, että mammat tulee heti tänne haukkumaan ap:tä! Mun mielestä adoptio on fiksu ja epäitsekäs ratkaisu, oon itsekin miettinyt et jos raskautuisin vahingossa, se voisi olla ainakin varteenotettava vaihtoehto.

Vierailija
35/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:01"]

[/quote]

Mikäs ihmeen kielipoliisi täältä iski. Ihmiset esim minä olemme saattaneet vasta iha äskettäin herätä joten anteeksi kielivirheeni

Vierailija
36/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:58"]

Avoin adoptio? Jos psyykkeesi ei jostain syytä kestä äitinä olemista voisi avoin adoptio toimia. Käytätkö huumeita?

[/quote]

En käytä huumeita tai muitakaan päihteitä. :)

Vierailija
37/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:02"]

Masentavaa, että mammat tulee heti tänne haukkumaan ap:tä! Mun mielestä adoptio on fiksu ja epäitsekäs ratkaisu, oon itsekin miettinyt et jos raskautuisin vahingossa, se voisi olla ainakin varteenotettava vaihtoehto.

[/quote]

Adoptiolapsena sanoisin, että on äärimmäisen itsekästä antaa lapsensa pois ja katkaista lapselta kaikki siteet biologisiin vanhempiin ja sukulaisiin. 

Ja äidistä eroon joutuminen on vauvalle aina paha, paha paikka ja trauma voi olla elinikäinen. Siinä ei ole rakkauden kanssa enää mitään tekemistä.

Vierailija
38/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko kertoa miksi harkitset lapsen pois antamista?

Vierailija
39/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:02"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 09:01"]

[/quote]

Mikäs ihmeen kielipoliisi täältä iski. Ihmiset esim minä olemme saattaneet vasta iha äskettäin herätä joten anteeksi kielivirheeni
[/quote]

Minäkin heräsin ihan äsken mutta en edes unissani kirjoittaisi adobtio:)

Vierailija
40/147 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 08:59"]

Minkälainen elämäntilanne sulla on muuten, koska raskaus vaikuttaa niin moneen asiaan; työt, opiskelut, ihmissuhteet... hattua nostan ei kapeakatseisesta ajattelusta!!

[/quote]

Opiskelen yliopistossa, tämä kevät on vielä ns. kontaktiopetusta jonka jälkeen keskityn graduun. Teen opiskelun ohella alaani liittyviä töitä, joita voin jatkaa myös raskauden edetessä. Olen sinkku. Kiitos positiivisestä viestistä! :)