Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi nykyinen 500e toimeentulotuki hyvä niin kuin se on? Pitäisikö sen olla enemmän/vähemmän? Perustelut mukaan!

Vierailija
21.12.2021 |

Mitkä ovat sinun ajatuksesi perustoimeentulotuesta?

Kommentit (457)

Vierailija
361/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun ihmiset mieluummin loisivat tukirahoilla kotona, eivätkä mene töihin tienaamaan elantoaan "koska ei kannata, kun tukia saa enemmän", niin silloin rahaa sohvalla makoiluun maksetaan aivan liikaa. Pikkuhiljaa pitäisi luopua tästä mallista, että laiskojen ihmisten ylläpitoa kustannetaan, eikä ihmisen itsensä tarvitse tehdä yhtään mitään rahansa eteen. Joku porrasteinen malli, missä "ensihätään" saa toimeentulotukea, mutta se laskisi jyrkästi viimeistään 2-3 kuukauden jälkeen motivoisi laiskoja töihin. sairaat ja vanhukset ovat eri juttu, mutta terveelle, työikäiselle voisi jo vaihteeksi tarjota keppiä, kun ei porkkana maistu. 

Aktiivimallin koko keston minun työmarkkinatukeani leikattiin. Se ei kuitenkaan innostanut yhtään työnantajaa edes pyytämään minua haastatteluun. Millaisen kepin ajattelet tehoavan tällaisissa tapauksissa?

Miten muuten erotat laiskat työhaluisista?

Työhaluisista erotan laiskat siten, että työhaluiset opiskelee omalla ajalla ja tekevät jotain mielekästä, josta he kertovat työhaastattelussa. Yleensä ovat jopa erittäin HYVIÄ harrastuksessaan ja voisivat tehdä sillä rahaa. 

Vai niin. Minä en enää saa opiskella työajalla. Nyt alkoi kiinnostaa tuollainen harrastus, jolla voisi tehdä rahaa. Mikä sellainen olisi?

Et kai vakavissasi kysy tällaista?

Käytännössä mikä tahansa harrastus. En sanonut että sillä harrastuksella voi rikastua, joka on täysin eri asia.

Oletan, ettet vieläkään ymmärrä, mitä tämä tarkoittaa. Se tarkoittaa esimerkiksi musiikkia, käsitöitä, ruoanlaittoa, leipomista, ohjelmointia, puutöitä, metallitöitä, kalastus, erätaidot, autojen rassaaminen. Vieläkö listataan?

Listaa pois vain, mutta täsmennä nyt tuota jo tekemääsi listaa kunkin harrastuksen kohdalta siten, että kerrot, millä tavalla niillä voi tehdä rahaa. Muun muassa tarvittavat työkalut ja materiaalit kiinnostavat.

Erityisesti minua kiinnostaa se, miten ajattelet TE-toimiston suhtautuvan työttömän harrastukseen, jolla tämä tekee rahaa. Varsinkin tällaisena entisenä ammatinharjoittajana kiinnostaa se, millä tavalla sinun käsityksesi poikkeaa työvoimaviranomaisten näkemyksestä.

Elä viitsi esittää tyhmää. Kysyit, miten erotan laiskan työnhaluisesta. Kerroin sen sinulle. TE-toimisto ei estä harrastamasta. Jos harrastat ainoastaan tehdäksesi rahaa niin ei se ole enää harrastus vaan ammatti. Jos sinulla ei ole harrastuksia, niin en minä sille voi mitään, eikä harrastusta voi kenellekään pakottaa.

Jos taas haluat opiskella, niin rahaa siihen et tarvi. Sen kun menet kirjastoon.

OK, sinä et siis tiedä yhtään mitään siitä, mistä olet esittämässä mielipiteitäsi. Saakos kysyä, mitä tuollaisilla älynlahjoilla pystyy tekemään työkseen?

Siis mistä kohdasta en tiennyt? Olen aloittanut pohjalta ja nyt tienaan sata tonnia vuodessa ja olen ollut useilla aloilla töissä. Ilmeisesti aika monta asiaa? Ehkä olet liian älykäs tekemään töitä?

Mistään kohdasta, sinä hyvä satatonnia vuodessa tekevä trollireppana.

Ymmärrän, että on vaikea kuulla sitä, että on vastuussa omasta elämästä. Suurimmassa osassa maailmaa se on itsestään selvää, että toimeentulo on ensisijaisesti kiinni omasta itsestä. Täällä Suomessa tuo tuppaa hämärtymään ja muiden pitäisi kustantaa oma jaksamattomuus. Osaamistaan joutuvat myös työssäkäyvät ylläpitämään jatkuvasti, jotta pysyvät työelämän mukana.

Et osannut vastata yhteenkään kysymykseen itse esittämistäsi väitteistä, joten palasit hatariin yleistyksiin. Onhan tuokin tietysti yksi tapa yrittää peitellä sitä, ettei yhtään tiedä, mistä puhuu.

Ai miten esimerkiksi musiikilla tehdään rahaa? Tai miten leipomalla tehdään rahaa? Tarviiko se oikeasti esimerkkejä? Avaa facebookki ja katso itse.

Vierailija
362/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritin selventää alkuperäiselle valittajalle, että työnantaja ei ole selvännäkijä, vaan joutuu käyttämään epäsuoria menetelmiä henkilön työhalukkuuden selvittämiseen, jos suoria tapoja sen selvittämiseen ei ole tarjolla.

En ole aiemmin kuullutkaan tällaisesta työhalukkuuden selvittelystä mutta kuulisin mielelläni siitä lisää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun ihmiset mieluummin loisivat tukirahoilla kotona, eivätkä mene töihin tienaamaan elantoaan "koska ei kannata, kun tukia saa enemmän", niin silloin rahaa sohvalla makoiluun maksetaan aivan liikaa. Pikkuhiljaa pitäisi luopua tästä mallista, että laiskojen ihmisten ylläpitoa kustannetaan, eikä ihmisen itsensä tarvitse tehdä yhtään mitään rahansa eteen. Joku porrasteinen malli, missä "ensihätään" saa toimeentulotukea, mutta se laskisi jyrkästi viimeistään 2-3 kuukauden jälkeen motivoisi laiskoja töihin. sairaat ja vanhukset ovat eri juttu, mutta terveelle, työikäiselle voisi jo vaihteeksi tarjota keppiä, kun ei porkkana maistu. 

Aktiivimallin koko keston minun työmarkkinatukeani leikattiin. Se ei kuitenkaan innostanut yhtään työnantajaa edes pyytämään minua haastatteluun. Millaisen kepin ajattelet tehoavan tällaisissa tapauksissa?

Työhaluisista erotan laiskat siten, että työhaluiset opiskelee omalla ajalla ja tekevät jotain mielekästä, josta he kertovat työhaastattelussa. Yleensä ovat jopa erittäin HYVIÄ harrastuksessaan ja voisivat tehdä sillä rahaa. 

Vai niin. Minä en enää saa opiskella työajalla. Nyt alkoi kiinnostaa tuollainen harrastus, jolla voisi tehdä rahaa. Mikä sellainen olisi?

Käytännössä mikä tahansa harrastus. En sanonut että sillä harrastuksella voi rikastua, joka on täysin eri asia.

Oletan, ettet vieläkään ymmärrä, mitä tämä tarkoittaa. Se tarkoittaa esimerkiksi musiikkia, käsitöitä, ruoanlaittoa, leipomista, ohjelmointia, puutöitä, metallitöitä, kalastus, erätaidot, autojen rassaaminen. Vieläkö listataan?

Listaa pois vain, mutta täsmennä nyt tuota jo tekemääsi listaa kunkin harrastuksen kohdalta siten, että kerrot, millä tavalla niillä voi tehdä rahaa. Muun muassa tarvittavat työkalut ja materiaalit kiinnostavat.

Erityisesti minua kiinnostaa se, miten ajattelet TE-toimiston suhtautuvan työttömän harrastukseen, jolla tämä tekee rahaa. Varsinkin tällaisena entisenä ammatinharjoittajana kiinnostaa se, millä tavalla sinun käsityksesi poikkeaa työvoimaviranomaisten näkemyksestä.

Elä viitsi esittää tyhmää. Kysyit, miten erotan laiskan työnhaluisesta. Kerroin sen sinulle. TE-toimisto ei estä harrastamasta. Jos harrastat ainoastaan tehdäksesi rahaa niin ei se ole enää harrastus vaan ammatti. Jos sinulla ei ole harrastuksia, niin en minä sille voi mitään, eikä harrastusta voi kenellekään pakottaa.

Jos taas haluat opiskella, niin rahaa siihen et tarvi. Sen kun menet kirjastoon.

OK, sinä et siis tiedä yhtään mitään siitä, mistä olet esittämässä mielipiteitäsi. Saakos kysyä, mitä tuollaisilla älynlahjoilla pystyy tekemään työkseen?

Siis mistä kohdasta en tiennyt? Olen aloittanut pohjalta ja nyt tienaan sata tonnia vuodessa ja olen ollut useilla aloilla töissä. Ilmeisesti aika monta asiaa? Ehkä olet liian älykäs tekemään töitä?

Ymmärrän, että on vaikea kuulla sitä, että on vastuussa omasta elämästä. Suurimmassa osassa maailmaa se on itsestään selvää, että toimeentulo on ensisijaisesti kiinni omasta itsestä. Täällä Suomessa tuo tuppaa hämärtymään ja muiden pitäisi kustantaa oma jaksamattomuus. Osaamistaan joutuvat myös työssäkäyvät ylläpitämään jatkuvasti, jotta pysyvät työelämän mukana.

Et osannut vastata yhteenkään kysymykseen itse esittämistäsi väitteistä, joten palasit hatariin yleistyksiin. Onhan tuokin tietysti yksi tapa yrittää peitellä sitä, ettei yhtään tiedä, mistä puhuu.

Ai miten esimerkiksi musiikilla tehdään rahaa? Tai miten leipomalla tehdään rahaa? Tarviiko se oikeasti esimerkkejä? Avaa facebookki ja katso itse.

Kyllähän sinun nyt täytyy pystyä antamaan esimerkkejä ihan itse. Eikä sitten mitään yksittäistapauksia.

Vierailija
364/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sama asia kun sanoo että katso telkkarista miten palloa potkimalla tehdään miljoonia. Ja kyllähän palloa osaa kuka vain potkia.

Vierailija
365/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu kyllä maksaa nää pesukoneet, se on ihan varmaa. Kahvinkeittimet ja mikrot myös.

Henkilökortit myös.

Ei siitä viisisatasesta osteta, kuin se ruoka ja hygienia ja vaatteet ja puhelin.

Vierailija
366/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on totta. Tunnen toisaalta useita (sinkkuja) jotka ihan oikeasti valitsevat mieluummin vapaa-ajan työnteon sijaan. Ja onnistuvat myös säästämään rahaa sukan varteen. Sinkkutaloudet saavat reilun tonnin kuitenkin käyttöönsä (ennen vuokraa). Sen jälkeen on oma valinta minne rahansa tunkee.

Siitä vuokra lohkaisee ison siivun. Kasvukeskuksissa noin 550-600 euroa per yksiö. 400 euron vuokralla et saa toimeentulotukea ollenkaan eli tuet jää sinne 800-900 euron huiteille. Siihen sitten välttämättömyydet kuten ruoka ja muut kulut päälle.

Jos autoa ei omista ja käy ravintolassa, baarissa, vaateostoksilla tai leffoissa vain satunnaisesti muutaman kerran vuodessa, kyllä sillä elää. Mutta jos jotakin tärkeää esim. pesukone menee rikki, uusi pitää ostaa osamaksulla. Nuoremmilla työttömillä päälle puskee usein myös opintolaina joka on Nordeassa semmoinen 60-100 euroa per kuukausi.

Jäljelle jäävä raha ruokaan vaihtelee noin 200-300 euroa. Eli viikon ruokabudjetti on 50-75 euroa. Kyllä silläkin elää mutta toivottavasti makaroni ja alennusjauheliha maistuu. Ja jos tosiaan tuli ylimääräisiä odottamattomia kuluja, viimeinen viikko voi olla nuudeleilla kärvistelyä kunnes osamaksut on maksettu.

Tässä en ole oikeastaan olennaisesti eri mieltä muuta kuin kohdasta "osamaksulla pesukone". Pesukone on perustarpeita ja sen maksaa sossu. Kaikilla ei myöskään ole opintolainaa, mutta toki sillä saa skenaariota vääristettyä tilanteen mukaan. Joka tapauksessa sama tilanne on niillä jotka ovat matalapalkka-alalla, paitsi koska heillä on se auto, jotta pääsevät töihin, niin eivät saa sossua maksamaan pesukonetta. Tai sitten viettävät tunteja päivässä joukkoliikenteessä, jotta pääsevät töihin. Yhtä kaikki, moni valitsee mieluummin nykyisellä tukitasolla kotiin jäämisen "paskaduunien" (heidän sana, ei minun) tekemisen sijaan.

Samalla perusteella voidaan väittää, että työnantaja maksaa työntekijän omakotitalon, kesämökin, veneen, lomamatkat, ruoan ja kaikki muutkin laskut - mihin ihmeeseen työntekjä saa tuhlattua sen palkkansa?

Kelan sivuilta löytyy oikeaa tietoa ja löytyy toimeentulotukilaskuri, jolla voi laskea oman talouden miniminormin. Itse kukin voi kokeilla, kuinka tuo summa riittää elämiseen ja laittaa "ylenpalttisesta yltäkylläisyydestä" säästyneet tonnit säästöön.

Sossu ei maksa pesukoneita tai muitakaan kodinkoneita. Perheessä pitää olla merkittäviä sairauksia ja todella pahoja ongelmia ennen kuin kodinkoneisiin myönnetään tukea. Useammalla toimeentulotukea saavalla voi olla pesukone, mutta se on ostettu 500 euron perusosalla tai perheen vanhempien perusosilla (olettaen, että lasten perusosa menee lasten elinkuluihin).

Ne, jotka kehtaavat kerjätä voivat eri tahojen kautta saada pesukoneen ja muitakin kodin hankintoja, mutta suurin osa ei kehtaa kerjätä ja ruikuttaa omaa köyhyyttään. Pahimmat ruikuttavat tukea kaikista mahdollisista paikoista ja sitten levittävät tietoa, kuinka paljon köyhä saa kun vain viitsii pyytää.

mä sain maksusitoomuksen  pesukoneeseen giganttiin harkinnnvaraisena tt-tukena. olen sinkkumies ja talossa ei ole pesutupaa joten myönnettiin. on niin kuntakohtaista kenelle myönnetään...

Vierailija
367/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu kyllä maksaa nää pesukoneet, se on ihan varmaa. Kahvinkeittimet ja mikrot myös.

Henkilökortit myös.

Ei siitä viisisatasesta osteta, kuin se ruoka ja hygienia ja vaatteet ja puhelin.

Toimeentulotuki on nykyään Kelan etuus ja siitä ei makseta mitään kodinkoneita. Lopeta valheiden levittäminen.

Vierailija
368/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on sama asia kun sanoo että katso telkkarista miten palloa potkimalla tehdään miljoonia. Ja kyllähän palloa osaa kuka vain potkia.

Tuo neropattihan sanoi, ettei hän mitään rikastumista tarkoittanut.

Kaikki jalkapalloa joskus potkineet työttömät nyt vapaaehtoisesti pitämään junnuille jalkapalloharjoituksia pikkurahasta. Onnea palkanmaksajan löytämiseen ja vanhempien vakuuttamiseen siitä, että jalkapallosta on kysymys.

Vierailija
369/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on nykyään Kelan etuus ja siitä ei makseta mitään kodinkoneita. Lopeta valheiden levittäminen.

Kunnat jakavat avokätisesti täydentävää toimeentulotukea.

Vierailija
370/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun Kela maksaa asumisen, sähkön, veden, kotivakuutuksen, terveydenhuollon lääkkeineen, silmälasit joka 3. vuosi, rikkoutuneet jääkaapit ja pesukoneet (jos ei mene kotivakuutuksen), niin

keskustellaan siitä riittääkö tuo yksin elävän

n. 500 euroa (on kai muutaman kympin enemmänkin) /klo siihen, mihin se on tarkoitettu eli

- ruokaan

- vaatteisiin

- hygieniatuotteidiin

- puhelimeen

- lehden tilaukseen

- johonkin virkistykseen

Mielipiteitä?

Itse asiassa toimeentulotuessa otetaan huomioon kaikki tulot, joten vakuutusyhtiön mahdollinen korvaus vähentää myönnettävää toimeentulotukea. Katos, mitä tahansa vakuutusyhtiö korvaakin, niin se ei perustoimeentulotuessa hyväksyttävä meno, joten korvaus on tuloa, mutta uuden ostamista ei hyväksytä laskelmaan menoksi.

https://www.kela.fi/toimeentulotuki-asumismenot

"Menoina ei hyväksytä esimerkiksi:

- pyykkitupamaksuja (sisältyy perusosaan)

- autopaikkamaksuja (ellei tarve johdu terveydellisistä syistä)

- kodinkoneisiin ja huonekaluihin liittyviä menoja. Niihin on mahdollista hakea täydentävää toimeentulotukea kunnasta.

- pääoma- tai rahoitusvastikkeen yhtiölainan lyhennykseen käytettävää osuutta

- osaomistukseen oikeuttavan osamaksun maksamista varten otettujen lainojen korkoja.

Asumismenot huomioidaan kohtuullisen suuruisina kuntakohtaisiin rajoihin saakka."

Vierailija
371/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja turha saikuttaminen pois, 5 poissaolopäivää vuodessa niin potkut, kahvitauko yli 10 min niin potkut. Lusmuja työpaikoilla riittää

Sairaalassa hoitajat pitää tunnin kahvitauot. Ilmankos on kiire

Sama tuppaa olemaan kaupungin hommissa, kahvitauko virallisesti 12 minuuttia mutta sedät kun tarinoi siellä niin hyvin saattaa hurahtaa puoli tuntia. t. sivusta seurannut

Vierailija
372/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on ennemin siitä että toiset tekevät niska limassa töitä saavuttaakseen saman, jonka toiset saavat yhden paperin täyttämällä kuussa.

Kyllä huono työpaikka sinulla jos kuukausiansiosi on vain tonni kuussa. Osa-aikaistyöläiset joilla tuntimäärät on pienet voivat hakea osa-aikaistamistukea mikä on osittainen työttömyystuki. Joten köyhinkin duuni tarkoittaa 400-600 euroa enemmän laskujen jälkeen käteen jäävää rahaa kuin täystyötön. Ja 500 euroa ylimääräistä on iso raha köyhälle.

Väärin. Verokiila on pahimmillaan juuri tuolla tukiviidakon lähellä ja lisääntyneet tulot eivät riitä kattamaan edes työmatkoja. 

Ja on oikeasti työpaikkoja joissa ne tulot on siellä 1200-1800 välillä ja silloin käteen ei jää enempää kuin toimeentulotuella ollessa jos on lapsia. Maksat rahalla siitä että käyt töissä ja vietät vähemmän aikaa lapsesi kanssa. Onko se reilua?

Onko reilua olettaa, että vanhemmat maksavat kykyjensä mukaan lapsiensa elinkulut, joka tietenkin tarkoittaa ettei lapsiperheellä jää vanhempien käyttöön samaa summa kuin lapsettomilla.

Suoremmin sanottuna, jos on haluton maksamaan omista tuloistaan oman lapsensa elämistä, niin kannattaisi hankkia sterilisaatio.

Vierailija
373/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortit myös.

Aivan, sosiaalitoimi on eri klafka sieltä haetaan erikseen erityistarpeisiin avustusta, ovat sielläkin aika tiukkoja.

Vierailija
374/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on 750 e.

Ja tottahan se on, suomessa sos.tuet ovat aivan liian suuret.

Siksi peräti 350 000 työtöntä ja piilotyöttömiä kai sen 100 000.

Eli tukia tulisi leikata voimakkaasti.

Keskiluokkaa on kynitty jo liian suurilla veroilla.

On veroalen aika.

Ironista, jos oikeasti noin kolmasosa tähän mennessä peukuttaneista uskoi tämän. Kertoo paljon siitä kuinka moni ilmeisesti uskoo kaiken maailman sooseja mitä nobodyt nettiin kirjoittavat.

Vierailija
375/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sinun nyt täytyy pystyä antamaan esimerkkejä ihan itse. Eikä sitten mitään yksittäistapauksia.

Esimerkki nimenomaan on yksittäistapaus.

"joukosta valittu yksi edustamaan muitakin; lyhenne esim.

Ahven on esimerkki Suomen kaloista."

Vierailija
376/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän. Ainakin minulle. Tuo riittää jos lisäksi saa asumistukea, mutta näinhän ei aina ole. Mulla menee 300€/kk asumiseen, joten tuosta summasta jää käteen vain parisataa. Siitä voi jokainen laskea riittääkö elämiseen.,

Vierailija
377/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja turha saikuttaminen pois, 5 poissaolopäivää vuodessa niin potkut, kahvitauko yli 10 min niin potkut. Lusmuja työpaikoilla riittää

Sairaalassa hoitajat pitää tunnin kahvitauot. Ilmankos on kiire

Sama tuppaa olemaan kaupungin hommissa, kahvitauko virallisesti 12 minuuttia mutta sedät kun tarinoi siellä niin hyvin saattaa hurahtaa puoli tuntia. t. sivusta seurannut

Älä puhu p*skaa. Kun olin kaupungin hommissa se oli yleensä vähintään tunnin.

Vierailija
378/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki pitäisi olla maksimissaan 3000€/vuosi. Peräkkäisinä vuosina ei voisi saada, vaan pitäisi tehdä tilannetta oikeasti korjaavia toimenpiteitä apua hakevan tuloihin ja menoihin. Talousopastusta tt-tukea hakeville.

Talousopastusta niille jotka elävät köyhyysrajan alapuolella? Suomessa kun köyhyysraja on 1229 euroa ja alle sen kuukaudessa. Varmaan siinä kohtaa kun kuuluu maan vähiten ansaitsevaan osaan kysymys ei ole tosiaankaan siitä että käyttää liikaa rahaa.

Jokainen työssäkäyvä tietää että jos rahaa saisikin käyttöön yht'äkkiä vain 504 euroa kuukaudessa ei se riittäisi mihinkään. Siksi nämä jauhamiset jatkuvasta eri ketjuissa köyhän muutamasta satasesta jaksaa ihmetyttää.

Kyse on ennemin siitä että toiset tekevät niska limassa töitä saavuttaakseen saman, jonka toiset saavat yhden paperin täyttämällä kuussa. Ei kyse ole 504 eurosta kuten sanot. 504 euroa sen lisäksi että saa asunnon, sähköt, veden, vakuutukset, lääkekulut, sairaanhoitokulut JA 28 lomapäivää kuussa. 

Mä teen 4h päivä töitä 9 euron korvauksella. Sillä ei maksella asuntoa, sairauskuluja, vakuutuksia, muut päättää lomapäivät, en ole oikeutettu työterveyshuoltoon, en saa omistaa mitään tai tienata 50 euroa enempää kuussa tukien päälle, että joskus nousisin tästä. Käyn ruokajonossa ja ostan kirpparilta kaikki muut vaatteet paitsi sukat, alusvaatteet ja kengät. Jatkuvaa huolta pärjäämisestä.

Ihanko tosissaan olet katkera?

Tää on jotain, mitä en ole koskaan täysin ymmärtänyt: kun toimeentulotukeen on laskettu ne elintarvikekustannukset, niin miksi pitää käydä ruokajonossa? Eikö ne siis riitä, ne toimeentulotuessa olevat elintarvikekustannukset, vai käyttääkö ihmiset ne johonkin muuhun, mitä toimeentulotuessa ei ole otettu huomioon (mutta ilmeisesti pitäisi ottaa)? - Tuskinpa siitäkään on kyse, että ihmiset haluaisi ostaa jotain kalliimpaa tai hienompaa ruokaa, mitä toimeentulotuessa on laskettu ... ?

- Asiallisia vastauksia, kiitos. 

Kelan sivuilta löytyy tietoa, millä perusteilla tukea myönnetään ja kuinka paljon.

Teoriassa toimeentulotuesta maksetaan kohtuulliset asumiskulut ja perusosat. Tietenkin kaikki tulot lasketaan tuloksi esim, työttömyyskorvaus, asumistuki, lapsilisät, elatusavut, vakuutuskorvaukset, lahjarahat, säästöt...

Väitteistä huolimatta tuista ei makseta kaikkea, vaan lähes kaikki maksetaan peruosalla, joka on yksinäisellä noin 500 euroa kuukaudessa tai pariskunnilla 430 euroa/aikuinen tai nämä summat 20 - 40 %:lla alennettuna.

Ihmisellä voi olla muitakin menoja ja laskuja, joita ei toimeentulotukilaskelmassa oteta menona huomioon: Yksi merkittävä asia asunto- tai yhtiölainan lyhennykset, jotka maksetaan peruosalla. Myös oman kodin remontit on maksettava peruosalla esim. katto-, putki-, sähkö- tai jokin muu... Julkiseen terveydenhoitoon kyllä myönnetään tukea, mutta tästä huolimatta voi tulla terveysmenoja, joihin ei tukea myönnetä esim. yksityishammaslääkärilaskut, hammasimplantit, proteesit, oikomishoidot jne, joita ei julkisella puolella katsota välttämättömäksi (#¤##/#, mitä köyhä hampailla tekee). Yksityslääkärikäynnit, joihin ei myönnettä tukea. Auto, jonka kulut on maksettava perusosalla. Kodinkoneet, nämäkin on maksettava perusosalla. (Kunta voi myöntää, vaikka työkaverille tukea kodinkoneiden ostoon, mutta käytännössä harva saa tukea kodinkoneiden ostoon). Luultavasti kodinkonepyyntöön useimmin saatu tuki kunnan täydentävästä toimeentulotuesta typistyy neuvoon, jossa enemmän tai vähemmän ystävällisesti kehotetaan hakemaan kierrätyskeskuksesta jokin halpa kapine, joka tietenkin maksetaan sillä Kelan myöntämällä perusosalla - myös kuljetus.

Vierailija
379/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitetaan tähän nyt normityöttömän tuet keskiluokkaisille idiooteille kerrankin, vaikka täysin turhaa trolliketjussa on faktoja tarjota.

- Työmarkkinatuki 540e

- Asumistuki 416e

- Toimeentulotuki noin 100e noiden päälle.

Yhteensä 1.056 euroa tukina: ei riitä mihinkään

Yhteensä 1.000 euroa eläkkeenä: riittää aika paljon.

On se vaan eri, kun se tulee eri lähteestä.

Näin on, sillä toimeentulotuessa tuen saamiseen liittyy ehto, että yli puolet on mentävä hyväksyttäviin asumiskuluihin, muuten sitä osaa ei anneta. Tuesta ei siis saa käyttää "vuokran verran" asumiskustannuksiin, jos osa asumiskustannuksista on lainanlyhennyksiä - eli tuon 1.056 euroa saa vain, jos asuu vuokralla.

Eläkeläinen voi laittaa eläkkeensä kodin ostoon, remontteihin tai ihan mihin lystää ilman, että tilille  tuleva eläke pienenisi. Muutaman vuoden kuluttua asumismenot pienenevät kun lainamaksu loppuu.

Vierailija
380/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Henkilökortit myös.

Kuka väitti Kelan niitä maksavan. Kuten sanoin Sossu maksaa nämä harkinnanvaraisena tt-tukena. Kela maksaa perustoimeentulotuen. Tietosi on vajavaista, voi voi.