Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko mielestäsi nykyinen 500e toimeentulotuki hyvä niin kuin se on? Pitäisikö sen olla enemmän/vähemmän? Perustelut mukaan!

Vierailija
21.12.2021 |

Mitkä ovat sinun ajatuksesi perustoimeentulotuesta?

Kommentit (457)

Vierailija
1/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

500e on liikaa kun siitä pystyy säästämään.

Jokin 250-300e olisi varmaan sopiva. Sillä kyllä ruoat, hygieniajutut ja vaatteet kirpparilta ostaa

Vierailija
2/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se, että meillä on vielä vuonna 2022 toimeentulotuki eikä esim. perustuloa tai perustiliä, kertoo siitä että politiikka on täynnä nykyajasta jälkeen jääneitä fossiileja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sen pitäisi kuulua kaikille jotka saavat peruspäivärahaa .

Vierailija
4/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on ihan sopiva määrä.

Vierailija
5/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mun mielestä ihan kohtalainen on, kun ottaa huomioon, että sairaus- ja lääkekulut maksetaan tuon lisäksi ja harkinnanvaraista voi saada joihinkin menoihin Reilulla 500 eurolla saa yksinäinen ihminen ruuat ja siitä riittää puhelinlaskuihin ja matkakuluihin, joskus johonkin vaatteeseenkin. Mutta ei käy kateeksi.

Vierailija
6/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut toimeentulotukea joskus yli 15 vuotta sitten ja se mikä minua hämmästyttää on se, että se ei ole noussut kuin muutaman kympin koko aikana. Sitten joku vielä kehtaa sanoa, että sitä myönnetään liikaa.

Vierailija
7/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on ihan sopiva määrä.

Ja perustelut: siitä pystyy tosiaan säästämäänkin jos osaa elää niukasti. Suurin osa ei tietenkään pysty tai halua, joten sopiva summa, että jokainen pärjää.

Vierailija
8/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusongelma on että joillekin liikaa, joillekin ei riitä mihinkään.

Vierailija
9/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on 750 e.

Ja tottahan se on, suomessa sos.tuet ovat aivan liian suuret.

Siksi peräti 350 000 työtöntä ja piilotyöttömiä kai sen 100 000.

Eli tukia tulisi leikata voimakkaasti.

Keskiluokkaa on kynitty jo liian suurilla veroilla.

On veroalen aika.

Suomi on jo saanut EU:lta lukuisat moitteet siitä että sosiaalituet ovat liian alhaiset. Luulet varmasti olevasi näitä päätinelimiä fiksumpi?

Vierailija
10/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työmarkkina tuki ei riitä 530€*12 käteen ei riitä edes sähkölaskuun ja okt:ssa ei mahdollisuutta asumistukeen, mikä on vääryys.

Vierailija
11/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko toimeentulotukea ei pitäisi olla, ja työttömyyskorvauskin on aivan liian suuri.

Vierailija
12/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että meillä on vielä vuonna 2022 toimeentulotuki eikä esim. perustuloa tai perustiliä, kertoo siitä että politiikka on täynnä nykyajasta jälkeen jääneitä fossiileja.

Toisaalta jos nykyinen toimeentulotuki jaettaisiin kaikille perustulona, niin nykyiset tuensaajat saisivat vähemmän rahaa.

Vierailija
13/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko toimeentulotukea ei pitäisi olla, ja työttömyyskorvauskin on aivan liian suuri.

Ja kaduilla on tilaa asunnottomille. 🤣

Vierailija
14/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen saanut toimeentulotukea joskus yli 15 vuotta sitten ja se mikä minua hämmästyttää on se, että se ei ole noussut kuin muutaman kympin koko aikana. Sitten joku vielä kehtaa sanoa, että sitä myönnetään liikaa.

6h työpäivä, nettopalkka 1100e, ei tukia, tuolla maksettava vuokrat, ruoat, kaikki, jokainen työtön jonka tunnen saa enemmän, työssäkäyvän on haettava ilmeisesti pankista lainaa jos ei rahat riitä elämiseen, mielestänin tämä on väärin.

Vierailija
15/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500e on liikaa kun siitä pystyy säästämään.

Jokin 250-300e olisi varmaan sopiva. Sillä kyllä ruoat, hygieniajutut ja vaatteet kirpparilta ostaa

Joo sori et multa on jääny toimeentulotuesta tänä vuonna säästöön kun olen ollut niin masentunut etten ole edes oikein syönyt mitään. Tätä kun vielä jatkan niin kohta on jo rahaa käydä juttelemassa lääkärille.

Vierailija
16/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on 750 e.

Ja tottahan se on, suomessa sos.tuet ovat aivan liian suuret.

Siksi peräti 350 000 työtöntä ja piilotyöttömiä kai sen 100 000.

Eli tukia tulisi leikata voimakkaasti.

Keskiluokkaa on kynitty jo liian suurilla veroilla.

On veroalen aika.

Mistä hatusta vetäisit tuon summan?

Tässä Kelan sivuilta:

Yksin asuvalla henkilöllä perusosa on 1.1.2021 lähtien 504,06 euroa kuukaudessa. Yksinhuoltajalle korotettuna maksettavan perusosan määrä on 574,63 euroa kuukaudessa.

Vierailija
17/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aivan turha väittää, että joku toimeentulotuki on suuri, kun koko ajan esim. valtion ja kuntien virkamiehet saavat tuhansien toimeentulotukea. Eihän esim. kaupunginjohtajan palkka suurimmalta osalta ole kuin ylimääräistä tukea, tehdyn työn osuus palkasta ehkä 20%.

Vierailija
18/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ihan riippuu saako tuon n. 500€ "puhtaana käteen" eli jääkö tuo summa puhtaasti elämiseen vai joutuuko siitä maksamaan vielä joitakin laskuja. Puhelinlasku lienee ok tai joku yksittäinen pikkulasku mutta jos joku joutuu jotain lainanlyhennyksiä tuosta maksamaan tai muita isompia laskuja tms niin eihän siitä sitten hirveitä jää. 

Ja jos  tarvitsee tehdä jotakin hankintoja niin vain tuosta säästämällä se onnistuu. Esim. joku uusi talvitakki 100€ alkaa olla kipurajoilla että pystyy hankkimaan eli toimeentulotuella eläjä joutuu usein tyytymään käytettyyn niin vaatteissa kuin esim. kodinkoneissa tms. Tai säästämään jonkun kympin usealta kuukaudelta että saa sitten ostetuksi mitä tarvitsee.

Mutta jollei polta tupakkaa, eikä käytä alkoholia tai ole muita riippuvuuksia niin kyllä tuolla hengissä pysyy eli ruokaa saa ostetuksi.  

Vierailija
19/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta jos nykyinen toimeentulotuki jaettaisiin kaikille perustulona, niin nykyiset tuensaajat saisivat vähemmän rahaa.

Minulle, joka haluan tehdä töitä, mutta en kuitenkaan 60 tuntia per viikko kävisi perustulo oikein hyvin. Jos työtön lahna saa parhaimillaan saman verran kuin työtä tekevä, on systeemissä jotain vikaa.

Vierailija
20/457 |
21.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6h työpäivä, nettopalkka 1100e, ei tukia, tuolla maksettava vuokrat, ruoat, kaikki, jokainen työtön jonka tunnen saa enemmän, työssäkäyvän on haettava ilmeisesti pankista lainaa jos ei rahat riitä elämiseen, mielestänin tämä on väärin.

Olet oikeutettu asumistukeen noin pienillä tuloilla  kaikilla suurilla paikkakunnilla tai sitten vuokrasi on vain 200-300e. Turha valittaa jos et ota selvää tuista mihin olisit oikeutettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kahdeksan