Onko mielestäsi nykyinen 500e toimeentulotuki hyvä niin kuin se on? Pitäisikö sen olla enemmän/vähemmän? Perustelut mukaan!
Kommentit (457)
Minusta rahaa ei pitäisi antaa muutamaa kymmentä euroa enemmän, koska moni käyttää rahat todella typerästi pähteisiin yms. Sen sijaan pitäisi tarjota majoitus jossain valtion määrittelemässä paikassa, kuten entisessä armeijan kasarmissa, ruoka soppatykistä yms. Tämä toisi motivaatiota ottaa vastaan työ kuin työ. Esimerkiksi henkilökohtaisille avustajille on satoja paikkoja auki tälläkin hetkellä. Jos ei töitä löydy, niin tuolla voitaisiin järjestää kursseja työllistäville aloille.
Liikaa. Elin yhdessä vaiheessa pitkään sillä alennetulla, noin 300 tuella eikä ollut mitään ongelmia pärjätä.
Sitä minä en ymmärrä, että tt-asiakkailla on kalliit iphonet ja 65" telkkarit, kun me pienipalkkaiset voimme noista vain haaveilla?
Kun meillä hajoaa tiskikone ei kukaan anna maksusitoumusta uuteen, eikä muuttoon, eikä lääkkeisiin ja lääkärikuluihin. Kaikki maksetaan itse ja autokin on työn vuoksi pakollinen. Kaikilla tuntemillani tt-asiakkailla on autot.
Lasten puolesta tietysti hieno ja hyvä juttu. Ehkä ne on ne palkat minkä pitäisi nousta.
En haluaisi suomeen nälkää näkeviä köyhiä.
Ainakaan se ei houkuta ihmisiä säästämään pahan päivän varalle. Rikkaillakin on rahavaikeuksia, kun käydään liian usein ulkomailla. Luotetaan liikaa siihen, että joku muu hoitaa ja maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin kauan kuin ei ole "ylimääräisiä" menoja joita ei maksetakkaan sossusta tms, tuo noin 500e ihan peruselämiseen riittää. Jos on kyseessä joku joka etsii työtä (toivottavasti etsii), niin puhelin, ja usein tietokone tai tabletti tms on ihan ehdoton olla, ja jos asuu syrjässä myös ehkä auto. Vaikkei niitä korvata mitenkään. Pienillä paikkakunnilla kirjastoja joissa käyttää tietokoneita, tulostaa tms. Nissä ei ole kirppareita, joista saa talvitakit yms, joten kyllä ihan pakollisia menoja terveelläkin oni vain ruoan lisäksi. En lähtisi ainakaan pienentämään summaa.
Ohiheittona; Marinin aamiaiskulut 14 tuhatta per vuosi!
Ohiheittona vaan: Jokainen voi pyrkiä Mariniksi Marinin paikalle. Eläköön demokratia! Sen polun kun käy ja sen paineen sietää, niin ei käy kateeksi sen aamupalat.
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut toimeentulotukea joskus yli 15 vuotta sitten ja se mikä minua hämmästyttää on se, että se ei ole noussut kuin muutaman kympin koko aikana. Sitten joku vielä kehtaa sanoa, että sitä myönnetään liikaa.
Näin juuri. 15 sitten tuo saattoi olla ihan ok summa, mutta ei nykyään ainakaan pidemmän päälle. Muutama kuukausi menisi, mutta että vuosia kitkutella tuolla summalla niin ei ei ja ei. 50e voisi ainakin nousta.
Vierailija kirjoitti:
No justhan tässä ketjussa yksinäinen mies kertoi saaneensa soskusta täydentävänä tukena maksusit. gigantti pesukoneeseen.
Ja sinä uskot kaiken mitä tänne joku keksii tarinoida.
P-toimeentuella elän. Ei ole herkkua. Joulukin on tosi käpyinen. Ehkä jonkin pienen lihanpalan saan seurakunnan lahjakortilla. Muutama vuosi sitten sain 9e/päivä extraa, kun aikuisopiskelin. Kyllä se runsas 100e/kk helpotti. En mä tässä tilanteessa huvikseni ole... Hiukan kun saisi lisää, ettei joka hiton pennistä tarttis laskea? Nytkin on pankkikortilla 2,85 euroa, eli en edes pääse bussikyytiin (Föli 3e).... Pitää kävellä 4 km eestaas "jouluostoksille".
Vierailija kirjoitti:
Se, että meillä on vielä vuonna 2022 toimeentulotuki eikä esim. perustuloa tai perustiliä, kertoo siitä että politiikka on täynnä nykyajasta jälkeen jääneitä fossiileja.
Voi jumalauta! Miksi se on joillekkin vieläkin epäselvää, että perustulo ei toimi?
Sitähän saatana kokeiltiin ennen koronaa ja kokeilun lopputulokset olivat, että kokeilussa mukana olleiden työllisyys ei noussut! Eipä tietenkään, koska miksi mennä töihin, jos voi vötkistellä kotisohvalla vastikkeettomalla rahalla.
Muistan, kuinka mm. brittilehdissäkin tuosta uutisoitiin ja uutisten lukijakommentit olivat tyyliin "miksi en ole lainkaan yllättynyt tästä, että tässä kävi näin?" ja "paras kannustin työntekoon on nälkäinen vatsa!"
Vierailija kirjoitti:
Täällä toimeentulotuen saajilla on iPhonet, läppärit, autot, pesukoneet ja isot TV:t. Joku näitä sepustuksia keksii ja sitten toiset ottavat tosissaan ja tuohtuvat kirjoittelemaan parakeisssa asumisesta ja työmotivaation puutteesta.
Suosittelen käymään joskus paikallisen työttömien yhdistyksen tiloissa katsomassa millaista luksusta on pienituloisen elämä. Itse olen käynyt ja voin sanoa ettei se ole yhtään sitä mitä tässä ketjussa kirjoitellaan. Eräskin vanhempi nainen joka jäi mieleen oli päivästä toiseen samoissa vaatteissa ja söivät ilmaiseksi tarjottavaa puuroa johon ei saanut ottaa maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
500e on liikaa kun siitä pystyy säästämään.
Jokin 250-300e olisi varmaan sopiva. Sillä kyllä ruoat, hygieniajutut ja vaatteet kirpparilta ostaa
Joo sori et multa on jääny toimeentulotuesta tänä vuonna säästöön kun olen ollut niin masentunut etten ole edes oikein syönyt mitään. Tätä kun vielä jatkan niin kohta on jo rahaa käydä juttelemassa lääkärille.
Jos elät toimeentulotuella niin julkisen puolen lääkärisi ja hammashoitosi on ilmainen koska laskut korvataan toimeentulotuessa täysmääräisesti kuten myös reseptilääkkeet.
Korvataan jos on kyseessä sairaudenhoito. Kuitenkin on läkkeitä joita ei korvata kokonaan, esim vagifem joka on naisten limakalvoja vahvistava lääke. Ei korvata koska se on tavallaan ennaltaehkäisevä lääke jne. Myöskään terveys siteitä yms ei korvata erikseen. Jos on lemmikkejä niiden kuluja ei korvata, eli jos jäät työttömäksi ja putoat toimeentulotuelle, lemmikkien kustannukset maksetaan toimeentulotuesta.
Moni ei tosiaan tule ajatelleeksi tota, että ihmisillä voi olla sellaisia sairauksia, tms. joiden hoitamiseen vaadittavia kuluja ei korvaa Kela eikä yleensä myöskään yksityiset sairauskuluvakuutukset, jos sellaisia on. Esim. itse tarvitsen ibs:ään melkein säännöllisesti imodiumia, makrogolia, jotain muuta laksatiivia, piihappogeeliä, ehkä maitohappobakteeria, jotta oireet pysyvät kurissa ja pystyn elämään. Joskus on pakko joko kärsiä fyysistä kivuista tai ostaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No justhan tässä ketjussa yksinäinen mies kertoi saaneensa soskusta täydentävänä tukena maksusit. gigantti pesukoneeseen.
Voitko todella luulla, että täydentävänä tukena ei maksettaisi kodinkoneita kuljetuksineen ja asennuksineen? Mihin luulet kuntien täydentävän ja ehkäisevän tuen menevän? Kodinkoneet nyt ovat vain yksi pieni osa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
niin sain. puoli vuotta siitä sain opiskeluja varten läppärinkin!!. kaikki otetaan koska kristillinen tasa jako
Oliko mac bookki vai markettikone? Yleensähän myöntävät opiskelijoille niitä vähän isomman näytön mac bookkeja, ja sitten kun perustelee tarpeen niin voi saada i phonen johon sen mac bookin voi yhdistää.
Tai sitten ei.
ei todellakaan mitää Applen koneita. mun oli Acerin 10 tuumanen läppäri/tabletti. about 200 egen luokkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä puhun totta. mä sain giganttiin kunnalta maksusiitomuksen 300 egen 7 kg whirlpool koneeseen. tosin itse jouduin kuljetuksen/asennuksen maksamaan omasta pussista. sosiaalityöntekijä ennen myönteistä päätöstä oli soittanut talon isännöitsiällä ja varmistanu että talossa ei oo pesutupaa , että väitteeni pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sossu kyllä maksaa nää pesukoneet, se on ihan varmaa. Kahvinkeittimet ja mikrot myös.
Henkilökortit myös.Ei siitä viisisatasesta osteta, kuin se ruoka ja hygienia ja vaatteet ja puhelin.
Toimeentulotuki on nykyään Kelan etuus ja siitä ei makseta mitään kodinkoneita. Lopeta valheiden levittäminen.
Kuka väitti Kelan niitä maksavan. Kuten sanoin Sossu maksaa nämä harkinnanvaraisena tt-tukena. Kela maksaa perustoimeentulotuen. Tietosi on vajavaista, voi voi.
Ihan voi lukea Kelan sivuilta: Jos sinulla on erityisiä menoja, joita perustoimeentulotuki ei kata, kunnan sosiaalitoimisto voi harkintansa mukaan myöntää täydentävää ja ehkäisevää toimeentulotukea.
Eli ihan samalla tavoin kuin ennenkin on piikki auki, toki kunnasta ja jopa yksittäisestä sosiaalivirkailijasta riippuu, mihin omaan inhimilliseen tarpeeseensa voi saada tukea heltiämään.
Totuuden mukaan monet työntekijät eivät pärjäisi työttömän tuilla, joten elämä valuu työstressiin ja siitä aiheutuva kiukku määräilee muutkin kärsimään kaikesta huolimatta. Aina joku syy, miksi kenellekään ei saisi olla enemmän vapaata kuin toisella. Viime kädessä syytetään huo..., jos nainen eläisi ilman tukia tai miestä varkaaksi. Työrobotin päähän ei vain yksinkertaisesti mahdu ajatus siitä, että joku pärjää vähemmällä ja siksi on enemmän vapaata.
Niin kauan kuin valtio ei tue työllistymistä, sen tulee maksaa työttömien eläminen.
Ehdottomasti reilut leikkaukset kaikkiin tukiin, kyllä aikuisen kuuluu itse itsensä elättää.
Opiskelijat saa alennuksia ja halpa asumista muut ei. Opiskelijat säästää pesemällä muiden koneissa ja shampoolla pyykit.Varastelee kännyköitä ja muiden vaatteita ruokia nähty on miten ne toimii ja avutusruokia.