Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat!!!! Ette ymmärrä kuinka tärkeä

Vierailija
02.04.2015 |

Kännykkä on nuorille. Olen 15-vuotias ja minulta juuri äiti vei puhelimen.

Mulla ei ole muuta. Nytkin olen koneella ja puran vihaani nyt tähän viestiin ja saatte nyt nähdä asian meidän kannalta. Nytkin mulla jäi keskustelut kavereiden kanssa kesken, koska äiti vei sen kädestäni ja inisi, että olen liikaa sillä. Ette vanhempina voi koskaan ymmärtää kännykän tärkeyttä, koska teillä ei meidän iässä ole kännyköitä ollut, varsinkaan näitä nykyaikasia. Se on tärkeä kommunikointiväline ja viemällä sen pois katkaisette meiltä kokonaan yhteyden kaveriin. Sama asia, jos juttelisin livenä kaverin kanssa tärkeästä asiasta. Kun kaveri kääntäisi selkensä tai katseensa hetkeksi pois, poistuisin paikalta mitään sanomatta, kesken tärkeää keskustelua. 

Ette itse varmaan voisi tehdä kaverillenne noin, mutta voitte napata lapsenne pois tolla tavalla keskustelusta ja lapsen kaveri jää yksin. Onko se järkevää? Sitten ihmettelette kun siitä teini saa raivokohtauksen. Tottakai me saamme! On ensinnäkin törkeää ottaa sitä kädestä ja raivota. Ymmärrän huolenne, jos kouluarvosanat laskevat ja näin, mutta yleisesti se kännykkä on tärkeä väline, koska sillä pidetään kontaktia muuhun maailmaan. Koneen otto on eri asia. Pelaaminen ei liity kaverin kanssa juttteluun yhtään.

Illalla on paha livenä kaverille jutella, mutta inisette jos puhelinta käyttää. Itse juttelen paljon, mutta nyt katkesi tärkeä keskustelu, eikä äiti tajua sitä. 

Turha sanoa, että olet liikaa puhelimella. Mitä te ootte sen määrittämään? Jos teette töitä koneella työksenne, saate yhtälailla rasitusta silmille ja sätelyä. Olette itse liikaa koneella. 

Itseäni ärsyttää nyt suunnattomasti. Sanottiin, että mene nukkumaan jos ei ole muuta tekemistä. Mitä vittua oikeesti? Ihan suoraan sanottuna mitä vittua. Mitäs itse teette? Olette televisiota katsomassa. Ruutua töllötätte, kun ei ole parempaa tekemistä, tai nytkin olette koneella ja luette palstoja. Ette osaa asettua meidän asemaan, koska ette elä meidän elämää. Inisette vain.

Kommentit (122)

Vierailija
61/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:40"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:21"]

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Nuorten elämä pyörii somessa. Yhden päivän aikana saattaa jäädä jostain "todella tärkeästä" paitsi (lainausmerkeissä siksi, koska nuorelle asia on oikeasti todella tärkeä ja aikuiselle ei). On muitakin opetus tapoja kuin katkaista side puhelimeen=nuorten maailmaan. Tekstistä ei tosin käynyt ilmi kuinka pitkäksi aikaa puhelin otettiin pois? Itse kuitenkin muistan omasta teini-iästäni sen kun tietokone otettiin pois moneksi päiväksi/viikoiksi. En päässyt juttelemaan netti kavereilleni moneen viikkoon ja ikävä oli kova. En saanut keskustella netissä teinien juttuja jne. Se oli oikeasti sydäntä raastavaa ja itku tuli usein. Vanhempani olivat tuolloin aika tiukkoja tietokoneesta ja sain käyttää konetta normaalisti 30 min per päivä. Puhelimen otto ei ollut tuolloin niin kova pala kuin tietkone. Mielestäni tuo ei opeta lapselle mitään.

[/quote]

Tuo on jo sairautta. Oikeasti todella sairasta touhua
[/quote]

Ai sairasta haluta pitää yhteyttä ystäviinsä? Koettakaa nyt tosissaan ymmärtää, miten erilaista se kanssakäyminen ja kommunikaatio nykyään teineillä on. Ei somessa olla yhteydessä vain niihin lähikavereihin, joita voisi mennä myös "kylille" tapaamaan, vaan siellä ollaan yhteydessä kaikkiin kavereihin. Niihin, jotka asuu toisella puolella suomea, ja joita näkee kasvotusten ehkä pari kertaa vuodessa samoin kuin niihin, joita ei välttämättä ole nähnyt livenä koskaan. Jos vanhemmille on okei, että teini hengaa fyysisesti jonkun kaverin kanssa jossain, niin miksei ole okei viettää sama aika psyykkisesti useamman kaverin kanssa, mutta ollen samalla fyysisesti kotona? Ja ihanko oikeasti vanhemmat olette sitä mieltä, että on parempi että kaikki teinit hilluu yötä myöten "kylillä" tai kaupungilla hengailemassa, kaikkien näiden viimeaikaisten joukkoraiskaus- ja jengiväkivaltauutisointien jälkeen?
[/quote]

Et ymmärtänyt pointtia. Kyllä sitä kylillä hillumistakin rajoitettiin ja hommat piti hoitaa. Lue ajatuksella tämän sivun vastaukset.

Vierailija
62/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää nyt itse alkaa säätelemään sitä puhelimen käyttöä niin äitisi ei tarvitse. Todennäköisesti saat lopulta enemmän myönnytyksiä kun osoitat ettei sinua tarvitse komennella. Tekstisi perusteella et valitettavasti ymmärrä ongelmaa, ja olet todennäköisesti riippuvainen tuosta tavasta ja äitisi on huolissaan. Ei vanhemmat vittumaisuuttaan kasvata, vaan rakkauttaan. Rajojen asettaminen lnvvarmasti äitisikin mielestä tosi tylsää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:40"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:21"]

Olen ap:n kanssa samaa mieltä. Nuorten elämä pyörii somessa. Yhden päivän aikana saattaa jäädä jostain "todella tärkeästä" paitsi (lainausmerkeissä siksi, koska nuorelle asia on oikeasti todella tärkeä ja aikuiselle ei). On muitakin opetus tapoja kuin katkaista side puhelimeen=nuorten maailmaan. Tekstistä ei tosin käynyt ilmi kuinka pitkäksi aikaa puhelin otettiin pois? Itse kuitenkin muistan omasta teini-iästäni sen kun tietokone otettiin pois moneksi päiväksi/viikoiksi. En päässyt juttelemaan netti kavereilleni moneen viikkoon ja ikävä oli kova. En saanut keskustella netissä teinien juttuja jne. Se oli oikeasti sydäntä raastavaa ja itku tuli usein. Vanhempani olivat tuolloin aika tiukkoja tietokoneesta ja sain käyttää konetta normaalisti 30 min per päivä. Puhelimen otto ei ollut tuolloin niin kova pala kuin tietkone. Mielestäni tuo ei opeta lapselle mitään.

[/quote]

[/quote]

Ai sairasta haluta pitää yhteyttä ystäviinsä? Koettakaa nyt tosissaan ymmärtää, miten erilaista se kanssakäyminen ja kommunikaatio nykyään teineillä on. Ei somessa olla yhteydessä vain niihin lähikavereihin, joita voisi mennä myös "kylille" tapaamaan, vaan siellä ollaan yhteydessä kaikkiin kavereihin. Niihin, jotka asuu toisella puolella suomea, ja joita näkee kasvotusten ehkä pari kertaa vuodessa samoin kuin niihin, joita ei välttämättä ole nähnyt livenä koskaan. Jos vanhemmille on okei, että teini hengaa fyysisesti jonkun kaverin kanssa jossain, niin miksei ole okei viettää sama aika psyykkisesti useamman kaverin kanssa, mutta ollen samalla fyysisesti kotona? Ja ihanko oikeasti vanhemmat olette sitä mieltä, että on parempi että kaikki teinit hilluu yötä myöten "kylillä" tai kaupungilla hengailemassa, kaikkien näiden viimeaikaisten joukkoraiskaus- ja jengiväkivaltauutisointien jälkeen?
[/quote]

Et ymmärtänyt pointtia. Kyllä sitä kylillä hillumistakin rajoitettiin ja hommat piti hoitaa. Lue ajatuksella tämän sivun vastaukset.
[/quote]

Miksi mun pitäisi lukea tämän sivun vastaukset, jos vastaan pelkästään viestiin, jossa jonkun mielestä on sairasta, että teini harmistuu tosissaan siitä, että hänen sosiaalista kanssakäymistään on rajoitettu vain 30 minuuttiin päivässä. Ja joo on varmasti hyviä pointteja, että teinien somekäyttäytymistä täytyy rajoittaa, jos se häiritsee normaalia elämää, mutta älkää nyt turhaan vetäkö sellaisia johtopäätöksiä AP:sta. On ihan mahdollista, että aloittajan äiti on oikeastikin vain "natsimutsi", joka rankaisee lapsiaan epäjohdonmukaisesti perusteluitta tai varoittamatta. Aikuisena on itse oppinut myös sen, ettei ne aikuiset todellakaan ole aina oikeassa.

Vierailija
64/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 10:03"]Jotenkin minulla en sellainen tunne että niillä vanhemmilla sekä palstailijoilla on tapana olla jatkuvasti nenä puhelimessa eikä tajuta omaa tekopyhyyttä.
[/quote]
Jotenkin minulla on sellainen tunne, että ne vanhemmat ja palstailijat osaavat kuitenkin jo itse säädellä tämän harrastuksen niin, että työ, arki, nukkuminen ja sosiaalinen elämä ei kärsi.

Vierailija
65/122 |
03.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 12:13"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:59"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:40"][quote author="Vierailija" time="03.04.2015 klo 02:21"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksi mun pitäisi lukea tämän sivun vastaukset, jos vastaan pelkästään viestiin, jossa jonkun mielestä on sairasta, että teini harmistuu tosissaan siitä, että hänen sosiaalista kanssakäymistään on rajoitettu vain 30 minuuttiin päivässä. Ja joo on varmasti hyviä pointteja, että teinien somekäyttäytymistä täytyy rajoittaa, jos se häiritsee normaalia elämää, mutta älkää nyt turhaan vetäkö sellaisia johtopäätöksiä AP:sta. On ihan mahdollista, että aloittajan äiti on oikeastikin vain "natsimutsi", joka rankaisee lapsiaan epäjohdonmukaisesti perusteluitta tai varoittamatta. Aikuisena on itse oppinut myös sen, ettei ne aikuiset todellakaan ole aina oikeassa.
[/quote]

Okei. 30 minuuttia päivässä on liian vähän. Apn pitää jutella äitinsä kanssa ja jos ei onnistu, jutella kouluterveydenhoitajalle. Oletin että ap ei osaa itse rajoittaa.

Vierailija
66/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolestasi. Itse en tee noin koskaan tyttärelleni. En kyllä osaa auttaakaan sinua, äidit on kyllä kusipäitä joskus. Varmaan minäkin olen toisinaan, mutta en noin.

Vierailija
67/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee! Kerrankin vanhempi, joka uskaltaa laittaa nuorelle rajoja! Liika on liikaa, piste. Pointsit mutsille.

Vierailija
68/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:31"]

Jee! Kerrankin vanhempi, joka uskaltaa laittaa nuorelle rajoja! Liika on liikaa, piste. Pointsit mutsille.

[/quote]Toki ne rajat pitää laittaa, mutta ei noin.

Vierailija
69/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi yölläkin keskustella toisten kanssa? Tai mikset mene tapaamaan kavereitasi kylille ja puhumaan heille nokakkain, kuten me teimme!

Vierailija
70/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun mutsis käöntäisi- ja kääntää joka ilta - selkänsä kavereilleen jutellakseen sun kanssa. Mutta se on sulle itsetään selvää, itse et vaan viitsi tehdä samoin perheesi takia.

Vierailija
71/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ymmärretään! Just sen takia puhelimen ja ylipäätään mobiililaitteiden takavarikointi on niin tehokas sanktio.

Vierailija
72/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:34"]

[/quote]Toki ne rajat pitää laittaa, mutta ei noin.

[/quote]

Miten sitten käytännössä? Jos puhuu liikaa puhelimeen, eikä kieltoa usko, niin mitä muuta voi tehdä kuin ottaa se puhelin pois.

Vierailija
73/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota kirja esiin. Tai nuku. Toivota kaverille ajoissa hyvät yöt. Ja kuuntele mitä äitisi sinulle sanoo. Tuskin ekalla kerralla nappasi puhelimen pois. Säästä rahaa jotta voit aikuisena käydä terapiassa kaltoinkohdellun nuoruuden takia. Ja mene pois koneelta!

ps. Oisko kivempi jos äitisi istuisi paikallisessa vetämässä bissee ja laulamassa karaokessa Dancing queenia? Ei pal välittäisi susta (ja puhelimesta). Been there lived that.

pps. Olit oikea teini tai et, pääset tän yli ;)

Vierailija
74/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No eipä tuo ainakaan nuoren kunnioitusta vanhempiaan kohtaa herätä, jos rajoja laitetaan vain rajojen vuoksi. Kuten näkyy.

Vierailija
75/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:35"]

Miksi sinun pitäisi yölläkin keskustella toisten kanssa? Tai mikset mene tapaamaan kavereitasi kylille ja puhumaan heille nokakkain, kuten me teimme!

[/quote]

Juurikin tämä on se ajatusmaailma mikä teillä mättää. Itse en kylillä saa hengailla. Ja ettehän tekään nuku vielä vaan väittelette keskustelupalstoilla. Me juttelemme. Enkä minä yöllä juttele, nyt on eri asia kun loma ja näin, mutten arkena.

Vierailija
76/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:35"]Miksi sinun pitäisi yölläkin keskustella toisten kanssa? Tai mikset mene tapaamaan kavereitasi kylille ja puhumaan heille nokakkain, kuten me teimme!
[/quote]

Miksi se miten te teitte on parempi kuin se miten nykynuoret kommunikoi?

Vierailija
77/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

kylille tähän aikaan? Eikö se nyt ole parempi olla kotona turvassa?

Vierailija
78/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa useamman varoituksen ennen kuin puhelin lähtee. Ei tule yllättäen ja ehtii hyvin sanoa kavereille, että öitä.
Tuskin sunkaan äiti ihan yhtäkkiä puhelimen vei.

Tottele mutsias heti niin et joudu tuohon tilanteeseen.

Vierailija
79/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sun mutsis käöntäisi- ja kääntää joka ilta - selkänsä kavereilleen jutellakseen sun kanssa. Mutta se on sulle itsetään selvää, itse et vaan viitsi tehdä samoin perheesi takia.

[/quote]

Sähän meidän perhemallin tiedät :D noin anona kun tulet siihen inisemään. Kukaan ei kesken tärkeää keskustelua jätä kaveriaan pulaan tai sitten saa olla todella kusipäinen. Juttelen paljon äidin kanssa, ei tosiaan ole siitä pulaa.

AP

Vierailija
80/122 |
02.04.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:39"]

[/quote]

kylille tähän aikaan? Eikö se nyt ole parempi olla kotona turvassa?

[/quote]

Tähän aikaa ja paljon myöhemminkin sitä kylillä luuhattiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kaksi