Vanhemmat!!!! Ette ymmärrä kuinka tärkeä
Kännykkä on nuorille. Olen 15-vuotias ja minulta juuri äiti vei puhelimen.
Mulla ei ole muuta. Nytkin olen koneella ja puran vihaani nyt tähän viestiin ja saatte nyt nähdä asian meidän kannalta. Nytkin mulla jäi keskustelut kavereiden kanssa kesken, koska äiti vei sen kädestäni ja inisi, että olen liikaa sillä. Ette vanhempina voi koskaan ymmärtää kännykän tärkeyttä, koska teillä ei meidän iässä ole kännyköitä ollut, varsinkaan näitä nykyaikasia. Se on tärkeä kommunikointiväline ja viemällä sen pois katkaisette meiltä kokonaan yhteyden kaveriin. Sama asia, jos juttelisin livenä kaverin kanssa tärkeästä asiasta. Kun kaveri kääntäisi selkensä tai katseensa hetkeksi pois, poistuisin paikalta mitään sanomatta, kesken tärkeää keskustelua.
Ette itse varmaan voisi tehdä kaverillenne noin, mutta voitte napata lapsenne pois tolla tavalla keskustelusta ja lapsen kaveri jää yksin. Onko se järkevää? Sitten ihmettelette kun siitä teini saa raivokohtauksen. Tottakai me saamme! On ensinnäkin törkeää ottaa sitä kädestä ja raivota. Ymmärrän huolenne, jos kouluarvosanat laskevat ja näin, mutta yleisesti se kännykkä on tärkeä väline, koska sillä pidetään kontaktia muuhun maailmaan. Koneen otto on eri asia. Pelaaminen ei liity kaverin kanssa juttteluun yhtään.
Illalla on paha livenä kaverille jutella, mutta inisette jos puhelinta käyttää. Itse juttelen paljon, mutta nyt katkesi tärkeä keskustelu, eikä äiti tajua sitä.
Turha sanoa, että olet liikaa puhelimella. Mitä te ootte sen määrittämään? Jos teette töitä koneella työksenne, saate yhtälailla rasitusta silmille ja sätelyä. Olette itse liikaa koneella.
Itseäni ärsyttää nyt suunnattomasti. Sanottiin, että mene nukkumaan jos ei ole muuta tekemistä. Mitä vittua oikeesti? Ihan suoraan sanottuna mitä vittua. Mitäs itse teette? Olette televisiota katsomassa. Ruutua töllötätte, kun ei ole parempaa tekemistä, tai nytkin olette koneella ja luette palstoja. Ette osaa asettua meidän asemaan, koska ette elä meidän elämää. Inisette vain.
Kommentit (122)
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:35"]Miksi sinun pitäisi yölläkin keskustella toisten kanssa? Tai mikset mene tapaamaan kavereitasi kylille ja puhumaan heille nokakkain, kuten me teimme! [/quote] Miksi se miten te teitte on parempi kuin se miten nykynuoret kommunikoi?
[/quote]
Miten joku koneen välityksellä puhuminen voi voittaa naamakkain puhumisen, ilmeet, eleet, läsnäolon, kosketuksenkin?
viitisen vuotta omasta teini-iästä, muistan kyllä miten se aina meni... en olisi saanut istua tietokoneella tuntia pitempään aktiivisesti keskustelemassa ihmisten kanssa ja surffailemassa hyvinkin erilaisilla sivustoilla. jos olin liian kauan netissä niin isä koppasi näytön kainaloon ja laittoi sen lukon taakse koska "nyt se ruudun edessä istuminen saa riittää, tee nyt jotain hyödyllistä!". nämä samat vanhemmat laittoivat telkkarin päälle viideltä ja tuijottivat sitä apaattisina kymmeneen asti... tämä on todellinen sukupolvien kuilu jonka yli vanhemmat eivät kykene näkemään. rajojen laittaminen on eri asia kuin teinin elämän tahallinen kaventaminen vain koska ei ymmärrä mitä tämä tekee.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:37"]
Ota kirja esiin. Tai nuku. Toivota kaverille ajoissa hyvät yöt. Ja kuuntele mitä äitisi sinulle sanoo. Tuskin ekalla kerralla nappasi puhelimen pois. Säästä rahaa jotta voit aikuisena käydä terapiassa kaltoinkohdellun nuoruuden takia. Ja mene pois koneelta!
ps. Oisko kivempi jos äitisi istuisi paikallisessa vetämässä bissee ja laulamassa karaokessa Dancing queenia? Ei pal välittäisi susta (ja puhelimesta). Been there lived that.
pps. Olit oikea teini tai et, pääset tän yli ;)
[/quote]
Nuku itse :) ja mene pois koneelta. Hyvä sieltä aikuisena on huudella. Ja kyllä ryyppääminen on eri asia kuin se että en 24/7 ole äidin vieressä ruokaohjeita kyselemässä:) juttelen paljon äidin kanssa, enkä ole puhelimella esim keskellä yötä juttelemassa. En tiedä olitteko te ennen sit kaupungilla keskellä yötä norkoilemassa, mutta meillä se ei vetele :)
AP
Kao yhteyden saa koneellakin. Ainakin teini kommunikoi aina koneellaan skypen yms. Kautta
Minun vanhempani eivät koskaan tehneet mitään tuollaista minulle eivätkä oikeastaan juuri kiinnittäneet puuhiini huomiota :D Toisaalta olen aina ollutkin hyvin vastuullinen kaikkien asioiden suhteen. Mikäköhän mahtaa olla syy ja seuraus suhde.
Heh... No pakko ensiksi aloittaa sanomalla että tähän aloitukseen tulet saamaan vain paljon ivaa ja haukkuja. Mutta itsekkin (suht) vastikään teininä olleena muistan vielä tuon tunteen. Kyllä oli ärsyttävää jos munkin äiti kielsi olemasta ulkona tai koneella (facebookissa esim) yömyöhään. Yritin aina selittää että kun kaikki kaveritkin on siellä siihen aikaan niin sitten jään paitsi kaikista jutuista, eihän kukaan tapaa ketään missään, kasvotusten tai netissä, ennen kello 7 illalla. Kyllähän se vitutti, ja se on ihan oikeutettua.
Äitisi tapa ottaa puhelin pois varoittamatta, niin ettet saa kavereille sanoa heippaa, on kyllä aika tökerö. MUTTA, nyt aion sanoa sen mikä on ehkä kaikista ärsyttävin klisee, mitä vanhemmat hokevat aina lapsilleen, mutta myöskin totta: ymmärrät sitten kun olet vanhempi. Äitisi yrittää ehkä saada sinua kommunikoimaan myös itsensä ja muun perheesi kanssa. Kaverit on tottakai tärkeitä mutta vanhemmiten tulet huomaamaan että niin on myös perhe. Usko pois, tuo vaihe tulee menemään ohi pikaisesti. Itse olen vasta 20(välillä tuntuu että 40) ja nykyään en voi kuvitella mitään ihanampaa kuin että kännykkä ei piippaisi kokoaikaa. Olen itse myös elänyt älypuhelimien aikana teinielämää, tai oikeastaan niitä alkoi juuri tulla niihin aikoihin. Kyllä se oli mullekkin kuin ommeltu käteen kiinni, ja on välillä edelleen. Onhan se älypuhelin kätevä yhteydenpito väline. On totta etteivät vanhempasi sitä välttämättä ymmärrä, heidän nuoruudessaan kodissa oli ehkä se yksi lankapuhelin jota kaikki käytti (en tiedä minkä ikäisiä vanhempasi ovat), mutta he ymmärtävät sen, kuten sinäkin tulet ymmärtämään, ettei maailmassa voi vaan kävellä zombina naama kiinni jossain ruudussa.
Pointtini on että ymmärrän että vituttaa, se kuuluu ikään ja on täysin oikeutettu tunne. Äiti on ihan lehmä paska ääliö, mutta muutaman vuoden päästä äiti onkin taas se kaikkein tärkein ihminen maailmassa. Älä ota tätä teinin äidiltä, ota tämä joltain joka oli itsekkin 5 vuotta sitten sinun asemassasi. Ota kuva tästä aloituksestasi, ja katso sitä uudestaan 20 tai 30 vuoden kuluttua kun sinulla on 15-vuotias lapsi ;) Niin meistä vaan tulee vanhempiemme kaltaisia :D
Kliseistä mutta totta, vanhempana ymmärrät. Ajattelet, ettei äitisi muista nuoruttaan tai ole koskaan voinut olla nuori, kun on niin paskamainen ja natsi. Voi kyllä, hän on ollut ja varmasti muistaa. Et arvosta rajoja nyt, koska olet siinä iässä että rajat on perseestä eikä mutsi tajua mistään mitään. Se kuuluu asiaan, teini-ikä pitää käydä läpi ennen kuin alkaa kypsyminen :)
Tsemppiä niihin vuosiin - vaikket sitä nyt koe tarvitsevasi, kymmenen vuoden päästä naureskelet mielessäsi ja jos voisit, taputtaisit teini-ikäistä itseäsi olalle ja sanoisit, että kyllä se siitä ;)
Älä vertaa itseäsi aikuiseeen koska et ole. Sinä olet 15, joten myös lapsi. Muistan täysin nuo sinun tunteesi omasta nuoruudesta usko pois. Mutta nykyään ymmärrän että juuri ne rajat on rakkautta. Yritä sinäkin ymmärtää. Jos keskustelu oli oikeasti tärkeä niin kerro äidillesi ja pyydä saada lähettää yksi viesti jobka jälkeen lupaat lopettaa. Ja hei, ymmärrä sinä myös se että vaikka ystävät on tärkeitä, niin ei heidän kanssaan kaikkea aikaa vietetä ja viestitellä. Minulla oli teininä kännykkä, eikä KUKAAN teini käyttänyt puhelinta kuin silloin kun oli oikea tarve (paitsi mitä nyt ihastuksille tekstailtiin ;)). Ette te nykynuoret ole mitään erityistapauksia miksi tarvitsisitte puhelinta enemmän.
Sinähän tässä iniset eikä äitisi! Olen saman ikäinen ja minusta älypuhelimet pitäisi kieltää tuollaisilta addikteilta kokonaan. Jos sinua vietäisiin huumevieroitukseen tjsp niin varmaan itkisit "mutku mulle huumeet on tärkeitä, miks te kusipäiset aikuiset ette ymmärrä mua?! Tulee paha mieli jos vierotatte! Ei näin saa tehdä, ettekö ymmärrä?!"
Tosi säälittävää.
Trolli. Teini ei käytä noin hyvin välimerkkejä jne.
En ollut, en saanut, ja onneksi niin! Silloin se harmitti, mutta välittämistä se oli. Niinkuin muukin kyttäily ja kyräily ;)
Mulla kyllä tulee fiilis että te oikeasti tykkäätte äitinne kanssa toisistanne, eikä se puhelin asiakaan nyt ihan kamalinta ole, harmittaahan tuo tottakai.
Jälleen ps.
Tarttisin tänne kyllä oman äidin komentamaan. Omista tyttäristä vika taisi juuri nukahtaa, kohta minäkin. Teinit ootte ihania!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:47"]
Heh... No pakko ensiksi aloittaa sanomalla että tähän aloitukseen tulet saamaan vain paljon ivaa ja haukkuja. Mutta itsekkin (suht) vastikään teininä olleena muistan vielä tuon tunteen. Kyllä oli ärsyttävää jos munkin äiti kielsi olemasta ulkona tai koneella (facebookissa esim) yömyöhään. Yritin aina selittää että kun kaikki kaveritkin on siellä siihen aikaan niin sitten jään paitsi kaikista jutuista, eihän kukaan tapaa ketään missään, kasvotusten tai netissä, ennen kello 7 illalla. Kyllähän se vitutti, ja se on ihan oikeutettua.
Äitisi tapa ottaa puhelin pois varoittamatta, niin ettet saa kavereille sanoa heippaa, on kyllä aika tökerö. MUTTA, nyt aion sanoa sen mikä on ehkä kaikista ärsyttävin klisee, mitä vanhemmat hokevat aina lapsilleen, mutta myöskin totta: ymmärrät sitten kun olet vanhempi. Äitisi yrittää ehkä saada sinua kommunikoimaan myös itsensä ja muun perheesi kanssa. Kaverit on tottakai tärkeitä mutta vanhemmiten tulet huomaamaan että niin on myös perhe. Usko pois, tuo vaihe tulee menemään ohi pikaisesti. Itse olen vasta 20(välillä tuntuu että 40) ja nykyään en voi kuvitella mitään ihanampaa kuin että kännykkä ei piippaisi kokoaikaa. Olen itse myös elänyt älypuhelimien aikana teinielämää, tai oikeastaan niitä alkoi juuri tulla niihin aikoihin. Kyllä se oli mullekkin kuin ommeltu käteen kiinni, ja on välillä edelleen. Onhan se älypuhelin kätevä yhteydenpito väline. On totta etteivät vanhempasi sitä välttämättä ymmärrä, heidän nuoruudessaan kodissa oli ehkä se yksi lankapuhelin jota kaikki käytti (en tiedä minkä ikäisiä vanhempasi ovat), mutta he ymmärtävät sen, kuten sinäkin tulet ymmärtämään, ettei maailmassa voi vaan kävellä zombina naama kiinni jossain ruudussa.
Pointtini on että ymmärrän että vituttaa, se kuuluu ikään ja on täysin oikeutettu tunne. Äiti on ihan lehmä paska ääliö, mutta muutaman vuoden päästä äiti onkin taas se kaikkein tärkein ihminen maailmassa. Älä ota tätä teinin äidiltä, ota tämä joltain joka oli itsekkin 5 vuotta sitten sinun asemassasi. Ota kuva tästä aloituksestasi, ja katso sitä uudestaan 20 tai 30 vuoden kuluttua kun sinulla on 15-vuotias lapsi ;) Niin meistä vaan tulee vanhempiemme kaltaisia :D
[/quote]
Hmm, en ole noin tyhmä :)
Ymmärrän pointtisi ja en kulje naama kiinni puhelimessa. En pidä äitiäni kusipäänä niin kuin sinä ilmeisesti teit. Annan huomattavan paljon aikaa perheelle ja kommunikoin heidän kanssaan. Olen itseasiassa kotona enemmän kuin normaalisti ikäiseni ovat. Se johtuu siitä, etten saa mennä mihinkään, koska äidin mielestä kaikki teinit ovat idiootteja juoppohulluja jotka norkoilevat jossain nurkilla. Se ei pidä paikkaansa, täälläpäin harva sellasta tekee.
Aloituksella koitan vain valistaa vanhempia siitä, mitä he tekevät. He eivät todellakaan ymmärrä mitään, monen viestistä sen nytkin huomaa.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:52"]
Trolli. Teini ei käytä noin hyvin välimerkkejä jne.
[/quote]
Olen kyllä ihan oikeesti 15-vuotias teini ja osaan kirjottaa huonol äikänkielel jos huvittaa mutta en tee nii koska mulla on äikkä hyvin halusa uskopois :))))
En tiiä onko sun mahdollisilla teineilläsi ongelmia äidinkielessä, mutta sääliksi käy jos on. Se on nimittäin aika tärkeä osa-alue opinnoissa. :)
Olen siinä mielessä AP:n puolella että viesteistä todella saa sen kuvan että vanhempien ja lasten välissä on muuri jota vanhemmat ylläpitävät "kaikkitietävyydellään" ja "elämänkokemuksellaan" vaikka joskus se kuuntelemisen taitokin on tärkeää. Siis se että todella miettii kuulemaansa eikä vain päästä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Lapset ovat kuitenkin tulevia aikuisia enkä usko että aikuisiin suhtaudutaan kuin alapuolella oleviin.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:28"]
Kännykkä on nuorille. Olen 15-vuotias ja minulta juuri äiti vei puhelimen.
Mulla ei ole muuta. Nytkin olen koneella ja puran vihaani nyt tähän viestiin ja saatte nyt nähdä asian meidän kannalta. Nytkin mulla jäi keskustelut kavereiden kanssa kesken, koska äiti vei sen kädestäni ja inisi, että olen liikaa sillä. Ette vanhempina voi koskaan ymmärtää kännykän tärkeyttä, koska teillä ei meidän iässä ole kännyköitä ollut, varsinkaan näitä nykyaikasia. Se on tärkeä kommunikointiväline ja viemällä sen pois katkaisette meiltä kokonaan yhteyden kaveriin. Sama asia, jos juttelisin livenä kaverin kanssa tärkeästä asiasta. Kun kaveri kääntäisi selkensä tai katseensa hetkeksi pois, poistuisin paikalta mitään sanomatta, kesken tärkeää keskustelua.
Ette itse varmaan voisi tehdä kaverillenne noin, mutta voitte napata lapsenne pois tolla tavalla keskustelusta ja lapsen kaveri jää yksin. Onko se järkevää? Sitten ihmettelette kun siitä teini saa raivokohtauksen. Tottakai me saamme! On ensinnäkin törkeää ottaa sitä kädestä ja raivota. Ymmärrän huolenne, jos kouluarvosanat laskevat ja näin, mutta yleisesti se kännykkä on tärkeä väline, koska sillä pidetään kontaktia muuhun maailmaan. Koneen otto on eri asia. Pelaaminen ei liity kaverin kanssa juttteluun yhtään.
Illalla on paha livenä kaverille jutella, mutta inisette jos puhelinta käyttää. Itse juttelen paljon, mutta nyt katkesi tärkeä keskustelu, eikä äiti tajua sitä.
Turha sanoa, että olet liikaa puhelimella. Mitä te ootte sen määrittämään? Jos teette töitä koneella työksenne, saate yhtälailla rasitusta silmille ja sätelyä. Olette itse liikaa koneella.
Itseäni ärsyttää nyt suunnattomasti. Sanottiin, että mene nukkumaan jos ei ole muuta tekemistä. Mitä vittua oikeesti? Ihan suoraan sanottuna mitä vittua. Mitäs itse teette? Olette televisiota katsomassa. Ruutua töllötätte, kun ei ole parempaa tekemistä, tai nytkin olette koneella ja luette palstoja. Ette osaa asettua meidän asemaan, koska ette elä meidän elämää. Inisette vain.
[/quote]
Älä vingu.
Käyttäydyt kunnolla niin saat sen takaisin.
Ja eihän kaltaisillasi edes voi olla mitään tärkeää keasksuteltavaa -OLET LAPSI!
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:52"]Trolli. Teini ei käytä noin hyvin välimerkkejä jne.
[/quote]
Sanokaa joku, että tämä joka ketjuun saman asian kirjoittava on tosiasiassa provo. Aloituksessa nimittäin vilisi kirjoitusvirheitä. Itse muuten kirjoitin jo 13-vuotiaana kieliopillisesti erittäin tarkkaa tekstiä värikkäin sanankääntein. Sellaista, mitä ei tavallinen av-mamma olisi saanut aikaan.
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:51"]
Älä vertaa itseäsi aikuiseeen koska et ole. Sinä olet 15, joten myös lapsi. Muistan täysin nuo sinun tunteesi omasta nuoruudesta usko pois. Mutta nykyään ymmärrän että juuri ne rajat on rakkautta. Yritä sinäkin ymmärtää. Jos keskustelu oli oikeasti tärkeä niin kerro äidillesi ja pyydä saada lähettää yksi viesti jobka jälkeen lupaat lopettaa. Ja hei, ymmärrä sinä myös se että vaikka ystävät on tärkeitä, niin ei heidän kanssaan kaikkea aikaa vietetä ja viestitellä. Minulla oli teininä kännykkä, eikä KUKAAN teini käyttänyt puhelinta kuin silloin kun oli oikea tarve (paitsi mitä nyt ihastuksille tekstailtiin ;)). Ette te nykynuoret ole mitään erityistapauksia miksi tarvitsisitte puhelinta enemmän.
[/quote]
VOi herranjestas, en ole väittänytkään olevani aikuinen. EN pidä rajoja typerinä. Onneksi minulle on asetettu tietyt rajat, mutta osa niistä on oikeasti naurettavia, mistä oon tänne joskus aikasemmin laittanut ja silloin suurinosa oikeasti oli aivan hämmästynyt, että miten voin elää näiden sääntöjen kanssa.
Kuulostata siltä, että olisin mielestäsi jotenkin vähä-älyisempi, koska en ole aikuinen. Anteeksi vaan, mutten ajattele noin, niinkuin luulet.
AP
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 23:01"]
[quote author="Vierailija" time="02.04.2015 klo 22:52"]Trolli. Teini ei käytä noin hyvin välimerkkejä jne. [/quote] Sanokaa joku, että tämä joka ketjuun saman asian kirjoittava on tosiasiassa provo. Aloituksessa nimittäin vilisi kirjoitusvirheitä. Itse muuten kirjoitin jo 13-vuotiaana kieliopillisesti erittäin tarkkaa tekstiä värikkäin sanankääntein. Sellaista, mitä ei tavallinen av-mamma olisi saanut aikaan.
Osaan kyllä kirjoittaa hyvin kirjakieltä. Tiedän, että aloituksessa on kirjoitusvirheitä ja että teksti on sekava. En jaksanut keskittyä jokaiseen virheeseen, sillä se ei asiaa olisi muuttanut. Kirjoitan myös suhkot nopeesti, eikä siinä paljoa mieti, kuinka sana oikeasti pitäisi kirjoittaa ja mihinkä väliin se pilkku ängetään.
AP
[/quote]
No sun aivot on kehittyneet täyteen mittaan vasta parikymppisenä.
Joo, olen 40, en kehity enää, päinvastoin, karsea kudosneuronituho käynnissä :D
Ei se niin vaarallista ole pitää taukoa ainaisesta chattailystä. Mitään asiaa teillä ei ole vaan se on diibadaabaa. Mikäänhän ei estä sua kokeilemaan että saatko sen puhelimes takaisin.